سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

بهداشت و سلامتی





بیماری های مقاربتی را بشناسید


بیماری های مقاربتی ممکن است توسط ویروس، باکتری یا انگل ایجاد شوند. این میکروارگانیسم ها می توانند داخل بدن شوند و پوست، مخاط، واژن، مقعد، مجرای ادرار، دهانه رحم، چشم، دهان و حلق را آلوده کنند. زنان بیشتر از مردان به بیماری های آمیزشی مبتلا می شوند. تشخیص بیماری های مسری آمیزشی در زنان مشکل تر است، زیرا عفونت اولیه ممکن است بدون علامت باشد و به عوارض بعدی مانند بیماری های التهابی لگن، ناباروری، مرگ و میر و سرطان دهانه سرویکس منجر شود. راه های انتقال بیماری مقاربتی عمده ترین راه های انتقال بیماری های آمیزشی است.

سیفلیس، سوزاک، گرانولوم کشاله ران، شانکروئید، لنفوگرانولوم ونروم، زگیل تناسلی، تبخال تناسلی، تریکوموناز، عفونت های باکتریایی واژن، مانند عفونت کلامیدیا و مایکوپلاسما و آلودگی با ویروس ایدز و هپاتیت، انواع بیماری های آمیزشی شایع است که از راه ارتباط جنسی منتقل می شوند.

سوزاک: علت ایجاد این بیماری یک باکتری به نام گنوکوک است. این بیماری به علت ایجاد سوزش شدید در مجرای ادراری مردان به این نام مشهور شده است. این بیماری در زنان اغلب بدون علامت است. در مردان، ترشحات غلیظ و چرکی از مجرا به همراه سوزش و احساس ناخوشی در مجرای ادراری نشانه های بارز این بیماری است که اغلب یک روز تا دو هفته پس از تماس جنسی با فرد آلوده ایجاد می شود. این بیماری با آنتی بیوتیک درمان می شود. عفونت بیضه ها، تنگی مجرای ادراری مردان، عفونت  لوله های رحمی و تخمدان ها در زنان و ناباروری، عفونت چشمی نوزاد متولد از مادر مبتلا، در صورت درمان نشدن بروز خواهد کرد.

عفونت کلامیدیا: کلامیدیا نوعی باکتری است و از شایع ترین علل بیماری های آمیزشی عفونی محسوب می شود. حدود نیمی از مردان مبتلا به عفونت کلامیدیایی نشانه های ادراری مانند سوزش و تکرار ادرار و خروج ترشحات شفاف و بی رنگ از مجرا دارند. در برخی موارد عفونت کلامیدیا با سوزاک همراه است و همراه این بیماری سوزاک باید درمان شود. در زنان، این عفونت می تواند موجب عفونت شدید لوله های رحمی و در نهایت،  ناباروری شود.

تبخال تناسلی: عامل ایجادکننده آن یک نوع ویروس به نام هرپس ویروس یا ویروس تبخال است. انتقال آن بسیار سریع و حتی پس از تماس جنسی با افراد بی علامت ولی آلوده انتقال صورت می گیرد. علامت این بیماری بروز تاول های ریز آبدار پوستی دردناک در کنار هم است که سوزش و خارش دارند. این تاول ها در ناحیه تناسلی و گاهی داخل یا لبه خروجی مجرای ادراری دیده می شود.

زگیل تناسلی: عامل آن ویروسی است که از طریق تماس جنسی منتقل و به صورت برجستگی گوشتی قارچی شکل در ناحیه تناسلی ظاهر می شود. ویروس قادر است در بدن شخص باقی بماند و شخص را مستعد ابتلا به سرطان دهانه رحم کند.

سیفلیس: سیفلیس (زخم بدون درد ناحیه تناسلی) یکی از چهار بیماری اولیه آمیزشی است که شیوع آن نسبت به گذشته بسیار کاهش یافته است. علامت آن به صورت زخم بدون درد برجسته در پوست ناحیه تناسلی و کشاله ران است که معمولا چند هفته پس از ارتباط زناشویی دیده می شود. عفونت مغزی و تشنج، عفونت  دریچه های قلبی، فلج اندام ها و آسیب  بینایی از جمله پیامدهای آن است.

شانکروئید: شانکروئید (زخم دردناک ناحیه تناسلی) عفونت ناشی از باکتری است که در ناحیه تناسلی به صورت دردناک همراه با ترشحات چرکی زردرنگ از بستر زخم بروز می کند.اغلب در این بیماری غدد لنفاوی کشاله ران همان طرف بزرگ و دردناک می شوند.

چگونه می توان از ابتلا به بیماری های آمیزشی جلوگیری کرد؟

بهترین راه پیشگیری از این بیماری ها پایبندی به اصول اخلاقی و پرهیز از روابط جنسی مشکوک و پرخطر است. حاملگی و زایمان یک عامل مستعدکننده برای ابتلا به عفونت است، به ویژه اگر زایمان در شرایط غیربهداشتی انجام شده باشد. قرص های ضدبارداری دهانه رحم را در مقابل میکروب ها نفوذناپذیر می کند، در نتیجه، عاملی مهم در پیشگیری از عفونت  محسوب می شوند.منبع : سیمرغ



انسان از کودکی خنده را سریع‌تر از فعالیت‌های مغزی دیگر یاد می‌گیرد.



خنده علاوه بر اینکه باعث کاهش هورمون‌های استرس‌زا و بهبود عملکرد قلب می‌شود به افراد کمک می‌کند تا در تصمیم‌گیری بهتر عمل کنند.کسانی که نمی‌خندند، درد بیشتری تحمل می‌کنند. اندورفین‌ها یا مسکن‌های طبیعی بدن، موادی هستند که از غدد مخاطی و هیپوتالاموس ترشح می‌شوند و اثر اصلی آنها تسکین درد است. بعضی خوراکی‌ها، ورزش و خنده عامل اصلی ترشح این هورمون در بدن هستند.

یک دانشیار فیزیولوژی و تغذیه دانشگاه تبریز گفتترشح هورمون اندورفین که با ورزش مداوم، تغذیه و خنده به‌دست می‌آید بر سوخت‌وساز و تحریک و مهار اشتها مؤثر است. در نتیجه ترشح این هورمون است که بسیاری از بیماری‌های جسمی و روانی درمان می‌شود.

دکتر رامین امیر‌ساسان که مربی تغذیه و ریکاوری تیم‌های کشتی آزاد و فرنگی بوده است به خاطره مسابقات کشتی اشاره کرد و گفت: تیم ملی کشتی ژاپن 11سال است در رشته بانوان قهرمان جهان می‌شود. مربی این تیم در میان مسابقات، اعضای تیم را یکجا جمع می‌کند و با هم شروع به خندیدن می‌کنند. آنها 10دقیقه به زور هم که شده می‌خندند. این تکنیک باعث رفع خستگی و ریکاوری روحی و جسمی می‌شود.

روانشناسان بیشتر از متخصصان دیگر روی آثار خنده تحقیق کرده‌اند. دکتر محمدعلی کیهانی‌نژاد، روانشناس با اشاره به اینکه حزن و اندوه کارایی مغز را پایین می‌آورد و استرس‌ها را بیشتر می‌کند گفت: خنده علاوه بر اینکه سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کند در درمان بیماری‌هایی که ریشه روان‌تنی دارد بسیار مؤثر است. مهم‌ترین کارایی خنده ایجاد سلامت در کل بدن است. خنده‌ای که ناشی از نشاط و روحیه مثبت باشد اثر بیشتری از خنده ناشی از قلقلک دارد.

بیماری‌های سایکوسوماتیک (روان‌تنی)، به آن دسته از بیماری‌ها گفته می‌شود که مسائل و اختلالات روانی یا رفتاری به‌طور ناخواسته در پیدایش، عود و یا نتیجه بیماری مؤثرند. دکتر کیهانی نژاد در مورد این بیماری‌ها توصیح داد: این بیماری‌ها همراه دلشوره و اضطراب هستند. به‌طور مثال در بسیاری از حملات آسم به‌گونه‌ای است که فرد پس از شنیدن خبری ناگوار و کار کردن در شرایط پر استرس حمله‌ به او دست می‌دهد و احساس خفگی و تنگی نفس می‌کند. معمولا پس از تنش روانی، نشانه‌هایی مانند یخ شدن دست و پا، گزگز کردن آنها، گر گرفتگی، خفگی، ترش شدن دهان و سوزش معده در افراد ایجاد می‌شود. در محیط‌های پر تنش فرد احساس می‌کند که اکسیژن محیط کم شده است و دوست دارد پنجره را بازکند و یا بیرون برود. درحالی‌که اسپاسم عضلات نمی‌گذارد او راحت تنفس داشته باشد.

او توصیه کرد که بیشتر بخندید و سعی کنید به شادی‌هایتان فکر کنید. بیشتر ما در گذشته خطاها، اشتباهات و چالش‌های متعددی داشته‌ایم. بهتر است برای امروز و آینده برنامه‌ریزی کنید و بدانید با خنده بهتر و بیشتر می‌توانید پیشرفت کنید و تصمیمات بهتری بگیرید.

دکتر بابک قرائی مقدم، متخصص جراحی مغز و اعصاب نیز معتقد است که خنده بر تصمیم‌گیری بهتر مؤثر است. او گفت: انسان از کودکی خنده را سریع‌تر از فعالیت‌های مغزی دیگر یاد می‌گیرد. به مرور زمان هر چه سن کودک بیشتر می‌شود از تعداد خنده‌های او نیز کم می‌شود. یک فرد بالغ یک دهم کودک می‌خندد.
نقطه خاصی در مغز برای خنده وجود ندارد بلکه خنده باعث تحریک نقاط مختلفی در آن می‌شود. دکتر قرائی‌مقدم گفت: ثابت شده است که خنده باعث ترشح اندورفین در مغز است. این ماده برای بدن آرامش بخش است. نواحی پریفورانتال (جلوی پیشانی) مغز در تصمیم‌گیری بسیار مؤثر است که با خنده تحریک می‌شود. منطقه آمیگدال در مغز جایی است که هنگام ترس تحریک می‌شود ولی خنده باعث می‌شود اضطراب و نگرانی کاهش یابد. تحقیقات بسیاری نشان می‌دهد که می‌توان از خنده به‌صورت جانبی برای درمان سرطان استفاده کرد.
خنده‌درمانی می‌تواند باعث بهبود علائم سرطان شود. خنده یکی از ابزارهای مهم برای برقراری ارتباط است. این فوق‌تخصص مغز در تشریح عملکرد مغز هنگام برقراری ارتباط گفت: با خنده فرد در شرایط آرام‌تری قرار دارد در نتیجه واکنش‌هایی که فرد به محرک‌های بیرونی نشان می‌دهد باعث تکرار عمل می‌شود. در نتیجه شما وقتی با کسی با لبخند رابطه برقرار می‌کنید او نیز این کار را تکرار می‌کند. برخی رفتارها از جمله رفتارهای مسری است.

در اکثر موارد خندیدن و لبخند داشتن باعث می‌شود فرد مقابل نیز مثل شما رفتاری بدون اضطراب داشته باشد و راحت‌تر برخورد کند. وی با اشاره به اینکه برخی دیپلمات‌ها و تجار موفق از لبخند و خنده برای به‌دست آوردن چنان واکنشی که ذکر شده استفاده می‌کنند گفت: سلول‌های آینه‌ای در مغز رفتارهای شخص مقابل را تکرار می‌کند و در فرایند یادگیری بسیار مؤثر است.
دکتر قرائی مقدم به سیستمی اشاره کرد که کارکرد آن کنترل احساسات بیرونی و درونی است. خنده از هر نوعی که باشد باعث می‌شود که این قسمت تا مدت‌ها تحت‌تأثیر محسنات خنده بماند و فرد از افسردگی فاصله بگیرد، مثبت‌اندیش باشد و در تصمیم‌گیری‌ها بهتر عمل کند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : 

متخصصان ارتوپدی اولین نشانه پوکی استخوان را اظهار درد در اکثر نقاط بدن، ضعف در اندام و درد کلی بدن عنوان کرد ند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ پزشکان پوکی استخوان براساس تعریف علمی، با انجام آزمایش BMD مشخص می شود.

افرادی که عدد نهایی آزمایش‌شان منفی 2/5 باشد پوکی استخوان دارند و اگر این عدد بین منفی 1 تا منفی 2 باشد در مرحله قبل از پوکی استخوان قرار دارند.
 
متخصصان ارتوپدی می گویند اگر جذب کلسیم و "ویتامین D" فرد کم باشد فرد به پوکی استخوان مبتلا می‌شود بنابراین رژیم غذایی و محل زندگی فرد که در معرض نور خورشید باشد یا نه، در پیدایش پوکی استخوان موثر است.

به گفته‌ی پزشکان کاهش فعالیت روزانه فرد می‌تواند به پوکی استخوان منجر شود فردی که اصلاً فعالیت روزانه ندارد، سنش بالاست و همزمان سیگار می‌کشد یا فردی که در رژیم غذایی خود از لبنیات بهره نمی‌برد در معرض پوکی استخوان قرار دارند.
 
آنها اولین نشانه پوکی استخوان را مراجعه بیمار با اظهار درد در اکثر نقاط بدن، ضعف در اندام و درد کلی بدن عنوان کرد و افزود: این علائم می‌تواند نشان از پوکی استخوان باشد. پزشکان افزودند افراد مبتلا به پوکی استخوان مستعد شکستگی‌ هستند و شایع‌ترین نوع شکستگی در این افراد شکستگی اطراف مچ دست و مفصل ران است.
 
متخصصان ارتوپدی ادامه داد: زنان بعد از سن یائسگی و افرادی که مدت زیادی بی‌حرکت بوده‌اند یا دچار بیماری هستند باید آزمایش BMD را انجام دهند. به گفته‌ی آنها بهترین درمان در مراحل اولیه پوکی استخوان به منظور پیشگیری و عدم پیشرفت آن، تغییر در سبک زندگی، رژیم غذایی مناسب و ترک دخانیات است.
 
آنها توصیه می‌کنند از انجام خودسرانه آزمایش BMD بپرهیزند چرا که اشعه زیادی را وارد بدن بیمار می‌کند و مطمئن باشند که اگر لازم باشد پزشک درخواست این آزمایش را خواهد داد. 

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیرآموزش و پژوهش بنیاد بین‌المللی پیشگیری و کنترل دیابت با بیان اینکه تمام میوه‌های ترش قند پایینی ندارند، گفت: ترش بودن میوه نشان‌ دهنده پایین بودن میزان قند آن نیست.

دکتر فرهاد رجب‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه میوه‌ها به لحاظ دارا بودن قند، دو دسته هستند، اظهار کرد: دسته اول میوه‌هایی از قبیل هندوانه، خربزه، طالبی، خرمالو، آناناس، موز رسیده، انگور و خرماست که قند بالایی دارند.

وی افزود: دسته دوم میوه‌هایی مانند خیار، سیب، گلابی، زردآلو، انار ترش یا ملس، شاتوت، زرشک، ذغال‌اخته و آلبالو قند پایینی دارند و برای بیماران دیابتی مناسب هستند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از میوه‌های ترش دارای ترکیباتی هستند که موجب پایین آمدن قند خون می‌شود.

مدیر آموزش و پژوهش بنیاد بین‌المللی پیشگیری و کنترل دیابت با اشاره به اینکه تمام سبزی‌ها قند پایینی دارند، تصریح کرد: اسفناج، کلم بروکلی، کاهو، کدو، بامیه، پیاز، سیر، شنبلیله، کرفس و شاهی از جمله سبزی‌های مفید برای مبتلایان به بیماری دیابت است.

رجب‌پور کندر، دارچین، میخک، زنجبیل، گزنه، کلپوره، قره‌قات و خاکشیر را از جمله داروهای گیاهی مفید برای بیماران دیابتی عنوان کرد. 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد