سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک هشدار بهداشتی به خوزستانیهای محترم

 

هشدار مرکز بهداشت خوزستان:
مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن، کشنده است
اجتماعی  13:20:7 1392/09/24

929-12614-5 کد خبر
 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با شرح نکات ایمنی در مورد استفاده از بخاری­های گازسوز، گفت: رعایت نکات ایمنی وسایل نفت سوز و گاز سوز الزامی است.

دکتر سیدمحمد علوی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) –منطقه خوزستان-  با هشدار درباره رعایت نکات ایمنی با توجه به استانداردهای موجود در بهداشت محیط زیست، اظهار کرد: یکی از نکات اساسی این است که همیشه اجازه بدهید هوای کافی برای تنفس شما و جهت سوختن بخاری گازسوز به اتاق برسد. وجود روزنه­های زیر درب­ها برای این منظور مفید می­باشند. بنابراین روزنه­های زیر درب­ها را با اشیائی همچون پارچه ، پتو و ... مسدود نکنید.

وی افزود: از صحیح سوختن گاز و سلامت بخاری بوسیله افراد ذی­صلاح مطمئن شوید و از سلامت دودکش مربوط به بخاری اطمینان حاصل نمایید.

علوی هشدار داد: از تبدیل بخاری و سایر وسایلی که با سوخت­های دیگر مورد استفاده قرار می­گیرند به وسایل گازسوز جدا خودداری نمایید. همچنین باید توجه داشت که قرار گرفتن پرده، لباس، رختخواب، ظروف پلاستیکی و سایر اشیای قابل اشتعال در مجاورت بخاری می­تواند سبب وقوع آتش سوزی در منزل گردد.

وی گفت: درصورتی که احساس کردید سوخت بخاری ناقص بوده و یا باشعله آبی نمی­سوزد به آن بی‌تفاوت نمانید، ممکن است این نقص ناشی از نرسیدن هوای کافی به بخاری باشد.

رییس مرکز بهداشت خوزستان ضمن بیان عایت نکات ایمنی دودکش­ها گفت: نصب هرگونه وسیله گازسوز در حمام مغایر اصول ایمنی و ممنوع است. مسدود شدن دودکش، سبب سوخت ناقص وسایل گازسوز و ایجاد گازهای خطرناک و مسموم_کننده می_شود که این امر موجب خفگی در اثر گازگرفتگی خواهد شد. بنابراین قبل از نصب بخاری یا آبگرمکن باید مسیر دودکش بررسی شود و از باز بودن آن اطمینان حاصل شود. باید همواره محل اتصال دودکش به وسایل گازسوز بازرسی و از محکم بودن آن اطمینان حاصل شود.

علوی توضیح داد: هر چند وقت یک بار کلاهک دودکش­های وسایل گازسوز بازرسی و چنان­چه کلاهک آن افتاده باشد، در محل خود نصب شود. کلاهک علاوه بر این­که از نفوذ باران و برف و افتادن سایر اشیا و ورود پرندگان به داخل دودکش جلوگیری می کند، در منظم سوختن وسیله گازسوز نیز موثر است.

وی توصیه کرد: به منظور افزایش ضریب ایمنی در محل نصب وسایل گازسوز از سنسورهای هشداردهنده گاز CO استفاده شود. استفاده از هرگونه بخاری با سوخت فسیلی اعم از دودکش­دار و بدون نیاز به دودکش در حمام غیر مجاز است. استفاده از بخاری­های بدون نیاز به دودکش در اتاق خواب بر اساس استاندارد ملی ایران به شماره ۱ ISIRI۷۲۶۸ مجاز نیست.                 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در زمینه نکات ایمنی بخاری­های نفتی گفت: بخاری نفتی باید مجهز به سیستم تنظیم سوخت (کاربراتور) باشد، بخاری‌هایی که فاقد این سیستم هستند بسیار خطرناک هستند. مخزن سوخت بخاری نیز باید از قسمت کوره فاصله داشته و یا به ‌نحوی عایق‌کاری شده باشد.

وی ادامه داد: بخاری‌ها حتما باید مجهز به دودکش با قطر مناسب با ظرفیت بخاری باشند و اتصالات این دودکش‌ها باید محکم باشد تا امکان نشت گازهای سمی و خطرناک به داخل اتاق منتفی گردد. دودکش باید در انتها به فضای باز و آزاد مانند پشت‌بام ارتباط داشته باشد.

علوی افزود: آن قسمت از دودکش که در پشت‌بام قرار گرفته باید به ارتفاع ۸۰ سانتی‌متر از بلندترین نقطه ساختمان بالاتر بوده و حتما مجهز به کلاهک مخصوص باشد.

وی تصریح کرد: بخاری را در محل مناسب و بی‌خطر منزل و دور از پرده‌ها و دیگر وسایل قابل اشتعال و در نقطه‌ای خارج از محدوده رفت و آمد بچه‌ها و در سطح بدون شیب و در حال ثبات کامل قرار دهید. هر گونه نقص فنی و نشت از اتصالات را سریعا برطرف نمایید و حتما از افراد مطلع استفاده کنید.

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: همه ساله قبل از بهره‌برداری از بخاری، داخل دودکش‌ها را از دوده تمیز نموده و بخاری را نیز سرویس و رفع نقص نمایید.

وی در مورد علایم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن اظهار کرد: علایم مسمومیت با منواکسید کربن می­تواند طیف وسیعی از علایم را شامل شود که در بیماری­های مختلف دیده می­شود. متاسفانه بسیاری از این علایم شبیه به علایم سرماخوردگی است و بیشتر افراد فکر می­کنند به دلیل سردی هوا دچار سرماخوردگی شده­اند و تمایل به استراحت و خوابیدن پیدا می­کنند. ابتلای تمام افراد خانواده به علایمی شبیه به آنفلوآنزا، بروز مسمومیت در افراد را نشان می­دهد. سردرد، ضعف جسمانی، سرگیجه و بی قراری، تهوع و استفراغ، خمیازه کشیدن بیش از حد و کاهش دید از علایم عمومی مسمومیت­ها است.

وی ادامه داد: حالت خواب­آلودگی شدید، کسلی، خستگی و کاهش قدرت عضلانی از جمله علایم اولیه مسمومیت در افراد به شمار می­رود. چنان­چه افراد در این مرحله متوجه چنین علایمی شدند، با خارج شدن از فضای آلوده می­توانند از پیشرفت مسمومیت پیشگیری کنند.

علوی بیان کرد: اگر کسی دچار گاز گرفتگی شد مجموعه اقداماتی باید فورا انجام شود؛ فرد مسموم را از محیط آلوده به هوای آزاد منتقل کنید. یقه پیراهن و کمربند و لباس­های تنگ افراد مسموم را باز کنید ودرصورت امکان عملیات اکسیژن­دهی به فرد مسموم را با نهایت دقت شروع کنید. باز نگه داشتن راه­های تنفسی و تماس با اورژانس در مراحل بعدی درمانی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: به یاد داشته باشید که خارج کردن افراد آسیب­دیده از محیط آلوده و قرار دادن آنها در محیط باز از مهمترین اقدامات پیشگیرانه محسوب می­شود.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد