سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز



یک مقام آگاه با اشاره به خبر آزادی مرزبانان ربوده شده در سراوان گفت:‌ این سرباز‌ها ساعاتی قبل از سوی گروهک جیش‌العدل تحویل مقامات ایرانی حاضر در پاکستان شدند.
به گزارش عصر ایران، یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: مرزبانان ربوده شده امروز به رابط ایران تحویل داده شدند.

اسماعیل کوثری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت سربازان ربوده شده گفت: مرزبانان ربوده شده ایرانی امروز به رابط جمهوری اسلامی ایران در پاکستان تحویل داده شده‌اند، اما هنوز وارد کشور نشدند.

وی تاکید کرد: تعداد مرزبانان تحویل داده شده به رابط ایران چهار مرزبان است.

کوثری همچنین اظهار کرد: ما حتما به دنبال تحویل جنازه یکی از سربازان هستیم.

نقوی حسینی دیگر نماینده مجلس هم گفته است ایران 4 مرزبان ربوده شده به همراه جنازه مرزبان پنجم را تحویل گرفت. 


خبر تایید نشده: مرزبانان ربوده شده آزاد و تحویل مقامات ایران شدند


یک مقام آگاه از تحویل مرزبانان ربوده شده به مقامات ایرانی در پاکستان خبر داد.

یک مقام آگاه در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به خبر آزادی مرزبانان ربوده شده در سراوان گفت:‌ این سرباز‌ها ساعاتی قبل از سوی گروهک جیش‌العدل تحویل مقامات ایرانی حاضر در پاکستان شدند.

ساعتی پیش خبر آزادی مرزبانان ربوده شده کشورمان از سوی گروهک تروریستی جیش‌العدل منتشر شده است. 

ادعای جیش العدل: مرزبانان ایرانی را آزاد کردیم
شبکه العربیه در خبری آزادی مرزبانان ایرانی را اعلام کرد.

به گزارش عصر ایران،"عبدالرئوف ریگی" یک عضو جیش العدل در گفتگو با شبکه العربیه از طریق اسکایپ مدعی شد مرزبانان ایرانی آزاد شده اند. 

ریگی اظهار داشت: جیش العدل بعد از دیدار با گروهی از علمای اهل سنت و روسای برخی قبایل بلوچ مرزبانان ایرانی را آزاد کرد. ما بعد از دیدار با این افراد مرزبانان ایرانی را در یک منطقه مرزی در شرق ایران آزاد کردیم.

وی افزود: ما مرزبانان ایرانی در احترام به علمای اهل سنت و با نظر به حسن نیتشان آزاد کردیم تا ایران هم همین اقدام را انجام دهد و زندانیان ما را آزاد کند.
 
5 مرزبان ایرانی 19 بهمن 92 در منطقه مرزی توسط گروه جیش العدل ربوده شدند. پس از آن جیش العدل از اعدام یکی از مرزبانان خبر داد.



زمانی به باور آزادی مرزبانان می‌رسیم که به ایران برگردند 

استاندار سیستان و بلوچستان درباره ادعای جیش‌العدل مبنی بر آزاد کردن مرزبانان ربوده شده گفت: وقتی سربازان را به آغوش ایران برسانیم، به باور آزادی آنها می‌رسیم.

علی اوسط هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ما زمانی می‌توانیم به باور آزادی سربازان برسیم که آنها را به آغوش ایران برسانیم.

وی تاکید کرد: در این باره باید منتظر باشیم.

هاشمی در پاسخ به این سوال که چقدر این ادعا می‌تواند درست باشد؟ اظهار کرد: ما امیدواریم به اینکه تلاش‌های صورت گرفته خبر خوشحال‌کننده‌ای را برای مردم ایران به ارمغان بیاورد. 

خبر آزادی مرزبانان ربوده شده ایرانی فعلا قابل تائید نیست


یک منبع آگاه در وزارت کشور ادعای شبکه العربیه را درباره آزادی مرزبانان ربوده شده ایرانی رد کرد.یک منبع آگاه در وزارت کشور در گفت‌وگو با فارس با اشاره به ادعای برخی رسانه‌ها درباره آزادی مرزبانان ایرانی، اظهار کرد: فعلاً چنین خبری قابل تائید نیست.وی با بیان اینکه دستگاه‌های ذی‌ربط به محض تغییر وضعیت مرزبانان ربوده شده اطلاع رسانی خواهند کرد، گفت: بهتر است رسانه‌ها از پرداختن به اخبار خلاف واقع پرهیز کنند.



بر اساس آخرین اطلاعات مرکز آمار ایران، جمعیت کشور به ۷۷ میلیون و ۳۳۶ هزار و ۹۸۰ نفر رسیده است. در این شرایط، حرفه‌آموزی و تحصیلات عالی جوانان در راستای توسعه اقتصادی بیش از پیش ضرورت یافته است.
به گزارش مشرق، براساس ساعت‌شمار مرکز آمار ایران، جمعیت ایران در روز جاری به 77 میلیون و 336 هزار و 980 نفر رسیده است.

بر این اساس و با توجه به بعد 3.55نفری خانوار، تعداد 21 میلیون و  785هزار و 64 خانوار در ایران زندگی می‌کنند.

براساس نتایج آخرین سرشماری عمومی نفوس مسکن ایران بعد خانوار در ایران 3.55 نفر و نرخ رشد جمعیت 1.29 درصد بوده که بعد خانوار نسبت به سرماری سال 85 حدود 0.48نفر و نرخ رشد جمعیت هم کاهش یافته است که این کاهش نرخ رشد نگران‌کننده بوده است.

در حالی که نرخ رشد جمعیت به صورت سالانه در دهه 1360 به بالای 2 درصد هم رسیده بود، این میزان در سرشماری 90 به 1.29 درصد کاهش یافته است که این امر نگرانی برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران اقتصادی را برانگیخته است.

جمعیت جوان 15 تا 24 ساله مرد از 25نفر سال 85 به 19.9نفر در سال 90 و جمعیت جوان زن از 25.4نفر به 20.1نفر کاهش یافت.

جمعیت جوان 15 تا 29 ساله مرد از 35.2نفر به 31.4 نفر و جمعیت جوان زن از 35.7نفر به 31.7 نفر کاهش یافت.

 

امید به زندگی در مردان از 71.1 سال در سرشماری 85 به 72.1 سال در سال 90 و امید به زندگی زنان از 73.1 سال به 74.6 سال در سرشماری 90 افزایش یافت.

افزایش امید به زندگی گرچه از نظر شاخص رفاه و بهداشت خوب است، ولی از نظر شاخص اقتصادی و جوان بودن جمعیت -به عنوان مهمترین منبع رشد اقتصادی- خوب نیست و جمعیت رو به پیری و فرسودگی و تحمیل هزینه اجتماعی ناشی از سالخوردگی نهاده است. 

همان طور که اقتصادانان معتقدند که توسعه اقتصادی همان توسعه انسانی است، عنصر جمعیت در رشد اقتصادی نقش اساسی دارد، اما صرف وجود جمعیت، رشد اقتصادی ایجاد نمی‌کند، بلکه باید جمعیت جوان، آموزش دیده ، تحصیل کرده و دارای حرفه و مهارت باشد.

بر این اساس سیاست کنترل جمعیت که در دهه 60، 70 و 80 اعمال می‌شد و مرتب از رسانه‌ها به مردم گوش‌زد می‌شد که یک یا دو بچه بیشتر نیاورند، اما پس از اعلام نتایج سرشماری نفوس و مسکن در سال 90 و کاهش نرخ رشد جمعیت، زنگ خطر کاهش جمعیت به صدا درآمد و در این سیاست‌ها تجدیدنظر شده و قرار بر این شد از بیت‌المال مسلمین هیچ ریالی برای تحدید نسل و کنترل جمعیت استفاده نشود.

در این زمینه یارانه خرید و عرضه محصولات پیشگیری از زاد و ولد برداشته شد و به جای آن سیاست تشویق به زادآوری فرزند در خانوارها و حتی قول اعطای یک میلیون تومان کمک بلا عوض در قبال تولد هر نوزاد به مردم داده شد و سیاست تشویق فرزند آوری در پیش گرفته شد.

پس از این سیاست اعلام شد، جمعیت کشور در افق 1404 باید 100 میلیون نفر برسد و در یک افق 50 ساله جمعیت کشور باید به 150 میلیون نفر برسد.

نکته قابل توجه در مورد جمعیت ایران این است که جمعیت جوان که در گذشته اکثریت جمعیت را تشکیل می‌داد، باکاهش نرخ جمعیت، کاهش یافته و جمعیت کشور در سال‌های آینده پا به روند پیری خواهد نهاد.

اما اگر نرخ رشد جمعیت بهبود یابد و جمعیت جوان افزایش یابد، می‌توان پیری جمعیت را کاهش داده و هزینه اجتماعی ناشی از سالمندی جامعه را در آینده کاهش داد.

شرط لازم برای دسترسی به توسعه اقتصادی از محل جمعیت این است که بتوان جمعیت جوان کشور را از طریق آموزش عالی و افزایش حرفه و فن به عوامل تولیدکننده و مولد تبدیل کرد که منشأ توسعه اقتصادی خواهند شد.

در حال حاضر حدود 5 میلیون دانش‌آموخته و دانشجوی دانشگاه‌ها در کشور وجود دارد که پتانسیل مهمی برای رشد و توسعه اقتصادی ایجاد کرده‌ اما شرط کافی نیست، بلکه برای استفاده از این جمعیت باید دوره‌های کارورزی تخصصی و عملی و آموزش عملی حرفه‌ای به آنها داده شود، تا بتوانند از سواد دانشگاهی خود برای تنظیم پیشرفت کشور استفاده کنند.

در واقع زیرساخت‌های توسعه جمعیت در کشور ایجاد شده، اما مرحله فرآوری و آموزش حرفه‌ای جمعیت تحصیل کرده در کشور باقی مانده که با اندک سرمایه‌گذاری می‌توان جمعیت مدرک دار را به جمعیت حرفه‌دار،مهارت دار و دارای شغل که تولیدکننده است، تبدیل کرد.
منبع: فارس



یک رسانه روسی در تحلیلی درباره وقایع اخیر عربستان سعودی و انتخاب مقرن بن عبدالعزیز به عنوان ولیعهد به موضوعات پشت پرده و نقش آمریکایی ها در رقم زدن تحولات این کشور پرداخته است.
سناریوهای آمریکا در عربستان

به گزارش مشرق، پایگاه خبری صدای روسیه در مطلبی با عنوان "ملک عبدالله سرنوشتی مشابه پاپ بندیکت شانزدهم،" آورده است: وجه شباهت های زیادی میان مکه و واتیکان و میان ملک عبدالله و پاپ سابق واتیکان بندیکت شانزدهم وجود دارد، آیا خادم حرمین شریفین سرنوشتی مشابه پاپ سابق واتیکان پیدا خواهد کرد یا موضوعات دیگری وجود دارد که فقط دوایر اطلاعاتی آمریکا از آن اطلاع دارند؟

تحرکات گسترده آمریکایی ها در قبال عربستان سعودی یادآور روزهای آخر بندیکت شانزدهم که به ناگاه استعفای خود را به دلیل شرایط جسمانی مطرح کرد است به ویژه که شرایط جسمانی ملک عبدالله این روزها زبانزد محافل سعودی است.

صدای روسیه می نویسد: حضور باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا و قبل از آن جان کری وزیر خارجه این کشور در  ریاض نشانه خطرناک بودن اوضاع در "کشور طلای سیاه" به دلیل وخامت ناگهانی پادشاه این کشور و درگیری ها شاهزادگان سعودی است. در واقع حضور اوباما تلاشی برای هموار کردن شرایط پس از ملک عبدالله و اطمینان بخشی به شاهزادگان سعودی نسل دوم و تشویق آنها به بیعت با مقرن بن عبدالعزیز به عنوان ولیعهد است.

اقدام ملک عبدالله در انتخاب مقرن در اوایل فوریه گذشته به عنوان معاون دوم نخست وزیر عربستان سعودی نگرانی شدیدی را در میان اعضای خاندان حاکم و به ویژه نسل دوم به وجود آورد به ویژه که تلاش ها مربوط به زمینه سازی برای کناره گیری ملک عبدالله از تاج و تخت آنهم به شکل دموکراتیک در جهان عرب کمتر سابقه داشته است به نظر می رسید. در واقع انتخاب مقرن بن عبدالعزیز مغایر با روند معمول در انتخاب ولیعهد و پادشاه بود زیرا مادر وی سعودی الاصل نیست زیرا یکی از شرایط برای رسیدن به تاج و تخت در عربستان سعودی عضویت در خاندان اصیل سعودی است. مقرن با ملک عبدالله از این حیث وجه اشتراک دارد که هر دو برادر تنی ندارند موضوعی که در عربستان مهم است زیرا ائتلاف های برادری در سیاست های این کشور نقش به سزایی داشته است. سدیری های در قدرت عربستان حزب مهمی را تشکیل داده اند و با وجود وفات ملک فهد، سلطان و نایف عبدالعزیز، سلمان بن عبدالعزیز 77 ساله با تکیه بر فرزندان خود  و فرزندان برادران سدیری در قدرت حضور دارد.

صدای روسیه در ادامه به زوایای پنهان بیعت با شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز پرداخته و آورده است: ملک عبدالله با انتخاب مقرن پس از اینکه در جولای گذشته وی را از ریاست دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی کنار گذاشته بود اسباب شگفتی همگان را فراهم آورد. برخی از تحلیلگران بر این باورند که واشنگتن به دنبال انتقام گرفتن از ملک عبدالله به سبب تلاش های وی برای خرید سلاح روسی برای ارتش مصر است به ویژه که آمریکایی ها آن را تلاشی برای باز کردن پای روس ها به مصر می دانستند و برای بستن این روزنه به روی روس ها باید خیلی سریع تحرکاتی انجام می دادند.

این رسانه روس می افزاید: برخی معتقدند که واشنگتن هم اکنون به پرونده های خاصی از جمله بهبود روابط عربستان با ایران، ثبات در منطقه خلیج فارس و سوق دادن پرونده سوریه به مسیر کاهش بحران برای کاستن تنش در خاورمیانه توجه دارد و ملک عبدالله در این زمینه ناکام بوده است و زمانی که می توانست کاری انجام بدهد انجام نداده است و هم اکنون که ملک عبدالله پیر و ناتوان شده است آمریکا به دنبال تغییرات در عربستان برای روی کار آمدن نسل دوم فرزندان عبدالعزیز در این کشور است و اینکه آیا عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود قبول خواهد کرد که قبل از مرگ از تاج و تخت کنار برود؟ این پرسشی است که روزهای آتی پاسخ آن مشخص خواهد شد.

منبع: تسنیم






یک مقام ارشد آمریکایی در اظهاراتی مداخله‌جویانه
نهایی شدن توافق نفتی ایران - روسیه تحریم‌های آمریکا را به همراه دارد

یک مقام ارشد آمریکایی اعلام کرد واشنگتن اطلاعی درباره نهایی شدن توافق نفت در قبال کالا بین ایران و روسیه ندارد اما چنین توافقی تحریم‌های آمریکا را به همراه خواهد داشت.

خبرگزاری فارس: نهایی شدن توافق نفتی ایران - روسیه تحریم‌های آمریکا را به همراه دارد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، یکی از مقامات ارشد آمریکا اواخر روز گذشته اعلام کرد که واشنگتن اطلاعاتی درباره نهایی شدن توافق نفت در قبال کالا ایران و روسیه ندارد اما از این اقدام که می‌تواند تحریم‌های جدید آمریکا را به همراه داشته باشد ابراز نگرانی کرده است.

وی در یک کنفرانس در آستانه از سرگیری مذاکرات بین‌المللی ایران و 1+5 (آمریکا،انگلیس،فرانسه،روسیه،چین بعلاوه آلمان) درباره برنامه هسته‌ای ایران تصریح کرد: ما هیچ اطلاعاتی درباره این که این توافق جمع‌بندی شده است، در دست نداریم. ما به وضوح نگرانی‌های خود را به دو طرف درباره این توافقنامه یا هر توافقنامه مشابه ابراز کردیم.

رویترز اوایل هفته گزارش کرد که ایران و روسیه در حال نهایی کردن قرارداد 20 میلیارد دلاری نفت در مقابل کالا هستند که طبق آن روسیه در قبال کالا و تجهیزات از ایران نفت دریافت می‌کند.

این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود گفت: اگر چنین توافقی حاصل شود، در ناسازگاری با توافق اولیه هسته‌ای ماه نوامبر ایران و 1+5 خواهد بود و احتمالاً تحریم‌های آمریکا علیه نهادها و افرادی را به همراه خواهد داشت که در معاملات مربوطه شرکت داشته باشند.

بر اساس این گزارش، طبق توافق ماه نوامبر سال گذشته میلادی ایران و 1+5 در ژنو، پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل بعلاوه آلمان توافق کردند تا تلاش‌ها برای کاهش فروش نفت خام ایران را به حالت تعلیق درآورند و به ایران اجازه دادند که حدود یک میلیون بشکه در روز نفت صادر کند.

این مقام ارشد آمریکایی مذاکرات هسته‌ای کارشناسی این هفته را فشرده دانست و گفت که روسیه از رویکرد متمرکز و سازنده پیشین خود در مذاکرات عقب نکشیده است.

مذاکره‌کنندگان ارشد ایران و 1+5 قرار است دور سوم مذاکرات جامع را طی روزهای 8 تا 10 آوریل در وین برگزار کنند.

این مقام آمریکایی تصریح کرد که ایران و 6 قدرت جهان در راستای برنامه کاری که ما برای رسیدن به توافق تعیین کردیم حرکت می‌کنند و ادامه داد که پیش‌نویس واقعی درباره توافق نهایی در ماه مه آغاز می‌شود.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930116000355#sthash.IbEt6RhO.dpuf




آیا تظاهرات خیابانی در ترکیه آغاز خواهد شد؟
جنگ نامحدودی که جماعت گولن علیه دولت اردوغان به راه انداخته، می تواند هزینه های زیادی برای این گروه داشته باشد، چرا که پرونده های قدیمی را نیز باز می کند و برخی مواضع گولن در حمایت از اسرائیل در جریان کشتی مافی مرمره را بار دیگر به اذهان می آورد.
گروه بین‌الملل مشرق - جماعت فتح الله گولن معارض ترک که نام "خدمت" را برای خود انتخاب کرده، یکی از بزرگترین شاخه های صوفیه در ترکیه است که بدیع الزمان سعید النورسی آن را تاسیس کرد و به همین علت نورسیین نیز نام گرفتند، این مجموعه متشکل از موسسات اجتماعی و خدماتی در زمینه آموزش و پرورش و بهداشت است و معمولا روی جوانان دانش‌آموز و خوابگاههای دانشجویی در داخل و خارج از ترکیه تمرکز دارد. این در حالی است که پیشتر این گروه به صورت کلی از سیاست کناره‌گیری می کردند. 

کشمکش‌های دولت ترکیه با مخالفان و سناریوهای پیش رو/ در حال ویرایش
این گروه به همین علت با وجود فعالیت‌های گسترده خود هیچ حزب سیاسی را به نام خود به ثبت نرسانده و رسما وارد فعالیت های سیاسی نشده است، بلکه همواره سعی در نفوذ به ارگان‌هایی نظیر ارتش و پلیس و دستگاه قضایی و امنیت داخلی داشته و در انتخابات نیز معمولا از برخی گروه ها حمایت می کند. 

با روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه در ترکیه این جماعت با آن ائتلاف اعلام نشده‌ای کرد. این جریان باعث شد امتیازهای زیادی نصیب گروه فتح الله گولن شود و در برابر رأی دادن به حزب حاکم برخی وزارتخانه ها و مدیریت ها را بعلاوه فعالیت آزادانه در کشور در دست بگیرد، اما این ائتلاف زیاد طول نکشید و در سالهای اخیر دامنه اختلافات آنها بالاتر رفت. 

برخی اعتقاد دارند حزب عدالت و توسعه به علت اینکه دیگر نیازی به آراء جماعت گولن نمی بیند، ائتلاف را به هم زده، اما برخی دیگر پرونده جانشینی اردوغان در ریاست حزب یا رقابت قدرت در داخل آن را عامل بروز اختلافات می دانند. گروه سومی نیز هستند که معتقدند این جماعت گولن بود که با برخی اقدامات خود خشم تیم اردوغان را برافروخت. 

کشمکش‌های دولت ترکیه با مخالفان و سناریوهای پیش رو/ در حال ویرایش
فتح الله گولن
از مهم ترین عوامل اختلاف جماعت "خدمت" به ریاست گولن با حزب حاکم می توان به اقدامات هاکان فیدان نزدیکترین فرد به دولت اردوغان اشاره کرد که مانع از نفوذ عناصر وابسته به جماعت به ارگان های اطلاعاتی این کشور شد. تیرگی روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی از دیگر عوامل این اختلافات بود، چرا که این چالش خسارت‌های اقتصادی زیادی به جریان غرب گرای خدمت وارد کرد. به این ترتیب این گروه برای اولین بار در تاریخ موجودیت خود به مخالفت با جریان حاکم در ترکیه برخاست.

گولن رهبر این گروه که الان در آمریکا به سر می برد، دعوت اردوغان برای بازگشت به ترکیه بعد از حل و فصل اتهامات مطرح شده علیه وی را رد کرده و همواره اخباری از ارتباط تنگاتنگ وی با غرب منتشر می‌شود. 

کشمکش‌های دولت ترکیه با مخالفان و سناریوهای پیش رو/ در حال ویرایش
عوامل مخالفت جماعت گولن با دولت ترکیه 

الف: گولن معتقد است دولت اردوغان در سالهای اخیر از روند اصلاحات و تقویت دموکراسی در کشور سرباز زده و در تدوین قانون اساسی جدید کشور نیز ناکام مانده است. رویکرد شرقی اردوغان و روگرایی از اتحادیه اروپا از دیگر عوامل این اختلافات است.

ب: تنش با اسرائیل و دور شدن از اردوگاه غرب، ترکیه را به ایران و روسیه نزدیکتر کرد و این به نفع گولن نبود. 

ج: جماعت خدمت از رویکرد مجدد اردوغان به سیاست های نجم الدین اربکان و خروج از واقع گرایی در سیاست خارجی ترکیه و ماجراجویی در سوریه ومصر انتقاد می کند. 

کشمکش‌های دولت ترکیه با مخالفان و سناریوهای پیش رو/ در حال ویرایش
نجم الدین اربکان 
د: سیاست باز دولت نسبت به کردها و آشتی با آنها ملاحظاتی را نسبت به نحوه تعامل دولت ترکیه برای این گروه ایجاد کرد. این در حالی است که دولت ترکیه حل نهایی مشکل کردها را برای حال و آینده این کشور مهم می‌داند.

ه: سیاست نزدیک شدن اردوغان به تهران از دیگر ابعاد این اختلافات بود، جماعت گولن مدعی است که باید نسبت به سیاست های فرقه گرایانه! تهران و اهداف توسعه طلبانه آن محتاطانه تر عمل کرد. درمقابل دولت ترکیه معتقد است که کاملا به دنبال سیاست‌های تهران نیست و اختلاف در مورد سوریه بهترین دلیل در این راستاست، تیم اردوغان در مقابل، گولن را به وابستگی به سیاست های آمریکا متهم کرده و می گوید اگر غیر از این است، چرا وی پنسیلوانیا را ترک نمی کند و به ترکیه باز نمی گردد؟

و: افزایش فشارهای دولت اردوغان بر گروه گولن و دور کردن آنها از مناصب مهم و بستن برخی مراکز آموزشی آنها. در مقابل دولت ترکیه معتقد است که تیم گولن می خواهد در دولت مشارکت داشته باشد، اما نمی خواهد مسئولیت های این مشارکت را بپذیرد. اردوغان اعتقاد دارد قدرتِ برگرفته از صندوق های رأی را نمی تواند به گروهی که در انتخابات نبوده است، واگذار کند و مناصب حساس را به جماعت خدمت بسپارد. 
دولت ترکیه می گوید که در حاکمیت ده ساله خود بهترین شرایط را برای جماعت خدمت ایجاد کرده و مانع از تروریستی خواندن این گروه از سوی لائیک‌ها شده است. دولت بستن برخی مراکز آموزشی جماعت را نیز در راستای برنامه کاملی می داند که برای اصلاح آموزش عالی در این کشور طراحی شده بود. 

کشمکش‌های دولت ترکیه با مخالفان و سناریوهای پیش رو/ در حال ویرایش
ز: دولت ترکیه اقدام برخی عناصر وابسته به جماعت خدمت در دیکتاتور و سلطه طلب نامیدن تیم اردوغان را بی انصافی می داند، نویسندگان این جماعت نیز دولت را به عدم رعایت آزادی بیان متهم می کنند که دولت اردوغان این اتهام را رد کرده است. 


فساد در دولت ترکیه؛ ابزار رقابت انتخاباتی  

هیچ کس نمی‌تواند مدعی شود که انتظار رو شدن ابعاد سه پرونده گسترده فساد در دولت عدالت و توسعه در ترکیه را که حتی پسر وزیر کشور و فرزندان سایر وزرا و مصطفی دیمیر شهردار الفاتح و یکی از موسسان حزب حاکم در ترکیه را نیز شامل شد، پیش بینی می‌کرده است.

موضوع خطرناک دیگر وجود دولتی در داخل دولت ترکیه بود که می توانست حتی بدون اطلاع مدیران دستگاه های امنیتی این کشور تحقیقاتی را در طول ماهها در مورد یک موضوع انجام دهد و بدون اطلاع مدیران این مجموعه‌ها نتایج این تحقیقات را به دستگاه قضایی ارجاع دهد. بروز سه موضوع فساد در یک روز آنقدر سر و صدا کرد که مردم این کشور آن را بزرگترین پرونده فساد در کشور بدانند. 

پوشش رسانه ای بازداشت ها نیز تحریک آمیز بود، این در حالی بود که قبل از تحقیقات قضایی و اثبات اتهامات مطرح شده، اسامی و اسناد موجود به بیرون درز کرد که این خود یک جرم تلقی می شود. 

کشمکش‌های دولت ترکیه با مخالفان و سناریوهای پیش رو/ در حال ویرایش
واقعیت این است که این پرونده ها دست کم از شش ماه قبل آماده شده است، تاریخ برخی از عکس ها به سال 2009 باز می گردد، اما این افشاگری به تعویق افتاد تا اندکی قبل از انتخابات محلی شهرداری ها که چندی پیش برگزار شد، انجام شود. 
احمد طاشقیتیران در آخرین مقاله خود در روزنامه بوگون وابسته به گولن نوشت که موضوع فساد تنها یک پرونده نیست، بلکه امتداد معرکه های دیگر در کشور است. 

گولای گوکترک نویسنده لیبرال ترکیه نیز به ابعاد سیاسی این پرونده ها اشاره کرده و نوشت که زمانبندی و اهداف مورد نظر از این پرونده ها به دقت انتخاب شده است. 

ندیم شینیر و احمد شیک دو روزنامه نگار مخالف دولت هستند که در ماجرای آرگنه کون زندانی هم شدند، اما آنها الان گروه گولن را در پشت پرده بازداشت خود می دانند و اعلام می کنند که یک گروه محرمانه در داخل پلیس وابسته به گولن بوده است. 

جنگ نامحدودی که جماعت گولن علیه دولت اردوغان به راه انداخته، می تواند هزینه های زیادی برای این گروه داشته باشد، چرا که پرونده های قدیمی را نیز باز می کند و تیم گولن را زیر ذره بین قرار می دهد و برخی مواضع گولن در حمایت از اسرائیل در جریان کشتی مافی مرمره را بار دیگر به اذهان می آورد. 

موضوع مهم دیگر در این کشمکش‌ها وجود بانک خلق در قلب این اتهامات بود، این در حالی است که این بانک از مهم ترین بانکهای دولتی ترکیه است که مسئول تحویل دلارهای ایران و عراق در ازای فروش نفت نیز هست، تحلیلگران اعتقاد دارند یکی از اهداف این طرح فشار بر این بانک برای تحریم بین المللی آن است. این در حالی است که پیشتر نیز آمریکا و لابی صهیونیستی از این بانک خواسته بودند تا تعاملات خود با ایران را متوقف کند. اما وزیر اقتصاد که فرزند وی نیز جزو بازداشتی‌ها بود، دو بار این درخواست را رد کرده است. 


عوامل اختلافات حزب حاکم با جماعت خدمت

الف: هاکان فیدان

هاکان فیدان رئیس دستگاه اطلاعاتی ترکیه اولین عامل بروز اختلافات بین جماعت خدمت با جریان حاکم ترکیه شد، فیدان یا مرد مأموریت های سخت بنا به تعبیر رسانه‌های ترکیه که به اردوغان نیز نزدیک است، بعد از دریافت سمت خود که در پی حوادث کشتی مرمره روی داد، امیدهای جماعت خدمت را به که به دنبال تسلط بر سازمان اطلاعات ترکیه بود، به ناامیدی تبدیل کرد. 

کشمکش‌های دولت ترکیه با مخالفان و سناریوهای پیش رو/ در حال ویرایش
در زمان مداوای اردوغان در فوریه سال 2012 بحران سیاسی- قضایی در ترکیه ایجاد شد و دادستان ترکیه رئیس دستگاه اطلاعاتی و برخی دیگر از معاونان وی را به اتهام تماس با حزب جدایی طلب کارگران کردستان برای تحقیقات فرا خواند.

این اقدام بعد از افشای خبر دیدارهای عناصر اطلاعاتی ترکیه با تعدادی از رهبران این جریان در پایتخت نروژ صورت گرفت، چرا که سازمان اطلاعات ترکیه به دنبال ایجاد سازش کنونی با کردها بود. اما در آن زمان جماعت گولن خبر این دیدارها را فاش کرد. در آن زمان فیدان از حضور در دادگاه خودداری کرد و بعد دولت ترکیه قانونی را تصویب کرد که جز با اجازه کتبی رئیس جمهور، دادستانی اجازه احضار رئیس دستگاه اطلاعاتی را ندارد. همزمان فیدان از سوی برخی رسانه های غربی و وابسته به موساد به همکاری با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نیز متهم شده است.


ب: مذاکرات سازش با کردها 

فیدان در دوره خدمت در دفتر داود اوغلو در وزارت خارجه ترکیه و بعد از رسیدن به ریاست دستگاه اطلاعاتی ترکیه مذاکرات محرمانه ای را در اوسلو با رهبران حزب کارگران کردستان برای ایجاد آرامش و پایان دادن به درگیری‌های مسلحانه بین دولت ترکیه با این مخالفان آغاز کرده بود. اما با علنی شدن این مذاکرات از سوی تیم گولن اتهاماتی علیه وی در مورد تماس با دشمن و فعالیت علیه امنیت ملی مطرح شد. 

کشمکش‌های دولت ترکیه با مخالفان و سناریوهای پیش رو/ در حال ویرایش
اردوغان با دخالت در این موضوع مانع از محاکمه فیدان شد و بعد از این اتفاق بسیاری از نیروهای امنیتی و دادستانی را از سمت خود عزل کرد و بسیاری دیگر را نیز به پست‌های کم اهمیت تر گمارد، تعداد زیادی از این عناصر وابسته به جماعت خدمت بودند. 


ج: محاکمه سران ارتش: 

با وجودی که ایلکر باشبوگ فرمانده سابق ستاد ارتش ترکیه در جریان ماجرای آرگنه کون به اتهام رهبری شبکه آرگنه کون به زندان انفرادی و حبس ابد متهم شد، اما پیشتر بارها از جماعت خدمت انتقاد کرده بود. اما گولن قبل از محاکمه باشبوگ مدعی شد که اردوغان برای تسویه حساب های شخصی وی را محاکمه می کند و اگر جای اردوغان بود، باشبوگ را آزاد می‌کرد. 

کشمکش‌های دولت ترکیه با مخالفان و سناریوهای پیش رو/ در حال ویرایش
ایلکر باشبوگ
د: حوادث میدان تقسیم:

بعد از آغاز درگیری ها در میدان تقسیم در مرکز استانبول و بعد از اینکه تظاهرات کنندگان بیشتر میدان های حیاتی در ترکیه را در اختیار خود گرفتند، اردوغان از توطئه ای بین المللی خبر داد که به دنبال وارد کردن هرج و مرج به داخل این کشور است. فتح الله گولن اظهارات اردوغان را در هرج و مرج طلب بودن تظاهرات کنندگان محکوم کرده و از نحوه تعامل دولت وی با تظاهرات کنندگان انتقاد کرد. با وجود اینکه عناصر وابسته به جماعت خدمت در اعتراضات مردمی ترکیه شرکت نداشتند، اما حوادث میدان تقسیم اوج خصومت بین دولت اردوغان با جماعت فتح الله گولن محسوب می شود. 

کشمکش‌های دولت ترکیه با مخالفان و سناریوهای پیش رو/ در حال ویرایش

البته بعد از پایان ناآرامی های ترکیه عبدالرحمان دیلیباق خبرنگار کهنه کار نزدیک به دولت اعلام کرد که اسنادی را در دست دارد که نشان می دهد جماعت خدمت با دو حزب اصلی مخالفان دولت برای ایجاد ناآرامی در ترکیه به توافق رسیده بودند و قرار بود در انتخابات آینده شهرداری‌ها برای براندازی دولت اردوغان با هم ائتلاف کنند. 


ه:خوابگاه های دانشجویی مختلط 

یکی دیگر از ابعاد اختلافات میان دو طرف خوابگاه های دانشجویی مختلط بود که در این راستا روزنامه زمان وابسته به جماعت گولن اعلام کرد که اردوغان در نشست داخلی کابینه اعلام کرده که با برپایی این خوابگاه ها مخالف است و باید آنها برچیده شوند، این موضوع جنجال زیادی در ترکیه ایجاد کرد و اختلافات زیادی بین اردوغان و بولنت آرینتچ نزدیکترین مشاورش ایجاد کرد.

کشمکش‌های دولت ترکیه با مخالفان و سناریوهای پیش رو/ در حال ویرایش

کشمکش‌های دولت ترکیه با مخالفان و سناریوهای پیش رو/ در حال ویرایش
فوتبال مختلط در ترکیه در اعتراض به قانون تفکیک خوابگاه‌های دانشجویی
طرف‌های درگیر در پرونده کشمکش در ترکیه

در مورد انگیزه‌های جماعت خدمت در ایجاد کشمکش با دولت ترکیه و طرف‌های درگیر در این پرونده می‌توان به برخی مسایل داخلی و خارجی اشاره کرد:


الف:مجموعه کوچ: 

در دوره‌های قبل از حاکمیت اردوغان بر ترکیه و در دنیای رسانه و سیاست و مال در ترکیه سه گروه حکمرانی می‌کردند، اولین آنها فردی به نام جیم اوزان است که در مقابله با اردوغان شکست خورده و در دادگاه به صورت غیابی به 23 سال زندان محکوم شده است. 

گروه دوم امپراتوری رسانه ای آیدین دوگان است. اردوغان از طریق دریافت مطالبات دولتی از وی او را تضعیف و مجبور کرد برخی موسسات رسانه ای خود را بفروشد. پرونده های فساد مختلفی نیز در مورد وی باز شد. 

سومین گروه خانواده کوچ از ثروتمند ترین خانواده های ترکیه است که در بخش های مختلف اقتصاد این کشور از صنایع غذایی گرفته تا نظامی فعالیت دارد و رئیس کنونی این مجموعه مصطفی کوچ است که اختلافات علنی بین وی و دولت ترکیه از زمان درگیریهای میدان تقسیم به اوج رسیده و دولت وی را به تامین مالی و تحریک مردم در اعتراضات اخیر متهم کرده است.

کشمکش‌های دولت ترکیه با مخالفان و سناریوهای پیش رو/ در حال ویرایش
سه ماه قبل اعلام شد که نشستی چهار جانبه با حضور سلیمان دمیرال رئیس جمهور سابق این کشور در دوره کودتاهای نظامی و رحیم کوچ پدر مصطفی کوچ و تایلان بیلغان عضو شورای اداری مجموعه دوگان برگزار شده است، در این شورا مصطفی ساری غول به عنوان فرد تاثیرگذار در مرحله آینده ترکیه معرفی شده و قرار بر این شد بود وی نمایندگی حزب ملت برای شهرداری استانبول و در مرحله بعد گزینه این جریان برای رسیدن به نخست وزیری باشد. 


ب:حزب ملت:  

مثلی در عرف سیاسی ترکیه وجود دارد که می گوید نزدیک ترین راه برای رسیدن به دولت در ترکیه از شهرداری استانبول می گذرد. جالب اینجاست که ساری غول رابطه خود را با جماعت گولن نزدیک تر کرده و مواضعی در همگرایی با این جریان اتخاذ می کند.

ج: نو محافظه کاران آمریکا 

مرکز مطالعاتی الزیتونه نوشت: کمال کیلیچار اوغلو رئیس حزب ملت ترکیه بعد از رسیدن به این سمت و افتتاح مقر این حزب در واشنگتن گفت که در مرحله آینده سفرهای زیادی به آمریکا خواهد داشت. این موضع گیری حرف و حدیث های زیادی درمورد طرح آمریکا برای براندازی دولت اردوغان به دنبال داشت. گفته شد که آمریکا از توسعه روز افزون ترکیه نگران است و ضمن ائتلاف با جماعت گولن و حزب ملت می خواهد اردوغان و هاکان فیدان را براندازد. 

در سالهای اخیر تلاش های آنها با دقت دنبال شده و رواج اصطلاحاتی چون سلطان اردوغان و رویای اردوغان در ایجاد خلافت عثمانی یا پوشش گسترده درگیریهای تابستان گذشته و گزارش های روتین علیه این کشور از جمله این فعالیت ها بوده است. 

کشمکش‌های دولت ترکیه با مخالفان و سناریوهای پیش رو/ در حال ویرایش
سناریوهای احتمالی آینده 

با توجه به تحولات ترکیه می‌توان گفت این کشور در افق سیاسی خود در برابر یکی از گزینه های زیر قرار دارد: 

اول: موضوع فساد که اخیرا فاش شده، تنها برگه در دست مخالفان است، به همین علت نمی تواند تاثیر زیادی داشته باشد، بویژه اینکه آزادی شهردار الفاتح تقریبا فرضیه فساد را برطرف کرد و فعالیت های هالک بانک نیز بیش از اینکه شبیه به فساد باشد، عرصه ای محرمانه برای همکاری های اقتصادی بین ایران و ترکیه بوده است. موضوع تغییرات دولتی در مورد دو تن از وزرایی که فرزندانشان در معرض اتهام فساد قرار داشتند، سومین سناریوی پرونده های فساد اخیر در ترکیه را نیز ناکام می‌گذارد. 

دوم: ممکن است جماعت خدمت پرونده ای فساد دیگری را نیز در دست داشته باشد که وزن و حجم بیشتری نسبت به پرونده های قبل دارند، این بار دیگر تنها به عنوان پرونده ها نمی شود اکتفا کرد و باید محتوای آن بررسی شود. بیشتر مردم می دانند که مقداری فساد در داخل دولت ترکیه وجود دارد، اما این را هم می دانند که افشاگری های کنونی بیش از اینکه حقوقی باشد، سیاسی و تبلیغاتی است. به همین علت این موضوع نمی تواند تاثیر زیادی بر آراء حزب عدالت و توسعه داشته باشد، مگر اینکه موضوع فساد یکی از سران اصلی  حاکم حزب مطرح باشد که این نیز مشکل است.

کشمکش‌های دولت ترکیه با مخالفان و سناریوهای پیش رو/ در حال ویرایش
سوم: هرج و مرج: با شکست سناریوی فشار مردمی در حوادث میدان تقسیم و شکست احتمالی فشارهای تبلیغاتی در موضوع فساد، احتمال روی میز بودن گزینه هرج و مرج های خیابانی وجود دارد، این موضوع می تواند از طریق چند عملیات ترور از اعضای دولت یا مخالفان کلید بخورد، این سناریوی سابقه زیادی در ترکیه دارد و تقریبا با هر کودتای نظامی در کشور همراه بوده است. 

روند تحولات نشان می دهد که دولت ترکیه به خود اطمینان دارد و اظهارات گولن نیز نشان می دهد که آنها ضربه سختی از تغییرات دستگاه های امنیتی خورده اند. به همین علت سناریوی اول واقعی‌تر به نظر می رسد. 

دولتی ها معتقدند که جریان مخالف بین رادیکال های هوادار سعید النورسی و لیبرال ها شکاف به وجود آمده است، از سوی دیگر احتمال ائتلاف بین جماعت گولن با لائیک ها نیز ضعیف است، چرا که لائیک‌های ترکیه افراطی هستند و ائتلاف با یک گروه اسلام گرا را بر نمی تابند. آنها با توجه به شکست جماعت خدمت در انتخابات بروز کودتاهای نظامی را نیز بنا به علل متعدد بعید می دانند. 

اما از سوی دیگر نگرانی‌هایی نیز در مورد عملکرد جریان حاکم وجود دارد که می توان در "فقدان ساختار درست و ستون فقرات حزب حاکم" و "فقدان بنگاه اقتصادی بزرگ حامی این جریان" آن را مطرح کرد. همچنین این حزب اسلام گرا هنوز به صورت دست در افکار عمومی ترک‌ها که صد سال با فرهنگ دین ستیزی عجین شده‌اند، جا نیفتاده است. 


 یک منبع آگاه در گفت و گو با فارس در خصوص اظهارات جدید ریگی سخنگوی گروهک تروریستی جیش العدل مبنی بر تحویل ندادن پیکر شهید جمشید دانایی فر مرزبان ربوده ایرانی اظهار داشت: این سخنان نشان دهنده آن است که این گروهک نتوانسته است پیکر این شهید را به داخل ایران منتقل کند.  
وی با بیان این که آن ها به دنبال اجرای یک سناریوی جدید هستند، افزود: گروهک تروریستی جیش العدل قصد دارد، پیکر این شهید را از طریق قاچاقچیان به داخل ایران بفرستد و بعد مدعی شود که قتل او در خاک پاکستان نبوده است.  
پیش از این عبدالرئوف ریگی، سخنگوی گروهک تروریستی جیش العدل در مصاحبه با العربیه گفت: تنها چهار نظامی ربوده شده به ایران تحویل داده شدند و جسد "جمشید دانایی فر" همچنان در اختیار این گروه است. وی توضیحی درباره محل نگهداری پیکر دانایی فر نداد. 


تورم در ماه ژانویه گذشته به حدود 29 درصد کاهش یافت این در حالی است که به طور معمول تورم از 40 درصد بیشتر بود / برای اقتصاد ایران در سال 1393 شمسی انتقال به مرحله رشد اقتصادی پیش بینی می شود.
صندوق بین المللی پول اعلام کرد اقتصاد ایران نشانه های ثبات را نشان می دهد و در سال 2014 - 2015 به مرحله رشد منتقل می شود.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری ها، صندوق بین المللی پول در گزارش خود اضافه کرد: با این حال اقتصاد ایران به دلیل تحریم ها با ابهامات بزرگی روبه رو است.

مهمترین بخش های گزارش صندوق بین المللی پول درباره ایران به این شرح است: 
 
- برای اقتصاد ایران در سال مالی 2013 - 2014 (سال 1392 شمسی) رشد منفی 1.7  درصدی و در سال مالی  2014 - 2015  (سال 1393 شمسی ) انتقال به مرحله رشد اقتصادی پیش بینی می شود. 

اقتصاد ایران در سال مالی 2012 - 2013 (سال 1391 شمسی) رشد منفی 5.8 درصدی را ثبت کرده بود.

- از انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 تاکنون برخی از نشانه های ثبات در اقتصاد ایران بروز کرده است.

- تورم  در ماه ژانویه گذشته به حدود 29 درصد کاهش یافت این در حالی است که به طور معمول تورم از 40 درصد بیشتر بود. 

- واحد پول ایران قدرت خود را در بازار بازیافت.

- افق و چشم انداز اقتصاد ایران در کوتاه مدت همچنان مبهم است. 

- به دلیل تحریم های بین المللی علیه ایران، احتمالات درباره فروش نفت ایران و امکانات این کشور برای توسعه مبادلات بازرگانی خارجی اش، محدود است.

- تقویت مبارزه با پول شویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم توسط ایران به این کشور در بازگشت به سیستم مالی بین المللی کمک می کند.



در این طرح آمده است با غنی سازی اورانیوم در سطح پایین در ایران موافقت می شود زیرا انتظار داشتن از ایران برای موافقت با ممنوعیت و توقف کامل فعالیت های هسته ای اش غیرواقعی است.
شماری از نمایندگان کنگره آمریکا پیش نویس طرحی را تهیه کرده اند که براساس آن غنی سازی اورانیوم در ایران پذیرفته می شود.

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه انگلیسی تایمز و سایت خبری ایلاف،"روبرت آینهورن" یکی ازافرادی است که در تهیه این طرح نقش داشته است و از او به عنوان "مهندس تحریم ها علیه ایران" یاد می شود. 

این پیش نویس طرح هنوز در مراحل مقدماتی است و برای تبدیل شدن به قانون باید به تصویب اعضای دو مجلس سنا و نمایندگان و سپس رئیس جمهور آمریکا برسد.

این طرح دارای بخش های مختلفی است که مهمترین آن به شرح زیر است: 

- تعداد دستگاه های سانتریفوژهای ایران کاهش یابد.
- ذخایر اورانیوم غنی شده ایران کاهش یابد.
- تاسیسات فردو به مرکز پژوهشی - تحقیقاتی تبدیل شود.
- ایران با نصب دوربین های نظارتی مدار بسته در مراکز هسته ای اش موافقت کند.
- ایران می تواند غنی سازی اورانیوم را در نسبت پایین داشته باشد.
-  ایران باید تولید مرکز هسته ای آب سنگین اراک را به شدت کاهش دهد.
- در صورتی که ایران تعهداتش هسته ای اش را اجرا کند تحریم های این کشور به صورت تدریجی رفع خواهد شد.
- در صورتی که ایران به تعهدات هسته ای اش عمل نکند با گزینه نظامی فوری آمریکا روبه رو خواهد شد.

همچنین تهیه کننده این طرح می گوید، طرح در میان تندروهای ایران و آمریکا به صورت جداگانه پذیرفته خواهد شد.

این طرح شامل 52 صفحه در سایت مرکز عالی تحقیقات بروکینز نیز منتشر شده است.

در این طرح آمده است با غنی سازی اورانیوم در سطح پایین در ایران موافقت می شود زیرا انتظار داشتن از ایران برای موافقت با ممنوعیت و توقف کامل فعالیت های هسته ای اش غیرواقعی است با این حال این طرح می تواند ایران را از وضعیت در آستانه تبدیل شدن به قدرت نظامی هسته ای دور کند.

روزنامه تایمز اضافه کرد: طرح پیشنهادی آینهورن از دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بیرون نیامده است اما تهیه کننده طرح رابطه بسیار نزدیکی با مذاکره کننده ارشد آمریکایی در مذاکرات هسته ای با ایران دارد و بدون اطلاع مقاماتی دولتی آمریکا جزئیات آن منتشر نمی شد.

در جزئیات این طرح آمده است: ایران باید تعداد دستگاه های سانتریفوژ خود را از 9 هزار واحد فعلی به 2 هزار واحد کاهش دهد.  همچنین ایران باید تولید مرکز هسته ای آب سنگین اراک را به شدت کاهش دهد.

تایمز همچنین می نویسد: ایران خواهان توافق هسته ای طولانی مدت است که 5 سال به طول بیانجامد اما آمریکا به دنبال توافق هسته ای با ایران است که 20 سال اعتبار داشته باشد.
در این طرح پیشنهاد شده است زمان اجرا و اعتبار برخی بندها بیشتر از بندهای دیگر باشد.




در روزهای اخیر یهودیان ساکن در سرزمین های اشغالی فلسطین، در حالی سالگرد کشتار ایرانیان به دست ملکه استر را جشن گرفتند که این عید کهن یهودی به حاشیه ای ویژه از برای بروز درگیری یهودیان مذهبی و سکولار مبدل شده بود.

به گزارش مشرق، پوریم (Purim) یا به تعبیری بهتر عید کشتار ایرانیان، همواره به عنوان یک عید ویژه در تقویم عبری یهودیان دنیا مطرح بوده و هست؛ یکی از رسوم این عید برای یهودیان در سراسر دنیا پوشیدن لباس مبدل می باشد، لباسی که این روزها مستمسکی از برای فحاشی یهودیان سکولار به مذهبی های ساکن در سرزمین های اشغالی شده است.


بر این اساس از آنجا که در اسراییل، یهودیان مذهبی معمولا به خدمت سربازی نمی روند، یهودیان سکولار با ترسیم کاریکاتوری به مناسبت فرا رسیدن پوریم به این موضوع اعتراض نموده و از لباس ارتش به عنوانلباس مبدل پوریم از برای یهودیان مذهبی ساکن در سرزمین های اشغالی تعبیر نموده اند.

در کاریکاتور می توانید دو پدر و پسر را ببینید، پدر سرباز به پسرش گوشزد می کند که به راه مذهب نیامده و همچون یهودیان افراطی نباشد و پدر مذهبی به پسرش درباره خدمت به ارتش تذکر می دهد و این در حالی است که هر دو پدر در کاریکاتور به فرندانشان یادآوری می کنند که این فقط لباس مبدل برای جشن پوریم است.


جشن «پوریم» یکی از سنت‌های قدیمی قوم یهود است که در دهه‌های اخیر و پس از تشکیل رژیم جعلی اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی، رنگ و بوی متفاوتی به خود گرفته است. این به اصطلاح جشن که همزمان با سیزدهمین روز از سال جدید خورشیدی برگزار می‌شود، در حقیقت جشن و پایکوبی بر خون ده‌ها هزار نفر از مردم ایران است که با توطئه و دسیسه دو یهودی نفوذی در دربار خشایارشاه کشته شدند.

واقعه تاریخی؛ هولوکاست ایرانیان به دست یهودیان

در زمان خشایارشاه، یهودیان جزء اقلیت های مذهبی ایران بودند و همواره سعی در نفوذ در دربار شاه ایران داشتند. هامان صدراعظم خشایارشاه بدلیل نافرمانی یهودیان از دستورات و قوانین پادشاهی، از عدم پرداخت مالیات و سرپیچی از فرمان پادشاه این قوم ابراز نگرانی می کند و پادشاه را در جریان توطئه های یهودیان قرار می دهد و  از پادشاه می خواهد تا پیش از آنکه این قوم علیه تاج و تخت شاه اقدامی کنند، با توطئه این قوم مقابله کند.

مردخای رهبر یهودیان آن زمان ایران سرانجام با دسیسه های فراوان و فرستادن یکی از دختران یهودی به دربار، او را جانشین شهبانوی ایران که به جرم سرپیچی از دستور گستاخانه خشایارشاه برای نمایان کردن زیبایی های خود برای حاضرین در دربار شاه برکنار شده بود، می کند.



 مردخای و استر

نقاش: آرنت دی گلدر (قرن 17)


با ورود "استر" دخترک جوان زیباروی یهودی به دربار، مردخای به راحتی نقشه های شوم خود را بوسیله استر و اغوای شاه ایران اجرا می کند. هامان نیز شاه را از توطئه مردخای آگاه می سازد و پادشاه دستور بر دار کردن مردخای را صادر می کند. اما استر که به شدت بر روی شاه سست عنصر تسلط یافته بود، با خائن جلوه دادن هامان و اینکه وی توطئه کشتن شاه را در سر دارد، هامان را بر دار می کنند.




وشتی، شهبانوی ایرانی
وشتی از دستور خشایارشاه برای نمایان کردن زیبایی هایش برای مهمانان شاه خودداری کرد و به دست جلاد شاه کشته شد


نقاش: ادوین لانگ (قرن 19)


توطئه استر و مردخای با کشتن هامان پایان نمی پذیرد و  آنها حکم قتل هر 10 پسر هامان را نیز از پادشاه ایران می گیرند و در قدم بعدی 10 پسر هامان نیز کشته می شوند.

اوج دشمنی یهودیان با ایرانیان پس از کشتن هامان و 10 پسرش آنجا بیشتر آشکار می شود که استر و مردخای با کشته شدن پسران هامان نیز راضی نشده و اجساد آن ها را در شهر بر دار می کنند تا میان ایرانیان رعب و وحشت ایجاد کرده و ناگفته سرنوشت دشمنان و مخالفان یهودیان را به نمایش بگذارند.

هامان به جز این 10 پسر، یک فرزند دختر نیز داشت که پیش از کشته شدن، خود کشی می کند.

کشتار نیمی از جمعیت ایران

پس از کشتن هامان، یهودیان مهاجر ساکن در ایران که اینک در دربار نیز راه یافته بودند، به هجوم به شهرهای ایران، دست به قتل عام گسترده ایرانیان می زنند. در 127 استان ایران آن زمان، طی دو روز بیش از 77 هزار ایرانی - و به روایتی دیگر 500 هزار نفر - کشته می شوند.

در کتب مربوط به یهودیان از جمله کتاب استر، یهودیان به کشتار 80 هزار ایرانی اعتراف می کنند اما محققان مستقل این رقم را تا 500 هزار نفر ذکر کرده اند.

در آن زمان ایران نزدیک به 800 هزار نفر جمعیت داشته و با احتساب 500 هزار نفر، بیش از نیمی از جمعیت آن روز ایران به دست یهودیان قتل عام می شوند.

در مجموع به نظر می رسد که این قسم اعتراضات و این قبیل مبارزات در ظاهر تایید کننده دو دستگی و تفرقه میان یهودیان ساکن سرزمین های اشغالی فلسطین است، اما شاید بتوان در تفسیری متفاوت این گونه درگیری ها را به نوعی زمینه سازی از برای بازگشت آبرومندانه ی یهودیان به کشورهای اصلی و مرجع خود دانست و به گونه ای برائت جویی ایشان از جنایات صورت گرفته توسط رژیم صهیونیستی را در مقام آینده نگری دانست و در بیانی جامع خود زنی یهودیان را متصور بود.




سه کاندیدای دارای بیشترین شانس پیروزی شامل زلمای رسول وزیر خارجه پیشین، اشرف غنی وزیر پیشین اقتصاد و عبدالله عبدالله وزیر خارجه پیشین است. زلمای رسول به عنوان گزینه مورد حمایت کرزای مطرح شده است.

حوزه های اخذ رای در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ساعت 7 صبح به وقت محلی برای دریافت رای شهروندان افغان باز شدند.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، در این انتخابات، جانشین حامد کرزای رئیس جمهور فعلی افغانستان انتخاب می شود.
این انتخابات شاهد تدابیر شدید امنیتی به دلیل تهدیدات گسترده طالبان به ناامنی و برهم زدن روند رای گیری است.

در کابل، رای دهندگان زیر بارش باران، حرکت به سمت حوزه های رای گیری را آغاز کردند.

انتقال قدرت مسالمت آمیز و دموکراتیک از نخستین رئیس جمهور منتخب در افغانستان به رئیس جمهور دیگری، آزمایش بزرگی برای ثبات در این کشور به شمار می آید این در حالی است که بسیاری از برنامه خروج کامل نظامیان ناتو از افغانستان تا پایان سال جاری میلادی 2014، نگران های امنیتی گسترده ای دارند.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان همزمان با انتخابات شوراهای استانی برگزار می شود.
خبرگزاری فرانسه می نویسد: انتخابات در افغانستان با سه تهدید روبه رو است: اول: حملات طالبان برای برهم زدن انتخابات. دوم: تقلب و سوم: خودداری مردم از رای دادن که میزان آن در انتخابات ریاست جمهوری قبلی در سال 2009 بسیار زیاد بود.

هم اکنون 9 کاندیدا برای جانشینی کرزای با یکدیگر رقابت می کنند که شانس سه نفر از آنها بیش از بقیه است. این سه نفر همگی در دوره ای، وزیر کابینه های کرزای بوده اند.

زلمای رسول، عبدالله عبدالله و اشرف غنی سه کاندیدای اصلی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

این سه نفر شامل زلمای رسول وزیر خارجه پیشین، اشرف غنی وزیر پیشین اقتصاد و عبدالله عبدالله وزیر خارجه پیشین است.
زلمای رسول به عنوان گزینه مورد حمایت کرزای مطرح شده است.
عبدالله عبدالله هم در انتخابات سابق ریاست جمهوری، جایگاه دوم را کسب کرد و پس از طرح تقلب در انتخابات، از مشارکت در مرحله دوم خودداری کرد.

کرزای براساس قانون نمی تواند بیش از دو دوره متوالی ریاست جمهوری در این سمت باشد.

اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان حداقل تا روز 24 ماه جاری میلادی (آوریل) طول خواهد کشید. در صورتی که انتخابات به مرحله دوم کشیده شود این مرحله نیز در روز 28 ماه مه برگزار خواهد شد.

هر کاندیدایی که بتواند بیش از 50 درصد کل آرا را کسب کند به عنوان رئیس جمهور منتخب معرفی خواهد شد.
تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری تا روز چهارشنبه گذشته ادامه داشت و روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته، تبلیغات متوقف و به عنوان روزهای سکوت اعلام شدند.

کل کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان 11 نفر بود که با کناره گیری 2 نفر از آنها در روزهای اخیر، 9 کاندیدا وارد مرحله رسمی رقابت ها شدند.

نام و مشخصات دیگر کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به این شرح است: 

- هدایت امین ارسلا :  در کابینه های سابق افغانستان حضور داشت. در انتخابات قبلی با کرزای به رقابت پرداخت ولی با کسب کمتر از 3 هزار رای در جایگاه سی ام قرار گرفت.




- رسول سیاف : 
نماینده کابل در پارلمان و مالک دانشگاه خصوصی دعوت در افغانستان




- گل آغا شیرزی : والی سابق ننگرهار در شرق افغانستان.




- قطب‎الدین هلال : برای مدت زمانی در وزارت دفاع فعالیت کرد.




- محمدنادر نعیم :
 رئیس حزب تحریک صدای مردم

 


- محمدداوود سلطان‌زوی: رئیس سابق کمیسیون اقتصادی مجلس




دو کاندیدایی که کناره گیری کردند: 
- عبدالقیوم کرزی: برادر رئیس جمهور و نماینده مستعفی پارلمان. او به سود دیگر کاندیدا یعنی زلمای رسول از رقابت ها کنار کشید.




- عبدرحیم وردک: 
وزیر دفاع پیشین که با استیضاح پارلمان از این سمت کناره گیری کرد. در کابینه های سابق افغانستان حضور داشت. در انتخابات قبلی با کرزای به رقابت پرداخت ولی با کسب کمتر از 3 هزار رای در جایگاه سی ام قرار گرفت.

مجوز وزارت خزانه داری تنها شامل فروش قطعات یدکی به هواپیماهایی است که پیش از انقلاب از بوئینگ خریداری شده است و شامل هواپیماهایی که از این تاریخ به بعد و از راه های دیگر از سوی ایران خریداری شده اند، نخواهد شد.
شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا روز جمعه اعلام کرد ، از وزارت خزانه داری آمریکا مجوز فروش قطعات یدکی به 18 هواپیمای بوئینگ مسافربری ایران را دریافت کرده است.

به گزارش عصر ایران و به نقل از خبرگزاری رویترز همچنین " ریک کندی" سخنگوی شرکت " جنرال موتورز" آمریکا اعلام کرد که وزارت خزانه داری آمریکا مجوز تعمیرات هواپیماهای مسافربری فروخته شده به ایران در دهه 1970 را صادر کرده است.

بر اساس گزارش رویترز این اقدام در راستای توافقات ایران با گروه 1+5 در چارچوب توافق ژنو در نوامبر سال گذشته میلادی صورت می گیرد و محدود به زمان مشخص و تنها شامل هواپیماهای بوئینگ مسافربری در حال پرواز ایران خواهد بود.

بر اساس اعلام سخنگوی جنرال موتورز قرار است هفته آینده نمایندگانی از شرکت هواپیمایی" ایران ایر" با نمایندگان شرکت جنرال موتورز در استانبول ترکیه به منظور بررسی نیازمندی های تعمیراتی ایران جلسه ای برگزار کنند.

یک سخنگوی شرکت بوئینگ نیز اعلام کرد که این شرکت مجوز صدور قطعات یدکی به ایران را از وزارت دارایی آمریکا دریافت کرده است و هم اکنون به دنبال تماس با مقامات ایرانی برای دریافت لیست قطعات یدکی مورد نیازشان برای هواپیماهای مسافربری بوئینگ ایران است.

با این حال این سخنگوی بوئینگ اعلام کرده است که مجوز صادر شده تنها محدود به صدور برخی قطعات برای هواپیماهای قدیمی بوئینگ ایران به منظور اطمینان از تامین امنیت پروازی آنها است.
طبق اعلام سخنگوی بوئینگ این قطعات تنها مصرف تجاری و بازرگانی خواهد داشت و شامل قطعاتی که می تواند کاربرد دو گانه (نظامی) باشد، نخواهد شد.

همچنین مجوز وزارت خزانه داری آمریکا تنها شامل فروش قطعات یدکی به هواپیماهایی خواهد بود که پیش از سال 1979(سال وقوع انقلاب اسلامی در ایران) از سوی دولت ایران از بوئینگ خریداری شده است و شامل هواپیماهایی که از این تاریخ به بعد و از راه های دیگر از سوی ایران خریداری شده است، نخواهد شد.

شرکت بوئینگ به عنوان بزرگ ترین شرکت هواپیماساز جهان و نیز شرکت جنرال الکتریک که بزرگ ترین قطعه ساز هواپیماست از اسفند ماه گذشته درخواست صدور مجوز برای تعمیر موتور هواپیماهای بوئینگ قدیمی ایران و نیز فروش برخی قطعات یدکی به هواپیماهای ایرانی را از وزارت خزانه داری آمریکا درخواست کرده بودند.

طبق قوانین تحریمی آمریکا، صدور قطعات یدکی و فروش هواپیماهای مسافربری به ایران از سوی شرکت یوئینگ و دیگر شرکت های آمریکایی ممنوع است.

توسط آل‌سعود صورت گرفت؛
دادگاه عربستان سعودی روز گذشته چهارشنبه حکم اعدام «فارس الزهرانی» را صادر کرد که اولین «تئوریسین» سازمان تروریستی القاعده به شمار می‌ آید.
گروه بین‌الملل مشرق - دادگاه عربستان سعودی روز گذشته چهارشنبه حکم اعدام «فارس الزهرانی» را صادر کرد که اولین «تئوریسین» سازمان تروریستی القاعده به شمار می‌ آید.

این دادگاه همچنین احکام حبسی برای 15 نفر دیگر از اعضای وابسته به سازمان القاعده را نیز صادر کرد.

پایگاه خبری «عربی آنلاین» نوشت: حکومت عربستان سعودی در بیانیه رسمی که در این خصوص منتشر کرد، توضیح داد که «دادگاه کیفری ویژه این کشور روز گذشته چهارشنبه حکم اعدام «فارس بن أحمد آل شویل الزهرانی»، اولین «تئوریسن» سازمان تروریستی القاعده را در حالی صادر کرد که پیشتر وی را در یکی از تفرجگاه‌ های شهر «ابها» در غرب عربستان سعودی بازداشت کرد.

حکم اعدام برای اولین «تئوریسن» سازمان تروریستی القاعده صادر شد +عکس
این بیانیه در ادامه افزوده است که الزهرانی در حالی دستگیر شد که با خود بمب‌ ها و سلاح‌ هایی را حمل می ‌کرد و تلاش داشت که نیروهای امنیتی سعودی را با آنها هدف قرار دهد و در حین دستگیری حکومت سعودی را تکفیر کرده بود.

بیانیه مزبور می ‌افزاید: الزهرانی در حین دستگیری تاکید کرده است که هدف سازمان القاعده سرنگونی حکومت‌ های عربی حاشیه خلیج فارس به دلیل کفر و طغیانی است که در آنها مشاهده می‌ شود و الزهرانی بارها و بارها از انفجارهای منطقه «العلیا» و برج «الخبر» در عربستان که چند سال پیش در این کشور رخ داده بود و هم چنین انفجارهای شرق ریاض تمجید کرده و آنها را جهاد در راه خدا دانسته و در جلسات محاکمه نیز بر انجام مشابه چنین اقداماتی تاکید کرده است.

این بیانیه رسمی هم چنین افزوده است که الزهرانی در جلسات محاکمه خود بارها تاکید کرده که از دیدگاه ‌های فوق الذکر خود رجوع نخواهد کرد و به مسئولان دادگاه و مسئولان سعودی وعده داده که خط مشی مبارزاتی خود را به محض خروج از زندان ادامه خواهد داد و دنبال خواهد کرد.
به همین منظور دادگاه کیفری عربستان سعودی تصمیم گرفت تا این فرد را که اتهامات وارده به وی به اثبات رسیده‌ اند، به مرگ محکوم کند.

این بیانیه در ادامه هم چنین به این نکته اشاره کرده است که 15 نفر دیگر را نیز که متهم به عضویت در سازمان القاعده هستند و در گروهی به رهبری الزهرانی عضویت داشتند، از سوی دادگاه کیفری عربستان سعودی به حبس محکوم شده ‌اند.

این افراد بنابر آنچه در بیانیه ذکر آن آمده متهم به خروج از اطاعت ولی امر و عدم تبعیت از وی و مشارکت آنها در اقدامات تروریستی در عربستان سعودی و حمایت از تروریسم اقدامات تروریستی هستند.

دادگاه کیفری عربستان به همین دلیل این افراد را به یک تا 20 سال حبس محکوم کرده است.
فارس بن أحمد آل شویل الزهرانی، اولین تئوریسین سازمان القاعده که هم اکنون 44 سال دارد، پیشتر و در سال 2004 میلادی نیز از سوی حکومت سعودی بازداشت شده بود.




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد