سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی،اقتصادی و تحلیل متنوع

 

زوایای پنهان اقدامات تروریستی در روسیه؛
عربستان به عنوان حامی اصلی گروههای سلفی وافراطی از جمله "جبهه النصره" و گروه"داعش" که دنبال وحدت عراق و شام است ، در سوریه بشمار می رود. این دو گروه با قفقازی های اعزامی به سوریه در ارتباط هستند و ممکن است این عملیات را طراحی کرده اند تا در آستانه مذاکرات ژنو2 در دوم بهمن ماه آینده فشار بیشتری را بر سیاست های روسیه در سوریه وارد سازند. در واقع این اقدام تروریستی می تواند بیانگر سیاست عربستان برای اعمال فشار بیشتر بر دولت روسیه نیز باشد.
حسن بهشتی پور: انفجاردو بمب  یکی در قطار و دیگری در اتوبوس  در روزهای یکشنبه و دوشنبه هشتم و نهم دی ماه 1392 در آستانه سال نو میلادی بار دیگر موضوع تروریسم در روسیه را در صدر اخبار قرار داد.    

درجریان این دوعملیات  تروریستی که گفته می شود توسط  دو بمب گذار انتحاری در فاصله 24 ساعت در شهر ولگاگراد در جنوب روسیه  انجام شده است، بیش از 30 تن کشته  و حدود 70 نفر از شهروندان عادی روسیه کشته شدند. این دو عملیات در یکی از مراکز توریستی و آرام روسیه زنگ خطر جدی را برای پوتین و مسئولین امنیتی این کشور به صدا در آورد.

در مطلب پیش رو به بررسی احتمالاتی می پردازیم که در باره عوامل اصلی چنین اقدام تروریستی و دلایل احتمالی آنها برای برنامه ریزی این دو عملیات می‌توان در نظر گرفت.

پیشینه بحث :

تقریبا از ابتدای دهه نود  بدنبال رشد گرایش‌های جدایی طلبی در قفقاز شمالی ، در فاصله سالهای پس از فروپاشی شوروی تا سال 2000 ، روسیه همیشه با عملیات گاه و بیگاه   ناراضیان  جدایی طلب در جمهوری های خودمختار داغستان و چچن روبرو بوده است . در 20 سال گذشته تقریبا همه بمب گذاری ها در مترو مسکو و یا سایر مراکز عمومی روسیه به آنها نسبت داده شده است. اما تنها در موارد اندکی بطور حتم مشخص شده است چه کسانی مسئولیت اینگونه  اقدام های تروریستی را برعهده داشته اند.

از زمانی که پوتین در سال 2000 در مسکو به قدرت رسید او تلاش کرد از یکسو با همراه کردن بخشی از چچنی ها و داغستانی ها به همکاری با مسکو جو را آرام کند و از سوی دیگر با حذف فیزیکی رهبرانی چون جوهردودایف ، اصلان مسخدواف و دیگران به  فروپاشی و ریشه کن سازی گروههای جدایی طلب از طریق حذف رهبران انها اقدام کند. این دو سیاست اگرچه تا حدود زیادی موفق بوده است اما به هر حال ریشه نارضایتی را از بین نبرده است.

تحلیل مساله

این بمب گذاری از دو جهت حائز اهمیت ویژه است.

1- از لحاظ  زمانی این بمب گذاری در فاصله چند روز مانده به زمان افتتاح مسابقات المپیک زمستانی روسیه در شهر سوچی انجام شده است که به نظر می رسد هدف اصلی ان ایجاد جو رعب و وحشت برای ورزشکارانی است که قرار است در این میدان رقابت بزرگ ورزشی وارد شوند. یکی از رهبران چچنی در چند روز قبل در مورد برگزاری المپیک بر روی سرزمینی که هنوز  استخوان های اجساد آنها در انجا باقی مانده است ،هشدار داده بود .

2- ازلحاظ مکانی این دو بمب گذاری در شهری انجام گرفته که خارج از قفقاز شمالی است و معمولا در اینجا گرایش های افراطی دربین مسلمانان وجود ندارد بنابراین  برنامه ریزی مخالفان پوتین  کشاندن صحنه بحران به جمهوری های مسلمان نشین کنار رود ولگا  است. جمهوری هایی مانند تاتارستان و باشقرستان در سالهای اخیر معمولا جو آرامی داشتند و بندرت دچار عملیات تروریستی شده اند.

برخلاف جمهوری های خودمختار مسلمان نشین در قفقاز شمالی، جمهوری‌های کنار رود ولگا که اکثریت انها را مسلمانان تشکیل می دهند؛در سالهای اخیر  کمتر  تمایلی برای جدایی طلبی از خود نشان داده اند.

پشت عملیات تروریستی چه کسانی هستند؟

اگرچه بیش ازهر احتمال دیگری می توان گفت امکان دارد گروه های ناراضی مخالف روسیه در قفقاز شمالی این عملیات تروریستی را انجام داده باشند. ولی باید این احتمال را هم در نظر گرفت که دستگاهها و سرویسهای اطلاعاتی عربستان سعودی با کمک ناراضیان قفقازی که در حال حاضر با شبکه القاعده و تکفیری ها در سوریه مرتبط هستند، در این عملیات تروریستی دست داشته باشند.

زیرا عربستان به عنوان حامی اصلی گروههای سلفی وافراطی از جمله "جبهه النصره"  و گروه"داعش" که دنبال وحدت عراق و شام  است، در سوریه  بشمار می‌رود. این دو گروه با قفقازی‌های اعزامی به سوریه در ارتباط هستند و ممکن است این عملیات را طراحی کرده اند تا در آستانه مذاکرات ژنو2  در دوم بهمن ماه آینده  فشار بیشتری را بر سیاست‌های روسیه در سوریه وارد سازند. در واقع این اقدام تروریستی می تواند بیانگر سیاست عربستان برای اعمال فشار بیشتر بر دولت روسیه نیز باشد.

همچنانکه در یک ماه اخیر شاهد سازمان دهی چند عملیات تروریستی در استان سیستان و بلوچستان ایران نیز بودیم. عربستان  با اعزام بندر بن سلطان عنصر اطلاعاتی و امنیتی خود به مسکو ابتدا سعی کرد بین ایران و روسیه در باره سوریه اختلاف ایجاد کند. پس از انکه به نتیجه نرسید اکنون از طریق به راه انداختن عملیات تروریستی سعی دارد هزینه حمایت از دولت اسد را برای مسکو و تهران بالا ببرد.

جمع بندی بحث :
1- عامل دو عملیات تروریستی در روسیه هر کس با هر گرایش که باشد نه تنها به اهداف خود نمی‌رسد بلکه برعکس بر ایجاد جو امنیتی و پلیسی شدن امور ساده زندگی مردم بویژه مسلمانان می افزاید .

2- عملیات تروریستی در روسیه پوتین را بر ادامه مسیری که در سوریه انتخاب کرده است استوارتر می کند زیرا روسیه از ابتدا نگران قدرت گرفتن گروه های افراطی در سوریه و حمایت آنها از مسلمانان افراط گرای وهابی در قفقاز شمالی بود بنابراین اینگونه عملیات ها پوتین را بیشتر متقاعد می کند که حل موضوع سوریه  را به عنوان یک مساله ملی نیز در نظر بگیرد.

3- انجام عملیات تروریستی کور و کشتن آدم های بیگناهی که نه در سوریه و نه در قفقاز شمالی نقشی نداشته و ندارند بیشتر موجب افزایش نفرت عمومی ازکسانی می شود که انها هم در ایجاد چنین فاجعه هایی هیچ نقشی ندارند و فقط با متهمان به این اقدام‌ها دین مشترک دارند. در حالی که در دین اسلام چنین اقدام های وحشیانه ای به هر بهانه ای جایز نیست و حرام تلقی می شود.

4- وقوع حوادثی این چنین ضرورت شناسایی عوامل پشت پرده را که از تروریست‌ها در سوریه‌، عراق ، افغانستان و آسیای مرکزی و قفقاز حمایت می‌کنند؛ بیش از هر زمان دیگر نشان می‌دهد به نظر می‌رسد منطقه بدون برخورد قاطع با حامیان تروریست ها روی آرامش نخواهد دید.

 

توطئه خطرناک آمریکا برای تجزیه سوریه


گردان‌های مختلف جبهه‌الاسلامیه که می‌دانند ایجاد یک «سوریه کوچک» به رهبری «اسد» بر توانایی‌شان بر حکمرانی آتی بر سوریه تأثیر خواهد گذاشت، در حال مشارکت در مبارزاتی هستند که هدف از آن‌ها قطع ارتباط حکومت مستقر در دمشق تحت رهبری «اسد» ، با مناطق اصلی حامی آن در لاذقیه، طرطوس، و حمص است.
سرویس بین الملل«فردا»:  اندیشکده «واشنگتن» در گزارشی راهبردی تحت عنوان «پتانسیل یک کشور کوچک‌ برای اسد در سوریه» به قلم «نیکولاس ای. هِراس» نوشت: از زمان شروع ناآرامی‌ها در در سوریه، حدس و گمانه‌زنی‌هایی در مورد استقرار احتمالی یک «حکومتِ خُرد» به رهبری «اسد» در بخش غربی این کشور وجود داشته است.  با وجود فشارهای بین‌المللی چشمگیری که از طریق مذاکرات صلح ژنو به هر دو طرف جنگ سوریه وارد شده تا برای حصول یک توافق سیاسی به مذاکره نشینند، این جنگ همچنان ادامه دارد و هیچ نشانه‌ای از فروکش کردن آن به چشم نمی‌خورد و ظاهراً نه حکومت «بشار اسد» و نه مخالفان وی در حال نزدیک شدن به پایان کار خود نیستند. متعهدترین و موفق‌ترین گروه‌های مسلح مخالف، که بسیاری از آن‌ها یا اسلام‌گرا هستند یا از لحاظ جهت فکری از شبه‌نظامیان سلفی می‌باشند، در پی ایجاد یک خلافت اسلامی در سوریه هستند، و بعید به نظر می‌رسد که حکومت سوریه، جوامع سوری طرفدار حکومت، و متحدان آن نظیر حزب‌الله لبنان (که این درگیری را یک جنگ وجودی برای بقای خود می‌دانند) بخواهند جنگ را متوقف کنند. استقرار «پایتخت» القاعده در خاور نزدیک، در شهر رقه واقع در مرکز شرقی سوریه، و مشارکت هزاران گروه از جنگندگان خارجی در مبارزه، نشانگر این است که جهادگرایان تا چه حد این جنگ داخلی سوریه را یک درگیری نسلی می‌دانند که آینده خاورمیانه را تعیین خواهند کرد.

 
■ خواسته مخالفان مسلح اسلام‌گرا، تأسیس یک دولت اسلامی در سوریه■

به گزارش اشراف، یکی از تحولات مهم برخواسته از مخالفان مسلح اسلام‌گرا، بیانیه نوامبر 2013 در مورد تشکیل ائتلاف جبهه‌الاسلامیه توسط چندین گروه قدرتمند همراه با یک قدرت ترکیبی از پنجاه هزار مبارز، و خواسته این گروه برای سرنگونی نظامی حکومت سوریه و تأسیس یک دولت اسلامی در این کشور می‌باشد. بسیاری از گروه‌های مبارز تشکیل دهنده جبهه‌الاسلامیه، به ویژه لواء الاسلام، صقور الشام، حرکات الأحرار الشام الاسلامیه، و لواء التوحید، مبارزان اصلی علیه ارتش سوریه و متحدان آن در مناطق استراتژیک متعددی در غرب سوریه هستند. گردان‌های مختلف جبهه‌الاسلامیه که می‌دانند ایجاد یک «سوریه کوچک» به رهبری «اسد» بر توانایی‌شان بر حکمرانی آتی بر سوریه تأثیر خواهد گذاشت، در حال مشارکت در مبارزاتی هستند که هدف از آن‌ها قطع ارتباط حکومت مستقر در دمشق تحت رهبری «اسد» ، با مناطق اصلی حامی آن در لاذقیه، طرطوس، و حمص است.


■ با ایجاد یک «سوریه کوچک» به رهبری اسد، این کشور به طور غیر رسمی تجزیه خواهد شد■

اگر یک «سوریه کوچک» به رهبری اسد توسعه یابد، این کشور به طور غیر رسمی تجزیه خواهد شد، و انشعابات بسیار خونینی برای آینده آن به دنبال خواهد داشت. چنین نهادی، به رهبری «اسد» و بقایای ارتش سوریه، می‌تواند یک نوار از غرب سوریه را در بر گیرد که احتمالاً 40 درصد از مساحت کشور را شامل خواهد شد و حدوداً 60 تا 70 درصد از جمعیت آن را در بر خواهد گرفت. به دست گرفتن کنترل قلمرو «سوریه کوچک»و دفاع از آن در برابر مخالفان سوری، از جمله مبارزان جهادی متعهد همسو با القاعده، ممکن است منجر به جنگی شدید و غیرقابل توقف، مهاجرت اجباری (یا پاک‌سازی قومی و فرقه‌ای)  و حضور دائمی جمعیت مهاجران ناآرام سوری در کشورهای همسایه شود، و پیامدهای بالقوه درازمدت دیگری را نیز به همراه داشته باشد.

احتمال دارد «سوریه کوچکِ اسد» در غرب سوریه، در سه استان لاذقیه، طرطوس، و حمص که تا حد زیادی تحت کنترل ارتش و سرویس‌های امنیتی سوریه باقی مانده‌اند، پدیدار گردد. جوامع ساکن در این مناطقِ تحت پوششِ یک «سوریه کوچک» بالقوه نیز نسبتاً حامی حکومت سوریه هستند. در عین حال، قدرت ارتش سوریه و کنترل جوامع وفادار بر مناطقشان هنگام شکل‌گیری «سوریه کوچک»، تا حد زیادی تعیین کننده مرزهای این حکومت خواهد بود. کنترل قوی‌تر دولت سوریه بر کشور، همراه با عقب‌نشینی جنبش مخالفان مسلح، به ایجاد یک «سوریه کوچک» وسیع‌تر منجر خواهد شد؛ اقتدار ضعیف‌تر حکومت همراه با عقب‌نشینی ارتش سوریه، یک «سوریه کوچک» کوچک‌تر را در پی خواهد داشت.


■ «سوریه کوچک» قادر خواهد بود کنترل بر دمشق را به عنوان پایتخت خود حفظ نماید■

دو چارچوب مفهومی عمده در رابطه با مرزهای یک «سوریه کوچک» آتی، مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌اند. یکی از آن‌ها پیش‌بینی می‌کند یک محاصره فرقه‌ای علوی ایجاد گردد که از لحاظ قلمرو به مناطق استان‌های لاذقیه و طرطوس در شمال غربی سوریه، که از نظر تاریخی تراکم جمعیت زیادی از علوی‌ها داشته‌اند، محدود شود. این محاصره به احتمال زیاد نخواهد توانست پایتخت کشور یعنی دمشق را تحت کنترل خود درآورد. دومین سناریو، تحت پوشش قرار دادن یک منطقه وسیع‌تر است، که نه تنها مناطق سنتی تحت کنترل جوامع علوی را در بر خواهد داشت، بلکه مناطقی که در آن‌ها دیگر جوامع وفادار به حکومت برتری دارند، از جمله شهرهایی مانند ادلب، حماه، و حمص که کاملاً به دست مخالفان مسلح نیفتاده‌اند، را نیز در بر می‌گیرد. این «سوریه کوچک» به احتمال زیاد قادر خواهد بود کنترل بر دمشق را به عنوان پایتخت خود حفظ نماید. هر دو این چارچوب‌ها از تجربیات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، و تاریخی جوامع علوی و واقعیت‌های سیاسی اجتماعی معاصر برگرفته شده‌اند، که طبق آن‌ها گروه‌های اقلیت و جوامع وفادار به حکومت، بیشتر در غرب سوریه یافت می‌شوند.

در تشریح و تفصیل چارچوب اول باید گفت، یک محاصره فرقه‌ای تحت سلطه علوی‌ها به احتمال زیاد جمعیتی با اکثریت علوی و یک پایتخت اداری در یکی از شهرهای لاذقیه یا طرطوس را به دنبال خواهد داشت. گمان نمی‌شود که این محاصره فرقه‌ای تا حدی گسترش یابد که قلمرو تاریخی داده شده به علوی‌ها را شامل شود. دولت لاذقیه و جانشین آن، استان لاذقیه، در برگیرنده جامعه اقلیت شیعه اسماعیلی شهر مصیاف و مناطق دورافتاده آن در آنچه که اکنون استان حمص در شمال غربی نزدیک به مرز استانی با طرطوس در نظر گرفته می‌شود، و همچنین روستاهای وادی الخضراء معروف به وادی النصاری، که اکثریت جمعیت آن‌ها مسیحی است، در منطقه تلکلخ از استان حمص نزدیک به مرز لبنان-سوریه، بوده است.

 

گزارش تفصیلی نواندیش؛

چگونه تروریست های القاعده به عراق بازگشتند

کری گفته است گروههای وابسته به القاعده خطرناکترین بازیگران منطقه ای هستند و واشنگتن با سران قبایل سنی در منطقه انبار و نیز با دولت مالکی در بغداد در تماس است وبرای کمک به آنها هر کاری لازم باشد انجام خواهد گرفت.
 نواندیش: روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی  به بازگشت دوباره القاعده به عراق پرداخته و می نویسد: نیروهای امنیتی عراق با همکاری عشایر بخش مهمی از شهر رمادی را از دست شورشیان القاعده خارج کردند اما نیروهای شورشی همچنان شهر فلوجه را در کنترل خود دارند و برخی از نیروهای محلی نیز با آنها همکاری می کنند.

نوری المالکی نخست وزیر عراق از ساکنان شهر فلوجه خواست تا با شورشیان مقابله کنند و آنها را از شهر خارج نمایند.

به گزارش سرویس بین الملل نواندیش، نیویورک تایمز می نویسد، همکاری برخی از سران قبائل با شورشیان القاعده در فلوجه مشکل دولت مرکزی برای مقابله با آنها را بسیار پیچیده کرده است.

جان کری وزیر امور خارجه امریکا در سفر به خاورمیانه د راین باره گفته است  شبه نظامیان قصد بی ثبات کردن عراق و تضعیف روند دموکراسی در این کشور را دارند و امریکا همچنان از دولت نوری مالکی برای مقابله با این ناآرامیها حمایت می کند. وی تاکید کرد امریکا قصد اعزام نیروی نظامی به عراق را ندارد ولی در این مبارزه به دولت عراق کمک خواهد کرد.

کری گفته است گروههای وابسته به القاعده خطرناکترین بازیگران منطقه ای هستند و واشنگتن با سران قبایل سنی در منطقه انبار و نیز با دولت مالکی در بغداد در تماس است وبرای کمک به آنها هر کاری لازم باشد انجام خواهد گرفت.

روزنامه واشنگتن پست هم طی گزارشی می نویسد پس از آنکه نیروهای وابسته به القاعده موسوم به دولت اسلامی عراق و شام کنترل دو شهر فلوجه و رمادی را در اختیار گرفتند، نیروهای دولتی با آنها درگیر شده و بخشی از شهر رمادی را آزاد کردند. نیروهای دولتی مواضع شورشیان را در رمادی بمباران کردند که تعداد 60 نفر از آنها کشته شده اند. تعداد 22 سرباز و 12 غیر نظامی نیز در این درگیریها کشته شده اند.

به گزارش نواندیش، بنا بر این گزارش جان کری به جزئیات اینکه چگونه امریکا می خواهد به عراق کمک کند اشاره نکرد.

این نشریه در ادامه گزارش خود می نویسد، درگیریهای داخلی سوریه اکنون مرزهای کشورهای دیگر از جمله لبنان و عراق را پشت سرگذاشته و آنچه که امروز در خشونت های عراق دیده می شود در ارتباط مستقیم با جریان سوریه است.

مگس بوت از کارشناسان شورای روابط خارجی در واشنگتن طی مقاله ای مینویسد، در حالیکه عراق در آستانه جنگ داخلی قرار گرفته بیشتر تقصیرها از این وضعیت متوجه نوری مالکی و کاخ سفید است . چرا که عراق و امریکا پس از خروج نیروهای نظامی نتوانستند از فرصت بوجود آمده برای تشکیل دولتی فراگروهی استفاده کنند. و آنچه که امروز در عراق میگذرد نتیجه عملکرد ضعیف دولت مالکی و دولت اوباما در این رابطه است. دولت امریکا با خروج نیروهای نظامی از عراق در سال 2011 تمام اهرمهای سیاسی و نظامی خود را در این کشور از دست داد. و ارسال تسلیحات پیشرفته جدید هم شاید نتواند کاری از پیش ببرد.

 

 

کد خبر: ۳۷۰۰۲۲
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۲ - 08 January 2014
فرکانس‌های شبکه خبری العالم هنگام پخش برنامه‌ای درباره سوریه هدف امواج پارازیت قرار گرفت.

خبرنگار شبکه العالم روز چهارشنبه گزارش داد، هجوم امواج پارازیت به فرکانس‌های شبکه العالم هنگام پخش برنامه‌ای درباره سوریه صورت گرفت و منشأ این امواج از مناطق مرزی ترکیه و سوریه است.

پیشتر دکتر "احمد سادات" مدیر شبکه العالم در مصاحبه‌ای تأکید کرده بود که پارازیت‌ها از مناطق مرزی سوریه و ترکیه که تحت کنترل تروریست های مسلح است، ارسال می‌شود و دستگاه‌هایی که به وسیله آن پارازیت‌ها منتشر می‌شود، در مناطق مرزی سوریه و ترکیه نصب شده است.

سید احمد سادات همچنین با اشاره به عوامل پخش این پارازیت‌ها، شورشیان مسلح و تروریست‌های وابسته به القاعده را از نظر فنی در این باره ناتوان ارزیابی کرد و گفت: بر اساس اطلاعات موجود برخی از شبکه‌های خبری وابسته به شیوخ عرب که در سوریه فعال هستند، مسول فنی پخش این قبیل پارازیت‌ها به شمار می‌روند؛ و این شبکه ها با استفاده از امکانات موجود در تجهیزات ارسالی خود، همزمان با پخش اخبار و برنامه های مربوط به سوریه، اقدام به ارسال پارازیت قوی بر روی فرکانس‌های شبکه العالم می نمایند. به گونه ای که براساس گزارش های رسیده به دفتر شبکه العالم در دمشق، از هفته پیش تاکنون شهروندان سوری از اختلال در برنامه‌های شبکه العالم شکایت کرده اند.

دکتر سادات افزود: عملیات ارسال پارازیت، تاکنون برخی شبکه‌های سوریه را هدف قرار داده بود، ولی پس از حذف شبکه‌های سوری از ماهواره، اینک مشخصا شبکه العالم را هدف قرار داده‌ است. زیرا شبکه العالم با مخابره اخبار و تصاویر مستند و میدانی خود، در واقع دروغ پراکنی و خبرسازی رسانه‌های مرتجع عربی و غربی را برملا کرده است.

 

 

گروه‌های تروریستی در برهه اخیر و به ویژه پس از آغاز بحران و جنگ در سوریه، به تهدیدی واقعی برای کشورهای منطقه تبدیل شده‌اند؛ اما این گروه ها از کجا آمده‌اند و از کجا پول و سلاح به دست می‌آورند؛ سایت خبری شبکه العالم در اینجا به نحوه پیدایش این گروه‌ها پرداخته است.

به گزارش مشرق، درحالیکه در آغاز بحران و جنگ در سوریه، حامیان گروه‌های مسلح و تروریستی با تبلیغات گسترده رسانه‌ای سعی داشتند این بحران را "انقلاب مردم سوریه ضد نظام حاکم" معرفی کنند؛ پس از مدتی رفته رفته نشانه‌های حضور این گروه‌ها برای مردم سوریه و دیگر کشورها ثابت شد، و همگان با اسامی و نامهایی آشنا شدند که تا پیش از این هیچ نام و نشانی از آنها در سوریه نبود.

* داعش
"دولت اسلامی در عراق و شام" یا "داعش " گروه مسلحی است که با تفکرات سلفی افراطی و تروریستی، در تلاش است در سوریه و عراق "خلافت اسلامی" ایجاد کند.
این گروه همانطور که از نامش پیدا است، در عراق و سوریه فعال است.
سرکرده این گروه تروریستی "ابوبکر البغدادی" نام دارد.

* نحوه پیدایش داعش
گروه "دولت اسلامی در عراق" در 15 اکتبر 2006 و پس از نشست شماری از گروه‌های مسلح در عراق شکل گرفت. در این نشست "ابوعمر البغدادی" به عنوان سرکرده آن تعیین شد.
این گروه از زمان تشکیل در سال 2006 عملیات و حملات تروریستی بسیار را در عراق برعهده گرفت.
پس از هلاکت "ابوعمر البغدادی" در 19/4/2010 "ابوبکر البغدادی" به عنوان جایگزین وی معرفی شد.
با روی کار آمدن ابوبکر البغدادی، دامنه عملیات و حملات این گروه تروریستی وسعت گرفت و همزمان با آغاز بحران در سوریه، عناصر این گروه در سوریه نیز فعال شدند.

* تشکیل "جبهه النصره" در سوریه
گروه "جبهه النصره لاهل الشام" در اواخر سال 2011 و با آغاز بحران و جنگ در سوریه به عنوان شاخه گروه "دولت اسلامی در عراق" تشکیل شد و به سرعت به یکی از گروه‌های مطرح در این عرصه تبدیل گشت.
سرانجام در 9/04/2013 ابوبکر البغدادی سرکرده "دولت اسلامی در عراق" در پیامی صوتی ادغام "جبهه النصره" و "دولت اسلامی در عراق" را اعلام کرد تا بدین ترتیب گروه "دولت اسلامی در عراق و شام" شکل بگیرد.
عناصر "داعش" از اواخر دسامبر 2013 و اوایل سال 2014 و با آغاز عملیات نیرهای ارتش عراق برای پاکسازی الانبار، وارد شهر فلوجه در این استان شدند.

* هدف از تأسیس داعش
پس از تشکیل گروه "توحید و جهاد" به سرکردگی "ابومصعب الزرقاوی" در سال 2004 و بیعت او با "اسامه بن لادن" سرکرده سابق "القاعده"، این گروه به شاخه سازمان القاعده در عراق تبدیل شد.
این گروه با گسترش عملیات خود به یکی از قدرتمندترین گروه‌های تروریستی در عراق تبدیل شد، تا اینکه الزرقاوی در سال 2006 در اظهاراتی ضبط شده به صورت مصور از تشکیل "شورای مجاهدین" به سرکردگی "عبدالله رشید البغدادی" خبر داد.
پس از هلاکت زرقاوی در سال 2006 "ابوحمزه المهاجر" به عنوان سرکرده این گروه تعیین شد. در پایان آن سال نیز گروه "دولت اسلامی عراق" به ریاست "ابوعمر البغدادی" تشکیل شد.
در19/04/2010 نیروهای مشترک عراقی و آمریکایی در عملیاتی در منطقه "الثرثار" منزلی را که "ابوعمر البغدادی" و "ابوحمزه المهاجر" در آن پناه گرفته بودند، هدف قرار دادند. با شدت گرفتن تبادل آتش، جنگنده‌ها آن منزل را بمباران کردند که در نتیجه آن این دو تروریست از پای در آمدند.
اجساد این دو تروریست در معرض دید عموم گذاشته شده.
یک هفته بعد این گروه در بیانیه‌ای در اینترنت به هلاکت این دو تروریست اذعان کرد و پس از حدو 10 روز "ابوبکر البغدادی" به عنوان جانشین و سرکرده جدید تعیین شد. "الناصر لدین الله سلیمان" نیز به عنوان وزیر جنگ معرفی شد.

* مناطق حضور عناصر "داعش"
عراق
عناصر داعش در مناطق محدودی از برخی استانهای عراق به ویژه استان "الانبار" حضور دارند و عملیات تروریستی در کل عراق را پوشش می دهند.  بر اساس گزارشها و آمار منتشر شده، داعش در نیمه دوم سال ۲۰۱۳ نزدیک به ۱۴۰۰ خانه را در عراق منفجر و ویران کرد. طی این حملات ۱۹۹۶ نفر کشته و ۳۰۲۱ نفر زخمی شدند.
سوریه
عناصر داعش در سوریه در مناطقی از استانهای "رقه"، "حلب"، "حومه لاذقیه"، "ریف دمشق"، "دیرالزور"، "حمص"، "حماه"، "حسکه" و "ادلب" پراکنده هستند و در برخی از این مناطق نیز کنترل کامل را به دست گرفته‌اند.

* اختلاف داعش و جبهه النصره از کجا شروع شد؟

با آغاز اختلافات و درگیری‌ها بین عناصر جبهه النصره و داعش در سوریه، سرانجام "ایمن الظواهری" سرکرده القاعده تصمیم "ابوبکر البغدادی" رئیس گروه دولت اسلامی در عراق برای ادغام گروه خود با جبهه النصره را لغو کرد.

الظواهری تأکید کرد که فعالیتهای "دولت اسلامی در عراق" فقط به عراق منحصر شود.

ولی این موضوع برای سرکرده داعش خوشایند نبود، به صورتیکه البغدادی، در نواری صوتی اعلام کرد که با درخواست ایمن الظواهری، برای لغو گروه داعش و جدایی از جبهه النصره، مخالف است.
وی گفت: "گروه دولت اسلامی عراق و شام تا زمانی که نبض ما می‌زند و خون در رگ‌هایمان جاریست باقی خواهد ماند و ما حاضر به عقب نشینی و چانه زدن نیست."

* حامیان داعش چه کسانی هستند؟

عناصر گروه داعش مانند "جبهه النصره" از بی رحم ترین تروریستهای حاضر در سوریه و عراق هستند. فیلم‌ها و تصاویر منتشر شده از جنایتهای این گروه تروریستی موجب شد که حامیان گروه‌های مسلح در سوریه مدعی شوند که از این گروه حمایت نمی‌کنند. حتی برخی گروه‌ها نیز برای افزایش دریافت حمایتهای بین المللی خود را مخالف این گروه جلوه داده و با داعش وارد جنگ شده‌اند.

با توجه به گستردگی کمک‌های مالی، تسلیحاتی و لجستیکی که با آغاز جنگ در سوریه به این کشور سرازیر شده است؛ تلاش گروه‌های مسلح به ویژه داعش برای دستیابی هرچه بیشتر به این کمکها و سلطه بر گروه‌های دیگر شدت گرفت که این امر موجب آغاز جنگ و درگیری گروه‌های مسلح با یکدیگر شد.

اما با وجود اعلام برائت حامیان گروه‌های مسلح از داعش و جبهه النصره، کمکهای حامیان خارجی همچنان به دست این دو گروه می‌رسد. این کمکها در قالب حمایتهای مالی، تسلیحاتی، لجستیکی، اطلاعاتی، آموزشی و غیره از سوی حامیانی مانند عربستان و قطر و ترکیه به همراه چند کشور غربی، موجب ادامه جنگ و ویرانی در سوریه شده است.

جبهه النصره

گروه موسوم به "جبهه النصره لاهل الشام" از گروه‌های وابسته به القاعده در سوریه است که عقاید آن بر پایه تفکرات سلفی افراطی استوار شده است. این گروه تروریستی در اواخر سال 2011 و با آغاز جنگ و بحران در سوریه تشکیل شد و با حمایت و پشتیبانی جریانها و کشورهای خارجی به سرعت به یکی از قدرتمندترین جریانها در جنگ با مردم و ارتش سوریه تبدیل شد.

عناصر این گروه تروریستی به دلیل داشتن تجارب بسیار در جنگهایی مانند عراق، افغانستان و لیبی، نسبت به دیگر گروه‌های تروریستی سازماندهی‌ بیشتری دارند. این عناصر در سوریه جنایات بسیاری را در حق مردم و نیروهای ارتش مرتکب شده‌اند.

این گروه نیز مانند دیگر شاخه های القاعده با وجود ادعای اسلام هیچ گاه در خصوص رژیم صهیونیستی، اشغال سرزمین فلسطین و رنج مردم این سرزمین موضع گیری نکرده و حتی یک گلوله برای آزادی این سرزمین شلیک نکرده است.

جبهه النصره یک گروه مسلح سازمان یافته در سوریه محسوب می‌شود که از مرزهای شمال سوریه به ترکیه تا مرزهای لبنان حضور داشته و جنگجویانش از میان گروه‌های مسلح که با دولت سوریه می‌جنگند، آموزش دیده‌تر و دارای تسلیحات پیشرفته‌تر هستند.

بر اساس گزارشهای منتشر شده؛ النصره دارای امکانات مادی چند برابر سایر گروه‌هاست که نشانه حجم کمک قدرتهای بین‌المللی است که از آن حمایت مالی به عمل می‌آورند.
این گروه تروریستی از سوی سرکرده اخوان المسلمین سوریه تحت نظر شورای نظامی به فرماندهی "فاروق طیفور" معاون سرپرست اخوان المسلمین که رهبر فعلی آن محسوب می‌شود، در ترکیه تشکیل شد.

عناصر جبهه النصره  به طور مستقیم از دفتر طیفور در استانبول و اتاق عملیات بین‌المللی که در مرز ترکیه و سوریه تشکیل شده است، دستور می‌گیرند.
به نوشته هفته نامه فرانسوی اوکانارد آنشینیه، این دفتر اتاق شامل افسران فرانسوی، آمریکایی، قطری و ترک است.

پس از افشای جنایتهای عناصر جبهه النصره در سوریه و کشتار بی رحمانه زنان و کودکان و شهروندان بی‌دفاع، آمریکا که همواره از مخالفان مسلح و  ادامه جنگ در این کشور حمایت کرده، مجبور شد گروهک النصره را در فهرست سازمانهای تروریستی خود قرار دهد.  ولی جرج صبرا رییس شورای ملی، معاذ الخطیب رییس ائتلاف مخالف و شماری از سران اخوان المسلمین سوریه به این تصمیم آمریکا اعتراض کردند.

با انتشار تصاویر و فیلمهایی از جنایتهای این گروه‌ها در اینترنت و برخی رسانه‌ها، حامیان گروه‌های مسلح مجبور شدند برای متوقف کردن این رسوایی، جبهه النصره را به فهرست سازمانهای تروریستی خود بیفزایند. البته این اقدام تأثیری در ادامه حمایتها از این گروه تروریستی نگذاشت.
این گروه تروریستی در نخستین بیانیه خود در 24 ژانویه 2012، سوری ها را به "جهاد و حمل سلاح ضد نظام سوریه" فرا خواند.

* ماجرای پیوستن جبهه النصره به دولت اسلامی در عراق

ابوبکر البغدادی سرکرده "دولت اسلامی در عراق" در 9/04/2013 در پیامی صوتی ادغام "جبهه النصره" و "دولت اسلامی در عراق" را اعلام کرد، تا بدین ترتیب گروه "دولت اسلامی در عراق و شام" (داعش) شکل بگیرد.

اما پس از مدتی "ایمن الظواهری" ادغام این دو گروه را لغو و هر کدام را مسئول رسیدگی به مناطقی کرد که در آن حضور دارند. این اقدام الظواهری موجب آغاز اختلاف جبهه النصره و دولت اسلامی در عراق و درگیریهای مسلحانه دو طرف شد.


* تبلیغات رسانه ای جبهه النصره

جبهه النصره بیانیه‌ها و اعلامیه‌های خود را به صورت انحصاری از طریق "مؤسسه المناره البیضاء" منتشر می کند.

* تابعیت عناصر جبهه النصره

بیشتر عناصر جبهه النصره در واقع تروریستهایی هستند که قبلا در جنگهایی دیگر مانند عراق، افغانستان، چچن و دیگر کشورها حضور داشتند؛ به همین دلیل آنان تجارب بسیاری را از اینگونه خون ریزی‌ها با خود به سوریه آوردند.
عناصر این گروه از کشورهای مختلف به سوریه آمده اند که اکثر آنان عرب، ترک، ازبک، چچنی، تاجیک، و اروپایی هستند. این عناصر برای عضویت در جبهه النصره باید از سوی یکی از افراد مورد اعتماد تأیید شوند.

* برخورد آمریکا و شورا امنیت با جبهه النصره

در پی انتشار فیلمها و تصاویری از جنایات جبهه النصره در حق شهروندان و نیروهای ارتش سوریه، آمریکا سرانجام در دسامبر 2012 مجبور شد این گروه را در فهرست سازمانهای تروریستی خود قرار دهد. این اقدام آمریکا با اعتراض شدید مخالفان سوریه در خارج از این کشور و حتی سران گروه موسوم به "ارتش آزاد" همراه شد.
شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز در 30 مه این گروه را در فهرست سازمانهای تروریستی خود قرار داد.

احرار الشام

در ابتدای تأسیس این گروهک، مؤسسه "المناره البیضاء" در بیانیه‌ای با اعلام تشکیل "احرار الشام" تأکید کرد که این گروه وابسته به جبهه النصره است.

مؤسسه المناره البیضاء همواره بیانیه ها و اعلامیه های جبهه النصره را به صورت انحصاری منتشر می‌کند.
اما "احرار الشام" با صدور بیانیه‌ای جداگانه تأکید کرد که کاملا مستقل است و به هیچ گروهی وابسته نیست.

گروهک "احرار الشام" مجموعه‌ای از گروه‌های سلفی افراطی در سوریه است که با استمرار بحران در سوریه، در سال 2011 برای جنگ با ارتش و نیروهای امنیتی به هدف براندازی نظام این کشور ایجاد شد.

"عبدالرحمن السوری" سرکرده این گروهک است.

سرکردگان این گروهک مدعی هستند بیش از 25 گروه تابع این مجموعه در مناطق مختلف سوریه پراکنده شده‌اند. بیش‌تر این گروه‌ها در ادلب هستند، اما برخی از آنها در حما و حلب حضور دارند.

برخی از گروهک‌های این مجموعه عبارتند از قوافل الشهدا و انصار الحق در استان ادلب، التوحید و الایمان در ادلب، شهبا در شهر حلب، حسن ابن ثابت در درعا و لب، صلاح الدین و عبدالفدا در حما.

ارتش آزاد

این گروه تروریستی از عناصر مسلح و شبه نظامیانی تشکیل شده که برخی از آنها از نیروهای سابق ارتش و برخی نیز از کشورهای دیگر به سوریه اعزام شده‌اند.


ترکیه و برخی کشورهای غربی و عرب حاشیه خلیج فارس به صورت ویژه از این گروه نظامی حمایت مالی، تسلیحاتی و لجستیکی می‌کنند، و نیروهای آن قبل از اعزام به سوریه در خاک ترکیه آموزش می‌بینند. "ریاض الاسعد" و "حسین هرموش" از بنیانگذاران و عوامل اصلی این گروه تروریستی هستند. 

*العالم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد