سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز






در اقتصاد مقاومتی باید مردم محوری مورد توجه قرار گیرد /سیاستهای اصل 44 برای همین بود، کارهایی هم انجام شد ولی حقش ادا نشد/ به مردم در زمینه اقتصاد کمتر بها دادیم.
حضرت آیت الله خامنه ای در جمع مسئولان و فعالان اقتصادی تاکید کردند: امسال حماسه سیاسی بوجود آمد ولی متاسفانه حماسه اقتصادی به تاخیر افتاد و ابلاغ سیاستهای مقاومتی باید سرآغازی برای حماسه اقتصادی درسال 93 باشد.

به گزارش عصر ایران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز (سه شنبه) در جمع صدها نفر از مسئولان دستگاههای مختلف، فعالان اقتصادی و مدیران مراکز «علمی، رسانه ای، نظارتی»، با تبیین «مؤلفه های سیاستهای اقتصاد مقاومتی، عوامل و انگیزه های تدوین این سیاستها و الزامات و انتظاراتی که در این زمینه از مسئولین وجود دارد» تأکید کردند: «عزم جدی مسئولان»، «تبدیل سیاستها به برنامه های زمان بندی شده اجرایی»، «نظارت دقیق»، «رفع موانع حضور فعالان و مردم در عرصه اقتصادی» و «گفتمان سازی»، این امکان را فراهم می کند که ثمرات شیرین و ملموس این الگوی بومی و علمی، در مدت مناسب در زندگی مردم جلوه گر شود.

حضرت آیت الله خامنه ای در ابتدای سخنان خود، هدف از برگزاری جلسه ای با چنین ترکیبی از مسئولان نظام را ایجاد زمینه همدلی و هم فکری برای اجرای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، شتاب بخشیدن به پیشرفت کشور و حرکت در مسیر تحقق آرمانهای بلند نظام اسلامی دانستند.

ایشان با اشاره به ابلاغ سیاستهای مختلف و متنوع در سالهای قبل، خاطرنشان کردند: هدف از ابلاغ این سیاستها، ارائه نقشه راه در هر بخش بود اما در موضوع سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، هدف از ابلاغ آن، تنها ارائه نقشه راه نیست بلکه ارائه شاخص های لازم و صحیح برای پیمودن راه نیز مد نظر بوده است.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: مجموعه سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، در واقع الگویی بومی و علمی، برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی و متناسب با وضعیت امروز و فردای کشور است.


حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: سیاستهای اقتصاد مقاومتی، فقط برای شرایط کنونی نیست بلکه یک تدبیر بلندمدت برای اقتصاد کشور و رسیدن به اهداف بلند اقتصادیِ نظام اسلامی است.

ایشان با اشاره به پویایی سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی گفتند: این سیاستها قابل تکمیل و انطباق با شرایط گوناگون است و عملاً اقتصاد کشور را به حالت انعطاف پذیری می رساند و شکنندگی اقتصاد در شرایط مختلف را برطرف می کند.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: یکی دیگر از ویژگیهای مهم سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، وفاق همه قوا و دستگاههای مختلف درباره آن است زیرا این الگو با تلاش و همفکری افراد صاحب نظر، و بحث و بررسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام که رؤسای سه قوه و مسئولان مختلف حضور دارند، تدوین شده است.

حضرت آیت الله خامنه ای، سیاستهای اقتصاد مقاومتی را مجموعه ای دقیق و مستحکم خواندند و افزودند: گرایش به اقتصاد مقاومتی فقط مخصوص کشور ایران نیست و در سالهای اخیر با توجه به بحران اقتصادی جهانی، بسیاری از کشورها با توجه به شرایط و ساختارهای درونی خود به دنبال مقاوم سازی اقتصاد هستند.

ایشان تأکید کردند: البته نیاز ما به اقتصاد مقاومتی بیش از کشورهای دیگر است زیرا از یک طرف کشور ما همچون کشورهای دیگر مرتبط با اقتصاد جهانی و مصمم به ادامه این ارتباط است و طبیعتاً از مسائل اقتصادی جهان متأثر خواهد بود و از طرف دیگر نظام اسلامی، به دلیل استقلال خواهی و عزت مداری و تأکید بر تحت تأثیر قرار نگرفتن از سیاستهای قدرتهای جهانی، مورد تهاجم، سوء نیت و اخلال گری است.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: براساس این مبانی و دلائل منطقی، باید پایه های اقتصادی کشور را مستحکم و مقاوم سازی کنیم و نگذاریم حوادث و تکانه های اجتناب ناپذیر و همچنین سوءنیت ها و اخلال گری های قدرتها، اقتصاد کشور را تحت تأثیر قرار دهد.

حضرت آیت الله خامنه ای بعد از بیان جایگاه و اهمیت سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و همچنین دلایل و مبانی عقلانیِ مقاوم سازی اقتصاد کشور، ویژگیها و مؤلفه های دهگانه اقتصاد مقاومتی را تبیین کردند.
اولین مؤلفه، ایجاد تحرک و پویایی در اقتصاد کشور و بهبود شاخص های کلان اقتصادی بود.

رهبر انقلاب اسلامی در این خصوص گفتند: با اجرای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، شاخص هایی همچون رشد اقتصادی، تولید ملی، عدالت اجتماعی، اشتغال، تورم و رفاه عمومی بهبود خواهد یافت و رونق اقتصادی بوجود خواهد آمد.

حضرت آیت الله خامنه ای در خصوص این مؤلفه یک نکته را متذکر شدند و تأکید کردند: عدالت اجتماعی، مهمترین شاخص، در میان این شاخص ها است زیرا نظام اسلامی رونق اقتصادی بدون عدالت اجتماعی را قبول ندارد و در هرگونه پیشرفت اقتصادی کشور، باید وضع طبقات محروم به معنی واقعی کلمه، بهبود یابد.


ایشان، توانایی مقاومت در برابر عوامل تهدیدزا را دومین ویژگی سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی برشمردند و افزودند: تکانه های اقتصادی دنیا، بلایای طبیعی و تکانه های تخاصمی همچون تحریم ها از جمله این عوامل تهدید زاست.

رهبر انقلاب اسلامی، سومین مؤلفه سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی را، تکیه بر ظرفیت های داخلی بیان و خاطرنشان کردند: این ظرفیت ها شامل ظرفیت های گسترده علمی، انسانی، طبیعی، مالی، جغرافیایی و اقلیمی است که باید برای اجرای سیاستها، بر آنها تکیه شود.

حضرت آیت الله خامنه ای به یک نکته مهم هم اشاره کردند و گفتند: تکیه بر ظرفیت های داخلی به معنای چشم بستن بر امکانات کشورهای دیگر نیست بلکه نظام اسلامی در کنار اتکاء به داشته های داخلی، از امکانات دیگر کشورها نیز استفاده حداکثری خواهد کرد.

ایشان در بیان چهارمین مؤلفه، به رویکرد جهادی اشاره کردند و افزودند: اجرای این سیاستها، با حرکت عادی و احیاناً خواب آلوده و بدون حساسیت امکان پذیر نیست و نیازمند برنامه ریزی، حرکت علمی، همت و مدیریت جهادی است.

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: خوشبختانه، رئیس جمهور محترم در جلسه اخیر سران سه قوه، با قاطعیت اعلام کرد که همه مسئولان اجرایی مرتبط با این سیاستها، به حرکت و همت جهادی مصمم هستند.
مردم محوری، پنجمین مؤلفه ای بود که حضرت آیت الله خامنه ای به آن اشاره کردند و افزودند: براساس معارف اسلامی و دینی و همچنین براساس تجربیات 35 سال اخیر، در هر عرصه ای که مردم وارد میدان شوند، عنایت و پشتیبانی الهی نیز همراه می شود و کارها به پیش خواهد رفت.

ایشان خاطرنشان کردند: تاکنون در عرصه های اقتصادی، کمتر به حضور و امکانات مردم بها داده شده است، در حالیکه باید زمینه استفاده از توان نیروهای بی پایان مردمی اعم از فعالان اقتصادی، کارآفرینان، مبتکران، صاحبان سرمایه و افراد صاحب مهارت فراهم و از آنان حمایت شود و مسئولیت عمده در این خصوص برعهده دولت است.

رهبر انقلاب اسلامی، هدف از ابلاغ سیاستهای کلی اصل 44، در چند سال قبل را استفاده از ظرفیت ها و امکانات مردمی در اقتصاد کشور دانستند و گفتند: متأسفانه حق این سیاستها، ادا نشد.

حضرت آیت الله خامنه ای، تأمین امنیت اقلام راهبردی و اساسی بویژه غذا و دارو و خودکفایی در این اقلام را ششمن مؤلفه سیاستهای اقتصاد مقاومتی برشمردند و درخصوص هفتمین مؤلفه افزودند: کاهش وابستگی به درآمد فروش نفت یکی از ویژگیهای اصلی این سیاستها است.

رهبر انقلاب اسلامی، از اصلاح الگوی مصرف به عنوان هشتمین مؤلفه نام بردند و خاطرنشان کردند: خطاب اصلی من در این موضوع متوجه مسئولان است که باید در درجه اول در حوزه مأموریتی خود، از اسراف و ریخت و پاش بطور جدی پرهیز و در درجه بعد، این موضوع را در زندگی های شخصی خود رعایت کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه پایبندی مسئولان به پرهیز از ریخت و پاش، موجب تسری این روحیه به جامعه خواهد شد، افزودند: منظور از اصلاح الگوی مصرف، سخت گیری و زندگی ریاضتی نیست بلکه هدف، مصرف براساس الگویی عاقلانه، مدبرانه، صحیح و اسلامی است.

ایشان با اشاره به شبهاتی که برخی افراد درباره اقتصاد مقاومتی مطرح می کنند افزودند: اقتصاد مقاومتی برعکس این شبهات، به رفاه و بهبود زندگی عموم مردم و بویژه طبقات ضعیف منجر خواهد شد.

فسادستیزی نهمین مؤلفه ای بود که رهبر انقلاب اسلامی به آن اشاره و تأکید کردند: لازمه فعالیت سالم و پرتحرک اقتصادی، امنیت است و لازمه امنیت اقتصادی نیز، برخورد با مفسدان اقتصادی و افرادی است که قانون را دور می زنند.

حضرت آیت الله خامنه ای شفاف سازی را شرط اصلی مقابله با فساد اقتصادی دانستند و افزودند: باید فضای رقابتی و با ثبات اقتصادی بوجود آید زیرا در چنین فضای سالمی، فعال اقتصادی احساس امنیت خواهد کرد ضمن اینکه در چنین شرایطی، کسب ثروت با ابتکار و پشتکار، مباح و مورد تأیید نظام است.

ایشان با اشاره به اعلام آمادگی سه قوه برای مقابله با فساد اقتصادی، تأکید کردند: در این موضوع، گفتنِ صرف کافی نیست، و همه مسئولان اجرایی، قضایی و قوه مقننه در این خصوص مسئول هستند.

دانش محوری، آخرین مؤلفه ای بود که رهبر انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند و گفتند: امروز شرایط کشور از لحاظ پیشرفتهای علمی به گونه ای است که می توانیم رسیدن به اقتصاد دانش  بنیان را با بلندپروازی، جزو اهداف خود قرار دهیم.

حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: اقتصاد دانش بنیان از مهمترین زیرساخت های اقتصادی هر کشور است و اگر این موضوع مورد توجه جدی قرار گیرد، قطعاً چرخه علم تا ثروت تکمیل خواهد شد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی بخش دوم سخنان خود را با این سؤال مطرح در جامعه آغاز کردند: آیا سیاستهای اقتصاد مقاومتی، حرکتی مقطعی است که تحت فشار تحریم ها شکل گرفته است؟ پاسخ قاطعانه ایشان به این سؤال پاسخی کاملاً منفی بود.

رهبر انقلاب تأکید کردند: اقتصاد مقاومتی به هیچ وجه سیاستی مقطعی نیست بلکه تدبیری راهبردی است که برای همه دورانها - چه تحریم باشد و چه نباشد -  مفید و راهگشا و پیش برنده است.

حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح علل و انگیزه تدوین و ابلاغ سیاستهای مقاومت اقتصادی به بیان چهار عامل اصلی پرداختند: ظرفیتهای فراوان مادی و معنوی کشور، حل مشکلات مزمن و دیرپای اقتصادی، مقابله با تحریم ها و کاهش کامل تأثیرپذیری اقتصاد کشور از بحرانهای اقتصاد جهانی.

ایشان درخصوص نکته اول افزودند:  ظرفیتهای عالی انسانی، سرمایه های «معدنی، طبیعی و صنعتی» و نیز موقعیت ممتاز جغرافیایی کشور انگیزه ای قوی برای طراحی الگوی پیشتاز اقتصادی یعنی اقتصاد مقاومتی بوده است.

حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح دومین انگیزه ابلاغ سیاستهای مقاومت اقتصادی به ضرورت حل مشکلات موجود تکیه کردند.

ایشان افزودند: مشکلات مزمن و دیرپایی همچون تورم، بیکاری، وابستگی به نفت، واردات بی رویه، معیوب بودن برخی ساختارها، پایین بودن بهره وری و الگوی ناصحیح مصرف، جز با یک حرکت برنامه ریزی شده برای مقاوم سازی اقتصاد برطرف نمی شود.

رهبر انقلاب، مقابله با جنگ تمام عیار اقتصادی دشمنان را از دیگر عوامل تدوین سیاستهای اقتصاد مقاومتی بیان کردند و افزودند: تحریم ها قبل از موضوع انرژی هسته ای نیز وجود داشته و اگر مذاکرات هم ان‌شاءالله به نقطه حل برسد وجود خواهد داشت چرا که هسته ای و حقوق بشر و مسائل دیگر بهانه ای بیش نیست و زورگویان جهانی از استقلال طلبی و الگو شدن ملت ایران در هراسند.

ایشان افزودند: برای علاج قطعی فشارهای اقتصادی دشمنان، باید به گونه ای اقتصاد خود را قوی و مستحکم کنیم که آنها از تأثیرگذاری فشارهای خود مأیوس شوند که این هدف با اجرای سیاستهای ابلاغ شده محقق خواهد شد.

حضرت آیت الله خامنه ای، چهارمین عامل تدوین سیاستهای مقاوم سازی اقتصاد کشور را ضرورت کاهش تأثیرپذیری از بحرانهای جهانی خواندند و گفتند: این عوامل چهارگانه باعث شد طراحی مدل اقتصاد مقاومتی در دستور کار نظام قرار گیرد.

سومین بخش سخنان رهبر انقلاب در جمع صدها نفر از مسئولان سه قوه و فعالان «اقتصادی،  اجتماعی و رسانه ای»، به بیان الزامات و انتظارات اختصاص داشت.

ایشان عزم راسخ و جدی مسئولان سه قوه و بویژه قوه مجریه را عاملی بسیار مهم برای مقاوم سازی اقتصاد خواندند و افزودند: صرف مطرح شدن سیاستهای اقتصاد مقاومتی، مشکلی را حل نمی کند بلکه عزم و تلاش مسئولان همه بخشهای مرتبط با این سیاستها، زمینه ساز تحقق اهداف اعلام شده خواهد بود.

رهبر انقلاب، ورود به میدان عمل را دومین انتظار خود از مسئولان برشمردند و خاطرنشان کردند: این طرح و سیاستهای کلی باید به برنامه های گوناگون اجرایی تبدیل شود تا حماسه اقتصادی، واقعاً بوجود آید.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به نامگذاری سال جاری به سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی افزودند: حماسه سیاسی خوشبختانه محقق شد اما حماسه اقتصادی متأسفانه به تأخیر افتاد که امیدواریم این موضوع در پرتو سیاستهای ابلاغ شده، در سال 93 با جدیت کامل پیگیری شود.

رهبر انقلاب تدوین، برنامه های زمان بندی شده را سومین ضرورت دانستند و تأکید کردند: باید سهم هر قوه و همچنین سهم هر دستگاه در اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی، بطور دقیق مشخص شود.

ایشان افزودند: لازم است برنامه های اجرایی شفاف و با شاخص های زمانی، تدوین گردد تا پیگیری پیشرفت کارها امکان پذیر شود.

اقدام سران سه قوه در تهیه ساز و کار هماهنگی دستگاهها و نیز نظارت در همه سطوح، چهارمین و پنجمین ضرورتی بود که رهبر انقلاب بر آنها تأکید کردند.

ایشان افزودند: مجمع تشخیص مصلحت نیز موظف است به مسئولیت نظارتی که به آن محول شده بطور کامل عمل کند.

برطرف کردن موانع «قانونی، اجرایی، حقوقی و قضایی» از سر راه اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی، ششمین وظیفه ای بود که رهبر انقلاب متوجه سران قوا دانستند.

ایشان تأکید کردند: باید موانع مزاحم برداشته شود تا فعالان اقتصادی، کارآفرینان، مبتکران و دانشمندان، با آرامش به این میدان روی آورند و احساس کنند با موانع غیرمعقول روبرو نیستند.

رهبر انقلاب، گفتمان سازی و ارائه تصویری درست از اقتصاد مقاومتی را وظیفه صدا و سیما، رسانه ها، مسئولان، دلسوزان و صاحبان فکر و اندیشه خواندند و خاطرنشان کردند: دستگاههای تبلیغاتی مخالفِ پیشرفت ایران، تلاش می کنند با ایجاد شبهه و اشکال تراشی، سیاستهای ابلاغ شده را بی اهمیت جلوه دهند اما اگر تصویر درستی از این حرکت بزرگ و پیشتازانه ارائه شود و گفتمان سازی صورت گیرد، مردم به آن معتقد می شوند و از مسئولان مطالبه می کنند که در این صورت کارها به پیش خواهد رفت.

رهبر انقلاب اسلامی در بیان آخرین انتظار خود از مسئولان موضوع پایش و اطلاع رسانی دقیق را مطرح کردند.

ایشان افزودند: باید مرکزی قوی و بینا برای رصد و پایش دقیق فعالیتها وجود داشته باشد.

گردآوری و پردازش اطلاعات، استنتاج، تعیین شاخص برای هر بخش و اطلاع رسانی به مردم از جمله وظایفی بود که ایشان برای این مرکز برشمردند.

رهبر انقلاب سخنانشان را با این جملات به پایان بردند: انشاءالله کار بزرگی که شروع شده است با توکل به خدا و شتاب مناسب پیش می رود و مردم ثمرات شیرین آن را در همین دولت خواهند چشید.

در این دیدار علاوه بر وزیران و مسئولان دستگاههای مختلف اجرایی، شماری از مسئولان مجلس و قوه قضاییه، فعالان اقتصادی، مجامع صنفی، مدیران مراکز گوناگون «اقتصادی نظارتی و علمی»، استانداران، نمایندگان ولی فقیه در استانها، مدیران حوزه های علمیه، مسئولان و مدیران رسانه ملی و برخی رسانه ها، فرماندهان نظامی و انتظامی و مدیران شهری حضور داشتند.





اظهارنظر مقامات مالزیایی؛
از شب گذشته و با طرح این ادعای ارتباط یک ایرانی با موضوع هواپیمای ناپدید شده خطوط هوایی مالزی، بار دیگر جو رسانه‌ای سنگینی علیه ایران شکل گرفته و به ویژه رسانه‌های اسرائیلی، روند جدیدی از اتهام‌زنی به ایران را آغاز کردند؛ اما در تازه‌ترین تحول، مقامات مالزیایی تأکید کرده‌اند که این ماجرا هیچ ارتباطی به «اقدامات تروریستی» ندارد.
کد خبر: ۳۸۵۸۰۶
تاریخ انتشار:۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۲-11 March 2014
مسافر ایرانی هواپیمای مالزی تروریست نبوده است
از شب گذشته و با طرح این ادعای ارتباط یک ایرانی با موضوع هواپیمای ناپدید شده خطوط هوایی مالزی، بار دیگر جو رسانه‌ای سنگینی علیه ایران شکل گرفته و به ویژه رسانه‌های اسرائیلی، روند جدیدی از اتهام‌زنی به ایران را آغاز کردند؛ اما در تازه‌ترین تحول، مقامات مالزیایی تأکید کرده‌اند که این ماجرا هیچ ارتباطی به «اقدامات تروریستی» ندارد.

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه «هافینگتون پست»، مقامات مالزیایی، هویت یک مسافر ایرانی نوزده ساله را ‌شناسایی نموده‌اند که با ‌پاسپورت دزدی، سوار هواپیمای ناپدید شده خطوط هوایی مالزی شده است. به گفته این مقامات، این فرد احتمالاً تلاش داشته به آلمان مهاجرت کند.

با این حال، «تان سری خالد تان سری»، رئیس پلیس مالزی در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در کوالالامپور تأکید کرده که این جوان ایرانی، هیچ گونه ارتباطی با گروه‌های تروریستی نداشته و در این باره،‌ تصویری از این فرد را نیز در‌‌ رسانه‌ها به نمایش گذاشته است. 

مسافر ایرانی هواپیمای مالزی تروریست نبوده است

به گفته وی، هنوز دومین مسافری که با پاسپورت جعلی در این پرواز بوده‌، شناسایی نشده است. این مقام مالزیایی همچنین برخی گزارش‌ها، مبنی بر اینکه پنج تن از مسافران، اندکی پیش از پرواز از سوار شدن به هواپیما منصرف شده‌اند، تکذیب کرد‌.
 
در همین حال، اخبار حاکی از آن است که دولت چین، ده ماهواره خود را برای پیدا کردن مکان سقوط احتمالی هواپیمای مذکور به کار گرفته، ولی با‌‌ وجود این، هنوز کوچکترین نشانی از این هواپیما به دست نیامده است. 

بنابراین، و در پی منتفی شدن سقوط هواپیما در دریای جنوبی چین، جست‌و‌جوها اکنون بر حریم دریایی مالزی متوقف شده و این گمانه قوت گرفته که این پرواز، قصد تغییر مسیر و بازگشت ‌داشته است؛ حدود 40 کشتی و 34 هواپیما در این زمینه به کار گرفته شده است. 

گفتنی است، شب گذشته، روزنامه «فایننشال تایمز» با انتشار گزارشی مدعی شده، بلیت دو مسافری که در پرواز یادشده با پاسپورت‌های سرقتی سفر می‌کرده‌اند، توسط یک ایرانی، خریداری‌ و در اختیار آنها گذاشته شده است.  




ماهی گرفتن از آب گل‌آلود و همراه شدن با فضاسازی‌های بین‌المللی علیه ایران، کاری است که همواره رسانه‌های کشورهای عرب منطقه‌ در آن استاد بوده‌اند. در همین راستا و در شرایطی که از روز گذشته، برخی ادعاها درباره ارتباط یک ایرانی با هواپیمای ناپدید شده مالزیایی مطرح شده، شبکه «الجزیره» قطر، ادعای جدیدی ‌ـ این بار درباره یک ماجرای قدیمی ـ مطرح کرده است.
کد خبر: ۳۸۵۸۵۵
تاریخ انتشار:۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۰-11 March 2014
ادعای شبکه قطری: حادثه «لاکربی» به دستور ایران انجام گرفت!ماهی گرفتن از آب گل‌آلود و همراه شدن با فضاسازی‌های بین‌المللی علیه ایران، کاری است که همواره رسانه‌های کشورهای عرب منطقه‌ در آن استاد بوده‌اند. در همین راستا و در شرایطی که از روز گذشته، برخی ادعاها درباره ارتباط یک ایرانی با هواپیمای ناپدید شده مالزیایی مطرح شده، شبکه «الجزیره» قطر، ادعای جدیدی ‌ـ این بار درباره یک ماجرای قدیمی ـ مطرح کرده است.

به گزارش «تابناک»، شبکه خبری «الجزیره»، ساعاتی پیش با انتشار مطلبی مدعی شده حادثه بمب‌گذاری 25 سال پیش در هواپیمای شرکت «پان آمریکن»، ‌به نام حادثه «لاکربی»‌ به دستور ایران و به دست گروه‌های سوری انجام گرفته است. 

این شبکه خبری که گزارش خود را به نقل از فردی به نام «ابوالقاسم مصباحی» ـ که گفته می‌شود ‌یک افسر اطلاعاتی سابق ایرانی‌‌ ـ بوده منتشر کرده، می‌نویسد: این کار در راستای انتقام‌گیری از آمریکا بر سر حمله به یک هواپیمای مسافربری ایرانی در خلیج فارس انجام شده است. 

این ادعا در شرایطی‌ مطرح می‌شود که «عبدالباسط المقراحی» لیبایی از همان زمان در حکم ‌متهم بمب‌گذاری در پرواز شماره 103 خطوط هوایی پان آمریکن به مقصد اسکاتلند ـ که به کشته شدن 270 تن انجامید ـ شناسایی ‌و دستگیر شده بود؛ مقراحی دو سال پیش و پس از پیشرفت بیماری سرطان‌ از سوی دولت اسکاتلند از زندان آزاد شد و در سال 2012 مرد. 

اما او در گفت‌و‌گو با شبکه الجزیره مدعی شده که این بمب‌گذاری‌ به دستور ایران و توسط فرماندهی کل «جبهه خلق برای آزادی فلسطین»، مستقر در سوریه انجام گرفته ‌و دلیل آن نیز حمله‌ شش ماه پیش‌ نیروی دریایی آمریکا به یک هواپیمای مسافربری ایرانی بوده است!

مصباحی در ادعاهای خود گفته: «ایران تصمیم گرفت ‌در سریع‌ترین زمان ممکن انتقام‌گیری کند‌. هدف تصمیم‌گیران ایرانی این بود ‌که آنچه بر سر هواپیمای ایرباس ایران آمد، دقیقاً کپی کنند. همه چیز تقریباً مشابه بود و دست‌کم 290 تن کشته شدند. این هدف تصمیم‌گیران ایرانی بود». 

اما ادعاهای این فرد در حالی از سوی شبکه دولتی «الجزیره» قطر پخش می‌شود که از روز گذشته تاکنون، برخی شایعات درباره ارتباط یک ایرانی با هواپیمای خطوط هوایی مالزی که چند روز پیش ناپدید شده بود، مطرح شده است. البته پلیس مالزی امروز هر گونه ارتباط فرد ایرانی مذکور با گروه‌های تروریستی را رد کرد.

با این حال، آنچه مشخص است، این رسانه قطری تلاش دارد با ‌تاکتیک همیشگی رسانه‌های عرب همتای خود در منطقه، به جو سوءظن پدید آمده علیه ایران دامن زده و به عبارت دیگر، از آب گل‌آلود به نفع منافع منطقه‌ای پادشاهی قطر ماهی بگیرد. 

جالب اینجاست که این شبکه قطری، با انتشار گزارش مذکور، عملاً تلاش کرده با یک تیر دو نشان بزند؛ یعنی از آنجا که واقعه لاکربی را به فرمان ایران و اجرای سوریه دانسته، تلاش کرده تا ضمن ایجاد جنگ روانی علیه ایران به عنوان رقیب منطقه‌ای قدرتمند قطر، به مداخلات دوحه در امور داخلی سوریه و حمایت این کشور از گروه‌های شورشی نیز جنبه ای موجه ببخشد. 

البته تفسیر دیگری نیز در این زمینه هست که به اختلافات پدید آمده اخیر میان قطر از یک سو و عربستان و امارات از سوی دیگر بازمی‌گردد که به باور برخی تحلیلگران، سبب ایجاد شکاف در شورای همکاری خلیج فارس شده است؛ بنابراین، این احتمال هست که مقامات قطری ضمن احساس فشار از تقابل با عربستان، تلاش کرده باشند با انتشار این گونه گزارش‌ها، به نوعی دل مقامات سعودی را نیز به دست آورده و بر خط یکسان دوحه و ریاض در تقابل با جمهوری اسلامی ایران تأکید کنند. 

پس از دیدارهای پر سر‌وصدای هیأت پارلمانی اروپا در سفارت یونان، نخستین دیدارهای اشتون مسئول سیاست خارجی اروپا که در سفارت اتریش انجام شد نیز جنجالی به پا کرده است که تنها به غفلت از جنبه‌های مهم روند اخیر در روابط ایران و اروپا کمک می‌کند.
کد خبر: ۳۸۵۹۰۰
تاریخ انتشار:۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۲-11 March 2014
چه کسی اشتون را به سفارت اتریش برد؟پس از دیدارهای پر سر‌وصدای هیأت پارلمانی اروپا در سفارت یونان، نخستین دیدارهای اشتون مسئول سیاست خارجی اروپا که در سفارت اتریش انجام شد نیز جنجالی به پا کرده است که تنها به غفلت از جنبه‌های مهم روند اخیر در روابط ایران و اروپا کمک می‌کند.

فهم جنبه‌های گوناگون این دیدارها با مرور گذشته روابط ایران و اروپا و اقدامات آن در قبال ایران به واقعیت نزدیک‌تر خواهد بود.

اشتون در ایران مهمان چه کسی بود؟


در حالی وزارت خارجه، هدف انتقادات تند ناشی از دیدار اشتون با چند زن در عصر روز شنبه در محل سفارت اتریش در تهران قرار گرفته ‌که اولا وزارت خارجه نقش خود در هماهنگی چنین دیداری را تکذیب می‌کند و دوم آنکه سخنگوی وزارت خارجه از تذکر به سفارت اتریش در این باره خبر داده است.

با توجه به دیدار هیأت پارلمانی اروپا با چند ایرانی در سفارت یونان ـ که چند ماه پیش انجام شد ـ ‌که هم وزارت خارجه و هم مجلس شورای اسلامی نقش خود در دادن مجوز برای آن را رد کردند، توجه به برخی نکات ضروری به نظر می‌رسد.

چنین دیدارهایی کاملا قابل پیش‌بینی بودند، ولی ظاهرا نیازی به هماهنگی با طرف ایرانی نیست‌. وقتی اروپایی‌ها در یک سفارت اروپایی با فردی که محدودیت‌ قانونی برای‌‌ رفتن به سفارت‌های اروپایی ندارند، دیدار می‌کنند، اساسا نیازی به مجوز و هماهنگی با جایی ندارند.

اگر کسی در ‌کشور مایل است چنین دیدارهایی را متوقف کند یا باید ورود مقامات اروپایی را منع کند یا این که به روشی قانونی به دنبال محدود کردن مراجعه اتباع ایرانی به سفارت‌خانه‌ها باشد که گویا چنین کاری نه ساده باشد، نه حقوقی، نه منطقی و نه مفید.

تنها راه ‌این است که توافقی بین مقامات ایرانی و اروپایی برای مدیریت چنین دیدارهایی انجام شود؛ اما پرسش این است که مبنای چنین توافقی چه می‌تواند باشد.

پاسخ به این پرسش، مستلزم پرداختن به چندین موضوع دیگر است. در مورد دیدارهای هیأت پارلمانی اروپا در سفارت یونان، برخی مدعی شدند که مسئولان ستاد حقوق بشر با چنین دیدارهایی موافق بودند و هم‌اکنون نیز مخالفان و منتقدان دولت مدعی هستند که دولت مخالفت جدی با چنین دیدارهایی و متوقف کردن آن حتی به قیمت منع سفر مقامات اروپایی به ایران را به صلاح نمی‌داند.

توجه به این نکته قابل توجه است که حتی سعید جلیلی نیز پس از دیدارهای پر سر و صدای اشتون در سفارت اتریش با لبخند با وی برخورد کرد و اصل دیدار و انتقادات خود از اروپا را قربانی مسائل پیش آمده نکرد.

واقعیت این است که حقوق بشر به عنوان یک موضوع شبه‌ارزشی در سطح بین‌المللی ابزار مهمی در سیاست خارجی غرب و از جمله اروپاست و تصور اینکه بدون داشتن یک راهبرد تمام عیار بتوان این بهانه را از دست اروپا گرفت، چندان منطقی نیست به ویژه با توجه به این نکته که با حل و فصل احتمالی موضوع هسته‌ای و نیز نگاه متعادل‌تر افکار عمومی اروپا نسبت به موضوع فلسطین در قیاس با آمریکا، مخالفان گسترش روابط ایران و اروپا به تدریج به موضوع حقوق بشر بیشتر متوسل خواهند شد.

موضوع ملایم جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در همین چهارچوب قابل تحلیل است. علاوه بر ادعاهای پیشین در مورد نقش وی در هماهنگی دیدار در سفارت یونان، پرداختن وی به تغییر قوانین مربوط به اعدام در حوزه مواد مخدر قابل توجه است. آقای لاریجانی، با توجه به درصد بالای آمار اعدام ناشی از مواد مخدر، بر اعتقاد خود مبنی بر تغییر قوانین مربوطه تأکید کرده است.

در همین حوزه‌ می‌توان به برخی توصیه‌های محمد مطهری نیز توجه کرد که اگر دلسوزانه دانسته می‌شد و پیگیری شده بود، می‌شد حداقل مادر ستار بهشتی را از فهرست مدعوین سفارت اتریش پاک کرد. فرزند شهید مطهری از جمله گفته بود که: «متأسفانه در شرایط فعلی گاهی حتی وقتی خانواده یک زندانی امنیتی به دیدن یکی از مراجع عظام تقلید می رود مرجع مذکور روز بعد سرمقالۀ هشدارگونۀ بصیرت‌افزا دریافت می کند! شریعت محمدی (ص) چه می گوید؟ آیا این خانواده ها را حامیان فتنه گران بنامیم و خلاص، یا با اخلاق محمدی برای دور نشدن آنان و نسلشان از نظام اسلامی تلاش کنیم؟»

با توجه به این سلسله مسائل است که حمله یک‌جانبه به وزارت خارجه و یا حتی دولت نمی‌تواند چندان منصفانه باشد.

روابط ایران و اروپا به کدام سو خواهد رفت


روابط ایران در سال‌های پس از انقلاب و به ویژه پس از پایان جنگ تحمیلی، دوره‌های پر فراز و نشیبی را پیموده است.

گنشر و دوما وزرای خارجه آلمان فدرال و فرانسه به ترتیب در آبان و بهمن 67 به تهران آمدند. برای سفر سال بعد «میتران» رئیس جمهور فرانسه و «داگلاس هرد» وزیر خارجه انگلیس به ایران نیز برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفت؛ اما یک رشته موضوعات جدید از جمله فتوای قتل سلمان رشدی، قتل بختیار در پاریس و حادثه میکونوس همراه با فشار‌های امریکا بر اروپا برای پیوستن به تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، باعث بروز اختلال جدی در روند دو طرف شد.

این مشکلات از یک سو و اعتقاد بسیاری از اروپایی ها به لزوم حفظ مناسباتی متعادل و به دور از فشارهای امریکا با ایران، پدیده‌های متضادی بودند که زمینه شکل‌گیری طرح ‌«گفت‌و‌گوی انتقادی» با ایران را به وجود آوردند. پیام‌های رد و بدل شده بین دو طرف و از جمله پیام هاشمی رفسنجانی به اروپا در آغاز این روند مؤثر بود.

صدور رأی دادگاه میکونوس علیه مقامات ایرانی به این روند لطمه زد، ولی با بازگشت سفرای اروپایی و روی کار آمدن دولت خاتمی، از تیر ماه1377 دور تازه‌ای از مذاکرات ایران و اروپا آغاز شد که به جای گفت و گوهای قبلی انتقادی، گفت و گوهای فراگیر خوانده می‌شد و ‌‌چرخشی در تهران و پایتخت‌های کشورهایی که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده داشتند برگزار می‌‌شد و صرفاً سیاسی نبود و طیفی از مسائل اقتصادی و تجاری، فرهنگی، مواد مخدر، مهاجرت، پناهندگان، انرژی، سرمایه‌گذاری و نیز همکاری منطقه‌ای در تحولات خاورمیانه را در بر می‌گرفت و بر لزوم یافتن راهکارهای عملی برای به نتیجه رساندن آنها تأکید می‌‌کرد.

حادثه یازده سپتامبر و پس از آن آغاز مسأله هسته‌ای و روی کار آمدن دولت نهم، باعث شد که به تدریج روابط ایران و اروپا رو به کاهش بگذارد، حجم روابط اقتصادی دو طرف به سمت صفر برود و فاصله چندین ساله‌ای در سفر مقامات ارشد دو طرف به ایران و اروپا ایجاد شود.

آغاز به کار دولت جدید و نگاه متفاوت آن به روابط اروپا و کاهش تدریجی تنش در موضوع هسته‌ای فضای جدیدی را به وجود آورده ‌که تغییر شرایط در روابط با اروپا در آن قطعی به نظر می‌رسد. موج سفر مقامات اروپایی به ایران در ماه‌های اخیر شاهد این مدعاست.

اگر بپذیریم کاهش روابط ایران و اروپا نتیجه وضعیت استثنایی ناشی از موضوع هسته‌ای و بعضی سیاست‌های دولت قبل از جمله سیاست نگاه به شرق بوده است و با تغییر شرایط، روابط ایران و اروپا هم دچار تغییر خواهد شد، باید به لوازم چنین تغییری هم توجه کرد.

بخش مهمی از این آمادگی، توانایی مسئولان ایرانی در متوازن ساختن موضوعات گفتگو و روابط با اروپا است تا تأثیرگذاری حواشی سیاسی و ارزش‌های غربی بر آن کاهش یابد. بخشی از مشکلات امروز سیاست خارجی ایران، ناشی از خواست کسانی است که سیاست خارجی را موضوعی محدود به مسائل هسته‌ای می‌دانستند.

موضوع مهم دیگر آماده شدن برای رقابت بر سر مسائل ارزشی بین دو طرف است. حقوق بشر با تفاسیر گوناگون مورد ادعای قدرت‌های ‌جهانی است و اتفاقا رهبر انقلاب بارها بر مدعی بودن ایران در این حوزه تأکید کرده است. فراتر از حقوق بشر، جمهوری اسلامی باید حرف‌های بیشتری برای زدن در صحنه جهانی داشته باشد. برخی دیدارهای مقامات دولت پیشین با گروه‌های خاص در جریان سفرهای به غرب، حالتی خاص از حرکت کشور برای حرف زدن در صحنه جهانی بود که نیازمند اصلاح و پیگیری همه جانبه است. نشستن در ایران و خلاصه کردن همه چیز به محکوم کردن مقامات اروپایی راهی ساده و کم‌اثر است.

مبارزان عزالدین قسام سقوط یک فروند هواپیمایی شناسایی اسرائیل را در غرب گذرگاه صوفا در شرق شهر رفح در جنوب نوار غزه را رصد کرده و توانستند به این هواپیما دست یافته و آن را به محل نامعلومی ببرند.
کد خبر: ۳۸۵۸۷۵
تاریخ انتشار:۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۸-11 March 2014
جنبش حماس امروز اعلام کرد به یک فروند هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی رژیم اسرائیل دست یافته است‬.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری ژورنال، گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش حماس امروز سه شنبه اعلام کرد که به یک فروند هواپیمای بدون سرنشین ارتش اسرائیل دست یافته است. از این هواپیما برای کارهای شناسایی و جاسوسی استفاده می‌شود.

یک منبع امنیتی در غزه گفت: مبارزان عزالدین قسام سقوط یک فروند هواپیمایی شناسایی اسرائیل را در غرب گذرگاه صوفا در شرق شهر رفح در جنوب نوار غزه را رصد کرده و توانستند به این هواپیما دست یافته و آن را به محل نامعلومی ببرند.

یک سخنگوی نظامی ارتش اسرائیل اعلام کرد که یک فروند هواپیمای شناسایی کوچک بدون سرنشین اسرائیل در جنوب نوار غزه سقوط کرده است.

این سخنگو افزود: هواپیما از نوع "مسافر آسمان" است. وی در عین حال علت سقوط این هواپیما را ذکر نکرد.

هم اکنون خبرهایی درباره برنامه دولت عربستان سعودی برای تعلیق فعالیت دفتر نمایندگی شبکه الجزیره در این کشور منتشر شده است.
وزیر خارجه قطر در اظهارات جدیدی از قصد کشورش برای مقاومت در برابر فشارهای عربستان سعودی و عدم تغییر سیاست های دوحه در برابر موضوعات منطقه ای خبر داد.

به گزارش عصر ایران، در هفته گذشته، سه کشور عربستان سعودی، بحرین و امارات به صورت همزمان و مشترک، سفرای خود را از دوحه قطر فراخواندند.

به گفته کارشناسان، این اقدام به رهبری ریاض، با هدف اعتراض به حمایت های قطر از اخوان المسلمین مصر صورت گرفت.

در همین ارتباط، رسانه های سعودی از گام های بعدی علیه قطر در صورت عقب نشینی این کشور خبر می دهند.

روزنامه الوطن کویت هم نوشت امیر قطر با درخواست خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی  گروه فلسطینی حماس برای ترک دوحه و استقرار در کشور دیگر با هدف کاهش فشارها بر قطر، نپذیرفته است.

قطر: عقب نشینی نمی کنیم

خالد بن محمد العطیه وزیر خارجه قطر گفت استقلال سیاست خارجی دولت قطر غیرقابل مذاکره است و کشورش سیاست خارجی مستقل به دور از هر گونه تاثیر خارجی را دنبال می کند.

وی اضافه کرد: قطر دنباله رو محورهای موجود در منطقه خاورمیانه نیست بلکه مسیر و شیوه ویژه خود را دنبال می کند. مبانی و ارزش های قطر در مراحل مختلف تاریخ و زمان، تغییر نمی کند بلکه از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود.

العطیه که در نشستی در مرکز تحقیقات سیاسی پاریس سخن می گفت ادامه داد: مبنای اساسی در سیاست خارجی قطر، پایبندی این کشور در حمایت از حق ملت ها در تعیین سرنوشت خود و حمایت از حقیقت عدالت و آزادی و دموکراسی های جدید بعد از بهار عربی است. قطر تصمیم گرفته است در حاشیه تاریخ باقی نماند بلکه به دنبال نقش بزرگ در امور جهانی و ارتباط با کشورهای دیگر و میانجیگری در نزاع ها و حمایت از پناهندگان است.

وزیر خارجه قطر درباره اقدام مشترک و همزمان سه کشور عربستان سعودی، بحرین و امارات در فراخواندن سفرای خود از دوحه نیز گفت: این موضوع ارتباطی با امنیت داخلی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ندارد بلکه دلیل این موضوع تفاوت شفافت در نظرات درباره مسائل بین المللی است.

گام های بعدی فشار علیه قطر

رسانه های سعودی به نقل از منابع آگاه می نویسند: در صورتی که قطر به درخواست های ریاض، پاسخ مثبت ندهد عربستان سعودی قصد دارد به همراه امارات و بحرین سلسله اقدامات دیگری را علیه قطر اعمال کنند.

عربستان سعودی قصد دارد بعد از فراخوانی سفیر خود از دوحه، مجموعه اقدامات محدود کننده اقتصادی را علیه قطر اعمال کند. از جمله این اقدامات، محدودیت هایی برای شرکت هواپیمایی قطر و شبکه الجزیره است.

هم اکنون خبرهایی درباره برنامه دولت عربستان سعودی برای تعلیق فعالیت دفتر نمایندگی شبکه الجزیره در این کشور منتشر شده است.

علاوه بر این شماری از فعالان رسانه ای و تحلیلگران و کارشناسان حوزه های مختلف در کشورهای بحرین، عربستان سعودی و امارات، همکاری و ارتباط با رسانه های قطری را متوقف کرده اند.
قطر در حال حاضر بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده گاز طبیعی ال ان جی جهان به شمار می رود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد