سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

گزارشی از مشکلات استان خوزستان

 

جاده ، دغدغه نخست خوزستانی ها

اهواز - ایرنا - وقوع تصادف های مکرر در جاده های خوزستان بویژه کشته شدن 11 نفر در حادثه اخیر در جاده شوشتر- دزفول، سوژه مهم محافل خبری و سیاسی استان شده و با واکنش هایی همراه بوده که مهمترین آن دغدغه های مردمی است.

کد خبر: 80961051 | تاریخ خبر: 30/09/1392 - 12:27

به گزارش خبرنگار ایرنا، تصادف های پیاپی در جاده های خوزستان و کشته و مجروح شدن شمار زیادی از هموطنان در این مسیرها، خاطره های بدی را در اذهان از جاده های این استان به جای گذاشته و سبب انتقاد شدید شهروندان خوزستانی، محافل خبری و سیاسی منطقه از وضع نابسامان راههای استان شده است.

این روزها در هر نقطه از خوزستان از وقوع تصادف خبر داده می شود و با وجود کشته و مجروح شدن بسیاری، مسوول جان باختن و خسارات سنگین برجای مانده مشخص نیست.

جاده های آبادان - ماهشهر، بندر امام - اهواز، شوش - اهواز، اندیمشک - شوش و شوشتر به گتوند و دزفول همه و همه مشکل دارند، یا پر از دست انداز و خرابی یا دارای نقاط حادثه خیز و کم عرض و باریک هستند.

برخی مشکل را فرهنگی و ناشی از رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی و بی احتیاطی رانندگان و برخی دیگر مشکل را از نبود ایمنی در جاده ها، کمبود علایم هشدار دهنده و مشکلات زیرساختی می دانند؛ هر قدر هم ماموران پلیس در این جاده ها حضور داشته باشند بازهم مشکل تصادف وجود دارد.

دوربین های کنترل سرعت پلیس راه و خودروهای شیک و قبض های جریمه سنگین ماموران پلیس هم هنوز نتوانسته مشکل را حل کند.

این در حالی است که تردد تانکرهای عراقی حامل نفت معضلی افزون در جاده های استان شده که وقوع حوادث رانندگی را افزایش داده است.



** تصادف خودرو در جاده اهواز- مسجدسلیمان یک کشته و چهار مصدوم برجای گذاشت

هنوز یک روز از حادثه تلخ کشته شدن 11 نفر در تصادف جاده شوشتر نگذشته بود که استان شاهد وقوع تصادف دیگری عصرسه شنبه در مسیر اهواز به مسجدسلیمان حدفاصل 5 کیلومتری این شهرستان بود که یک کشته و چهار مصدوم داشت.

در این تصادف که بین یک دستگاه خودرو پراید با خودرو سواری ال 90 رخ داد 4 نفر از سرنشینان این دو خودرو مصدوم شدند و یک نفر جان خود را ازدست داد.

درپی وقوع سوانح در جاده های خوزستان، نماینده شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از وقوع چنین حوادثی، از مسوولان خواست پاسخگو باشند.



** جاده های استان خوزستان ایمنی کافی ندارند

نماینده شوشتر و گتوند درمجلس شورای اسلامی با اشاره به کشته و زخمی شدن 21 شهروند در حادثه تصادف گتوند، گفت: ضعف مدیریت در حوزه راه و شهرسازی و عدم مسوولیت پذیری موجب بروز تصادفات فاجعه بار در راه های استان خوزستان شده است.

سیدمحمد سادات ابراهیمی در گفت وگو با ایرنا افزود: ساعت 7 صبح دوشنبه در مسیر دزفول – گتوند و شوشتر در منطقه صالح شهر شهرستان گتوند تصادف رخ داد که بر اثر آن 11 هموطن کشته و 13 نفر دیگر مجروح شدند.

وی با اشاره به اینکه مکاتبات بسیاری درخصوص مشکلات راه های استان با وزارت راه و شهرسازی شده است گفت: مسوولان این وزارتخانه حاضر به قبول مسوولت های خود در این حوزه نیستند.

سادات ابراهیمی گفت:عرض جاده ای که تصادف امروز در آن رخ داد 7 متر است در حالی که باید 9 متر باشد ضمن اینکه روکش آسفالت این جاده قدیمی و مربوط به 20 سال پیش است و مسوولان این حوزه باید پاسخگوی مشکلات جاده های استان باشند.

نماینده شوشتر و گتوند همچنین به سایت رهیاب گفت که لازم است یک بار برای همیشه به صورت آنی نه در ظرف چهار یا پنج سال فکری برای این جاده ها کرد که هر روز کشته می دهند.

وی افزود: جاده های خوزستان جاده های مرگ هستند و باعث دغدغه و نگرانی شده اند مردم وقتی سوار خودرو می شوند نمی دانند آیا سالم به مقصد می رسند یا نه؟!

جاده دزفول- شوشتر از جمله مسیرهای حادثه خیز استان خوزستان می باشد که اقدام جدی برای تعریض و ایمن سازی آن نشده است.

تاکنون چندین حادثه رانندگی دراین جاده بین خودروهای کمپرسی و وانت بارها رخ داده و تلفات انسانی نیز داشته است.



**جاده های غیراستاندارد بلای جان مردم خوزستان شده است

نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به این موضوع با انتقاد از وضع نامناسب و غیر ایمن راه های خوزستان گفت که جاده های غیراستاندارد بلای جان مردم استان شده است.

ˈعباس پاپی زادهˈ در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به تصادف دوشنبه هفته جاری در جاده دزفول - شوشتر از کم کاری برخی مسوولان انتقاد کرد.

وی با بیان اینکه شمال استان از نظر جاده در بن بست قرار گرفته گفت: تنها راه ارتباطی شهرستانهای دزفول به شوشتر، مسجدسلیمان، لالی، گتوند و اندیکا، جاده کم عرض، غیر استاندارد و خطرناکی است که مکرر حوادث خونبار رانندگی در آن رخ می دهد.

پاپی زاده با انتقاد از بی توجهی مسوولان به ایمن سازی جاده دزفول - شوشتر افزود: جاده پاشنه زاگرس نیز همچنان در حد یک آرزو برای ساکنان شمال خوزستان باقی مانده و اقدامی برای آن نشده ضمن اینکه اغلب طرح های راه سازی که همزمان با این جاده آغاز شد، به بهره برداری رسیده است.

وی همچنین با اشاره به مرگ 12 نفر در حادثه سقوط خودرو به کانال آبیاری کشاورزی در جاده دزفول - سنجر در تابستان امسال گفت: تا زمانی که جاده ها ایمن سازی نشود، هر از چند گاهی شاهد فاجعه در این راه ها خواهیم بود.



** خوزستان استانی پهناور با جاده هایی پرخطر

حادثه کشته شدن 11 هموطن در تصادف جاده شوشتر- دزفول با واکنش محافل خبری نیز روبرو بود بطوری که بیشتر سایت های محلی تیتر پیشانی صفحه خود را به آن اختصاص دادند و همچنان تحلیل ها و اخباری در این خصوص را در صدر عنوان های خبری خود دارند.

پایگاه خبری اندیکا نیوز با انتشار مطلبی با عنوان خوزستان استانی پهناور با جاده هایی پر خطر ضمن انتقاد از بی توجهی به راههای خوزستان، درمورد حادثه نوشت که جاده دزفول- شوشتر به طول 50 کیلومتر با عرض کم و چاله های فراوان از راه های حادثه خیز شمال استان است که به دلیل وجود معادن شن و ماسه و مزارع کشاورزی تردد خودروهای سنگین کمپرسی و وانت بار حامل کارگران مزارع در آن زیاد است.

عملیات تعریض و ایمن سازی بخشی از این جاده که از مدتی پیش آغاز شده به کندی پیش می رود، خوزستان استانی پهناور است با جاده هایی که معروف به پرخطرترین جاده های کشور هستند.

اندیکا نیوز افزود: خوزستان، راه ارتباطی برخی شهرهای جنوبی کشور، راه اصلی ترانزیت کالا، محل عبور کاروان های راهیان نور و مسیر پرتردد مسافران نوروزی است، این موارد همه بیانگر پراهمیت بودن جاده ها و راه های استان است، اما تا کنون مورد بی توجهی مسوولان بوده است.

خوزستان با توجه به اینکه یک استان استراتژیک در زمینه اقتصادی یا به عبارتی قطب کشاورزی کشور است، باید از لحاظ جاده وضع مطلوب داشته باشد؛ اما گذرگاه ترانزیت کشور از لحاظ جاده و راه، رتبه 14 را در میان استان های کشور دارد.

ˈعیسی داراییˈ نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی می گوید: اینک جاده های خوزستان از لحاظ فشار بار در رتبه سوم کشور قرار دارد که بسیار اسفناک است.

به گفته وی، نبود ایمنی و حادثه خیزی، راه های خوزستان را به قربانگاه مسافران تبدیل کرده است.

رییس پلیس راه خوزستان نیز با بیان اینکه بیشترین آمار تلفات جاده ای مربوط به آزادراه ها و راه های دو طرفه است، گفت که حدود 60 درصد از تصادفات جاده ای که منجر به مرگ می شود در راه های دو طرفه رخ می دهد.

مشکل ظرفیت جاده ها یکی از مواردی است که مدت هاست استان خوزستان با آن دست و پنجه نرم می کند به طوری که حتی رییس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور در این باره اظهار نگرانی می کند.

ˈسیدشکرخدا موسوی ˈ نماینده مردم اهواز در مجلس می گوید: وضع جاده های خوزستان بسیار بد است و باید در اسرع وقت در این زمینه تصمیم گیری شود.

ˈجعفرحجازی ˈ استاندار پیشین خوزستان نیز گفته بود که برای رفع مشکلات در حوزه جاده های استان نیازمند یک هزار و 380 کیلومتر جاده بودیم که تاکنون 380 کیلومتر آن ساخته شده است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد