سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

 

 

شورای امنیت از دولت عراق در مبارزه با تروریسم حمایت کرد

شورای امنیت سازمان ملل متحد بامداد امروز از دولت عراق به ریاست نوری مالکی در مبارزه با تروریسم و بازپس‌گیری کنترل تعدادی از مناطق این کشور از تروریست‌ها حمایت کرد.

خبرگزاری فارس: شورای امنیت از دولت عراق در مبارزه با تروریسم حمایت کرد 

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، 15 عضو شورای امنیت در بیانیه خود از نوری المالکی نخست وزیر عراق حمایت کردند.گروه تروریستی موسوم به دولت اسلامی در عراق و شام (داعش) هفته گذشته کنترل شهر فلوجه و تعدادی از محله های شهر الرمادی در استان الانبار را به دست گرفتند که درپی آن ارتش عراق با همراهی عشایر برای بازپس گیری این مناطق و بیرون راندن داعش وارد عمل شدند.ارتش و عشایر در این مدت بخش هایی را از کنترل تروریست ها خارج و شماری از آنها را کشته اند.شورای امنیت در بیانیه خود این حملات تروریست ها در عراق را محکوم و از شجاعت نیروهای امنیتی عراق در استان الانبار ستایش کرد.

دراین بیانیه آمده است: شورای امنیت حمایت کامل خود را از تلاش های مداوم دولت عراق برای محافظت از ملت عراق ابراز می دارد.این بیانیه افزود: شورای امنیت قبایل عراق و مسئولان محلی و نیروهای امنیتی در استان الانبار را به ادامه استقرار و گسترش دامنه حضور خود و تقویت همکاری بین خودشان علیه خشونت و ارعاب تشویق می کند و بر اهمیت زیاد اجرای گفت وگو و وحدت ملی تاکید می کند.

 

 

سازمان جاسوسی و ضدجاسوسی روسیه اعلام کرد
عربستان سعودی مرکز اصلی هدایت عملیات تروریستی ولگوگراد

سازمان جاسوسی جمهوری فدرال روسیه در اسناد ارائه‌شده به رئیس‌جمهور این کشور اعلام کرده است مرکز اصلی هدایت عملیات اخیر در ولگوگراد کشور عربستان سعودی بوده است.

خبرگزاری فارس: عربستان سعودی مرکز اصلی هدایت عملیات تروریستی ولگوگراد 

به گزارش خبرگزاری فارس، سازمان جاسوسی و ضد جاسوسی جمهوری فدرال روسیه (F S B) پیرامون عقبه عملیات‌های تروریستی گروه «بیوه‌های سیاه پوش» در ولگوگراد به اسناد و مدارک مستند و مهمی دست پیدا کرده است.

این سازمان در روند گزارش دهی خود به پوتین رئیس جمهوری این کشور در تاریخ هشتم ژانویه سال جاری، اسنادی ارائه کرده که عمده آنها حکایت از خطوط ارتباطی چند لایه اینترنتی و سرپل‌های فیزیکی در کشورهای انگلیس، امارات، لبنان و ترکیه داشته است.

در این گزارش مرکز اصلی هدایت عملیات اخیر عربستان سعودی اعلام می شود.

این گزارش محرمانه نیز در مورد نحوه حمایت‌های مالی و پشتیبانی‌های لجستیکی سعودی از گروه فوق‌الذکر مطالب دقیقی ارائه کرده است.

بخش عمده این اطلاعات دقیق با بهره‌گیری از منابع انسانی نفوذی سازمان امنیتی جمهوری فدرال روسیه در گروه‌های وابسته به سعودی جمع‌آوری شده است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه هشدار داد به اقدام القاعده در انفجارهای ولگوگراد به زودی پاسخ می‌دهیم، عوامل انفجارهای ولگاگراد تاوان سختی خواهند پرداخت.

هشدار روسیه زمانی مطرح می‌شود که دیدار بندر بن سلطان، رئیس دستگاه اطلاعاتی و رئیس شورای امنیت ملی عربستان با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نتیجه‌ای در بر نداشت ضمن اینکه بندر بن سلطان پیش از این روسیه را تهدید کرده بود.

 

 

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نواف عبید مشاور وزیر خارجه عربستان و عضو مرکز علوم و امور بین المللی بلعر دانشگاه هاروارد از تلاش عربستان به منظور تشکیل دو ارتش جدید خبر داد.

العالم به نقل از سایت الرای الیوم در گزارش خود نوشت: ارتش اول که شامل صد هزار سرباز و افسر خواهد بود در چارچوب نیروهای فرماندهی نظامی مشترک خلیج فارس خواهد بود که در کنفرانس اخیر سران عرب در کویت توافق شد به عنوان جایگزین نیروهای سپر جزیره تاسیس شود.

وی افزود: مقر این فرماندهی در ریاض خواهد بود که به همین دلیل، ۵۰ تا ۷۰ هزار نفر از نیروهایش و همچنین فرماندهان ارشد آن عربستانی می باشند. این موضوع حساسیت بسیاری از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را برانگیخته که از سلطه عربستان شکوه دارند.

نیروی دوم، شامل ۵۰ هزار جنگجوی خارجی خواهد بود که احتمالا به ۲۵۰هزار سرباز خواهد رسید و به مثابه نیروی واکنش سریع تحت امر عربستان تلقی خواهد شد.

بر اساس گزارش های غربی، مراکز آموزش این گروه در وسط صحرا و نزدیک مرز اردن می باشد.
استراتژی دیگر عربستان، متحد ساختن گروهه ای مخالف به منظور تسریع در سرنگون سازی نظام سوریه و مهار نفوذ ایران در منطقه است.

لذا جنگ گروه های مسلح سوری مورد حمایت عربستان علیه داعش به خاطر مخالفت داعش با قرارگرفتن زیر پرچم عربستان می باشد.

منابع غربی افزودند: به احتمال زیاد، اعضای نیروی دوم از اردن، مغرب و تا حدودی از یمن خواهد بود که به خوبی مسلح خواهند شد و کارشناسان آمریکا به ویژه مارینز، انگلستان و فرانسه آموزش این نیروها را به عهده خواهند داشت. دیگر اهداف سیاسی عربستان اینگونه است:

۱ – جلوگیری از حضور ایران در ژنو ۲ و اصرار به عدم ایفای نقش بشار اسد رییس جمهور سوریه در دولت انتقالی.

۲ – فرسایش حزب الله در جنگ داخلی در لبنان و تقویت ارتش لبنان با سه میلیارد دلار خرید تسلیحات پیشرفته از فرانسه.

۳ – حمایت مالی و تسلیحاتی از گروه های سنی و نژادی غیر فارس مخالف نظام ایران برای تضعیف ایران از داخل که ۵۰ درصد ساکنان این کشور را تشکیل می دهند.

۴ – پشتیبانی از دولت موقت مصر و عبدالفتاح السیسی حاکم فعلی در جنگ علیه اخوان المسلمین که دشمن اصلی عربستان است.

در سطح دیپلماسی عربی و خلیج فارس، تلاش عربستان مبتنی بر افزایش انزوای حماس بدون تقویت روابط با محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، تقویت همکاری با فرانسه به عنوان اولین جایگزین آمریکا و دورساختن روسیه از روند حمایت از اسد است.

منابع غربی معتقدند امسال، سال کنفدراسیون میان عربستان و بحرین به عنوان اتحادیه گسترده خلیجی است.

محافل خبری در خلیج فارس نیز می گویند، عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان قصد ایجاد کنفدراسیون کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را داشت اما کلمه کنفدراسیون را از سخنرانی اش در نشست شورای همکاری خلیج فارس در ریاض حذف کرد.

سعودی ها که این روزها به شدت در منطقه دچار بن بست شده اند، در حالی به در و دیوار می زنند که بیشتر طرح های آنها در منطقه با مخالفت کشورهای مختلف مواجه شده و و به دلیل بی عرضگی نظامی، همواره شکست می خورند.
 
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک خبرگزاری غربی مدعی مذاکره ایران و ورسیه برای عقد یک قرارداد بزرگ نفتی شد که به زعم این رسانه،به صورت نفت در برابر کالا بوده و ارزش ماهیانه آن یک میلیارد و 500 میلیون دلار است.

رویترز در گزارش خود می نویسد: در صورت امضای این قرارداد بزرگ، روسیه در هر روز 500 هزار بشکه نفت از ایران دریافت می کند و در عوض آن کالا و تجهیزات به تهران ارسال می کند. 

یک مقام روسی که در جریان مذاکرات مسکو و تهران قرار دارد به رویترز گفت: پیشرفت خوبی در مذاکرات حاصل شده و به احتمال زیاد به موفقیت ختم می شود. ما در حال مذاکره در مورد جزئیات برای نهایی کردن این قرارداد هستیم و تاریخ دقیق امضای این قرارداد به حل شدن جزئیات بستگی دارد.   

به گفته این مقام روسی، خواست مسکو آن است که این قرارداد هرچه سریعتر انجام شود. رویترز در ادامه به نقل از یک مقام ایرانی نیز می نویسد که تهران نیز امیدوار است که این قرارداد هرچه سریعتر امضا شود.

رویترز توضیح چندانی درباره این قرارداد نداده و می نویسد: این مذاکرات به دلیل توافقنامه ای است که در ماه نوامبر (آذرماه) میان ایران و کشورهای 1+5 به امضا رسید و قرار است که در صورت اجرای این توافقنامه بخشی از تحریم های ایران لغو شود.

بر اساس این گزارش، البته روسیه برای عقد این قرارداد باید به نوعی رضایت دیگر کشورهای حاضر در گروه 1+5 را به دست بیاورد. این در حالی است که در روزهای گذشته گزارش هایی در مورد تلاش شرکت های نفت غربی برای عقد قرارداد با ایران و حضور مجدد در میدان های نفتی جمهوری اسلامی منتشر شده بود. 

در همین رابطه اشپیگل در مطلبی با عنوان "تغییر قرن: سرمایه گذاران بین المللی به تهران هجوم آورده اند" به تلاش شرکت ها و سرمایه گذاران خارجی برای حضور دوباره در ایران اشاره می کند.

"دانیل برنبک" رئیس کمیته صنایع و تجارت آلمان در تهران، در این رابطه به اشپیگل گفت: هواپیماهای مسافری که عازم ایران هستند مملو از شخصیت های ایتالیایی هستند. این شخصیت ها شامل افرادی از شرکت انی و اس پی ای هستند.

به نوشته اشپیگل، فرانسه نیز در راه حضور دوباره در ایران است. در قراردادی که ارزش آن به میلیاردها دلار می رسد فرانسه مجددا مجوز صادرات قطعات خودروهای پژو را به ایران داده است.

به نوشته این روزنامه ها، علاوه بر ایتالیا و فرانسه، آمریکا نیز با شرکت های اگزون موبایل و شورون و تعداد دیگر از شرکت ها در مسیر حضور مجدد در ایران است. به گفته برنبک، این شرکت ها مسئول نوسازی تاسیسات استخراج، تولید و پالایش نفت در ایران هستند. این شرکت ها همچنین توسعه میدان های جدید نفتی در ایران را برعهده خواهند داشت.
منبع: مهر
 
رویترز به نقل از دیپلمات هایی که اشاره ای به نامشان نکرده نوشته است: مذاکرات کارشناسی ایران و شش قدرت جهانی در خصوص نحوه اجرایی کردن توافقنامه ژنو٬ بر سر مسئله توسعه نسل جدید سانتریفیوژها از سوی ایران٬ به مشکل برخورده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رویترز به نقل از دیپلمات هایی که اشاره ای به نامشان نکرده نوشته است: مذاکرات کارشناسی ایران و شش قدرت جهانی در خصوص نحوه اجرایی کردن توافقنامه ژنو٬ بر سر مسئله توسعه نسل جدید سانتریفیوژها از سوی ایران٬ به مشکل برخورده است.

به گزارش انتخاب به نقل از این خبرگزاری ؛ یکی از این مسائل حل نشده که در مذاکرات ۱۹ و ۲۰ دی‌ماه در ژنو مطرح خواهد شد٬ تحقیق بر روی نسل جدید سانتریفیوژها و توسعه آنها است که ایران از نصبشان خبر داده است.

علی‌اکبر صالحی٬ رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هشتم دی‌ماه اعلام کرد «هزار ماشین سانتریفیوژ نسل دوم (IR-2m) نصب کرده‌ایم٬ اما با توجه به مذاکرات هسته‌ای که در حال انجام است٬ گاز UF6 به آن‌ها تزریق نکرده‌ایم.»

 او یک روز پیش از آن نیز گفته بود که نسل جدید سانتریفیوژها در حال ساخت است٬ اما تا زمانی که به تولید انبوه برسند٬ باید تمامی آزمون‌های لازم روی آنها انجام شود.

یک دیپلمات غربی به خبرگزاری رویترز گفته است «بر اساس توافقنامه ژنو٬ ایران مجاز است تا به تحقیق و توسعه (سانتریفیوژها) دست بزند٬ اما اجازه ندارد سانتریفیوژهای تازه‌ای نصب کند٬ به جز در مواردی که سانتریفیوژی بخواهد جایگزین سانتریفیوژ فعالی که از دور خارج شده است٬ بشود.»

به گفته این دیپلمات مسئله سانتریفیوژها از موارد اصلی‌ای بود که منجر به توقف مذاکرات کارشناسی آذرماه شد٬ مذاکراتی که ۲۸ آن ماه آغاز و سی‌ام متوقف شد.

دیگر دیپلمات‌های غربی نیز تایید کرده‌ا‌ند که بحث سانتریفیوژها از موضوعات اصلی مذاکرات است و همچنین تاکید کرده‌اند که از اصرار ایران بر ادامه تحقیقات و توسعه سانتریفیوژهایش خشنود نیستند!

این در حالی است که ایران می‌گوید تحقیقات در زمینه سانتریفیوژها امری حیاتی است. یک مقام ارشد دولت ایران به این خبرگزاری گفته است «ما باید اطمینان حاصل کنیم که حق تحقیق و توسعه‌مان در این زمینه محترم شمرده می‌شود.»

 

 

سرویس‌های اطلاعاتی ارتش اسرائیل در حال جذب ساکنان ایرانی‌تبار سرزمین های اشغالی هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رویترز نوشت: در پی نیاز بالای سرویس‌های اطلاعاتی ارتش اسرائیل به فارسی زبانان، ابن بخش ها در حال جذب ساکنان ایرانی‌تبار سرزمین های اشغالی هستند.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب،‌ بخش‌های اطلاعاتی ارتش این رژیم در حال جذب «گسترده» شهروندان ایرانی‌تبار در اسرائیل هستند.

 حدود بیست درصد از ایرانی‌تبارهایی که به سربازی فراخوانده می‌شوند، به بخش اطلاعاتی ارتش اعزام می‌شوند.

خبرگزاری رویترز شمار ایرانی‌تبارهای اسرائیل را تا ۲۵ هزار نفر برآورده کرده و ارتش اسرائیل نیز گفته است هرساله «ده‌ها» تن از آنان به سربازی فراخوانده می‌شوند.
 
اینگونه نه. بروم که چه بگویم. من مسئولیتی ندارم که بگویم با این کار موافق یا با آن کار مخالف هستیم. این کار در درجة اوّل از اختیارات رهبری و سیاست‌های کلی نظام و بعد دولت است. باید اول طرحی مثل همین مذاکرات، تهیه و خطوط قرمز مشخص شود تا کسانی که برای مذاکره می روند؛ بدانندچه بگویند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :



مصطفی فقیهی، انتخاب : در روزهای پایانی ماه صفر، در گفتگویی اختصاصی با آیت اله هاشمی رفسنجانی، پرسشهای خود درباره سیاست خارجی، سیاست داخلی، ارزیابی عملکرد دولت اعتدال و موانع دولت برای تحقق برنامه اش را با ایشان مطرح ساخته و رییس مجمع تشخیص مصلح نظام ، دیدگاههای خود را در این موضوعات برای مخاطبان سایت «انتخاب» تشریح کرد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در بخشی از این گفت و گو با پایگاه خبری «انتخاب»، گفت:  روابط ایران و عربستان در هیچ‌دوره‌ای اینقدر تیره نبوده است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد سفر احتمالی اش به عربستان گفت: اصل سفر بنا بود که برای زیارت و مراسم عمره به حج بروم که  مشکلی نیست. مسأله این است که اگر بحث مذاکره برای حل مشکلات است ؛ باید اول در اینجا طرحی آماده شود که ما چه می‌خواهیم و آنها چه می‌خواهند.

ایشان افزود: باید بحث‌های کارشناسی شود تا هر کسی که می‌رود ؛ با برنامه برود و مذاکره کند.

آیت الله هاشمی در پاسخ به این سئوال که «فکر نمی کنید نیاز است در این برهه حساس، فردی چون حضرتعالی وارد میدان شده و ضمن سفر به عربستان، مشکلات را مرتفع سازید؟»، گفت:  اینگونه نه. بروم که چه بگویم. من مسئولیتی ندارم که بگویم با این کار موافق یا با آن کار مخالف هستیم.  این کار در درجة اوّل از اختیارات رهبری و سیاست‌های کلی نظام و بعد دولت است. باید اول طرحی مثل همین مذاکرات، تهیه و خطوط قرمز مشخص شود تا کسانی که برای مذاکره می روند؛ بدانندچه بگویند.

متن این بخش از گفت و گو در پی می آید:

○ انتخاب: با توجه به تشدید درگیری های در سوریه وعراق و افزایش حمایت مالی وتجهیزاتی از سلفیون و تکفیری ها ، نقش عربستان را در این فعالیت‌ها چقدر می‌دانید ؟

 آیت الله هاشمی: عربستان هم الان از همین نیروهای تندرو در آن قسمت‌ها حمایت می‌کند.

 انتخاب: درمورد سفر حضرت‌عالی به عربستان بحث‌هایی مطرح شده بود. آیا این امید وجود دارد؟

 آیت الله هاشمی: اصل سفر بنا بود که برای زیارت و مراسم عمره به حج بروم که مشکلی نیست. مسأله این است که اگر بحث مذاکره برای حل مشکلات است ؛ باید اول در اینجا طرحی آماده شود که ما چه می‌خواهیم و آنها چه می‌خواهند. باید بحث‌های کارشناسی شود تا هر کسی که می‌رود ؛ با برنامه برود و مذاکره کند.

 انتخاب: فکر می‌کنم روابط ایران و عربستان در هیچ‌دوره‌ای اینقدر تیره نبوده است.

 آیت الله هاشمی: بله. الان خیلی تیره است.

 انتخاب: فکر می‌کنید این حاصل تندروی‌های ما بوده یا آن طرف؟

 آیت الله هاشمی: هر دو طرف

 انتخاب: فکر نمی‌کنید در اینجا نیاز به این است که شخصیتی مثل حضرت‌عالی ورود کند؟

 آیت الله هاشمی:  اینگونه نه. بروم که چه بگویم. من مسئولیتی ندارم که بگویم با این کار موافق یا با آن کار مخالف هستیم. این کار در درجة اوّل از اختیارات رهبری و سیاست‌های کلی نظام و بعد دولت است. باید اول طرحی مثل همین مذاکرات، تهیه و خطوط قرمز مشخص شود تا کسانی که برای مذاکره می روند؛ بدانندچه بگویند.


متن کامل گفت و گوی مشروح آیت الله هاشمی با پایگاه خبری «انتخاب»، به زودی منتشر می شود. 
 
 
 
 
 
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
این روزها، منطقه خاورمیانه دوره ناآرامی را از سر می گذراند. از تداوم درگیری ها در سوریه گرفته تا نفوذ گروه های افراط گرا به عراق و لبنان و همچنین ادامه درگیری ها در مصر، همگی چشم انداز دوره ای جدید از بی ثباتی را در منطقه ایجاد کرده است. توماس فریدمن، تحلیلگر سرشناس آمریکایی در مطلبی به ریشه شناسی این روند جدید در منطقه پرداخته است.

به گزارش «تابناک»، توماس فریدمن، نویسنده و تحلیلگر آمریکایی در مطلبی که در روزنامه «نیویورک تایمز» منتشر شده، به بررسی روند جدید بی ثباتی در منطقه خاورمیانه پرداخته و فقدان کثرت گرایی و عدم تحمل عقاید مخالف را مهمترین دلیل وقوع این روند دانسته است.

در این مطلب به طور خلاصه آمده است:

هر روز که می گذرد، تیتر اخبار مربوط به منطقه خاورمیانه بدتر می شود: یک گروه وابسته به القاعده که به کمک ستیزه جویان خارجی اداره می شود، بر سر کنترل منطقه حومه حلب با هفت گروه شورشی دیگر سوری درگیر می شود. سفارت ایران در بیروت منفجر می شود. محمد شطح، وزیر اقتصاد پیشین لبنان در اقدامی تروریستی به قتل می رسد. یک گروه دیگر وابسته به القاعده، کنترل «فلوجه» عراق را به دست می گیرد. در مصر و لیبی نیز درگیری ها ادامه دارد.

اوضاع از چه قرار است؟ برخی می گویند همه این مسائل به دلیل ایجاد «خلأ قدرت» در منطقه است؛ زیرا آمریکا در حال خارج شدن از این منطقه می باشد. اما مسئله تنها به آمریکا مربوط نمی شود. در حقیقت، به جز خلأ قدرت، یک «خلأ ارزشی» نیز در منطقه شکل گرفته است. 

خاورمیانه، منطقه ای به شدت متکثر است. شعیان، سنی ها، کردها، مسیحیان، دروزی ها و قبال مختلف، همگی در این منطقه حضور دارند که طی چندین سده، از بالا و توسط قدرت های استعماری، پادشاهان و دیکتاتورها در کنار هم نگه داشته می شدند. 

اکنون این ساختار کنترلی بالا به پایین از میان برداشته شده؛ اما هنوز کثرت گرایی از پایین به بالا در منطقه به وجود نیامده است. منظور از این مفهوم، شکل گیری نوعی «اخلاق مبتنی بر مدارا» است که مردم منطقه را قادر می سازد بدون وجود مشتی آهنین از بالا، به زندگی در کنار هم به عنوان شهروندان برابر ادامه دهند. 

برای اینکه روند تحول و بیداری در منطقه آینده ای داشته باشد، ایدئولوژی که بیش از هر چیز مورد نیاز است، «کثرت گرایی» است. «مروان معاشر»، نویسنده عرب در کتاب خود با عنوان «دومین بیداری عربی و مبارزه برای کثرت گرایی» ضمن اشاره به این موضوع، استدلال می کند که در خلأ این مفهوم، هیچ یک از خیزش های جهان عرب به موفقیت نخواهد رسید. 

هنوز هم دولت آمریکا می تواند برای ابقای حاکمان کشورهای عراق، مصر، عربستان سعودی و دیگر کشورها اقدامات بیشتری انجام دهد؛ اما به اعتقاد معاضر، در نهایت این مردم خود این کشورها هستند که برای آینده سیاسی خود مبارزه می کنند. 

وی اشاره می کند که اگر 500 هزار نیروی آمریکایی و هزینه یک تریلیون دلاری آمریکا در عراق نتوانسته کثرت گرایی پایدار را در این کشور به وجود بیاورد، پس مشخص می شود که هیچ قدرت خارجی دیگری نیز قادر به انجام این کار نیست. برای این منظور، باید اراده ای از درون وجود داشته است. 

چرا حدود 15 هزار عرب برای مبارزه با دولت سوریه و آنچه که خود «جهاد» می خوانند به سوریه می روند، اما هیج کسی برای مبارزه جهت برقراری کثرت گرایی به این کشور نمی رود؟ آیا مسئله فقط این است که ما به «آدم های خوب» به اندازه کافی اسلحه نداده ایم؟!

معاشر اشاره می کند که بدون وجود اخلاق کثرت گرایانه، هیچ نوع پیشرفت پایداری در منطقه حاصل نخواهد شد: کثرت گرایی در پذیرش عقاید، کثرت گرایی در فرصت ها برای زنان و مردان، کثرت گرایی در زمینه احترام به دیگر مذاهب، کثرت گرایی در آموزش، کثرت گرایی نسبت به اقلیت ها، کثرت گرایی احزاب سیاسی در کسب قدرت و کثرت گرایی برای اینکه هر کسی بتواند اندیشه ای بر خلاف اکثریت داشته باشد.

نخستین بیداری جهان عرب در سده بیستم، نبردی برای استقلال از قدرت های استعماری بود. اما این نبرد، هرگز به تلاشی برای دستیابی به دموکراسی و کثرت گرایی تبدیل نشد. اما به باور معاشر، دومین بیداری جهان عرب، باید در این نبرد عقیدتی جاری به وقوع بپیوندد. این امری است که باید از درون محقق شود و نباید برای آن به خارجی ها امید بست. ساده لوحانه است که بپذیریم همه چیز در خاورمیانه به خلأ قدرت آمریکا مربوط می شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد