سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار آثار تبعات انتقال آب کارون و اعتراضات اجتماعی

 

قابل توجه مسئولان، نمایندگان و مردم استان خوزستان؛
در ماههای پایانی سال 1386 اتاق فکر استان اصفهان به دبیری مشاور وقت استاندار، جلساتی را در اتاق بازرگانی استان اصفهان برگزار کرد که استارت پروژه ای جدید برای انتقال آب از سرشاخه های کارون شد. بدون توضیح اضافی، به کلیه شهروندان و مسئولان خوزستانی خواندن سطر به سطر صورتجلسات این اتاق فکر که به تحریریه خوزنیوز رسیده است را توصیه می کنیم:
در پرانتز : (1- چیت چیان ، وزیر نیرو: در کشور انتقال حوضه به حوضه آبی صورت نمی گیرد مگر برای مصرف آب شرب؛ بنابراین انتقال آب از کارون به زاینده رود نیز تنها برای بخش شرب صورت می‌گیرد. 2- معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور: نظر وزارت نیرو این است که انتقال آب تنها برای تأمین آب شرب است )

       دانلود صورتجلسات:  67      68     70      71        72         

شصت و هفتمین صورتجلسه اتاق فکر


زمان و مکان برگزاری : یکشنبه 1386.10.9 محل موقت اتاق بازرگانی

حاضرین جلسه:
آقایان: دکتر آقایا/مهندس اخوان/ مهندس برهانی پور / مهندس جهانگرد / شانه ساز زاده / مهندس صفوی / مهندس طاهرفرد / دکتر مظفر

دستور جلسه:
- بررسی چالش های سرمایه گذاری استان (ادامه بررسی موضوع انتقال آب از سرشاخه های کارون به فلات مرکزی ایران)

خلاصه مذاکرات:
شصت و هفتمین جلسه اتاق فکر به ریاست آقای شانه ساز زاده تشکیل گردید. در این جلسه به ادامه بحث پیرامون موضوع انتقال آب به فلات مرکزی ایران پرداخته شد. اهم مطالب عنوان شده به شرح زیر می باشد:

1- طرح انتقال آب از سرشاخه های کارون به فلات مرکزی ایران می بایست از جنبه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.
2- ممکن است نگاه اقتصادی صرف به این طرح توجیه لازم را بر ای اجرای آن فراهم نکند ولی تاثیرات اجتماعی آن در احیای مناطق شهری و روستایی در حاشیه کویر بسیار با اهمیت است.
3- از منظر زیست محیطی انتقال آب به فلات مرکزی ایران باعث جلوگیری از گسترش کویر و درنهایت بیابان زدایی نیز می گردد.
4- یکی از اثرات مهم این طرح احیاء روستاهای حاشیه کویر مرکزی ایران و جلوگیری از مهاجرت ساکنین آن به شهرها می باشد. در واقع با اجرای این طرح برای ساکنین حاشیه کویر امنیت ایجاد شده و از سوی دیگر از حاشیه نشینی در اطراف شهرهای بزرگ مانند اصفهان جلوگیری به عمل خواهد آمد.
5- از دیگر اثرات طرح انتقال آب به فلات مرکزی ایران امکان ایجاد مراکز گردشگری در مناطق مختلف با استفاده از جاذبه های قابل توسعه با در اختیار داشتن آب کافی است.
6-در حال حاضر نزدیک به 84.5 درصد از شهرک های صنعتی استان با کمبود آب مواجه می باشند.
7- در شرایط کنونی موضوع انتقال آب از مباحث مطرح در سطح جهان است و کشورهای مختلف به منظور تامین آب شیرین مورد نیاز خود طرح های مختلفی را مطالعه و به اجرا گذاشته اند.
8- بدون تردید پیش بینی آب مورد نیار در مرکز ایران طی سال های آینده و تامین آن یکی از مهمترین اقداماتی است که دولت می بایست انجام دهد.
9- در گام اول افزایش بهره وری از آب موجود می بایست در دستورکار مدیریت استان قرار گیرد و سپس به طرح های انتقال آب پرداخته شود. ضمن اینکه طرح های انتقال آب برای تامین آب در بلند مدت بوده و به هر صورت باید بطور جدی مورد توجه و پیگیری باشد.
10-  تخصیص آب انتقال یافته تنها با توجه به کاربری کشاورزی نمی باشد بلکه ارزیابی اقتصادی و مزیت های موجود، تخصیص آن به بخش کشاورزی، صنعت ، گردشگری ، خدمات و یا مصارف شهری را مشخص می نماید.
11- آنچه مسلم است درنگاه کلان به اقتصاد کشور می بایست اولویت اجرای طرح های بزرگی نظیر انتقال آب به فلات مرکزی کشور سنجیده شود و در یک ارزیابی کلی نسبت به انتخاب طرح های با اولویت بالاتر اقدام گردد. در هر صورت اجرای چنین طرح هایی بار تورمی قابل ملاحظه ای برای اقتصاد کشور به همراه دارد.

دستورکار جلسه بعدی: (1386.10.16)

- ادامه بررسی موضوع انتقال آب از سرشاخه های کارون به فلات مرکزی ایران.
- ارائه پیشنهاد نحوه دریافت وام ارزی و بازپرداخت آن.

پرویز اخوان
مشاور استاندار و دبیرستاد تشویق و حمایت از سرمایه گذاری استان و دبیر اتاق فکر



شصت و هشتمین صورتجلسه اتاق فکر

زمان و مکان برگزاری : یکشنبه 1386.10.16 محل موقت اتاق بازرگانی

آقایان: دکتر آقایا  آزادگان / مهندس اخوان / مهندس رهنما / مهندس جهانگرد/  شانه ساززاده / مهندس صفوی / مهندس طاهرفرد / دکتر مظفر

میهمان جلسه : آقای مهندس طرفه مدیرعامل محترم شرکت آب منطقه ای (معاون فعلی عمرانی استاندار استان اصفهان)

دستور جلسه:

1- ارائه پیشنهاد نحوه دریافت وام ارزی و نحوه بازپرداخت آن
2- ادامه بررسی موضوع انتقال آب از سرشاخه های کارون به فلات مرکزی ایران.

خلاصه مذاکرات:
شصت و هشتمین جلسه اتاق فکر به ریاست آقای شانه ساززاده تشکیل گردید. در این جلسه از ساعت 5 تا 6 دستور اول جلسه و از ساعت 6 تا 7 بعدازظهر دستور دوم مورد تبادل نظر و بحث قرار گرفت.
الف: اهم مطالب مورد بحث وام ارزی به شرح زیر می باشد:
1- در سال 1380 به بعد از محل صندوق ذخیره ارزی وام ارزی به بعضی صنایع درخواست کننده با بهره 5.5 درصد پرداخت گردیده است که از زمان پرداخت قیمت یک یورو 7400 ریال بوده است بنابراین با توجه به صعود ارزش یورو در سال 85 معادل 26 درصد و با منظور گرفتن دیرکرد پرداخت و هزینه های آن تا 35 درصد برای تولیدکننده تمام خواهد شد.
2- افزایش ارزش یورو در حالی انجام می شود که دولت قیمت دلار را کنترل می نماید و این در حالی است که صادرات کالاها با دلار محاسبه می گرددکه این موضوع موجب می گردد حتی کارخانجاتی که وام با ارز یورو دریافت نموده اند نتوانند از محل صادرات خود افزایش قیمت یورو را جبران نمایند.
3- بعضی از اعضاء اعتقاد داشتند وام ارزی که به تولید کنندگان پرداخت گردیده، افزایش قیمت یورو را با توجه به صادراتی که خواهند داشت در ارائه توجیه فنی و اقتصادی ب ه بانکها لحاظ نموده اند و افزایش ارزش یورو برای آنها قابل پیش بینی بوده است و وام به تولیدکنندگانی داده شده که قادر بودند در چرخه تولید کنندگان بین المللی قرار گیرند و دولت در این مورد نقشی نداشته و اصل عرضه و تقاضا حاکم بوده است. بعضی از اعضاء با این توجیه مخالف بوده و به دلیل اینکه در برنامه سوم و در زمان پرداخت وام ارزی به تولیدکنندگان کشور سیاست جایگزینی واردات مد نظر بوده است و سیاست توسعه صادرات غیر نفتی در برنامه 5 ساله چهارم و چشم انداز 20 ساله پیش بینی شده است.
4- صنعت در ایران زمانی جایگاه واقعی خود را در جهان پیدا خواهد کرد که کلیه شرایط برای آن مهیا گردد و تولید برای صادرات در دولت نهم برنامه ریزی گردیده بنابراین برای جلوگیری از توقف تولیدکنندگانی که با ارز وام دریافت می نمایند باید شرایطی برای آنها فراهم نمود که بتوانند در بازارهای بین المللی رقابت نمایند.
ادامه بحث دستور اول به جلسه بعد موکول گردید.

ب: بررسی موضوع انتقال آب از سرشاخه های کارون به فلات مرکزی
آقای مهندس طرفه مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان ابتدا برای آنکه ضرورت افزایش حجم آب در استان را توضیح دهند در مورد منابع و مصارف آب را به شرح زیر تشریح نمودند.
1- منابع تامین آب به شرح زیر است:
1-1 - در استان اصفهان از 20 سال قبل که حجم آب های زیر زمینی آن 4 میلیارد متر مکعب بوده است تا 5 سال پیش با کاهش میزان آبهای زیرزمینی مواجه بوده است و لذا افزایش منابع زیرزمینی
امکان پذیر نمی باشد.
2-1 - آب های سطحی منبع دوم تامین آب استان به شمار می رود که شامل 1.450.000.000 مترمکعب از چشمه لنگان و تونل شماره یک و دو کوهرنگ تامین می گردد.
3-1 - مصرف سرانه آب به ازاء هر نفر در دنیا 7500 متر مکعب در سال است در ایران 2200 متر مکعب و در استان اصفهان 1400 متر مکعب می باشد بنابراین نتیجه می گیریم استان اصفهان استانی
خشک و به تامین آب از منابع مختلف نیاز دارد و از 1000 متر مکعب به پایین حالت بحرانی خواهد بود و این در حالی است که بعضی از کشورهای خلیج فارس مثل عربستان سرانه مصرف 800 متر مکعب است که با مدیریت این مشکل را تا حدودی حل نموده اند.

2- مصارف آب در استان به شرح زیر است:
1-2- 350 هزار هکتار زمین استان زیر کشت می باشد که 220 هزار هکتار آن از طریق آب زاینده رود تامین  می گردد .
2-2- برآورد مصرف آب به شرح زیر است:
" میزان مصرف آب از طریق رودخانه زاینده رود بالغ بر یک میلیارد و ششصد میلیون متر مکعب در سال می باشد که از این رقم حدود 300 میلیون متر مکعب صرف آب شرب و بهداشت شهرهای استان می گردد . حدود 100 میلیون متر مکعب صرف نیازهای بخش صنعت استان است و مابقی یک میلیارد و دویست میلیون مترمکعب صرف کشاورزی در حوزه زاینده رود می شود.
3-2-افزایش مصرف آب شرب به دلیل افزایش جمعیت و توسعه آب مصرفی به نقاطی که فاقد آب آشامیدنی بوده اند.
4-2- مصرف آب برای صنایع از 30 سال پیش تا کنون افزایش چشم گیری داشته است.
5-2- بعضی از زمین های بایر استان مثل بلخارکه قبلاً از قنات برای کشاورزی استفاده می کردند به دلیل خشک شدن به صورت بایر باقی می مانده اند. ضمن آنکه شبکه آب رسانی در بعضی از نقاط استان احداث گردید  ولی به دلیل عدم آب سطحی بلااستفاده می باشند . مثلاً در بلخار 36.000 متر شبکه وجود دارد ولی بدون آب می باشد.
نتیجه می گیریم به دلایل زیر افزایش منابع آب در استان اصفهان ضروری می باشد.
الف - تفاوت سرانه مصرف
ب - وجود شبکه های آبیاری
ج - زمین های بایر آماده برای کشت
د - توسعه زمین های کشاورزی در استان
ه - در حال حاضر 14.5 درصد آب شهرک های صنعتی تامین می گردد .  ضرورت دارد در کلیه شهرک های صنعتی آب مورد نیاز تامین گردد.


3- 300 میلیون متر مکعب آب شرب به دلیل مصرف های بی رویه واقعی نیست و باید مدیریت مصرف آب برای آبهای تصفیه شده اعمال گردد.

4- برای مصرف آب کشاورزی باید توجیه فنی – اقتصادی در نقاط مختلف استان تهیه گردد. چون بحث منابع و مصارف آب پایان نیافت قرار شد در جلسه بعدی ادامه یابد.


دستورکار جلسه بعدی: (1386.10.23)

- ادامه بررسی پرداخت وام های ارزی و چگونگی بازپرداخت آن.

پرویز اخوان
مشاور استاندار و دبیرستاد تشویق و حمایت از سرمایه گذاری استان و دبیر اتاق فکر



هفتادمین صورتجلسه اتاق فکر

زمان و مکان برگزاری : یکشنبه 1386.10.30 اتاق بازرگانی اصفهان

حاضرین جلسه:

آقایان: دکتر آقایا/  مهندس اخوان/ مهندس برهانی پور/ مهندس جهانگرد / مهندس رهنما/ شانه ساززاده/ مهندس طاهرفرد/ دکتر مظفر

میهمانان: آقای مهندس نصر

مدعوین: آقای مهندس طرفه – مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان
آقای مهندس اصلانی –عضو هیات مدیره و معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای اصفهان
آقای مهندس ممتازپور- مدیرطرح های انتقال شرکت آب منطقه ای اصفهان

دستورکار جلسه:
1- ادامه بررسی پرداخت وام های ارزی و چگونگی بازپرداخت آن.
2- ادامه بررسی موضوع انتقال آب از سرشاخه های کارون به فلات مرکزی ایران.

خلاصه مذاکرات:
هفتادمین جلسه اتاق فکر به ریاست آقای شانه ساززاده تشکیل گردید. در این جلسه دو موضوع در دستور کار جلسه قرار داشت که به ترتیب به آنها پرداخته شد:

دستور کار اول جلسه : ادامه بررسی پرداخت وام های ارزی و چگونگی بازپرداخت آن:
1- رشد دلار طی 10 سال گذشته سالانه 1.5 درصد بوده است و این در حالی است که متوسط تورم سالانه در این مدت در حدود 20 درصد می باشد.
2- تزریق وسیع دلارهای نفتی به اقتصاد کشور طی سال های اخیر باعث ایجاد تورم سنگین در کشور شده که موجب تضعیف اقتصاد ملی گردیده است.
3- محاسبه بازپرداخت وام های ارزی به ریال و با نرخ 4% باعث متضرر شدن بنگاه هایی خوا هد شد که وام ریالی دریافت کرده اند. لذا یک شرایط غیر عادلانه ای در عرصه بازار رقابتی بوجود خواهد آمد . لازم به ذکر است دریافت کنندگان وام های ریالی با نرخ 12 % متعهد به بازپرداخت وام خود می باشند.
4- آنچه مسلم است دولت می بایست خسارتی که ناشی از اتخاذ سیاست های خود به وام گیرندگان ارزیوارد گردیده است را جبران نماید در غیر اینصورت اکثر دریافت کنندگا ن اینگونه وام ها با ضررهای سنگین و جبران ناپذیری مواجه خواهند گردید.

دستورکار دوم جلسه: ادامه بررسی موضوع انتقال آب از سرشاخه های کارون به فلات مرکزی ایران

در بخش دوم جلسه ابتدا اعضا به طرح سئوالات خود در خصوص انتقال آب به فلات مرکزی ایران پرداختند که اهم این سئوالات به شرح زیر می باشد:
1- دلایل ضرورت انتقال آب به فلات مرکزی ایران؟
2- آیا آب مازاد بر نیاز در استان خوزستان برای انتقال وجود دارد؟
3- هزینه تمام شده انتقال هر متر مکعب آب و اقتصادی بودن یا نبودن این کار؟
4- آیا در حال حاضر آبی از حوزه زاینده رود خارج می شود؟


سپس آقایان مهندس طرفه،مهندس اصلانی و مهندس ممتازپور به طرح دیدگاه های خود و پاسخ به سئوالات مطرح شده پرداختند که اهم مطالب عنوان شده به شرح زیر می باشد:

1- ضرورت انتقال آب به فلات مرکزی ایران از چند منظر قابل تحلیل می باشد:
1-1 - سرانه مصرف آب در اصفهان کمتر از 1400 متر مکعب در سال است و این در حالی است که سرانه مصرف در ایران 2200 متر مکعب و استاندارد جهانی آن 7500 متر مکعب در سال می باشد.
2-1 - حوزه آب ریز زاینده رود با کمبود جدی آب مواجه است در حال حاضر سالانه بیلان آب های زیرزمینی استان منفی 200 میلیون متر مکعب در سال است.
3-1 - در کل استان اصفهان 410 هزار هکتار زمین قابل کشت که سابقه کشاورزی در آن بوده است وجود دارد و در حال حاضر تنها 200 هزار هکتار آن زیر کشت می باشد.

4-1- تامین آب کشاورزی در سه جهت برای استان با اهمیت است.
1-4-1- جلوگیری از رشد کویر
2-4-1- وجود خاک حاصلخیز که برای ایجاد چنین خاکی صدها سال زمان مورد نیاز است.
3-4-1- امنیت شغلی افرادی که در این بخش مشغول به کار می باشند.

5-1 - میزان بارندگی در شهر اصفهان 120 میلی متر در سال است که در رده مناطق خشک و نیمه خشک طبقه بندی می شود.

6-1 - رشد جمعیت و تامین آب مورد نیاز آنها از دیگر ضرورت های انتقال آب می باشد.

2- بدون تردید تلاش در جهت بهینه سازی مصرف آب در استان می بایست انجام پذیرد اما به هر صورت باز نیازمند انتقال آب به فلات مرکزی ایران می باشیم.
3- در حال حاضر هیچ آبی از حوزه آب ریز زاینده رود از این حوزه خارج نمی شود.
4- نزدیکترین حوزه آب ریز به حوزه زاینده رود، حوزه دز- کارون می باشد که سالانه 25 تا 27 میلیارد متر مکعب آب در آن وجود دارد.
5- با اجرای تمام طرح هایی که در حال حاضر در دست احداث بوده و طرح هایی که در دست برنامه ریزی می باشد بازسالانه 7 میلیارد متر مکعب آب از این حوزه به خلیج فارس وارد خواهد شد.
6- با توجه به توافقنامه های بین المللی تنها تا سال 2020 امکان مهار آبهای شیرین در داخل کشورها وجود خواهد داشت و پس از این تاریخ مهار آب های داخلی کشورها که به خارج از آن کشور جریان دارد تنها با کسب موافقت مراجع ذیصلاح بین المللی امکان پذیر خواهد بود.
7- طبق ارزیابی وزارت نیرو و با لحاظ کلیه مصارف و ضرورت های پیش بینی شده برای استان خوزستان امکان انتقال حداقل 4 میلیارد متر مکعب آب در سال از حوزه کارون به فلات مرکزی ایران وجود دارد.

مصوبات جلسه:
1- ادامه بررسی موضوع انتقال آب به فلات مرکزی ایران در جلسه بعدی با حضور مدعوین این جلسه از ساعت 17:30.
2- ادامه بررسی پرداخت وام های ارزی و چگونگی بازپرداخت آن پس از اتمام موضوع ردیف اول ادامه خواهد یافت.

دستورکار جلسه بعدی:(1386.11.7)

- انتقال آب از سرشاخه های کارون به فلات مرکزی ایران.

پرویز اخوان
مشاور استاندار ودبیرستاد تشویق و حمایت از سرمایه گذاری استان و دبیر اتاق فکر



هفتاد و یکمین صورتجلسه اتاق فکر

زمان و مکان برگزاری : یکشنبه 1386.11.7 محل  اتاق بازرگانی اصفهان

حاضرین جلسه:
آقایان: دکتر آقایا /مهندس اخوان /مهندس برهانی پور /مهندس جهانگرد / مهندس رهنما / شانه ساززاده / مهندس صفوی / مهندس طاهرفرد / دکتر مظفر

میهمانان: آقای مهندس نصر

مدعوین: آقای مهندس طرفه / آقای مهندس اصلانی / آقای مهندس ممتازپور

دستور جلسه:
1- انتخاب نایب رییس جدید اتاق
2- ادامه بررسی موضوع انتقال آب از سرشاخه های کارون به فلات مرکزی ایران.

خلاصه مذاکرات:
هفتاد و یکمین جلسه اتاق فکر به ریاست آقای شانه ساززاده تشکیل گردید . طبق آیین نامه اتاق فکر در این جلسه با توجه به پایان دوره ریاست آقای شانه ساززاده برای انتخاب نایب رییس جدید رای گیری به عمل آمد که به اتفاق آراء آقای مهندس جهانگرد انتخاب گردیدند و آقای مهندس صفوی نایب رییس جلسه برای یک دوره سه ماهه ریاست اتاق فکر را بعهده گرفتند. در ادامه با حضور مدعوین جلسه آقایان مهندس طرفه، مهندس اصلانی ومهندس ممتازپور ادامه بررسی موضوع انتقال آب از سرشاخه های کارون به فلات مرکزی ایران در دستور کار قرار گرفت.
ابتدا مدعوین جلسه در ادامه مباحث جلسه قبل به طرح دیدگاه های خود و پاسخ به سئوالات مطرح شده پرداختند که اهم مطالب عنوان شده به شرح زیر می باشد:
1- هزینه های اجرای تونل و سد بهشت آباد به قیمت های ابتدای سال 86 حدود 800 میلیارد تومان می باشد.
2- زمان اجرای این طرح 7 سال پیش بینی گردیده است.
3- در صورتی که نرخ بهره سرمایه لازم برای اجرای طرح بین 7 تا 10 درصد باشد ، I R R پروژه بین 17 تا 20 درصد خواهد بود.
4- امکان تامین منابع مالی طرح از طریق فاینانس، فروش اوراق مشارکت و جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی وجود دارد.
5- حداکثر 15 درصد از هزینه اجرای طرح اجباراً ارزی خواهد بود که مربوط به خرید ماشین آلات حفاری می باشد.
6- حداکثر نیاز طرح به شرکت های مشاور خارجی 5 تا 10 درصد می باشد که بیشتر مربوط به مدیریت پروژه، زمان بندی اجرای طرح و مشاوره های فنی می باشد.
7- در صورتی که نرخ بهره سرمایه مورد نیاز این طرح 20 درصد نیز در نظر گرفته شود باز این طرح از توجیه اقتصادی برخوردار است.
8- اگر آب انتقال یافته را 800 میلیون متر مکعب در سال در نظر بگیریم و با توجه به اینکه هر هکتار به منظور کشت آبی در سال 8 هزار متر مکعب آب نیاز دارد، لذا با این حجم آب انتقال یافته امکان زیر کشت بردن 100 هزار هکتار از اراضی مستعد کشاورزی استان که دارای شبکه انتقال آب نیز می باشند،وجود خواهد داشت.
9- در حال حاضر بطور متوسط قیمت هر متر زمین کشاورزی که آب نداشته باشد، 500 تومان می باشد و در صورتی که آب برای این زمین تامین گردد قیمت آن حداقل 2500 تومان خواهد بود لذا ارزش افزوده ای که انتقال آب فقط از منظر افزایش ارزش زمین ایجاد خواهد کرد در حدود 2000 میلیارد تومان خواهد بود.
10- اگر در 100 هزار هکتاری که امکان کشت در آن بوجود خواهد آمد گندم کاشته شود که پایین ترین نرخ ارزش افزوده را دارد و با توجه به اینکه از هر هکتار حدوداً 6.5  تن گندم برداشت می شود، لذا در سال حداقل 650 هزار تن گندم تولید خواهد شد که با توجه به قیمت جهانی گندم که در حدود 310 دلار در هر تن می باشد مبلغ 200 میلیون دلار حاصل خواهد گردید که البته در برگیرنده قیمت تمام شده محصول نیز می باشد.


در ادامه اعضای اتاق فکر به طرح دیدگاه های خود پرداختند که اهم مطالب عنوان شده به شرح زیر می باشد:
1-  آنچه مسلم است نحوه مدیریت انتقال و تخصیص آن به مصارف مختلف در اقتصادی بودن یا نبودن طرح تاثیر جدی دارد.
2- دولت می بایست به منظور جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی به مشارکت در اجرای این طرح انگیزه های لازم را فراهم آورد.

3- چگونگی تخصیص آب به بخش های مختلف و مقدار آن با توجه به هزینه تمام شده آب انتقال یافته در توجیه پذیری طرح های انتقال بسیار مهم می باشد.
4- بطور کلی در ارزیابی طرح های انتقال توجه به کلیه شاخص های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ضروری است و می بایست در یک تحلیل جامع نسبت به ارائه توجیه اجرای طرح اقدام نمود.

مصوبات جلسه:
1- انتخاب آقای مهندس جهانگرد به عنوان نایب رییس اتاق فکر
2- مقرر گردید پیشنهادات انتقال آب از سر شاخه های کارون به فلات مرکزی در جلسه آینده ارائه گردد.

دستور کار جلسه بعدی:(1386.11.14)
جمع بندی دو موضوع: الف - انتقال آب از سرشاخه های کارون به فلات مرکزی ایران.
ب- پرداخت وام های ارزی و نحوه بازپرداخت آن.

پرویز اخوان
مشاور استاندار و دبیرستاد تشویق و حمایت از سرمایه گذاری استان و دبیر اتاق فکر



هفتاد و دومین صورتجلسه اتاق فکر

زمان و مکان برگزاری : یکشنبه 1386.11.14 محل  اتاق بازرگانی اصفهان

حاضرین جلسه:
آقایان: دکتر آقایا /مهندس اخوان /مهندس برهانی پور /مهندس جهانگرد / مهندس رهنما / شانه ساززاده / مهندس صفوی / مهندس طاهرفرد / دکتر مظفر

میهمانان: آقایان مهندس پرویزی / مهندس نصر

دستور جلسه:
1- جمع بندی مباحث مطرح شده در خصوص طرح انتقال آب از سرشاخه های کارون به فلات مرکزی ایران.
2- جمع بندی مباحث مطرح شده در خصوص پرداخت وام های ارزی و چگونگی بازپرداخت آن.

خلاصه مذاکرات:
هفتاد و دومین جلسه اتاق فکر به ریاست آقای مهندس جهانگرد نایب رییس اتاق تشکیل گردید . در این جلسه 70 و 71 اتاق فکر در مورد موضوع انتقال ، 68 ، 67 ، ابتدا با توجه به خلاصه مذاکرات انجام شده در جلسات 66 آب به فلات مرکزی ایران و همچنین در خصوص نحوه بازپرداخت وام های ارزی توسط کار خانجات مختلف از محل صندوق ارزی بحث و تبادل نظر گردید که جمع بندی هر یک از دستورات جلسه با موافقت اکثریت آراء به شرح زیر می باشد:

الف : پیشنهاد نحوه اجرای پروژه انتقال آب از سرشاخه های کارون به فلات مرکزی توسط بخش خصوصی :
1- بطور کلی تمامی اعضای اتاق فکر بر ضرورت و لزوم انتقال آب از سرشاخه های کارون به فلات مرکزی ایران تاکید داشتند. این موضوع هنگامی اهمیت خود را بیشتر نشان می دهد که از سال 2020 به بعد مهار آب های شیرین تنها با مجوز سازمان های بین المللی میسر خواهد بود.
2- به سرمایه گذاران بخش خصوصی می بایست این امکان داده شود تا در چهارچوب برنامه توسعه استان نسبت به بهره برداری از آب انتقال یافته اقدام نمایند. بدیهی است تفاهم نامه و مجوزهای لازم قبل از انجام سرمایه گذاری می بایست به بخش خصوصی داده شود.
3- دولت به منظور تشویق بخش خصوصی به سرمایه گذاری در این طرح می بایست انگیزه های لازم را فراهم آورد. بطور مثال واگذاری زمین مناسب در مقابل سرمایه گذاری در طرح های انتقال گزینه مناسبی برای ایجاد انگیزه می باشد.
4- چگونگی تخصیص آب به بخش های مختلف و مقدار آن با توجه به هزینه تمام شده آب انتقال یافته در توجیه پذیری طرح های انتقال بسیار مهم می باشد.

5- بطور کلی در ارزیابی طرح های انتقال توجه به کلیه شاخص های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ضروری است و می بایست در یک تحلیل جامع نسبت به ارائه توجیه اجرای طرح اقدام نمود.

ب: نحوه پرداخت وام های ارزی و چگونگی بازپرداخت آن:

با توجه به مذاکرات انجام شده در جلسات 64 و 68 و 69 و 70 و همینطور مذاکرات انجام شده در این جلسه خلاصه موارد به شرح زیر است:
1- اصولاً پرداخت وام های ارزی به بنگاه هایی انجام می شود که امکان صادرات تولیدات خود و بازپرداخت وام ارزی دریافتی را از محل درآمد صادراتی خود داشته باشد.
2- در بسیاری از موارد بنگاهی که وام ارزی دریافت می کند ناچار است ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز خود را از یک کشور و با پول آن کشور خریداری می نماید ولی بازار صادراتی تولیدات آن لزوم همان کشور نبوده و لذا درآمد صادراتی آن به ارز دیگری می باشد. لذا تغییرات نرخ برابری ارزهای مختلف ممکن است باعث ضرر و زیان این بنگاه گردد.
-3 با توجه به اینکه در حال حاضر دلار رایج ترین پول در مبادلات تجاری جهان است و دولت ایران معاملات دلاری را تحریم کرده لذا مشکل مضاعفی در تبادلات تجاری برای صادرکنندگان ایرانی بوجود آمده است.
4- در صورتی که وام های ارزی در قالب یک سبد از ارزهای مختلف پرداخت شود و در زمان بازپرداخت نیز به همین صورت دریافت گردد بخشی از مشکلات وام گیرندگان برطرف خواهد گردید.
5- در صورتی که وام گیرندگان ارزی امکان بازپرداخت وام خود را نداشته باشند بهتر است اعلام ورشکستگی کرده و با فروش ماشین آلات و با توجه به افزایش نرخ ارز و تجهیزات کارخانه خود نسبت به
بازپرداخت وام دریافتی اقدام نمایند.
6- بخشی از مشکلاتی که برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور ایجاد شده است ناشی از سیاست های اقتصادی دولت می باشد و لذا بهترین راه برای جبران این زیان ها پر داخت یارانه های صادراتی به صادرکنندگان می باشد.
7- در صورتی که هنگام پرداخت وام ارزی نرخ برابری وام پرداختی با سایر ارزهای عمده محاسبه و در زمان بازپرداخت معادل وام دریافتی به انتخاب دریافت کننده به یکی از ارزهای عمده دریافت گردد فشار کمتری بر دریافت کنندگان وام های ارزی وارد خواهد گردید.
8- شاخص قیمت ها در سال 81 معادل 200 واحد بوده و در سال 86 به 400 واحد افزایش یافته است که خود نشان دهنده تورم 100 درصدی طی 5 سال می باشد بنابراین متناسب با افزایش نرخ برابری ارزهای خارجی با ریال، قیمت ماشین آلات و تجهیزات خریداری شده با وام ارزی دریافتی نیز افزایش یافته است.
9- نحوه محاسبه استهلاک در حسابداری صنعتی درست نبوده و عملاً هزینه زیادی بر بنگاه ها تحمیل می نماید که با اصلاح آن می توان سوددهی آنها را افزایش داد و بعضاً در کارخانجات تصعیر ارز
محاسبه گردیده است.
پیشنهاد ذیل با اکثریت آراء به تصویب رسید:
دولت از محل بازپرداخت وام ارزی به کلیه صادر کنندگان وام ارزی و سایرین در جهت افزایش حجم صادرات غیرنفتی کشور و تقویت توان رقابتی تولیدکنندگان در مقابل سایر کشورها یارانه و مشوق های
صادراتی علاوه بر مشوق های صادراتی فعلی پرداخت نماید.

دستورکار جلسه بعدی:(86.11.26)

-ادامه بررسی چالش های سرمایه گذاری و تولیدکنندگان استان اصفهان

پرویز اخوان
مشاور استاندار و دبیرستاد تشویق و حمایت از سرمایه گذاری استان و دبیر اتاق فکر
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد