سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز




براساس نتایج نهایی همه پرسی
۹۶.۶ درصد مردم شبه جزیره کریمه به الحاق به روسیه «آری» گفتند

نتایج نهایی همه پرسی شبه جزیره کریمه نشان می‌دهد که ۹۶.۶ درصد مردم این منطقه خودمختار به الحاق به روسیه رای مثبت دادند.

خبرگزاری فارس: ۹۶.۶ درصد مردم شبه جزیره کریمه به الحاق به روسیه «آری» گفتند

به گزارش خبرگزاری فارس، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که نتایج نهایی همه پرسی شبه جزیره کریمه نشان میدهد که 96.6 درصد مردم این منطقه خودمختار به الحاق به روسیه رای مثبت دادند.

رئیس کمیسیون انتخابات شبه‌جزیره «کریمه» شب گذشته اعلام کرده بود که تاکنون 50 درصد از آرا شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی شمرده شده که 95درصد از آن‌ها در حمایت از الحاق به روسیه بوده است.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13921226000291#sthash.djKbxnk5.dpuf



درپی تداوم اختلافات مسئولان سعودی و قطری
همه نشست‌های شورای همکاری از قطر به عربستان منتقل شد

در پی تداوم اختلافات بین قطر و سه کشور امارات، عربستان و بحرین، همه نشست‌های شورای همکاری خلیج فارس از دوحه به ریاض منتقل شد.

خبرگزاری فارس: همه نشست‌های شورای همکاری از قطر به عربستان منتقل شد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه اماراتی "الامارات الیوم"، وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس تصمیم گرفتند که هرگونه نشست برنامه ریزی شده این شورا و نهادهای وابسته به آن را از دوحه به ریاض منتقل کنند.

الامارات الیوم افزود: این اقدام درپی فراخوانی سفرای سه کشور امارات، بحرین و عربستان از قطر به خاطر سیاست این کشور که همسایگانش را نگران می کند و مخالفت دوحه در ماه فوریه گذشته با امضای سازوکار اجرایی توافقنامه ریاض صورت گرفت. این توافقنامه را تمیم بن حمد آل ثانی در نوامبر گذشته امضا کرده بود اما در ماه فوریه از امضای سازوکار اجرایی آن سرباز زد.

الامارات الیوم به نقل از منابع آگاه در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نوشت: وزیران خارجه توافق کردند که هرگونه نشست ویژه شورای همکاری یا نهادهای اجرایی وابسته به آن را که قرار بود در دوحه برگزار شود، به دبیرخانه شورای همکاری منتقل کنند.

این روزنامه افزود: نشست گارد ساحلی کشورهای شورای همکاری که قرار بود امروز در دوحه برگزار شود، برگزار نخواهد شد.

به نوشته الامارات الیوم، برخی منابع آگاه در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس گفتند: توافقنامه ریاض بر عدم حمایت، اعطای تابعیت و میزبانی از مخالفان این کشورها و توقف حمایت از گروه اخوان المسلمین تاکید دارد. این توافقنامه همچنین بر توقف حمایت از هر طرفی در یمن تاکید دارد که به منافع کشورهای شورای همکاری آسیب می رساند.

تنش در روابط قطر با عربستان، امارات و بحرین از زمان فراخوانی سفرای این سه کشور از دوحه شدت گرفت. امارات، عربستان و بحرین دولت قطر را به دخالت در امور داخلی خود متهم کرده‌اند که با واکنش شدید قطری‌ها مواجه شده است. اختلاف اساسی بین دوطرف بر سر حمایت از گروه اخوان المسلمین مصر و سیاست‌های یکجانبه قطر خارج از چارچوب شورای همکاری خلیج فارس است. عربستان ، بحرین و امارات از حمایت قطر از گروه اخوان المسلمین ناراضی هستند و میانجیگری بین آنها برای حل این مسئله نیز تاکنون راه به جایی نبرده است.

در پی تنش در روابط بین عربستان و قطر، جنگ رسانه‌ای نیز بین دو کشور بالا گرفته است و هر یک از آنها دیگری را به فتنه انگیزی و تبلیغات نادرست متهم می‌کند.

پیش از این روزنامه "القًبَس" چاپ کویت نیز نوشت که سه کشور عربستان، امارات و بحرین تلاش می کنند که قطر به هیچ اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس دعوت نشود.

القبس افزود: یکی از موارد تحریم قطر، منع پرواز هواپیماهای این کشور بر فراز خاک عربستان، امارت و بحرین خواهد بود که این امر خسارت زیادی به دوحه وارد خواهد کرد.

در پی بروز اختلافات گسترده اخیر بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، دیدار مشترک برنامه‌ریزی شده رئیس جمهوری آمریکا با سران این شورا لغو شد.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13921226000708#sthash.mEodhdpJ.dpuf



سردار ذوالفقاری خبرداد:
برکناری و معرفی چند فرمانده خطاکار حادثه ربودن مرزبان ایرانی به مرجع قضایی
فرمانده مرزبانی کشور گفت: چند فرمانده خطاکار در حادثه ربوده شدن پنج سرباز وطن از خدمت برکنار و تعدادی از آنها که قصورشان زیاد بود به مرجع قضایی معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار حسین ذوالفقاری روز دوشنبه در نشست خبری اظهار داشت: بررسی دقیق هر حادثه ای نشان می دهد که وقوع آن تک علتی نیست. اگر چه در حادثه ربودن 5 مرزبان ایرانی این افراد غفلت کردند اما مسئولان مستقیم این افراد نیز قصور داشتند و در سه روز اول حادثه پس از بررسی موضوع عده ای از فرماندهان از خدمت برکنار و  عده ای منتظر خدمت شدند. ضمن اینکه قصور برخی از فرماندهان در حدی بود که به مرجع قضایی معرفی شدند.

وی در پاسخ به سئوال مهر در خصوص آخرین وضعیت سربازان ربوده شده، گفت: بر اساس آخرین آمار و اطلاعات ما این سربازان سالم هستند. البته اخبار ضد و نقیضی در خصوص کشته شدن یکی از سربازان منتشر شده بود که شب گذشته آخرین اطلاعات حکایت از سالم بودن 5 مرزبان ربوده شده داشت.

به گفته فرمانده مرزبانی اقدامات گسترده و وسیع برای آزادی سربازان در حال انجام است که بخشی از آن کار دیپلماتیک و دیپلماسی است.

فرمانده مرزبانی کشور با انتقاد از دولت و سرویس های اطلاعاتی پاکستان تاکید کرد: از دولت و سرویس اطلاعاتی این کشور درخواست می کنیم نیروهای مرزبانی را تقویت کنند چرا که هنوز مناطقی در این کشور وجود دارد که مرزبانان حضور فیزیکی چندانی ندارند. ما انتظار اهتمام بیشتری را از دولت پاکستان برای جلوگیری از استقرار اشرار در خاک آن کشور داریم.

ذوالفقاری با اشاره به خبر چندی پیش مبنی بر آزادی 5 مرزبان از سوی پاکستان در تشریح جزئیات آن، افزود: نیروهای مرزبانی پاکستان اقدامی را در یک نقطه مرزی انجام دادند که 8 تا 11 نفر در آن عملیات آزاد شدند، خودشان اعلام کردند ممکن است مرزبانان کشور شما در میان آزادشدگان باشند که بلافاصله مرزبان ما با طرف پاکستانی ملاقات کرد و پس از دو ساعت پاکستان اعلام کرد افراد آزاد شده افغانی و بنگلادشی هستند که برای تجارت مواد مخدر گروگان گرفته شده اند.

فرمانده مرزبانی در پاسخ به مهر در خصوص این که آیا فیلم منتشر شده از حادثه گروگانگیری 5 مرزبان را تایید می کنید؟ گفت: بررسی فنی این فیلم از نظر صدا و تکرار لحن از سوی کارشناسان پلیس فتا بررسی شد. برخی از افراد گروگانگیر به صورت فارسی بلوچی صحبت می کردند و عده ای دیگر نیز در آن سوی فیلم به زبان عربی در حال صحبت بودند این در حالی است که در خصوص محل گروگانگیری نیز کارشناسان چندین بار آن محل را پیاده بررسی کردند و به نکاتی رسیده ایم که باید محفوظ بماند. بخشی از آن که در این فیلم نشان داده می شود غیرطبیعی است و چند فرضیه در مورد فیلم وجود دارد.

وی با اعلام اینکه چرا نیروهای مرزبانی در چنین جایی مستقر شده اند افزود: از زمان جنگ تحمیلی تا دو سال قبل از چنین سنگرهایی در کردستان استفاده می شد و در زمانی هم که با گروهک پژاک درگیر بودیم برای ما مشکلاتی پدید آمد اما با اختصاص اعتبار موضوع سنگرهای ناامن را رفع کردیم. کار اصلاح سنگرهای جنوب شرق کشور از سه سال قبل آغاز شده است تا امنیت این مقرها تامین شود، دو سال قبل که مسیر نیروهای گروگان گرفته شده را بررسی می کردیم آنها باید از جکی پور تا نقطه ای را با خودرو می آمدند و از آنجا به بعد با جیره 48 ساعته غذایی 12 کیلومتر پیاده راه بروند تا به مقرهایشان برسند. چندی قبل که به سیستان و بلوچستان سفر کردم دستور دادم مقرها را جمع آوری کند و هر کس در برابر این دستور تمکین نکند دادگاهی شود اما نیروهای مرزبانی اعلام کردند تا زمانی که مقرهای امن ساخته شود در این مقرهای چادری می مانند چرا که ممکن است اشرار از این فرصت استفاده کرده و به داخل عمق کشور نفوذ کنند. البته در حال حاضر 115 پایگاه ساخته شده است.

فرمانده مرزبانی با انتقاد از برخی اظهار نظرهای افراد در خصوص نیروهای مرزبان تاکید کرد: افرادی که در مورد مرزبان اظهارنظر می کنند آیا خودشان یا فرزندشان یک شب می توانند در این مناطق بمانند؟ ما مقرها و نیروهایی داریم حتی دسترسی به آنها غیرممکن است و در صورتی که سیل در آن مناطق جاری شود امکان امدادرسانی را نیز نداریم اما این سربازان با جان و دل از مرز و وطن شان دفاع می کنند.

واگذاری تنها 20 درصد اعتبار انسداد مرز

وی با بیان اینکه در سال جاری تنها 10 میلیارد و 200 میلیون تومان بودجه به انسداد مرز اختصاص یافته است افزود: چطور می توان با این پول 8 هزار کیلومتر مرز کشور را کنترل کرد و با این بودجه کدام شکل را حل کنیم البته ما نمی خواهیم فرد یا دستگاهی را مقصر جلوه دهیم.

ساماندهی مرزهای شرقی تا 4 ماه آینده

ذوالفقاری با اعلام اینکه قول می دهم تا 4 ماه آینده وضعیت مرزهای شرق کشور ساماندهی شود افزود: امکانات خوبی از جمله سلاح های دوش پرتاب را در مرز مستقر کرده ایم. البته تا زمانی که تروریست ها در مناطق کمتر کنترل شده همسایگان ما حضور داشته باشند ما هوشیاری خود را حفظ می کنیم. بعد از حادثه گروگان گرفتن 5 مرزبان چند درگیری مسلحانه با اشرار داشتیم و تعدادی تله های انفجاری آنها کشف و خنثی شد.

وی با بیان اینکه حادثه سراوان و ربودن 5 سرباز دو حادثه تلخ سال 92 بود ادامه داد: اگر حوادث گذشته سیستان را بررسی کنیم می بینیم که این حوادث بسیار وسیع تر بود اما شهادت تعدادی از مرزبانان در سراوان و گروگان گرفته شدن 5 نیروی مرزبانی جزو تلخ ترین حادثه های سال 92 است.

فرمانده مرزبانی در بخش دیگری از سخنانش با اعلام اینکه در سال جاری مرزبانان 72 تن انواع مواد مخدر را کشف کرده اند افزود: میزان کشفیات سلاح در مرزها 53 درصد افزایش یافته است که این امر موجب شده است کشفیات در داخل کشور کاهش یابد. 23 درصد سلاح های کشف شده جنگی و 7 درصد شکاری است.

وقوع 394 درگیری مسلحانه در مرزهای شرقی

وی با اعلام اینکه در سال جاری 394 درگیری مسلحانه با اشرار و قاچاقچیان در مرز انجام شده است، افزود: مرزبانان کشورمان در سال جاری 394 بار با اشرار، قاچاقچیان و گروهک های تروریستی درگیری مسلحانه داشتند که دو برابر نیروهای خودی از آنها کشته و زخمی شدند.

ذوالفقاری از کشف 36 میلیون لیتر سوخت قاچاق خبر داد و گفت: میزان کشفیات سوخت 26 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. یکی از مواردی که باعث می شود قاچاق سوخت انجام شود تفاوت فاحش قیمت سوخت در داخل و خارج از کشور و همچنین سهمیه کامیون ها، شناورها و وسایل نقلیه کشاورزی است که این افرا این سوخت را به فروش می رسانند.

وی ادامه داد: برخی از شناورها در خلیج فارس 500 تا 70 هزار لیتر سوخت قاچاق می کند و وقتی می فهمند نیروهای مرزبانی به دنبال آنها هستند سوخت را در دریا رها می کنند.

افزایش درگیری مسلحانه با قاچاقچیان سوخت

فرمانده مرزبانی از افزایش درگیری مسلحانه مرزبانان با قاچاقچیان سوخت خبر داد و افزود: درگیری های روزانه با قاچاقچیان سوخت در دریا و خشکی رو به افزایش است و برخی از قاچاقچیان جانشان را در این درگیری ها از دست می دهند.

وزن مرزبانان 90 تن کاهش یافت

وی با اعلام این که نیروهای مرزبانی در طرح پایش جسمی 90 تن وزن کم کردند افزود: همزمان با اجرای علمی پایش جسمانی نیروهای مرزبانی، مرزبانان موفق شدند حدود 90 تن وزنشان را کاهش دهیم.

کشف یک میلیون بطر مشروب

ذوالفقاری با اعلام کشف یک میلیون بطر مشروب و انهدام آنها گفت: میزان کشف مشروبات خارجی 40 درصد کاهش یافته است. در همین حال کشف تجهیزات ماهواره نیز 18 درصد کاهش نشان می دهد.

به گفته وی، کشف برخی از کالاهای قاچاق از جمله پارچه، کیف، کفش، طلا و ارز از 27 درصد تا چند برابر افزایش یافته است و در همین حال کشفیات البسه، لوازم آرایشی، احشام، شکر، برنج، لوازم صوتی و تصویری و دارو 12 تا 89 درصد کاهش یافته است.

فعالیت 20 پایگاه اطلاعاتی در جدار مرز

فرمانده مرزبانی با اشاره به اینکه 20 پایگاه اطلاعاتی در جدار مرز راه اندازی شده است، افزود: در سال جاری از پهپاد و جایروپلن در جنوب شرق کشور استفاده کردیم.

وی با اعلام این که دیپلماسی مرزبانی در سال جاری بسیار فعال بود افزود: 923 ملاقات مرزی با کشورهای همسایه انجام شده و 7 اجلاس رفت و برگشت نیز با کشورهای همجوار داشتیم. ضمن اینکه در این مدت 11 مورد ملاقات مرزی با سایر کشورها انجام شد.

الحاق 44 متر به خاک کشورمان با رفع اختلافات مرزی نخجوان

ذوالفقاری با اعلام اینکه اختلافات مرزی حوزه نخجوان با آذربایجان به پایان رسید تاکید کرد: اختلافاتی در نقطه صفر مرزی روی پل جلفا- نخجوان با آذربایجان داشتیم که پس از پیگیری های یکساله این موضع به نتیجه رسید و با مشخص کردن خط مرزی و اصلاح آن 44 متر به خاک ایران افزوده شد. در سال جاری مرزبانان هزار و 411 میله مرزی را مرمت کردند.

وی ادامه داد: در سال جاری 60 کیلومتر جاده، 17 کیلومتر کانال و 52 کیلومتر سیم خاردار احداث شد. همچنین 2 هزار و 272 کیلومتر راه مرزی مرمت و آب و برق رسانی به اماکن مرزی انجام شد. در سال جاری 50 واحد مرزبانی بنز به بهره برداری رسید.

راه اندازی 13 تعمیرگاه تجهیزات الکترونیکی

به گفته فرمانده مرزبانی 16 شناور سنگین از سوی مهندسان مرزبانی بازسازی شده و 8 فروند آنها عملیاتی شده ضمن اینکه 3 فروند شناور خلیج فارس نیز در مرزبانی طراحی و تولید شد. طراحی و ساخت این شناورها یک سوم قیمت بازار برای ما درآمد ضمن اینکه در خصوص ژانراتورها نیز 80 میلیون تومان صرفه جویی انجام شد.

ذوالفقاری افزود: با اقدامات فاوا مرزبانی 13 تعمیرگاه تجهیزات الکترونیکی اپتیکی راه اندازی شد این در حالی است که در گذشته وقتی دستگاهی دچار نقص می شد از رده خارج می شد اما امروز با راه اندازی این تعمیرگاه ها تجهیزات مرزبانی با قیمت یک پنجم بازسازی می شود.

فعالیت 127 تیم بازرسی مرزبانی در نوروز

وی در مورد اقدامات نوروزی مرزبانی نیز گفت: قرارگاه مرزبانی د ر مرکز و استان ها راه اندازی شده و با توجه به اطلاعات به دست آمده و تهدیدات کنترل مرزها تشدید می شود ضمن اینکه امنیت کاروان های راهیان نور نیز تامین خواهد شد. در همین حال 127 تیم بازرسی در ایام نوروز به عملکرد مرزبانان نظارت دارند.

نامه به رئیس جمهور برای پیگیری خط مرزی اروند

فرمانده مرزبانی در مورد مرز اروند نیز گفت: مدرنیزاسیون مرز در حال انجام است و میله های مرزی تهیه و نصب شده است. در نامه ای که از طرف وزیر کشور برای رئیس جمهور ارسال کردیم از ایشان خواستیم پیگیر خط مرزی باشند.




در خدمت و خیانت توریسم در ایران + تصاویر

زیپ‌دیپلماسی به معنای نوعی دیپلماسی است که در آن گروه‌ها و افراد به عنوان دنده‌های یک لبه زیپ با گروه‌ها و افراد هم سطح خود در دنیا ارتباط برقرار کرده و به مثابه دو لبه یک زیپ در کنار یکدیگر قرار گرفته و پیوند می‌یابند. و این دقیقا همان اتفاقی که بین ایرانی میزبان و خارجی میهمان روی خواهد داد و شاید بهترین فرصت برای جذب آنان به سمت دین اسلام باشد.

پیشتر در گزارش توریست‌های خارجی در پیست اسکی دیزین و توریست‌های آمریکایی در راه تهران، به مسئله تعداد رو به رشد توریست‌های خارجی در ایران اشاره کرده بودیم؛ رشدی که ناشی از افزایش ارتباط با کشورهای خارجی و باز کردن درگاه‌های ورودی کشور به روی خارجیان است.

در علوم اجتماعی، هر مسئله‌ای را با روی‌کردهای مختلف نگاه کرده و مورد ارزیابی قرار می‌دهند. و شاید ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین روش ارزیابی مسائل در حوزه‌های این‌چنینی، روی‌کردهای آسیب‌محور و فرصت‌محور در حوزه جنگ نرم باشد؛ که البته در حوزه توریسم که مسئله‌ای بسیار مهم در حوزه اقتصادی و فرهنگی است یک نگاه منتقدانه و مراقبانه می‌تواند جایگاه داشته باشد.

کشور ما که از لحاظ جاذبه‌های تاریخی و جغرافیایی و فرهنگی در صدر کشورهای جاذب توریست است، به دلایل بسیار سیاسی و اقتصادی از این موهبت محروم مانده و تا کنون موفق به راه‌اندازی درست صنعت توریسم در ایران نشده است. اما اگر این ناکامی‌ها به یکباره تبدیل به کامروایی و موفقیت در این حوزه شود، قطعا دچار آسیب‌هایی نیز خواهیم شد. پس به حکم عقل باید علاج واقعه قبل از وقوع آن کنیم.

در خدمت و خیانت توریسم در ایران // درحال ویرایش

فرصت‌های افزایش توریسم در ایران

زیپ دیپلماسی: زیپ دیپلماسی گونه‌ای از دیپلماسی عمومی و سیاست‌ورزی است که به صورت رسمی و توسط دیپلمات‌های با سابقه در کشور هدف اجرا نمی‌شود؛ بلکه توسط افرادی که در میان مردم از نفوذ و قدرت جذب برخوردارند مانند بازیگران سینما، ورزشکاران و یا فعالان فرهنگی و اقتصادی، دیپلماسی و سیاست خاص به صورتی غیر رسمی اجرا می‌شود تا مقبول عام و خاص جامعه قرار گیرد. هر چند اکثریت جامعه هدف با دیپلماسی رسمی آن کشور مخالف باشند و زیپ‌دیپلماسی به معنای نوعی دیپلماسی است که در آن گروه‌ها و افراد به عنوان دنده‌های یک لبه زیپ با گروه‌ها و افراد هم سطح خود در دنیا ارتباط برقرار کرده و به مثابه دو لبه یک زیپ در کنار یکدیگر قرار گرفته و پیوند می‌یابند. و این دقیقا همان اتفاقی که بین ایرانی میزبان و خارجی میهمان روی خواهد داد و شاید بهترین فرصت برای جذب آنان به سمت دین اسلام باشد.

ناکارآمد شدن ایران‌هراسی: بسیاری از کسانی که تا کنون برای اولین بار به ایران سفر کرده‌اند، در نخستین ساعات حضور خود در ایران، حتی بعد از ورود به فرودگاه امام خمینی (ره) و رسیدن هتل، به سرعت متوجه غلط بودن تبلیغات غربی‌ها در مورد ایران می‌شوند. و فراتر از آن بعد از گذشت چند روز از حضورشان در ایران، شدت میهمان‌‌نوازی ایرانیان، آنان را مسحور خود می‌کند.

ناکارآمد شدن اسلام‌هراسی: اگر ایرانی میزبان بتواند موقعیت به وجود آمده از بند بالا را با رحمانیت و عطوفت اسلامی ترکیب کرده و شیرینی محبت خود را با طعم اسلام ناب محمدی (ص) به کام خارجی میهمان بچشاند، قطعا خواهد توانست آن چهره‌ی خشن و زشتی که مسلمانان صهیونیست وهابی از آن به جا گذاشته‌اند، بزداید.

صدور فرهنگ: بعد از برقراری ارتباط (زیپ دیپلماسی)، برجسته کردن فرهنگ غنی ایرانی در چشم میهمان (ناکارآمد کردن ایران‌هراسی) و نهایتا اثبات این نکته به میهمان خارجی که اسلام دین رافت و عطوفت است (ناکارآمد کردن اسلام‌هراسی) که مجموعا کار اقناع فکری میهمان را انجام می‌دهند، گام بعدی از این فرآیند این است که باید طوری میهمان را ارضا کرد که پیرو و دنباله‌روی مکتب فرهنگ غنی ایرانی باشد.

صدور انقلاب: گام نهایی و فراتر از همه این است که مغز و قلب وی را چنان در تسخیر محتویات ناب اسلامی قرار دهیم که به دین اسلام گرویده و کاملا در جهت اهداف اسلام، سبک زندگی خود را تغییر دهد.

در خدمت و خیانت توریسم در ایران // درحال ویرایش

نکته‌ی بسیار مهم اینجا است که ایرانیان با توجه به مکتب چهارم امنیتی‌ای که برای خود دارند، قادرند تهدیدها را به مروارید و گوهر، یعنی چیزی فراتر از فرصت تبدیل کنند. اسکندر مقدونی که بعد از اشغال ایران با لباس ایرانی از کشورمان خارج شد و اسلامی که با نفوذش به ایران به عنوان یک تهدید (درآن زمان) تبدیل به نقطه قوت گشت و جنگ هشت ساله‌ای که دریایی از خیر و برکت و توانمندی برایمان به جا گذاشت، همه و همه مثال‌هایی از قدرت نرم مردم ایران در تبدیل تهدیدها به مرواریدها است.

تهدیدهای افزایش توریسم در ایران

میهمان‌محوری: اگر میهمان‌‌نوازی را به شکل افراطی در پیش بگیریم و برای جذب توریست در کشورمان به قول امام خامنه‌ای حتی از اصول هم دست بکشیم، به ورطه «میهمان‌محوری» در توریسم در افتاده‌ایم که خود این امر ما را کاملا در وضعیتی منفعلانه قرار داده و باعث می‌شود به جای تاثیرگذاری، کاملا تاثیرپذیر نیز بشویم. شاید بهترین نمونه‌ای که می‌‌توان از این آسیب عنوان کرد، سرو شدن مشروبات الکلی و فراهم آوردن اسباب فسق در هتل‌ها برای میهمانان خارجی و در نتیجه سقوط به مرحله سبک زندگی غربی باشد.

رشد گرایش به سبک زندگی غربی: این گرایشات می‌تواند در حوزه‌های مختلفی چون پوشش، خوراک، زبان و گویش، آداب معاشرت و ... باشد.

در خدمت و خیانت توریسم در ایران // درحال ویرایش

جاسوسی: خطرناک‌ترین تهدید توریسم در ایران از نگاه یک کارشناس مسائل جنگ‌های نرم، مسئله جاسوسی اجتماعی از مردم جامعه ما است. نوعی جاسوسی که احتمالا یکی از معروف‌ترین عاملان آن مستر هامفر انگلیسی است. سبک ساده‌ و در عین حال خطرناکی از جاسوسی که می‌تواند به نام توریست، تا عمق خانه‌های روستایی ما و فرهنگ و سنن بومی مناطق مختلف کشور رسوخ کرده و همان‌گونه که تا کنون برای نابودی ما برنامه‌ریزی می‌کرده، به شکل وسیع‌تر و عمیق‌تری به کار خود ادامه دهد.

در خدمت و خیانت توریسم در ایران // درحال ویرایش

منبع: مشرق



ضرورت باورناپذیر ساختن اتهامات تازه غرب علیه ایران

 ضرورت باورناپذیر ساختن اتهامات تازه غرب علیه ایران

دور تازه‌ ای از مذاکرات هسته ‌ای ایران و کشورهای عضو 1+5 درحالی از دوشنبه شب از سر گرفته می شود که در فاصله این دور از گفت‌وگوها و دور پیشین مذاکرات، اتفاقاتی در عرصه بین المللی رخ داده که فرجام گفت‌وگوهای هسته ای را تحت تاثیر معادلاتی تازه قرار داده است

بحران اوکراین یکی از تازه ترین این تحولات به شمار می آید. هرچند واشنگتن اعلام کرده است که این بحران تاثیری بر اتحاد 1+5 در مواجهه با پرونده هسته ای کشورمان نمی گذارد، اما با بررسی آخرین رایزنی ها در این خصوص پیداست که تیرگی روابط مسکو با کشورهای غربی می تواند نحوه ادامه این گفت‌وگوها را متاثر سازد.

علاوه بر این، نزدیک شدن به موعد انتخابات در سوریه و احتمال کاندیداتوری بشار اسد برای سومین بار نیز از جمله مهم‌ترین عواملی است که می تواند بر رویکرد گفت‌وگوهای پیش رو اثر بگذارد.

در همین راستا اخضر ابراهیمی به تهران سفر کرده تا شاید بتواند از ظرفیت های کشورمان برای اثرگذاری بر دمشق و تغییر معادلات انتخاباتی سوریه استفاده کند. از آنجا که تهران نیز پیش از این بارها گفته بود آماده استقبال از رویکرد سیاسی در قبال سوریه است، می توان پیش بینی کرد که بحران سوریه هم مولفه ای اثرگذار بر مذاکرات هسته ای خواهد بود و هرچند که این شاخص پیش از این نیز دخیل بوده است، اما اکنون با شکست مذاکرات ژنو2، این اثرگذاری وجوهی تازه تر به خود گرفته است.

در کنار این ها، غرب تلاش دارد تا برخی مولفه های یکجانبه را نیز وارد معادلات هسته ای کند. مولفه هایی مانند مساله حقوق بشر که هرچند واشنگتن خود به خوبی نسبت به غیرسازنده بودن این رویکرد و عدم برخورداری دولت روحانی از اختیارات لازم در مدیریت این مسائل آگاه است، اما با هدف امتیازگیری از کشورمان بار دیگر به طرح پرونده های حقوق بشری می پردازد و این همان اشتباه استراتژیکی است که دولت بوش نیز انجام داد و اکنون اوباما نیز در حال تکرار سناریویی شکست خورده است.

در این میان نباید از یاد برد که همچنان لابی صهیونیستی نیز بر اثر گذاشتن در مذاکرات اصرار داشته و این درحالی است که به نظر می رسد رسوایی رژیم صهیونیستی در نگاه غرض ورزانه نسبت به مذاکرات، باعث شده است تا این فشارها در اشکال جدیدی خود را بازنمایی کند و احتمالا به محض آنکه تل آویو مطمئن شود غرب ابزارهای تازه ای برای فشار بر تهران پیش بینی کرده، لحن عتاب آلود و تحریک کننده خود را تعدیل می کند.

شاید به همین خاطر است که اخیرا برخی رسانه های غربی از تحریم های حقوق بشری ایران سخن می گویند تا در صورت مجبور شدن به لغو تحریم های هسته ای، همچنان فشار خود بر کشورمان را حفظ کنند.

در چنین شرایطی، رویکرد جدید دیپلماتیک تهران در عمل طرف مقابل را در افزایش فشارها دچار مشکل کرده و افکارعمومی جهانی نمی پذیرد ایرانی صلح طلب که در چند ماه گذشته در انظار عمومی جهانی معرفی شده، بار دیگر در منگنه تحریم و اتهامات سیاسی قرار گیرد.

همین باورناپذیر بودن ادعاها کار غربی ها برای دخیل سازی مولفه های تازه در رقم خوردن فرجام پرونده هسته ای را مشکل ساخته و تهران نیز باید تا آنجا که می تواند از همین عنصر برای خنثی سازی نقشه های طراحی شده استفاده کند.

بدیهی است که دستگاه دیپلماسی اجازه دخالت بیگانگان در امور داخلی کشورمان را نمی دهد اما استفاده از تاکتیک هایی که بتواند افکارعمومی غرب را مجاب کند که اتهامات تازه، چیزی به جز فریب نیست و تهران آماده گفتگوهای مرحله به مرحله است، نیازمند هشیاری بیشتر است.

از یاد نبریم که رویکرد تازه ایران در قبال صلح جهانی بود که دسیسه تل آویو در ماجرای تکراری کشتی سلاح را ناکام گذاشت چراکه هیچ کس حتی در اراضی اشغالی هم نپذیرفت که تهران برای حماس اسلحه ارسال کرده باشد.

همین بسترسازی نرم باید در قبال اتهامات حقوق بشری، بحران سوریه، تحولات در شرق اروپا و دیگر مسائل بین المللی نیز اتخاذ شود تا رسانه ها و افکارعمومی غرب اصولا باور نکنند که تهران ناقض حقوق بشر و نیز حامی سرکوب در سوریه است.

تاکید ایران بر حل سیاسی مساله سوریه، مقابله با تروریست ها در منطقه، دفاع از صلح و دعوت جهان به عاری شدن از خشونت، همه و همه چارچوبی را برای راهبرد سیاست خارجی کشورمان ترسیم کرده و تصویری از ایران در اذهان بین المللی ساخته است که نباید با برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسانه در هم شکسته شود.

البته پرهیز از اینگونه موضع گیری ها به معنای انفعال نیست، بلکه نشان دهنده ضرورت مراقبت از تصویر رسانه ای ایران در افکارعمومی جهانی است. همان تصویری که در این 9 ماهه فعالیت دولت به سختی ترسیم شده و نباید تلاش لابی های جنگ طلب برای شکستن آن به نتیجه برسد.

در همین راستا تهران باید به جای مواضع واکنشی در قبال ادعاهای حقوق بشری در راستای پرونده های مطروحه چه در داخل و چه خارج کشورمان، فعالانه با این دست مسائل برخورد کند و افکارعمومی جهانی را مجاب سازد که طرح اینگونه سناریوهای تکراری، درست به سان داستان پردازی در خصوص توقیف کشتی حامل سلاح، چیزی به جز بهانه تراشی و سنگ اندازی در راه یکی از مهمترین پرونده های بین المللی نیست.

در همین راستا اکنون دور تازه مذاکرات هسته ای باید با رعایت خط قرمزهایی پیش رود که یکی از آن ها جلوگیری از فروریختن اجماع داخلی برای بسته شدن پرونده هسته ای کشورمان است و دیگری ممانعت از بسترسازی برای تصویرسازی از ایران به عنوان کشوری است که به طور بالقوه و بالفعل توان نقض حقوق بشر و تهدید امنیت جهانی را داراست و این نکته ای است که نه فقط دیپلمات ها در وین، بلکه نمایندگان در بهارستان، رسانه ها و همه صاحبنظران نیز باید از آن مراقبت کنند.

مصطفی انتظاری هروی

منبع: رصد


رویکرد سیاست خارجی عمان و نگاه به ایران

 رویکرد سیاست خارجی عمان و نگاه به ایران

عمان کشوری پادشاهی و در شرق شبه‌ جزیره عربستان و جنوب دریای عمان، ایران و خلیج فارس قرار دارد. این کشور از جنوب شرق نیز به دریای عرب و از شمال هم به مرزهای آبی ایران محدود است و از  نظر استراتژیک، عمان از طریق بخش جدا شده شبه جزیره مسندم در شمال کشور، که در ناحیه جنوبی تنگه هرمز قرار دارد،  به خلیج فارس وصل شده است.

در این بین، هر چند قبلا عمان به یکی از منزوی ترین کشورهای جهان تبدیل شده بود، اما سلطان قابوس به برقراری ارتباط با دنیای خارج همت گمارد و در سالهای اخیر نیز رویکرد مستقلی را در پیش گرفته است. در این بین، با توجه به نوع نگاه مسقط به مسائل منطقه ای و جهانی، برای واکاوی بیشتر سیاست خارجی این پادشاهی در شورای همکاری خلیج فارس، نوشتار زیر تهیه شده است.

گذشته سیاست خارجی عمان

پادشاهی عمان با آنکه جزو شورای همکاری خلیج فارس است، اما از زمانی که این شورا در بیست و پنج  ماه می  سال 1981 شکل گرفت، پادشاهی عمان همواره تلاش کرده که از هر گونه افراط و تفریط در حوزه سیاست خارجی، به ویژه در چارچوب شورای همکاری خلیج فارس، اجتناب کند.

این کشور همواره تلاش کرده است تا اصل بی طرفی را در منازعات و اختلافات منطقه ای حفظ و شرایط را به گونه ای فراهم کند تا ارتباطات خود را با همه کشورهای مختلف، به ویژه  جمهوری اسلامی ایران (به خاطر ای ظرفیت خاص ژئوپلتیک ایران)، گسترش دهد.

پادشاهی عمان روابط خود را با جمهوری اسلامی ایران حفظ و در طول جنگ تحمیلی عراق بر ضد ایران، با اینکه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، یعنی عربستان، کویت، قطر، امارات  متحده،  بحرین و قطر، حدود صد و هشتاد میلیارد دلار کمک مالی در خدمت رژیم بعثی عراق قرار دادند، پادشاهی عمان این رویکرد را برنتابید و تلاش کرد روابط خود با  جمهوری اسلامی ایران را حفظ و اصل بی طرفی را در جنگ تحمیلی رعایت کند.

بعد از  پایان جنگ تحمیلی، پادشاهی عمان نقش کاملا پررنگی در روابط ایران با کشور های منطقه، به ویژه کشورهای عضو  شورای همکاری خلیج فارس، بازی کرد.

ساختارهای و نهادهای  موثر در تعیین سیاست خارجی پادشاهی عمان

در واقع پادشاه عمان، به عنوان تعیین کننده اصلی سیاست های داخلی و خارجی این کشور، دارای نقش اصلی و برجسته است. جدا از این، کابینه و مجلس این کشور هم نقشی در تعدیل سیاست خارجی این پادشاهی بر عهده دارند.

روابط با غرب

عمان همواره تلاش کرده تا به دور از جنجال ها  و جریان سازی های خبری،  سیاست خود را با منطقه همسو و روابط خود را با کشورهای غربی  و آمریکا و اروپا حفظ کند. در واقع پادشاهی عمان روابط خود را با همه کشورهای از جمله آمریکا،  اتحادیه اروپا و حتی روسیه و چین حفظ کرده است.

موقعیت استراتژیک عمان در دریای عمان و همچنین خلیح فارس، بسیار برجسته و مهم است. با توحه به این موقعیت، مسقط تلاش کرده تا از هر گونه جنجال سازی و بحران سازی منطقه ای و سیاسی پرهیز کند.   چنانچه هر چند برخی از کشورها در گذشته تلاش کردند تا به پادشاهی عمان آسیب هایی وارد کنند، اما این کشور توانسته است  موقعیت خود را حفظ و نقش کاملا مستقلانه ای، به دور از ورود به بحران  های منطقه ای و جهانی، ایفا کند.

این امر به ویژه در مورد جمهوری اسلامی ایران نمود یافته و مسقط در این حوزه کاملا شفاف و هوشمندانه عمل کرده است. چنانچه عمان از کشورهای مهم عضو شورای همکاری خلیج فارس بوده که با جمهوری اسلامی ایران رابطه مستحکمی داشته و دارد.

نقش مذهب اباضیه در  سیاست خارجی عمان

مذهب اباضیه، مذهبی خاص و در جهان عرب اقلیت کمی پیروان این مذهب هستند. در این بین عمان هم به خوبی می داند که نگاه اعراب نسبت به مذهب اباضیه نگاهی مثبتی نیست، به همین دلیل تلاش کرده تا کمتر به  تحولات مذهبی و منطقه ای ورود کند.

لذا به نظر می رسد پادشاهی عمان از نظر مذهبی تلاش کرده تا در مسائل و اختلافات مذهبی منطقه وارد نشود و سیاست خارجی خود را به دور از جریان سازی های مذهبی و سیاسی حفظ و در عین حال ارتباط خوبی با همه کشورهای  جهان عرب و اسلام داشته باشد.

در این راستا نقش پادشاهی عمان در شورای همکاری خلیج فارس، اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی، نقشی کاملا مثبت بوده و در بحران های مذهبی و تندروی سلفی نقشی نداشته است.

سه سال گذشته سیاست خارجی عمان و تاثیرات بر رخدادهای خاورمیانه

پادشاهی عمان به انقلابهای کشورهای عربی یا بیداری اسلامی نگاهی ویژه ای داشته است. این کشور معتقد است که  انقلاب ها و خیزش های اسلامی نتیجه تراکم خواسته های چند دهه بوده است. با این وجود، ضمن عدم دخالت، تلاش کرده است تا به آرا مردم و خواست مشروع مردم احترام گذارد.

یعنی با وجود اینکه در بسیاری از کشورهای منطقه دگرگونی هایی ایجاد شده، اما  هیچ گونه تغییری در سیاست پادشاهی عمان در مورد نظام های جدید عربی ایجاد نشده است. به عنوان نمونه، پادشاهی عمان در مساله سوریه وارد نشد و حتی تلاش  نمود  نقشی مثبت در این حوزه ایفا کند.

اگر به اهداف پادشاهی عمان در خیزش ها و انقلابهای عربی در چند سال گذشته توجه داشته باشیم، باید گفت این  کشور  تلاش کرده تا خود را از این بحران های داخلی و خیزش های عربی دور نگه دارد و به این انقلابها وارد نشود. یعنی  علی رغم اینکه  بسیاری از کشورهای  شورای همکاری خلیج فارس نگران دگرگونی ها هستند، مسقط تلاش کرده تا به نوعی در نقش ناظر بی طرف، منفعت خود را پیگیری و تنها در چارچوب اتحادیه عرب نقش مثبتی داشته باشد.

این رویکرد موجب شده تا پادشاهی عمان اکنون باثبات ترین کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس از نظر امنیت داخلی باشد و هیچ گونه  بحرانی امنیتی و  سیاسی در این کشور مشاهده نشود.

عمان و نگاه به همسایگان

از زمانی که شورای همکاری خلیج فارس تشکیل شد، عمان با شرط اینکه این کشور به بحران ها و مناقشات عربی- عربی و اختلافات و گروه بندی های عربی- ایرانی ورود پیدا نکند، بدان وارد شد. یعنی یکی از شروط پادشاهی عمان برای ورود به  شورای همکاری خلیج فارس، حفظ بی طرفی بوده است.

به همین دلیل این کشور تلاش کرده روابط خود را با جمهوری اسلامی ایران در حد بسیار بالایی حفظ کند. یعنی سیاست های پادشاهی عمان نوعی سیاست خزنده (که هیچ گاه آزاری به دیگر همسایگان و کشورهای منطقه وارد نکرده و سیاست های خود را بر اساس چارچوب تعیین شده ادامه داده ) بوده است.

گذشته از این نیز مسقط با حساسیت به یمن می نگرد. در واقع از نگاه مسقط، همه تحولات در یمن توسط عربستان مدیریت می شود. در این بین سرکوب گروه های شیعه الحوثی و دخالت عربستان در تغییر ساختار  قدرت در یمن و... ، نشان  از اهداف استراتژیکی ریاض در این کشور دارد. عربستان در این بین تلاش می کند با حضور در جنوب یمن بر تنگه باب المندب تسلط داشته باشد.

لذا پادشاهی عمان بارها  نگرانی خود را از دخالت عربستان در یمن اعلام داشته است؛ چرا که در گذشته یمن جنوبی مشکلاتی برای پادشاهی عمان به وجود آورده بود و اکنون  نیز پادشاهی عمان  از شرایط موجود و دخالت  عربستان در یمن نگران است.

متغیرهای دخیل در نگاه عمان به همگرایی در چارچوب شورای همکاری خلیج فارس

پادشاهی عمان نگاه متفاوتی به موضع گیری نسبت به آینده همگرایی در چارچوب شورای همکاری خلیج فارس داشته است. یعنی از یک سو در مسائل  اقتصادی، در چارچوب شورای همکاری خلیج فارس همکاری عالی داشته است، اما از سوی دیگر در سیاست های خارجی و اختلافات بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس وارد نشده و  تلاش نموده تا با برعهده گرفتن نقش چکش تعادل در شورای همکاری خلیج فارس، ایفای نقش کند.

یعنی عمان تلاش کرده تا به دور از جریان ها و بحران های منطقه ای نقش بازی کند. در این حال اکنون نیز به نظر می رسد با وجود اختلاف بین عربستان و قطر، این کشور خیلی مایل نیست در شورای همکاری خلیج فارس باقی بماند. این رویکرد ممکن است به ایجاد نوعی شکاف در شورای همکاری خلیج فارس منجر گردد و موجب تقسیم کشورهای به دو بلوک مختلف شود.

در این راستا مسقط تلاش می کند تا بی طرفی خود را در  منازعات داخلی این شورا و همچنین اختلافات ایران و کشورهای عربی حفظ کرده و در ضمن نقشی مثبت داشته باشد.

آنچه مشخص است این است که پادشاهی عمان نسبت به تغییر ساختار شورای همکاری خلیج فارس و حضور مصر در اتحادیه  شورای همکاری خلیج فارس (که قرار است نام آن به اتحادیه  تغییر یابد) اعتراض دارد.

این امر از نگاه مسقط نوعی خطر جدید برای کشورهای منطقه است؛ چرا که با توجه به جمعیت بالای مصر، اگر قرار باشد مصر وارد شورای همکاری خلیج فارس یا اتحادیه  شورای همکاری خلیج فارس شود، قطعا تاثیرهای اجتماعی و سیاسی زیادی بر امنیت اعضای شورای همکاری خلیج فارس خواهد داشت و موجب خواهد شد تا کشورها دچار نوعی شکاف شوند. به عنوان مثال،  نیروی کار مصری، سراسر  منطقه  شورای همکاری خلیج فارس را  فرا خواهد گرفت.

از نگاه عمان، اساس شورای همکاری خلیج فارس صرفا به خاطر مقابله با  تاثیرات انقلاب اسلامی و هماهنگی برای رویکرد هماهنگ در مقابل جنگ عراق با ایران شکل گرفت، اما اکنون پادشاهی عمان مایل نیست که به خاطر بقیه کشورها، از خود هزینه کند. لذا از نگاه مستقط، ورود مصر به  اتحادیه همکاری های خلیج فارس  بسیار خطرناک است.

در بعد دیگری اکنون پادشاهی عمان اختلاف چندانی با سایر کشورها ندارد، اما نسبت به سیاست های عربستان (که تلاش می کند  سیاست های خود را به سایر کشورهای حوزه شورای همکاری خلیج فارس دیکته کند ) خوشنود نیست.

این کشور  بارها به دخالت آشکار عربستان در سیاست های خارجی شورای همکاری خلیج فارس اعتراض کرده و اگر وضعیت به همین شکل ادامه یابد، قابل پیش بینی است که شورای همکاری خلیج فارس در آینده دچار شکاف گردد و حتی قطر به همراه پادشاهی عمان از شورای همکاری خلیج فارس خارج و اتحادی را با همراهی و همکاری ایران، لبنان، عراق و سوریه تشکیل دهند. در مقابل این کشورها هم بحرین، امارات، مصر، عربستان و کویت در سوی دیگر قرار گیرند.

نگاه عمان به برنامه هسته ای ، تحریم های اقتصادی و حمله نظامی به ایران

  قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران کمک های زیادی به  استقرار و ثبات پادشاهی عمان کرده بود و نقش مهمی در ثبات این کشور در پنجاه سال گذشته داشته است. لذا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی،  پادشاهی عمان تلاش کرده است تا روابط خود با جمهوری اسلامی ایران حفظ کند.

در سالهای گذشته هم این کشور در ایجاد رابطه بین  جمهوری اسلامی ایران و کشورهای غربی نقش داشته است. این امر بیانگر این مساله است که  پادشاهی عمان در سیاست خارجی خود بسیار هوشمندانه و عاقلانه، استراتژی خاص خود را تعریف کرده و هم اکنون از محبوبیت ویژه ای در بین ملت های منطقه برخوردار است. در همین راستا پادشاهی عمان نقشی کاملا مثبت در مسئله هسته ای ایران ایفا کرده و  تلاش نموده است به عنوان نوعی رابط بین ایران و کشورهای 1+5 باشد.

چانچه از نگاهی، موافقنامه ژنو و روابط ایران با اتحادیه اروپا، برآیند تلاش های صادقانه  پادشاهی عمان بود که توانست از راه  دیپلماسی پنهان شرایطی را فراهم کند تا ایران با اتحادیه اروپا  و کشورهای  1+5  به گونه ای مسقلانه عمل و دیدارهایی داشته باشند.

یعنی سیاست پادشاهی عمان برای برقراری روابط بین ایران و جامعه جهانی قابل تعریف بوده و این کشور نقشی کاملا پر رنگ در این مسیر داشته است. گذشته از این، پادشاهی عمان برخلاف عربستان و برخی کشورهای حوزه شورای همکاری خلیج فارس، که مایلند ایران جایگاه خود را در منطقه از دست دهد، مایل نیست که جمهوری اسلامی ایران مورد حمله نظامی قرار گیرد و تلاش می کند از راه هم افزایی، به نوعی ظرفیت ایران را در منطقه افزایش دهد.

چنانچه این کشور در سه دهه گذشته نقش مثبتی در جلوگیری از تهدیدهای خارجی و ایجاد تحریم های جدید بر ضد ایران داشته و  تلاش کرده است از دامنه فشارها بر ضد مردم ایران کاسته گردد.

علاوه بر این پادشاهی عمان تلاش می کند با توجه به رابطه اقتصادی و فرهنگی، به نوعی رابطه خود را با جمهوری اسلامی ایران بهبود بخشد. سفر اخیر رئیس جمهور اسلامی ایران به پادشاهی عمان نشان داد که رویکردهای و همکاری های اقتصادی در حوزه نفت و انرژی بسیار امیداور کننده است.

در حوزه اقتصادی، با توجه به مشکلاتی که ایران برای ارسال گاز طبیعی از راه پاکستان به هند دارد، عمان تلاش کرده است از طریق بازتعریف پروژه لوله گذاری از راه دریای عمان، پروژه گاز ایران به هند عملیاتی گردد.

سیاست خارجی آینده عمان

در چشم انداز آینده، مسقط تلاش می کند تا بی طرفی خود را حفظ و ضمن رابطه با آمریکا، اتحادیه اروپا، عربستان و... ، سیاست های خود را ادامه داده و تلاش کند نقشی مثبت در حل بحران های منطقه ای ایفا کند. چنانچه نشست هایی ایران و کشورهای غربی در طول سال های اخیر، با مدیریت عمان، نشان می دهد که این پادشاهی مایل به میانجی گری در روابط ایران با غرب است.


-------------------------------------------- توجه ---------------------------------------------

پایگاه خبری تحلیلی بی باک: کاربر محترم؛ انتشار نظرات و دیدگاه‌های دیگران در این بخش، لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را از طریق ایمیل info@bibaknews.com برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.



تاثیر بحران اکراین بر مذاکرات ایران و 1+5

سرویس سیاسی بی باک ـ بخش بین الملل: وقوع بحران اوکراین و تقابل آمریکا و روسیه در این بحران باعث شده تا در آستانه یکی از حساس‌ترین مراحل مذاکرات بین ایران و 1+5 زمزمه‌هایی از شکاف در این مجموعه شنیده شود. شکافی که اگر دامنه آن را به مذاکرات هسته‌ای ایران کشیده شود، آنگاه باید شاهد اتفاقات جدیدی بود که قطعا برای دیپلماسی دولت یازدهم که بجای تکیه بر توان داخلی و در پیش گرفتن سیاستهای اقتصاد مقاومتی، تمامی تمرکز خود را بر این مذاکرات معطوف کرده است، قطعا خوشایند نخواهد بود.

به گزارش بی باک، همه پرسی در منطقه خود مختار کریمه برای الحاق به روسیه با وجود کشاکش بین غرب و روسیه آغاز شد، این در حالی است که چند ساعت پیش پارلمان اوکراین به دلیل امتناع مجلس منطقه‌ای کریمه از لغو همه پرسی در مورد استقلال این منطقه، رأی به انحلال آن داد.

 ۲۷۸ تن از ۲۹۶ قانونگذار اوکراین به طرحی رأی دادند که به موجب آن، نهاد سیاسی که نماینده منطقه خودمختار کریمه در کی‌یف، پایتخت اوکراین، است منحل خواهد شد، اجرای این حکم فوری است.
 
کریمه قرار است امروز یکشنبه، (۲۵ اسفند، ۱۵ مارس) در مورد جدایی از اوکراین و پیوستن به روسیه یک همه پرسی برگزار کند.  این در حالی است که عالی ترین دادگاه اوکراین روز جمعه گفت، تصمیم کریمه برای برگزاری این همه پرسی بر خلاف قانون اساسی است.
 
اما روسیه اعتقاد دارد شبه جزیره کریمه، که میزبان شمار زیادی روس است، از حق جدا شدن از اوکراین برخوردار است.  ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل، گفته است که همه پرسی آتی در کریمه همسو با منشور سازمان ملل است.
 
از زمانی که ویکتور یانوکویچ، رئیس جمهور مخلوع اوکراین، ۲۲ فوریه این کشور را در پی درگیری‌های خشونت بار بین پلیس و معترضان غرب گرا در کی‌یف ترک کرد، تنش‌ها در این کشور اروپایی شدت گرفته است، ابراز حمایت آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا از معترضان به این درگیری‌ها شدت بخشید.
 
معترضان اعتراضات خود را نوامبر سال گذشته پس از آن آغاز کردند که یانوکویچ تصمیم گرفت به جای امضای یک پیمان همکاری با اتحادیه اروپا با روسیه قراردادی را امضا کند.

اما تازه ترین اخبار رسیده از اوکراین حاکی از آغاز همه پرسی در منطقه خود مختار کریمه برای الحاق به روسیه با وجود کشاکش بین غرب و روسیه است.این همه پرسی در حالی برگزار می شود که تنش بین آمریکا، اروپا و روسیه با اقدام مسکو در وتوی قطعنامه  شورای امنیت وارد مرحله جدیدی شده است.

در پیش نویس این قطعنامه که آمریکا، انگلیس و فرانسه ارائه کردند همه پرسی آتی در شبه جزیره کریمه «غیرقانونی» اعلام شده بود.  سیزده عضو شورای امنیت به این قطعنامه رأی مثبت دادند و چین به آن رأی ممتنع داد.

روسیه در حالی این قطعنامه را وتو کرد که شورای امنیت کمتر از دو هفته شش نشست بی نتیجه را در باره اوکراین برگزار کرده بود. ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل گفت: مقامات دولت جدید اوکراین با یک کودتا روی کار آمده اند و روسیه به خواسته مردم کریمه احترام می گذارد.

سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه گفت: «روسیه اقدام خطرناکی کرد که عواقب زیادی خواهد داشت.»

همزمان هیئتی از نمایندگان سنای آمریکا به ریاست جان مک کین به اوکراین سفر کردند، سفر این هیئت  پس از دیدار و گفتگوی آرسنی یاتسنیوک، نخست وزیر موقت اوکراین با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا انجام می شود.  

آمریکا و اروپا هشدار داده اند، در صورت برگزاری همه پرسی در شبه جزیره کریمه، تحریم های غرب علیه روسیه از فردا اعمال می شود. گزارش‌هایی هم منتشر شده است که بانک‌ها و مؤسسات مالی عمده روسیه دارایی‌هایشان را در بانک‌های غربی جابجا کرده اند.

دولت موقت اوکراین و کشورهای غربی نتیجه رأی مردم کریمه را بی اعتبار خوانده اند؛ رئیس جمهور موقت اوکراین بیانیه استقلال کریمه را باطل اعلام کرده و نمایندگان مجلس این کشور هم به انحلال مجلس کریمه رای داده اند.

بیشتر از ۵۸ درصد از جمعیت کریمه روس‌تبار هستند، این شبه جزیره تا سال ۱۹۵۴ بخشی از خاک روسیه بود ولی به دستور نیکیتا خروشچف، رهبر وقت شوروی، به اوکراین ضمیمه شد. رهبران اقلیت تاتار در کریمه گفته‌اند، در همه پرسی شرکت نخواهند کرد.

گفتنی است؛

به گزارش بی باک، دور دوم مذاکرات بین ایران و 1+5 برای رسیدن به توافق جامع قرار است از پس‌فردا در وین آغاز ‌شود. در دور قبل مذاکرات بیش از آنکه به محتوا پرداخته شود به چارچوب زمانی مذاکرات پرداخته شد ولی گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای حاکی از آن بود که در دور جدید که از پس‌فردا آغاز خواهد شد، مذاکرات وارد مراحل حساس و محتوایی می‌شود و غربی‌ها تلاش می‌کنند تا خواسته‌های خود مبنی بر کاهش تعداد سانتریفیوژهای فعال ایران، تعطیلی سایت آب سنگین اراک و سایت فردو و حتی بحث درباره توان موشکی ایران را مطرح کنند که نشان دهنده اهمیت این دور از مذاکرات است.

نکته قابل توجه این است که در این دور از مذاکرات برخلاف دور قبل(وین یک) عرصه بین المللی شاهد وقوع بحران سیاسی مهمی بود که طی آن آمریکا و روسیه همانند سال‌های جنگ سرد رودروی یکدیگر قرار گرفتند.

وقوع بحران اوکراین و تقابل آمریکا و روسیه در این بحران باعث شده تا در آستانه یکی از حساس‌ترین مراحل مذاکرات بین ایران و 1+5 زمزمه‌هایی از شکاف در این مجموعه شنیده شود.

هرچند رسانه‌های آمریکایی از هفته گذشته با درپیش گرفتن خط رسانه‌ای تلاش دارند تا این مسئله (اختلافات در 1+5) را کتمان نمایند و تاکید می‌کنند که اختلافات بین کرملین و کاخ سفید درباره اوکراین ربطی به مسئله سوریه و مذاکرات هسته‌ای با ایران ندارد.

در همین زمینه دنیس راس دیپلمات ارشد آمریکایی در امور خاورمیانه گفته که بحران اوکراین محاسبه‌های ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مورد مذاکرات هسته‌ای گروه 1+5 و ایران و بحران سوریه را تغییر نمی‌دهد؛ حمایت پوتین از مذاکرات هسته‌ای با ایران، یک لطف نیست که او به آمریکا می‌کند.

وی تاکید کرده که ولادیمیر پوتین منافع خود را در جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران دنبال می‌کند. اما زمانی که پای برخی اختلافات به میان می‌آید، وی باید به منافع استراتژیک بلندمدت‌تر خود فکر کند.

این موضع گیری از دیپلمات کارکشته‌ای چون «راس» نشان از نگرانی آمریکایی‌ها از تاثیر بحران اوکراین بر همکاری‌هایشان با روسیه می‌دهد.

غربی‌ها بر این باورند که در صورت فشار بیشتر اتحادیه اروپا و آمریکا بر روسیه در بحران اوکراین آنگاه ایران شرایط را در 1+5 برای خود مساعد خواهد دید و به این نتیجه می‌رسد که تحت فشار کمتری قرار دارد و حتی این درک برای ایران حاصل می‌شود که در چنین شرایطی احتمال تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران دشوارتر خواهد بود.

در همین زمینه گری سیمور هماهنگ کننده سابق بخش کنترل تسلیحاتی کاخ سفید تصریح می‌کند که بحران اوکراین مذاکره با ایران را دشوارتر می‌کند و درصورت افزایش فشارها بر روسیه ائتلاف در 5+1 از بین خواهد رفت.

اکنون غرب با چند سناریو مواجه است،‌ اگر اوکراین و کریمه برای آمریکا از پرونده هسته‌ای ایران مهمتر باشد آنگاه فشارها بر روسیه برای عقب نشینی افزایش خواهد یافت و اگر ایران دارای اهمیت بیشتری باشد آنگاه کاخ سفید است که با تلاش‌های کرملین برای الحاق کریمه مدارا خواهد کرد و در سومین سناریو آمریکا بازی میانه‌ای را در پیش خواهد گرفت که هم ائتلاف در 5+1 را حفظ کند و هم برای تلاش‌های پوتین در کریمه هزینه ایجاد کند که این سناریو محتمل‌تر و البته دشوارتر هم خواهد بود.

در همین زمینه «ولی کوزه‌گر کالجی»، کارشناس و پژوهشگر مسائل آسیای مرکزی و قفقاز در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه به طور طبیعی پس از ایجاد شکاف میان غرب و روسیه، مسکو به سوی ایران متمایل می‌شود، گفت: آمریکایی‌ها احتمالاً به دلیل سه مسئله پیچیده اوکراین، سوریه و مسئله هسته‌ای ایران باید با محاسبه بیشتری مقابل روسیه قرار گیرند و من فکر می‌کنم که غرب هر سه پرونده را باهم به پیش ببرد و هیچ یک را قربانی نمی‌کند.

وی تاکید کرد که ایران در پرونده اوکراین باید همانند بحران گرجستان در سال 2008 موضع بی‌طرفانه فعالی را اتخاذ کند تا در بلندمدت این بحران به زیانش تمام نشود.

در همین راستا هفته گذشته سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه به منظور رایزنی با همتایان خود راهی مسکو و سپس پکن شد. وی در حاشیه این سفر به خبرنگاران گفته بود که هدف این مذاکرات هماهنگی میان سه کشور در مذاکرات پیش رو است.

برآینده آنچه گفته شد این احتمال را تقویت می‌کند که ایران شرایط جدید در 1+5 را درک کرده و اکنون در مرحله حساس مذاکرات تلاش خواهد کرد تا به بهترین شکل از شکاف در 5+1 برای رسیدن به نتایجی بهتر در مذاکرات جامع بهره بگیرد.



افزایش جمعیت؛ الزامات و بایدها

پرونده ویژه بی باک؛ تغییرات جمعیتی: محسن محمدی درباره الزامات و راه‌کارهای افزایش جمعیت مباحثی را مطرح کرده است که در ادامه تقدیم می گردد:

1- الزامات سیاسی و قانونی

الف ) اجماع در درون حاکمیت:  اصولا تصمیمات کلان و مهم در یک کشور  با اجماع نخبگان سیاسی و حکومتی آن کشور گرفته می شود و این مهم به ویژه برای موفقیت تصمیمات کلان و استراتژیک یک کشور در عرصه عمل و اجرا بسیار مهم است. در موضوع گسترش جمعیت به عنوان یک تصمیم و اقدام راهبردی نیز شکل گیری یک دیدگاه مشترک و اجماع نظر پیرامون افزایش جمعیت، یکی از اولیه ترین و اساسی ترین نیازها و بایسته ها برای ورود موفقیت آمیز به این برنامه است.

افزایش جمعیت یک برنامه کلان و چند بعدی است و لذا فراتر از حرکت و اقدام یک قوه یا وزارت خانه است؛ چرا که این برنامه و هدف ابعاد تقنینی، اجرایی، اجتماعی و . . . دارد و نیازمند عزم سه قوه و همه نهادهای کشور می باشد. بنابراین بدون اجماع، عزم جدی و همکاری نهادهای گوناگون و موثر، تحقق چنین هدفی با چالش اساسی مواجه بوده و نمی توان به ورود جدی کشور به آن امید داشت و بعید است موفقیتی در آن حاصل آید.

یکی از لازمه های مهم شکل گیری این اجماع نظر، تلاش و تکاپوی نخبگان دانشگاهی و به ویژه اصحاب رسانه طرفدار چنین سیاستی است تا با دفاع مستدل و علمی ( توسط نخبگان دانشگاهی) و پوشش رسانه ای این دیدگاه ها ( توسط اصحاب رسانه)، زمینه اقناع و آگاهی نخبگان دولتی به اهمیت و مزیت های چنین برنامه ای فراهم آمده و آنان را  به اقدام در این راه وادارد.

ب) تدوین برنامه جامع، بلندمدت و عملیاتی: پس از آن که سیاست افزایش جمعیت مورد اجماع نخبگان دولتی واقع شد، مرحله بعد آن است که این سیاست تبدیل به یک برنامه جامع و عملیاتی شود؛ چرا که لازمه پیاده و اجرایی شدن آن، تبدیل شدن به یک برنامه عملیاتی و همه جانبه، مبتنی بر اهداف کوتاه مدت، بلندمدت و راه کارهای و تاکتیک های تحقق این اهداف و زمانبندی آن است.

در غیر این صورت به مانند بسیاری دیگر از سیاست های کلان نظام، دچار شعار زدگی شده و در عمل پیشرفتی حاصل نخواهد شد و ممکن است حتی نتیجه عکس دهد. این برنامه باید جامع باشد، بدین معنی که زوایایی گوناگون فرهنگی، اجتماعی و . . . را مدنظر قرار داده و تمام مولفه های اثرگذار بر تحقق و اجرای چنین هدفی را پوشش دهد و تک بعدی به مساله ننگرد.

افزایش گرایش به مصرف سبب شده تا کیفیت و حفظ سطح زندگی خانواده بر کمیت و حجم آن ارجحیت داده شود و خانواده ها به جای تعدد فرزندان، رفاه و تامین حداکثر خواسته های آنان را مورد توجه قرار دهند، و البته تحقق چنین امری  موجب کاهش تمایل خانواده ها به تعدد فرزند می شود.

هم چنین با توجه به نوع موضوع، که یک بازه زمانی بلند مدت برای تحقق می طلبد، باید برنامه بلندمدت با تضمین های لازم در این راستا تدوین شود تا با آمد و رفت دولت ها و مسولین، دچار برخورد سلیقه ای و سیاسی نشود. نکته مهم دیگر، واقع گرایی در تدوین چنین برنامه ای است؛ بدین معنی که در تدوین آن، باید شرایط و فرهنگ کشور، پتانسیل ها و نقاط ضعف دیده شده و مدنظر قرار گیرد و هم چنین از نگاه های احساسی و شتاب آلود به شدت پرهیز کرد.

2- الزامات و راه کارهای فرهنگی – اجتماعی

الف) حمایت از تشکیل خانواده

ا- حمایت از ازدواج: یکی از عوامل موثر و دلایل اصلی کاهش رشد جمعیت کشور، کاهش ازدواج و بالا رفتن سن ازدواج است. کاهش ازدواج و شکل گرفتن زندگی مجردی در بخش های از جامعه به معنای حذف بخش از ظرفیت تولید مثل در کشور است که در سال های اخیر رشد معنادار و چشمگیری داشته و بارها در رسانه ها این امر مورد اشاره و هشدار قرار گرفته است.

از طرفی دیگر، بالا رفتن سن ازدواج موجب می شود فرصت باروری پس از تشکیل خانواده کاهش یافته و عملا زوج ها پس از ازدواج، به دلیل توصیه ها و هشدارهای پزشکی جهت خطرات باروری در سن بالا و هم چنین کاهش انگیزه و توان روحی – روانی زوج ها به دلیل افزایش سن، امکان و تمایل کمتری برای فرزندآوری داشته باشند.بنابراین یکی از نکات اصلی برای افزایش نسل، توجه جدی به حمایت از ازدواج و تشکیل خانواده در سنین پایین است که این حمایت در قالب های قانونی، اجتماعی، اقتصادی و . . . می تواند صورت گیرد.

2- مقابله و کنترل طلاق: یکی دیگر از عوامل موثر بر کاهش نرخ رشد جمعیت در سال های اخیر، افزایش آمار طلاق، به ویژه در زوج های جوان و در اوایل زندگی مشترک است. آمار ارائه شده در این زمینه رشد قابل توجه و دردناکی را نشان می دهدکه زنگ خطر و تهدیدی جدی برای نهاد خانواده به عنوان نهادی مقدس در جامعه ایرانی می باشد.

متاسفانه رشد چشمگیر طلاق در سال های اخیر، قبح این مساله را در جامعه مخدوش کرده و تبدیل به تهدید جدی فرهنگی برای بنیاد خانواده در جامعه ما شده است. برای کاهش طلاق هم نیازمند فعالیت و اقدامات فرهنگی هستیم و هم اقدامات قانونی. به نظر می رسد در هردو زمینه اقدام جامع و اساسی صورت نگرفته است و متاسفانه قوانین موجود در این زمینه به روز نبوده و مسائل پیچیده اجتماعی و فرهنگی موثر بر نهاد خانواده را آن گونه که باید و شاید پوشش نمی دهد و لذا سبب ضعف و ناکارآمدی برخی از قوانین موجود شده است.

حضور اجتماعی زنان لزوما به معنایی اشتغال آنان در جامعه نیست، بلکه این حضور می تواند جنبه های گوناگون فرهنگی و سیاسی داشته باشد و محدود کردن این حضور به اشتغال، جفا به زن است.

بنا براین یکی از راه کارهای کاهش طلاق و به تبع آن حفظ خانواده و افزایش نسل، به روز کردن قوانین موجود براساس مقتضیات و واقعیت های کنونی جامعه و با در نظر گرفتن عوامل پیچیده و جدید موثر بر حیات و ممات خانواده است. هم چنین به سرمایه گذاری و اقدامات متنوع، منسجم و بلندمدت فرهنگی در قالب های گوناگون آموزشی، هنری و . . . نیازمندیم، چراکه به جرات می توان گفت بخش عمده عوامل موثر در طلاق فرهنگی است و جز با اقدامات فرهنگی قابل درمان نمی باشد.

ب) بازتعریف و سازماندهی حضور اجتماعی زنان در جامعه بر اساس فرهنگ اسلامی

آن چه از متون و روایات دینی و سنت جامعه ایرانی می توان فهمید این است که مادری و همسر داری از اصلی ترین و ارزشمندترین رسالت زن است و در واقع این دو از شغل های اساسی و هستند که نظام خلقت بر عهده زن نهاده است. بنابراین می توان گفت این دو ماموریت و رسالت ارزشمند که بر دوش زن نهاده شده است، اصلی ترین و عمده ترین تکالیف و فعالیت زن را شکل می دهد و سایر فعالیت های او به نوعی در سایه این دو رسالت خطیر قرار می گیرد. لذا هرگونه حضور و فعالیت اجتماعی زن باید در هماهنگی و هم راستایی با این دو ماموریت خطیر بوده و مقوم آن باشد، نه تضعیف کننده و در تضاد با آن دو.

متاسفانه شاهدیم که امروز به مادری و کار در خانه آن گونه که باید و شاید ارج نهاده نشده و حتی در برخی از کارهای هنری و فرهنگی و در بخشی از قشرهای به اصطلاح روشنفکر و پیروان غرب زده آن ها، به دیده تحقیر نگریسته شده و نمادی از تحجر و عقب ماندگی خوانده می شود؛ در حالی که بر طبق روایات، همسر داری و کار در خانه، جهاد زنان برشمرده شده است.

آن گونه که گفته شد، متاسفانه اقدامات و فعالیت های قشر غرب زده جامعه در کنار ضعف و کم کاری مسولان و نخبگان فرهنگی باعث شده تا الگوی حضور زن ایرانی در جامعه، بر اساس مدل غربی شکل گیرد و به تبع آن، حضور در شغل ها و موقعیت های که حتی دون شان زن و مصلحت او می باشد، بسیار ارزشمندتر از مادری و خانه داری جلوه کند و به نماد پیشرفت و افتخار زن بدل شود. لذا آن گونه که در بالا اشاره شد، هرگونه حضور اجتماعی زنان باید مقوم و در راستای رسالتی باشد که نظام خلقت بر دوش زن  نهاده است و نه ناهماهنگ و در تضاد با آن.

بنابراین دستگاه های فرهنگی و آموزشی ( به ویژه در مقاطع تحصیلی پایین) باید با کمک اصحاب اندیشه و پژوهش، مدل و الگوی حضور زن در جامعه، بر اساس متون دینی و سنت ایرانی، را تبیین و در جامعه نهادینه کنند و الگوی غربی نهادینه شده در جامعه را با استدلال و منطق به چالش بکشند و پیامدهای دهشناک آن را در مغرب زمین برای جامعه تبیین کنند.

اشتغال زنان هم  به عنوان یکی از نمونه های حضور اجتماعی زنان ( و نه تمام آن)، باید در چهارچوب اصلی که در بالا ذکر شد ساماندهی شود. جامعه در شغل های مانند پزشکی، معلمی و . . . نیاز به حضور زنان دارد و این یک نیاز جدی است و باید توسط زنان رفع شود، اما در جامعه امروز متاسفانه حضور در موقعیت ها و شغل هایی که تناسبی با روح و جسم و مصلحت زن ندارد، به یک ارزش تبدیل شده و این یکی از عوامل اصلی در بی میلی و عدم امکان زن برای فرزند آوری است.

مادری و همسر داری از اصلی ترین و ارزشمندترین رسالت زن است و در واقع این دو از شغل های اساسی و تکوینی هستند که نظام خلقت بر عهده زن نهاده است.هرگونه حضور و فعالیت اجتماعی زن باید در هماهنگی و هم راستایی با این دو ماموریت خطیر بوده و مقوم آن باشد، نه تضعیف کننده و در تضاد با آن دو.

هم چنین حضور گسترده زنان در جامعه موجب اشغال موقعیت های شغلی ( به دلیل ارزان بودن نیروی کار زنان) توسط آنان و محرومیت بسیاری از مردان در کسب و یافتن شغل شده و این امر منجر به کاهش تمایل و اقدام مردان جهت تشکیل خانواده می شود. چرا که اصلی ترین فاکتور جهت اقدام مردان برای تشکیل خانواده، شغل و درآمد است.

یکی از لوازم بازتعریف الگوی اشتغال زنان، تجدید نظر در رشته های دانشگاهی و در واقع کمیت و کیفیت جذب دانشجویان دختر است. بسیاری از دختران با این دلیل که دارای تحصیلات آکادمیک هستند، به دنبال آنند که به هر طریق به کاری مشغول شوند، چرا که غیر آن را  به معنای هدر رفتن آموزش و زحمت خود می دانند. هم چنین بسیاری از دانشجویان دختر در هنگام تحصیل ( به دلیل اشتغال به درس) تمایلی به ازدواج ندارند و پس از اتمام تحصیل، به دلیل افزایش سن، فرصت ازدواج را از دست داده و موفق به تشکیل خانواده نمی شوند.

لازم به ذکر است که حضور اجتماعی زنان لزوما به معنایی اشتغال آنان در جامعه نیست، بلکه این حضور می تواند جنبه های گوناگون فرهنگی و سیاسی داشته باشد و محدود کردن این حضور به اشتغال، جفا به زن است. نمونه بارز آن، حضور گسترده زنان در اوایل انقلاب و در فعالیت های سیاسی و فرهنگی بود که توانست تاثیرات عمیقی بر انقلاب ملت ایران بگذارد.

ج) مقابله با فرهنگ فردگرایی، مصرف گرایی و گسترش زندگی شهری

در فرهنگ لیبرالی و سرمایه داری مصرف یک ارزش است و رسیدن به اوج مصرف و لذت های مادی، هدفی غایی برای انسان و به نوعی فلسفه زندگی اوست. لذا در این مکتب، فرد به مصرف و تمتع هرچه بیشتر از  جهان هستی فراخوانده و راهنمایی می شود و این ارزشی کانونی است که سایر ارزش ها و اصول زندگی با آن هماهنگ و سنجیده می شود.

میزان مصرف در جوامع سرمایه داری به عنوان معیاری برای پیشرفت فرد و جامعه شناخته می شود و این معیار تحت عناوینی چون الگوی توسعه و اصول علمی پیشرفت، برای کشورهای جهان سوم و توسعه نیافته تجویز می شود. هم چنین باید گفت اساس این مکتب ( لیبرالیسم) بر حمایت از فرد در برابر جامعه بنا شده و فرد گرایی از ستون های اصلی این مکتب است.

با رشد تکنولوژی و گسترش ارتباطات در جهان، ارتباطات میان فرهنگی بین فرهنگ ها و تمدن های مختلف گسترش و رشد قابل توجهی از لحاظ کیفی و کمی یافت. کشورهای غربی و به ویژه آمریکا به دلیل در اختیار داشتن تکنولوژی برتر و توانایی های بالای ارتباطی، و هم چنین ارتباطات دانشگاهی و علمی ( در قالب اعطای بورس تحصیلی و . . به دانشجویان خارجی) توانسته اند از جریان این ارتباطات حداکثر استفاده را برده و در یک جریان نابرابر،  به اشاعه فرهنگ خود و بلکه تحمیل آن بر دیگر ملت ها دست زنند و ارزشهای لیبرالیسم و سرمایه داری را در این جوامع درونی کنند.

افزایش جمعیت یک برنامه کلان و چند بعدی است و لذا فراتر از حرکت و اقدام یک قوه یا وزارت خانه است؛ چرا که این برنامه و هدف ابعاد تقنینی، اجرایی، اجتماعی و . . . دارد و نیازمند عزم سه قوه و همه نهادهای کشور می باشد.

به طبع جامعه ایرانی مستثنی از این قاعده نمی باشد و این ارزش های به میزان ارتباطی که  قشرها و بخش های گوناگون جامعه ( چه در قالب ماهواره ها و امکانات ارتباطی و چه ارتباط فیزیکی) با فرهنگ غربی دارند، در سبک زندگی آنان تجلی یافته که یکی از ابعاد آن مصرف گرایی و فرد گرایی است و این روند، به ویژه در میان بخش های غرب گرا و به اصطلاح روشنفکر جامعه، به میزان بالایی مشاهده می شود ( این موضوع در جامعه شهری نسبت به جامعه روستایی، به دلیل دسترسی به امکانات ارتباطی و نوع سبک زندگی، بیشتر مشاهده می شود).

افزایش گرایش به مصرف سبب شده تا کیفیت و حفظ سطح زندگی خانواده بر کمیت و حجم آن ارجحیت داده شود و خانواده ها به جای تعدد فرزندان، رفاه و تامین حداکثر خواسته های آنان را مورد توجه قرار دهند، و البته تحقق چنین امری ( با توجه به افزایش هزینه های رفاهی فرزند) موجب کاهش تمایل خانواده ها به تعدد فرزند می شود؛ که باید گفت این نگاه دقیقا ناشی از همان فرهنگ مصرف گرایی وارداتی است.

هم چنین فردگرایی برآمده از درون مصرف گرایی موجب شد تا ارزش های چون ایثار و خدمت به هم نوع، که تجلی آن در تشکیل خانواده است، جای خود را به غرق شدن در خواسته ها و تامین منافع و لذت های شخصی بدهد و این سبب کاهش تمایل به تشکیل خانواده و ایثار و به زحمت افتادن در این راه  شده است. پیامد چنین اتفاقی آن است که امروز زندگی مجردی ( خانواده های تک نفره ) به طور چشمگیری در جوامع غربی نهادینه شده و متاسفانه در سال های اخیر در جامعه ما هم در حال شکل گرفتن است.

دستگاه های آموزشی و فرهنگی مانند آموزش و پرورش و صداوسیما، باید با بهره گیری از آموزهای دینی و هم چنین فرهنگ غنی اسلامی - ایرانی، به طور جدی در قالب های آموزشی و هنری، سبک زندگی مطابق با فرهنگ اسلامی – ایرانی را تبیین و عرضه کنند.

در فرهنگ اسلامی – ایرانی توجه به قناعت، نوع دوستی و خانواده گرایی، و . . . جایگاه ویژه و والایی دارد و این باید برای نسل جدید، در قالب های روز و متنوع و جذاب عرضه شود تا بتواند فرهنگ مصرف گرایی و فردگرایی را به حاشیه براند. یکی از راه کارهای موثر و مقابله با چنین پدیده ای، ارائه پیامدهای رواج چنین فرهنگی در غرب، برای جامعه ایرانی است تا نشان دهد چگونه امروز جامعه غرب در منجلاب مشکلات روحی – روانی  ناشی از مصرف گرایی و فردگرایی غرق شده و از آن رنج می برد و این صدای اندیشمندان و متفکران غربی را درآورده است.

-------------------------------------------- توجه ---------------------------------------------

پایگاه خبری تحلیلی بی باک: کاربر محترم؛ انتشار نظرات و دیدگاه‌های دیگران در این بخش، لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را از طریق ایمیل info@bibaknews.com برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد