سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار تخریب میراث فرهنگی خوزستان


مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان خبر داد
تشکیل جلسه فوری بررسی تخریب سرای تاریخی عجم در استانداری خوزستان

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان از تشکیل جلسه فوری بررسی تخریب سرای تاریخی عجم در استانداری خوزستان خبر داد و گفت: خروج یک اثر تاریخی از فهرست ملی تائید و یا رد تاریخی بودن آن نیست.

خبرگزاری فارس: تشکیل جلسه فوری بررسی تخریب سرای تاریخی عجم در استانداری خوزستان

افشین حیدری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: در روزهای گذشته بسیار مطالبی درباره سرای عجم مطرح شده است که این اثر به دلیل اینکه از ثبت ملی خارج شده پس تاریخی نیست که در این زمینه باید گفت، ثبت ملی تائید کننده تاریخی بودن اثر نیست و سرای عجم دارای ارزش بسیار زیادی در هویت و تاریخ خوزستان است.

وی افزود: سرای عجم از سوی میراث فرهنگی خوزستان به ثبت رسیده است و از سوی دیوان عدالت از ثبت خارج شده است و از سال 1389 تا کنون برای حفاظت از این بنا فعالیت کرده‌ایم ولی صدور حکم برای تخریب این بنا توسط دادگاه باعث شده است تا این اتفاق در روز گذشته رخ دهد.

وی خاطرنشان کرد: سرای عجم در بافت تاریخی شهر اهواز قرار دارد و هرگونه ساخت و ساز در بافت تاریخی باید با نظر مستقیم میراث فرهنگی خوزستان انجام شود ولی در این زمینه از میراث فرهنگی خوزستان کسب اجازه و نظر نشده است.

حیدری تاکید کرد: با همکاری بسیار نزدیک استاندار خوزستان و معاون محترم عمرانی قرار است پرونده سرای عجم در کمیسیون ماده 5 استان مطرح شده تا در این زمینه تصمیم‌گیری شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: به این مهم واقف هستیم که اثر تاریخی سرای عجم باید حفاظت شود، برای این مهم از ماه‌های گذشته اعتبار در نظر گرفته بودیم و پیمانکار در این بنا فعالیت خود را آغاز کرده بود ولی مالک اقدام به تغییر قفل‌ها کرد و مانع از ورود به اثر تاریخی شد.

حیدری تاکید کرد: در بخش نخست قرار بود طاق‌ها و رواق‌های این اثر تاریخی مرمت شود و بخش‌هایی از بارهای اضاف این طاق‌ها برداشته شده بود که این اتفاق افتاد و عملا همه فعالیت‌های میراث فرهنگی در این زمینه بی‌نتیجه ماند.

وی افزود: از همه توان خود و مجموعه استان خوزستان استفاده می‌کنم تا از تخریب این بنای تاریخی جلوگیری کنم ولی باید به این مسئله اعتراف کرد که میراث فرهنگی در حفاظت از آثار تاریخی تنهاست.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13921227000679#sthash.RmyZYxfy.dpuf

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد