سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک گزارش از تخریب میراث فرهنگی در خوزستان

 

خانه تاریخی ˈاسفنده ˈ در دزفول در معرض تخریب قرار گرفت 

 

دزفول -ایرنا-خانه ˈ اسفنده ˈ از جمله بناهای تاریخی شهرستان دزفول به دلیل فرسودگی و عدم مرمت و ایمن سازی در حال تخریب می باشد. 

 

به گزارش روز شنبه ایرنا در چند روز گذشته بخشی از خانه تاریخی اسفنده واقع در بافت قدیم دزفول به دلیل فرسودگی تخریب شده و امکان تخریب کامل این بنای تاریخی در روزهای آینده در صورت بارندگی وجود دارد.

این بنای تاریخی که در نوبت ثبت ملی قرار دارد به دلیل اینکه هنوز در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده تاکنون از اعتبارات سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری بی بهره بوده است.

خانه ˈمرتضویˈ از دیگر بناهای تاریخی شهر دزفول که آن نیز در نوبت ثبت ملی است به دلیل واقع شدن در طرح توسعه آستان سبزقبا در معرض تخریب قرار گرفته است.

با پیگیری سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری از تخریب این خانه تاریخی جلوگیری شد.

یک منبع آگاه در شهرستان دزفول به ایرنا گفت:خانه ˈسید صدرˈ دزفول نیز که در فهرست آثار ملی ثبت شده و مالک این خانه آن را به یک موزه تبدیل کرده اخیرا مورد سرقت قرار گرفته و بخشی از اشیای داخل این خانه به سرقت رفت.

این منبع آگاه افزود:به دلیل اینکه اشیای این موزه ثبت ملی نشده اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری نمی تواند از اشیای موجود در این خانه محافظت کند.

در شهر دزفول حدود 250 هکتار بافت قدیم وجود دارد که به دلیل توسعه شهری و نیز بی توجهی و کمبود اعتبارات لازم برای مرمت و ایمن سازی این بافت ارزشمند تاریخی تاکنون اقدام نشده و بخش زیادی از آن در معرض تخریب و نابودی قرار دارد.

بافت قدیم دزفول با وجود بناهای ارزشمند آجری از معماری زیبا و منحصر بفردی برخوردارست.ک/3

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد