سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک هشدار بهداشتی به خوزستانیهای محترم


حرفه‌ای خانه‌تکانی کنید
اجتماعی  13:11:34 1392/12/21
9212-9914-5 کد خبر
RSS :: پرینت

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: در کنار توجه به نظافت و آراستگی منزل در آستانه سال نو، اگر خانه‌تکانی با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی همراه نباشد، ممکن است تبدیل به مشکلات زیادی مانند کتف‌درد، گردن‌درد، کمردرد، مسمومیت، سوزش و خارش پوست دست همراه گردد .

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) –منطقه خوزستان- دکتر سید سعید سیدیان اظهار کرد: برپایی آیین زیبا و دیرینه نوروز در بین خانواده های ایرانی آدابی دارد که از آن جمله می توان به مراسم خانه تکانی در روزهای پایانی سال اشاره کرد.

 

وی ادامه داد: خانه تکانی و انجام کارهای منزل مشارکت تمامی اعضای خانواده را می طلبد تا هم مادرها خسته و آزرده نشوند و هم با انجام کارها به طور گروهی، شادمانی و صمیمیت بیشتری در بین افراد ایجاد شود. لازم نیست نظافت خانه را به کاری سخت و طاقت فرسا تبدیل کنیم چون اگر خانه تکانی شب عید را بر خلاف اسمش از چند هفته قبل از عید شروع کنیم، می‌توانیم به راحتی کارها را سر و سامان دهیم. درنهایت با رعایت برخی نکات ساده می توان یک خانه تکانی ایمن داشته باشیم و مجبور نباشیم سال نو را با دردها و انواع بیماریها شروع کرد.

 

سیدیان با بیان مهمترین حوادث ممکنه در هنگام خانه تکانی افزود : مهمترین حوادثی که ممکن است هنگام خانه تکانی رخ دهند شامل کمردرد و ناراحتی‌های عضلانی و اسکلتی، مسمومیت با مواد شیمیایی و مشکلات تنفسی و همچنین سقوط از نردبان و چهارپایه می‌باشد.

 

وی کمردرد را به عنوان بزرگ‌ترین آسیب خانه تکانی دانست و ادامه داد: بدون شک کمردرد بزرگ‌ترین آسیب و مشکلی است که زنان خانه‌دار به هنگام خانه‌تکانی با آن مواجه می‌شوند. جابه‌جایی و بلند کردن اجسام سنگین بدون رعایت اصول صحیح، مهم ترین عامل ایجادکننده کمردرد است.

 

رییس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد:  برای پیش گیری از ابتلا به کمردرد بهتر است هنگام برداشتن اجسام از روی زمین یا جابه‌جا کردن آنها، پشت خود را صاف نگاه داریم، زانوها را خم و برای تحمل وزن جسم به عضلات پای خود تکیه کنیم. این کار موجب می‌شود فشار ناشی از بار سنگین به جای کمر به مفصل ران منتقل شود و از گرفتگی عضلات و دردهای ناگهانی به ویژه در عضلات کمر جلوگیری شود.

 

وی عنوان کرد : چنانچه جسم سنگینی را از زمین بلند کرده‌اید، برای چرخش به جهتی خاص به هیچ وجه نباید بالاتنه را از محل کمر به آن سمت بچرخانید بلکه باید تمام بدن را از محل پاها به آن سمت برگردانید.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: اشیای سنگین را نباید به سرعت و با یک حرکت سریع و ناگهانی از روی زمین برداشت. هرگز نباید در حالی که جسمی را توسط یک دست بلند کرده‌اید، برای برداشتن جسم دیگری تلاش کنید. اگر تمایل دارید هر ۲جسم را با هم حمل کنید، ابتدا باید باری را که در دست دارید، روی زمین بگذارید و سپس هر ۲ جسم را به طور هم زمان و با هم بلند کنید.

 

وی درد مچ دست را شایع ترین مشکل فیزیکی زنان خانه دار دانست و ادامه داد: «درد مچ دست» به عنوان شایع‌ترین مشکل فیزیکی زنان خانه‌دار است که مهم‌ترین علت آن شست و شوی زیاد می‌باشد و در روزهای آخر سال که خانم ها می‌خواهند بیشترین کار را در کمترین زمان ممکن انجام دهند، این علایم بیشتر دیده می‌شود که با علایم گزگز کردن یا بی‌حس شدن انگشتان دست در نیمه‌های شب بروز می‌کند و در صورت بروز این مشکل باید به پزشک مراجعه کرد و از درمان های دارویی و فیزیوتراپی بهره گرفت.

 

سیدیان یادآور شد: برای پیش گیری از بروز این مشکل باید سعی کرد ضمن اختصاص روزهای بیشتر به خانه تکانی، تقسیم‌بندی نظافت‌خانه برای روزهای متعدد، کاهش فعالیت‌های شدید بدنی، زمانی هم به استراحت و نرمش دست‌ها اختصاص داده شود.

 

وی با اشاره به مشکلات تنفسی ایجاد شده در هنگام خانه‌تکانی اظهار داشت: یکی از اتفاق‌های رایج خانه‌تکانی در ایام پایانی سال که گاهی اوقات با حوادث ناگوار همراه می‌شود، مسمومیت‌های ناشی از استفاده همزمان شوینده‌های اسیدی در محیط‌های دربسته است که می‌توان به استفاده جوهرنمک، سفیدکننده‌ها در نظافت محیط‌های دربسته و کوچک مثل حمام و سرویس‌های بهداشتی اشاره کرد. این کار منجر به آزاد شدن گازهایی مثل اسیدکلرامین در فضا شده که استنشاق آن موجب تحریک بافت تنفسی مانند ریه ها و حنجره و... می‌شود. استنشاق این گازها موجب التهاب‌های ریوی شده و گاهی اوقات در افرادی که سابقه آسم و تنگی نفس دارند، می‌تواند منجر به خطر مرگ شود.

 

رییس مرکز بهداشت خوزستان افزود: مهترین عامل بروز آسیب‌های تنفسی به کارگیری موادشوینده و جرم‌گیرها در غلظت بالا و نیز استفاده از آب داغ درحین شستشو می‌باشد که تبخیر این مواد را افزایش می‌دهد. استفاده مداوم از مواد شوینده و پاک‌کننده‌ها از جمله جرم‌گیرها و مواد سفیدکننده، سوزش دایم چشم، آلرژی و حتی احتمال بروز سرطان را در زنان خانه‌دار افزایش می‌دهد.

 

وی ادامه داد: استفاده از ماسک به هنگام مصرف شوینده‌های شیمیایی، وجود هواکش، باز گذاشتن پنجره‌ها و نیز خارج شدن از محل (حمام یا سرویس بهداشتی) بعد از ریختن مواد شوینده به مدت 10تا20 دقیقه و مراجعه مجدد جهت شستشو می‌تواند تا حد زیادی از بروز این عوارض  جلوگیری کند.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: از آنجا که بیشتر مواد شوینده از PH استاندارد برخوردار نیستند و موجب تحریک پوستی می‌شوند باید هنگام استفاده از این مواد از دستکش استفاده کرد. افرادی که پوست حساس دارند، باید ابتدا یک دستکش نخی و سپس روی آن یک دستکش لاستیکی به دست کنند.

 

وی افزود: باید توجه داشت هنگام خرید مواد پاک‌کننده مانند جوهر نمک و سفید کننده و... به منظور تنظیف سرویس‌های بهداشتی و سایر وسایل حتما برگه اطلاعات شیمیایی (برچسب مواد شیمیایی) را دارا باشد، و از مواد شیمیایی فاقد مجوز و ارزان‌قیمت فله‌ای استفاده نشود!

 

سیدیان با اشاره به عوامل حساسیت‌زا در منزل اظهار کرد : حشره ریز میکروسکوپی به نام هیره یا مایت که در گرد و غبار داخل فرش، مبلمان، پرده‌ها، قفسه‌های کتاب و انبارهای خانگی پیدا می‌شود، عامل عمده حساسیت‌زا بودن گرد و غبار خانگی به‌شمار می‌رود. ذرات مربوط به این حشره در هوا معلق شده وارد چشم، دهان، بینی و راه تنفسی شده و منجر به بروز علایم عطسه، آب ریزش بینی، سرفه یا گاهی تنگی نفس و حمله آسم در فرد حساس به هیره می‌شود.

 

وی ادامه داد: ازدیگر ذرات موجود در گرد و غبار منازل،‌ ذرات مربوط به پوسته حشرات خانگی مانند انواع سوسک‌ها، پشه و مگس بوده که آنها نیز در بروز علایم آلرژیک نقش بسزایی دارند. ذرات مربوط به حیوانات خانگی مانند سگ، گربه و پرندگان مختلف می‌توانند از دیگر مواد آلرژیک باشند که نظافت مکان مربوط به آن‌ها می‌تواند منجر به تشدید علایم حساسیت در فرد مبتلا شود. نظافت انباری،‌ زیرزمین، گلخانه،‌ حمام و سرویس‌ها بهداشتی فرد را با انواع دیگر از آلرژی‌های داخل منازل مانند انواع کپک‌های خانگی مواجه می‌کند.

 

رییس مرکز بهداشت خوزستان یادآور شد: این دسته مواد برای همه افراد بویژه مبتلایان به انواع آلرژی‌ها مشکلات زیادی را به دنبال دارد. التهاب و سوزش در پوست بدن به‌ویژه دست‌ها، سوزش و اشک ریزش چشم، سرفه، تنگی نفس و حتی احساس خفگی و عوارض گوارشی مانند حالت تهوع از جمله عوارض در بیماران آلرژیک است. در خانه تکانی استفاده از ماسک فیلتردار یا ماسک همراه با دستمال مرطوب برای نظافت گرد و غبار لازم است. همچنین استفاده از دستگاه‌های مکنده مانند جاروبرقی در پیشگیری از مشکلات احتمالی می‌تواند موثر باشد.

 

وی افزود: همچنین شستشوی فرش‌ها، روکش‌ها و‌ پرده‌ها توسط ماشین لباسشویی به‌ویژه با آب دمای 55 درجه سانتیگراد، در کاهش پراکنده‌سازی عوامل حساسیت‌زا و محرک موثر است. چنانچه قبلا از قلم سوسک کش و یا مورچه کش استفاده کرده اید ، قبل از گردگیری و استفاده از جارو برقی آنها را توسط دستمال مرطوب تمیز نمودتا هنگام تنظیف اتاقها باعث ایجاد گردو غبار و انتشار آن در محیط نشوید.

 

سیدیان استفاده از نردبان و چهارپایه‌های ایمن برای انجام نظافت در منزل را لازم و ضروری دانست و گفت: باید برای نظافت پنجره‌ها و سقف ها از نردبان‌های استاندارد و ۲طرفه و چهارپایه‌هایی که سطح اتکای مطمئنی دارند، استفاده کرد و از بالا رفتن روی نرده یا قرنیز خودداری کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهند میزان حوادث و‌ ‌سقوط‌ ‌از ارتفاع در این ایام‌ ‌افزایش می‌یابد‌.  در هنگام استفاده از نردبان و چارپایه ابتدا از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید و چنانچه دچار ضعف و سرگیجه هستید از نردبان و یا چارپایه استفاده نکنید.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز عنوان کرد: از نردبان‌های ایمن دو طرفه که توسط زنجیر یا طناب به هم وصل شده‌اند، استفاده کنید. چنانچه از نردبان یک طرفه استفاده می‌کنید شیب مطمئن به نردبان بدهید و انتهای نردبان را با کفشکهای لاستیکی ثابت کنید. (فاصله یک‌چهارم طول نردبان از پای دیوار تا پایه نردبان شیب مطمئن است). سطح چارپایه باید بیش از سه برابر طول و عرض پا باشد. برای فاصله دسترسی از نردبان یا چارپایه مناسب آن کار استفاده شود.

 

وی گفت: از قرار دادن شی یا هر چیز دیگر به منظور افزودن ارتفاع به نردبان یا قرار دادن آن روی چارپایه خودداری کنید. هنگام بالا رفتن از نردبان از هر دو دست استفاده کنید. استفاده از یک دست و همراه داشتن وسیله‌ای دیگر مانند سطل یا ... خطرناک است و احتمال سقوط زیاد میشود. استفاده از نردبان و چارپایه برای انجام کار طولانی در ارتفاع، مناسب نیست و باید از سکوی کار استفاده شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد