سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز




در چند ماه گذشته رخ داد
آزمایشگاه‌های تخصصی مقابله با خرابکاری صنعتی با حضور رییس سازمان انرژی اتمی ایران و معاون حفاظت و امنیت هسته‌ای و جمعی از مدیران و کارکنان این سازمان به بهره‌برداری کامل رسید.
 علی‌اصغر زارعان، معاون حفاظت و امنیت هسته‌ای سازمان انرژی اتمی در حاشیه این مراسم که روز چهارشنبه هفته گذشته برگزار شد اظهار کرد: راه­ اندازی این آزمایشگاه‌­های تخصصی با استفاده از پتانسیل و توان داخلی و با هدف شناسایی، پیشگیری و مقابله با تهدیدات و با استفاده از ظرفیت­‌های فنی و تکمیل تجهیزات کنترل و ارزیابی امنیتی، برخورد مؤثر و دقیق با رویدادهای پیش­‌رو، افزایش عمق و کیفیت عملیات حفاظتی بر کلیه ادوات و تجهیزات صنعتی و نیمه صنعتی مورد استفاده در بخش‌های مختلف صنعت هسته‌ای و فن‌آوری‌های روز از جمله مقابله با بدافزارهای نوین تکمیل شده است. در این راستا آزمایشگاه آنالیز مواد، آزمایشگاه شیمی، آزمایشگاه فیزیک، آزمایشگاه مکانیک، الکترونیک، مقابله با ریز فرستنده ها و... مورد استفاده قرارگرفته و متخصصین بی­ادعا و گمنام این سازمان با هوشیاری کامل تلاش می‌کنند از وقوع حوادث احتمالی در این فرآیندها جلوگیری کنند.
 
معاون حفاظت و امنیت سازمان هم‌چنین با اشاره به اهداف و اقدامات بیگانگان علیه فعالیت‌های علمی، صنعتی و فن‌آوری­‌های کشورمان گفت: دشمن به انگیزه‌های متعدد از جمله آثار مخرب­‌تر، فقدان تبعات بین­‌المللی، گستردگی دامنه نفوذ، هزینه کم‌تر، ایجاد جو روانی در جامعه و تضعیف توان فنی و اقتصادی و ... برای خرابکاری صنعتی و تحقق نیات بدخواهانه خود در قالب خرابکاری صنعتی، سرمایه­‌گذاری هدف‌مندی را انجام می­‌دهد. البته خرابکاری صنعتی جزء تاکتیک‌ها و رویکرد قدیمی دولت‌های قدرتمند بوده و سابقه آن به جنگ جهانی دوم برمی‌گردد.
 
معاون سازمان انرژی اتمی ادامه داد: خرابکاری‌ها در منابع حیاتی و زیرساختی هم‌چون آب، برق، گاز، مخابرات، نفت، نیروگاهی، هسته‌ای و دفاعی، جزء اهداف و اقدامات جهان سلطه بوده که در دستور کار آن‌ها با شیوه‌های پیچیده، جدید و متنوع قرار گرفته است. در این راستا حسب رهنمودها و منویات حکیمانه رهبر معظم انقلاب مبنی بر "ساماندهی وضعیت داخلی به گونه­‌ای که دشمن از پیروزی خود مطمئن نباشد و زمینه را برای ماجراجویی فراهم نبیند"، با تدبیر و هوشمندی توأم با اقدامات ویژه و پیاده­‌سازی طرح­‌های عملیاتی برای کشف و خنثی­‌سازی انواع تهدیدات جدید سخت و نرم، مد نظر قرار گرفته است.
 
زارعان افزود: با مساعدت و همکاری مؤثر وزارت اطلاعات و سایر مراجع امنیتی کشور در چند ماه گذشته مواردی از خرابکاری صنعتی با عنایت ائمه اطهار و هم‌چنین رصد هوشمندانه شناسایی و قبل از بهره­‌برداری خنثی شد که از آن جمله می‌توان به خرابکاری در بخشی از فرآیند سایت IR40خنداب اراک اشاره کرد.
 
او گفت: بنده حقیر در کنار تمامی زحمت کشان و خدمت گزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بر آنیم تا ان‌شاءالله بر حسب شرایط تهدید و دشمنی­‌های گوناگون و متنوع جهان سلطه با همبستگی و تعامل همه جانبه در ظل توجهات حضرت ولی عصر(ع) و رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی با همکاری سایر مبادی و حمایت­‌های بی­‌دریغ نمایندگان مجلس به‌خصوص لاریجانی، رییس مجلس و دعای مردم غیور و با بصیرت ایران اسلامی از صنعت هسته­‌ای امید دشمنان را با تلاش مضاعف نا امید و به یاس تبدیل کنیم.
 
در ادامه زارعان در جمع­ حاضران پیرامون فرهنگ شهادت و ایثار گفت: باید در همه مراحل به خدا توکل داشته باشیم و در اقدامات هوشمندانه همراه با ایستادگی در مقابل نظام سلطه و زیادخواهی آنان سرتعظیم فرود نیاورده و با تلاش مجدانه امید به آینده داشته باشیم و با نشر علم روز به روز به عزت و اقتدار ملی کشور بیافزایم. سلوک ما اخلاق و اخلاق­مداری است و از اصول خود عقب­‌نشینی نخواهیم کرد.
 
وی در پایان گفت: اگر مروری به گذشته داشته باشیم می‌بینیم اوایل انقلاب کجا بودیم و حال حاضر در چه شرایطی به‌سر می­بریم. همه عرصه­‌ها به‌خصوص عرصه تولید علم و فن‌آوری که پیشرفت همه جانبه کشور را موجب شده، باعث عصبانیت استکبار شده و استقلال جمهوری اسلامی ایران را نشانه­‌روی کرده است. از این‌رو با تلاش و تقویت انگیز­ه­‌های دینی و ملّی، آینده­ای بسیار روشن برای کشور رقم خواهد خورد، بنابراین نباید تسلیم عملیات روانی جبهه استکبار شویم.

دستمزد کارگران زیر خط مطلق فقر

بر اساس مصوبه شورای عالی کار، حداقل دستمزد سال آینده مشمولان قانون کار از ۴۸۷ هزار و ۱۲۵ تومان سال ۹۲ به ۶۰۸ هزار و۹۰۰ تومان در سال ۹۳ افزایش خواهد یافت.

بررسی های صورت گرفته از میزان حداقل دستمزدها از دو دهه گذشته یعنی از سال ۱۳۷۰ تاکنون نشان می‌دهد که میزان افزایش حداقل دستمزدها در بیشتر سال‌ها بیش از تورم اعلامی از سوی مقامات رسمی کشور است. ۲۲سال گذشته تنها هفت سال بوده که میزان حداقل مزد به اندازه تورم بالا نرفته که این مساله در سال‌های ۷۳، ‌۷۴، ‌۷۸، ‌۸۷،‌ ۹۰، ‌۹۱ و ۹۲ اتفاق افتاده است؛ هرچند تورم رسمی اعلام شده با آنچه در معیشت و هزینه سرپناه مردم به صورت ملموس می گذرد تفاوت چشمگیری دارد
 
به گزارش مسیرآنلاین با توجه به پژوهشهای دانشگاهی خط مطلق فقر در تهران و کلانشهرها حدود یک میلیون تومان و در شهرستانها حدود 700 هزار تومان اعلام شده است که با توجه به دستمزد اعلامی اکثر کارگران حتی با احتساب مزایا و اضافه کاری در زیر خط مطلق فقر و یا لب مرز آن زندگی می کنند و از تامین حداقل نیازهای اساسی خود ناتوانند.
 
 با نگاهی به هزینه های اساسی خانوار، "مسکن" نقش اساسی و حدود 35% از سبد هزینه خانوار را در بر می گیرد؛ این در حالیست که طبق اعلام بانک مرکزی اوضاع در بخش مسکن نا امید کننده است. در اوایل دهه هفتاد، از هر ۱۰۰ نفر در ایران ۸۰ درصد صاحب منزل شخصی بوده‌اند اما اکنون از هر ۱۰۰ نفر فقط ۶۰ نفر دارای خانه هستند. درصد اجازه نشین‌ها در سال‌های اخیر تقریبا دو برابر شده و به حدود ۲۷ تا ۲۸ درصد کل خانوارها رسیده است. طبق اعلام مرکز آمار ایران قیمت اجاره ماهانه در نیمه‌ اول سال ۹۲ نسبت به نیمه اول سال ۹۱ به میزان ۲۶.۸ افزایش یافته است.
 
بازار اجاره فارغ از رکود بخش مسکن همگام با تورم و حتا بیشتر از آن در حال افزایش است و با توجه به افزایش درصد اجاره، تمکن خانوارهای ایرانی را در پوشش هزینه های خود تهدید می کند
 
هیچگاه در سیاستگذاری های اقتصادی و تعیین دستمزد کارکنان، حقوق و مزایای کارگران نتوانسته است کفاف هزینه هایی را بدهد که با نرخ تورم سالانه افزایش قابل ملاحظه ای پیدا می کنند؛ همیشه این لوپ افزایش هزینه ها و افزایش دستمزدها نیز تکرار شده و بجای سیاست "کاهش هزینه ها" ، همواره به سیاست " افزایش دستمزد" توجه شده است.
 
بگزارش مسیرآنلاین، به نظر می رسد دولت هرچه سریعتر باید سیاستگذاری معطوف به "افزایش درآمد" خود را - که هیچگاه نتوانسته هزینه ها پوشش دهد- به سیاست "کاهش هزینه ها" بویژه در بخش مسکن که اساسی ترین هزینه های یک خانوار را شامل می شود تغییر دهد.
 
سیاست کاهش هزینه مسکن با افزایش عرضه و تامین مسکن ملکی خانوار قابل انجام است و سیاستهایی نظیر "تحریک تقاضا" و "افزایش وام خرید" که از سوی دولت یازدهم در حال پیگیری است در اینخصوص ره به جایی نخواهد برد.





پیچیدگی فزاینده عملیات های حزب الله در قلمون

یکی از رزمندگان حزب الله گفت که این گروه در عملیات های خود از تانک و سلاح های پیشرفته استفاده می کند که نشانگر پیچیدگی فزاینده عملیات های جنبش مقاومت اسلامی لبنان است.

به گزارش تسنیم، نیکلاس بلنفورد کارشناس آمریکایی و  متخصص در امور حزب الله در گزارشی که برای نشریه "کریستین ساینس مانیتور"  نوشته به بررسی نقش جنبش مقاومت اسلامی لبنان در نبرد قلمون بویژه شهر یبرود پرداخته  است. در ادامه بخش‌هایی از این گزارش ترجمه شده است؛
 
تصاویر سفید و سیاه از یک دوربین دید در شب گروهی از شورشیان مسلح را نشان می دهد که به نظر می رسد از اعضای جبهه النصره، شاخه القاعده در سوریه هستند و با استفاده از تاریکی شب به آرامی در حال حرکت هستند اما آگاه نیستد که حزب الله در حال تماشای آنها است.
 
پس از چند لحظه، یکی از مردان حزب الله که در حال نظارت به این تصاویر از اتاق عملیات است، این دستور را صادر می کند: "عبدالله برو و منفجرش کن." انفجار قوی از طریق تصاویر قابل مشاهده می شود و شبه نظامیان در پشت سر دودهای سیاه پراکنده شدند. صدای این انفجار لحظاتی بعد در اتاق عملیات شنیده شد.
 
این کمین در کنار یک راه باریک که توسط شورشیان برای ورود به لبنان از سوریه مورد استفاده قرار می‌گرفت، رخ داد. جایی که گروه  شیعی لبنانی حزب الله در حال رهبری تهاجمی است که به دنبال کنترل بر کوه های منطقه قلمون واقع در شمال دمشق است.
این نبرد برای کنترل یبرود، شهری سنی و مسیحی نشین متمرکز شده، این شهر همچنین بزرگترین  شهر در شمال قلمون است.  یبرود به مدت چندین هفته است که تحت حملات توپخانه ای ارتش سوریه قرار دارد و رزمندگان حزب الله به آرامی در حال کنترل مناطق دور افتاده این شهر هستند.
 
یک رزمنده کهنه کار حزب الله با اسم مستعار ابو جمال گفت: «ما در دامنه های یبرود هستیم و من می توانم دشمن را به راحتی ببینم.» ابو جمل هفته گذشته از خط مقدم نبرد قلمون بازگشته و به شرطی که هویتش افشا نشود، موافقت کرد در این باره گفت وگو کند.
 
ابو جمال گفت که « ما حمله تهاجمی به یبرود رانداریم. ما ماموریت شناسایی داریم.»
 
نیروهای دولتی سوریه حمله علیه قلمون را در اواسط نوامبر با هدف امن سازی حیاتی‌ترین بزرگراه بین دمشق و سواحل مدیترانه آغاز کردند. این نیروها به راحتی سه شهر را در اولین هفته های این نبرد به تصرف خود درآوردند، اما سرعت این حمله به دلیل احتیاط بیشتری که رزمندگان حزب الله نسبت به هدف اصلی، یعنی یبرود به کار گرفته‌ اند کاهش یافته است.
 
هفته گذشته، روستایی واقع در سه کیلومتری شمال یبرود و همچنین تپه های مشرف به این شهر به کنترل نیروهای دولتی درآمد. یک راه فرار به لبنان برای فرار شورشیان باقی مانده و غیرنظامیان باز گذاشته شده است.
 
واحدهای حزب الله به دلیل مشکلات رسیدن به خط مقدم به مدت یک ماه در قلمون مستقر می شوند. این مسیر مستلزم پیمودن راهی طولانی است و خودروها به راحتی نمی توانند در این مسیر تردد کنند.
 
بعضی وقت ها صدای هواپیماهای شناسایی بدون سرنشین حزب الله در مناطق مرزی شنیده می شود. رزمندگان حزب الله از دوربین های نظارتی دوربرد پیشرفته و سلاح های سنگین ارتش سوریه از جمله راکت کوتاه برد ولکانو استفاده می کنند. این راکت کاربرد زیادی در نبرد شهری دارد.
 
ابو جمال گفت که رزمندگان حزب الله در عملیات های خود از تانک و سلاح های ضد هوایی استفاده می کنند که نشانگر پیچیدگی فزاینده عملیات های حزب الله است.
 
با این وجود، پیشروی به آرامی صورت می گیرد و این به دلیل تجربه ای است که حزب الله  از حمله ماه ژوئن و می در شهر قصیر واقع در پنج کیلومتری مرز لبنان به دست آورد. شورشیان در این جنگ 17 روزه شکست خوردند اما تلفات حزب الله نیز بالا بود. بنابر گفته ابوجمال، غیرنظامیان هنوز به قصیر بازنگشته اند و این شهر امروز تبدیل به یکی از پایگاه های حزب الله شده و از ویرانی های این شهر برای آموزش نبرد شهری استفاده می شود.





تعداد استخدامی های وزارت نفت در این هشت سال، 216 هزار نفر نبوده اما طبق اطلاعات ما تا 150 هزار نفر افزایش یافته است. اما جالب این است که در این سال ها با وجود برخی واگذاری های صورت گرفته در حوزه وزارت نفت شامل برخی پالایشگاه ها و مراکز وابسته، تعداد کمی نیروی کار در این بخش به مراتب رشد کرده است.
اعتماد: محمود عسگری آزاد معاون نیروی انسانی ریاست جمهوری در گفت و گویی استخدام‌های چند سال اخیر دولت را با ذکر ارقامی عجیب زیر سوال برده است. مواضع مختلف در مورد حضور رویایی در جشنواره شعر فجر، تبرئه متهمان حادثه قم و پاسخ عارف به یک هشدار سید حسن خمینی و یک ادعای سخنگوی دولت، دیگر مطالب مهم روزنامه‌های اول هفته است.

معاون نیروی انسانی ریاست جمهوری از مشکلات استخدام های اداری در 8 سال گذشته می گوید که بخش‌های مهم آن به قرار زیر است.

- تعداد استخدامی های وزارت نفت در این هشت سال، 216 هزار نفر نبوده اما طبق اطلاعات ما تا 150 هزار نفر افزایش یافته است. اما جالب این است که در این سال ها با وجود برخی واگذاری های صورت گرفته در حوزه وزارت نفت شامل برخی پالایشگاه ها و مراکز وابسته، تعداد کمی نیروی کار در این بخش به مراتب رشد کرده است.

- یکی از مهم ترین مشکلات ساختار اداری آنجاست که به راحتی نمی توان تصمیمات غلط اتخاذ شده را حل کرد. ببینید در طول هشت سال اخیر، حدود نیم میلیون نفر کارمند قراردادی به صورت غیرقانونی در دستگاه های دولتی استخدام شدند که البته خیلی از آنها شرایط استخدام مثل تحصیلات کافی را نداشته و در آزمون های استخدامی شرکت نکرده اند. در مورد مدیران دولتی نیز همانند عددی که شما در مورد وزارت نفت عنوان کردید در دستگاه های دیگر وجود دارد. طبق برآورد ما در این سال ها بیش از 90 درصد سمت های مدیرکلی به ساختار اداری دولت اضافه شده است. بدون شک این مشکل بزرگی پیش روی دولت است اما در عین حال عبور از این مشکل به راحتی قابل حل نیست.

- ما در سال 1384 حدود هفت هزار و 338 اداره کل در کشور داشتیم که در راس هر یک از آنها یک مدیرکل قرار داشت. طبق برآوردهای صورت گرفته تعداد این اداره کل ها در خلال هشت سال اخیر به 14 هزار و 502 مورد رسیده است که این نشان دهنده رشد 98 درصدی در این بخش است. معاونت های مدیرکل ها نیز در این سال ها از 21 هزار 486 مورد به 34 هزار و 742 مورد افزایش یافته که با رشد 62 درصدی همراه بوده است. در این مدت تعداد ادارات دولتی و سطوح همتراز آنها 56 هزار و 215 دستگاه به 83 هزار و 176 دستگاه افزایش یافت که این بخش نیز رشد 48 درصدی داشته است. ما در سال 84 تعداد 9 هزار و 584 اداره در سطح شهرستان ها داشتیم که در پایان کار دولت دهم تعداد آنها به 12 هزار و 779 اداره رسیده است که این حاکی از رشد 33 درصدی در این بخش است. جمع مدیران ما در این سطوح که سطوح میانی مدیریتی محسوب می شود، از 96 هزار و 623 نفر در سال 84 به 145 هزار و 199 نفر رسیده که براین اساس تعداد مدیران میانی حدود 50 درصد افزایش یافته است البته این عدد شامل مدیران اداری بوده و مدیران واحدهای عملیاتی مثل مدیران بیمارستان ها را شامل نمی شود. اخیرا با برخی مقامات ژاپنی جلسه یی داشتیم و برای من بسیار جالب بود که آنها می گفتند دولت مرکزی ژاپن، در کشوری با جمعیت بیش از 120 میلیون نفر و با درآمد سرانه 46 هزار دلار، تنها شامل 300 هزار نفر می شود. بنا به گفته مسوولان این کشور، در ژاپن وزارتخانه هایی وجود دارد که با چند ده هزار نفر فعالیت می کند. این دولت با این ظرفیت به بهترین وجه، تمام جریانات را هدایت و مدیریت می کند. طبق همین آمار، تنها تعداد مدیران بخش اداری ما تقریبا نصف کل کارکنان دولت ژاپن است!

- بیشتر استخدامی های صورت گرفته مربوط به سال 91 و 92 بوده است. اما طبق آمار، تنها تا سال 1390، 308 هزار نیروی مازاد از قانون به صورت قراردادی در دستگاه های دولتی استخدام شدند که اگر دو سال آخر را به این آمار اضافه کنیم، فکر می کنم بیش از نیم میلیون نفر استخدامی غیرقانونی داشته ایم. مثلاطی سال های اخیر، در وزارت صنعت و معدن 28 هزار و 644 نفر غیرقانونی استخدام شدند. در وزارت جهاد کشاورزی تعداد 27 هزار و 222 نفر، استخدامی غیرقانونی داشتیم و در وزارت راه و شهرسازی این تعداد برابر 19 هزار و 511 نفر بوده است. در وزارت آموزش و پرورش و تنها در یک مورد استخدامی در یکی از استان ها، 76 هزار نفر استخدام شدند که نکته جالب آن است که در میان این تعداد افراد بیسواد، دارای مدرک ششم ابتدایی، سیکل و دیپلم هم وجود دارد، این در حالی است که طبق قانون زیر مدرک لیسانس نباید استخدام کنیم. طبق اطلاعات ما در همان بخش آموزش و پرورش، در یک استان از کل استخدامی ها، 2 درصد کلابی سواد بوده، 14 درصد مدرک ابتدایی داشته، 19 درصد دوره راهنمایی، 31 درصد دارای دیپلم و 34 درصد مدرک بالاتر از دیپلم داشتند. که البته ترکیب استخدامی ها در سایر استان ها نیز تقریبا مشابه همین روند است. از سوی دیگر، در این هشت سال حدود 485 هزار نفر هم بازنشسته شدند که البته این به معنای آن نیست که این گروه از سقف بودجه یی دولت خارج شدند زیرا حدود 76 درصد منابع صندوق بازنشستگی از محل منابع دولتی است که این یعنی آنها همچنان حقوق بگیر دولت هستند. باید به این نکته نیز توجه داشت که در سال 84، حدود 67 درصد بودجه ما جاری بوده که این سهم امسال به 88 درصد رسیده است یعنی تنها 12 درصد از بودجه برای کارهای زیربنایی و عمرانی باقی مانده است. در صورت تداوم این روند، تا 2 الی 3 سال دیگر کل منابع را باید صرف بودجه جاری کنیم.






درگفت وگوی شفاف با حسن هانی زاده،کارشناس مسایل بین الملل مطرح شد
اگرروسیه با فرمول خودش پیش برود بحران سوریه حل می شود ولی اگرروسیه به علت بحران داخلی اوکراین تضعیف شود این موضع برآینده سوریه تاثیرمنفی می گذارد.
شفاف : امروز اخضرالابراهیمی به تهران سفر می کند و براساس برنامه ازپیش تعیین شده قراراست که بامقامات ایرانی و درراس آنها با محمدجواد ظریف دیداروگفت وگوکند،با شکست کنفرانس ژنو2 و بی نتیجه ماندن گفت وگوهای میان معارضه و دولت سوریه، نقش مهم و حیاتی ایران درحل بحران سوریه باردیگر جلوه کرد به همین سبب، الابراهیمی که فرستاده ویژه سازمان ملل درامورسوریه است تلاش دارد تا باردیگر با رایزنی و مشورت با مقامات ایرانی شانس خود رابرای اتمام بحران سوریه محک بزند.

حسن هانی زاده،کارشناس مسایل خاورمیانه درگفت وگوباشفاف به دلایل سفر اخضرالابراهیمی،فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحددرامور سوریه به تهران اشاره کرد وگفت: این سفر درپی شکست کنفرانس ژنو2 وبرای یافتن راه حل جدیدی برای برون رفت سوریه از بحران داخلی است، باتوجه به اینکه بزرگترین اشتباه بان کی مون،دبیرکل سازمان ملل درجریان نشست صلح سوریه، پس گرفتن دعوت از ایران بود اکنون فرستاده وی تلاش دارد تا با ترتیب دادن سفری به تهران، این اشتباه راجبران کند. 

به گفته هانی زاده، این سفر برای انجام عذرخواهی اشتباه صورت گرفته از سوی بان کی مون، آینده سوریه و چگونگی کمک رسانی به مردم این کشوراست، درواقع باتوجه به اینکه همه طرح های ارائه شده برای حل بحران سوریه بی نتیجه مانده است پیش بینی می شود که طرح 6 ماده ای ایران که راهکاری سیاسی را پیش رو قرار می دهد مورد استقبال واقع شود. 



این کارشناس مسایل بین الملل درادامه افزود: انتخابات آینده سوریه که در شهریور سال آینده برگزار می شود ، نحوه شرکت همه طیف ها و گروه ها دراین انتخابات،از سرگیری گفت وگوهای میان مخالفان با مقامات سوری نیز ازدیگر دلایل سفر الابراهیمی به تهران می باشد. 

وی همچنین به اثرگذاری بحران اوکراین درحل بحران سوریه پرداخت و گفت: درحال حاضر ناتو، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا درگیر مساله اوکراین هستند و کیف از نظر آنها مهمتر از دمشق می باشد،ضمن اینکه درگیری میان روسیه و غرب بالا گرفته و این موضوع سبب شده است که بحران سوریه تحت الشعاع مسایل داخلی اوکراین قرارگرفته است. 

هانی زاده با اشاره به همه پرسی آتی در کریمه اظهارداشت: سرنوشت این همه پرسی هم برآینده اوکراین و هم بر سوریه تاثیرگذارمی باشد،درصورت جدایی کریمه، روسیه منزوی می شود، ضمن اینکه نگرانی اتحادیه اروپا، آمریکا و ناتو درمورد اوکراین، آینده سوریه رانیزتحت تاثیر قرارمی دهد.

این کارشناس مسایل بین الملل درادامه به نتایج رسیدن تفاهم میان روسیه و غرب اشاره کرد وگفت: اگرروسیه با اتحادیه اروپا به تفاهم برسند آنگاه کریمه برروی بحران سوریه تاثیر مثبت می گذارد اما اگراین اتفاق نیافتد آمریکا و اتحادیه اروپا روسیه را تحریم می کنند که این موضوع نتایج خوبی برای جنگ داخلی سوریه نخواهدداشت. 

هانی زاده درپایان گفت وگوباشفاف اظهارداشت: اگرروسیه با فرمول خودش پیش برود بحران سوریه حل می شود ولی اگرروسیه به علت بحران داخلی اوکراین تضعیف شود این موضع برآینده سوریه تاثیرمنفی می گذارد. 
 




کارشناسان معتقدند تغییرات در حوزه قیمت‌های تولید، پس از چند ماه در تورم مصرفی، خود را نشان می‌دهد؛ بنابراین با توجه به رشد ناچیز تورم دوم (تولیدکننده) در سه ماه اخیر و همچنین روند کنترلی دیگر عوامل اثرگذار بر قیمت‌ها مثل نقدینگی و نرخ ارز، می‌توان انتظار داشت که مسیر کاهشی تورم (مصرف‌کننده) در ماه‌های آینده نیز ادامه داشته باشد.
گزارش‌های جدید نشان می‌دهد نرخ تورم در حوزه اقلام تولیدی نیز به میزان ۴/۰ درصد بوده است. گزارش‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد پس از اینکه تورم تولیدکننده (تورم دوم) در آذرماه و دی‌ماه روند کاهشی را ثبت کرد، در بهمن‌ماه نیز این شاخص رشد محدودی داشته است. کارشناسان معتقدند تغییرات در حوزه قیمت‌های تولید، پس از چند ماه در تورم مصرفی، خود را نشان می‌دهد؛ بنابراین با توجه به رشد ناچیز تورم دوم (تولیدکننده) در سه ماه اخیر و همچنین روند کنترلی دیگر عوامل اثرگذار بر قیمت‌ها مثل نقدینگی و نرخ ارز، می‌توان انتظار داشت که مسیر کاهشی تورم (مصرف‌کننده) در ماه‌های آینده نیز ادامه داشته باشد.

در ماه‌های اخیر به‌طورقابل‌ملاحظه‌ای از نرخ تورم ماهانه کاسته شده و در نتیجه، تورم سالانه نیز در مسیر کنترلی و کاهشی قابل ملاحظه‌ای قرار گرفته است. در ادبیات ژورنالیستی، می‌توان نرخ «تورم تولیدکننده» را نرخ «تورم دوم» نیز نامید؛ چراکه این شاخص، نشان می‌دهد قیمت اقلام مربوط به تولید چه تغییری کرده است و این تغییرات، قیمت اقلام مصرفی را در آینده چگونه تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

نرخ دوم تورم (تولید کننده) کمتر از نیم درصد رشد کرد

علامت بهبود در نرخ تورم آینده

گروه بازار پول- جدیدترین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که تورم ماهانه «کالا و خدمات تولیدی» در بهمن‌ماه به ۴/۰ درصد رسیده است. پیش‌تر بانک مرکزی تورم ماهانه «کالا و خدمات مصرفی» را نیز ۴/۰ درصد عنوان کرده بود. هماهنگی در تغییرات شاخص بهای تولیدی و مصرفی، در حالی است که معمولا تورم تولیدکننده، با یک وقفه زمانی در رشد شاخص بهای مصرفی منعکس می‌شود. زیرا سنجش شاخص بهای تولیدکننده بر اساس قیمت تمام‌شده در مبدا تولید صورت می‌گیرد، حال آنکه شاخص بهای کالاهای مصرفی بر اساس قیمت عرضه آن در بازار، محاسبه می‌شود.

همچنین بررسی گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که تورم ماهانه کالاها و خدمات تولیدی نسبت به بهمن‌ماه سال قبل، به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته است. بر اساس آمار منتشر شده، تغییرات ماهانه هزینه‌های تولید در بهمن‌ماه سال قبل، حدود ۹/۵ درصد گزارش شده بود.

رشد محدود شاخص تولیدکننده

گزارش‌های بانک مرکزی از شاخص بهای تولیدکننده نشان می‌دهد که رقم این شاخص در ماه بهمن به سطح ۹/۵۰۵ رسید. در نتیجه تورم در کالاها و خدمات تولیدی در این ماه معادل ۴/۰ درصد بوده است. حال آنکه رشد ماهانه شاخص بهای تولیدی در بهمن‌ماه سال قبل ۹/۵ درصد عنوان شده بود. علاوه‌بر این تورم ماهانه در شاخص بهای کالاها و خدمات تولیدی در دی‌ماه، به میزان صفر درصد گزارش شده بود.

با نگاهی به تغییر قیمت شاخص ماهانه در کالاها و خدمات تولیدی از ابتدای سال درمی‌یابیم که از فروردین تا تیرماه سال‌جاری، شاخص ماهانه در حال رشد بوده است. در تیر ماه تورم تولیدکننده به نرخ ماهانه ۶/۳ درصد رسید که این بیشترین مقدار، در یازده ماه نخست سال‌جاری بوده است، اما با تغییر و تحولات در اوضاع اقتصادی و سیاسی کشور، تورم ماهانه تولید نیز روند کاهشی را پشت سر گذاشت، به نحوی که تورم ماهانه آذر به زیر صفر(منفی ۷/۰ درصد) رسید. مطابق آخرین گزارش، این شاخص پس از ثابت ماندن در دی‌ماه سال‌جاری، با اندکی افزایش به سطح ۴/۰ درصد در ماه بهمن رسید.

افت تورم نقطه‌به‌نقطه تولیدکننده

آمار منتشرشده از شاخص بهای کالاها و خدمات تولیدی حاکی از آن است که نسبت به بهمن‌ماه سال گذشته، حدود ۱/۱۸ درصد به قیمت اقلام تولیدی افزوده شده است. حال آنکه میزان تغییرات شاخص بهای کالا و خدمات تولیدی در دی‌ماه سال‌جاری نسبت به دی‌ماه سال گذشته، ۷/۲۴ درصد گزارش شده بود. این موضوع گویای این مطلب است که تورم نقطه‌به‌نقطه در شاخص تولیدکننده در بهمن‌ماه حدود ۶/۶ واحد درصد کاهش یافته است.

بررسی آمارهای قبلی نشان می‌دهد که تورم نقطه‌به‌نقطه تولیدکننده در مهرماه نیز ۱/۸ واحد درصد کاهش یافته بود؛ بنابراین پس از مهرماه، رکورد بیشترین کاهش تورم نقطه‌به‌نقطه از آن بهمن‌ماه بوده است. همچنین در بهمن‌ماه تورم نقطه‌به‌نقطه کالاهای تولیدی به کمترین میزان خود از ابتدای سال‌جاری رسیده است. تورم نقطه‌به‌نقطه در کالاها و خدمات تولیدی در تیرماه به میزان ۴۳ درصد گزارش شده بود؛ بنابراین این شاخص طی ۸ ماه اخیر حدود ۲۵ واحد درصد، کاهش است.

علاوه‌بر تورم نقطه‌به‌نقطه، تورم میانگین کالاها و خدمات تولیدی نیز در ماه‌های اخیر کاهش یافته است. میزان تورم میانگین در بهمن‌ماه ۳۴ درصد گزارش شده است، حال آنکه این شاخص در دی‌ماه حدود ۳/۳۶ درصد بوده است. تورم میانگین بهمن‌ماه در کالاها و خدمات تولیدی، تغییرات قیمتی در دوازده ماه منتهی به بهمن‌ماه سال‌جاری را نسبت به دوازده ماه منتهی به بهمن‌ماه سال قبل در نظر می‌گیرد.

دیگر آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که در یازده ماه اول سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۵/۳۳ درصد به میزان شاخص بهای کالا وخدمات تولیدی افزوده شده است. این در حالی است که در ۱۰ ماه نخست سال‌جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل این شاخص ۳/۳۵ درصد رشد کرده بود. این موضوع، کاهشی بودن روند قیمتی در کالا و خدمات تولیدی را از یک زاویه دیگر نمایان می‌کند.

ارزش خدمات تولیدی افزایش یافت

در گزارش بانک مرکزی، کالاها و خدمات تولیدی در سه گروه اختصاصی «کشاورزی، شکار، جنگلداری و ماهیگیری»، «ساخت (صنعت)» و «خدمات» با وزن‌های متفاوت از هم قرار گرفته‌اند. در این گزارش گروه صنعت، با ضریب ۰۶/۴۸ درصدی، حدود نیمی از وزن شاخص کالاها وخدمات تولید را تشکیل داده است و تاثیری زیادی در نوسانات این شاخص دارد. گروه خدمات نیز ۹۶/۲۹ درصد از وزن کل شاخص کالاها وخدمات تولیدی را تشکیل داده و سهم گروه کشاورزی ۹۸/۲۱ درصد عنوان شده است.

جدیدترین آمار بانک مرکزی حاکی از آن است که در ماه بهمن گروه خدمات ۳/۱ درصد رشد داشته است. همچنین در این ماه قیمت‌ها در گروه کشاورزی تغییری نداشته است و تغییر قیمتی ماهانه در این گروه عدد صفر را نشان می‌دهد. در گروه صنعت نیز افزایش قیمت در ماه بهمن ۱/۰ درصد گزارش شده است؛ بنابراین از این اعداد و ارقام می‌توان برداشت کرد که افزایش در بهای کالا و خدمات تولیدی در ماه بهمن بیشتر به‌دلیل رشد ۳/۱ درصدی قیمت‌ها در بخش خدمات بوده است. همچنین نسبت به بهمن‌ماه سال گذشته، سطح قیمت‌ها در گروه کشاورزی ۵/۳۶ درصد افزایش یافته است که نسبت به دو گروه ساخت و خدمات، در مقیاس سالانه از رشد قابل‌توجهی برخوردار بوده است. این آمار می‌گوید که رشد سالانه قیمت‌ها در دو گروه ساخت و خدمات به ترتیب ۲/۹ و ۵/۲۲ درصد بوده است.

با نگاهی به روند تغییرات قیمتی این سه گروه از ابتدای سال تاکنون می‌توان دریافت که نوسانات قیمتی در اقلام تولیدی که در انتهای فصل بهار و طی تابستان به بیشترین مقدار خود رسیده بود، به مرور زمان کاهش یافته و تغییرات قیمتی ماهانه در جهت همگرایی به رقم‌های زیر ۲ درصد در حال حرکت است. این موضوع نشان می‌دهد که نوسانات قیمتی ماهانه در کالاها و خدمات تولیدی در طول سال کنترل شده است.

تورم بالای حمل‌ونقل هوایی

همچنین جدیدترین گزارش بانک مرکزی عنوان می‌کند که در این ماه قیمت برخی خدمات افزایش قابل‌توجهی داشته است. به عنوان مثال در گروه حمل‌و‌نقل، مقدار افزایش بها در گروه حمل‌و‌نقل هوایی در یک ماه ۸/۲۳ درصد بوده است. این افزایش بیشترین رشد ماهانه در بین کالاها و خدمات تولیدی بوده و به نظر می‌رسد این رشد قیمتی بر‌اساس تغییرات تقاضای نزدیک بهار صورت گرفته است.

این در حالی است که قیمت حمل‌و‌نقل زمینی در بهمن‌ماه حدود ۱/۰ درصد افزایش یافته است. این موضوع باعث شده که شاخص قیمت گروه حمل‌و‌نقل، انبارداری و ارتباطات که حدود ۲۱ درصد از وزن کل شاخص بهای کالاها و خدمات تولیدی را دارد، ۷/۱ درصد در ماه بهمن افزایش یابد. در این ماه ارزش شاخص گروه هتل و رستوران نیز ۱/۱ درصد افزایش یافته است. با نگاهی به این گزارش می‌توان دریافت که نوسانات افزایشی در بخش خدمات از بخش کالاها بیشتر بوده است.


نمایندگان مجلس هم در آمریکا از جاسوسی‌ها در امان نیستند
فاینستین، این چالش بین کنگره و سازمان سیا را به عنوان لحظه‌ای تعیین‌کننده برای نقش کنگره در نظارت بر سازمان‌های اطلاعاتی این کشور توصیف و اشاره کرد: نگرانی عمیقی از این مسئله وجود دارد که سازمان سیا به‌دنبال «نقش استقلال قوا در آمریکا بوده باشد.»
شفاف: نبرد پشت صحنه آژانس اطلاعات آمریکا CIA و کنگره در روز سه‌شنبه هفته گذشته به اوج خود رسید و کمیته اطلاعات مجلس سنا این آژانس را به شکستن قوانین و نقض اصول قانون‌اساسی متهم و سعی کرد تحقیقات وسیعی راجع به برنامه‌های اطلاعاتی و امنیتی این سازمان مهم در آمریکا انجام دهد. 

دایان فاینستین، رئیس کمیته اطلاعات مجلس سنا،در این روز رئیس سازمان سیا را متهم به از بین بردن مدارک و همچنین بازرسی‌های پنهانی از کامپیوتر‌های نمایندگان مجلس سنا کرد و بیان کرد رئیس سازمان سیا، تلاش برای ارعاب بازرسان کنگره داشته که سعی داشته‌اند از FBI تحقیقات انجام دهند. 


فاینستین، این چالش بین کنگره و سازمان سیا را به عنوان لحظه‌ای تعیین‌کننده برای نقش کنگره در نظارت بر سازمان‌های اطلاعاتی این کشور توصیف و اشاره کرد: نگرانی عمیقی از این مسئله وجود دارد که سازمان سیا به‌دنبال «نقش استقلال قوا در آمریکا بوده باشد.» 

برنان هم در یک سخنرانی از پیش تعیین شده در واشنگتن به صراحت به صحبت‌های این نماینده مجلس سنا اعتراض کرده و بیان کرد که «زمانی که حقیقت دراین باره روشن شود، مشخص خواهد شد که بسیاری از کسانی که در این باره صحبت کرده و ما را به جاسوسی متهم کرده بودند، حقیقت را نمی‌گفتند.» 

این ادعا که توسط نمایندگان مجلس سنا منعکس شده نشان‌دهنده بی‌اعتمادی وسیعی است که میان ارکان‌ مختلف دولتی و غیر دولتی وجود دارد و گزارش 6 هزار صفحه‌ای نمایندگان سنا نشان می‌دهد که آژانس اطلاعاتی آمریکا رکوردی تاریخی در انجام شکنجه حین بازجویی یا روش‌های مختلف بازجویی خشن برای خود رقم زده است. همچنین در این گزارش به زندان‌های مخفی سیا در خارج از کشور آمریکا که بعد از حادثه 11 سپتامبر تاسیس شده‌اند نیز اشاره دارد. 

این مسئله که خشم نمایندگان سنا را برانگیخته تنها مربوط به مسائل امنیت ملی نیست و امنیت اطلاعاتی نمایندگان را نیز زیر سوال برده و به همین دلیل نمایندگان قرار است این گزارش را به صورت طبقه‌بندی نشده و غیرمحرمانه به کاخ سفید رجوع دهند و در گزارش خود بیان کنند که وحشت عمیقی از برنامه‌های سیا در آمریکا وجود دارد که هرگز، هرگز و هرگز نباید ادامه پیدا کند. مسئله آخری که در گزارش نمایندگان سنا درباره جاسوسی سازمان سیا از نمایندگان دیده شده در واقع مسئله‌ای حاشیه‌ای بر این گزارش طولانی و مفصل است و باعث شده رابطه کنگره، سنا و نمایندگان با این سازمان اطلاعاتی به شدت تحت تاثیر این بی‌اعتمادی قرار گیرد. 

گزارشی که رئیس کمیته اطلاعات سنا ارائه داده شامل جزئیاتی درباره اقدامات نا متعارف سیا نیز بوده و نشان می‌دهد که چگونه این سازمان در ایالت ویرجینیای شمالی، مرکز مخفی کامپیوتری‌ای تاسیس کرده که از طریق آن و از طریق راه‌های ارتباطی ساده دسترسی نامحدودی به اطلاعات میلیون‌ها نفر کاربر کامپیوتر در سراسر ایالات متحده داشته است. این اطلاعات همچنین مربوط به یادداشت‌های ماموران اجرایی درباره نحوه بازجویی متهمان و شکنجه‌ها در این سازمان است. 


اختلافات از کجا آغاز شد؟ 

اختلافات رئیس کمیته اطلاعات سنا و برنان رئیس سازمان سیا از جایی آغاز شد که ماموران مجلس سنا متوجه شدند کارکنان این سازمان یا گروهی از این کارمندان یا هر دو طیف، از دسترسی خود به اطلاعات مشترک سوءاستفاده کرده و از این دسترسی برای اعمال قدرت بیشتر و سوءاستفاده‌های بعدی استفاده می‌کنند. 

فاینستین مطرح کرده است که سازمان سیا تلاش داشته تا اطلاعات سنا را دستکاری کند و به همین دلیل حجم عظیمی از اطلاعات و داده‌های بی‌منبع و جعلی را در دسترس کارمندان تحقیقاتی سنا قرار داده بود تا کامپیوتر‌های آنها را نیز دستکاری کرده و اسناد مورد نظرشان را از بین ببرد. به گفته این نماینده برجسته مجلس سنا،‌محققان و کارشناسان مجلس نمایندگان آمریکا، در طول یک دوره یکساله، به بیش از 6.2میلیون پرونده طبقه‌بندی شده در این سازمان دسترسی پیدا کرده و همه آنها را بررسی کرده‌اند و برای استفاده کردن از این اسناد از نرم‌افزار موتور جست‌وجویی استفاده کرده‌اند که استفاده از آن مورد توافق هر دو طرف بوده است. با این حال ماموران سیا بیان کرده‌اند که نمایندگان سنا به اطلاعاتی دست پیدا کرده‌اند که اصلا نباید به آن دسترسی پیدا می‌کردند و قرار نبود به صورت عمومی در اختیار آنها قرار گیرد. 

همین مسئله باعث خشم نمایندگان شده و اختلافات بسیاری را میان نمایندگان سنا و این سازمان اطلاعاتی به وجود آورد. سازمان سیا معتقد است یکی از اسنادی که نباید در اختیار اعضای مجلس سنا قرار می‌گرفت،‌اسناد و مدارک مربوط به روسای سابق این سازمان از جمله لئون پانه تا رئیس سابق این دستگاه اطلاعاتی بوده که به دلیل نصب شدن برخی برنامه‌های جاسوسی از طرف اعضای سنا،‌دسترسی به این اطلاعات نیز هموار شده است. نمایندگان مجلس سنا براین عقیده‌اند که لئون پانه تا اطلاعات وسیعی راجع به بازجویی‌های خشن از متهمان داشته و گزارشی با جزئیات دقیق در این مورد در اختیار او قرار می‌گرفته اما رئیس دفتر سابق پانه تا رئیس سابق سیا در این مورد به نمایندگان گفته است که پانه تا هرگز به صورت رسمی در جریان این مسائل قرار نداشته و هیچ بررسی عملکردی در مورد این اقدامات داخلی صورت نداده است. براساس اسنادی که نمایندگان مجلس سنا به‌دست آورده‌اند رئیس سابق سیا به‌طور مستقیم در جریان تمام شکنجه‌هایی که بر روی متهمان امنیتی بعد از حادثه 11سپتامبر انجام می‌شده قرار داشته است. با این حال مسئولان سیا بر این عقیده‌اند که نمایندگان نباید به فایل‌های مربوط به این اسناد دسترسی پیدا می‌کردند و این مسئله جاسوسی رسمی سنا از اسناد سازمان «سیا» است. 



اعتراض دوباره فیس‌بوک به جاسوسی‌ها 

سنا و سازمان سیا در حالی یکدیگر را به جاسوسی اطلاعاتی متهم می‌کنند که طی روزهای گذشته مسئولان سایت‌های اینترنتی بزرگ در آمریکا از جمله فیس‌بوک به شدت به مسئله جاسوسی این کشور از اطلاعات کاربران‌شان اعتراض کرده و بیان کرده‌اند که ازاین میزان حجم اطلاعاتی که این سازمان‌ها درخواست می‌کنند و ابزارهای جاسوسی که روی اینترنت وجود دارد خسته شده‌اند و نمی‌توانند به مانند سابق اعتماد کاربران‌شان را به‌دست بیاورند. بنیان‌گذار فیس‌بوک خطاب به باراک اوباما گفته از آنچه «جاسوسی دولتی از شهروندان» خوانده شده «خسته و درمانده» شده است. 



بدافزارها در راه فیس‌بوک 

مارک زوکربرگ در فیس‌بوک نوشته: «دولت (آمریکا) باید طلایه‌دار اینترنت باشد نه تهدیدی برای آن.» اظهارنظر بنیان‌گذار بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان یک روز پس از آن منتشر می‌شود که گزارشی تازه نشان داده سازمان امنیت ملی آمریکا (ان.اس.ای) از فیس‌بوک‌نماها در ساخت بدافزارهای اینترنتی سود برده است. او در یادداشت اخیرخود آورده: «وقتی مهندسان ما سخت تلاش می‌کنند تا امنیت (فیس‌بوک) را بالا ببرند، تصور ما این است که داریم از کاربران در برابر تبهکاران حفاظت می‌کنیم نه دولت. آنها (دولت آمریکا) باید شفاف‌تر عمل کنند وگرنه، مردم بدترین حدس و گمان‌ها را در این باره متصور خواهند شد.» اطلاعات مربوط به برنامه‌های گسترده سازمان امنیت ملی آمریکا برای جاسوسی از شهروندان آمریکا و جهان، نخستین بار با افشاگری‌های ادوارد اسنودن، کارمند سابق نهادهای اطلاعاتی آمریکا، برملا شد. در میان هزاران مدرک و سند افشا شده توسط اسنودن، آمده بود ان.اس‌.ای به طریقی به حساب‌های کاربران ۹ شبکه بزرگ اجتماعی و ارتباطی در اینترنت دسترسی دارد. شرکت‌هایی که در این اسناد نام آنها ذکر شده بود عبارتند از: گوگل، فیس‌بوک، یاهو، اسکایپ، ای.او.ال، اپل، یوتیوب، پل‌تاک و مایکروسافت. 

پس از انتشار این مدارک، فیس‌بوک، یاهو، لینکدین، گوگل، اپل، مایکروسافت، توییتر و ای.او.ال به اتفاق گروهی تشکیل دادند که ماموریت آن «اصلاحات در نظارت دولتی» تعریف شده است. 

این گروه خواستار تغییرات گسترده و ساختاری در برنامه‌های نظارتی و اطلاعاتی دولت آمریکا شده است.


با وجود اعلام عدم اطلاع قبلی وزارت امور خارجه از دیدار اشتون و محکومان فتنه/
وزارت اطلاعات: وزارت خارجه را قبلا در جریان دیدار اشتون با فتنه گران گذاشتیم/ مجلس از توضیحات وزارت خارجه قانع نشد؛ انتظار برای برخورد جدی مجلس با وزارت خارجه

گروه سیاسی- رجانیوز: با گذشت یک هفته از حضور کاترین اشتون در تهران و دیدار جنجالی او با تعدادی از فتنه گران در سفارت اتریش، روز به روز ابعاد جدیدی از این ماجرا روشن می شود و علیرغم آنکه چند روز قبل سخنگوی وزارت خارجه این اقدام اشتون را محکوم کرده و آن را «هماهنگ نشده» توضیف کرده بود، امروز مسئولان  اطلاعات در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس با تکذیب این مساله اعلام کردند که وزارت خارجه در جریان این دیدار بوده است.

به گزارش رجانیوز، دیدار اشتون با چند تن از فعالان فتنه در سفارت اتریش از همان لحظه انتشار خبر موجب جنجال های متعددی گشت. بلافاصله مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه این اقدام مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را «غیر رسمی» و  «هماهنگ نشده» خواند و موارد پیش آمده را مبتنی بر نگاه متأثر از برخوردهای گزینشی سیاسی و دوگانه از مقوله مهم حقوق بشر دانست و گفت: «اینگونه اقدامات به افزایش سوءظن مردم کشورمان در قبال غرب منجر خواهد شد و به روابط ایران و اتحادیه اروپایی کمکی نمی کند.»
 
افخم همچنین از تذکر رسمی ایران به سفارت اتریش در این باره خبر داده بود.
 
اما همزمان مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون در گفتگو با رادیو فردا اعلام کرده بود که اشتون یک «برنامه مشخص» برای سفر به تهران داشته است. مایکل مان همچنین از پیش شرط بودن این دیدارها برای سفر اشتون به ایران سخن گفته بود.
 
در همین حال نرگس محمدی از فعالان فتنه 88 که در جریان سفر کاترین اشتون با وی دیدار کرده بود، در گفت‌وگویی اظهار کرده بود که دیدارش با کاترین اشتون بر اساس «برنامه ریزی قبلی» صورت گرفته است.
 
همزمان با کش و قوس این ماجرا و ورود مجلس به این موضوع، نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی امروز شنبه در گفتگو با نسیم به روایت دیدار نمایندگان با مسئولان وزارت اطلاعات پرداخت و گفت:«مسئولین وزارت اطلاعات در جلسه امروز گفتند می دانستیم که قرار است در سفر اشتون دیدار خارج از عرف صورت بگیرد؛ به یکی از مسئولین وزارت خارجه هشدار دادیم اما او گفت که با این ملاقات چیزی از اقتدار نظام کم نمی شود.»
 
وی افزود: «مسئولین وزارت خارجه هم در جلسه گفتند که "به سفرا تذکر داده بودیم که نباید اینگونه ملاقات هایی انجام شود؛ ما موافق این دیدارها نبودیم".»
 
همچنین منصور حقیقت‌پور دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز با اشاره به این جلسه به فارس گفت: «در جلسه امروز موضوع سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران و ملاقات وی با یکی از عوامل فتنه سال 88 مورد بحث و بررسی قرار گرفت که در این جلسه وزیر اطلاعات و مقامات وزارت امور خارجه نیز حضور داشتند.»
 
نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر مشخص شدن قصو وزارت خارجه در این باره و اطلاع از انجام شدن این دیدار گفت: «در این جلسه مشخص شد که وزارت امور خارجه در خصوص دیدار کاترین اشتون با فعال فتنه 88، سستی و کوتاهی کرده و این دیدار و تعدادی دیگر از دیدارهای وی از قبل سازماندهی شده بوده است. در ارتباط با وزارت اطلاعات نیز این وزارتخانه این موضوعات را متذکر شده بود، اما ورود آن به این موضوع کمرنگ بود.»
 
با این اوصاف به نظر می رسد با توجه به تکذیب اظهارات سخنگوی وزارت خارجه توسط مسئولان وزارت اطلاعات و قطعی شدن اطلاع وزارت امورخارجه از این موضوع، برخورد مجلس با وزارت امور خارجه متفاوت خواهد بود.
 
گفتنی است پیش از این و در جریان سفر سه ماه قبل تعدادی از مسئولان اروپایی به ایران و دیدار آنها با فتنه گران در سفارت یونان نیز که قصور وزارت خارجه مشخص شده بود، یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس اعلام کرده بود: «پیش از این (در دولت گذشته) نیز هیئت پارلمانی اروپا قرار بود تا سفری به تهران داشته باشد اما به دلیل عدم پذیرش شرط این هیئت مبنی بر دیدار با نسرین ستوده و جعفری پناهی از سوی ایران، این سفر انجام نشده بود اما این شرط در جریان سفر اخیر آن‌ها پذیرفته شد و آن‌ها با این این دو نفر دیدار کردند.» 

خبرگزاری تسنیم: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) که تحت نظارت سید حسن خمینی اداره می‌شود، نامه مهم حاج سیداحمد خمینی به آیت‌الله پسندیده را به صورت تحریف شده در آثار خود منتشر کرده است.
بررسی اسناد موجود از نامه حاج سیداحمد خمینی یادگار امام خمینی(ره) به آیت‌الله پسندیده که در آن مطالبی علیه نهضت آزادی نیز بیان شده، نشان می‌دهد که متن این نامه در مجموعه آثار منتشر شده توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) که تحت نظارت سیدحسن خمینی اداره می‌شود، تحریف شده است. 

موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) تاکنون در موارد بسیاری از جمله فتنه 88، از سوی منتقدان به عملکرد جانبدارانه به نفع یک جریان سیاسی خاص به دلیل ارتباطات خانوادگی و همچنین عدم تلاش جدی برای حفظ خط و مشی اصیل امام(ره) متهم شده است.

این موسسه در جریان فتنه 88 و در موضوع به آتش کشیده شدن عکس امام خمینی(ره) در تجمع فتنه‌گران، هیچ واکنشی علیه این اقدام از خود بروز نداد.

همچنین در جریان خاطره‌گویی‌های هاشمی رفسنجانی از امام خمینی(ره) درباره مسائل مختلفی از جمله رابطه با آمریکا نیز این موسسه واکنش مشخص و شفافی نشان نداده است.

 برای پیگیری موضوع تحریف نامه حاج سید احمد خمینی به آیت‌الله پسندیده و حذف بخش‌هایی از این نامه، با موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) تماس گرفت، که یکی از مسئولان این موسسه که تاکید داشت از ذکر نام وی در این خبر خودداری شود، خاطرنشان کرد: بعضی از بخش‌های نامه به دلایل مسائل امنیتی و مصلحت کشور با صلاح‌دید مسؤلین فعلی مؤسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی (ره) حذف می‌شود و به جای آن «سه نقطه» می‌گذارند. این مورد نیز به دلیل اینکه مربوط به نهضت آزادی است، شاید اینگونه باشد. البته به دلیل همین مباحث هنوز نامه‌هایی را از امام (ره) داریم که منتشر نشده است!

* ماجرای نامه حاج احمد خمینی به آیت‌الله پسندیده چه بود؟

ماجرای نامه حاج احمد خمینی به آیت‌الله پسندیده از این قرار است که، سید علی‌اکبر محتشمی‌پور وزیر وقت کشور در 30 بهمن 1366 نامه‌ای را به امام خمینی (ره) نوشت و در این نامه برای نحوه برخورد با نهضت آزادی از امام (ره) کسب تکلیف کرد. محتشمی‌پور وضعیت کشور را در آستانه انتخابات دور سوم مجلس شورای اسلامی حساس می‌دانست و معتقد بود «نهضت آزادی‌ها که اکنون تریبونی در دست‌شان نیست و در مجلس نیستند، این‌گونه با آرمان مردم می‌ستیزند، اگر به مجلس راه یابند، چه خواهند کرد.»

امام خمینی نیز در پاسخ به نامه وزیر وقت کشور به صراحت می‌گوید: «نهضت به اصطلاح آزادی صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانونگذاری یا قضایی را ندارند». پس از انتشار این نامه، نهضت آزادی مدعی شد که نامه امام خمینی جعلی است و دست‌خط امام نیست. اعضای نهضت آزادی تلویحاً حاج احمد خمینی را متهم کردند و از یادگار امام (ره) در قوه قضائیه شکایت کردند.

یادگار امام نیز تصمیم به پیگیری این موضوع در دستگاه قضایی گرفت و با ارئه اصل نامه به دستگاه قضایی، به طور جدی شکایت خود را پیگیری کرد تا اینکه کارشناسان  دادگستری پس از بررسی دست‌خط، نظر کارشناسی خود را اعلام کردند و مشخص شد این نامه توسط شخص حضرت امام (ره) نوشته شده است.

*** نامه یادگار امام (ره) به آیت‌الله پسندیده

بار دیگر در سال 69 آیت‌الله پسندیده برای درخواست آزادی یکی از اعضای ملی‌گراها خطاب به حاج سیداحمد خمینی نامه‌ای نوشت و یادگار امام نامه‌ای را با موضوع «نهضت آزادی و ملی‌گراها» خطاب به آیت‌الله پسندیده نوشت و در این نامه حاج احمد خمینی علاوه بر اینکه بر صحت نامه مذکور تأکید می‌کند، بار دیگر نظر امام خمینی (ره) را در رابطه با نهضت آزادی مطرح می‌کند.

اما این نامه یادگار امام خمینی (ره) در صفحه 632 جلد اول «مجموعه آثار یادگار امام (ره)" که توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) منتشر شده، درج شده است که در بعضی از قسمت‌های نامه «سه نقطه»هایی مشاهده می‌شود. اولین چاپ این کتاب اسفندماه سال 74، یعنی یک سال بعد از درگذشت مرحوم سیداحمدخمینی منتشر شده است.

البته با توجه به اسناد نهضت آزادی اولین بار نامه یادگار امام (ره) به آیت‌الله پسندیده در نشریه هنگام منتشر شده است، زیرا در یکی از اطلاعیه‌های نهضت آزادی در تاریخ 7 بهمن‌ماه سال 78 با عنوان " پاسخ به اظهارات آقای محتشمی‌پور در خصوص نامه منسوب به رهبر فقید انقلاب اسلامی"، آمده است: «در اسفند سال 74 نشریه هنگام با مسؤلیت آقای ری‌شهری نامه‌ای از حاج احمدآقا به آیت‌الله پسندیده، برادر رهبر فقید انقلاب منتشر ساخته است.»

با این حال، در اولین چاپ کتاب مجموعه آثار یادگار امام (ره) مشاهده می‌شود قسمت‌هایی از نامه حاج سیداحمد خمینی به آیت‌الله پسندیده «سه نقطه» گذاشته شده است و این رویه در جدیدترین چاپ‌های انتشار کتاب «مجموعه آثار یادگار امام (ره)» همچنان ادامه دارد.

 

 

*** متن اصلی نامه یادگار امام خمینی (ره) به آیت‌الله پسندیده

نامه مرحوم حاج سیداحمد خمینی خطاب به آیت‌الله پسندیده در شماره 27 ماهنامه بصائر، زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی، منتشر شده است ولی در همان دوران نیز مؤسسه حفظ و نشر امام خمینی (ره) واکنشی نسبت به انتشار کامل این نامه نداشتند. بخش‌هایی از این نامه که توسط مؤسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی (ره) حذف شده است، به شرح زیر است:

«سه نقطه» اول: «و امیدوارم فرد مذکور آزاد گردد تا به وظیفه‌ای که بر گردنم نهادید».

«سه نقطه» دوم: «از شما تقاضا دارم برای دفاع از امام و آرمان‌های پاک او و برای خاطر دفاع او از اسلام عزیز و به‌خاطر تحمل رنج و زحمت و مرارت‌های بسیاری که از آخوندهای درباری و متحجرین و مقدس‌نما‌ها و ملی‌گرا‌ها و چپ‌ها و منافقین کشید، حضرت‌عالی طی نامه‌ای آنان را محکوم کرده و صحت خط امام و پیشوای ملی و دینی‌مان را اعلام فرمایید و روح بزرگ امام را از خودتان شاد کنید و مطمئن باشید که با این کار اجر بزرگی را خواهید داشت و نامه را من منتشر نمی‌کنم ولی برای ثبت در تاریخ نگه می‌دارم».

«سه نقطه» سوم: «که بعد از ارتحال ملکوتی برادر عزیزتان امام بزرگ فرمودید: آنها که می‌گفتند امام محبوب نیست تشییع جنازه امام را دیدند و فهمیدند اشتباه می‌کنند».

«سه نقطه» چهارم: «مقصودم از دین، دین امام است نه دین مخالفان امام که یزید و معاویه هم داشتند اما دینِ مقابل دینِ امام حسین علیه السلام.تقاضایم این است که شما در مقابل آنان بایستید و از آرمان‌های امام دفاع کنید و از تمامی مصدقی‌ها که امام آنان را مسلمان نمی‌دانست، تبری جویید و دل امام را شاد فرمایید».

«سه نقطه» پنجم: «بار دیگر از شما تقاضامندم که اگر این نامه یعنی نامه امام به آقای محتشمی خط امام است که هست، مرقوم فرمایید و کسانی که به دروغ چنین نسبتی را به من داده‌اند، خائن بدانید».

 سعی داشت در این رابطه با حمید انصاری، قائم مقام مؤسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی (ره) نیز گفت‌وگو کند ولی موفق به برقراری ارتباط با وی نشدیم. بر این اساس، آمادگی دارد هر گونه توضیح مؤسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی (ره) را منتشر کند و خبرنگار تسنیم بتواند گفت‌وگویی با قائم مقام مؤسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی (ره) داشته باشد.

منبع: تسنیم




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد