سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یادها و یادبودها


سه دهه ایستادگی، سه دهه حرکت روبه‌جلو
عملیاتی که با رازداری رزمندگان اسلام، دشمن در هم شکست

امروز 20 بهمن سالروز عملیات والفجر 8 یکی از عملیات‌های غرورآفرین دفاع مقدس است.

خبرگزاری فارس: عملیاتی که با رازداری رزمندگان اسلام، دشمن در هم شکست

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، هرچه از جنگ تحمیلی می‌گذشت نیروهای جان بر کف سپاه اسلام بر شرایط جنگ احاطه بیشتری پیدا می‌کردند و دشمن زبون‌تر از همیشه در برابر آنان موضع انفعالی را در پیش می‌گرفت.

به ویژه پس از آزادسازی خرمشهر رزمندگان اسلام با توان و روحیه‌ای مضاعف در صف نبرد با دشمن قرار گرفتند و عملیات بیت ‌المقدس دشمنان را بیش از پیش خودباخته کرده بود.

روند پیروزی‌های رزمندگان تا سال 64 ادامه داشت تا اینکه تصمیم به حمله به فاو گرفته شد، بر این اساس بررسی‌های لازم انجام و تدابیر مورد نیاز نیز اتخاذ شد.

این عملیات قرار بود در اروند وحشی انجام شود و به همین منظور نیاز به استفاده از تدابیر مهم نظامی و اطلاعاتی بود که در سه بخش آموزش، شناسایی و تدارک متمرکز شد.

آموزش نیروهای ایرانی در یگان‌های مختلف با حساسیت زیاد، از سوی فرماندهان انجام و سعی بر آن بود که دشمن به هیچ‌وجه متوجه کوچکترین حرکتی در منطقه نشود، چراکه این قطعه از جبهه، برای عراق اهمیت ویژه‌ای داشت.

*موقعیت جغرافیایی فاو

فاو، زمینی است محصور در میان رودخانه اروند، خلیج‌ فارس و خور عبدالله، که از سمت خشکی به بصره منتهی می‌شود.

در شمال این منطقه، رودخانه اروند و جزیره آبادان واقع شده و در فاصله 90 کیلومتری شمال غربی آن، شهر صنعتی بصره قرار دارد. همچنین در جنوب فاو، خور عبدالله، خلیج فارس و در جنوب غربی، بندر ام‌القصر قرار دارد. گذشته از همه این موارد، دو دلیل عمده نزدیکی به بصره و گذرگاه اتصال به خلیج فارس، کافی بود که عراق تدابیر شدید و امکانات وسیعی را در منطقه لحاظ کند.

وجود عوارض طبیعی مانند رودخانه خروشان اروند که با اتصال به آب‌های آزاد، شرایطی استثنایی دارد و به لحاظ عمق و عرض نیز با رودخانه‌های دیگر متفاوت است شرایط خاصی را برای این عملیات ایجاد کرده بود و از سوی دیگر عراق تصور نمی‌کرد یگان‌های رزمی ایران، قادر به عبور از اروند باشند.

* آغاز عملیات در 20 بهمن 64

سرانجام پس از انجام همه مراحل و پیش‌بینی‌های لازم عملیات والفجر هشت در ساعت 10: 22 دقیقه بیستم بهمن ماه 64 آغاز شد.

با اعلام رمز عملیات با نام «بسم‌الله الرحمن الرحیم . لاحول‌ولاقوه‌الابالله‌العلی‌العظیم، وقاتلوهم‌حتی‌لاتکون‌فتنه و «یا فاطمه‌ الزهرا، یا فاطمه‌‌الزهرا، یا فاطمه‌الزهرا» نیروهای رزمنده هجوم گسترده خود را آغاز کردند.

لشکرها و تیپ‌های نیروی سپاه پاسداران، با پشتیبانی آتش توپخانه ارتش، مبادرت به شکست خط دشمن کرده بود، شکستن خط، پاک‌سازی و گرفتن سرپل مناسب، نقش اساسی را در تضمین موقعیت عملیات داشت، غواصان باید معابر را برای نیروهای قایق سوار باز می‌کردند تا آنها بتوانند از این معابر، وارد ساحل دشمن شده و تا روشنایی صبح، منطقه را برای تثبیت و استحکام سر پل، پاک‌سازی کنند.

در لحظه، شکستن خط و درگیری با عراقی‌ها. هوای مه‌آلود و نم نم باران، غواصان را برای انجام بهتر عملیات یاری کرد و عراقی‌ها که غافل‌گیر شده بودند، بی‌هیچ مقاومتی پا به فرار گذاشتند.

یکی، دو ساعت پس از درگیری شنود بی‌سیم دشمن، حکایت از اوضاع نابسامان و به هم ریخته خطوط دفاعی عراق داشت هر یک از فرماندهان عراقی، نسبت به منطقه تحت‌الحفظ خود، سلب مسئولیت کرده و یکسره از رده‌های بالای خود، درخواست کمک کردند.

روز نخست، عملیات در شرایطی سپری شد که دشمن به دلیل غافل‌گیری طولانی، ناآگاهی نسبت به اوضاع برای هرگونه عکس‌العمل زمینی و هوایی، مهلتی نیافت.

پیشروی رزمندگان، زنگ خطر سقوط بصره را به صدا درآورد و عراق مجبور شد تا به هر قیمتی، از پیشروی قوای ایران بکاهد. در روزهای بعد، درگیری‌های سختی بین طرفین روی داد؛ ولی این جنگ و گریزها در کنار خور عبدالله و منطقه‌ای به نام «کارخانه نمک» به اوج خود رسید. اما عراق دیگر نتوانست به خطوط دفاعی سابق خود در منطقه بازگردد و به شکست خود در شهر فاو اعتراف کرد.

* دستاوردهای عملیات والفجر 8

در عملیات والفجر هشت، نزدیک به 800 کیلومتر مربع از خاک عراق فتح و تلفات و خسارات سنگینی بر دشمن وارد شد. عراق در جریان این عملیات، نزدیک به 52 هزار کشته، زخمی و اسیر داد.

10 تیپ پیاده، کماندویی و نیروی مخصوص، دو تیپ زرهی، چهار گردان ضدهوایی، 10 گردان جیش الشعبی و پنج گردان توپخانه دشمن 100 درصد منهدم شدند.

در این عملیات تعداد 74 فروند از هواپیماهای دشمن، 11 فروند چرخبال، 600 دستگاه تانک و نفر بر، 500 دستگاه خودرو نظامی، 20 عراده توپ صحرایی، 55 عراده توپ ضدهوایی، 2 فروند ناوچه موشک انداز و 5 دستگاه مهندسی، منهدم شدند.

140 دستگاه تانک و نفربر، 250 دستگاه خودرو، 35 عراده توپ صحرایی، 150 عراده توپ ضدهوایی و سه دستگاه رادار موشک و دستگاه مهندسی از میان تجهیزات ارتش عراق به غنیمت رزمندگان ایران درآمد.

ایران توانست بر سواحل شمالی خور عبدالله و شبه جزیره فاو مسلط و راه ورود عراق به خلیج فارس را مسدود کند.

* رازداری رزمندگان مهم‌ترین دلیل پیروزی بود

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج خرمشهر در خصوص عملیات والفجر 8 گفت: عملیات والفجر هشت یک ویژگی برجسته‌ای را نسبت به سایر عملیات‌ها داشت و آن نیز حفاظت اطلاعات بود.

عادل فرهانیان ادامه داد: در واقع بعد از توکل به خدا، رازداری رزمندگان اسلام مهم‌ترین دلیل پیروزی در این عملیات بود.

فرهانیان تصریح‌کرد: رازداری رزمندگان در این عملیات به حدی بود که دشمن غافلگیر شد و وقتی متوجه حضور رزمندگان شد که دیگر کار از کار گذشته بود.

وی اضافه‌کرد: چگونگی عبور رزمندگان اسلام از اروندرود موجب تعجب و شگفتی نیروهای دشمن شده بود و این مسئله موجب شد تا آنها نتوانند مقاومت کنند.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج خرمشهر خاطرنشان‌کرد: به همین دلیل سالروز عملیات والفجر هشت به نام روز حفاظت اطلاعات نام‌گذاری شده است.

فرهانیان افزود: در این عملیات که به‌منظور تسلط بر فاو انجام شد در طول ماه‌ها برنامه‌ریزی برای اجرای آن دشمن کوچک‌ترین اطلاعاتی را از این عملیات و اجرای آن نیافت.

وی گفت: از سوی دیگر با توجه به وضعیت اروند و خروشان بودن آن دشمن فکر نمی‌کرد که نیروهای رزمنده کشورمان بتوانند از آن عبور کنند.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج خرمشهر خاطرنشان‌کرد: این عملیات با توجه به موقعیت اجرا و نحوه انجام آن از اهمیت خاصی برخوردار است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد