سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز



جزئیات جدید از مذاکرات دولت روحانی و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا؛
ایران واکنش مختلفی به سفر کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران نشان داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
المانیتور نوشت: ایران واکنش مختلفی به سفر کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران نشان داد.
به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، مسئولان دولتی بویژه وزارت خارجه سفر اشتون را ثمره ی تلاش های خود در جهت مبارزه با محاصره دیپلماتیک ایران دانستند.

به گفته ی یک مقام ارشد دولت روحانی، سفر اشتون پس از حضور وزرای خارجه بلژیک، ایتالیا، لهستان، اسپانیا و سوئد  نشانه ی آشکاری از سوی اتحادیه اروپا است که خواهان روابطی بهتر با ایران است.مقامات ایرانی و اشتون در مورد مسائل مختلف در منطقه گفتگو کردند. مایکل مان سخنگوی اشتون می گوید: خانم اشتون مسائلی از جمله سوریه و افغانستان را با مقامات ایران مطرح کرد.
یک منبع مطلع به المانیتور گفت: پرزیدنت روحانی به اشتون گفت که زمینه مشترک و منافع متقابل بین ایران و اتحادیه اروپا باید انگیزه ای برای همکاری های بیشتر در حوزه های مختلف از جمله مبارزه با تروریستم و افراط گرایی و مسئله افغانستان، سوریه و عراق باشد.

این منبع افزود: در دیدار اشتون و مقامات ایرانی اختلافاتی نیز دیده شد، زمانیکه طرفین در مورد سوریه گفتگو کردند. ایرانی ها راه حلی را پیشنهاد کردند که از طریق انتخابات می توان به آن دست پیدا کردند اما اشتون بیان داشت که مشکل عمیق تر و پیچیده تر از آن است که انتخابات بتواند آن را حل کند.وی اضافه کرد: اشتون گفت که سوریه به تغییر نیاز دارد تا راه برای دستیابی به راه حل واقعی هموار شود.به گفته ی این منبع مطلع، هیچگونه توافقی در زمینه حل مسئله سوریه ایجاد نشد اما طرفین توافق کردند که راه حل سیاسی جلوگیری از خونریزی است





معتقدیم که در مسیر درستی قرار داریم٬ اما نمی‌دانم نتیجه نهایی چه زمانی و به چه شکلی حاصل خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جان کری وزیر خارجه آمریکا اظهار داشت: ایران تصمیم‌های بسیار دشواری را پیش رو دارد.
به گزارش «انتخاب»٬ جان کری گفت: معتقدیم که در مسیر درستی قرار داریم٬ اما نمی‌دانم نتیجه نهایی چه زمانی و به چه شکلی حاصل خواهد شد.
وی در ادامه افزود: «ایران تصمیم‌های بسیار دشواری را پیش رو دارد. تصمیم‌های بسیار مشکلی که باید در جهت همراهی با استانداردهای بین‌المللی و به منظور ایجاد اطمینان درباره صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود اتخاذ کند.
وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: ما به طور واضح به متحدانمان اعلام کرده‌ایم که راه تجارت با ایران باز نیست و آن‌ها نیز این مسئله را پذیرفته‌اند…. افرادی از این کشورها به ایران سفر کرده‌اند اما هیچ قراردادی بسته نشده است.
وزیر خارجه ایالات متحده همچنین خاطرنشان کرد که دولت باراک اوباما در جریان این مذاکرات در حال سنجیدن میزان اراده دولت حسن روحانی برای حل مسئله هسته‌ای ایران است.




پاور با بیان اینکه زمان برای حل مسالمت آمیز بحران در اوکراین در حال سپری شده است از روسیه خواست به صدای 14 عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد و مردم اوکراین که به طور قابل ملاحظه ای یکپارچه است گوش کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رویترز نوشت: دیپلمات های شورای امنیت سازمان ملل متحد گفتند آمریکا روز پنجشنبه پیش نویس قطعنامه ای را در شورای امنیت توزیع کرد که همه پرسی برنامه ریزی شده روز یکشنبه درباره استقلال شبه جزیره کریمه در جنوب اوکراین را غیرقانونی اعلام خواهد کرد اما روسیه قول داده است آن را وتو خواهد کرد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، دیپلمات ها افزودند در این قطعنامه یک صفحه ای همچنین از کشورها درخواست شده است نتایج همه پرسی در منطقه کریمه را که ساکنان آن روس زبان و طرفدار روسیه هستند به رسمیت نشناسند.

پارلمان شبه جزیره کریمه پیشتر به الحاق این منطقه به روسیه رای مثبت داده است.

سامانتا پاور سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد پس از نشست شورای امنیت در مصاحبه با خبرنگاران گفت هدف از ارائه این قطعنامه تغییر محاسبات روسیه پیش از از دست رفتن جان بیگناهان است.

وی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد افزود این قطعنامه راه حلی مسالمت آمیز برای بحران اوکراین برپایه حقوق بین الملل و دستور شورای امنیت برای تضمین امنیت و صلح جهانی در صورت لزوم است.

پاور تصریح کرد همه پرسی در شبه جزیره کریمه که پیش بینی می شود در آن به طور قاطع به پیوستن این منطقه به روسیه رای مثبت داده شود به طور عجولانه برنامه ریزی شده است.

وی همچنین این همه پرسی را غیر قابل توجیه ، تفرقه افکنانه و نقض حق حاکمیت اوکراین نامید.

پاور با بیان اینکه زمان برای حل مسالمت آمیز بحران در اوکراین در حال سپری شده است از روسیه خواست به صدای 14 عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد و مردم اوکراین که به طور قابل ملاحظه ای یکپارچه است گوش کند.

قدرت های غربی امیدوار بودند این قطعنامه در نشست روز پنجشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد که آرسنی یاتسنیوک نخست وزیر اوکراین نیز در آن حضور داشت رای مثبت بیاورد.

اما روسیه که یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد است اعلام کرد با این پیش نویس مخالف است و به همین علت تصمیم گرفته شد رای گیری درباره آن دست‌‌کم تا روز شنبه به تعویق بیفتد تا زمان برای مذاکرات بیشتر درباره آن فراهم شود.

یک دیپلمات غربی در مصاحبه با رویترز گفت روسیه اعلام کرد این پیش نویس قطعنامه را وتو خواهد کرد.

« امیدها درخصوص خودداری چین از وتو »

برخی دیپلمات های غربی گفتند امیدوارند چین که در وتو سه قطعنامه علیه سوریه در شورای امنیت سازمان ملل متحد از سال 2011 تاکنون به روسیه ملحق شده است این بار از مسکو فاصله بگیرد و از چنین کاری خودداری کند.

یک دیپلمات گفت این اقدام چین به روسیه نشان خواهد داد که منزوی شده است و اکثریت شورای امنیت سازمان ملل متحد ازجمله چین خواستار همراهی با این کشور برسر اوکراین نیستند.

چین به علت مسائل مختص خود ازجمله تبت ، تایوان و دیگر مناطق به طور کلی با جدایی طلبی مخالف است.

چین در نشست های شورای امنیت سازمان ملل متحد از حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین حمایت کرده است اما دیپلمات ها گفتند نمی توان با قاطعیت گفت که پکن برسر بحران اوکراین از مسکو فاصله خواهد گرفت یا خیر.

لیو جی یی سفیر چین در سازمان ملل متحد گفت چین خویشتنداری همه طرف ها و حل این بحران را با استفاده از روش های سیاسی و دیپلماتیک خواستار است.

وی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد افزود چین از تلاش های سازنده و سودمند جامعه بین المللی به منظور کاهش تنش ها در اوکراین حمایت می کند.

جی یی تصریح کرد :« ما از هرگونه پیشنهاد و طرح که بتواند به کاهش تنش در اوکراین کمک کند استقبال می کنیم.»

ویتالی چورکین سفیر روسیه در سازمان ملل متحد نیز گفت دولت مشروع قبلی اوکراین به طور غیر قانونی توسط ملی گرایان سرنگون شد. کیف خود در حال جدا کردن اوکراین به دو بخش است.

ریموندا مورموکایته سفیر لیتوانی در سازمان ملل متحد که کشورش زمانی بخشی از شوروی بود گفت اقدامات روسیه دلسرد کننده است.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه هشدار داد اگر همه پرسی در شبه جزیره کریمه به الحاق این منطقه به روسیه منجر شود مسکو با پیامدهای جدی ازسوی آمریکا و اتحادیه اروپا روبرو خواهد شد.

واشنگتن و بروکسل هر دو هشدار داده اند با اعمال تحریم هایی علیه روسیه ، به این مسئله واکنش نشان خواهند داد.

مارک لیال گرانت سفیر انگلیس در سازمان ملل متحد نیز از روسیه و مقامات منطقه کریمه خواست این همه پرسی را لغو کنند.وی افزود برگزاری یک همه پرسی آزاد و عادلانه در حالی که نیروهای روسی کنترل شبه جزیره کریمه را در دست دارند امکانپذیر نخواهد بود. جامعه بین المللی چنین همه پرسی را به رسمیت نخواهد شناخت.





آخرین اطلاعات از سرنوشت اسرار آمیز هواپیمای مالزیایی
این خبرنگار ادامه داد منابع اطلاعاتی و نظامی در منطقه می گویند ناپدید شدن رد هواپیما به طور ناگهانی ناممکن است و به احتمال زیاد مسائل رقابت در سطح منطقه مطرح است. دولت مالزی از چند روز پیش از قدرتهای بزرگ یعنی چین و آمریکا خواسته است رقابت را کنار بگذارند و اطلاعات بیشتری بدهند. این دو کشور در منطقه تعداد زیادی ماهواره جاسوسی دارند و می توانند محل هواپیما را شناسایی کنند. مسئولان اطلاعاتی می گویند واشنگتن و پکن تلاش کافی در این زمینه نمی کنند تا به مالزی در این پرونده کمک کنند چرا که نمی خواهند توان واقعی ماهواره ای خود را در ناحیه برجسته سازند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فرانس24 درباره ناپدید شدن بوئینگ شرکت هواپیمایی مالزی گفت : مالزی دچار سردرگمی عجیبی شده است و از آمریکا خواست اطلاعات ماهواره هایش را برای یافتن بوئینگ ناپدید شده ارائه کند.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ از یک هفته پیش سرنخهای متعدد ارائه می شود و هر بار این سرنخها به شکست می انجامد. 

مسئولان بخش هوانوردی مالزی کنفرانس مطبوعاتی جدیدی درباره اطلاع رسانی برگزار کردند و این کنفرانس مطبوعاتی بار دیگر لحنی تدافعی داشت.

بار دیگر همه اطلاعاتی که طی بیست و چهار ساعت اخیر مطرح شده بود، در این کنفرانس مطبوعاتی تکذیب شد. واشنگتن که از اوضاع کاملا مطلع به نظر می رسد، سرنخ جدیدی ارائه کرده است و می گوید هواپیما در مسیر معمولی خود پیش نرفته بلکه مدت چهار ساعت به سمت غرب به سوی اقیانوس هند پیش رفته و ناپدید شده است. این یعنی فردی درون کابین خلبان، کنترل هواپیما را در دست گرفته و مسیری دیگر را دنبال کرده است.

مسئولان مالزیایی طبق معمول به تناقض گویی و تکذیب این خبر روی آوردند. همه خبرهایی که کشورهای منطقه نظیر تایلند ، چین و دیگر کشورها نیز ارائه کرده اند به تکذیب مسئولان مالزیایی رسیده است. تنها نکته مسلم این است که راز ناپدید شدن بوئینگ 777 کاملا محفوظ مانده است.

منابع اطلاعاتی و نظامی در منطقه می گویند ناپدید شدن رد هواپیما به طور ناگهانی ناممکن است و به احتمال زیاد مسائل رقابت در سطح منطقه مطرح است. دولت مالزی از چند روز پیش از قدرتهای بزرگ یعنی چین و آمریکا خواسته است رقابت را کنار بگذارند و اطلاعات بیشتری بدهند. 

این دو کشور در منطقه تعداد زیادی ماهواره جاسوسی دارند و می توانند محل هواپیما را شناسایی کنند. مسئولان اطلاعاتی می گویند واشنگتن و پکن تلاش کافی در این زمینه نمی کنند تا به مالزی در این پرونده کمک کنند چرا که نمی خواهند توان واقعی ماهواره ای خود را در ناحیه برجسته سازند.

این درحالی است که اظهر الدین عبدالرحمن مدیرکل سازمان هوایی کشوری مالزی در کنفرانس مطبوعاتی اش گفت :« ما همکاری تنگاتنگی با گروه آمریکایی داریم تا به اطلاعات ماهواره ای آنها دست یابیم. ما در تلاشیم متوجه شویم چه بلایی سر هواپیما آمده است. فعلا نمی توانیم اطلاعات را افشا کنیم زیرا تحقیقات ادامه دارد.»




این مقام مالزیایی که نخواست نامش فاش شود گفت ؛ احتمال ربوده شدن هواپیما دیگر یک فرضیه نیست، بلکه قطعی به نظر می رسد.
یک مقام مالزیایی اعلام کرد مقامات این کشور فرضیه ربایش هواپیمای مسافربری مفقود شده را بررسی می کنند.

به گزارش عصر ایران به نقل از وب سایت شبکه " CBS" آمریکا ، یک مقام مالزیایی عضو هیات تحقیق از هواپیمای مسافربری مفقود شده مالزی که یک هفته است از سرنوشت آن خبری نیست، گفت تیم تحقیق مالزیایی به این نتیجه رسیده است که ممکن است این هواپیما از سوی یکی از خدمه پرواز و یا مسافری که آشنا به پرواز بوده، ربوده شده باشد.

این مقام مالزیایی که نخواست نامش فاش شود گفت ؛ احتمال ربوده شدن هواپیما دیگر یک فرضیه نیست، بلکه قطعی به نظر می رسد.

همچنین یک مقام آمریکایی مرتبط با موضوع روز جمعه اعلام کرد؛ از نظر آنها نیز ممکن است این هواپیما با دخالت عامل انسانی ربوده شده باشد.

یک فروند هواپیمای مسافربری بویینگ 777 که بامداد شنبه گذشته از کوالالامپور مالزی عازم پکن بود، از هفته گذشته ناپدید شده و تا کنون هیچ نشانه ای از آن به دست نیامده است.این هواپیما حامل 239 مسافر است که دو سوم آنها چینی هستند.


مقامات ترکیه با نگرانی اخباری را دنبال می‌کنند که از مسلط شدن گروه تندروی «دولت اسلامی عراق و شام» بر منطقه‌ای حکایت می‌کند که یکی از مهم‌ترین نمادهای ترکیه در سوریه را در خود جای داده است. این منطقه پیش از این بارها مورد زیارت مقامات ترک و از جمله اردوغان قرار گرفته است.
 
آیا داعش مقبره جد عثمانی‌ها را هم تخریب می‌کند؟عناصر گروه تروریستی "داعش" در حال نزدیک شدن به قبر یکی از بارزترین نمادهای امپراتوری عثمانی در سوریه هستند. 
 
به گزارش «تابناک»، روزنامه لبنانی دیلی استار از اعلام اماده باش نظامی ترکیه به دلیل تهدید اعضای داعش علیه یک مقبره تاریخی در داخل خاک سوریه خبر داده است. 
 
قبر "سلطان سلیمان بن قلتمش" در منطقه "قرقوزاق" نزدیک شهر "رقه" قرار دارد، از مهمترین نمادهای امپراتوری عثمانی است که "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه و وزیر خارجه او "احمد داود اوغلو" بارها از آن دیدن کرده اند. 
 
هشدار داده شده است که قبر سلطان سلیمان هم با سرنوشت ده ها زیارتگاهی مواجه خواهد شد که عناصر داعش قبلا آنها را پس از نبش قبر منفجر کرده‌اند. این در حالی است که گفته می‌شود هزاران نفر از نیروهای گروه موسوم به "دولت اسلامی در عراق و شام" برای نخستین بار به منطقه پل "قرقوزان" و اطراف آن رسیده‌اند. 
 
بدین ترتیب عناصر داعش اکنون به قبر "قلتمش" جد مؤسس امپراتوری عثمانی رسیده اند که نزدیک پل قرقوزان قرار دارد. این فرد بسیار مورد احترام دولت "عدالت و توسعه" ترکیه است. 
 
حدود 20 تن از عناصر نیروهای امنیتی ترکیه از این قبر و زیارتگاه اطراف آن که مساحتی بیش از 8 هزار متر مربع دارد، نگهبانی می کنند. 
 
طی هفته‌های گذشته پلیس ترکیه به دلیل بسته شدن گذرگاه مرزی "کوبانی" نتوانسته است شیفت کاری نیروهای حفاظت این مقبره را تغییر دهد. 
آیا داعش مقبره جد عثمانی‌ها را هم تخریب می‌کند؟ عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه و اردوغان همواره هنگام سفر به سوریه به این زیارتگاه می رفتند و با افتخار به مسئولان سوری می گفتند که به زیارت قبر "جد" خودشان می روند. 
 
این منطقه که در فاصله 25 کیلومتری مرز ترکیه و در داخل خاک سوریه قرار دارد طبق قرارداد سال 1921 میان ترکیه و سوریه تحت حاکمیت ترکیه باقی مانده است و پرچم ترکیه در آن بر افراشته شده است. یکی از مقامات ترک اظهار داشته است که از شروع درگیری‌ها در سوریه، ترکیه نسبت به سرنوشت این مقبره احساس نگرانی می‌کرده است.  
از آغاز بحران و جنگ در سوریه، ترکیه به عنوان یکی از مهمترین حامیان گروه های مسلح و تروریستی در سوریه بوده است. این کشور علاوه بر ایجاد پایگاه هایی برای آموزش و تجهیز تروریستها در مناطق مرزی خود با سوریه، همواره انتقال تروریستها به داخل سوریه و ارسال سلاح و مهمات برای آنان را تسهیل کرده است.

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران گزارش ماه مارس سال 2014 خود درباره حقوق بشر ایران را منتشر کرد.

به گزارش فارس، احمد شهید در این گزارش ضمن استقبال از برخی اقدامات دولت جدید ایران برای پیشبرد حقوق بشر، اعم از پیشنهاد تدوین منشور حقوق شهروندی، مدعی شده این اقدامات هنوز به طور کامل پاسخگوی نگرانی‌های مجمع عمومی سازمان ملل، شورای حقوق بشر، مدافعان حقوق بشر و سازمان‌های بین‌المللی نیستند.

گزارشکر ویژه سازمان ملل در بخش‌های ابتدایی این گزارش مدعی شده منشور حقوق بشر پیشنهاد شده توسط دولت روحانی قادر به حذف قوانین و سیاست‌هایی که به تبعیض علیه اقلیت‌های قومی و مذهبی، از جمله بهایی‌ها منجر می‌شوند، نخواهد بود. علاوه بر این، احمد شهید از دولت ایران به خاطر عدم توجه به مسائل مربوط به حقوق زنان، سنگسار، قطع عضو، اعدام با طناب و اعدام نوجوانان در منشور حقوق شهروندی انتقاد کرده است.

ایران گزارش‌های پیشین احمد شهید درباره حقوق بشر را «مغرضانه» خوانده و اعلام کرده این گزارش‌ها در راستای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی ایران منتشر می‌شوند. استناد به اظهارات چهره‌های ضد انقلاب و مخالفان جمهوری اسلامی که قصد براندازی نظام ایران را دارند، از جمله ایرادهایی است که به گزارش‌های احمد شهید وارد می‌شود.

در بخش روش‌شناسی گزارش جدید گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حقوق بشر ایران نوشته شده این گزارش بر اساس مصاحبه با ۷۲ نفر از ایرانیان مستقر در کشورهای هلند، آلمان و فرانسه تنظیم شده است. طبق نوشته احمد شهید، برخی از این افراد خود را «مدافعان حقوق بشر» و برخی دیگر خود را «زندانیان سیاسی» و یا «خویشاوندان زندانیان سیاسی» معرفی کرده‌اند.




رئیس جمهوری اسلامی ایران شامگاه پنجشنبه در تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین - رئیس جمهور روسیه - گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، در این گفت‌وگوی تلفنی که در راستای پیگیری و اجرای توافقات به عمل آمده میان رؤسای جمهوری دو کشور در اجلاس بیشکک انجام گرفت، طرفین ضمن بررسی مسائل مهم دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، راه‌های اجرایی و عملیاتی شدن هرچه سریعتر توافقات به عمل آمده را بررسی کردند.

رؤسای جمهور ایران و روسیه در این گفت‌وگو ضمن تاکید بر ضرورت گسترش روابط دو کشور در همه حوزه‌ها، راه‌های جدید برای توسعه روابط دو کشور را مورد بررسی قرار دادند.

روحانی: باید از مرحله اجرای توافقات عبور کنیم و به مرحله اقدامات مهمتر در روابط دو کشور برسیم

رئیس‌جمهور کشورمان در این مکالمه تلفنی با تاکید بر لزوم تحرک بخشیدن به گام‌هایی که در راستای اجرایی شدن توافقات به عمل آمده برداشته شده است، گفت: باید تمهیداتی اتخاذ شود که هرچه سریعتر از مرحله اجرای توافقات بیشکک عبور کنیم و به مرحله اقدامات مهمتر در روابط دو کشور برسیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در این گفت‌وگو با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 تصریح کرد: طرفین در مرحله مهمی برای رسیدن به مذاکرات نهایی قرار دارند.

وی با اشاره به نقش مثبت روسیه به عنوان یکی از اعضای مهم 1+5، ابراز امیدواری کرد که سایر اعضای مذاکره‌کننده نیز با تعامل سازنده و عمل دقیق به تعهدات خود، به حل سریعتر مسأله کمک کنند.

پوتین: همه تلاش خود را می‌کنیم که موضوع هسته‌ای ایران به نتیجه نهایی برسد

بر اساس این گزارش، رئیس‌جمهور روسیه نیز در این مکالمه تلفنی با استقبال از تسریع در اجرای توافقات به عمل آمده در بیشکک، به تشریح برخی از اقدامات انجام گرفته از سوی مسئولان روسی در همین چارچوب بویژه در حوزه مسائل اقتصادی پرداخت و اظهار کرد: همکاری‌های دوجانبه میان ایران و روسیه باید به سرعت پیش برود و من تمام تلاش خود را برای توسعه همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور انجام خواهم داد.

ولادیمیر پوتین با اشاره به نقش مثبت و سازنده ایران در مذاکرات هسته‌ای و ابراز امیدواری نسبت به تداوم آن، گفت: ما همه تلاش خود را می‌کنیم که موضوع هسته‌ای ایران به نتیجه نهایی برسد.

دعوت پوتین از روحانی برای شرکت در نشست سران کشورهای حاشیه خزر


پوتین در این گفت‌وگوی تلفنی، از رئیس‌جمهور کشورمان برای شرکت در نشست سران کشورهای حاشیه خزر که سپتامبر سال جاری در آستاراخان برگزار می‌شود، دعوت به عمل آورد.در این مکالمه تلفنی همچنین دو طرف درباره آخرین تحولات منطقه، مسائل مربوط به اوکراین و نتایج بین‌المللی آن بحث و تبادل نظر کرده و توافق کردند به مشورت‌های خود درباره موضوعات منطقه‌ای و بین‌الملی ادامه دهند. 



اوج گیری بحران سیاسی در اوکراین که به سرعت به تقابلی جدی میان روسیه و غرب منجر و از حالت یک بحران داخلی یا حتی منطقه ای، به مسئله ای بین المللی تبدیل شد، کشورهای بزرگ و کوچک را در اقصی نقاط جهان به موضع گیری در این زمینه واداشت. در این میان، یکی از مباحث مهم و مورد توجه این است که راهبرد صحیح ایران در قبال این موضوع، باید حائز چه ویژگی هایی باشد؟
کد خبر: ۳۸۶۳۷۲
تاریخ انتشار:۲۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۵-14 March 2014
نگذارید بحران اوکراین، ایران را اسیر خود کند!اوج گیری بحران سیاسی در اوکراین که به سرعت به تقابلی جدی میان روسیه و غرب منجر و از حالت یک بحران داخلی یا حتی منطقه ای، به مسئله ای بین المللی تبدیل شد، کشورهای بزرگ و کوچک را در اقصی نقاط جهان به موضع گیری در این زمینه واداشت. در این میان، یکی از مباحث مهم و مورد توجه این است که راهبرد صحیح ایران در قبال این موضوع، باید حائز چه ویژگی هایی باشد؟

به گزارش «تابناک»، طی هفته های اخیر و به موازات اوج گیری بحران سیاسی در اوکراین و سپس اقدام نظامی روسیه در منطقه کریمه، دو دیدگاه کلی در محافل مختلف تحلیلی و بعضاً سیاسی در کشور شکل گرفت. دو دیدگاهی که به نظر می رسد حاصل دو نگاه افراطی و تفریطی به موضوع بوده و هریک دارای مزایا و معایب خاص خود است.

دیدگاه نخست، ضمن مبنا قراردادن تحلیل وقایع جاری در اوکراین از منظر تلاش غرب برای توسعه دامنه نفوذ خود و تقابل روسیه با این روند از یک سو و طرح ضرورت غرب ستیزی و به طور کلی امپریالیسم ستیزی در سیاست خارجی کشور، رویکردی مدافع روسیه را مطرح کرده و از لزوم جهت گیری رسمی و علنی جمهوری اسلامی ایران به نفع روسیه و حمایت از اقدام این کشور در کریمه و – احتمالاً – دیگر نقاط اوکراین سخن می گوید. 

از منظر باورمندان به این تحلیل، روسیه در حال حاضر بیشترین پتانسیل را در عرصه بین المللی برای تقابل با غرب و به ویژه آمریکا و ضربه زدن به منافع غربی ها داراست و ایران می تواند از طریق همسو شدن با این کشور در بحران کنونی، به اصول کلی مندرج در چارچوب های سیاست خارجی کشور مبنی بر مقابله با آمریکا جامعه عمل بپوشاند. 

افزون بر این، از منظر این رویکرد، روسیه طی سال های اخیر به عنوان یک همکار – اگر نه شریک – مهم برای ایران عمل کرده و در شرایط تحریم های بین المللی، همکاری های تهران- مسکو در جنبه های گوناگون، از جمله هسته ای ادامه داشته است. در همین موضوع، یعنی بحث هسته ای، گزاره دیگری که از سوی این افراد مطرح می شود این است که حمایت ایران از روسیه در اقداماتش در قبال اوکراین، می تواند روسیه را به حمایت جدی از ایران در روند مذاکرات هسته ای ترغیب کند.

اما در نقطه مقابل این رویکرد، دیدگاه دیگری وجود دارد که شرایط جاری را فضایی مساعد برای نزدیک شدن ایران به غرب و بهبود دیدگاه کشورهای غربی نسبت به ایران ارزیابی می کند. از منظر این رویکرد، ایران در شرایط کنونی باید ضمن حمایت دولت جدید در اوکراین و محکوم کردن صریح اقدام روسیه در ارسال نیروی نظامی به کریمه، نظر کشورهای غربی را نسبت به خود جلب کرده و از این ابزار، در راستای روند تنش زدایی در روند سیاست خارجی استفاده کند.

این گروه، همان دسته افرادی هستند که از تحولات اخیر در اوکراین که به برکناری ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور این کشور منجر شد، با عنوان تحولی کاملاً «مردمی» و «دموکراتیک» یاد کرده و از همان نقطه نظری به تحلیل وقایع این کشور می پردازند که تحلیلگران غربی این کار را انجام می دهند.

با این حال، با بررسی دقیق تر اوضاع جاری در اوکراین و تحولات منطقه ای و بین المللی حول و حوش این کشور، مشخص می شود که هر دو این رویکردها از ضعف جدی تحلیل رنج برده و نگاه دقیقی نسبت به تحولات جاری در عرصه بین الملل از یک سو و استلزامات موفقیت سیاست خارجی ایران از سوی دیگر ندارند. 

درباره رویکرد نخست، باید خاطرنشان کرد که هرچند وقایع کنونی در روسیه، به نوعی می تواند به قدرت نمایی روسیه در مقابل غرب و حمایت از حوزه منافع حیاتی خود تعبیر شود که در صورت موفقیت، شکست غرب را به همراه داشته باشد، اما این وقایع در چارچوب کلی رقابت قدرت های بزرگ در حوزه های منافع ژئوپلیتیکی خود تعبیر می شود و جمهوری اسلامی ایران دارای منفعت ژئوپلیتیک یا راهبردی خاصی در اوکراین نیست.

از سوی دیگر، حمایت صریح ایران از روسیه در این جریان می تواند به جای تأثیر مثبت، نتیجه عکس به بار آورده و ضمن ترسیم چهره ای سراسر تهاجمی از سیاست خارجی ایران، فشارهای غرب بر ایران را افزایش دهد. امری که به شدت با آرمان های دولت – و البته خواست کلی افکار عمومی – نسبت به برقراری روابط متوازن و مبتنی بر احترام متقابل با همه کشورهای جهان در تضاد است. 

درباره رویکرد دوم نیز باید گفت که با توجه به حضور مستقیم روسیه در حوزه پیرامونی ایران، پیوندهای گوناگون موجود میان دو کشور و نیز همکاری نزدیک دو کشور در برخی حوزه های ژئوپلیتیکی دارای منفعت مشترک – از جمله سوریه – هرگونه تقابل ایران با روسیه در موضوع اوکراین (به عنوان حوزه منافع حیاتی این کشور) می تواند سبب تهاجمی شدن سیاست روسیه نسبت به ایران شده و عواقب بسیاری را در عرصه های مختلف برای ایران به همراه داشته باشد. 

بی تردید یکی از این عواقب می تواند کارشکنی روسیه به عنوان عضوی از گروه 1+5 در مسیر مذاکرات هسته ای و مانع ایجاد کردن در مسیر حل و فصل موضوع هسته ای ایران باشد. این در حالی است که روس ها اگرچه تاکنون در مواردی همچون تحریم ها به طور کلی با غرب همراه شده اند، اما به همراه چینی ها در تعدیل مواضع جامعه بین المللی علیه ایران نقش موثری داشته اند.

بر این اساس، به نظر می رسد آنچه به عنوان رویکرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران باید در قبال بحران اوکراین و کریمه در پیش گرفته شود، اتخاذ گونه ای از سیاست «بی طرفی مثبت» است که ضمن اجتناب از حمایت مستقیم از یکی از طرفین منازعه، تلاش فعالانه ای جهت حل و فصل مناقشه به روش های شناخته شده بین المللی از سوی ایران سازمان داده شود.

این همان رویکردی است که تاکنون – به درستی – از سوی دستگاه دیپلماسی کشور در پیش گرفته شده و سعی شده با به کارگیری ادبیاتی دیپلماتیک و غیرمناقشه برانگیز، ضمن ابراز نگرانی از آشوب و ناامنی در منطقه ای از جهان، از تلاش های دیپلماتیک و سیاسی برای حل این بحران حمایت شود. به نظر می رسد تنها در صورت تداوم همین مسیر است که در فردای حل و فصل مناقشه اوکراین، ایران می تواند سیاست خود مبنی بر پیگیری روابطی متوازن با روسیه و همچنین غرب را پی بگیرد.  
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد