سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک هشدار انتظامی



چهارشنبه سوری؛ خوشحالی بچه ها، نگرانی والدین


اهواز - ایرنا - شب آخرین چهارشنبهٔ سال (سه شنبه شب) درخوزستان همانند سایرنقاط کشور، هرچند روزخوشی برای کودکان است اما همواره به علت توام بودن با حوادث ناگوار، مایه نگرانی والدین و بزرگترهاست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در آیین چهارشنبه سوری ، اغلب مردم شهرها و روستا های استان خوزستان نیز با برافروختن آتش و پریدن از روی آن به استقبال نوروز می روند.

عده ای از آنان این آیین را به صورت ساده در حیاط منزل و عده ای دیگر به صورت جمعی در خیابان یا مکان هایی خاص برگزار می کنند.

اغلب کودکان و نوجوانان بخاطرمقتضیات سن دربرپایی این مراسم ،شادمانی می کنند اما والدین همچنان نگرانند تا مبادا استفاده نابهنگام و نابجا از مواد محترقه ، حادثه جبران ناپذیری آنهم دراستانه سال نو بیافریند.

هرساله علی رغم هشدارهای پیشگیرانه ازسوی سازمان آتش نشانی ، فوریت های پزشکی و پلیسی ، بازهم شاهد حوادث ناگواری درآیین چهارشنبه سوری درخوزستان هستیم .

عده ای از مردم در این شب به خیابان ها آمده و با استفاده از وسایل آتش زا و خطرناک، جان خود ودیگران را به خطر می اندازند و باعث سلب آسایش عمومی می شوند.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی خوزستان گفت : در چهارشنبه سوری سال گذشته درخوزستان 17 نفر مرد و دونفر زن دچار آسیب شدند که 11 نفر درمان در محل مداوا و هشت نفر به بیمارستان اعزام شدند.

دکتر ˈسید اسدالله موسویˈ افزود: مصدومان از نواحی چشم، صورت، دست، پا و گردن دچار آسیب شدند.

وی تصریح کرد: نوع مواد محترقه نیز ترقه، فشفشه و غیره گزارش شده است. 

دکتر موسوی ادامه داد: در شب چهارشنبه سوری پارسال خوشبختانه فوتی نداشتیم.

رییس اورژانس 115 خوزستان نیز گفت: در چهارشنبه سوری امسال ، کلیه پایگاههای شهری و جاده ای شامل 79 پایگاه شهری و 58 پایگاه جاده ای در سطح استان به حالت آماده باش خواهند بود.

وی افزود: اتوبوس آمبولانس ها نیز در منطقه های زیتون کارمندی، جاده سید خلف اهواز، فلکه سه راه تپه و جلوی درب اورژانس اهواز نیز مستقر می شوند.

دکتر موسوی تصریح کرد: آمبولانس های اورژانس 115 نیز در کلیه نقاط پرتردد شهر مستقر شده و آماده مقابله با حوادث احتمالی می شوند.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی خوزستان ادامه داد: این آمبولانسها در مناطق کوروش، زیتون، فلکه سه راه فرودگاه، چهارشیر، سید خلف و فلکه دوم شهید چمران اهواز به همراه اکیپ های درمانی به حالت آماده باش مستقرمی شوند .

وی اضافه کرد: دو الی سه پزشک نیز در ستاد بحران مستقر می شوند.

دکتر موسوی اظهارداشت: بروشورهای آموزشی نیز بین دانش آموزان مدارس توزیع شده است.

رییس اورژانس 115 خوزستان گفت: همچنین بنرهای آموزشی به منظور پیشگیری از حوادث در سطح شهر نصب شده است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز نیز با اشاره به آمادگی کامل ایستگاههای آتش نشانی برای مقابله با حوادث احتمالی گفت: 15دستگاه خودروی اطفای حریق در نقاط حساس شهر اهواز مستقر می شوند.

ˈامیر نجفیˈ افزود: هفت تیم دو نفره موتور سوار به همراه سیستم اطفای حریق پیشرفته برای نقاط پرخطر شهر تعیین شده است.

سرپرست مدیریت سلامت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت خوزستان نیز ازکاهش تلفات حوادث چهارشنبه سوری درخوزستان طی سالهای اخیر خبرداد و گفت : به علت آموزش های صادره ازسوی سازمان های ذیربط از جمله نیروی انتظامی، آتش نشانی و اورژانس، آمار این حوادث رو به کاهش است.

ˈمهران معلمˈ افزود: متاسفانه عده ای از مردم به علت عدم آگاهی، لاستیک و کارتون آتش می زنند و علاوه بر به خطر انداختن جان خود و دیگران، باعث آلودگی هوا نیز می شوند.

وی تصریح کرد: عده ای نیز با شکستن شاخه های درختان به محیط زیست، آسیب وارد می کنند.

معلم توصیه کرد: والدین چند روز پیش از چهارشنبه سوری، مراقب فرزندان خودباشند چون کودکان تحت تاثیر هیجانات خودسرانه ممکن است به سمت کبریت، بنزین و یا نفت بروند.

سرپرست مدیریت سلامت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت خوزستان اضافه کرد: والدین باید مراقب باشند چون عده ای از کودکان چند روز قبل از چهارشنبه سوری، ترقه یا مواد آتش زا در جیب خود نگه می دارند که متاسفانه به علت غیر استاندارد بودن، ایجاد خطر کرده و باعث آسیب جدی به کودکان می شود. 

وی گفت: همچنین مردم باید در شب چهارشنبه سوری از ایجاد صدای انفجار با استفاده از مواد محترقه و آتش زا اجتناب کنند تا به افراد سالمند یا بیماران قلبی، عروقی آسیبی نرسد.

معلم اظهارداشت: همچنین باید از منفجر کردن مواد آتش زا در حیاط منزل خود به ویژه نزدیک لوله گاز اجتناب کنند.

سرپرست مدیریت سلامت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: مردم نباید قوطی های اسپری یا ظروف شیشه ای دربسته را داخل آتش بیندازند چون باعث پراکندگی ذرات شیشه یا مواد دیگر می شود که ممکن است به چشم افراد آسیب برساند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد