سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک گزارش ادبی

 

شب شعر کارون در خرمشهر / روایت اهالی فرهنگ و ادبیات از مظلومیت کارون

پنجاه شاعر خوزستانی برای کارون شعر خواندند+ عکس  

در مراسمی که روز جمعه بیست و دوم آذرماه به کوشش انجمن شعر خرمشهر و در تالار فانوس این شهر برگزارشد پنجاه شاعر خوزستانی برای کارون شعر خواندند

شوشان: در مراسمی که روز جمعه بیست و دوم آذرماه به کوشش انجمن شعر خرمشهر و در تالار فانوس این شهر برگزارشد پنجاه شاعر خوزستانی برای کارون شعر خواندند. این شب شعر کارون در حالی برگزار شد که چند روز پیش نمایندگان این استان به صورت دسته جمعی استعفای خود را به مجلس تقدیم نموده بودند. یکی از خواسته های این نمایندگان توقف طرح انتقال آب کارون به فلات مرکزی ایران بوده است.


به گزارش شوشان ، پیامدهای زیست محیطی انتقال آب کارون به نگرانی های بسیار در میان ساکنان کرانه های کارون دامن زده است. تاکنون چندین زنجیره ی انسانی در حاشیه ی کارون تشکیل شده است و شهروندان خوزستانی به شیوه های گوناگون مخالفت خود را با طرح انتقال اب کارون به استان های دیگر نشان داده اند.

اهالی فرهنگ و ادبیات نیز در سومین شب شعر از سری شعرخوانی های کارون کوشیدند اضطراب و دلواپسی خود را از مرگ کارون به گوش دیگران برسانند.


از نکات قابل توجه این برنامه شعرخوانی محمد جوروند رئییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خرمشهر بود. وی در پاسخ به پرسش یکی از شاعران مبنی بر این که چرا مسئولین در چنین تجمع هایی شرکت نمی کنند گفت:" این برنامه ها بدون حضور مسئولین خالص تر و طبیعی تر برگزار می شود ،منتظر حضور آنان نباشید."

احسان اسکندری، دانش آموخته ی محیط زیست ، انتقال آب کارون را به فلات مرکزی ایران راه حل کوتاه مدت برشمرد و پیامدهای زیست محیطی این اتفاق را ناگوار و دامنه دار دانست.

وی افزود: در متون ادبی بسیاری کارون نماد منطقه ی جغرافیایی خاصی در جنوب ایران بوده است. امیدوارم که این رودخانه به سرنوشت دریاچه های پریشان و ارومیه و رودخانه ی زاینده رود گرفتار نشود."

مهدی مرادی با یادآوری این که پیش از این دو شعرخوانی دیگر در شهرهای اهواز و کرج با محوریت کارون و عواقب زیست محیطی مرگ این رودخانه ی بزرگ برگزار شده ، جمع شدن شاعران گرد نام کارون را بهانه ای برای تمرین همبستگی، همصدایی و پی گیری خواسته های مشروع مردم ساکنان کرانه های کارون قلمداد کرد .

وی گفت:"کارون مادرِجلگه ی خوزستان است و روا نیست که از فرزندان خود جدا بماند. دستکاری ِحساب ناشده در طبیعت می تواند به زیان آب، خاک و هوا تمام شود. حرمت رودخانه بایست که حفظ شود و شان ایشان در نظر گرفته شود. کارون سال هاست که به شیوه ای مادرزاد راه خویش می رود و آبادانی به جای می گذارد. کارون، راه بلد است و اکنون نباید که با حدس و گمان گمراه شود و بیهوده از تونل های تاریک سر دربیاورد و به عبث پشت حصار سدها محصور شود. "

جمشید خباری از شاعران خرمشهری پیش از شعرخوانی از آلوده بودن ماهی های صید شده از کارون خبرآورد و نسبت به مصرف این ماهی ها هشدار داد. او گفت که این ماهی ها حامل مواد شیمیایی اند و مصرف آن ها می تواند خطرآفرین باشد.

سعید باجوند نیز بحث کارون را از دو مقوله بررسی نمود: مقوله ی اول خشک شدن کارون و مقوله ی دوم آلودگی شیمیایی آب کارون . باجوند گفت:" آن ها که در پایین دست کارون زندگی می کنند بیش تر در معرض خطر پساب های صنعتی و بیمارستانی هستند." وی اظهار امیدواری کرد که این تجمع ها می تواند جلوی چنین اتفاق هایی را بگیرد.

مسعود ضرغامیان،سعید اسکندری، سمیراچراغپور، احسان اسکندری، محسن نظارت،جمشید خباری،مریم اخزری، کامران عالیان، رقیه ابودوله، مهدی مرادی، حامد ابو معرف، سعید باجوند ،احمد دریس، شادی بختیاری، کبری حیدرزاده، فرشید حاجی زاده،رقیه مفاخری، سیامک میرزاده،روزبه صالحی،نیما مرتضی ایوبی، صدیقه ثامریان،علی رضا آبروشن، منتصر درویشی، کسرا محمد نژاد، حدیث سورانی،نیما حیدری،رامین ظاهری،میلاد آل خمیس، کوروش کوپی، ناصر ندیمی، حسن انوری ، محمد جوروند، فرهنگ دشتی،فرشید حاجی زاده،احمد ناصری زاده،احسان کوشا مهر، فاطمه جمعه شاد،زینب مطور،عباس آلبو غبیش،امید محمدی،سجاد خفایی زاد، افسانه سلطانی از جمله شاعرانی بودند که در این برنامه به شعر خوانی پرداختند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد