سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

 

تحویل13بالگردنظامی پیشرفته روس به‌ عراق
کد مطلب : 26992
 
 
گروه بین الملل: روسیه بر اساس قرارداد تسلیحاتی با عراق 13 فروند بالگرد نظامی پیشرفته از نوع "ام.آی-28 ان.ای" موسوم به شکارچی شب به این کشور تحویل داد.
تحویل13بالگردنظامی پیشرفته روس به‌ عراق
13 فروند بالگرد دومین محموله از یک قرارداد تسلیحاتی است که به عراق تحویل شد. این بالگردها ساخت شرکت ورتالوتی راسیا است و مجهز به تسلیحات پیشرفته ازجمله موشک‌های هوا به زمین هستند. بالگردهای "ام.آی-28 ان.ای" در عراق برای مبارزه با تروریست‌ها در استان انبار در غرب این کشور بکار گرفته خواهد شد. روسیه قبلا مطابق با یک قرارداد تسلیحاتی با عراق 15 فروند بالگرد "ام.آی-28 ان.ای" به این کشور تحویل داده بود. بغداد مطابق قرارداد تسلیحاتی در مجموع 40 فروند بالگرد از نوع "ام.آی-28 ان.ای" و "ام.آی-35" به ارزش 2/4 میلیارد دلار از روسیه خریداری می‌کند. این قرارداد در جریان سفر نوری المالکی نخست وزیر عراق به مسکو در سال 2012 منعقد شده است.
 
 
 
 
 

اعلام آمادگی ایران برای ارائه تجهیزات ضدتروریستی به عراق

 

معاون آماد و پشتیبانی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: چیزی در مورد عملیات مشترک علیه تروریست های تکفیری مطرح نشده ولیکن در صورت نیاز عراقی ها به تجهیزات و مشاوره، به آنها کمک می کنیم.

به گزارش ایرنا، سردار «محمد حجازی» روز یکشنبه در حاشیه آیین بزرگداشت مرحوم پرورش در پاسخ به این پرسش که برخی رسانه های عراقی مطرح کردند که عراق قصد کمک از ایران و آمریکا برای عملیات علیه القاعده را دارد، گفت: رسما چنین درخواستی نشده و در این مورد اطلاعی ندارم.

وی ادامه داد: اگر درخواست کمکی از سوی عراقی ها مطرح شود این کمک ها از نظر تجهیزات و مشاوره ای ارائه خواهد شد ولی در بحث نیرو آنها از پشتوانه قوی برخوردار هستند.
 
 
 
 
سوالات بودجه ای انبارلویی؛

چرا پیش‌بینی درآمد یک شرکت بیش از در آمد عمومی دولت است؟!

منابع بودجه عمومی دولت در سال 93 بالغ بر 218 هزار میلیارد تومان است در حالی که منابع شرکت ملی نفت در سال 93 بالغ بر 315 هزار میلیارد تومان می‌باشد یعنی 97 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی درآمد یک شرکت بیش از پیش بینی در آمد عمومی دولت است!
به گزارش مشرق؛ محمد کاظم انبارلویی در یادداشتی پیرامون نقد لایحه بودجه 93 نوشت: تاکنون پنج نقد کلیدی به تبصره دو لایحه بودجه سال 93 مطرح کرده‌ایم. این مقالات در فضای مجازی انعکاس وسیعی یافت و بازتاب‌های خود را داشت. دو سئوال اساسی از نگارنده در کامنت‌ها مطرح شده است.

1- چرا از بودجه سال 93 شما فقط به مفاد مربوط به نفت گیر داده‌اید و از نقد دیگر مباحث مربوط به بودجه پرهیز دارید؟

2- فرض می‌گیریم ادعای شما در بند الف تبصره دو لایحه  بودجه مبنی بر نقص اصول 52، 53 و 45 قانون اساسی و نیز نقص مواد 10 و 11 قانون محاسبات عمومی و دیگر اسناد حقوقی بالادستی مربوط به بودجه‌ریزی و بودجه‌بندی درست باشد. شما چه پیشنهاد جایگزین برای تبصره دو لایحه بودجه سال 93 دارید که اشکالات حقوقی یاد شده را نداشته باشد؟

در پاسخ عرض می‌کنم کافی است عدد و  رقم منابع و مصارف بودجه عمومی دولت در سال 93 با عدد و رقم منابع و مصارف بودجه شرکت ملی نفت در پیوست شماره سه مقایسه شود و اهمیت آن درک گردد.

منابع بودجه عمومی دولت در سال 93 بالغ بر 218 هزار میلیارد تومان است در حالی که منابع شرکت ملی نفت در سال 93 بالغ بر 315 هزار میلیارد تومان می‌باشد یعنی 97 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی درآمد یک شرکت بیش از پیش بینی در آمد عمومی دولت است!

در مورد مصارف و هزینه‌ها هم همین طور است!

برآورد هزینه بودجه عمومی دولت در سال 93 بالغ بر 218 هزار میلیارد تومان است در حالی که برآورد هزینه شرکت ملی نفت 292 هزار میلیارد تومان است!

آیا پذیرفتنی است که هزینه‌های یک شرکت دولتی بیش از هزینه‌های کل مملکت در بودجه عمومی دولت باشد؟ بدیهی است ارقام منابع و مصارف بودجه عمومی دولت شفاف است. اما سئوال اینجاست که آیا پیش‌بینی درآمد و برآورد هزینه  و اعتبار در وزارت نفت و  شرکت ملی نفت نیز شفاف است؟ بالاخره باید روزی به این عدم شفافیت پایان داد.

اما در مورد پیشنهاد جایگزین برای تبصره دو لایحه  بودجه سال 93 که اشکالات حقوقی و مالی و محاسباتی آن رفع شود باید گفت که روزنامه رسالت افتخار دارد در سال88 برای کمک به دولت و مجلس و برای رفع ابهامات پیشنهاد دقیقی را ارائه داد که با بی‌مهری روبه‌رو شد. برخی از نمایندگان قول دادند که در سال بعد همین پیشنهادها را با اندک تغییراتی در بودجه بگنجانند اما کسانی که همچنان مایلند بودجه وزارت نفت که  شرکت ملی نفت جزئی از آن باید باشد،  و رابطه آن با دولت (بخوانید خزانه‌داری کل) غیرشفاف بماند ،  اجازه طرح آن را در مجلس ندادند. امروز که بحمدالله آقای روحانی بودجه را سر موعد به مجلس داده است فرصتی است که همان پیشنهاد با اندکی تغییر از باب خریداری به آن دیده شود تا نمایندگان محترم یا دولت محترم دیدگاه‌های انتقادی در مورد آن دارند مطرح نمایند:

متن تبصره دو پیشنهادی بودجه سال 93 به شرح زیر است.

به منظور اعمال حق مالک و تامین سهم متولی به رعایت اصل 45 و تسجیل (1) سهم متصدی از عواید هیدروکربوری مندرج در قانون نفت در بودجه سنواتی و تداوم آن در سنوات اجرای برنامه پنجم و تامین اعتبار لازم برای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و احصای مصادیق انفالی (2) و شفاف‌سازی عملکرد مالی شرکت و سازمان هدفمندی به عنوان دو واحد مستقل از هم  و حصول اطمینان از ثبات قوانین و مقررات که لازمه برنامه‌ریزی و  تصمیم‌گیری و مدیریت در وزارت نفت و همچنین الزام متصدی به رعایت سقف تولید با هدف صیانت از مخازن و کنترل قیمت در بازار داخل و تأثیرگذاری در بازار خارج مقرر می‌گردد:

الف- معاونت نظارت برنامه‌ریزی و راهبردی رئیس جمهور مکلف است یک بخش از  قسمت دوم بودجه سال 93 کل کشور به شماره طبقه‌بندی مشخص را به سامانه (3) انفال اختصاص داده و در سه بند، بند اول منابع حاصل از فروش و صدور نفت خام  بند دوم منابع حاصل از فروش
گاز طبیعی و بند سوم منابع حاصل از میعانات و مایعات  گازی را به تفکیک در جدول شماره 6 این قانون در سال 93 احصاء نموده و سایر مصادیق اصل 45 را از همین سال به بعد در بودجه سنواتی پیش‌بینی و عناوین آن را احصاء نماید. به طوری که در پایان برنامه پنجم اهم مصادیق (4)انفال در این بخش به تفکیک هر بند احصاء گردد.

ب-وزارت نفت مکلف است از طریق شرکت‌های مادر تخصصی مربوطه قراردادهای فروش نفت خام را از طرف دولت با رعایت قوانین و مقررات امضا نموده و وجوه حاصل از فروش و صدور نفت خام به هر صورت ارزی یا ریالی را به رعایت احکام آمره مندرج در اصل"53" و مواد "39" و "11" قانون محاسبات عمومی (5، 6 و 7) به حساب تمرکز وجوه ارزی و ریالی مفتوحه از این باب نزد بانک مرکزی ایران واریز نماید تا در حد اعتبار مصوب اولا حساب ردیف درآمدی 210100 قسمت سوم بودجه سال 93 منظور، ثانیا به نصاب مقرر در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به حسابی مقرر از جمله حساب  صندوق توسعه ملی حسب مورد واریز شود.

ج- وزارت نفت مکلف است از طریق شرکت‌های مادر تخصصی ذیربط قراردادهای فروش گاز و میعانات گازی را از طرف دولت، به رعایت قوانین و مقررات مربوط امضا نماید و وجوه حاصل از فروش و صدور گاز را به حساب تمرکز وجوه ارزی و ریالی مفتوحه نزد بانک مرکزی حسب مورد واریز نماید تا در حد اعتباری به حساب منابع ردیف درآمدی 210102، 210101 بند دوم و سوم از بخش مذکور در قسمت سوم بودجه کل کشور منظور شود و مازاد آن به حساب صندوق توسعه ملی حسب مورد واریز گردد.

د- وزارت امور اقتصادی و دارایی (معاونت هزینه و خزانه‌دار کل کشور) مکلف است با افتتاح دو حساب ارزی و ریالی برای هر یک از سه ردیف درآمدی عواید حاصل از صدور و فروش نفت خام و گاز طبیعی و میعانات گازی به تفکیک اقدام و گردش مالی هر یک را بر حسب عناوین مندرج در قسمت سوم قانون بودجه برحسب بخش و بند در صورتحساب عملکرد موضوع ماده "103" قانون محاسبات عمومی منعکس نماید به گونه‌ای که مابه‌التفاوت منابع تحصیل شده در آمدی از این باب و مصارف اعتبار مصوب تامین شده طبق قانون به صورت مانده حساب ذخیره ارزی در پایان سال در صورتحساب عملکرد نشان داده شود.

هــ - تصفیه حساب خام فروش فی مابین وزارت نفت از طریق شرکت‌های مادر تخصصی ملی نفت و ملی گاز در سال 93 در تناژ تولید 000/700/1 میلیون بشکه نفت خام و 200 میلیارد مترمکعب گاز و 200 میلیون بشکه میعانات گازی و برمبنای قیمت واقعی صدور نفت خام به ماخذ بهای معاملاتی مندرج در سیاهه‌های فروش روزانه (نه متوسط فروش ماهانه) در مورد گاز و میعانات به ماخذ میانگین بهای گاز وارداتی و گاز صادراتی خواهد بود و مبنای قیمت فروش نفت خام و گاز و میعانات به ماخذ میانگین بهای گاز وارداتی و گاز صادراتی خواهد بود و مبنای قیمت فروش نفت خام و گاز در داخل به ماخذ نصاب درصد واقعی شده به قیمت مورد عمل در طول سنوات برنامه پنجم مندرج در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها فی مابین وزارت نفت- وزارت اموراقتصادی و دارایی و بانک مرکزی به  عنوان سهم متولی انجام خواهد شد.

و- عواید حاصل از صدور و فروش انواع فرآورده‌های نفتی نفتا و گازی اعم از ترش ژوراسیک (8)، غنی شده، مایعات گازی، اتان، گوگرد و سایر فرآورده‌های پتروشیمی و همچنین عواید ارزی و ریالی حاصل از فروش حامل‌های انرژی به نرخ مقرر در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و صدور مایعات و کارمزد سوآپ جزء منابع داخلی شرکت‌های مادر تخصصی تابعه وزارت نفت محسوب شده و به عنوان سهم متصدی، درآمد شرکت‌های تابعه وزارت نفت تلقی می‌شود.

ز- وزارت نفت می‌تواند برای اجرای کلیه پروژه‌های نفتی و گازی در مورد توسعه میادین علاوه بر استفاده از منابع خارجی در قالب طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای پس از مبادله موافقت‌نامه در قالب طرح‌های عمرانی انتفاعی و با رعایت‌ساز و کار ماده (9) "32" قانون برنامه از اعتبارات ریالی و ارزی مصوب در بودجه کل کشور پس از درج شماره و مشخصات طرح در پیوست بودجه و ضمیمه پیوست بودجه (برای طرح‌های تامین شده از غیرمنابع عمومی) استفاده نماید.

ح- برای تسهیل در امور جاری شرکت‌های تابعه مبلغ دو میلیارد دلار تنخواه ارزی از سوی بانک مرکزی در اختیار وزارت نفت قرار می‌گیرد که وزارت نفت مکلف است  در مقابل این واگذاری پایان سال مالی نسبت به واریز آن اقدام کند. واگذاری چنین تنخواهی در سال بعد موکول به واریز و تسویه تنخواه سال قبل است.

ط- وزارت نفت مجاز است نسبت به تامین مالی پروژه‌ها و طرح‌های انتفاعی خود از کلیه روش‌های فاینانس، بیع متقابل تا سقف سهیمه‌های استفاده نشده مندرج در بودجه سنوات قبلی و همچنین از تسهیلات صندوق توسعه ملی با رعایت قوانین و مقررات استفاده نماید.

ی- شرکت‌های تابعه وزارت نفت مکلف‌اند همانند دیگر شرکت‌های دولتی و خصوصی نسبت به تادیه مالیات عملکرد به ماخذ 25 درصد سود ابرازی (نه از بشکه‌های نفت) و پرداخت‌ سهم سود دولت، نه صاحب سهم یا صاحبان سهام ( شرکت مادر تخصصی)  به رعایت قوانین و مقررات موضوعه اقدام نمایند.

ک- با توجه به تولید 75 درصد نفت خام و گاز تولیدی کشور در شرکت مناطق نفتخیز جنوب و شرکت فلات قاره سازمان حسابرسی (بازرس قانونی) مکلف است نسبت به اجرای سیستم قیمت تمام شده مواد خام استخراجی اقدام و بهای تمام شده یک بشکه نفت خام و یک مترمکعب گاز در دریا و خشکی را در هر سال  احصاء و در گزارش سالانه  خود به مجمع عمومی شرکت‌های مادر تخصصی تابعه وزارت نفت  به دیوان محاسبات کشور و  کمیسیون برنامه و  بودجه به تفکیک اعلام دارد.

ل- بودجه وزارت نفت همانند دیگر وزارتخانه‌ها مشتمل بر هزینه‌های جاری و طرح تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در قسمت چهارم بودجه کل کشور برآورد و برابر شرح مفاد موافقت‌نامه متبادله قابل مصرف خواهد بود و هرگونه تداخل منابع و جا به جایی مصارف شرکت‌های تابعه در بودجه وزارتخانه تحت هر عنوان ممنوع می‌باشد.

م- بودجه شرکت‌های تابعه وزارت نفت به صورت مستقل از هم در پیوست شماره 3 قانون بودجه هر سال بر مبنای ارقام واقعی در آمد هزینه‌ای  به تفکیک سرفصل حساب‌های جاری و متکی به ارقام واقعی در سرفصل حساب‌های سرمایه‌ای به گونه‌ای درج می‌گرددکه در بودجه کل کشور  هیچ رقم دو بار منظور شده‌ای از سر جمع منابع و مصارف بودجه‌ای آنها مجموعا یا منفردا لحاظ نشده باشد.

ن- مجمع عمومی نفت (10) در صورتی مجاز به اصلاح بودجه مصوب شرکت‌های تابعه می‌باشد که در ازای هر یک واحد هزینه اضافه  سه واحد درآمد شرکت افزایش یابد و به موجب این بند شرط مندرج در ماده "2" قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی  دولت در طول سنوات اجرای برنامه پنجم در مورد شرکت‌های تابعه وزارت نفت متوقف‌الاجرا خواهد بود.

س- بازرس قانونی شرکت‌های تابعه وزارت نفت در سال 92 مکلف است میزان کل تعهدات بازپرداخت شده بیع متقابل گازی و نفتی را در پایان سال مالی 93 تقویم نموده و مدیران شرکت‌های ذیربط را مکلف به اعمال مبالغ تقدیمی به حساب افزایش سرمایه دولت در شرکت  منظور نماید و هرگونه تخلف و تقصیر از این باب را به رعایت ماده (11) "51" قانون تجارت به مجمع عمومی اعلام    و به  رعایت ماده 606 قانون مجازات اسلامی به مراجع قضائی اعلام نماید.

ع- الباقی سود حاصل از  عملکرد شرکت‌های تابعه پس از وضع 10 درصد اندوخته قانونی و 10 درصد اندوخته سرمایه‌ای 25 درصد مالیات و حداقل 40 درصد سود مربوط به حقوق صاحبان سهام علاوه بر موارد احصاء شده در این بند به عنوان سرمایه در گردش جزء منابع داخلی شرکت محسوب و  در پایان سال به حساب افزایش  سرمایه دولت در شرکت منظور خواهد شد.

ف- معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری مکلف است سایر موارد مربوط به عواید حاصل از سایر انرژی‌های پاک اعم از خورشیدی- هسته‌ای- بادی و آبی و همچنین سایر مصادیق انفال اعم از مواد کانی فلزی و غیرفلزی را پس از احصای متولی و متصدی آنها حداکثر تا سال چهارم برنامه پنجم پس از احصاء در قوانین بودجه سنواتی و به منظور تحقق اهداف سند چشم‌انداز در قانون بودجه سال‌های آتی منعکس نماید.

پی‌‌نوشتها:

1- ماده 20 قانون محاسبات عمومی تسجیل عبارت است از تعیین میزان بدهی قابل پرداخت به موجب اسناد و مدارک اثبات کننده بدهی

2، 3 و 4- اصل 45 قانون اساسی-انفال و ثروت‌های عمومی از قبیل زمین‌های موات یا رها شده معادن، دریاها، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها و سایر آب‌های عمومی، کوه‌ها، دره‌ها و... در اختیار حکومت اسلامی است تا بر طبق مصالح عامه نسبت به آنها عمل کند.

5- اصل 53 قانون اساسی کلیه دریافت‌های دولت در حساب‌های خزانه‌داری کل متمرکز می‌شود و همه پرداخت‌ها در حدود اعتبارات مصوب به موجب قانون انجام می‌گیرد.

6- ماده 39 قانون محاسبات عمومی: وجوهی که از عمل درآمدها و سایر منابع تامین اعتبار منظور در بودجه کل کشور وصول می‌شود... باید به حساب‌های خزانه که در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران افتتاح می‌شود تحویل شود.

7- ماده 11 قانون محاسبات عمومی: دریافت‌های دولت عبارت است از کلیه وجوهی که تحت عنوان درآمد عمومی و درآمد اختصاصی و درآمد شرکت‌های دولتی و... باید در حساب‌های خزانه‌داری کل متمرکز شود.

8- ژوراسیک: نوعی از انواع گازها.

9- ماده 32 قانون برنامه و بودجه: وجوهی که از محل اعتبارات عمران جهت اجرای طرح‌های عمرانی انتفاعی به دستگاه‌های اجرایی مربوط به پرداخت می‌شود به صورت وام خواهد بود.

10- ماده 2 قانون تنظیم بخشی از مقررات دولت مصوب سال 80 به مجامع عمومی یا شوراهای عالی شرکت‌های دولتی موضوع ماده (4) قانون محاسبات عمومی کشور مصوب 1/6/1366سایر شرکت‌هایی که بیش از پنجاه درصد (50 درصد) سرمایه و یا سهام آنها منفردا یا مشترکا متعلق به وزارتخانه‌ها، موسسات دولتی، شرکت‌های دولتی (به استثنای بانک‌ها و موسسات اعتباری و شرکت‌های بیمه) و همچنین سایر شرکت‌های دولتی که شمول قوانین و مقررات عمومی بر آنها مستلزم ذکر نام یا تصریح نام است از جمله شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های تابعه و وابسته به وزارت نفت و شرکت‌های تابعه آنها... که بودجه آنها بر طبق قوانین بودجه سنواتی درج می‌گردد، اجازه داده می‌شود با کسب نظر از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، ارقام مربوط به بودجه مندرج در قوانین مزبور را براساس سیاست‌های دولت، یاتصمیماتی که طبق اساسنامه یا قانون تشکیل شرکت‌ها و موسسات مذکور، مجاز به اتخاذ آن هستند، یا در صورت فراهم شدن موجبات افزایش تولید یا دیگر فعالیت‌های اصلی شرکت یا بنابر مقتضیات ناشی از  نوسان قیمت‌ها، یا به تبع دیگر تحولات اقتصادی و مالی، با رعایت مقررات اساسنامه مورد عمل تغییر دهند مشروط به اینکه این تغییر:

اولا-موجب کاهش ارقام مالیات و سود سهام دولت و همچنین باز پرداخت وام‌های داخلی و خارجی از جمله وام موضوع ماده (32) قانون برنامه و بودجه مصوب 5/12/1351 مندرج در بودجه مصوب (یا اصلاحی احتمالی) نشود.

ثانیا- میزان استفاده شرکت از محل بودجه عمومی دولت را افزایش ندهد.

ثالثا- میزان تسهیلات قابل دریافت از سیستم بانکی کشور افزایش نیابد.

11- ماده 151 قانون تجارت: بازرس یا بازرسان باید هرگونه تخلف و تقصیر در امور شرکت را از ناحیه مدیران و مدیرعامل مشاهده کننده به اولین مجمع عمومی اطلاع دهند و در صورتی که ضمن انجام ماموریت خود از وقوع جرمی مطلع شوند باید به مرجع قضائی صلاحیتدار اعلام نموده و نیز جریان را به اولین مجمع عمومی گزارش دهند.
 

 

 

"آندره ساخاروف" دانشمند هسته‌ای شوروی سابق بود که بعدها به دلیل تلاش‌هایش در دستیابی شوروی به سلاح هسته‌ای و اختراع بمب هیدروژنی به پدر سلاح هسته‌ای شوروی مشهور شد. پارلمان اروپا از سال 1988 میلادی، جایزه ساخاروف را به حمایت از آزادی اندیشه و فعالان حقوق بشر اختصاص داد.

گروه بین‌الملل مشرق – اتحادیه اروپا از سال 1988 جایزه "ساخاروف برای آزادی اندیشه" را برای اهداء به دگراندیشان، اپوزیسیون و فعالان حقوق‌بشری کشورهای عمدتا غیرهمسو با غرب در نظر گرفت. جایزه‌ای که از سال 2010 با جایزه‌ نقدی 50 هزار یورویی نیز همراه شد و سال گذشته به نسرین ستوده و جعفر پناهی از مخالفان نظام ایران تعلق گرفت. دو چهره‌ای که پس از انتخابات سال 88 بازداشت شده و جزو محکومان قضائی کشور بودند.

استعمار نوین در پوشش جوایز فرهنگی و بشردوستانه

پیشرفت کشورهای غربی و فلسفه قدرتمند شدن آن‌ها چپاول و استعمار بوده است تا بواسطه منابع داخلی، بنابراین تداوم این پیشرفت و قدرت مستلزم تداوم خوی استعمارگری این کشورهاست. اما در دنیای مدرن امروز، سبک استعمار کهن دیگر قابل پذیرش نیست و نوع جدیدی از سیطره بر کشورهای دیگر را می‌طلبد.

کشورهای غربی در دوره جدید در داخل کشورهای هدف خود نیاز به دوستانی دارند تا با حمایت سیستم تبلیغاتی غرب، این چهره‌ها را در کشورهای مقصد خود ارتقاء دهند و به نمادها و اسطوره‌هایی برای افکار عمومی تبدیل کنند و منابع مالی را نیز به نحوی در اختیار آن‌ها قرار دهند. یکی از این اتفاقات، اهدای جایزه‌های بین‌المللی در حوزه‌های فرهنگی، حقوق بشر و سیاسی و حتی حوزه‌های ورزشی است که کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس، فرانسه و اخیرا اتحادیه اروپا نیز بخوبی از این روش استفاده می‌کنند. این روش چند ویژگی دارد:

ویژگی اول خوراک مناسب تبلیغاتی این اقدامات است که در پوشش اتفاقات فرهنگی، حقوق بشری و ... به آن پرداخته می‌شود و حُسن دوم آن، مسیری انحرافی برای انتقال پول و حمایت از جریان‌های مورد نظر است. بطور مثال اگر سازمان‌های آمریکای نظیر بنیاد ملی دموکراسی NED که موسسین و مدیران آن صراحتا اعلام کردند که پوششی برای فعالیت‌های سازمان سیا در جهان هستند، به شخصی کمک مالی کنند، قطعا آن فرد در کشور مقصد تحت تعقیب قرار خواهد گرفت، اما در قالب این جوایز فرهنگی، حقوق بشری و ... مبالغ کلانی برای پیشبرد برنامه‌ها به این افراد پرداخت می‌شود و کسی هم معترض آن نخواهد شد. در واقع یکی از اهداف این جوایز، انتقال کمک‌های مالی برای ادامه اعتراضات در کشورهای مستقل و همزمان پوشش رسانه‌ای آن برای تبدیل آن فرد به نماد مبارزاتی است.

یکی از روش‌ها، بهره‌گیری از ناآگاهی جوامع غربی نسبت به واقعیات کشورهای مستقل و اوضاع داخلی آن‌هاست که با سیاه‌نمایی و تبلیغات یک‌سویه، فضای افکار عمومی نیز آماده می شود. به عنوان مثال حجاب در کشورهای اسلامی به عنوان محدودیت و نقض آزادی و حقوق زنان منعکس می‌شود و بر طبق آن، نماد ساخته شده از سوی این کشورها نیز در اولین حرکت، در شرایطی قرار می‌گیرند که مجبور به کنار زدن حجاب می‌شود.

ساخاروف که بود؟

آندره ساخاروف دانشمند هسته‌ای شوروی سابق بود که بعدها بدلیل تلاش‌هایش در دستیابی شوروی به سلاح هسته‌ای و اختراع بمب هیدروژنی به پدر سلاح هسته‌ای شوروی مشهور شد. ساخاروف پس از بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی توسط آمریکا، از طرف شوروی مسؤول کمیته مطالعه و تحقیقات در این رابطه شد که بدلیل ابتکارات بی‌نظیرش، این تحقیقات منجر به تولید بمب هیدروژنی در سال 1952 میلادی شد.

نشریه تایم ساخاروف را اسطوره قرن 20 معرفی می‌کند

اما پس از گذشت چند سال و در اواخر دهه 50 میلادی، ساخاروف که بمبی 200 برابر مخرب‌تر از بمب اتمی برای شوروی ساخته بود، ناگهان به یکی از مخالفان این کشور تبدیل شد و اعلام کرد که نسبت به تبعات اخلاقی و سیاسی تحقیقاتش که به کشف بمب هیدروژنی انجامیده، نگران شده است. از دهه 60 میلادی ساخاروف به یک فعال سیاسی مخالف اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و سیاست‌های شوروی تبدیل شد.

اوج فعالیت‌های سیاسی ساخاروف در سال 1967 بود که برنامه دفاع ضد موشک‌های بالستیک به مسئله‌ای کلیدی در روابط آمریکا و شوروی تبدیل شده بود. وی در نامه‌ای محرمانه به رهبران شوروی از آن‌ها خواست به آمریکایی‌ها اعتماد کنند و پیشنهاد آن‌ها برای مقابله مشترک با گسترش برنامه دفاع ضد موشک‌های بالستیک را بپذیرند، چرا که این مسابقه تسلیحاتی در نهایت به جنگ هسته‌ای منجر خواهد شد. وی همچنین خواستار انتشار بخشی از استدلال‌های خود درباره خطر این برنامه در روزنامه‌ها شد که هر دو درخواست وی با مخالفت دولت وقت شوروی مواجه شد.

مسیر فعالیت‌های این دانشمند روس ناگهان سمت و سوی دیگری به خود گرفت و ساز مخالف او با شوروی و تمایل و هماهنگی او با آمریکا تشدید شد. ساخاروف از آن زمان به بعد بسیار تلاش کرد تا دولت شوروی را به صلح و سازش با آمریکا ترغیب و مجاب کند و مقالات بسیاری را بر ضد سیاست‌های این کشور و خطرات جنگ سرد موجود میان دو ابر قدرت آن دوران نوشت تا در نهایت در سال 1968 و پس از انتشار یکی از مقالاتش در نیویورک‌تایمز، ساخاروف از تحقیقات مرتبط با مسائل نظامی منع شد.

در سال 1970 ساخاروف برای فشار بیشتر به شوروی، کمیته حقوق بشری را با مشارکت دو نفر دیگر راه‌اندازی کرد و در همین کمیته نیز با یکی از فعالان حقوق بشر ازدواج کرد.

ساخاروف، سازنده بمب‌های هیدروژنی شوروی در سال 1975 برنده جایزه صلح نوبل نیز شد

جایزه ساخاروف به چه کسانی اهداء می‌شود؟

جایزه ساخاروف به افراد و شخصیت‌هایی تعلق می‌گیرد که نماینده لیبرال دموکراسی غرب و ارزش های تعریف شده آن باشند. هدف دیگر این جایزه  به رسمیت شناختن مخالفان حکومت‌هایی است که با اتحادیه اروپا و غرب و دموکراسی های ساخته و پرداخته آن ها هم‌جهت نیستند. نکته جالب توجه این است که جایزه ساخاروف تا کنون به هیچ‌یک از افراد و شخصیت های کشورهای عضو اتحادیه اروپا یا فعالان کشورهای دیکتاتور منطقه مانند عربستان، بحرین یا قطر اعطا نشده است. همچنین تا کنون هیچ‌ منتقد آمریکایی سیاست‌های جنگ‌طلبانه دولت آمریکا نیز نامزد دریافت این جایزه نشده است. حتی ادوارد اسنودن نیز که نامزد دریافت این جایزه شده بود، به دلیل افشاگری هایش بر ضد غرب و پناهنده شدن در روسیه، از دریافت این جایزه باز ماند.

لیست افراد و نهادهایی که تا کنون جایزه ساخاروف به آن‌ها تعلق گرفته است


نگاهی به ترکیب دریافت‌کنندگان جایزه ساخاروف نشان می‌دهد که بسته به زمان اهدای جایزه، این اقدام در راستای دنبال‌کردن سیاست‌های برخی کشورهای قدرتمند اتحادیه اروپا بوده است. به عنوان مثال در زمان تنش بین چین و غرب جایزه ساخاروف به معترض چینی اهدا می‌شود و چین نیز تهدید به قطع روابط خود با برخی از کشورهای این اتحادیه می‌کند که در نهایت با عقب نشینی اروپایی‌ها همراه می شود.

در مورد ایران نیز، همزمان با تغییر سیاست‌خارجی ایران به سمت تعامل بیشتر با کشورهای جهان، پارلمان اروپا بطور ضمنی اهدای این جایزه به مخالفان حکومت را به عنوان پیش شرطی برای ورود به تعاملات بیشتر با ایران تبدیل می‌کند و پیش از هرگونه مذاکره با مقامات ایرانی در تهران، مراسم اهدای جایزه ساخاروف را برگزار می‌کنند.


اعطای جایزه ساخاروف به عامل سیا در چین

یکی از نمونه‌ها، اعطای این جایزه در سال 2008 به یک معترض چینی است که بعدها مشخص شد این فرد مرتبط با عوامل سیا بوده است. «هو یا» – Hu Jia – فعال حقوق‌ بشر چینی است که به دلیل آنچه فعالیت‌های وی در حوزه سلامت مبتلایان به ایدز و نقض حقوق بشر در چین خوانده می‌شد، در حالی جایزه ساخاروف به وی اختصاص یافت که وی در زندان در حال گذراندن دوران محکومیت خود بود.

"هو یا" معترض چینی که بدلیل دریافت کمک مالی از سازمان‌های وابسته به سیا محکوم شد


بنیاد ملی دموکراسی آمریکا (National Endowment for Democracy ) از جمله مؤسسات وابسته به کمک‌های مالی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکاست که مبالغی را به این معترض چینی برای ادامه فعالیت‌هایش بر ضد دولت چین پرداخت کرد و به همین دلیل وی از سوی دولت چین به حبس محکوم شده بود.


تقدیر از حامی نسل‌کشی مسلمانان میانمار با جایزه ساخاروف

نام «آنگ سان سوچی» یادآور نسل کشی مسلمانان میانمار در راستای اجرای طرح فراگیر دموکراسی آمریکایی‌ست که در این کشور به اجرا گذاشته شده است و تا کنون ده‌ها هزار مسلمان مظلوم این کشور کشته و صدها هزار نفر دیگر نیز بی‌خانمان شده‌اند. خانم سوچی مسلمانان میانمار را شهروندان این کشور نمی‌داند و چند سالی است با همکاری دولت این کشور تلاش می‌کنند تا با اجرای برنامه یکپارچه سازی نژادی میانمار، آن‌ها را به کشورهای همسایه برانند.

اهدای جایزه ساخاروف به "آنگ سان سو چی"

پارلمان اروپا در سال 1990 جایزه ساخاروف را به پاس مبارزات آنگ سان سوچی به وی اختصاص داد و 23 سال بعد در سال 2013 سو چی با حضور در پارلمان اروپا این جایزه را دریافت کرد. رئیس پارلمان اروپا خانم سو چی را "سمبل بزرگ دموکراسی و آزادی" نامید که اروپا برای حضورش در پارلمان لحظه شماری می‌کرد.


جایزه ساخاروف پاداش نماینده جدایی‌طلب پارلمان ترکیه

"لیلا زانا" از جمله کردهای ترکیه است که در سال 1991 توانست از استان دیاربکر به پارلمان این کشور راه یابد. به محض ورود به پارلمان، فعالیت‌های تجزیه‌طلبانه وی و زمزمه‌هایش برای تشکیل دو دولت کردی و ترکی آغاز شد که بسیار مورد انتقاد سایر نمایندگان پارلمان این کشور قرار گرفت. لیلا زانا همچنین حزب دموکراسی را نیز بنا نمود که از سوی دولت به دلیل فعالیت‌های تجزیه‌طلبانه ممنوع‌الفعالیت و در نهایت وی به 15 سال حبس محکوم شد.

"لیلا زانا" نماینده تجزیه‌طلب پارلمان ترکیه نیز جایزه ساخاروف را دریافت کرده است


زانا در سال 2007 مجددا فعالیت‌های خود را آغاز کرد و طرح تشکیل ایالت‌های فدرال ترکیه را داد که کردستان نیز یکی از این ایالت‌ها بود. وی در سال 2008 به جرم سخنرانی تحریک‌آمیز برای کردها، به دو سال حبس محکوم شد. در اواخر همان سال دادگاه عالی ترکیه بار دیگر زانا را به 10 سال حبس محکوم کرد که البته هیچ‌گاه اجرا نشد. زانا در سال 2011 بار دیگر موفق شد به پارلمان ترکیه راه پیدا کند.

پارلمان اروپا در سال 1990 جایزه ساخاروف را به این نماینده کرد پارلمان ترکیه اختصاص داد اما وی سال 2004 موفق به دریافت آن شد.


اهدای جایزه ساخاروف به محکومان ایرانی در پوشش سفر دیپلماتیک

پارلمان اروپا در آخرین اقدام خود در اهدای جایزه ساخاروف، در پوشش اعزام هیئتی دیپلماتیک و پارلمانی به ایران، این جایزه را به دو تن از محکومان جرایم امنیتی دادگاه‌های ایران اهدا کردند. نسرین ستوده و جعفر پناهی، یکی حقوقدان و دیگری کارگردان، پس از انتخابات سال 88 به دلیل فعالیت و تبلیغ بر ضد نظام بازداشت شدند. پناهی در حال ساختن فیلمی بدون مجوز درباره حوادث پس از انتخابات بازداشت شد و نسرین ستوده نیز پس از یک‌ سری فعالیت‌های تبلیغی در پوشش دفاع از خانواده‌های قربانیان این حوادث و حمایت از حقوق زنان و سازماندهی برخی تجمعات، دستگیر شد.


اهدای جایزه ساخاروف به دو محکوم امنیتی و مخالف نظام ایران در پوشش سفری دیپلماتیک

این دو پس از مورد عفو قرار گرفتن بسیاری از زندانیان امنیتی، بصورت مشروط آزاد شده یا به مرخصی آمده بودند که هیئت پارلمانی اروپا نیز با استفاده از این فرصت و سفر به ایران پس از شش سال، در بدو ورود به ایران، جایزه ساخاروف را به پاس مخالفت‌های این دو با نظام ایران، به ستوده و پناهی اهدا کردند.


استفاده انتخاباتی هیئت پارلمانی از اعطای جایزه به محکومان امنیتی در ایران

با نگاهی به سوابق اعضای هیئت پارلمانی اروپا که به ایران سفر کرده‌اند می‌بینیم که این افراد سوابق رسمی و روشن در فعالیت بر ضد منافع ایران داشته‌اند که اگر برخی ذوق‌زدگی‌ها در داخل نبود و سوابق این افراد به خوبی بررسی می‌شد، شاهد این اتفاقات نبودیم. حتی بسیاری از احزاب پارلمان اروپا که به احزاب راست معروف هستند، با سفر این هیئت بدلیل مواضعشان نسبت به ایران مخالفت کرده‌ بودند و بسیاری از آن‌ها که قرار بود در این سفر حضور داشته باشند، در اعتراض به ترکیب هیئت، انصراف دادند.

اعطای این جایزه درست در زمانی صورت گرفته است که به انتخابات پارلمان اروپا نزدیک می شویم و با اهدای این جایزه به مخالفان حکومت ایران آن هم با حضور در تهران، احزاب و گروه‌هایی که از سفر این هیئت به ایران حمایت کرده‌اند می‌توانند نظر لابی‌های قدرت و ثروت را که عموما شامل لابی‌های صهیونیستی در اروپا می‌شود، برای کمک مالی و سیاسی در انتخابات جلب کنند. همه آنچه گفته شد و مجموعه این اتفاقات، لزوم هشیاری بیشتر مسؤولان کشور برای بستن راه‌ سوء استفاده از فضای باز ایجاد شده در سیاست خارجی کشور را در شرایطی گوشزد می‌کند که هیئت‌های پارلمانی و سیاسی کشورهای اروپایی یکی پس از دیگری برای حضور در تهران اعلام آمادگی کرد‌ه‌اند.

 
کد خبر: ۳۶۹۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۶ - 05 January 2014
پاپ فرانسیس، پاپ کلیسای کاتولیک روم که از زمان روی کار آمدن در نظر داشت تمام اعتقادات غلط به جا مانده از پاپ سابق را تصحیح نماید، در خطبه ای که در آن تعجب همگان را بر انگیخت اعلام کرد کلیسای کاتولیک دیگر به جهنم معتقد نیست؛ زیرا این مساله با عشق خداوندی تعارض دارد و آدم و حوا داستانی بیش نیستند.

بر اساس گزارش شفقنا به نقل از پایگاه المصریون، اغلب پیروان کاتولیک و کارشناسان امور مسیحیت بر این عقیده بودند که وی در مسیحیت انقلابی همانند انقلاب مارتین لوتر ایجاد خواهد کرد و کلیسا را در مسیر اصلی و صحیح آن ها به پیش خواهد برد.

پاپ در آخرین خطاب خود تاکید کرد: ما با تفکر و دعا فهم جدیدی از برخی از عقاید به دست اوردیم؛ کلیسا دیگر به جهنم اعتقادی ندارد، زیرا اعتقاد به این مساله ، عشق الهی را زیر سوال خواهد برد، همچنین خداوند قاضی نیست؛ بلکه دوستدار بشریت است.

وی در ادامه تصریح نمود: خداوند قصد محکومیت کسی را ندارد، علاوه بر داستان آدم و حواء تنها یک اسطوره است و جهنم تنها کنایه ای از روح تنها است .

پاپ فرانسوا با بیان این که تمام ادیان صحت دارند زیرا از قلب تمام افرادی سرچشمه گرفته اند که به وجود خداوند ایمان دارند؛ تصریح نمود: کلیسا در گذشته در مورد برخی از مسایل اخلاقی به شکل نادرستی برخورد می کرد، اما امروز به نقش خود به عنوان قاضی پایان داده و آغوش خود را به روی تمام گروه های مختلف از جمله همجنسگرایان، لیبرالیست ها، محافظه کاران، کمونیست ها، افراد طرفدار سقط جنین و افرادی با میل جنسی مختلف، گشوده و از آنان می  خواهد به آن بپیوندند؛ زیرا همگی خداوند را دوست داریم و همگی یک خدای واحد را می پرستیم.

وی در ادامه تاکید کرد: وقت آن رسیده است که تعصب را کنار بگذاریم و اعلام کنیم که حقیقت دین قابلیت تغییر و پیشرفت را دارد، به طوری که حتی بی دینان و کافران نیز با دیدن محبت  الهی ؛ وجود  الله را به رسمیت بشناسند و بعد از آن روح خود را خالص گرداند.

پاپ فرانسیس  با اشاره به این که انجیل کتاب مقدس مسیحیان است؛ بیان کرد: با وجود آن که انجیل کتاب زیبایی است، اما در آن کلمات و عباراتی وجود دارد که همگان را به تعصب و محاکمه دعوت می کند، در حالی که زمان آن رسیده است تا این بخش ها مورد بازبینی قرار گیرند.
وی در ادامه با اشاره به تغییر برخی از قوانین از امکان به عهده گرفتن مقام پاپ توسط زن ابراز امیدواری کرد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد