سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار اقتصادی خوزستان



جزییات طرح توسعه منطقه‌ای - اقتصادی خوزستان
اقتصادی  12:33:48 1392/11/19
9211-10074-5 کد خبر
RSS :: پرینت

طرح توسعه منطقه‌ای اقتصادی استان خوزستان با رویکرد استراتژیک، با موافقت اعضای شورای برنامه‌ریزی به تصویب رسید.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) –منطقه‌خوزستان- مهرداد نیکو مشاور طرح توسعه اقتصادی استان در حاشیه شورای برنامه‌ریزی درباره این طرح اظهارکرد: توسعه به مفهوم افزایش ظرفیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یک جامعه و برنامه‌ریزی به معنای تعریف آگاهانه برای نیل به توسعه است.

 

وی افزود: توسعه ابعاد متفاوتی دارد و شامل توسعه‌های اقتصادی و اجتماعی و دیگر موارد می‌شود و برنامه‌ریزی را می‌توان در ابعاد مختلف شهرستانی و منطقه‌ای انجام داد.

 

نیکو تصریح‌کرد: برنامه‌ریزی می‌تواند راهبردی یا جامع باشد. در برنامه‌ریزی جامع ما به همه بخش‌ها می‌پردازیم اما در برنامه‌ریزی راهبردی مسایل اولویت‌دار مشخص‌شده و ما بر آن مسایل تمرکز می‌کنیم.

 

وی عنوان‌کرد: بیشتر تمرکز رویکردی که برای برنامه‌ریزی استان درنظر گرفته‌شده، توسعه اقتصادی است.

 

نیکو ادامه‌داد: در رویکردهای جدید امر توسعه، انسان محور توسعه است و باید سه ویژگی درآمد مکفی، سلامت و آموزش برای وی محقق شود. جامعه اگر از این مولفه‌ها برخورد باشد، قطعا آن جامعه توسعه می‌یابد.

 

وی بیان‌کرد: براساس آمارهای سرشماری عمومی سال 90 و مرکز آمار، نرخ بیکاری خوزستان 25.7 درصد بود که بعد از استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و لرستان بالاترین نرخ بیکاری را در بین استان‌های کشور دارا است.

 

نیکو اظهارکرد: نکته حائز اهمیت این است که از 330 هزار بیکار استان، 45 هزار نفر دارای تحصیلات دانشگاهی هستند و نشان می‌دهد که ما باید در امر توسعه تمرکز خود را بر ایجاد اشتغال بگذاریم. ایجاد اشتغال موجب افزایش درآمد سرانه افراد می‌شود و این مساله موجب ارتقای سلامت و آموزش خواهد شد.

 

وی گفت: برای توسعه نیاز به سرمایه‌گذاری داریم که یا باید دولت از سوی دولت انجام شود یا بخش‌خصوصی اقدام به سرمایه‌گذاری کند. عمده سرمایه‌گذاری‌های استان توسط بخش دولتی صورت گرفته و استان خوزستان یکی از دولتی‌ترین اقتصادها را در بین استان‌های کشور دارد اما هم به دلیل محدویت منابع مالی کشور، هم قوانین بالادستی از جمله اصل 44، دولت از سرمایه‌گذاری‌ها در تصدی‌گری‌های اقتصادی منع شده و فقط می‌تواند امور حاکمیتی را عهده‌دار باشد.

 

وی تصریح‌کرد: پس ما ناگزیر هستیم به دلیل این مسایل، بخش‌خصوصی را به مناطق خود فرا بخوانیم و از ظرفیت‌های این بخش استفاده کنیم.

 

نیکو گفت: واریانس نرخ بیکاری در شهرستان‌های استان متغییر است. براساس آمار  از 12.4 درصد تا 43.4 درصد نرخ بیکاری در استان وجود دارد و این مساله نشانگر تفاوت قابلیت‌های استان در ایجاد اشتغال برای ساکنان هر منطقه یا شهرستان است. سرمایه‌گذاری‌ها در زیرساخت‌ها نیز متفاوت بوده است. در یک شهرستان همچون ماهشهر به دلیل بنادر و پتروشیمی‌ها سرمایه‌گذاری‌های زیادی صورت گرفته اما شهرستان‌هایی وجود دارد که سرمایه‌گذاری کمتری در زیرساخت‌های آن‌ها انجام شده است. ما در بحث زیرساخت‌های استان با یک توسعه ناهمگون مواجه هستیم. استان در یک یا چند بخش توسعه یافته است که این مسئله به مفهوم توسعه کل استان نیست و آمار نرخ بیکاری استان حاکی از این مساله است.






رای انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با اتاق تعاون خرمشهر صورت گرفت؛
حضور هیات اقتصادی استان بصره در خوزستان
اقتصادی  14:37:4 1392/11/19
9211-10574-5 کد خبر
RSS :: پرینت

هیات اقتصادی از استان بصره عراق جهت انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با اتاق تعاون خرمشهر امروز(19 بهمن‌ماه) به خوزستان آمد.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) –منطقه‌خوزستان- هوشمند صفایی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران اظهارکرد: تفاهم‌نامه همکاری بین 2 طرف هنوز امضاء نشده است و مسوولان استان بصره پس از مطالعه سند تفاهم‌نامه تا 15 روز دیگر نتیجه را اعلام می‌کنند.

 

وی افزود: امضای چنین تفاهم‌نامه‌هایی برای افزایش حجم همکاری و توسعه مبادلات و صادرات استان است.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان بیان‌کرد: عراق یکی از بازارهای هدف ما است که با توجه به پتانسیل‌های موجود در استان، افزایش روابط با استان بصره می‌تواند در جهت توسعه استان تاثیر مثبتی داشته باشد.

 

صفایی خاطرنشان‌کرد: شرایط برای همکاری بین دو کشور فراهم است. اعلام شهرهای آبادان و خرمشهر به عنوان منطقه آزاد از سوی رییس‌جمهور می‌تواند نقش به‌سزایی در توسعه صادرات استان داشته باشد.

 

وی تصریح‌کرد: با توجه به این‌که تفاهم‌نامه موردنظر با اتاق تعاون خرمشهر منعقد می‌شود، کلیه تعاونی‌های استان می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان خاطرنشان‌کرد: در حال حاضر 12 هزار تعاونی در بخش‌های تولیدی، خدماتی، بهداشت و درمان و سایر موارد دیگر فعال هستند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد