سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان



فارس گزارش می‌دهد
مصوبه سفر رهبری به خوزستان در کش و قوس‌های اجرایی

یکی از اصلی‌ترین صنایع خوزستان پیش از صنعت نفت، کشاورزی است که برای تامین غذای کشور نقش اساسی ایفا می‌کند، صنعت کشاورزی است که در شرایط کنونی در خوزستان رونق بسیار خوبی دارد ولی کیفیت و بازده مناسبی ندارد.

خبرگزاری فارس: مصوبه سفر رهبری به خوزستان در کش و قوس‌های اجرایی

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، صنعت کشاورزی به واسطه اجرای سنتی در همه بخش‌ها و فازها به نحوی از دیگر صنایع مانند صنعت نفت عقب مانده است و به این دلیل باید فکری اساسی در این زمینه کرد، سفر مقام معظم رهبری به خوزستان در سال‌های گذشته مصوبه‌ای داشت که طی چند سال 550 هزار هکتار از اراضی استان را پس از تسطیح و کانال‌کشی به کشاورزی تبدیل کنند و برای رفع مشکلات اشتغال در استان به مردم واگذار شود تا بتوان در این مسیر گامی اساسی برداشت.

از دهه هفتاد تا کنون برای اجرای این طرح کمتر از 9 درصد اعتبار و کمتر از 3 درصد کل این طرح اجرایی شده است و به این دلیل می‌توان گفت حرکت لاک‌پشتی این طرح باعث شده تا امیدها برای اجرای این طرح بزرگ و تحول‌آفرین در استان به حداقل کاهش یابد.

مشکلات عدیده اعتباری دولت برای اجرای این طرح بزرگ، تحریم‌ها و عدم تامین ارز مناسب برای اعطای تسهیلات در این زمینه و نبود همت لازم برای اجرایی شدن این طرح‌ها به دلیل اولویت‌بندی‌های دیگر در این بخش باعث شده تا رخوت و خمودگی در این بخش مشاهده شود و کاستی‌ها در این طرح بیش از سایر بخش‌هاست.

*اجرای این طرح یک ضرورت است

شاید کسی در این زمینه هیچ تردیدی نداشته باشد که اجرای این طرح در تحول اساسی در استان خوزستان تاثیر مستقیم دارد ولی نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی می‌افزاید: بیش از 20 درصد این طرح در شهرستان شوش اجرا می‌شود و این طرح می‌تواند شهرستان کشاورزی شوش را از بن‌بست توسعه‌ای نجات دهد.

سیدراضی نوری با اشاره به اینکه خوزستان به اجرای این طرح نیاز دارد، می‌افزاید: خوزستان دارای آب لازم و خاک حاصلخیز است و به این دلیل باید کوشید تا در این زمینه گام‌هایی اساسی برداشت تا مشکلات رفته رفته در بخش کشاورزی، اشتغال و .. برطرف شود.

وی تاکید می‌کند: رفع معضلات در این زمینه در دستور کار قرار گرفته است و در سفر هیئت دو.لت به خوزستان نیز به خوبی مشخص شد که اجرای این طرح جزء اولویت‌های نخست دولت به شمار می‌آید و به این دلیل باید همت کرد تا در این زمینه تلاشی جدی انجام شود.

وی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی برای رفع مشکلات در اجرای این طرح از همه توان خود استفاده کنند و در این بین هیچ کوتاهی پذیرفته نیست.

*حیات خوزستان به اجرای این طرح گره خورده است

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: حیات استان خوزستان از نظر زیست محیطی به اجرای این طرح زیربنایی گره خورده است و باید برای اجرای این طرح تلاش جدی کنیم.

سیدشکرخدا موسوی می‌افزاید: خوزستان برای احیای زمین‌های کشاورزی و آبی کردن اراضی دیم اقدامات چشم‌گیری انجام نداده است و به این دلیل باید تلاش کنیم تا با اجرای سریع این طرح به نحوی عقب ماندگی‌های گذشته را جبران کنیم.

وی با اشاره به اینکه گره کور استان تنها به دست توسعه بخش کشاورزی باز می‌شود، می‌افزاید: خوزستان از آب رودخانه کارون و اراضی وسیع کشاورزی برخوردار است ولی در کشاورزی هنوز باید کشت دیم را هرساله تجربه کند و به این دلیل بخش زیادی از کشاورزان هرساله به دلیل نباریدن باران با مشکلات اساسی مواجه شوند و این مسئله به نحوی مدیریت نادرست منابع در استان را نشان می‌دهد.

وی تاکید می‌کند: خوزستان توانمندی زیادی برای تولید غذای کشور را دارد، همانگونه که در شرایط کنونی بخش زیادی از تولید ذرت و گندم کشور در این استان کشت و برداشت می‌شود ولی در حال حاضر کشاورزی در استان بهره‌وری مناسبی ندارد و زحمات و هزینه‌ها با برداشت‌ها از این صنعت همخوانی ندارد و باید به نحوی به دخل و خرج این صنعت هم توجه کرد.

موسوی اذعان می‌کند: به دلیل کشاورزی سنتی در خوزستان بهره‌وری در این صنعت در خوزستان بسیار ناچیز است و به این دلیل باید کوشید تا با روش‌های تجربه شده مانند مدیریت در کشت و بهره‌وری از آب و .. تلاش کنیم تا زحمات کشیده شده در این زمینه به نحوی نتیجه بهتری داشته باشند.

*اختلافات برطرف شود

در اجرای طرح مقام معظم رهبری در استان خوزستان اختلافات زیادی وجود دارد؛ استاندار خوزستان در نشستی در این زمینه در استانداری بر این اختلافات تاکید می‌کند و می‌گوید: معتقدم این اختلافات موجود همه اختلاف نظر است و همه باید از نظرات وزارت جهاد کشاورزی تمکین کنند.

عبدالحسین مقتدایی می‌افزاید: باید در جلسات شورای برنامه‌ریزی استان خوزستان مشکلات در این زمینه بررسی شود و اختلافات موجود به حداقل برسد تا بتوان به اجرای سریع این طرح در استان امید داشت.

مطمئنا با اجرای این طرح بزرگ می‌توان 9.5 میلیون تن به تولیدات محصولات کشاورزی استان افزود ولی اجرای این طرح بزرگ همتی بزرگ‌تر می‌خواهد که باید در ماه‌های آینده در این باره به قضاوت نشست.

  ******************

  گزارشگر: مجتبی نارنج‌پور

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد