سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر فرهنگی

 

در کنار کارون برگزار شد
نشست نقد و بررسی زندگی به سبک سنتی یا مدرن با حضور عشایر خوزستان

نشست نقد و بررسی زندگی به سبک سنتی یا مدرن توسط بزرگان عشایر خوزستان برگزار شد.

خبرگزاری فارس: نشست نقد و بررسی زندگی به سبک سنتی یا مدرن با حضور عشایر خوزستان

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، نشست نقد و برسی زندگی به سبک سنتی یا مدرن توسط بزرگان عشایر خوزستان در کنار کارون برگزار شد.

در حالیکه جوانان بسیاری تابع قوانین مدنی شدند جمعی از ریش سفیدان و بزرگان قبایل خوزستان در کنار کارون به میزبانی شیخ کریم بن طریف نشستند و به نقد و بررسی قوانین قبیله پرداختند.

در خوزستان وجود قبایل و عشایر از جمله ویژگی‌های این استان است. گذر از زندگی قبیله نشینی و رسیدن به شهرنشینی همواره محل بحث بسیاری از فعالان و متخصصان علوم اجتماعی است. از طرفی جوانان وارد مکان‌های علمی و جایگاهی تخصصی پیدا کردند و از جهتی برخی همچنان تاکید دارند که باید قوانین سنتی  حفظ شوند.

منتقدان زندگی سنتی دلایل مختلفی می‌آورند و به پذیرش قوانین عرفی و جهان شمول اشاره می‌کنند و در مقابل معتقدان به زندگی سنتی می‌گویند که زندگی‌های امروزی بنیان خانواده را متزلزل می‌کند و باید پیرو زندگی به سبک سنتی باشیم.

در این نشست که بسیاری از بزرگان قبایل شرکت داشتند، نقد و بررسی توسط ریش سفیدترین فرد جلسه آغاز شد.

موضوع بحث درباره نقاط مثبت و منفی در زندگی بر پایه قوانین قبیله بود که بسیاری مخالف با برخی از قوانین قبیله بودند.

*در این نشست یکی از سادات گفت: من قبیله‌گرایی را نمی‌پسندم و ایرادات بسیاری بر قبیله‌گری وارد است در واقع قبیله‌گرایی باعث عقب گرد می‌شود و جهان امروز و نسل جدید دیگر پیرو قوانین جهانی هستند و کمتر تمایل به پیروی از قبیله دارند.

علی ساعدی از دیگر شرکت کنندگان در تایید این سخنان توضیح داد: اما برخی قوانین قبیله به لحاظ اخلاقی مورد تایید هستند، برای مثال اکرام میهمان و همچنین احترام به شخصیت ناپسندی که به ضلالت رسیده از قوانین قدیمی هستند که در جهان امروز نیز مطلوب به نظر می‌رسد و کسی موافق بی‌احترامی به افراد صاحب نام نیست حتی اگر آن فرد ظالم باشد اما وقتی به ضلالت افتاد نباید به او بی‌احترامی کرد.

*در مقابل ابوسعید خالدی، یکی از شرکت کنندگان که از شبیشه آمده بود در پاسخ به یکی از سادات گفت: شما که قبیله را رد می‌کنید باید متوجه نگاه قبیله به سادات باشید.

خالدی توضیح داد: در بسیاری از اختلافات حضور سید باعث حل مشکلات می‌شود چرا که قبایل به سادات ارادت خاصی دارند و در جلسات نیز همیشه باید در جای مناسب بنشیند.

*یکی دیگر از شرکت کنندگان که از شهر شادگان آمده بود گفت: قبیله است که فرهنگ ما را زنده نگه داشته و فراموش نکنیم که اجداد ما در جنگ جهاد علیه انگلیس جنگیدند و جنگجویان همه از افراد قبیله بودند.

*اما حمادی نظرش مخالف با قبیله‌گرایی بود و در این باره توضیح داد: ما باید سعی کنیم شخصیت‌های علمی‌مان را تشویق کنیم تا در دانشگاه‌ها به مراتب بالایی دست پیدا کنند و این باعث ارتقای سطح سواد عمومی می‌شود.

این تبادل نظر همچنان ادامه داشت تا اینکه گفت‌وگو به سمت شعر رسید. افراد به دلیل اینکه نمی‌خواستند مستقیم نظرات خود را بگویند با شعر نظرات خود را به دیگری منتقل می‌کردند و در مقابل نیز پاسخی از باب شعر می‌شنیدند.

به گزارش خبرگزاری فارس، این نشست در کنار کارون و با اجرای آداب سنتی همچون قهوه خوری که ثبت ملی شده است برگزار شد.

همچنین تزئین این نشست با حضور اسب‌های اصیل عرب، فضای مناسبی را برای علاقمندان ایجاد کرده بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد