سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان



مشاور استاندار خوزستان در امور صنعت ومعدن گفت:سالهاست که ریشه¬یابی عدم توسعة استان خوزستان علیرغم ثروت بی¬نظیر آن در کشور، دغدغة فکری نخبگان و فعالان اجتماعی این دیار بوده و تا حدی به یک معما تبدیل شده است.
مشاور استاندار خوزستان در امور صنعت ومعدن در گفت و گو با اکسین پرس  گفت:سالهاست که ریشه یابی عدم توسعة استان خوزستان علیرغم ثروت بی¬نظیر آن در کشور، دغدغة فکری نخبگان و فعالان اجتماعی این دیار بوده و تا حدی به یک معما تبدیل شده است.

دکتر شیروی گفت: این استان از حیث منابع خدادادی شامل ، خاک حاصلخیز، آب روان، صنایع بزرگ، دسترسی به دریاهای آزاد، مرز خشکی با کشور همسایه، نیروگاههای برق، در کشور رتبة اول را دارد. منابعی که بر اساس هر تئوری توسعة شناخته شده ای، مهمترین و اساسی ترین عامل توسعه محسوب می شوند. 
دکتر امیرحسین شیروی با اشاره به خسارت ناشی از 8 سال جنگ تحمیلی بر ملت ایران گفت:جنگ می تواند یکی از عوامل این عقب ماندگی باشد.
 این خسارات اعم از خسارات فیزیکی و خرابیهای ناشی از بمباران و موشک باران شهرهای خوزستان و خسارات ناشی از مهاجرت نیروی انسانی و اثرات مخرب اجتماعی-فرهنگی می باشد. متأسفانه دولت هایی که پس از پایان جنگ بر سر کار آمده اند، جبران خسارات را غالباً در بازسازی اماکن و فضاهای فیزیکی دیدند و از بازسازی زیرساختها غفلت داشتند.

 اما ذهن یک محقق با یگانه عامل جنگ تحمیلی متقاعد نمی  شود و به نظر نمی رسد که پس از گذشت 25 سال از خاتمة جنگ تحمیلی، هنوز باید فقط به جنگ تحمیلی فکر کرد و از دیگر عوامل غافل بود. 
مشاور استاندار ابراز کرد مسئله عدم توسعه استان معماگونه شده و اضلاع متعدد پیدا کرده و موضوع یک پروژة پژوهشی سنگین است. آنچه ذهن من به سمت آن معطوف گشت، فقط یکی از عوامل محتمل بروز و استمرار عقب ماندگی است، و آن خود عقب¬ماندگی است. 
ما در چرخة عقب ماندگی گرفتار شده ایم و این عقب ماندگی مرتباً خود را به اشکال گوناگون باز تولید می کند. 
عوامل اولیه هر چه باشند، نخست مستلزم یافتن راهکاری برای خروج از این چرخة فلج کننده است. 
دکتر شیروی افزود: بنا به پیشنهاد استاندار محترم در جلسة اخیر شورای برنامه ریزی و توسعة استان جرقة امیدی در ذهن اینجانب ایجاد کرد که شاید این پیشنهاد همان راهکار خروج از چرخة عقب ماندگی باشد. وی ادامه داد :پیشنهاد استاندار تشکیل دبیرخانة موقت برای مشارکت دادن صنایع بزرگ استان در توسعة مناطق هم جوار خود و دیگر مناطق محروم استان بود.
 استانداردو دلیل مهم را پشتوانة پیشنهاد خود قرار دادند: نخست احداث پالایشگاه نفت آبادان که شرکت نفت عملاً در زمینة کلیة امور شهری، درمانی، ورزشی، خدماتی و رفاهی-تفریحی شهرستان آبادان مشارکت حداکثری داشته و بخشی از درآمدهای خود را صرف بهبود وضعیت مردم آن مناطق می¬کرده است. همین تجربه کم و بیش در بندر امام خمینی و اصفهان نیز سابقه داشته است. دلیل دوم اثرات مخرب زیست محیطی بر زندگی مردم منطقه و لزوم جبران آن توسط صنعت احداث شده است.
 بی توجهی به مردم و توسعة محیط اطراف، هیچگاه آن منطقه را مناسب زندگی نکرده و تا ابد متخصصین آن صنعت به صورت پروازی به محل کار خود مراجعه کرده و تصمیم به اسکان در آنجا را نمی گیرند. مردم ساکن در جوار صنایع نیز هیچگونه تأثیری در زندگی خود نخواهند دید.

 وی در ادامه خاطرنشان کرد:آقای استاندار پس از طرح پیشنهاد، دستور تشکیل دبیرخانه را به معاون برنامه ریزی خود واگذار کردندو قضاوت در مورد کارآیی این پیشنهاد نیاز به زمان دارد، ولی اینجانب بسیار خوشبینم که شاید کلید مفقودة توسعة استان را یافته ایم و با اصرار بر این حق که سوق دادن بخشی از درآمدهای صنایع بزرگ ملی به توسعة منطقه باشد، استان را از این چرخة بی سرانجام نجات دهیم. 
مشاور استاندار در امور صنعت و معدن تصریح کرد:در این ارتباط مجمع نمایندگان استان باید در کنار استاندار بوده و از این طرح حمایت کنند. استاندار محترم نیز بدون تردید از افراد ذی¬نفوذ استان در تهران برای پیشبرد اهداف طرح استفاده خواهند کرد.
 وی تاکید کرد هدف از طرح این مسائل در این گفت و گو تأکید بر اهمیت این راهکار و استدعا از کلیة نیروهای دلسوز استان برای همکاری و همیاری است. شیروی در پایان گفت: تصور اینجانب این است که اگر آقای استاندار در زمان تصدی مسؤولیتشان همین یک طرح را اجرائی کنند، دین تاریخی خود را به این دیار اداء نموده¬اند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد