سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی

 

انتقال آب کارون مخالف برنامه پنجم توسعه است
دهدشتی: در پی تحقیق و تفحص از وزارت نیرو هستیم 
 

نماینده مردم آبادان در مجلس با اشاره به انتقال آب کارون گفت: در نظر داریم در زمینه منابع آبی کشور به ویژه طرح‌های غیرکارشناسانه‌ای که در انتقال آب رودخانه‌ها به ویژه کارون در حال اجراست از وزارت نیرو تحقیق و تفحص صورت پذیرد.

خبرگزاری فارس: دهدشتی: در پی تحقیق و تفحص از وزارت نیرو هستیم-------------------------------

سیدحسین دهدشتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد: چند روز گذشته چندین بحث را مطرح کردیم که یکی از آنها تحقیق و تفحص از وزارت نیرو بوده است.

وی افزود: در این خصوص با بیش از 50 امضا از سوی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی قضیه در حال دنبال کردن است.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در نظر داریم در زمینه منابع آبی کشور به ویژه طرح‌های غیرکارشناسانه‌ای که در انتقال آب رودخانه‌ها به ویژه کارون در حال اجراست تحقیق صورت پذیرد.

وی بیان کرد: امروزه دغدغه اصلی مردم و مسئولان استان خوزستان جلوگیری از انتقال آب سرشاخه‌های کارون بوده که تمام تلاشمان بر این است این موضوع را با جدیت بررسی کنیم.

دهدشتی با اشاره به اینکه کارون، پرآب‌ترین رودخانه کشور و نعمت خدادادی بی‌نظیری است گفت: سال‌ها پیش تصمیماتی اتخاذ شد تا سدهایی برای تامین و مدیریت منابع آبی بر روی این رودخانه تعبیه شود و در این زمینه نیز سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی صورت پذیرفت.

وی ادامه داد: اما امروزه با توجه به پیشرفت‌های علمی و تحقیقاتی که در سراسر دنیا حاصل شده حتی در مواردی بحث سدسازی نیز زیر سوال می‌رود چه برسد به اینکه نیاز به انتقال آب سرشاخه‌های رودخانه باشد.

*انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به هیچ‌وجه منطقی نیست

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه انتقال آب از رودخانه و سرشاخه‌های کارون به هیچ‌وجه منطقی نیست خاطرنشان کرد: متاسفانه در طول سالیان متمادی طرح‌های بی‌شماری در خصوص انتقال آب این رودخانه مطرح شده است و امروز هم در حال مطرح کردن این قضایا هستند که قرار است آن را اجرایی کنند.

وی با اشاره به آلودگی رودخانه کارون اظهار کرد: امروز وضعیت بالادست کارون خشک و تبدیل به فاضلاب شده است و به مراتب وضعیت پائین دست آن و شهرهایی مثل آبادان،‌ خرمشهر و شادگان بسیار اسفبار است.

دهدشتی در ادامه، برداشت آب از سرچشمه‌های کارون را به چند دلیل غیرمنطقی عنوان کرد و افزود: استان خوزستان با کمبود آب مواجه است و آب استان کفاف بخش کشاورزی و مصارف دیگر آن را نیز نمی‌دهد چه برسد به اینکه بتوان آن را به دیگر استان‌ها و یا مناطق انتقال داد و نیاز کم آبی آنها را نیز برطرف کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کارون حیات خوزستان است و تمام صنعت و رشد و تعالی استان از بابت کارون به دست می‌‌آید اضافه کرد: کمبود آب استان به دلیل عدم مجوز به منظور برداشت آب بیشتر برای مناطق مختلف و مصارف متفاوت است که ما را با کم‌آبی مواجه کرده و امروز محکوم به انتقال آب رودخانه کارون نیز شده‌ایم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین عنوان کرد: همین امر موجب شده است بسیاری از مناطق پائین دست رودخانه کارون از آب بی‌کیفیت استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه مسئولان استان باید فارغ از هرگونه نگاهی حق مردم استان را بگیرند بیان کرد: در سال‌های اخیر بدون کار کارشناسی و ضابطه و چارچوبی حق خوزستانی‌ها در زمینه آب تضییع شده است و امروز ما می‌خواهیم از آب این استان در خصوص نحوه توزیع و مدیریت بهینه دفاع کنیم.

دهدشتی اظهار کرد: از وزارت نیرو نه تنها استان خوزستان بلکه استان‌های دیگر نظیر چهارمحال بختیاری و کردستان نیز گلایه‌مند هستند و قصد دارند در راستای مدیریت آب در وزارت نیرو تحقیق کنند.

وی تصریح کرد: خوزستان در سه فصل زمین مساعد برای کشت و کار را دارد و نیاز است در بخش کشاورزی و البته تامین آب مورد نیاز کشاورزان آن تلاش کرد.

*توزیع آب به خوبی مدیریت نمی‌شود

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: امروز بسیاری از استان‌های کشورمان دغدغه این را دارند که توزیع آب به خوبی مدیریت نمی‌شود و باید برای مصرف بهینه آن و انتقال آن به زمین‌های کشاورزی راهکاری جدی اتخاذ کرد.

وی با اشاره به اینکه برای انتقال آب سرشاخه‌های کارون اعتباراتی تخصیص داده شده بود و اکنون نیز کنار گذاشته شده است افزود: افرادی پشت درب‌های بسته این موضوع را دنبال کرده‌اند و در صورت تحقق این امر، تبعات سنگینی متحمل استان خوزستان می‌شود.

دهدشتی همچنین عنوان کرد: اگر این روند محقق شود مشکلات عدیده‌ای گریبانگیر استان خوزستان می‌شود و مردم در این بین ضرر و زیان زیادی می‌بینند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: افرادی که قصد انجام چنین کاری را دارند به بحث‌های زیست محیطی در انتقال آب رودخانه‌ها در کشور بی‌توجه هستند و ضوابط بین‌المللی را رعایت نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه اگر نیاز به آب مبرم است، می‌توانند از مازاد آب خلیج فارس به شیوه‌های مختلف استفاده کنند نه اینکه از سرچشمه‌های آب کارون ببرند ادامه داد: این اقدام مخالف برنامه پنجم توسعه است و در این زمینه وزارت نیرو بسیار کم کاری می‌کند.

دهدشتی با بیان اینکه درست نیست که وزارت نیرو راحت‌ترین کارها را با اعمال قدرت و فشارهای سیاسی انجام دهد عنوان کرد: مسئولان نباید از صداقت مردم سوءاستفاده کنند.

وی در پایان خطاب به دولتمردان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سیاست در برابر حقوق دیگران عین خیانت و صداقت در برابر سیاست دیگران عین حماقت است.

  

 

 

نماینده مردم دزفول در مجلس:
هنوز خبری از دستورات رئیس‌جمهور درباره جلسه با نمایندگان خوزستان نیست 

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی گفت: هنوز از دستورات و نظرات مثبت رئیس‌جمهور در جلسه روز گذشته خبری در دست نیست ولی جلسه را می‌توان مثبت ارزیابی کرد.

خبرگزاری فارس: هنوز خبری از دستورات رئیس‌جمهور درباره جلسه با نمایندگان خوزستان نیست 

عباس پاپی‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: در جلسه روز گذشته با رئیس جمهور تلاش کردیم تا مشکلات استان خوزستان را به طور کامل تشریح کنیم و در این راستا از همه ظرفیت زمانی در اختیار داشته استفاده کردیم.

وی افزود: مشکل ریزگردها، باران اسیدی، انتقال آب و بیکاری و خط راه‌آهن تهران جنوب و... در این جلسه مطرح شده است و نمایندگان انتظارات خود را از رئیس جمهور مطرح کردند.

وی با اشاره به مطرح شدن موضوع انتقال آب در این جلسه خاطر نشان کرد: در جلسه روز گذشته تلاش کردیم تا به مسئله انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به صورت ویژه بپردازیم و در این زمینه از همه توان موجود خود بهره بردیم و رئیس جمهور نیز در این موضوع با توجه صرفه و صلاح خوزستان و عدم وارد شدن زیان به استان تاکید کردند.

پاپی‌زاده با اشاره به اینکه مشکلات زیست محیطی در خوزستان به صورت ویژه مطرح شده است، افزود: رئیس جمهور در این زمینه نیز نقطه نظرات خود را برای رفع این معضلات در خوزستان بیان کردند که بسیار راهگشا بود.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی گفت: بی‌شک مشکلات خوزستان از دیگر استان‌های هم‌ارز از نظر جایگاه بسیار پایین‌تر است و به این دلیل باید فکری اساسی برای مشکلات خوزستان شود.

وی افزود: رئیس جمهور به مشکلات استان خوزستان اشراف بسیار خوبی دارد و قول مساعد داده است تا مشکلات را به صورت ویژه پیگیری کند و در جلسه با نمایندگان نیز بر برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات خوزستان تاکید کرد. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد