سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی،اقتصادی و تحلیل متنوع

 

چه کسی 15 کارمند وزارت نفت را در عراق به شهادت رسانده است؟
 
 
چه کسی 15 کارمند وزارت نفت را در عراق به شهادت رسانده است؟

15 ایرانی و 3 عراقی که در مرکز ساخت خطوط لوله گاز در استان دیاله شمال شرق بغداد فعالیت می کردند در حمله روز جمعه افراد مسلح ناشناس کشته شدند.

به گزارش «تابناک»، و به نقل از منابع غربی افراد مسلح ناشناس به استفاده از سه دستگاه خودرو، به کارگران و مهندسان ایرانی و عراقی در منطقه الندی نزدیک به منطقه بلدروز واقع در 75 کیلومتری شمال شرق بغداد و با استفاده از سلاح‌های سبک حمله کردند. در این اقدام تروریستی، 15 ایرانی و 3 عراقی کشته و 5 ایرانی و 2 عراقی دیگر هم زخمی شدند.

گزارش‌ها حاکی است که مجروحان حمله با آمبولانس به نزدیکترین بیمارستان منتقل شدند و نیروهای امنیتی بلافاصله محل حادثه را به محاصره در آوردند.

شبکه تلویزیونی المیادین لبنان خبر داده است که این افراد به هنگام بازگشت از محل کار خود به سمت محل استراحت مورد هدف حمله مهاجمان مسلح قرار گرفتند.

استان دیالی و مرکز آن بعقوبه در 55 کیلومتری شرق بغداد پایتخت عراق قرار دارد و همواره شاهد حملات و عملیات تروریستی علیه شهروندان و نیروهای دولتی است.

ظاهرا در جریان حملات تروریستی امروز، به تاسیسات انتقال گاز ایران به عراق نیز آسیب‌هایی وارد شده است. مقامات وزرات نفت ایران از اعزام تیم بررسی حادثه انفجار تروریستی یک خط لوله گاز در عراق خبر داده‌اند. بر این اساس، هنوز از میزان دقیق تلفات انفجار خط لوله در دست احداث صادرات گاز ایران به عراق خبر دقیقی به دست ما نرسیده است. یک مقام آگاه در وزارت نفت ایران گفته است: ما دو ساعت پیش از این انفجار باخبر شدیم و این انفجار در خط لوله در دست احداث گاز از نفت‌خانه به منطقه منصوری عراق و ظاهراً در منطقه منصوری اتفاق افتاده است.

در حالی که در جریان حملات تروریستی مختلف امروز عراق تعداد بیشتری جان خود را از دست داده‌اند و در جریان حادثه‌ای دیگر، در خلال فرار 22 عضو القاعده از زندانی در عراق چندین نگهبان و زندانی کشته‌ شده‌اند، در مورد عاملان حمله به کارکنان وزارت نفت ایران در عراق دو گزینه مطرح شده است.

از سویی روز جمعه، سیزدهم دسامبر، دهمین سالگرد بازداشت صدام حسین دیکتاتور معدوم عراق است و احتمال داده می‌شود هواداران حزب بعث که در بعضی از ناآرامی‌های ماه‌های گذشته در شمال عراق دست داشتند به کارکنان ایرانی حمله کرده باشند.

از سوی دیگر، بعضی منابع صهیونیستی این حمله را به ابوبکر البغدادی رهبر القاعده شاخه عراق منتسب کرده‌اند. در این چارچوب گفته می‌شود که گروه‌های تکفیری در منطقه تلاش دارند با گسترش درگیری‌های سوریه به عراق و لبنان به ایران فشار وارد کنند.

 

 

برخی منابع خبری اعلام کردند که رئیس دستگاه امنیتی عربستان قصد دارد با کنار گذاشتن ملک عبدالله از پادشاهی این کشور نفت اخیز اسلامی، برادر خود را به جانشینی وی انتخاب کند.
 به گزارش مشرق، تسنیم به نقل از الحدث نیوز نوشت: برخی منابع خبری اعلام کردند که بندر بن سلطان رئیس دستگاه امنیتی عربستان طی توافقی محرمانه با آمریکا قصد دارد تا با کنار زدن ملک عبدالله پادشاه عربستان، برادر خود را به عنوان پادشاه جدید معرفی کند.

بندر بن سلطان در این توافق محرمانه‌ با آمریکا سلمان بن سلطان بن عبدالعزیز آل‌سعود برادر خود را که هم‌اکنون معاون وزیر دفاع این کشور است برای پادشاهی عربستان معرفی کرده است.

لازم به ذکر است که سلمان بن سلطان مدت زیادی را در آمریکا به سر برده است و روابط بسیار خوبی با مقامات این کشور که قصد دارند عملیات انتقال قدرت در عربستان را در صورت مرگ عبدالله صورت دهند، دارد.

 

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : بر اساس مفاد توافقنامه امضا شده میان روسیه و عراق ، دومین سری از سلاح های روسیه اوایل سال 2014 در اختیار عراق قرار می گیرد.
منابع خبری به نقل از محمد العکیلی از نمایندگان پارلمان عراق گزارش دادند براساس قراردادی که پیشتر میان بغداد و مسکو به ارزش 4/3 میلیارد دلار به امضا رسید ، سری دوم سلاحهای روسیه اوایل ماه ژانویه آینده تحویل عراق خواهد شد .
نماینده عراق به جزئیات بیشتری درباره نوع سلاح هایی که قرار است عراق در ژانویه آینده دریافت کند ، اشاره نکرد.
به گزارش خبرگزاری نهرین از بغداد ، عباس بیاتی از نمایندگان پارلمان عراق پیشتر از تکمیل
ابعاد مختلف مفاد معامله بزرگ فروش سلاحهای روسیه به عراق خبر داده بود.
بیاتی افزود پس از امضای این قرارداد تسلیحاتی بزرگ ، شماری از کادر نظامی عراق آموزشهای نظامی لازم را برای هدایت بالگردهای پیشرفته روسیه موسوم به ( شکار شب ) در پایگاههای نظامی روسیه فراگرفته اند . این بالگردها از لحاظ قدرت و تحرک بالا شبیه بالگردهای آپاچی هستند.
پیش بینی می شود در سری دوم اجرای قرارداد تسلیحاتی امضا شده ، مسکو همه 40 بالگرد نظامی مورد توافق طرفین را در اختیار بغداد قرار دهد .
عباس بیاتی تاکید کرد این بالگردها با هدف تقویت توان نظامی نیروی هوای عراق برای حفاظت از مرزها و مقابله با عناصر تروریستی القاعده در اختیار این کشور قرار می گیرد .
روسیه و عراق در سال 2012 قرار داد نظامی به ارزش 4/3 میلیون دلار امضا کردند . بر اساس
مفاد این قرارداد روسیه متعهد شد تجهیزات نظامی پیشرفته از جمله دهها بالگرد نظامی پیشرفته از نوع ( می - 28 ان ای ) در اختیار عراق قرار دهد.

 

 

سناریوی احتمالی دیگر ادامه درگیری ها تا بی نهایت است. تندروهای سنی با شیعیان متعصب می جنگند و
همین روند ادامه دارد. هزینه اخلاقی و انسانی این فرضیه بسیار گران است.
رئیس سابق آژانس مرکزی جاسوسی آمریکا (سیا) گفت: پیروزی اسد بهترین گزینه در میان سه سناریوی پیش بینی شده برای آینده سوریه است. هر سه احتمال وحشتناک هستند.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، مایکل هایدن رئیس سابق سیا روز پنجشنبه گفت: پیروزی بشار اسد رئیس جمهور سوریه در بحران کنونی این کشور، بهترین گزینه در میان سه سناریوی بسیار بسیار وحشتناک برای آینده این بحران است.

رئیس سابق سیا این سه گزینه احتمالی برای آینده سوریه را پیروزی اسد، تجزیه سوریه و ادامه درگیری های موجود میان تندروهای سنی و شیعه در این کشور دانست.

وی افزود: در میان این سه سناریو، هیچ یک پیروزی مخالفان را شامل نمی شود.
او که در هفتمین نشست سالانه تروریسم مرکز جیمز تاون با موضوع تروریسم سخن می گفت سه سناریو را برای آینده بحران سوریه پیش بینی کرد و گفت: همه این سه سناریو به شکل وحشتناکی ترسناک هستند.

هایدن بین سال های 2006 تا 2009 مدیریت سیا و بین سال های 1999 تا 2005 مدیریت مرکز ملی جاسوسی آمریکا را برعهده داشت.

هایدن افزود: یکی از این احتمالات، پیروزی اسد است. در صورت تحقق این احتمال، این گزینه بیش از چیزی که می دانیم ترسناک است. به سمت این اعتقاد گرایش پیدا می کنم که این گزینه در میان این سناریوهای بسیار بسیار وحشتناک برای پایان بحران در سوریه، بهترین است. وضعیت در سوریه هر دقیقه به سمت بی رحمی بیشتر حرکت می کند.

وی ادامه داد: سناریویی که به احتمال بسیار ما در حال حرکت به سمت آن هستیم تجزیه و تکه تکه شدن کشور سوریه میان گروه های درگیر است. این به معنی پایان توافق سایکس - پیکو است. این موضوع منجر به تجزیه کشورهایی می شود که پس از جنگ جهانی دوم به صورت مصنوعی در منطقه به وجود آمدند.

سایکس - پیکو به توافق فرانسه و انگلیس در سال 1916 گفته می شود که براساس آن مرزهای کشورهای جدید بعد از تجزیه کشور عثمانی ترسیم شد. براساس این توافقنامه، مرز کشورهای شامل عراق، اردن، لبنان و سوریه ترسیم شد.

مدیر سابق سیا اظهار داشت: از تجزیه سوریه به شدت نگرانم. این اتفاق منجر به تولد منطقه جدیدی بدون دولت در تقاطع تمدن ها می شود. همه کشورهای منطقه به ویژه لبنان، اردن و عراق از این وضعیت جدید متاثر خواهند شد.

وی افزود: داستان این است آنچه که هم اکنون در سوریه روی می دهد سیطره تندروهای سنی بر بخش بزرگی از جغرافیای خاورمیانه است. این یعنی انفجار حکومت سوریه و خاورمیانه.

هایدن ادامه داد: سناریوی احتمالی دیگر ادامه درگیری ها تا بی نهایت است. تندروهای سنی با شیعیان متعصب می جنگند و همین روند ادامه دارد. هزینه اخلاقی و انسانی این فرضیه بسیار گران است.

او اظهار داشت: نمی توانیم در میان سناریوهای احتمالی برای آینده سوریه، وحشتناک تر را نام ببرم.

 

 

در گفت‌وگوی فارس با منابع آگاه
دعوت از ایران برای حضور در نشست ژنو ۲ تأیید نشد

منابع آگاه خبر دعوت از ایران برای نشست ژنو ۲ در مورد سوریه را تأیید نکردند.

 

منابع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، خبر منتشر شده در خصوص دعوت به عمل آمده از جمهوری اسلامی ایران برای حضور در ژنو 2 در مورد سوریه را تأیید نکردند.

پیش از این برخی رسانه‌ها از دعوت از ایران برای حضور در نشست ژنو 2 خبر داده بودند.

جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده که در صورت دعوت به این نشست بدون هیچ پیش‌شرطی آماده کمک به حل مسئله سوریه است.

+ نوشته شده در  شنبه بیست و سوم آذر 1392ساعت 8:48  توسط امیر رحمانی  |  نظر بدهید
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد