سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

 

با انتشار این خبر شایعاتی پیرامون فوت چندین خوزستانی نیز منتشر شد که مسئولین این شایعات را بی اساس خواندند.
اختصاصی شوشان: هر خبری که منتشر می شود شایعات نیز پیرامون آن شکل می گیرد. خبر تنگی نفس 3 هزار خوزستانی بعد از بارندگی دیروز تیتر اول اکثر رسانه های خوزستان و کشور شد. با انتشار این خبر شایعاتی پیرامون فوت چندین خوزستانی نیز منتشر شد که روابط عمومی دانشگاه جندی شاپور اهواز در گفتگو با شوشان این شایعات را بی اساس خواند.
طبق اخبار رسیده به شوشان ، کمیته بحران با حضور فوق تخصصان آسم و آلرژی برای بررسی این موضوع تشکیل شده و از محیط زیست نیز خواسته شده تا در این زمینه ورود پیدا کند.
در همین زمینه ،  قائم مقام وزیر بهداشت در استان خوزستان گفت: علت تنگی نفس ناگهانی حدود ۳ هزار شهروند خوزستانی که عصر دیروز بعد از بارندگی رخ داد هنوز معلوم نیست، ۱۲۸ نفر هنوز بستری هستند.

محمد حسن سرمست افزود: عصر دیروز بعد از بارندگی به صورت ناگهانی شاهد حضور حدود 3 هزار نفر در سراسر استان خوزستان به مراکز بهداشتی و درمانی بودیم که همگی آنها علایم مشابه تنگی نفس داشتند.

وی گفت: تمام این بیماران تحت درمان قرار گرفتند و حدود 128 نفر آنها هنوز در بیمارستانهای استان خوزستان بستری هستند و حتی دو نفر از آنها هم اکنون به علت نیاز به تنفس مصنوعی در بخش ICU بستری شده اند. اما هیچ مورد فوتی از این حادثه تاکنون گزارش نشده است ولی احتمالاً افرادی که بیماریهای زمینه ای مانند آسم و آلرژی و تنگی نفس یا بیماریهای خونی داشته اند بیشتر در معرض آسیب بوده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی اهواز افزود: حدس و گمان هایی در مورد اینکه ممکن است وجود مواد شیمیایی کارخانه های موجود در استان خوزستان و شست و شوی آلودگی آنها در هنگام باران و ورود آنها به سطح زمین ممکن است عامل بروز این حادثه باشد مطرح است اما هنوز واقعاً نمی دانیم علت این پدیده چه بوده است و نمی توانیم اظهار نظر دقیق کنیم.

وی گفت: چنین پدیده ای تاکنون در استان خوزستان سابقه نداشته است و حتی در روزهای گذشته با مسئله ریزگردها مواجه نبوده ایم که این مسئله را به آن مرتبط کنیم، بنابراین تا بررسی نهایی و دقیق این موضوع از رسانه ها می خواهیم به حدس و گمانهای غیر علمی دامن نزنند.





واکنش وزارت بهداشت به تنگی نفس خوزستانی ها: اوضاع تحت کنترل است
شوشان: رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه علت تنگی نفس برخی افراد در اهواز عامل عفونی ندارد، گفت: تمام این افراد تحت درمان قرار گرفتند و شرایط منطقه نیز تحت کنترل است و این موضوع نیز در دست بررسی است.
عباس زارع نژاد در گفت‌وگو با تسنیم، درباره آخرین وضعیت افراد دچار تنگی نفس در اهواز اظهار داشت: براساس آخرین گفته‌های رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز تاکنون 3 هزار و 100 نفر که بر اثر تنگی نفس به مراکز درمانی اهواز و آبادان مراجعه کرده بودند تحت درمان قرار گرفتند و شرایط منطقه نیز تحت کنترل است.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در تشریح این رخداد عنوان کرد: پس از بارندگی‌های اخیر شهرهای اهواز و آبادان، تعداد قابل توجه ای از افراد به مراکز درمانی مراجعه کردند که بیشتر مراجعات نیز از مناطق غربی این شهرها بوده است ولی اکثر مراجعه کنندگان تحت درمان قرار گرفتند و فقط 100 نفر که غالباً کودک نیز هستند روند درمانی آنان همچنان ادامه دارد.

زارع نژاد تصریح کرد: باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که مراجعه کنندگان دارای علائم آسم بودند ولی هیچگونه عامل عفونی در این مسئله دخیل نبوده و اوضاع منطقه نیز تحت کنترل است، وضعیت کنونی نیز از طریق دانشگاه علوم پزشکی اهواز به اطلاع استانداری و سازمان مدیریت بحران قرار گرفته است ولی آنطور که برخی رسانه‌ها عنوان کرده اند که ستاد مدیریت بحران ایجاد شده است صحت ندارد.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: شهر اهواز همیشه دچار معضل ریزگردها بود ولی پس از بارندگی‌های اخیر شاهد مراجعه گسترده مردم با علائم آسم به مراکز درمانی بودیم ولی این تنگی نفس‌ها عامل عفونی نداشت و با توجه به مراجعات بسیار مردم به بیمارستانها، دانشگاه‌های علوم پزشکی اهواز توانست خدمات درمانی مناسب به مردم ارائه دهد.


وجود مواد اسیدی و حساسیت‌زا در هوا دلیل تنگی نفس خوزستانی‌ها

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: وجود مواد اسیدی و حساسیت‌زا در هوا که به دنبال بارش باران وارد محیط شده است می‌تواند دلیل اصلی تنگی نفس هم استانی‌ها از شب گذشته باشد.
حمد علوی اظهار کرد: عفونت در ریه و دستگاه تنفسی مراجعه‌کنندگان دیده نشده است و افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای بودند به اکسیژن نیاز پیدا کردند.
رئیس مرکز بهداشت خوزستان در رابطه با دلیل این بیماری تصریح کرد: علت اصلی حادثه در دست بررسی است و نظرهای مختلفی در این رابطه وجود دارد.

وی در ادامه گفت: وجود مواد حساسیت‌زا و اسیدی در هوا که به دنبال بارش باران وارد محیط شده است می‌تواند دلیل اصلی این حادثه باشد که توسط کار‌شناسان در دست بررسی است.
 
 
عواقب باران پاییزی در خوزستان / حال 4 بیمار وخیم است/ تخت های بیمارستان ها جا نداشتند/چرا مسئولین این اتفاق را پیش بینی نکردند؟
 
علت هر چه باشد این سوال پیش می آید که چرا هواشناسی و محیط زیست خوزستان چنین پدیده ای را پیش بینی نکردند. مگر پیش از این در ابعادی محدودتر مسبوق به سابقه نبوده است؟
اختصاصی شوشان : نم نم باران پاییزی در همه جای ایران لبخند شادی را بر لبان مردم می نشاند الا در خوزستان . معمولا لطافت و نرمی را به باران تشبیه می کنند اما باران برای شهروندان خوزستانی تعبیر دیگری داشت : مسمومیت و بیماری. یکشنبه شب 5 هزار نفر به جای قدم زدن زیر نم نم باران در خیابان ها ، راهی بیمارستان ها شدند... هر چند هنوز علت این مسمومیت ها مشخص نشده اما عده ای از مسئولین پای باران اسیدی را به وسط کشیدند عده ای هم پای گرد و غبارهای ماندگار در لایه اوزون!

علت هر چه باشد این سوال پیش می آید که چرا هواشناسی و محیط زیست خوزستان چنین پدیده ای را پیش بینی نکردند. مگر پیش از این در ابعادی محدودتر مسبوق به سابقه نبوده است؟ تشکیل کمیته بحران همیشه برای حل بحران نیست بلکه وظیفه پیش گیری را نیز به عهده دارد. در تهران و سایر کلان شهرها با افزایش غلظت ناشی از آلودگی هوا مسئولین موظف هستند هشدارهای لازم را بدهند تا از بروز حوادث پیش گیری کنند. تعطیلی مدارس و هشدار به بیمارانی که دارای پیش زمینه های بیماری های قلبی و تنفسی هستند بخش کوچکی برای آماده سازی مردم با این بحران بود.

هفته پیش بانوی محیط زیست ایران به خوزستان آمده بود و از نزدیک در جریان مشکلات زیست محیطی استان قرار گرفت اما ای کاش معصومه ابتکار با نم نم باران می آمد و می دید که مشکل اهواز فقط کارون نیست... فقط ریزگردها نیست... فقط فاضلاب نیست.... خوزستان در هزارتوی مشکلات گرفتار شده و بی مسئولیتی مسئولان نیز بدان دامن زده است.


رئیس مرکز اورژانس خوزستان : برای درمان بیماران با کمبود تخت مواجه شدیم

رئیس مرکز اورژانس خوزستان به خبرنگار شوشان گفت: از بعد از بارندگی شنبه تا امروز 5 هزار نفر به علت مشکل تنگی نفس به بیمارستان ها مراجعه کردند که این تعداد همچنان در حال افزایش است. هرچند شیب مراجعه کنندگان نزولی بوده و در حال کاهش است ولی همچنان مردم به بیمارستان های استان مراجعه می کنند.

دکتر سید اسد الله موسوی گفت: تنها 4 نفر نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی پیدا کردند که حالشان وخیم است. یک بیمار در بیمارستان آریا و دو بیمار در بیمارستان ابوذر (یکی از آن ها کودکی بود که مرخص شد) و  دو بیمار دیگر در بیمارستان نفت بستری هستند.

وی با اشاره به شمار زیاد بیماران افزود: فضای فیزیکی موجود و شمار تخت ها گنجایش این حجم بیماران را ندارد و این امر طبیعی است و در تمام دنیا نیز همین اتفاق می افتد.

رئیس مرکز اورژانس خوزستان در ادامه گفت: طبیعی است وقتی که تعداد بیماران به بخش اورژانس به یک باره افزایش می یابد با بعضی از مشکلات نظیر کمبود تخت مواجه می شویم که به ناچار بعضی از درمان ها به صورت سرپایی و یا نشسته می باشد. وی افزود: هنوز مشخص نشده است که این باران اسیدی بوده یا خیر. ما سال گذشته نیز این مشکل را با اولین بارندگی در سطح کمتر داشتیم. امیدواریم که در بارندگی بعدی شاهد این اتفاق نباشیم.

رئیس مرکز اورژانس خوزستان ادامه داد: طبق گزارش معاونت درمان ، بیماران از لحاظ دارویی مشکل نداشتند.

وی در پایان گفت :علت این مساله در حال بررسی است و کارشناسان زیست محیطی دانشگاه علوم پزشکی به همراه کارشناسان سازمان هواشناسی و محیط زیست در حال برسی این موضوع هستند. به احتمال قوی ، این بیماری عامل ویروسی و میکروبی نداشته و علت آلاینده ها بوده است.

متخصص بیماریهای عفونی: این مساله اختصاص به خوزستان ندارد

در همین رابطه ، متخصص بیماریهای عفونی در گفتگو با شوشان گفت : بارندگی اخیر موجب شد تا آلاینده های محیطی موجود در هوا پایین بیایند و بیماران شبه تنفسی و شبه آسم با مشکل تنفسی روبرو شوند .

دکتر سید عطا ا.. حسینی افزود: این مساله اختصاص به خوزستان ندارد و در سایر استان ها نظیر تهران نیز شاهد چنین اتفاقاتی هستیم ولی درصد آلاینده ها در خوزستان شدت بیشتری دارد و همه افراد در گروه های سنی مختلف را درگیر می کند.

وی افزود: بهتر است افرادی که تمکن مالی دارند از دستگاه تصفیه هوا در خانه هایشان استفاده کنند و بیماران قلبی و عروقی و همچنین بیماران مزمن ریوی با اولین بارش باران به علت آلودگی بعد از آن از منزل خارج نشوند .

دکتر حسینی در پایان گفت: اولین بار است که من با این شدت و گستردگی هجوم بیمارانی که از تنگی نفس به بیمارستان مراجعه می کنند را می بینم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد