سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار آلودگی آبهای سطحی در خوزستان

 

 

اعتراف مجری سد گتوند به یک فاجعه/ انتقال آب شور سد گتوند به خلیج فارس
چندی پیش مجری سد گتوند در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا خوزستان سخنی بر زبان راند که ناخواسته اعترافی ست بر فاجعه سد گتوند در شور کردن آب کارون و کاهش کیفیت آن.
شوشان: چندی پیش مجری سد گتوند در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا خوزستان سخنی بر زبان راند که ناخواسته اعترافی ست بر فاجعه سد گتوند در شور کردن آب کارون و کاهش کیفیت آن.
کریم شیبانی مجری سد گتوند در این مصاحبه گفت: " طرح احداث خط انتقال آب شور این سد به خلیج فارس و واحدهای مستقر در مجتمع های پتروشیمیایی واقع در مسیر ، با هزینه ای 450 میلیارد تومانی در دست اقدام است. "

به گزارش شوشان ، هر چند مصاحبه این مسئول مبنی بر شور شدن آب کارون به خاطر احداث سد در هیاهوی استعفای نمایندگان خوزستان بازتاب خبری چندانی نداشت اما این سخنان پایانی بود بر انکار و فرافکنی چندین ساله مسئولین سد گتوند .

خبر انتقال آب شور سد گتوند به خلیج فارس مهر تاییدی ست بر درستی اظهارات منتقدان این سد. یکی از این منتقدان مصطفی پورمحمدی رئیس سابق سازمان بازرسی کل کشور است که سال گذشته صراحتا اعلام کرد " با شرایط حاضر، سد گتوند دیگر نمی‌تواند به فعالیت ادامه دهد و این سد باید تخلیه و تغییر کاربری داده شود. " دلیل آن هم شور کردن آب رودخانه کارون و تهدید 600 هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان است.

در واقع این سد به جای اینکه برای خوزستان و مردمانش نعمت شود نغمتی شده و به جای توزیع آب و آبیاری زمین ها ، نمک به خورد زمین های کشاورزی می دهد.

نکته جالب در مصاحبه این مسئول ، تاکید بر انتقال آب شور سد گتوند به مجتمع های پتروشیمیایی ست غافل از اینکه صنایع پتروشیمی استان خوزستان عمدتا خود در مجاورت خلیج فارس هستند و نیازی به هزینه هنگفت 450 میلیارد تومانی برای استفاده از ارمغان گتوند ندارند .

باید از مجریان سد پرسید تحویل گرفتن آب شیرین و شور کردن سه تا پنج برابری آن ( EC اب ورودی به سد گتوند 500 میلی موس و EC اب خروجی از سد بین 1700 تا 2500 میکرو موس است ) در کجای دنیا اتفاق می افتد؟

بیش از سه سال است که مجریان سد گتوند کشاورزان را متهم به شور کردن آب کارون می کنند حال انکه خود عامل اصلی کاهش کیفیت آب کارون اند و نمک های سد گتوند شوری پایه آب کارون را 1500 تا 2000 واحد افزایش داده است .

با خلط مبحث نمی توان مسئله را نادیده گرفت. سد گتوند باعث افزایش شوری پایه آب کارون شده است و این مسئله موضوعی جداگانه از بحث بهره برداران آب است و دیگر نمی توان پشت آنان سنگر گرفت و اشتباهات خود را به پای آنان نوشت. موضوع بهره برداران را محیط زیست رسیدگی می کند. شما مجریان سد ، مشکل را با روشن بینی برطرف کنید و باور کنید اگر خورشید را در آسمان انکار کنیم خورشید از تابیدن باز نمی ایستد. حقیقت مثل خورشید خود را بر ما تحمیل می کند ، داس بر می دارد و تیرگی را درو می کند.

مجریان عزیز سد گتوند ! شما نیز فرزندان این ملت هستید. باور کنید پذیرش مشکل، گامی بلند در حرکت به سوی حل مشکل است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد