سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار آثار تبعات انتقال آب کارون و اعتراضات اجتماعی

 

دوستان در خوزستان حساسیت های و در اصفهان نگرانی هایی دارند؛ زاینده رود خشک شده و تامین آب شرب اصفهان به سختی انجام می شود.
شوشان: وزیر نیرو گفت: در کشور انتقال حوضه به حوضه آبی صورت نمی گیرد مگر برای مصرف آب شرب؛ بنابراین انتقال آب از کارون به زاینده رود نیز تنها برای بخش شرب صورت می گیرد.

حمید چیت چیان در نخستین نشست خبری خود گفت: غیر از نیاز شرب، آب منتقل نخواهد شد. وزیر نیرو در ادامه همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر تصمیم وزارت نیرو در مورد انتقال آب از کارون به زاینده رود با توجه به مخالفت ها و استقبال هایی که صورت می گیرد اظهار کرد: دوستان در خوزستان حساسیت های و در اصفهان نگرانی هایی دارند؛ زاینده رود خشک شده و تامین آب شرب اصفهان به سختی انجام می شود.

وزیر نیرو گفت: در کشور انتقال حوضه به حوضه آبی صورت نمی گیرد مگر برای مصرف آب شرب؛ بنابراین انتقال آب از کارون به زاینده رود نیز تنها برای بخش شرب صورت می‌گیرد.

حمید چیت‌چیان در نخستین نشست خبری خود در جمع نمایندگان رسانه‌ها گفت: برای انتقال از حوضه‌ای به حوضه دیگر مقررات و اصول سختگیرانه‌ای گذاشته شده که باید رعایت شود و غیر از نیاز شرب آب منتقل نخواهد شد.


وزیر نیرو در ادامه همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر تصمیم وزارت نیرو در مورد انتقال آب از کارون به زاینده ‌رود با توجه به مخالفت‌ها و استقبال‌هایی که صورت می‌گیرد اظهار کرد:‌ دوستان در خوزستان حساسیت هایی و در اصفهان نگرانی‌هایی دارند؛ زاینده رود خشک شده و تامین آب شرب اصفهان به سختی انجام می‌شود.

چیت‌چیان با اشاره به این‌که در اصفهان نیز از مردم خواسته شده تا در مصرف آب صرفه جویی کنند به مشکل کمبود منابع آب شرب اشاره کرد در حالی که اکنون فصل پاییز است و گفت: انتقال آب از یک حوضه به حوضه دیگر مطلقا نخواهیم داشت الا برای مصرف آب شرب. اگر از مردم خوزستان پرسیده شود که اجازه می دهید برای مردم یزد، کرمان و کاشان و ... که آب برای خوردن ندارند به میزان شرب آب کارون منتقل شود مطمئنم تمام مردم استان خوزستان و استان چهارمحال و بختیاری اعلام می کنند حاضریم آب شرب مردم از کارون تامین شود.

وی با اشاره به این‌که تونل کوهرنگ 1 قبل از انقلاب ساخته شده و تونل کوهرنگ 2 پس از آن اجرا شده است افزود: تونل کوهرنگ 3 نیز در حال حاضر در حال اجرا است و تمام آبی که از کارون به اصفهان یا فلات مرکزی یا به قم منتقل شده به یک میلیارد متر مکعب نیز نمی‌رسد. در حالی که کل آبی که در کارون جریان دارد بالغ بر 21 میلیارد متر مکعب است. بنابراین آب برداشتی کمتر از پنج درصد آب خوزستان می‌شود.

تصویب مقررات سخت‌گیرانه انتقال آب در شورای عالی آب

وزیر نیرو با اشاره به این‌که در جلسات گذشته شورای عالی آب برای انتقال آب از یک حوضه به حوضه دیگر مقررات و اصول سخت گیرانه‌ای گذاشته شده است اظهار کرد:‌ مقررات مصوبه باید رعایت شود، نیازهای حوضه آب دهنده تامین شود و اقدامات لازم در حوضه آب گیرنده صورت گیرد.

چیت‌چیان با تاکید بر این‌که اجازه انتقال آب حوضه به حوضه غیر از بخش شرب وجود ندارد گفت: برای انتقال آب حوضه‌ای تبعات زیست محیطی نیز در نظر گرفته می‌شود و تمام اصول رعایت خواهد شد.

وی تصریح کرد: اصولی که در انتقال آب رعایت می‌شوند نه تنها اصول درنظر گرفته شده در ایران بلکه اصولی هستند که در سازمان یونسکو مصوب شده و در چارچوب آن باید عمل شود بنابراین در صورت نیاز انتقال آب از حوضه‌ای به حوضه دیگر وزارت نیرو مسئله را باید در شورای عالی آب مطرح کند تا پس از در نظر گرفتن ابعاد زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی و ... به تصویب برسد.

قبل از تصویب طرح بهشت آباد اجرا نمی‌شود

وزیر نیرو در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا طرح بهشت‌آباد با وجود مخالفت های صورت گرفته اجرا می شود گفت:‌ طرح بهشت‌آباد تا زمانی که مطالعات و تخصیص آب آن در شورای عالی آب تایید و مصوب نشود اقدامی دراین زمینه انجام نمی‌دهیم.

چیت‌چیان در مورد نحوه مدیریت شرکت‌های آب منطقه‌ای در استان‌ها و رقابت بین آن‌ها گفت: با توجه به این که قانونگذار مکلف کرده موضوع مدیریت حوضه‌ای آب مدنظر قرار گیرد و شورای عالی آب هم بر این مسئله تاکید کرده، نظام مدیریت آب در یک سال آینده یکپارچه می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد