سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

 

مروری بر جهاد دانشگاهی خوزستان، از تاسیس تا امروز
 

دوشنبه 11 آذر 1392 - 10:20:23 AM

رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) در خردادماه سال 59 فرمان تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی را صادر کرد و این ستاد نیز در 16 مردادماه همان سال نهاد انقلابی جهاد دانشگاهی را با هدف انقلاب فرهنگی تاسیس کرد.

در سال های ابتدایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ستاد انقلاب فرهنگی به شورای عالی انقلاب فرهنگی تبدیل شد و در پی آن، اساسنامه جهاد دانشگاهی نیز در سال 65 مورد تجدید نظر قرار گرفت و با حذف وظیفه مشارکت در مدیریت دانشگاه ها و تاکید بر انجام فعالیت های فرهنگی و تحقیقاتی به منظور اسلامی شدن دانشگاه ها به تصویب رسید.

در سال 69 نیز مصوبه ای از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید که بر اساس آن، جهاد دانشگاهی به عنوان پلی میان دانشگاه و بخش صنعتی و خدماتی کشور معرفی شد. بر اساس این مصوبه دو وظیفه عمده انجام تحقیقات علمی و فعالیت های فرهنگی نیز بر عهده جهاد دانشگاهی است.

بر اساس تعریف شورای عالی انقلاب فرهنگی، جهاد دانشگاهی نهادی است عمومی و غیردولتی، زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دارای شخصیت مستقل و از لحاظ اداری، استخدامی و مالی تابع مقرراتی است که در چارچوب اختیارات قانونی به تصویب هیات امنای جهاد دانشگاهی می‌سد.

همچنین مواردی مانند گسترش تحقیقات و شکوفایی روحیه تتبع و استعدادها در سطح جامعه برای نیل به خوداتکایی، توسعه امور فرهنگی در سطح جامعه از طریق همکاری با حوزه، دانشگاه و سایر مراجع و نهادهای فرهنگی به خصوص برای نسل جوان و گسترش طرح های کاربردی و نیمه صنعتی از طریق پیوند با مراکز علمی و تحقیقاتی به منظور به کارگیری نتایج پژوهش به عنوان وظایف این نهاد انقلابی تعریف شده است.


تبلیغ و ترویج فرهنگ و هنر اسلامی و برنامه ریزی فرهنگی و تربیتی و ایجاد آمادگی فکری و مکتبی در قشر جوان، به خصوص دانش آموزان دبیرستانی و دانشجویان به منظور مقابله با غرب زدگی و انحرافات در چارچوب سیاست های فرهنگی کشور، ایجاد تشکیلات مناسب به منظور تألیف، ترجمه و انتشار کتب، نشریات نتایج تحقیقات و مقالات علمی، فرهنگی و تولید مواد کمک آموزشی و انجام تحقیقات توسعه ای و کاربردی نیز ازجمله وظایف کلی مجموعه جهاد دانشگاهی است.

همچنین بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، پی گیری طرح های تحقیقاتی جهاد تا پایان مرحله نیمه صنعتی و صنعتی، ارائه خدمات علمی و فنی در زمینه های مختلف مورد نیاز جامعه، حمایت، تشویق و جذب دانشجویان و پژوهشگران جوان و مستعد و برنامه ریزی و ایجاد شرایط و امکانات لازم به منظور فراهم آوردن زمینه فعالیت های علمی و پژوهشی آنان بر مبنای شناخت مشکلات واقعی و نیازهای تخصصی جامعه، اجرای دوره های رسمی آموزش های علمی کاربردی مطابق ضوابط و مقررات آموزش عالی کشور، ایجاد تشکیلات آموزشی و تحقیقاتی بر اساس قوانین و مقررات آموزش عالی و مشارکت در ایجاد زمینه های مناسب برای اشتغال بیشتر فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز از دیگر وظایف این مجموعه است.

در حال حاضر هیات امنای جهاد دانشگاهی، عالی ترین مرجع سیاستگذاری در این مجموعه است. مجموعه جهاد دانشگاهی دارای 43 واحد در استان های مختلف کشور است که 13 واحد آن در شهر تهران و 30 واحد در مراکز استان ها استقرار دارند. همچنین تعداد 3 پژوهشگاه و 24 پژوهشکده، 27 سازمان، مرکز، مؤسسه و شرکت به ثبت رسیده، یک مجتمع تحقیقاتی و دو پارک علم و فناوری نیز تحت پوشش این نهاد فعالیت دارند.

مجموعه جهاد دانشگاهی در استان خوزستان در همان سال های ابتدایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و همزمان با تشکیل این نهاد انقلابی در کشور، فعالیت خود را در استان و با عنوان جهاد دانشگاهی استان های خوزستان و لرستان آغاز کرد و در طول سال ها فعالیت توانسته موجب تحولات فرهنگی و علمی بسیاری در استان شود.

جهاد دانشگاهی در استان خوزستان در سال های ابتدایی فعالیت به صورت شورایی اداره می شد و افرادی مانند "عبدالرحیم چینی پرداز" و "علی شکرالله زاده" به عنوان دبیر در این شورا حضور داشتند. اواسط دهه 60 و در حالی که تنها چند سال از عمر این مجموعه جوان در استان می گذشت، "علی شکرالله زاده" که دبیر شورای جهاد در استان بود، ریاست این مجموعه انقلابی را بر عهده گرفت و دوره مدیریت وی تا سال 74 ادامه پیدا کرد. پس از وی، "محمدرضا پورعابد" به سمت ریاست جهاد دانشگاهی در استان خوزستان منصوب شد و دوره ریاست وی تا سال 85 ادامه یافت. "قدرت الله شاکری نژاد" رئیس بعدی جهاد در خوزستان بود که از دی ماه سال 85 مسئولیت را بر عهده گرفت و خرداد سال 90 نیز مسئولیت خطیر ریاست جهاد دانشگاهی را به "مجتبی مقبل الحسین" واگذار کرد. دوره ریاست مقبل الحسین نیز روز گذشته به پایان رسید و با حکم حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی، شاکری نژاد بار دیگر در راس جهاد دانشگاهی خوزستان قرار گرفت و سرپرست این مجموعه شد.

جهاد دانشگاهی در استان خوزستان دارای معاونت های فرهنگی، آموزشی، پشتیبانی و پژوهشی است و در ذیل این معاونت ها، مجموعه های فعال و جوانی در حال فعالیت هستند.

با توجه به اینکه مجموعه جهاد دانشگاهی از ابتدا با هدف انقلاب فرهنگی در دانشگاه ها ایجاد شد، معاونت فرهنگی این مجموعه هنوز هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است و واحدهای تحت نظارت این معاونت از نیروهای جوان و فعال تشکیل شده است. خبرگزاری بین المللی قرآنی ایران (ایکنا)، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مرکز افکارسنجی دانشجویان (ایسپا)، سازمان فعالیت های قرآنی و سازمان فرهنگی دانشجویی امام (ره) و انقلاب اسلامی، مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران، اداره فعالیت های اجرایی و سازمان دانشجویان ایران (شعبه خوزستان) از جمله واحدهایی هستند که در طول سال های اخیر در ذیل معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی خوزستان فعالیت داشته اند.

معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی خوزستان نیز در سال های اخیر از مجموعه های فعال این نهاد بوده است؛ موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان و دانشگاه علمی و کاربردی با دارا بودن تعداد زیادی دانشجو در رشته ها و مقاطع مختلف از مهمترین فعالیت های جهاد در حوزه آموزش عالی است. مرکز آموزش های تخصصی کوتاه مدت جهاد دانشگاهی خوزستان نیز با برگزاری کلاس های آموزشی مختلف و ارائه گواهی معتبر، توانسته در سال های گذشته نقش مهمی در ارتقاء سطح علمی کارکنان سازمان ها و ادارات دولتی استان خوزستان ایفا کند.

معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی خوزستان نیز فعالیت های پژوهشی گسترده ای را به انجام رسانده و با دارا بودن گروه های تحقیقاتی ازجمله گروه پژوهشی اصلاح خاک و توسعه پایدار، گروه پژوهشی روانشناسی، گروه پژوهشی آموزش سلامت، مرکز خدمات تخصصی پزشکی، شعبه اشتغال و کارآفرینی و مرکز خدمات تخصصی و پژوهشی ژئوماتیک، خدمات پژوهشی ارزشمندی را ارائه کرده است. مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی خوزستان نیز از جمله مراکزی است که در سال های اخیر رشد کرده و با خدماتی که ارائه می دهد، می تواند موجب توسعه توریسم درمانی در منطقه جنوب غرب کشور شود.

پژوهشکده تکنولوژی تولید جهاد دانشگاهی شامل گروه پژوهشی مهندسی شیمی، گروه پژوهشی مهندسی برق، گروه پژوهشی مهندسی مکانیک، مرکز خدمات تخصصی برق و کامپیوتر، مرکز خدمات مهندسی و بازرسی و مرکز خدمات تخصصی شیمی است. شرکت مهندسی بهنیان جنوب نیز از شرکت های فعال تحت مدیریت جهاد دانشگاهی خوزستان است.

مجموعه جهاد دانشگاهی در استان خوزستان، مانند دیگر واحدهای این نهاد انقلابی در کشور در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی با روحیه ای جهادی به فعالیت در عرصه های علمی و فرهنگی پرداخته اند و در مقاطع حساس، با همین روحیه به کار خود ادامه داده اند و منشاء تحولات مثبت بسیاری در استان بوده اند. بر اساس حکم رییس جهاد دانشگاهی، دکتر قدرت الله شاکری نژاد از امروز به عنوان سرپرست جهاد دانشگاهی خوزستان کار خود را آغاز کرده و قطعا مسیر پرفراز و نشیب و دشواری را پیش رو خواهد داشت که امیدواریم به موفقیت روزافزون این نهاد انقلابی در استان منجر شود.

ایسنا

  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد