سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

گزارش یک فاجعه

 

وقتی که بزرگترین کارخانه شیمیایی ایران در وسط شهر اهواز قرار دارد!
هشدار درباره وقوع‌ فاجعه‌ انسانی در آلوده‌ترین‌ شهر جهان
 
یک بارندگی پاییزی3000 خوزستانی را روانه بیمارستانی کرد!
 
کد مطلب : 19917
گروه جامعه: شیوع بیماری تنگی نفس در بین مردم خوزستان خصوصا شهر اهواز از شب گذشته تاکنون بیمارستانها را با مراجعات متعدد مردم مواجه کرده است به گونه ای که تا ظهر روز یکشنبه بیش از سه هزار خوزستانی تنها به علت تنگی نفس راهی بیمارستان شدند.
رنگ آب لوله کشی مرکز استان زرخیز!! که کارون از میانش می‌گذرد و البته مسئولان درصدد انتقال تتمه آبش برای مزارع برنج اصفهان هستند!
رنگ آب لوله کشی مرکز استان زرخیز!! که کارون از میانش می‌گذرد و البته مسئولان درصدد انتقال تتمه آبش برای مزارع برنج اصفهان هستند!
بنا به گزارش‌ خبرنگار بهارنیوز از اهواز، این شهر که یکی از 7 کلان شهر و یکی از شهرهای بزرگ صنعتی -نفتی- گازی ایران به شمار می‌رود بالغ بر دو میلیون جمعیت دارد اما جالب اینکه برخی از صنایع بسیار خطرناک همچون نفت و گاز و مواد شیمیایی و صنعتی؛ محیط زیست آن را تا آستانه یک فاجعه بزرگ پیش برده و با وجود هشدار سازمان‌های جهانی مبنی بر کسب!! رتبه اول این شهر در بین همه شهرهای جهان از نظر آلودگی، هیچ مسئول استانی و کشوری کمترین دغدغه‌ای برای بررسی وضعیت فاجعه بار آن ندارد!

برای مثال در حال حاضر در وسط برخی از مراکز مسکونی اهواز همچون ملی‌راه و زیتون و جاده فرودگاه، چندین چاه نفت و گاز حفاری شده و دود حاصله از ضایعات آن 24 ساعته به حلقوم مردم می‌رود!

اهواز در شرایط سالم هوایی

از سوی دیگر شرکت کربن بلاک (تولید کننده مواد شیمیایی) در وسط شهر اهواز «منطقه آریاشهر و کارون» قرار دارد و به صورت 24 ساعته دود و ضایعات بسیار خطرناک آن مناطق مسکونی شهر را به زیر غبار و دوده‌های مرگباری قرار می دهد و با وجود هشدارهای سالهای قبل محیط زیست برای انتقال این کارخانه که یکی از دو مرکز تولیدات کربنات کشور محسوب می‌شود به بیرون شهر، مسئولان این شرکت به بهانه نصب فیلتر در دماغه دودکش‌های مرگبار خود، از این انتقال سرباز زده و مردم را با انواع خطرات مواجه ساخته‌اند.

و در شرایط بحرانی آلودگی

از سوی دیگر صنایع دیگری چون الکل سازی صنعتی در حاشیه شهر، صنایع فولاد (در منطقه مسکونی باهنر و سپیدار)! نیز شبانه روز مشغول آلوده‌سازی شهر هستند و جالب تر اینکه اکثر مدیران سطح بالای این مراکز نیز به مدیران پروازی معروفند که خانواده‌هایشان عمدتا در خارج از خوزستان سکونت دارند! همه اینها یکطرف و مشکل ریزگردهای وارداتی از کشورهای منطقه به خوزستان و دیگر مناطق غربی کشور نیز مزید بر علت شده‌اند تا وضعیت محیط زیست را در خوزستان و بالاخص مرکز آن اهواز، به مرز بحران کشیده به گونه‌ای که مجامع بین‌المللی این شهر را که روزگاری از شهرهای زیبا و مدرن کشور محسوب می‌شد آلوده‌ترین شهر جهان معرفی کرده‌اند.

جالب تر اینکه مسئولان صاحب نفوذ اصفهانی وزارت نیرو نیز درصدند تتمه آب باقیمانده کارون را برای کشاورزی برنج‌زارهای دیار خود، به سمت اصفهان منتقل سازند و این در حالیست که در حال حاضر مردم اهواز که رود کارون از وسط شهرشان عبور می‌کند، از آب سالم آشامیدنی بی‌بهره‌اند! در همین حال، سطح کیفی و توان مدیریت‌های استان بسیار ضعیف بوده و عمدتا توانمندی‌هایشان در درگیری‌های قومیتی (خوزستان استانی چندقومیتی و چندزبانی است) فیمابین خلاصه شده که نمونه بارز آن شوراهای شهر استان به ویژه شهر اهواز که طی چند دوره اخیر تاکنون، ضعیف‌ترین مراکز تصمیم‌گیری شهری بوده به گونه‌ای که شورای قبلی کلان شهر به دلیل فساد مالی و همچنین اختلافات قومیتی فیمابین خود، منحل شد!

منظره‌ای آشنا، حیرت‌آور و البته فاجعه بار در وسط مناطق مسکونی اهواز! دود ناشی از ضایعات چاه‌های نفت و گاز که مردم این دیار از مواهبش کمترین بهره‌ای را برده‌اند، و فقط دود و آلودگی‌اش نصیبشان شده! این هدیه مدیران وزارت‌نشین محترمه نفت که البته خود در اتاقهای مجلل وزارت‌خانه در خیابان طالقانی- سمیه تهران جلوس دارند! و  گذر اکثرشان حتی برای یکبار هم به قطب اول نفت ایران نیافتاده اما بر میلیون‌ها دلار در‌آمده حاصله از فروش بشکه‌های نفت همین چاه‌های اهواز، امیدیه، آغاجاری و مسجدسلیمان حکمرانی می‌کنند و به خوزستانی‌ها پوزخندی نثار می‌نمایند! و حالا باز خواهید پرسید که چرا اهواز  آلوده‌ترین شهر جهان شد؟

در میان این بی‌مسئولیتی و بی توجهی‌ها، احتمال حوادث بسیار هولناک انسانی در استان خوزستان  افزایش یافته که اگر مسئولان کشور فکری اساسی برای حل معضل محیط زیست این منطقه نکنند باید منتظر فاجعه‌هایی بس خطرناک باشند، این در حالیست که روز شنبه اولین باران پائیزی استان خوزستان باریدن گرفت و متعاقب آن افراد فراوانی دچار بیماری تنگ نفس آنی شدند به همین دلیل اغلب آنها برای رهایی از این وضع راهی بیمارستانها شدند!!

برخی گمانه ها از احتمال اسیدی بودن اولین باران خوزستان حکایت می کند به همین دلیل برخی کارشناسان در این خصوص وارد عمل شدهاند تا اسیدی بودن یا نبودن این باران را جویا شوند. در این خصوص معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار کرد: با توجه به مراجعه بسیار زیاد بیماران با نشانه های تنگی نفس و مشکلات ریوی به بیمارستان های اهواز در شنبه شب، کمیته مشترکی از کارشناسان معاونت بهداشتی و درمان برای رسیدگی به این امر تشکیل شده است.

دکتر ساسان موگهی افزود: از شب گذشته کلیه تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده شده و صبح یکشنبه با تشکیل کمیته ویژه ای با همکاری متخصصان ریه، آسم و آلرژی دانشگاه به بررسی این موضوع از طریق مقایسه آمار مراجعان سال گذشته و امسال در موارد مشابه پرداخت شد.

و چرا اهواز آلوده‌ترین شهر جهان نباشد؟! شهری که کارون را دارد اما آبش این است! سمت راست: آب تصفیفه شده و سمت چپ: آب لوله کشی شهر! به نظر شما نباید به مسئولان وزارت نیرو، سازمان محیط زیست کشور، استانداری خوزستان، شورای شهر اهواز مدال لیاقت داد؟

وی افزود: البته متخصصان ریه تلویحا این امر را در پاییز و پس از بارش اولین باران ها طبیعی برشمرده و عنوان کرده اند بررسی ها نشان می دهد که غالب مراجعه کنندگان دارای بیماری های زمینه ای مانند اسم و آلرژی هستند. موگهی در پاسخ به این سئوال که گفته می‌شود باران ها اسیدی است، گفت: اظهار نظر دقیق در این خصوص نیازمند کار کارشناسی و تخصصی است که از محیط زیست استان خواسته ایم در این خصوص بررسی و اظهار نظر کارشناسی نمایند و متخصصان دانشگاه نیز پس از بررسی آخرین وضعیت بیماران در این خصوص اظهار نظر خواهند نمود.
  
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد