سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر فرهنگی

 

تعزیه‌های میدانی؛ هنری با 2 قرن سابقه در خوزستان

تعزیه‌های میدانی شهرستان شوش همچون تعزیه شهر حر با قدمت 200 ساله و تعزیه شهر شوش با قدمت بیش از یک‌صد و هشت ساله سرآمد تعزیه در استان خوزستان است.

خبرگزاری فارس: تعزیه‌های میدانی؛ هنری با 2 قرن سابقه در خوزستان

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، تعزیه در لغت به معنی توصیه به صبر در هنگام سوگواری است، تاریخ پیدایش تعزیه به درستی مشخص نیست اما عده‌ای از مورخان تعزیه را به دوران ایران باستان نسبت داده‌اند.

تعزیه به شکلی که امروز شناخته شده است پس از واقعه کربلا برای مظلومیت امام حسین و یارانشان شکل گرفته است.

تعزیه میدانی در شهرستان شوش سرآمد تعزیه‌خوانی در استان خوزستان است.

خوزستان سرزمینی با پیشینه مذهبی و فرهنگی درخشان در گسترش آئین‌ها همواره نقش تأثیرگذار داشته است.

در این میان تعزیه‌های میدانی شهرستان شوش همچون تعزیه شهر حر با قدمت 200 ساله و تعزیه شهر شوش با قدمت بیش از یک‌صد و هشت ساله سرآمد تعزیه در استان خوزستان است.

*2 قرن تعزیه در بیت چریم (شهر حر)

سال 1181 هجری قمری فردی به نام شیخ غافل از طایفه آل‌کثیر در زیارت عتبات عالیات در ماه محرم در شهر حله عراق مجذوب آیین تعزیه و شبیه‌خوانی می‌شود.

با یادگیری اشعار و آداب تعزیه در عراق از سوی شیخ غافل و همراهانش محرم سال بعد اجرای تعزیه در شهرستان شوش و روستای بیت چریم کلید می‌خورد.

تعزیه‌خوانی در بیت چریم با اشعار عربی اجرا می‌شود و سوگواران بسیاری از سرتاسر استان برای تماشای این تعزیه میدانی رهسپار شهر حر می‌روند.

 

 

*تعزیه بزرگ میدانی شوش

هر ساله آئین تعزیه بزرگ شوش در روز عاشورا هزاران نفر از نقاط مختلف شهرستان و استان را به شوق دیدن این نمایش مذهبی روانه شهر شوش می‌کند.

تعزیه میدانی شوش با قدمتی بیش از یک‌صد و هشت سال، هرساله در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی برگزار می‌شود.

این تعزیه‌خوانی به دو زبان فارسی و عربی اجرا می‌شود.

*اجرای بیش از 40 تعزیه

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شوش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: محرم امسال بیش از 40 تعزیه میدانی در شهرستان شوش اجرا می‌شود.

حجت‌الاسلام علی سپهوند با اشاره به مشکلات پیش روی تعزیه‌خوانان افزود: سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان حامی تعزیه‌خوانان در شوش، تأمین وسایل مورد نیاز تعزیه‌خوانی مانند چادر و برای تامین روشنایی هماهنگی‌های لازم را با ادارات مربوطه دارد.

وی ادامه داد: سازمان تبلیغات اسلامی برای برقراری نظم در مراسم اجرای تعزیه با پلیس راهنمایی و رانندگی هماهنگی لازم را به عمل آورده است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شوش اضافه کرد: سازمان تبلیغات اسلامی هر ساله تأمین بخشی از نیازهای مالی اجرای تعزیه را بر عهده گرفته که امسال به دلیل کمبود بودجه کمک کمتری صورت گرفته است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد