سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

بهداشت و سلامتی

 

با شایع‌ترین علل کبد چرب آشنا شوید

 

خبرگزاری آریا-چاقی، دیابت، سوءتغذیه و بالا بودن چربی خون شایع‌ترین علل کبد چرب در ایران است .
به گزارش خبرگزاری آریا، کارشناس تغذیه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: کبد چرب اختلال مزمن و بدون علامت کبدی است که علت آن تجمع چربی و التهاب در کبد است.
مریم مرادی افزود: شایع‌ترین علل کبد چرب در ایران چاقی، دیابت، سوءتغذیه و بالا بودن چربی خون است. در کشورهای دیگر دنیا مصرف بالای الکل از شایع‌ترین علت‌ها محسوب می‌شود.
به گفته وی کاهش وزن ناگهانی، بی تحرکی و پشت میز نشینی های طولانی مدت، شیوه ی زندگی ناصحیح، مصرف بیش از حد چربی و کربوهیدرات و گرسنگی طولانی مدت از دیگر علل کبد چرب است.
کارشناس تغذیه آزمایشگاه کنترل مواد غذائی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: در بیشتر موارد این عارضه بدون علامت است و در بررسی آزمایشگاهی یا سونوگرافی یا سی­تی ­اسکن  بطور اتفاقی کشف می شود و فرد از ضعف و بیحالی، خستگی دائمی و احساس فشار و درد مبهم در ناحیه فوقانی و راست شکم شکایت می کند.
مرادی با اشاره به اینکه این مشکل در مراحل اولیه و قبل از تبدیل شدن به سیروز قابل درمان هست، اظهار داشت: تغذیه صحیح یکی از  بهترین راههای کنترل این بیماری است.
این کارشناس تغذیه در مورد راهکارهای تغذیه ای کنترل این بیماری گفت: کاهش تدریجی وزن (در افراد چاق) میتواند بسیار کمک کننده باشد. ورزش باید به طور مدوام در برنامه این افرد وجود داشته باشد. محدودیت مصرف کربوهیدرات و افزایش مصرف سبزیجات و میوه ها در این بیماری بسیار اهمیت دارد.
وی افزود: برای تهیه غذاها از گوشت قرمز و سویا کنار هم استفاده شود و مصرف گوشت قرمز  باید به حداقل برسد. نوشیدن کافی آب در طول روز نباید فراموش شود.
مریم مرادی گفت : موثرترین‌ گیاه دارویی برای درمان کبد چرب خار مریم است (به صورت دم نوش یا خشک شده به همراه غذا) همچنین زنجبیل و چای سبز نیز توصیه می شود.
به گفته وی عرق گیاهی شاه‌تره، خارشتر و کاسنی از جمله داروهای گیاهی موثر در کنترل و درمان کبد چرب به شمار می‌آیند.
کارشناس معاونت غذا و داروی دانشگاه همچنین در مورد محدودیت های تغذیه ای این بیماران افزود: از جمله مواد غذایی که بهتراست کمتر مصرف شود می توان از چای، قهوه، نان های بدون سبوس (نان های ماشینی، فانتزی و نان لواش)، سرخ کردنی ها، غذاهای چرب و پرکالری، تنقلات شور، غذاهای دارای مواد نگهدارنده و گوشت قرمز نام برد. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد