سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز



پشت پرده یک دروغ‌بافی جدید؛

مصباحی مدعی است در دولت رفسنجانی، از مقامات بالای امنیتی بوده و به طور مستقیم به رفسنجانی گزارش می‌داده است. او در اوایل دهه 1990 میلادی به آلمان پناهنده شد.
گروه جنگ نرم مشرق- 26 سال پس از سانحه بمب‌گذاری و سقوط هواپیمای پان آمریکن در شهر لاکربی اسکاتلند، رسانه‌های غربی و عربی ادعا کرده‌اند که ایران در این عملیات تروریستی دخالت داشته است؛ اما استنادات آن‌ها چیزی جز اظهارات یک مهره سوخته از نظر سرویس اطلاعاتی آمریکا نیست.

طی سه دهه اخیر، غربی‌ها حکومت قذافی و لیبی را عامل انفجار پرواز شماره ۱۰۳ خطوط هوایی آمریکا از فرودگاه هیترو لندن به مقصد فرودگاه بین‌المللی جان اف کندی نیویورک در ۲۱ دسامبر ۱۹۸۸ متهم می‌کردند که منجر به تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور شد. سرانجام در سال ۲۰۰۳ لیبی رسماً مسئولیت این بمب‌گذاری را بر عهده گرفت و به نزدیک به 290 قربانی آن غرامت پرداخت.  

اما اینک طبق یک سناریوی جدید، شبکه الجزیره قطر و روزنامه تلگراف انگلستان به نقل از یک مقام اطلاعاتی سابق ایران مدعی شده‌اند که دولت ایران در پشت پرده طراحی سانحه لاکربی بوده است.

این مقام سابق اطلاعاتی ایران، ابولقاسم مصباحی معرفی شده است که پیش از این نیز اتهامات عجیب و غریب دیگری علیه ایران مطرح کرده بود که البته هیچ کدام به نتیجه نرسیده است.

این سناریو شبیه سناریوهایی است که در پرونده‌های ترورهای میکونوس در آلمان، بمب‌گذاری سال 1994 مرکز یهودیان آرژانتین و حادثه 11 سپتامبر علیه ایران طراحی شده بود و در تمامی آن‌ها شهادت‌های مصباحی یکی از دلایل این اتهامات بود.

باز هم با استناد به دروغ های یک فراری // در حال ویرایش

مصباحی از ایرانیان فراری است که از سال‌ها قبل به آلمان پناهنده شده است.
 
گرت پورتر نویسنده صلح طلب آمریکایی درباره مصباحی افشاگری مهمی کرده و می‌گوید: «جیمز برنازانی رئیس سابق بخش حزب الله در سازمان اف.بی.آی آمریکا در مصاحبه‌ای در نوامبر 2006 اظهار داشت که مسئولان امنیتی آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که مصباحی بر خلاف اقرارهایی که برای مقامات آرژانتینی کرده بود، با مقامات امنیتی ایران تماس و دسترسی نداشته است. برنازانی این را هم گفته بود که تحلیل‌گران اطلاعاتی آمریکا معتقدند که مصباحی، تشنه پول است و حاضر است در هر پرونده‌ای علیه ایران در هر کشوری، به عنوان شاهد پرونده حاضر شود و علیه ایران شهادت دهد.»

مقامات اطلاعاتی آمریکا اعتقاد دارند ادعاهای مصباحی درباره دست داشتن ایران در حادثه 11 سپتامبر قطعا دروغ است چرا که اگر او کوچک‌ترین اطلاعی از این موضوع داشت، قبل از وقوع به اطلاع می‌رساند.

مصباحی مدعی است در دولت رفسنجانی، از مقامات بالای امنیتی بوده و به طور مستقیم به رفسنجانی گزارش می‌داده است. او در اوایل دهه 1990 به آلمان پناهنده شد. مصباحی اکنون مهره سوخته‌ای است که در دو دهه اخیر همواره یک پای ثابت پرونده‌های سیاسی و غیرحقوقی علیه ایران بوده است و شبکه الجزیره و روزنامه تلگراف، با استناد به اظهارات این مهره سوخته، سناریوی جدید علیه ایران را در نطفه خفه کرده‌اند.



این تصمیم پس از جلسه هفته گذشته افسران و تحلیلگران بخش عملیات ایران در دفتر مرکزی سیا در منطقه لانگلی، ویرجینیا، گرفته شد و این تعلیق به اطلاع "جاناتان بانک " افسر کهنه کار و عضو ارشد سرویس مخفی آمریکا رسید.
یک روزنامه آمریکایی به نقل از منابعی در داخل سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از اخراج مسئول عملیات سازمان سیا در حوزه ایران از سمت خود به دلیل ایجاد یک محیط توهین آمیز و خصمانه در محل کار که باعث بی نظمی و اختلال کاری می شود، خبر داد.

به گزارش عصر ایران روزنامه آمریکایی " لس آنجلس تایمز" نوشت : "جاناتان بانک" 46 ساله ،مسئول عملیات سازمان سیا در حوزه ایران به دلیل عملکرد غیر موفق در حوزه کاری به صورت محترمانه از این سازمان اخراج شده و حکم اخراج او به بهانه " مرخصی اداری " ثبت شده است.

این روزنامه نوشت: این تصمیم پس از جلسه هفته گذشته افسران و تحلیلگران  بخش عملیات ایران در دفتر مرکزی سیا در منطقه لانگلی، ویرجینیا، گرفته شد و این تعلیق  به اطلاع "جاناتان بنک "  افسر کهنه کار و عضو ارشد سرویس مخفی آمریکا رسید.

جاناتان بانک پیشتر و در سال 2010 نیز از حوزه ماموریت خود در پاکستان اخراج شده بود. دلیل اخراج وی شکایت یک تبعه پاکستانی از او و چند تن دیگر به دلیل کشتار افراد غیرنظامی خانواده اش در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی بود.

بر اساس این گزارش، سه تن از مقامات سابق سازمان سیا و نیز بسیاری از کارکنان و افسران ارشد سیا خواستار تعلیق "بانک " به دلیل آنچه عملکرد نا موفق در حوزه ایران می دانستند، بودند.

یکی از مقامات سابق سیا به لس آنجلس تایمز گفت:" ایران یکی از اهداف عملیاتی مهم برای سیا است در حالی که (در دوره مدیریت بنک) در این حوزه شاهد کارکرد درستی نبودیم.

مسئول اخراج شده عملیات ایران از سازمان سیا سابقه کار در حوزه های پاکستان، روسیه ، بالکان و بغداد را در کارنامه کاری خود در سازمان سیا دارد.

نتایج اولیه بازشماری آرای رفراندوم امروز در منطقه مورد مناقشه کریمه حاکی است 93 درصد مردم این منطقه به جدایی از اوکراین و الحاق به روسیه رای مثبت داده ند.
مردم منطقه کریمه در رفراندوم امروز (یکشنبه) به جدایی از اوکراین و الحاق به روسیه رای مثبت دادند.

به گزارش عصر ایران  بر اساس نتایج همه پرسی از شرکت کنندگان در رفراندوم امروز در منطقه مورد مناقشه کریمه، 93 درصد مردم این منطقه به جدایی از اوکراین و الحاق به روسیه رای مثبت داده اند.

نتایج نهایی و شمارش آرای این رفراندوم فردا (دوشنبه) اعلام خواهد شد.

آمریکا ، اتحادیه اروپا ، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و دولت اوکراین پیشتر اعلام کرده اند نتایج این رفراندوم را به رسمیت نمی شناسند.

روسیه از این رفراندوم حمایت کرده است. دولت مسکو روز گذشته قطعنامه شورای امنیت در محکومیت برگزاری رفراندوم در کریمه را وتو کرد.

کریمه تنها منطقه خودمختار اوکراین است که دارای پارلمان و کابینه ویژه خود است. هم اکنون پارلمان و کابینه منطقه ای کریمه نیز در اختیار حامیان روسیه قرار دارد. 

دولت های غربی روسیه را تهدید کرده اند در صورت الحاق کریمه به خاک خود ، مسکو را مورد تحریم قرار خواهند داد.

خبرگزاری رویترز نیز دقایقی پیش به نقل از رسانه های روسیه از رای 93 درصدی مردم کریمه به جدایی از اوکراین و پیوستن به روسیه خبر داد.

خبرگزاری "ریانووستی " روسیه از رای مثبت 93 درصدی شهروندان کریمه به الحاق به روسیه خبر داده است ، در حالی که برخی دیگر از رسانه های روسیه از رای مثبت 80 درصد مردم این منطقه به جدایی از اوکراین و الحاق به روسیه خبر داده اند.

گفته می شود بیش از 80 درصد از 1 و نیم میلیون واجدان شرایط رای دادن در این رفراندوم شرکت کرده اند. 60  درصد جمعیت کریمه روس تبار اند.

نخست وزیر دولت جدید اوکراین در واکنش به برگزاری این رفراندوم رهبران محلی روس گرای کریمه را تهدید کرد که زمین زیر پایشان به آتش تبدیل خواهد شد.

اوکراین دولت روسیه را به اشغال شبه جزیره کریمه متهم کرده است. همچنین امروز و به هنگام برگزاری رفراندوم، برخی رسانه ها خبر از برافراشته شدن پرچم روسیه در ادارات دولتی کریمه و مراکز و شعب اخذ رای دادند. برخی اقلیت های قومی ساکن کریمه از جمله اقلیت قومی مسلمان "تاتار" به نشانه اعتراض شرکت در این رفراندوم را تحریم کرده بودند.

تمای تلفنی اوباما با پوتین

با اعلام نخستین نتایج از رفراندوم کریمه باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در یک تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین همتای روس خود بار دیگر با تکرار موضع آمریکا در عدم قبول نتایج این رفراندوم، این همه پرسی را غیر قانونی و ناقض قوانین اوکراین و با فشارهای نظامی روسیه دانست و اعلام کرد آمریکا و متحدان این کشور نتایج آن را به رسمیت نمی شناسند.

اوباما همچنین پوتین را تهدید کرد که در صورت الحاق کریمه به خاک خود، مورد تحریم غرب قرار خواهد گرفت.

رییس منطقه خودمختار کریمه پس از اعلام نتایج اولیه رفراندوم که حاکی از رای قاطع مردم کریمه به الحاق به روسیه است ، اعلام کرد که درخواست الحاق به روسیه را روز دوشنبه به این کشور ارایه خواهد کرد.

در مذاکرات ایران و غرب هر چه بیشتر تحریم ها برداشته شود شرکت های اروپایی می توانند در صنعت گاز ایران سرمایه گذاری کنند. این یک معامله دو طرفه است. ایران به تکنولوژی شرکت های اروپایی نیاز دارد و اروپا نیز به یافتن راهی برای رهایی از وابستگی به انرژی روسیه
  عصر ایران - هر چند برخی محافل و رسانه ها در ایران در وقایع جاری اوکراین، جانب روسیه را گرفته اند و امیدوارند در چالش با غرب، دست بالا با مسکو باشد اما در نگاه منفعت گرایانه که اصل حاکم بر دیپلماسی نوین و امروز است ادامه چالش و نه الزاما حل آن به سوی یکی از دو سوی منازعه به نفع ایران است.

از منظر سیاسی با توجه جامعه جهانی به اوکراین موضوع سوریه از متن خارج شده و درباره پرونده هسته ای نیز امکان اتفاق نظر را با توجه به تشدید اختلافات امریکا و روسیه به تاخیرمی اندازد.

موضوع این گفتار اما از منظری دیگر است. آمریکا برای تنبیه روسیه به خاطر الحاق کریمه به خاک خود باید دست به تحریم روسیه بزند و موفقیت این پروژه منوط به همکاری اروپایی هاست.این در حالی است که خود اروپا نیازمند گاز روسیه است و تنها آلمان 40 درصد از گاز خود را از روسیه تامین می کند.

همان گونه که سود تحریم ایران به جیب ترکیه رفته و صادرات گاز ایران به این کشور صورت می پذیرد ایران نیز می تواند با مهارت و ظرافت از تحریم احتمالی روسیه به نفع خود استفاده کند. 

به این ترتیب در مذاکرات ایران و غرب هر چه بیشتر تحریم ها برداشته شود شرکت های اروپایی می توانند در صنعت گاز ایران سرمایه گذاری کنند. این یک معامله دو طرفه است: ایران به تکنولوژی شرکت های اروپایی نیاز دارد و اروپا نیز به یافتن راهی برای رهایی از وابستگی به انرژی روسیه.

ایران 18 درصد از ذخایر گازی کل جهان را به تنهایی در اختیار دارد اما برای انجام تعهدات صادراتی خود گاه به واردات گاز نیازمند می شود و برخی مواقع نیز شاهد هشدار درباره احتمال قطع گاز در کشور هستیم.

در هیچ زمانی ایران و اروپا تا این اندازه به هم نیازمند نبوده اند. موفقیت امریکا در برابر روسیه نیز به همراهی اروپا منوط است. اگر این نگاه بر تحلیل های اقتصادی و سیاسی حاکم شود به جای جنجال افکنی برای تخطئه روابط  رو به گسترش ایران با اتحادیه اروپا منافع ملی لحاظ می شود.

راه را هموار کنیم تا اروپایی ها بتوانند در صنعت گاز ایران سرمایه گذاری کنند. بی آن که نیاز باشد همه تخم مرغ های خود را در سبد روسیه و اصل اصیل «نه شرقی نه غربی» در سیاست خارجی را در معرض شبهه قرار دهیم می توانیم به منافع خودمان در این قضیه بیندیشیم.

فرمول ساده است: ادامه مذاکرات هسته ای با غرب و رفع تنش تا حد ممکن با اروپایی ها برای جذب سرمایه گذاری در صنایع گازی و امکان تامین گاز اروپا از طریق ایران. 

این پروسه البته اگر همین امروز آغاز شود چه بسا چند سال به طول انجامد نه این که خوش بینانه تصور کنیم همین حالا نتیجه می دهد. اما هر چه زودتر شروع شود به نفع ماست و می توانیم از این قضیه به نفع خود بهره برداری کنیم.

هنگامی می توانیم از دریچه منافع ملی و مصالح کلان نگاه کنیم که خود را از شعار زدگی ها نجات دهیم و در هر حادثه نفع خود را بجوییم بی آن که به این یا آن طرف بلغزیم.

8 روز بی خبری از هواپیمای مفقود شده مالزیایی
بر اساس این گزارش در این صورت این هواپیما می توانسته 2200 مایل (3500 کیلومتر) مسیر بپیماید که اگر در جهت مسیر طی شده خود ادامه داده باشد، به نزدیکی مرزهای پاکستان رسیده است.
یک روزنامه ژاپنی نوشت: با توجه به شواهد مداری ممکن است هواپیمای مفقود شده خطوط هوایی مالزی پس از آخرین تماس با زمین ، به سمت پاکستان و آب های اقیانوس هند آمده باشد.

به گزارش عصر ایران روزنامه ژاپن تایمز با اشاره به این فرضیه می نویسد: هواپیما 4 ساعت پس از قطع ارتباط با زمین در آسمان به سمت شمالغرب تغییر مسیر داده و مسیری به سمت اقیانوس هند را در پیش گرفته است.

بر اساس این گزارش در این صورت این هواپیما می توانسته 2200 مایل (3500 کیلومتر) مسیر بپیماید که اگر در جهت مسیر طی شده خود ادامه داده باشد، به نزدیکی مرزهای پاکستان رسیده است.

دیروز نجیب رزاق نخست وزیر مالزی در یک نشست خبری از دستکاری عمدی سیستم ارتباطی این هواپیما  توسط یک فرد آشنا به پرواز یا کادر پروازی خبر داد.

نخست وزیر مالزی گفت نتایج تحقیقات انجام شده نشان می دهد یک عامکل انسانی به صورت عامدانه سیستم ارتباطی هواپیما را قطع کرده است و پس از این قطعی این هواپیما  4 ساعت به مسیر خود ادامه داده است.

این هواپیمای مسافربری بویینگ 777 بامداد شنبه گذشته (8 روز پیش) با 239 مسافر از شهر کوالالامپور مالزی عازم پکن بود ، که به محض رسیدن به حریم هوایی ویتنام ارتباط آن با زمین قطع شد و تا کنون هیچ اثری از آن در آسمان و زمین یافت نشده است.

مقامات مالزیایی اعلام کرده اند این هواپیما از مسیر پروازی خود به سمت چین تغییر مسیر داده و در جهت مخالف حرکت کرده و سپس در تغییر جهتی دیگر به سمت شمالغرب تغییر مسیر داده است.

هرچند در روزهای نخست اوج گیری بحران اوکراین و پس از موضع گیری مستقیم دولت روسیه نسبت به این ماجرا، برخی انتظار داشتند که آمریکا پاسخی جدی به مسکو بدهد، اما در عمل این اتفاق با آن شدت مورد انتظار رخ نداد. بر همین اساس، جمهوری خواهان کنگره آمریکا اکنون طرح هایی را برای مقابله با روسیه در ماجرای اوکراین در دست بررسی دارند.
کد خبر: ۳۸۷۰۶۷
تاریخ انتشار:۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۸-16 March 2014
پنج گزینه نومحافظه‌کاران آمریکایی در مقابل روسیههرچند در روزهای نخست اوج گیری بحران اوکراین و پس از موضع گیری مستقیم دولت روسیه نسبت به این ماجرا، برخی انتظار داشتند که آمریکا پاسخی جدی به مسکو بدهد، اما در عمل این اتفاق با آن شدت مورد انتظار رخ نداد. بر همین اساس، جمهوری خواهان کنگره آمریکا اکنون طرح هایی را برای مقابله با روسیه در ماجرای اوکراین در دست بررسی دارند.

به گزارش «تابناک»، برخی اخبار و گزارش های رسانه های آمریکایی حاکی از آن است که طی روزهای اخیر، نومحافظه کاران و برخی دیگر از چهره های تندروی کنگره آمریکا، توجه خود را تا حد زیادی از ایران به سمت یک «دشمن» دیگر معطوف کردند و این دشمن جدید – و در واقع قدیمی – کشوری جز روسیه نیست.

نومحافظه کاران که همواره به دنبال بهانه هایی برای افزایش بودجه نهادهای نظامی و دفاعی آمریکا بوده و بر همین اساس، از مداخله آمریکا در خارج از مرزهای خود حمایت می کنند، پیگیر آن هستند که با مداخله مستقیم در بحران اوکراین، روند اوضاع را در این کشور دستخوش تغییر کنند. با این حال، بسیاری از تحلیلگران این اقدام را اشتباه دانسته و معتقدند چنین کاری می تواند یک بحران سیاسی را به یک فاجعه بین المللی تبدیل کرده و به تقابلی مستقیم میان آمریکا و روسیه منجر شود.

هرچند از روز نخست آغاز بحران سیاسی در اوکراین، دولت آمریکا به اشکال مختلف ضمن اعلام حمایت از مخالفان، به طور مستقیم و غیرمستقیم در این بحران مداخله کرد، اما به هر حال، دولت اوباما معتقد به اتخاذ یک رویکرد تقابلی کامل در مقابل روسیه نیست و از روندی دیپلماتیک و مدیریت شده در این ماجرا حمایت می کند. 

با این حال، نومحافظه کاران این سیاست را به انفعال اوباما تعبیر کرده و با قرار دادن آن در کنار عدم مداخله آمریکا در سوریه و همچنین ماهیت توافق هسته ای با ایران، آن را نشانه ای از انفعال سیاست خارجی آمریکا در موضوعات بین المللی دانسته و خواستار ایفای نقش فعال تری از سوی ایالات متحده در مسئله اوکراین هستند. در این چارچوب، آن ها به طور کلی پنج سیاست را در قبال روسیه مورد توجه قرار می دهند:

1- استقرار سامانه موشکی در مرز روسیه: این سیاست به طور خاص در سرمقاله ای در تاریخ 11 مارس در روزنامه «وال استریت ژورنال» - که عموماً به عنوان تریبون نومحافظه کاران از آن یاد می شود – بازتاب یافت. در این سرمقاله آمده بود: «پاسخ صحیح به بازی قدرت روسیه، انجام یک بازی قدرت متقابل است. دفاع موشکی بالیستیک ناتو در جبهه شرقی می تواند آغاز مناسبی باشد». پس از آن، این ایده از سوی لیندسی گراهام، سناتور تندروی آمریکایی نیز بیان شد: «اگر من جای رئیس جمهور اوباما بودم، بار دیگر لهستان و چک را در موضوع دفاع موشکی وارد می کردم». 

اشاره گراهام و دیگران، به یک برنامه کنار گذاشته شده قدیمی مبنی بر استقرار سپر دفاع موشکی در مجاورت روسیه و در لهستان و جمهوری چک است. این طرح که ابتدا در زمان جرج بوش مطرح شده بود، در سال 2009 از سوی اوباما که در پی بهبود روابط با روسیه بود، کنار گذاشته شد. طرح مذکور از سوی روسیه به عنوان یک تهدید جدی و مستقیم علیه خودش ارزیابی می شد. 

2- الحاق گرجستان به ناتوتا پیش از ماجرای اوکراین، آخرین بحران جدی در روابط روسیه و آمریکا در سال 2008 و در زمان حمله روسیه به گرجستان رخ داد. در جریان جنگ گرجستان که به تحریک نیروهای گرجی در منطقه اوستیای جنوبی و آبخازیا آغاز شد، با کنترل روسیه بر این مناطق پایان یافت. 

در همان زمان، بحث الحاق گرجستان به ناتو به عنوان اقدامی علیه روسیه مطرح شد، اما به نتیجه نرسید. این بار نیز جنگ طلبان آمریکایی خواستار آن هستند تا با الحاق گرجستان و اوکراین به ناتو، زمینه اقدام مستقیم نظامی علیه روسیه فراهم شود. 

3- انجام رزمایش های نظامی در نزدیکی روسیهاین نیز ایده دیگری است که از سوی سناتورهای تندرو مطرح شده و آمریکا اکنون عملاً اقداماتی را در راستای آن انجام داده است. در این چارچوب، قرار است یک ناوشکن آمریکایی در رزمایش مشترکی با رومانی و بلغارستان در دریای سیاه و در نزدیکی «کریمه» شرکت کند.

افزون بر این، انتظار می رود هواپیماهای جنگی آمریکایی در رزمایش هایی در لهستان نیز شرکت کنند. ناتو نیز دو هواپیمای شناسایی را به اوکراین فرستاده تا تحرکات نیروهای نظامی روسیه را زیر نظر داشته باشد. 

4- کمک نظامی به اوکراین: «دیک چنی»، معاون رئیس جمهور پیشین آمریکا، طراح اصلی جنگ عراق بود که نتیجه آن، رویای نومحافظه کاران را به کابوسی برای آن ها تبدیل کرد. با این حال، به نظر می رسد تجربیات پیشین وی در زمینه ماجراجویی نظامی، درس های چندانی را به وی نیاموخته است. 

چنی در مصاحبه ای با شبکه خبری «سی بی اس» در تاریخ 9 مارس گفت آمریکا باید کمک های نظامی، شامل تجهیزات، آموزش نظامی و موارد دیگر را در اختیار اوکراینی ها بگذارد. وی همچنین از اینکه اوباما با اعلام منتفی بودن اقدام نظامی علیه روسیه، گزینه های خود را از روی میز برداشته، اظهار نارضایتی کرد.

5- تشویق روس ها به شورش علیه پوتینشاید یکی از فانتزی ترین ایده هایی که از سوی نومحافظه کاران مطرح شده و باز هم در وال استریت ژورنال بازتاب یافت، اظهار امیدواری نسبت به این موضوع بود که شورش های اوکراین، بتواند به روسیه سرایت پیدا کند. این ایده مبتنی بر آن بود که درگیری ها در اوکراین، مستقیماً روسیه را درگیر خود کند. در سرمقاله این روزنامه آمده بود: «بهترین انتقام کی‌یف این است که به محرکی برای مبارزان آزادی خواه روس تبدیل شود».

به هر حال، باید منتظر ماند و دید دولت اوباما تا چه حد با این گزینه های افراطی نومحافظه کاران کنگره همراه می شود و آیا نتیجه اقدامات عملی واشنگتن در راستای فروکش کردن بحران خواهد بود و یا تبدیل آن به منازعه ای تمام عیار و همه جانبه بین المللی. 



تحولات اوکراین به مرحله‌ای بسیار حساس رسیده و نه تنها شبه جزیره کریمه بلکه بخش‌هایی دیگر نیز ممکن است از این کشور اروپای شرقی را که در میانه اختلافات غرب و شرق گیر افتاده به جدایی کشیده شوند؛ بهترین سیاست ایران در برابر این تحولات چیست؟ جمعی از نمایندگان مجلس به این پرسش پاسخ داده‌اند.
کد خبر: ۳۸۷۱۰۰
تاریخ انتشار:۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۸-16 March 2014
تحولات اوکراین به مرحله‌ای بسیار حساس رسیده و نه تنها شبه جزیره کریمه بلکه بخش‌هایی دیگر نیز ممکن است از این کشور اروپای شرقی را که در میانه اختلافات غرب و شرق گیر افتاده به جدایی کشیده شوند؛ بهترین سیاست ایران در برابر این تحولات چیست؟ جمعی از نمایندگان مجلس به این پرسش پاسخ داده‌اند. 

به گزارش «تابناک»، کار‌شناسان این منطقه از جهان، سیاست بی‌طرفی فعال را به جمهوری اسلامی توصیه می‌کنند؛ بنابراین، ایران نباید جانب هیچ یک از طرفین درگیر در اوکراین را بگیرد بلکه باید به حل و فصل موضوع کمک کند. در مقابل دو دیدگاه که بیشتر کار‌شناسان آن را رد می‌کنند، طرفداری از روسیه به عنوان طرف نزدیک‌تر به ایران و یا گزینه پرهیز از ارسال سیگنال‌های تحریک‌آمیز به غرب را پیشنهاد می‌کنند. 

در این بین، درباره موضع مناسب برای ایران در قبال تحولات اوکراین به سراغ برخی ‌نمایندگان مجلس رفتم و نظر آن‌ها را در این باره جویا شدیم.

محمد رضا تابش در این باره به خبرنگار تابناک گفت: همان گونه که ما همواره بر‌ حق حاکمیت خود اصرار داریم و نمی‌گذاریم‌ دیگران در آ‌ن مداخله کنند، ما هم نباید در مسأله آن‌ها دخالت کنیم؛ البته مسائلی هست که هر دو طرف قضیه را حساس کرده است، از یک سو روسیه تلاش دارد تا خود را به آب‌های آزاد برساند و تبدیل به یک قدرت بین‌اللملی شود و از تبدیل شدن به قدرت منطقه‌ای فرا‌تر رود. 

از سوی دیگر، خواست مردم اکراین هر چه باشد، مهم است و با توجه به اینکه سیاست‌ورزی‌های گذشته، عامل چنین رخدادی در اکراین هست، سیاست‌مدار‌های ما نیز باید از این داستان درس بگیرند، چرا که در گذشته بیشتر ساکنان کریمه را مسلمانان و تاتار‌ها تشکیل می‌دادند، ولی در گذر زمان سیاست‌های اشتباه باعث شد تا این جمعیت از آنجا خارج شود. 

تابش گفت: اگر این نظر‌سنجی بر روی جمعیت اول بود قطعا نظر‌سنجی چیز دیگری نشان می‌داد، ولی حالا باید منتظر رویدادهای دیگری باشیم، به هر حال باید تابع دمکراسی باشیم و هیچ کس دیگری نمی‌تواند این نظر‌سنجی را زیر سؤال ببرد، این می‌تواند یک درس خوب برای زمامداران ما باشد که این امر را برای پنجاه سال و صد سال آینده بتوانیم پیش‌بینی کنیم. البته روسیه نیز نباید در این منطقه مداخله نظامی بکند. 

آقا محمدی اظهار داشت: من در این مورد اظهار‌نظر نمی‌کنم. آنجا آقای پوتین تشریف دارند و می‌توانند خودشان کار‌ها را روبه‌راه کنند. 

علی مطهری نیز در این باره به خبرنگار تابناک گفت: هر چه مردم اکراین تصمیم بگیرند و کسی ـ چه ما و چه آمریکا و چه روسیه ـ نمی‌تواند برای مردم‌ کشور دیگر تصمیم بگیرد. 

کوثری نیز در این باره گفت: اروپایی‌ها و به ویژه آمریکا‌یی‌ها کاری می‌کنند که کشور‌هایی را که سال‌ها طرف روسیه بودند، به نحوی بکشند به سمت خودشان و همین باعث شده، روسیه که جایگاه مهمی در منطقه دارد نیز از وقوع این رویدادها جلوگیری کند. به همین دلیل کریمه که موقعیت مهمی دارد‌ و مردم آن خود داوطلبان مشتاق به پیوستن به روسیه هستند، جذب کرده است. 

این نماینده در پاسخ به اینکه موضع ایران در قبال الحاق کریمه به چه رویه‌ای خواهد بود گفت: ایران هم به جهت اینکه رابطه خوبی با روسیه، نسبت به آمریکا دارد تا حدی که منصفانه و عادلانه باشد، حمایت می‌کند

هزینه های نظامی کشورهای خاورمیانه طی یک سال اخیر رشد قابل توجهی یافته است.
کد خبر: ۳۸۷۰۸۰
تاریخ انتشار:۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۷-16 March 2014
در میان ده کشوری که بودجه نظامی آن ها در سال گذشته بیشترین افزایش را تجربه کرده، شش کشور در منطقه خاورمیانه قرار دارند.

به گزارش خبرآنلاین، گزارش موسسه آی.اچ.اس (IHS) در مورد هزینه های نظامی کشورهای مختلف در سال 2013 نشان می دهد که کشورهای جهان در مجموع در سال گذشته 1.5 هزار میلیارد دلار را به هزینه های نظامی اختصاص داده اند و در میان چهار کشوری که بودجه های نظامی آن ها در سال گذشته بیشترین رشد را داشته، سه کشور در منطقه خاورمیانه قرار دارند. در سال 2013 هزینه های نظامی آنگولا به میزان 39 درصد افزایش یافته که بیشترین افزایش بودجه نظامی محسوب می شود و پس از آن کشورهای عمان، عراق و بحرین قرار دارند که بودجه نظامی آن ها در سال گذشته به ترتیب 36 درصد، 32 درصد و 29 درصد افزایش یافته است. هفته نامه تایم نیز در شماره هفته گذشته اش  افزایش هزینه های نظامی در منطقه خاورمیانه را مورد توجه قرار داده است. به خصوص که هزینه های نظامی عربستان نیز روندی صعودی خود را حفظ کرده است. بودجه نظامی عربستان در سال 2013 معادل 42.9 میلیارد دلار بوده که رشدی 19 درصدی نسبت به سال 2012 را نشان می دهد.

بودجه نظامی عمان نیز در سال گذشته معادل 9.3 میلیارد دلار بودجه است. فنلا مک گرتی، تحلیل گر ارشد موسسه آی.اچ.اس نیز به خبرگزاری بلومبرگ گفته که رشد هزینه های نظامی در منطقه خاورمیانه جالب توجه است به خصوص که در سال گذشته در میان 10 کشوری که بیشترین رشد هزینه های نظامی را تجربه کرده اند، 6 کشور در منطقه خاورمیانه قرار دارند. او از عمان، عربستان، عراق، بحرین، امارات متحده عربی و الجزایر به عنوان کشورهایی در منطقه یاد کرده که بودجه نظامی آن ها به میزان قابل توجهی رو به افزایش است.

ˈ احمد داوداوغلو ˈ وزیر امور خارجه ترکیه نیز پیش از این عنوان کرده بود که در صورتی که نیروهای گروه های مسلح شبه نظامی به مقبره تاریخی جد بنیانگذار امپراتوری عثمانی در شهر ˈحلبˈ سوریه حمله کنند ، ترکیه واکنش نشان خواهد داد.
کد خبر: ۳۸۷۰۹۲
تاریخ انتشار:۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۲-16 March 2014
عصمت یلماز ˈ وزیر دفاع ترکیه در پی تهدید ˈ احمد داوداوغلو ˈ وزیر امور خارجه این کشور نسبت به حمله به سوریه گفت که ترکیه نسبت به حمله معارضان سوری به مقبره ˈ سلیمان شاه ˈ در سوریه واکنش نشان خواهد داد.

به گزارش ایرنا به نقل از منابع خبری ترکیه ، یلماز در گفت وگو با خبرنگاران به معارضان سوری هشدار داد که در صورت حمله به مقبره سلیمان شاه که نیروهای ترکیه آنرا محافظت می کنند، این کشور عکس العمل تندی نشان خواهد داد.

ˈ احمد داوداوغلو ˈ وزیر امور خارجه ترکیه نیز پیش از این عنوان کرده بود که در صورتی که نیروهای گروه های مسلح شبه نظامی به مقبره تاریخی جد بنیانگذار امپراتوری عثمانی در شهر ˈحلبˈ سوریه حمله کنند ، ترکیه واکنش نشان خواهد داد.

وی ادعا کرد که مقبره سلیمان شاه تنها بخشی از خاک ترکیه است که بر اساس توافقنامه سال 1921 در خارج از مرزهای ترکیه قرار دارد و به همین دلیل آنکارا این حق را دارد که برای حفظ امنیت این منطقه و ثبات آن تمام تدابیر لازم را اتخاذ کند.

بر اساس ماده 9 معاهده منعقد شده میان ترکیه و فرانسه در دوره سلطه فرانسه بر سوریه در سال 1921 این مکان تحت حاکمیت ترکیه قرار دارد و سربازان ترکیه ای برای محافظت از آن عمل می کنند.

ترکیه از آغاز بحران در سوریه به همراه کشورهای عربستان سعودی و قطر از معارضان و تروریست های سوری حمایت به عمل آورده است و اکنون این معارضان در کنار مرزهای ترکیه و سوریه قرار دارند.

سازمان های ملل متحد و دیده بان حقوق بشر به تازگی در گزارش هایی ترکیه را به حمایت تسلیحاتی از عناصر تروریستی القاعده متهم کرده بود.
آخرین اطلاعات منتشر شده در روزنامه استار مالزی نشان می دهد پرواز ناپدیدشده ام.اچ 370 مالزی می تواند در 634 نقطه فرود آمده باشد.

به گزارش ایرنا، تارنمای روزنامه استار مالزی روز یکشنبه با انتشار نقشه ای با توجه به این که احتمال می رود این هواپیما ربوده شده و تا هشت ساعت پس از ناپدیدشدن پرواز کرده باشد، نوشت: 634 نقطه در محدوده این پرواز وجود دارد که هواپیما می تواند در آن فرود آید.

به نوشته این روزنامه با توجه به سوخت این هواپیما، بویینگ 777 خطوط هوایی مالزی می تواند در 26 کشور و در هر نقطه ای از پاکستان تا غرب استرالیا فرود آید.

براساس این اطلاعات، این هواپیمای بویینگ برای فرود به باند پروازی به طول پنجهزار فوت (یکهزار و 524 متر) نیاز دارد که در این نقاط موجود است.

این اطلاعات نشان می دهد هواپیما پس از آخرین تماس می توانست دو هزار و 200 مایل دریایی (بیش از سه هزار و 540 کیلومتر) با توجه به سوخت آن به مسیر خود ادامه دهد.

براساس این اطلاعات، 634 مکان با این معیارها در 26 کشور شعاع پرواز هواپیما وجود دارد که چند فرودگاه پرت و دورافتاده نیز جزو آن است.

استار فرودگاه هایی در مالدیو، مغولستان و ژاپن را از جمله این فرودگاه های ذکر کرد.

وزیر حمل و نقل مالزی روز یکشنبه معمای ناپدیدشدن پرواز ام.اچ 370 را پیچیده تر کرد و گفت که هم اکنون باید در 11 کشور جهان به دنبال اثری از هواپیمای بویینگ 777 مالزی گشت.

ˈ هشام الدین حسین ˈ گفت که کشورهای مشارکت کننده در عملیات جستجو نیز از 14 کشور به 25 کشور افزایش یافته است.

از سوی دیگر وزارت امور خارجه مالزی نیز عصر روز گذشته پس از نشست خبری ˈنجیب تون رزاقˈ نخست وزیراین کشور میزبان نمایندگان 22 کشور بود.

نخست وزیر مالزی روز گذشته در نشستی خبری تایید کرد که هواپیمای ناشناسی که توسط رادارهای نظامی ردیابی شده بودند پرواز ام.اچ 370 مالری بوده است.

وی گفت: ما مطمئن هستیم سیستم ارتباطی هواپیما به عمد غیرفعال شده و تغییر مسیر پرواز نشان می دهد انسان در کابین خلبان در این امر دخالت داشته است.

دو کریدور هوایی احتمالی برای پرواز هواپیما پس از قطع ارتباط با ایستگاه ها و بدون این که ردیابی شود در نظر گرفته شده است.

یکی از این دو کریدور مرزهای قزاقستان و ترکمنستان تا شمال تایلند را در برمی گیرد و دومین کریدور منطقه جنوبی است که از اندونزی تا جنوب اقیانوس هند را شامل می شود.

این هواپیما ساعت 12 و 40 دقیقه بامداد روز شنبه هفته گذشته از باند فرودگاه بین المللی کوالالامپور برخاست و حدود ساعت یک و 20 دقیقه در مسیر پکن ناپدید شد.

در نهمین روز از عملیات جستجو و نجات، تلاش ها برای یافتن اثری از هواپیمای خطوط هوایی مالزی به نتیجه نرسید.




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد