سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار تخریب میراث فرهنگی خوزستان



تخریب کاملا قانونی «سرای عجم»!
فرهنگی و هنری  11:13:25 1392/12/27
9212-13580-5 کد خبر
RSS :: پرینت

مالک بنای تاریخی «سرای عجم» با استناد به مجوز‌های قانونی که در دست دارد اقدام به تخریب این سرا کرده است و تاکنون ایوان‌های آن به میزان زیادی تخریب شده‌اند.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که تمام تلاش‌های اداره کل میراث فرهنگی و نیز انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان برای تعامل با مالک «سرای عجم» (حاج کرمعلی مهدیان) کم و بیش به بن بست رسیده و مالک این سرا توانسته است با دریافت مجوزهای قانونی لازم و نیز جلب رضایت اکثریت کسبه شاغل در این بنای تاریخی به هدف مورد نظر خود دست پیدا کند.

 

پیش‌تر افشین حیدری، مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان، در گفت‌وگو‌های متعدد با رسانه‌های خبری از جمله ایسنای خوزستان تصریح کرده بود که هیچ کس نمی‌تواند ولو با در دست داشتن حکم قانونی اقدام به تخریب بنای تاریخی «سرای عجم» کند.

 

اما روز گذشته (دوشنبه 26 اسفند 92) با انتشار خبر آغاز تخریب «سرای عجم» مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان در گفت‌و‌گویی با خبرنگار ایسنای خوزستان به تنها بودن اداره میراث فرهنگی در این زمینه اذعان و تلویحا به نبود قانون یا قوانینی در حمایت از مواریث فرهنگی اشاره کرد.

 

اما واقعا ضرورت تخریب بنای تاریخی «سرای عجم» چیست و این همه اصرار مالک آن مبنی بر حذف فیزیکی این بنا از کجا نشات می‌گیرد؟ چرا مالک «سرای عجم» حاضر به تعامل با میراث فرهنگی نبود و حاضر نشد تا با صرف هزینه به صورت مشارکتی با اداره میراث فرهنگی این بنای تاریخی را احیا و بازسازی کند؟ بنایی که در مرکز شهر اهواز قرار دارد و به لحاظ موقعیت تجاری می‌تواند سودآوری بسیاری برای مالک آن داشته باشد و اداره کل میراث فرهنگی خوزستان کار مرمت آن را از چندی پیش با تجهیز کارگاه آغاز کرده بود.

 

در این میان صحبت‌های محمود پاداش، وکیل قانونی مالک «سرای عجم» شنیدنی است چراکه وی مدعی است که این بنای تاریخی به هیچ وجه سبقه تاریخی و باستانی ندارد و در این خصوص به حکم خروج این سرا از فهرست آثار ملی کشور استناد می‌کند. حال این پرسش پیش می‌آید که آیا صرف در دست داشتن اسناد و مدارک اداری و احتمالا غیرکارشناسانه مبنی بر تاریخی نبودن یک بنای تاریخی مجوز لازم برای تخریب آن به شمار می‌آید؟

 

پاداش با ادعای تاریخی نبودن «سرای عجم» به خبرنگار ایسنای خوزستان گفت: مالک «سرای عجم» حکم قانونی برای تخریب این بنا در دست دارد.

 

او یادآوری کرد: پنج سال پیش شعبه سوم دیوان عدالت اداری رأی قطعی مبنی بر خروج «سرای عجم» از فهرست آثار فرهنگی صادر کرد و این رأی قطعی به آن‌ها ابلاغ شد و قابلیت اجرا داشته است. اما موکل من به لحاظ مسایل قانونی مستأجران این بنا دست به تخریب نزد در حالی که موکل من پروانه ساخت و تخریب در دست داشت.

 

او گفت: سازمان میراث فرهنگی که فکر می‌کرد ما نمی‌توانیم حکم را اجرا کنیم با ترفندهای مختلف سعی کرد این حکم را نادیده بگیرد. برای همین کوزه شکسته‌ای آوردند و ادعا کردند که این کوزه شکسته مربوط به زمان هخامنشی است! مگر در زمان هخامنشی خوزستان چه بوده است؟ عمل آن‌ها فقط در حد ادعا بود و حتی چیزی از زمین این بنا بیرون نیامده چون کف آن سیمانی است.

 

پاداش اضافه کرد: به ‌رغم همه این‌ها، میراث فرهنگی به ما گفت که «سرای عجم» را مرمت می‌کنیم و به شما امتیاز می‌دهیم. ما گفتیم که مالک یعنی آقای مهدیان 700 میلیون تومان به شهرداری ناحیه یک داده و جواز ساخت گرفته و پروانه آن را تمدید کرده است و حقوق قانونی موکل ما این است که این جا تخریب و تبدیل به پاساژ شود.

 

وی ادامه داد: بعد از این که دیدند ما به توافق نمی‌رسیم سعی کردند چوب لای چرخ موکل ما بگذارند. تا این که من چند وقت پیش با هماهنگی قبلی از شعبه صادر کننده نامه‌ای را به دادستانی اهواز دادم مبنی بر این که موکل بنده اجازه بهره‌برداری از حقوق مالکانه‌اش را دارد. لذا عملیاتی که موکل من روی این بنا انجام داده به هیچ وجه مجرمانه نیست و تماماً قانونی است و ما نیز از آن دفاع می‌کنیم.

 

پاداش بیان کرد: من نمی‌دانم این بنا را آقای مهدیان از چه کسی خریداری کرده است و فروشنده آن را نمی‌شناسیم. اما این را می‌دانم که سازمان میراث فرهنگی هیچ اختیاری از نظر قانونی در رابطه با این بنا ندارد و ما  سازمان میراث فرهنگی را در این باره به رسمیت نمی‌شناسیم.

او درباره تاریخی بودن «سرای عجم» خاطرنشان کرد: این بنا از فهرست آثار ملی خارج شده است و تاریخی نیست و قبلاً فقط به دلایل واهی در فهرست آثار ملی بوده است.

 

پاداش بیان کرد: من می‌گویم این بنا تاریخی نیست. اگر هست سازمان میراث فرهنگی چه سندی برای آن دارد؟ ما الان رأی قطعی دیوان عدالت اداری را داریم و سازمان میراث فرهنگی پیش از این بدون هیچ دلیلی قانونی ملک موکل من را در فهرست آثار میراث فرهنگی قرار داده بود.

 

وکیل مالک «سرای عجم» اظهار کرد: میراث فرهنگی هفته پیش با هدف مرمت بخشی از این بنا سقف آن را خراب کرد اما اگر قرار بر مرمت است نباید سقف را خراب کنند. علاوه بر این، اصلاً میراث فرهنگی اجازه نداشته است که وارد ملک خصوصی موکل من شود. حتی حضور اداره میراث فرهنگی در «سرای عجم» مجرمانه بود و اگر بیرون نمی‌رفت من برای آن‌ها پرونده درست می‌کردم.

 

او، با این ادعا که «سرای عجم» تاریخی نیست و سازمان میراث فرهنگی کاملاً در اشتباه است، تصریح کرد: وقتی خود شعبه صادر کننده رأی قطعی صادر کرده به این معنا است که آقای مهدیان اجازه بهره‌برداری از حقوق مالکانه را دارد و هیچ کسی نمی‌تواند معارض این رأی شود.

 

پاداش در پاسخ به این که پرسش که چه دلایلی برای تاریخی نبودن این بنا دارید گفت: وقتی مرجع قانونی حکم خروج این بنا را از فهرست آثار ملی داده است یعنی این که این بنا تاریخی نیست.

 

وی درباره تعامل با اداره میراث فرهنگی گفت: آیا می‌شود 700 میلیون تومانی را که آقای مهدیان به شهرداری داده روی هوا بماند و بعد ما با میراث فرهنگی وارد تعامل شویم؟ آن وقت دیگر کسی جرأت نمی‌کند که حتی زیر سقف آن برود.

 

او با اشاره به جذابیت توریستی «سرای عجم» گفت: ما کاروانسراهایی تاریخی در بیابان‌ها داریم که سازمان میراث فرهنگی می‌تواند برود و آن‌ها را مرمت کند و از گردشگران هم دعوت کند که به آن جا بروند.

 

پاداش معتقد است: تنها هدف سازمان میراث فرهنگی این است که می‌خواهد روی یک ملک دست بگذارد و کتاب خودش را قطورتر کند اما مطمئن باشید که «سرای عجم» هیچ قدمتی ندارد و هیچ جایی نیز این موضوع ثابت نشده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد