سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی،اقتصادی و تحلیل متنوع

 
سخنان رهبر انقلاب درباره مذاکرات؛ کارت زرد به گروه فشار ، هشدار به غرب


  به طرف های خارجی به صراحت اعلام شد که مذاکره کنندگان کنونی ، به طور آشکار ، صریح و بی سابقه ای از حمایت رهبری و نظام برخوردار هستند و آنچه می گویند و انجام می دهند در قالب مأموریتی از جانب نظام است. عصرایران - "هیچکس نباید مجموعه مذاکره کنندگان ما را سازشکار بداند، اینها بچه های خود ما و بچه های انقلابند. یک ماموریت سختی را برعهده دارند و هیچکس نباید ماموری را که مشغول کاری است تضعیف کند...همانطور که در مشهد هم گفتم، به مذاکره خوشبین نیستم، ولی باذن الله از این مذاکرات ضرری هم نمی‌کنیم و این تجربه، ظرفیت فکری ملت ما را بالا خواهد برد، اگر مذاکرات به نتیجه برسد که چه بهتر، ولی اگر نتیجه نگرفتند معنایش این باشد که کشور باید روی پای خودش بایستد... ما از مسوولان خودمان که در جبهه دیپلماسی فعالیت می کنند قرص و محکم حمایت می کنیم."



آنچه خواندید فرازهایی از بیانات رهبر معظم انقلاب در آستانه 13 آبان است که دو مخاطب داخلی و خارجی دارد:

1 - مخاطب داخلی: همان طور که از نص بیانات رهبری مشخص است ، بخش مهمی از مخاطبان این سخنان ، افرادی هستند که در یکی دو ماه اخیر ، شدیدترین حملات را علیه دیپلماسی دولت داشته اند و با ادعای ارزشمداری و با شعارهای تند و بی مایه ، مذاکره کنندگان کشورمان را تخطئه ، تخریب و تضعیف می کردند.
به تلخی باید گفت که این هجمه ، از برخی تریبون های نماز جمعه و سایت ها و روزنامه ها گرفته تا بیلبوردهای شهر و از همه بدتر در صدا و سیما به طرز آشکاری پیگیری می شد تا آنجا که معاون وزیر خارجه کشورمان ، لب به گلایه گشود که مگر در زمان جنگ، رزمندگان را در داخل این همه تضعیف می کردند که اکنون دیپلمات هایی که در جبهه دیپلماسی هستند را این همه تخریب می کنند؟!

از آنجا که مهاجمان چند وقت اخیر ، مدعیان ولایتمداری هستند ، انتظار می رود در تبعیت از دستور صریح ولایت ، پیشگام باشند و به توپخانه های خود آتش بس دهند و در حمایت از مذاکره کنندگان کشور ، جبران مافات کنند.

البته عده ای از اینان ، صرفاً ادای ولایتمداری در می آورند و الّا بعد از افتضاحی که در مراسم 14 خرداد به بار آوردند، غائله 22 بهمن حرم حضرت معصومه(س) را ایجاد نمی کردند و سپس بی اعتنا به هشدارهای رهبری که این کارها را نادرست خواندند ، به خودروی رئیس جمهور در بازگشت از سفر سازمان ملل ، لنگه کفش پرتاب نمی کردند. برای اینان سخنان رهبری تا جایی محترم است که در تأییدشان باشد و الّا برخلاف ادعاهایشان، ولایتمدار نیستند.

اما مخاطب داخلی رهبری ، فقط گروه های فشار نبودند، بلکه عموم مردم نیز مورد مخاطب این سخنان هستند. رهبر انقلاب به نکته ای مهم در این باره اشاره داشتند و آن این که گمان نرود حتی در صورت موفقیت آمیز بودن مذاکرات ، همه مشکلات حل می شود.
این یک واقعیت است که بخش مهمی از مشکلات کنونی کشور به ویژه در حوزه معیشتی ، ریشه در تحریم های ظالمانه کنونی دارد و موفقیت آمیز بودن مذاکرات و لغو تحریم ها می تواند گشایشی در اقتصاد ایجاد کند ولی نباید همه چیز را در مذاکرات خلاصه کرد و از توانمندی های داخلی غافل شد چه آن که انشاء الله بعد از لغو تحریم ها ، این ظرفیت های داخلی است که باید شرایط جدید را مدیریت کند.

2 - مخاطب خارجی: دولت های 1+5 و مشخصاً دولت آمریکا ، مخاطبان دیگر سخنان امروز رهبری ایران بودند. این پیام ، دو شاخصه مهم داشت:
اول آن که به طرف های خارجی به صراحت اعلام شد که مذاکره کنندگان کنونی ، به طور آشکار ، صریح و بی سابقه ای از حمایت رهبری و نظام برخوردار هستند و آنچه می گویند و انجام می دهند در قالب مأموریتی از جانب نظام است.
در دولت قبل ، برخی تک روی ها و ناهماهنگی ها باعث شده بود طرف های خارجی ، به مذاکره کنندگان ایرانی بی اعتنا و بی اعتماد شوند ؛ حتی زمانی هم که رئیس جمهور وقت ، به رئیس جمهور آمریکا نامه نوشت ، نامه او را بی پاسخ گذاشتند.
سخنان  رهبری درباره تیم مذاکره کننده ، پیام دیپلماتیکی به طرف های خارجی است که بتوانند بر روی تیم ایرانی حساب کنند تا مذاکرات ، به طور جدی تری دنبال شود.

اما دومین پیام به طرف های خارجی این بود که جمهوری اسلامی ، برغم این که وارد مذاکره شده ، اما نه تنها هیچ گونه ذوق زدگی در این باره ندارد بلکه به طرف مقابل و مخصوصاً آمریکایی ها بی اعتماد است. از همین رو ، الزامی در خود نمی بیند که حتماً و به هر قیمتی که شده ، این مذاکرات را با توافق به پایان برساند و امکان فروپاشی گفت و گوها در صورت زیاده خواهی آمریکا وجود دارد.


  پیام 13 آبانی شرمن به ملت ایران؛ هیچ تحریمی را لغو نمی‌کنیم/ منافع اسرائیل در مذاکرات با ایران نادیده گرفته نمی‌شود

 رئیس‌ تیم مذاکره‌کننده آمریکا در گروه ۱+۵ در مصاحبه با یک شبکه صهیونیستی تصریح کرد هیچ پیشنهاد کاهش تحریم‌ها به ایران ارائه نشده است و منافع امنیتی اسرائیل در حین فرآیند مذاکرات با ایران نادیده گرفته نمی‌شود.
به گزارش مشرق، روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست نوشت: «وندی شرمن»، معاون وزیر خارجه آمریکا و رئیس تیم مذاکره کننده آمریکا در گروه 1+5 در مصاحبه با شبکه 10 اسرائیل تصریح کرد که آمریکا هیچ‌گونه پیشنهاد کاهش تحریم‌ها را به ایران ارائه نکرده است.
این اظهارات وندی شرمن در آستانه مذاکرات ایران و 1+5 (آمریکا،انگلیس،فرانسه،روسیه،چین بعلاوه آلمان) مطرح شده است که قرار است 7 و 8 نوامبر (16 و 17 آبانماه) در «ژنو» برگزار شود.وی در مصاحبه خود با این شبکه صهیونیستی که قرار است امروز، یکشنبه، به طور کامل منتشر شود، تصریح کرد: ما هیچ پیشنهادی در خصوص کاهش تحریم‌ها به ایران ندادیم و هیچ تحریمی را لغو نمی‌کنیم.
این در حالی است که پیشتر شرمن از نمایندگان کنگره آمریکا خواسته بود تا در تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران قدری تأمل کنند و اجازه دهند مذاکرات پیش رود.با اینحال رئیس تیم مذاکره کننده آمریکا چندی پیش در اظهاراتی تصریح کرد که فریبکاری بخشی از ژن ایرانیان است که این حرف وی واکنش‌های شدیدی را در ایران به همراه داشت و در نهایت مقامات آمریکایی از این سخنان شرمن عقب‌نشینی کردند.
دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در روزهای اخیر تمامی تلاش خود را به کار گرفته است تا نمایندگان کنگره را متقاعد کند از تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران صرفنظر کنند و اجازه دهند دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو پیش برود.معاون وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه 10 اسرائیل تأکید کرد که منافع امنیتی اسرائیل در حین فرایند مذاکرات با ایران نادیده گرفته نمی‌شود.شبکه 10 اسرائیل از شرمن در خصوص اینکه آیا آمریکا از رهبران سیاسی تل‌آویو نیز جاسوسی کرده است، سوال کرد و معاون وزیر خارجه آمریکا این سوال را نه تأیید و نه انکار کرد و گفت: اسرائیل قابلیت‌های مایه مباهات زیادی در زمینه اطلاعات دارد که ما از آن بسیار خرسندیم زیرا ما همگی بر جامعه اطلاعاتی عالی که اسرائیل به جهان پیشنهاد می‌دهد، تکیه می‌کنیم.وی ادامه داد: ما همگی باید با یکدیگر درباره این چیزها صحبت کنیم زیرا ما همگی با همدیگر با این چالش‌ها روبرو هستیم.شرمن تصریح کرد که بر این باور است که واشنگتن با اسرائیل که شریک اطلاعاتی بسیار قوی آمریکا به حساب می‌آید، درباره این موضوع مشورت می‌کند.فارس
گزارش تحلیلی مشرق از عملیات روانی رژیم صهیونیستی؛ دبکا: توافق مخفیانه اوباما با تهران در حال نهایی‌شدن است
  «دبکا» اینطور عنوان می‌کند که «شورای امنیت ملّی اوباما» بدون در نظر گرفتن منافع این رژیم دست به تسریع در مذاکرات با ایران زده و لذا ارتش اسرائیل سعی دارد، راه خودش را رأساً آزمایش کند. گروه بین الملل مشرق- «پایگاه خبری- تحلیلی دبکافایل» در جدیدترین گزارش خود بار دیگر به تنش میان آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره مذاکره با ایران تأکید کرده است.
«پایگاه خبری تحلیلی دبکافایل» - وابسته به منابع امنیتی رژیم صهیونیستی- چندی است که برای نمایش اختلاف بین آمریکا و اسرائیل درباره مذاکرات با ایران، تلاش گسترده‌ای را آغاز کرده است. این پایگاه چند روز پیش از آغاز مذاکرات هسته ای «ژنو» در اواسط مهرماه، در خبری فوری نوشته بود که «اوباما» طیّ نامه‌ای، مقامات ارشد اسرائیل را در جریان لغو زودهنگام برخی تحریم ها؛ قرار داده است. این پایگاه تصریح کرده بود که کشورهای اروپایی عضو «5+1»، نیز بلافاصله بعد از مطّلع شدن از جریان این نامه فوق محرمانه، نمایندگانی را به «تل آویو» گسیل داشته اند که نسبت به مفادّ این نامه اطّلاع یابند[1].
این پایگاه همچنین، طیّ دو خبر ویژه که منحصراً از سوی این پایگاه منتشر شد، از گزارش های پنهانی خبر داده بود که تصریح می کردند، بین مقامات ارشد آمریکا، روسیه و «جمهوری اسلامی» روند پایداری وجود دارد که نهایتاً به حلّ مسئله هسته ای منجر می شود[2]. این پایگاه در گزارش دوم خود در اینباره، «سرگی کرینکو» (سازنده نیروگاه بوشهر) و تیم وی که شامل دانشمندان عضو سرویس اطلاعاتی روسیه می‌شوند را، مهره اصلی پیشبُرد این توافق پنهان نامیده بود[3].
یک هفته بعد امّا، درست روزی که «مذاکرات ژنو» پایان یافتند، این پایگاه طیّ گزارشی، از رهاسازی 12 میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران بدست آمریکا و 35 میلیارد دلار بدست اروپا، در آینده نزدیک خبر داده بود. وعده ای که تا به امروز به وقوع نپیوسته است.
این پایگاه هفته گذشته نیز در گزارشی مدّعی شد که توافق اوباما- روحانی به نتایج قابل توجّهی رسیده و «رئیس جمهور آمریکا» قرار است، ابعاد کوچکی از آن را تا قبل از «کریسمس» علنی کند[4].
وجه مشترک تمامی این گزارش‌های صهیونیستی، این است که «دولت اوباما» در حال رسیدن به توافقی با حاکمیت در ایران است، که در خلال آن رژیم صهیونیستی را نادیده می‌گیرد. این پایگاه با توجّه به اعتباری که در سالیان اخیر بخاطر درز اطّلاعات محرمانه و گزارش‌های ویژه کسب کرده، بطور گسترده ای روی جایگاه خویش در افکار نخبگان و تحلیل‌گران حساب باز کرده است.
بنابر این، «دبکا» به نمایندگی از نهادهای اطّلاعاتی و سرویس‌های ویژه صهیونیستی مأموریت دارد، چنین وانمود کند که تنش‌ها بین صهیونیست‌ها و «دولت» اوباما درباره پرونده ایران رو به تزاید و یک شکاف بزرگ است. از سوی دیگر مقامات آمریکا و حتّی خود «کاخ سفید» در بیانیه‌های رسمی، بارها اعلام کرده‌اند که در مذاکرات با ایران، با شریک‌شان یعنی اسرائیل هماهنگ هستند و در هیچ یک از مراحل منافع این رژیم نادیده گرفته نخواهد شد.
شواهد تحلیلی بسیاری وجود دارد که برخی را به یقین می رساند که تنش‌ها بین «ایالات متّحده» و شبکه جهانی صهیونیسم، نه اختلافات عُمده و راهبُردی که اختلاف نگرش در تاکتیک‌ها و روش‌هاست که منشعب از سطح اشراف اطّلاعاتی و تفاوت نوع بازی استراتژیک آمریکا با نوع بازی دولت رژیم صهیونیستی می‌شود. ولی برخی از کارشناسان بخصوص در دولت معتقدند که شواهد تحلیلی کافی نیستند و باید بر منابع خبری تکیه نمود، با این حال روزی فرا خواهد رسید که معلوم شود تحلیل ها زودتر از خبرها؛ صحیح بوده اند یا فقط افسانه‌بافی بودند؟
«دبکا» در گزارش جدیدش با اشاره به درخواست افزایش بودجه نظامی توسّط «نیروهای دفاعی اسرائیل» (IDF)، آن را به اختلافات بین دولت آمریکا و این رژیم نسبت می دهد[5]، این پایگاه به نقل از منابع نظامی خویش تصریح می کند که با کم رنگ شدن استفاده از گزینه نظامی علیه ایران در دکترین خارجی «اوباما»؛ این رژیم در حال برنامه ریزی برای حفظ آمادگی نظامی علیه تأسیسات هسته ای ایران است.
«دبکا» اینطور عنوان می کند که «شورای امنیت ملّی اوباما» بدون در نظر گرفتن منافع این رژیم دست به تسریع در مذاکرات زده و لذا ارتش اسرائیل سعی دارد، راه خودش را رأساً آزمایش کند. همچنین منابع صهیونیستی طیّ هفته گذشته در خبری به نقل از مقامات ارشد این رژیم اعلام کردند که بمب‌های اسرائیلی توانایی توقّف برنامه هسته‌ای ایران برای 5 سال را دارد.


«پایگاه خبری- تحلیلی مشرق» برای اوّلین بار متن کامل گزارش مهم «دبکافایل» را بدون ردّ یا پذیرش مفادّ آن و برای اطّلاع خوانندگان منتشر می‌کند: ***
آمادگی برای یک توافق قریب الوقوع هسته‌ای با ایران، آمریکا برای دوری از گزینه نظامی نیش ترمز می زند؛ در حالیکه ارتش اسرائیل آماده باقی می‌ماند

فرماندهی ارشد اسرائیل، در حال حاضر روی این فرض کار می کند که توافق هسته ای ایران- آمریکا نزدیک و در آخرین گام است، آنها طرحی را آماده می کنند که برای حمله یکجانبه نظامی علیه برنامه هسته ای ایران تا سال 2014م. در وضعیت مقدّماتی پیشرفته ای، قرار بگیرد. از این رو در این هفته «نیروهای دفاعی اسرائیل» (IDF)، بودجه متمّمِ NIS3.5 (به حجم تقریبی 1 میلیارد دلاری) را درخواست کرده است.
منابع نظامی دبکا، برای اوّلین بار گزارش دادند که بدنه اصلی توافق، اساساً کامل شده است. با این همه، «رئیس جمهور باراک اوباما» قصد دارد قبل از «کریسمس» اعلان کند که تنها به توافق نسبی با ایران رسیده و مذاکرات ادامه خواهند یافت.
او در محافل عمومی زیرک - محتاط- خواهد بود، زیرا تمام قسمت های توافق نهایی نشده است؛ با اینکه سرعت مذاکرات آمریکا- ایران شتاب گرفته امّا بطور نسبی از شفاف شدن تمام امیتازات در توافق با «تهران»؛ اجتناب شده است.

گفت‌وگوهای آمریکا- ایران در سه سطح برگزار می شود:
1- دیپلمات های آمریکایی و ایرانی و کارشناسان هسته ای در «وین» درباره جنبه های تکنیکال (فنّی) مصالحه، بحث کردند. عُمده این ملاقات ها – نه همه آنها- در «مقرّ آژانس بین المللی انرژی اتمی» در «وین» بود.
گفتگوهای بین «یوکیو آمانو» (دبیرکلّ آژانس بین المللی انرژی اتمی) و «عبّاس عراقچی» (معاون وزیرخارجه ایران) در 29- 30 اکتبر در «وین»، به بررسی موارد موافقت شده جاری بین هیئت های آمریکایی و ایرانی اختصاص داشت. آنچه بین این دو مقام باقی مانده، بررسی چگونگی ادغام آن تفاهمات در بازرسی های معمول آژانس است.
«عراقچی» گزارش داد که وی، طرح های پیشنهادی جدیدی را به گفتگوها آورده است، که می گفت سازنده هستند. «آمانو» محتاطانه تر گفت: «من خیلی امیدوارم که ما بتوانیم به یک نتیجه خوب برسیم».
2- «وزیر خارجه ایالات متّحده»، «جان کری» و «وندی شرمن» (معاون سیاسی اش)، کسی که رئیس مذاکره کننده آمریکاست؛ سطح دوم مذاکرات در برابر «جواد ظریف» (وزیر خارجه ایران) و معاونش «عبّاس عراقچی» را بطور مستقیم اداره می کنند.
«کری» در دوشنبه 28 اکتبر، درباره دخالت مستقیم خود اشتیاق غیرمنتظره ای نشان داد؛ وقتیکه گفت: «بعضی اظهار کرده اند که دادن شانس به دیپلماسی اشتباه است. ما نمی خواهیم در برابر تاکتیک های ترس و فشارها که نظرات دیگری می دهند، تسلیم شویم».
او «نخست وزیر بنیامین نتانیاهو» را نام نبرد، امّا بطور واضحی علیه آنچه که او آن را به عنوان تاکتیک‌های ترس نتانیاهو مور توجّه قرار داده، تاخته است. او اعتراف نکرد که ساخته شدن خط مستقیم بین آمریکا با «تهران»، چقدر پیشرفت داشته است.
3- سطح سوم توافقات با تحریم هاست. این مسئله بدست مقامات «دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا» [OFAC] (ناظر بر اجرای رژیم تحریم ها) و کارکنان ارشد از «دفتر رئیس جمهور روحانی»، اجراء شده است.
آنها در تلاش هستند تا معیّن کنند که کدام تحریم ها و در چه گامی از مذاکرات برداشته شوند.
هدف این فرآیند خارج کردن تصمیم گیری درباره تحریم ها از دستان «کنگره» و سپردن آن به "مکانیزم مخفی مذاکره" است. این بدان معنی است که «پرزیدنت اوباما» امیدوار است نه تنها صداهای «کنگره» برای تحریم های سخت تر علیه ایران را خنثی کند، بلکه از تلاش های «نتانیاهو» برای این مقصد نیز ممانعت به عمل آورد.

در سه نشبه 29 اکتبر، گروهی از رهبران یهود به «کاخ سفید» دعوت شده بودند که با برخی از اعضای «شورای امنیت ملّی» دیدار کنند. این دیدار برای به روزرسانی اطّلاعات درباره مذاکرات ایران و پیشنهاد سازنده برای خنثی سازی تنش ها بین آنها (اعضای شورای امنیت ملّی) و اسرائیل بود. امّا هیچ یک از اطّلاعات بالا، در مورد شتاب پیشرفت توافق آمریکا- ایران به آنها داده نشده بود.

[1] «Exclusive: Obama forewarns Netanyahu that sanctions against Iran will soon be partially lifted»- Debka File- 13oct,2013
[2]   Debka File- 11oct,2013
[3]   Debka File- 13oct,2013
[4] «Obama plans to Spring His Nuclear Accord with Iran as a Surprise»- Debka File- 24oct,2013
[5] « Braced for imminent nuclear accord with Iran, US pulls away from military option, IDF stays on the ready»- Debka File- 31oct,2013

 


  چرا شتاب رابطه با انگلیس تُند شده است؛ معنای سکوت انگلیسی در سیاست خارجی چیست؟

سرعت از سرگیری روابط با انگلیس، تابع دیپلماسی جدید ایران - آمریکا است، انگلیس اجازه نخواهد داد که همه گوی های ایران بدون در نظر گرفتن "سهم ملکه" فقط به آمریکایی‌ها برسد. درست نیست که ایران تمامی "کیک" را بدون گرفتن بُرشی، به انگلیس تقدیم کند. گروه سیاسی مشرق- با قرار گرفتن «محمّدجواد ظریف» در «وزارت خارجه»، رفته رفته شتاب از سرگیری روابط ایران با انگلیس تُند شد. روابطی که بعد از ماجرای سفارت انگلیس توسّط جمعی از دانشجویان و جوانان در آذرماه سال 1390 ه.ش و پس از مصوّبه مجلس به سطح کاردار تنزّل یافته بود، حالا با سرعتی فراتر از تصوّر در حال جوش خوردن است.

البتّه «جمهوری اسلامی» و مسئولین بلندپایه آن، هر چند بطور عمومی به انگلیس به دیده تردید و مراقبت می نگردند امّا هیچگاه به رابطه با انگلیس مانند رابطه با آمریکا، نگاه نکرده‌اند؛ چنانچه امام خمینی (ره)، فقط آمریکا را "شیطان بزرگ" نامیدند، البته هرگاه انگلیس پارا فراتر از گلیم خودش برداشته یا بردارد، ملت ایران سیلی محکمی بر بریتانیا می‌نوازد.

با این وجود، عرصه دیپلماسی قواعد مختصّ به خود را دارد، در دیپلماسی بدون گرفتن امتیازی، امتیازی داده نمی‌شود. این قاعده وقتی پُررنگ‌تر می شود که حریف به اخذ امتیاز نیازمندتر است؛ اینجا تفاوتی نمی کند که این احتیاج از یک نیاز دیپلماتیک ناشی شود یا از مؤلّفه های سیاسی، اقتصادی، امنیتی یا حتّی اطّلاعاتی- جاسوسی.
در حال حاضر که شتاب برای از سرگیری روابط با انگلستان در دولت جدید بسیار سریع شده، برخی سعی دارند بفهمند، در قبال امتیازی که ایران می‌دهد؛ چه ما به ازایی گرفته می‌شود؟ آنها نگرانند که ماجرا، صرفاً امتیازدهی باشد و مسیر به "جادّه‌ای یکطرفه" تبدیل شود!
باید به کارشناسان حق داد که نسبت به یک تئوری خطرناک، وحشت زده و نگران باشند. نگرانی جاری از این تئوری است که هم اکنون برخی از کارشناسان سیاست خارجی آن را مطرح می کنند: "قبل از باز کردن قفل رابطه با آمریکا، قفل دیگری را باید گشود؛ قفل روابط ایران- انگلیس".
«جمهوری اسلامی» متضرّر می‌شود، اگر در مجامع دیپلماتیک و رسانه‌ای به شکلی لجام گسیخته، شیفته رابطه با آمریکا و انگلیس معرّفی شود. چرا که، اگر انگلیسی‌ها نسبت به بازگشایی مجدّد سفارت‌شان در «تهران» از مقامات «پاستور»، بیشتر مشتاق نباشند؛ کمتر مشتاق نیستند. این اشتیاق زاید الوصف، البتّه شواهد رسمی زیادی دارد:
«جک استراو»، «وزیر خارجه پیشین بریتانیا» که روزهای خوبی را با «روحانی» در «تهران» و حین «توافق سعدآباد» گذرانده بود، بعد از مشخّص شدن نتایج انتخابات، در گفتگو با «شبکه سلطنتی B.B.C» از خوشبینی خود نسبت به انتخاب «روحانی» سخن گفته بود و اعلام کرد که قصد دارد با هدف بهبود روابط ایران و بریتانیا، به تهران سفر کند[1]. سفری که از جانب ایران پذیرفته نشد.
«ویلیام هیگ» - وزیر خارجه پادشاهی انگلیس- پیشتر در پاسخ به سئوال فوری «پارلمان انگلیس» در خصوص سیاست های دولت در قبال ایران پس از ریاست جمهوری دکتر «روحانی» گفته بود: «جناب رئیس پارلمان، من به مردم ایران برای مشارکت در انتخابات جمعه و به دکتر «روحانی» برای نتیجه آن تبریک می گویم ... سیاست بریتانیا در قبال ایران در این دولت و دولت قبلی ثابت بوده است. ما همچون جامعه بین الملل نگرانیم، طبق سندیات «آژانس بین المللی انرژی اتمی»، برنامه هسته‌ای ایران صرفاً صلح آمیز نباشد ... دولت امیدوار است به دنبال انتخاب دکتر «روحانی»، ایران از فرصت به دست آمده برای رابطه جدید با جامعه بین‌المللی؛ با تلاش برای دستیابی به توافقی بر طبق مذاکرات هسته‌ای استفاده کند»[2].


بعدها در حالیکه «هیگ» در گذشته حلّ موضوع هسته‌ای را بر رابطه ایران و انگلیس ارجح قلمداد کرده بود، در «مجلس عوام» این کشور، مواضع نرم تری گرفت و سعی کرد؛ مسئله هسته‌ای ایران را در حاشیه ایجاد روابط با ایران قرار دهد. وی آن زمان، در «کمیته روابط خارجی مجلس عوام» (در 25 تیرماه) گفت که «بریتانیا» دیگر سفر نکردن به ایران را توصیه نمی‌کند و کشورش به هرگونه اقدام «روحانی» برای بهبود روابط پاسخ خواهد داد[3]. «هیگ» گفت: «بازسازی روابط و همکاری قبل از بازگشایی سفارت‌ها ضروری است»[4]. خبری که مورد توجّه «شبکه VOA» (صدای آمریکا) نیز قرار گرفت.
«مرضیه افخم» (سخنگوی وزارت خارجه ایران) نیز در رابطه با دیدار «ظریف» و «هیگ» در «نیویورک» گفت: «پیرو مذاکرات دو وزیر خارجه در «نیویورک»، دوشنبه (15 مهرماه) آقای «هیگ» طیّ تماس تلفنی با آقای دکتر «ظریف»، پیشنهاد داد که دو کشور نسبت به تعیین کاردار غیر مقیم اقدام کنند»[5].
بنابر این، درست به نظر نمی‌رسد که ایران تمامی "کیک" را بدون گرفتن بُرشی، به انگلیسی‌ها تقدیم کند. اگر مقداری از "کیک" را هم برای خودمان نگاه داریم، بد نیست؛ در بدترین حالت، شاید احتیاج باشد که وقت دیگری مابقی‌اش را هدیه کنیم.
برخی از تحلیل گران داخلی معتقدند که سرعت از سرگیری مجدّد روابط ایران - انگلیس که در دستورکار وزارت خارجه‌های دو کشور قرار گرفته، تابع "دیپلماسی جدید ایران - آمریکا" است.

عناصری هستند که علاقه دارند، وضعیت "مذاکرات موردی" با «ایالات متّحده» بر سر مسئله هسته‌ای ایران را به وضعیت "رابطه با آمریکا" برای حلّ تمامی مسائل فی مابین تبدیل کنند. در اینصورت انگلیسی‌ها اجازه نخواهند داد که همه گوی‌های ایران بدون در نظر گرفتن "سهم ملکه" فقط به آمریکایی‌ها برسد.
«صادق زیباکلام» در یادداشتی برای «روزنامه شرق» می‌نویسد: «روابط میان ایران و انگلستان ظرف 34 سال گذشته، بسیار پیچیده و دشوار بوده است. شاید سخنی به گزاف نرفته باشد اگر آن را تشبیه به روابط میان زن و شوهری کنیم که با وجود اختلافات بسیار امّا به واسطه فرزندان شان، با یکدیگر زندگی می کنند ... اوّلین و مهم‌ترین تأثیر قطع رابطه (با انگلیس)، در عمیق‌تر شدن دشمنی با آمریکا، خودش را ظاهر می کند؛ در حالیکه داشتن رابطه، به نوعی به مثابه ترمز در کاهش تنش میان ایران و آمریکا عمل می‌کند ... جدای از انگلستان، داشتن رابطه با این کشور برای ما، «کلید» داشتن یک رابطه حدّاقلی با «ایالات متّحده»، اروپا و همسایگان عرب است. بدون داشتن رابطه با «لندن»، نمی توان با اروپا و همسایگان عرب مان هم رابطه داشته باشیم. بماند آمریکا، استرالیا، کانادا و بسیاری از کشورهای دیگر!»[6].


داستان با اوصافی که غرب زده های افراطی می خواهند پیش ببرند، واقعاً شرم آور می شود. کسانی که تمام آرزوهای سیاسی شان در داخل و خارج از ایران، را بر ساخت رابطه «جمهوری اسلامی» با ارباب شان (آمریکا) قرار داده اند، دردسرهای زیادی دارند؛ زیرا گویا این ارباب خود شرکاء و متّحدینی دارد که بدون اذن آنها؛ نمی تواند براحتی وارد معامله با ایران شود.
گویا کانال های مواصلاتی دیپلماتیک به آمریکا از مسیر انگلیس و رژیم صهیونیستی هم می گذرد، با این حال مسئولین «جمهوری اسلامی» لزومی نمی بینند که خود را در دردسرهای غرب زده های داخلی شریک کنند.
در راستای منافع ملّی بهتر است، در قبال هر امتیازی که داده می شود، امتیازی گرفته شود؛ هنوز حواشی و انتقادات به تماس تلفنی بی حاصل رؤسای جمهوری ایران و آمریکا، فروکش نکرده اند، اقدامی که از نظر مردم و نظام، به جا نبود.

بنابر این، «دولت یازدهم» که سعی دارد، گام های دیپلماسی را با رعایت تدبیر و مصالح عمومی کشور بردارد و مجلسی که برای ارتقای سطح روابط با انگلیس به سفارت، مصوّبه آن نیاز است؛ نباید نسبت به تحرّکات تنش آمیز جدید انگلیسی ها بی تفاوت باشند.
«B.B.C» به عنوان ارگان رسمی بریتانیا، در برابر اقدامات تروریستی «گروهک جیش العدل» در منطقه مرزی «سراوان» که به شهید و مجروح شدن مرزبانان «جمهوری اسلامی» انجامید؛  نه تنها تروریزم و تروریست‌ها در ایران را محکوم نکرد، بلکه مواضع مداخله جویانه ای گرفت[7].

این مسئله در حالی صورت گرفت که «گروهک جیش العدل» که از «گروهک ریگی» منشعب شده از همکاری سرویس های جاسوسی آمریکا و اسرائیل و سازمان منافقین تشکیل شده و هدف گذاری بزرگی برای برهم زدن امنیت داخلی کشور و بی ثباتی ایران دارد[8].

به همین منوال، «توئیتر وزارت خارجه انگلیس» در پُست جدیدی درباره ماجرای درگیری دختر «موسوی» و مأمورین انتظامی نوشت: «از گزارش ها درباره سوءرفتار با دختران «موسوی» هنگام دیدار با والدینشان، در روز عید نگران هستیم و امیدواریم به این مسئله بطور جدّی رسیدگی شود»[9]. این در صورتی است که نهادهای رسمی هنوز گزارش کاملی از مقصّرین این ماجرا را رسانه ای نکرده اند.

حدّاقل خواست منطقی از نمایندگان مجلس و وزارت خارجه این است که قبل از تکمیل مراودات با انگلیس، به این کشور یادآوری شود که مصوّبه کاهش سطح روابط دیپلماتیک، به چه دلیل بوده است؛ آن زمان اقدامات جسورانه و دخالت جویانه سفیر این کشور در مورد «فتنه» مورد بحث بود. این انتظار هست که اگر هم امتیازی گرفته نمی شود، لااقل براساس موازین دیپلماتیک، علّت قطع روابط و لزوم پایبندی به آن شروط، به پادشاهی انگلستان فهمانده شود.همه و مِن جمله مردم، راه «مجلس نهم» و «دولت یازدهم» را از راه غرب زده های افراطی جدا می‌بینند، اعتماد به سیاستمداران همانطور که حفظ شده باید باقی بماند؛ برای سیاستمداران، اعتماد سرمایه بزرگی است؛ آن را به هدر ندهید.

[1] «واکنش های متفاوت به علاقه مندی جک استراو به سفر به ایران»- «خبرگزاری دویچه وله آلمان»- 28/4/1392
[2] «پایگاه اطّلاع رسانی دولت پادشاهی متّحد بریتانیا و ایرلندشمالی»- 18 jun, 2013- مصادف با 28/3/1392
[3] «چراغ سفارتخان ‌ها در تهران و لندن دوباره روشن می شود»- «خبرگزاری فارس»- 17/7/1392
[4] «شبکه خبری Press Tv»- 16/7/1392
[5] «خبرگزاری فارس»- 16/7/1392
[6] «نیاز متقابل ایران و انگلستان»- «صادق زیباکلام»- یادداشت صفحه نخست «روزنامه شرق»- 4/8/1392
[7] رجوع شود به: گزارش های «شبکه سلطنتی B.B.C فارسی»: «دادستان عمومی زاهدان: ۱۶ نفر در پاسخ به درگیری های سراوان اعدام شدند»، «گزارش تصویری/ درگیری در سراوان؛ ۱۴ مأمور کشته و ۱۶ زندانی اعدام شدند»، «گاهشمار تحوّلات مهم امنیتی استان سیستان و بلوچستان»، «گروه 'جیش العدل' قتل مرزبانان ایران را بر عهده گرفت»- 4 و 5 آبانماه 1392
[8] «جزئیاتی از پشت صحنه گروهک تروریستی تحت الحمایه آمریکا (جیش العدل)»- «خبرگزاری فارس»- 5/8/1392

[9] سایت ضدّانقلاب «بالاترین»- 4/8/1392   سرخط اخبار ایران در رسانه‌های صهیونیستی / 11 آبان – 2 نوامبر

 

 طرح بندربن سلطان برای ایران، افغانستان و مصر

جلسه محرمانه برای تقویت روابط اسرائیل با همسایگان ایران/ کمک‌ اسرائیل برای هسته‌ای شدن ایران
  اتحاد عربستان و اسرائیل و برنامه این دو رژیم برای شعله‌ور کردن آتش‌های قومی در منطقه برای مقابله با تغییر تاکتیک آمریکا، از دیگر اخبار مربوط به ایران در رسانه‌های اسرائیل بوده است.
گروه بین‌الملل مشرق - رهبران سازمان‌های یهودی آمریکا در نهایت با برخی وعده‌های دولتمردان آمریکا، به تعویق 60 روزه تحریم‌های جدید بر ضد ایران رضایت دادند. از سوی دیگر وزیر دفاع آمریکا نیز قول داده است هواپیماهای پیشرفته چند منظور "اوسپری" را زودتر تحویل اسرائیل بدهد. نزدیک شدن به افکار عمومی ایران و ذکر دوستی‌های گذشته اسرائیل در زمان رژیم شاه با هدف تاثیر بر افکارعمومی، از جمله موضوعاتی است که در روزهای گذشته در رسانه‌های صهیونیستی به آن پرداخته شده است. اتحاد عربستان و اسرائیل و برنامه این دو رژیم برای شعله‌ور کردن آتش‌های قومی در منطقه برای مقابله با تغییر تاکتیک آمریکا، از دیگر اخبار مربوط به ایران در رسانه‌های اسرائیل بوده است.

گروه بین‌الملل مشرق ازین پس اخبار ایران در رسانه‌های اسرائیلی را با هدف ارائه تحلیلی جامع از فضای غالب رسانه‌ای این رژیم بر ضد ایران و شناسایی خطوط القایی آن‌ها به افکار عمومی، بصورت روزانه منتشر خواهد کرد.


تایمز اسرائیل: فشار دولت اوباما برای تعویق تحریم‌ ایران


"جو بایدن معاون اوباما، جان کری وزیر خارجه و جک لیو وزیر خزانه داری برای متقاعد کردن سناتورهای سرسخت کنگره برای نرمش نشان دادن در مذاکرات هسته‌ای و فواید آن، در تلاش هستند."
تایمز اسرائیل با اشاره به جلسه خصوصی جان کری و دیگر مقامات ارشد کابینه اوباما با سناتورهای کنگره، از متقاعد شدن کنگره برای به تعویق انداختن تصویب‌های جدید خبر می‌دهد:
"جو بایدن معاون اوباما و دیگر مقامات ارشد دولت روز پنج شنبه در جلسه‌ای با تعدادی از سناتورهای کنگره با موضوع دور جدید تحریم‌ها بر ضد ایران، آن‌ها را متقاعد کردند تا زمانی که غرب اراده ایران را برای کاهش اهداف خود در برنامه هسته‌ای می‌سنجد، تحریم‌ها را به تأخیر بیاندازند."

براین اساس، سناتورهای کنگره بطور موقت از اعمال تحریم‌های جدید خودداری خواهند کرد و بررسی این طرح به بعد از مذاکرات ایران و شش کشور در ژنو موکول شده است.
کانال 7 اسرائیل: عربستان سعودی اولین هدف ایران در صورت دستیابی سلاح هسته‌ای
"مارک لانگفن" نویسنده و تحلیل‌گر مسائل امنیتی در مقاله‌ای در پایگاه خبری آروتص شوع (کانال 7 ) درباره چگونگی مقابله با ایران هسته‌ای می‌نویسد:
"برای بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای، ما باید با کشورهایی که ایران هسته‌ای را تهدید می‌داند همکاری کنیم، اما متأسفانه درگیری ما با فلسطینی‌ها این امکان را از اسرائیل گرفته است."
"لیونی باید نگاهی به نقشه بیاندازد. استان‌های شرقی عربستان سعودی که تمام ذخایر نفتی در آن واقع شده است، دقیقا در کنار ایران واقع شده است و اکثریت شیعه در این استان‌ها ساکن هستند."
این تحلیل گر مسائل امنیتی با فرض وجود سلاح هسته‌ای در ایران، اولویت‌های ایران برای حمله را اینگونه معرفی می‌کند: " درصورتی که ایران به زرادخانه سلاح‌ هسته‌ای مجهز شود، ابتدا به کدام کشور حمله خواهد کرد؟ اسرائیل سرسخت که می‌تواند حمله متقابل هسته‌ای انجام دهد یا عربستان که از لحاظ جغرافیایی بی‌دفاع است و ارتشی ناکارآمد دارد؟ قطعا ایران ابتدا عربستان را هدف قرار خواهد داد و بر منابع انرژی آن مسلط خواهد شد و سپس با اسرائیل درگیر خواهد شد."
این رسانه‌ اسرائیلی در ادامه ایران‌هراسی خود می نویسد در صورت تسلط ایران بر منابع شرقی عربستان، اوپک به "ایران‌پک" تبدیل خواهد شد."
اتحاد اسرائیل و عربستان یکی از چرخش‌های استراتژی آل‌سعود و رژیم اسرائیل است که رسانه‌های صهیونیستی با هدف ایران‌هراسی و جذب عربستان از جبهه آمریکا به جبهه در حال شکل‌گیری این رژیم، از خطوط عمده رسانه‌ای بوده است.
یدیعوت آحارونوت: فشار بایدن و کری به سنا برای توقف تحریم‌ها برضد ایران
یدیعوت هم خبر تاخیر تحریم‌ها با فشار مقامات کاخ سفید را با تمرکز بر فشار کاخ سفید بر کنگره منتشر کرده است.
"معاون رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و مقامات دیگر دولت آمریکا در جلسه‌ای با سناتورهای کنگره، آن‌ها را برای به تاخیر انداختن تحریم‌ها تشویق کردند."
دبکا: طرح بندر بن سلطان برای مقابله با آمریکا
پایگاه دبکا وابسته به منابع اطلاعاتی اسرائیل در خبری ویژه از طرح بندربن سلطان رئیس سازمان اطلاعات عربستان برای تشکیل سه جبهه در مقابله با سیاست‌های آمریکا در منطقه خبر داد.
براساس گزارش دبکا، طرح بندربن سلطان برای جلوگیری از به نتیجه رسیدن سیاست‌های جدید آمریکا در منطقه سه وجه دارد: برانگیختن اقلیت‌های قومی ایران، همکاری با طالبان در افغانستان و باز کردن پای روسیه به معادلات مصر.

منابع خبری اسرائیل طی روزهای گذشته از خرید تسلیحاتی مصر از روسیه با واسطه‌گری بندربن سلطان در سفر اخیرش به مسکو، خبر داده بودند.
طی ماه‌های گذشته، شکاف میان سیاست‌های آمریکا با متحدان منطقه‌ای خود در مسئله ایران، به شکل‌گیری جبهه جدیدی در منطقه منجر شده است.
دبکا: پیروزی نیروهای مسلح اسرائیل برای متمم بودجه
کابینه رژیم صهیونیستی روز پنج شنبه با افزایش بودجه نیروهای مسلح این رژیم موافقت کرد. مقامات اسرائیلی هدف از این افزایش بودجه را بالابردن آمادگی خود برای مقابله با ایران اعلام کرده‌اند.
پس از تنها ماندن اسرائیل و نتانیاهو در مواضع تند خود نسبت به ایران، این رژیم در تلاش است از راه‌های مختلف، قدرت اسرائیل بدون حمایت آمریکا را اثبات نماید و وانمود کند که موجودیتش بدون آمریکا نیز در خطر نبوده و به تنهایی قادر به مقابله با ایران است.
هاآرتص: چاک هیگل: آمریکا باید فروش هواپیماهای وی-22 اوسپری به اسرائیل را تسریع کند
وزیر دفاع آمریکا در دیدار با رئیس کمیته ضدافتراء –ازلابی‌های اسرائیل در آمریکا- تاکید کرد کشورش باید فروش هواپیماهای چندمنظوره وی-22 اوسپری را اسرائیل را سرعت ببخشد.
"با تحویل هواپیماهای رادارگریز جدید به اسرائیل، توان نیروهای هوایی ارتش برای انجام عملیات‌های طولانی از جمله تا ایران، افزایش پیدا خواهد کرد."

آمریکا قرار است 6 فروند از این هواپیما به اسرائیل تحویل بدهد. هواپیماهای وی-22 اوسپری، از جمله هواپیماهای چند منظوره با قابلیت عمود پروازی هستند که بیشتر برای هلی‌برن نیروها به داخل خاک دشمن، انتقال تجهیزات و جاسوسی استفاده می شود.
مقامات آمریکا طی هفته گذشته در جلسه‌های متعدد با لابی‌های یهودی به منظور کاهش فشار آن‌ها بر کنگره بر سر تحریم‌های ایران، با نشان دادن اراده خود در تأمین امنیت اسرائیل، وعده‌هایی از این دست به این رژیم داده‌اند که بیشتر از آن تعبیر به حق‌السکوت آمریکا به اسرائیل می‌شود.


تایمز اسرائیل: جلسه معاون وزیرخارجه اسرائیل با سفرای همسایگان ایران


"زئیو الکین" معاون نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اخیرا با ۵ تن از سفرای این رژیم در کشورهای منطقه در مورد راه‌های کسب اخبار مهم و تشدید فعالیت‌های جاسوسی درباره ایران دیدار و گفتگو کرده است.
این دیدار با سفرای اسرائیل در آذربایجان، ترکمنستان و ازبکستان، گرجستان و قزاقستان در شهر تفلیس گرجستان و با هدف تعمیق روابط سیاسی و اقتصادی اسرائیل با این کشورها انجام شده است.
منابع رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند که« الکین» در این دیدار ارزیابی‌ این سفرا را در مورد اوضاع ایران و میزان تغییر سیاست‌های کلی این کشور با توجه به انتخاب حسن روحانی به ریاست‌جمهوری جویا شده است.
وی همچنین از این سفرا خواسته است که به منظور تقویت روابط سیاسی و اقتصادی رژیم صهیونیستی با این ۵ کشور در منطقه تدوین برنامه‌های فوری در این راستا را در دستور کار خویش قرار دهند.


یدیعوت آحارونوت: ظریف: مذاکرات هسته‌ای به رویکرد جدید نیاز دارد


"محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران گفت هم ایران و هم طرف‌های غربی در مذاکرات هسته‌ای برای نیاز به تغییر رویکرد دارد تا به موفقیت برسد."
"ظریف در اجلاس خلع سلاح استانبول گفت که یک دهه مذاکرات شکست خورده پیامدهایی داشته است که خوشایند هیچ‌یک از طرفین نیست. برای طرف‌های غربی، ایران توان غنی‌سازی خود را افزایش داده است و برای ایران نیز، تحریم‌های بین‌المللی به اقتصاد کشور آسیب رسانده است."
تغییر رویکرد در مذاکرات هسته‌ای ایران چه از طرف کشورمان و چه طرف‌های غربی، یکی از دغدغه‌های مقامات و رسانه‌های اسرائیلی بوده است و ابعاد این تغییر رویکرد و پاسخ متقابل اسرائیل از تمرکزهای اصلی این رسانه‌هاست.
جروزالم پست: ترکیه و ایران، نشانه‌هایی از آب شدن یخ روابط بر سر نگرانی‌های مشترک در سوریه
"در دیدار وزیر خارجه ایران و ترکیه در استانبول، دو طرف از افزایش خطر القاعده در سوریه ابراز نگرانی کردند."
"ایران و ترکیه روز جمعه اعلام کردند که نگرانی‌های مشترکی در خصوص افزایش اختلافات قومی در جنگ داخلی سوریه دارند که نشانی از آب شدن یخ روابط در خاورمیانه است."
"احمد داوداوغلو" وزیر امورخارجه ترکیه گفت: "ما درکنار وزیر خارجه ایران در حال مذاکره هستیم و مطمئن باشید که با تلاش همدیگر، با اختلافات قومی در منطقه مبارزه خواهیم کرد."


محمد جواد ظریف نیز در دیدار با عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد که ناآرامی‌های فرقه‌ای در منطقه، خطری به مراتب بیشتر از سلاح‌های شیمیایی خواهد داشت. ظریف گفت: "در صورت شعله ور شدن اختلافات قومی در خاورمیانه، پیامدهای آن در خیابان‌های لندن، نیویورک، رم و مادرید نیز مشاهده خواهد شد."

یک مقام دیپلماتیک ترکیه گفت، اختلاف‌نظرهایی همچنان وجود دارد اما فکر می‌کنم این اختلافات را می‌توان و باید حل کرد چرا که ترکیه و ایران کلید بازگشت ثبات به منطقه هستند.

بهبود روابط ایران و ترکیه و احتمال توافق بر سر مسئله سوریه، از جمله موضوعات مورد نگرانی اسرائیل و متحد جدیدش عربستان سعودی است که در اخبار رسانه‌های اسرائیلی به آن پرداخته می شود.

تایمز اسرائیل: آیا اسرائیل به هسته‌ای شدن ایران کمک کرده است

"اسناد منتشر شده جدید نشان می‌دهد ایران پیش از انقلاب 1979 بهشت اسرائیلی‌ها بوده است. این اسناد همچنین از نقش اولیه اسرائیل در هسته‌ای شدن ایران خبر می‌دهند."
"یاعکو نیمرودی، فرستاده نظامی اسرائیل به سفارتخانه غیررسمی این رژیم در ایران در دهه 1970 در خاطرات خود می ‌گوید در زمان حضور در تهران، پسرش در سن 8 سالگی و در برابر ژنرال فریدون جم در یک مهمانی پیانو نواخته است و ژنرال جم نیز ساعت طلای خود را به عنوان هدیه به وی داده است." نیمرودی هم‌اکنون روزنامه عبری زبان معاریو را در اسرائیل منتشر می‌کند.
تایمز اسرائیل می‌نویسد: "از این دست داستان‌ها بسیار است که نشان می‌دهد روابط ایران و اسرائیل در زمان حکومت محمدرضا پهلوی در فضای سیاسی موجود، مطلقا غیرقابل تصور است. پیش از انقلاب اسلامی، هزاران اسرائیلی که بیشترشان تاجر و دیپلمات بودند، بخت و اقبال خود را در ایران جستجو می‌کردند و ایران بهشتی برای اسرائیلی‌ها بود."

در مستندی که در همین زمینه ساخته شده است، اسرائیلی‌ها اعتراف می کنند که از دیکتاتوری شاه و زندانی کردن و شکنجه مخالفان به دست رژیم شاه آگاه بودند اما بدلیل اینکه به شدت مشغول کسب درآمد بودند، نقض حقوق بشر چندان اهمیتی برایشان نداشت.
در این مستند از روابط نزدیک نظامی و اطلاعاتی اسرائیل با رژیم شاه پرده برداشته شده که در آن زمان اسرائیل مقدمات برنامه هسته‌ای ایران را فراهم کرد. اسرائیل در زمان جنگ با اعراب که از فروختن نفت به این رژیم خودداری می‌کردند.
مشکل اسرائیل این بود که در زمان شاه در حبابی از رفاه در شمال تهران حضور داشت و از طبقه فرودست جامعه ایران آگاهی نداشت و به همین دلیل پس از انقلاب ایران که به دست طبقه فرودست انجام شده بود، اسرائیل به یک رژیم نامطلوب برای ملت ایران تبدیل شد. همچنین با وجود آگاهی اسرائیل از سرکوب‌های ساواک، موساد روابط خوبی با ساواک داشت و همچنین این شایعه مطرح بود که نیروهای موساد نحوه شکنجه مردم را به ساواک آموزش می‌دادند.
از آنجا که رابطه یهودیان با شاه خوب بود و این انقلاب علیه شاه صورت گرفته بود، دوستان شاه به دشمنان انقلاب تبدیل شدند و به همین دلیل، یهودیان در ایران دوبار در طرف اشتباهی قرار گرفتند: یکبار در بین طبقه مرفه و یکبار هم در بین دوستان شاه.
رسانه‌های اسرائیلی پس از تغییر دولت در ایران، یکی از تمرکزهای رسانه‌ای خود را بر نفوذ در افکار عمومی ایرانیان قرار داده‌اند و تلویحا با اعتراف به برخی اشتباهات خود، قصد عادی‌سازی روابط ایران و اسرائیل – ابتدا در سطح افکار عمومی و ملت – را دارند.
تایمز اسرائیل: مدیرکل آژانس: ایران اراده جدیدی در مذاکرات هسته‌ای نشان داده است
یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، می‌گوید که رهبری جدید دولت ایران تمایل خود را به رفع نگرانی‌ها درباره برنامه اتمی خود نشان داده است و تغییر رویکرد ایران در طرح جدید این دولت نیز به چشم می‌خورد.

آمانو روز جمعه از رویکرد جدید ایران در قبال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال کرد، رویکردی که در آن همکاری با آژانس مستقل از مذاکرات با گروه 1+5 در نظر گرفته می‌شود.

"رئیس بازرسان آژانس نیز مذاکرات هسته‌ای در وین را «بسیار سازنده» توصیف کرده است. محور اصلی مذاکرات ایران و آژانس، برنامه غنی سازی این کشور و نیروگاه آب سنگین اراک بوده است."
برنامه آب سنگین اراک از جمله موارد مطرح شده در هفته‌ها و روزهای گذشته در رسانه‌های صهیونیستی بوده است تا در مذاکرات پیش رو، توقف آن به عنوان یک مطالبه از ایران مطرح شود.
یدیعوت آحارونوت: انتقاد ایران از عراق بدلیل افزایش تولید نفت
"وزیر نفت ایران گفته است عراق با هدف جبران کاهش تولید نفت ایران بدلیل تحریم‌ها، تولید نفت خود را افزایش داده است و آن را سیاستی "غیردوستانه" خوانده است."
زنگنه تاکید کرده است که سیاست‌های نفتی عراق کاملا به ضرر منافع ایران دنبال می شود.
هاآرتص: رهبران یهودی تحریم‌های ایران را به مدت 60 روز به تعویق انداختند
"کمیته چهارجانبه یهودیان آمریکا پس از اطمینان دادن اوباما به عدم کاهش تحریم‌ها و آزادسازی دارایی‌هایی بلوکه شده ایران، با تعویق 60 روزه تحریم های جدید بر ضد ایران موافقت کردند."
"رهبران چهار سازمان عمده یهودی آمریکا اعلام کردند دولت اوباما 60 روز فرصت دارد که در این دو ماه کنگره برای تشدید تحریم‌های آمریکا بر ضد ایران اقدامی نخواهد کرد."
یدیعوت آحارونوت: مدیرمسؤول روزنامه ایرانی بدلیل چاپ مقاله مذهبی، زندانی شد
"مدیرمسؤول یک روزنامه اصلاح طلب بدلیل مقاله‌ای که مقامات ایران آن را توهین‌آمیز دانسته‌اند، روانه زندان شد."
سعید پور عزیزی مدیر مسؤول روزنامه بهار روز شنبه به زندان اوین منتقل شد. همسر پورعزیزی گفته است که همسرش به دادگاه احضار شده بود اما پس از مراجعه به زندان اوین منتقل شد. مقامات ایران برای آزادی وی درخواست وثیقه کرده‌اند.
دبکا: ایران ایر بدنبال ادامه پرواز مستقیم به آمریکا
"شرکت هواپیمایی ملی ایران برای اولین بار در 34 سال گذشته بطور رسمی درخواست ادامه پرواز مستقیم تهران – نیویورک را به سازمان هواپیمایی کشوری ایالات متحده داده است."

  عربستان 25 زیردریایی از آلمان می خرد  

 یک روزنامه آلمانی نوشت عربستان سعودی قصد دارد 5 فروند زیردریایی به ارزش 2.5 میلیارد یورو از آلمان خریداری کند. 
 به گزارش "هشت صبح"، ممکن است این قرارداد به خرید 25 فروند زیردریایی آلمانی به ارزش 12 میلیارد یورو نیز گسترش یابد. در این صورت، اجرای این قرارداد، طولانی مدت خواهد شد. 
 سخنگوی دولت آلمان در واکنش به سؤال خبرگزاری فرانسه درباره این قرارداد، از ارائه واکنش خودداری کرد. دولت عربستان سعودی نیز معمولا از واکنش و اظهارنظر درباره چنین خبرهایی خودداری می کند. 
 هفته نامه آلمانی بیلد ام سونتاگ توضیح داد: دفتر صدراعظم آلمان در تابستان گذشته در نامه ای به مقامات سعودی اطلاع داده بود که بلافاصله پس از تشکیل کابینه جدید آلمان بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور در سپتامبر 2013، برلین به درخواست ریاض برای خرید زیردریایی توجه ویژه ای خواهد داشت. 
 هم اکنون مذاکرات در آلمان برای تشکیل کابینه ائتلافی میان محافظه کاران به ریاست آنگلا مرکل و سوسیالست های دموکراتیک ادامه دارد. قرار است کابینه جدید آلمان در ماه دسامبر آینده تشکیل شود.
با این حال شرکت "تیسن گروپ در آلمان که در صورت توافق میان برلین و ریاض، قرارداد فروش زیردریایی ها به عربستان سعودی را امضا خواهد کرد گفته است: هم اکنون پروژه های زیردریایی برای عربستان سعودی وجود ندارد.  قبل از این دولت عربستان سعودی قراردادهای خرید تانک های چندمنظوره و خودروهای زرهی را با آلمان امضا کرده بود. آلمان پیش از این هم چند فروند زیردریایی از نوع دلفین به اسرائیل فروخت.  نیروی دریایی عربستان سعودی براساس آمار سال 2001 شامل 5 هزار نیرو است.   این نیرو دارای ناوگان شرقی مستقر در خلیج فارس و ناوگان غربی در دریای سرخ است.  

 

 پیام ۱۷غول گازی به رئیس‌جمهور ایران


  پانزدهمین نشست وزیران عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز با انتخاب ایران به عنوان دبیرکل و وزیر نفت و گاز لیبی به عنوان رئیس دوره ای مجمع کشورهای صادرکننده گاز به کار خود پایان داد. به گزارش مشرق به نقل از مهر، پانزدهمین نشست وزیران عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز با ریاست بیژن زنگنه وزیر نفت ایران دقایقی قبل در تهران به پایان رسید. مهم ترین دستاورد این نشست یک روزه غول های گازی جهان، انتخاب نماینده ایران به عنوان دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز بود و محمدحسین عادلی به عنوان دبیرکل این مجمع بین المللی گاز جانشین لئونید بوخانوفسکی روس شد.

همچنین بر اساس ترتیب حروف الفبای انگلیسی کشور لیبی به عنوان رئیس دوره‌ای مجمع کشورهای صادرکننده گاز انتخاب شد و به این ترتیب عبدالباری العروسی وزیر نفت و گاز لیبی را به عنوان رئیس بعدی نشست وزارتی جی.یی.سی.اف و دیزانی آلیسون مادوک وزیر نفت نیجریه را به عنوان نائب رئیس نشست بعدی این مجمع انتخاب شدند.

به عبارت دیگر وزیر نفت و گاز لیبی جانشین وزیر نفت ایران به عنوان رئیس دوره‌ای نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز شده است. در این نشست همچنین تصمیم گرفته شد که شانزدهمین نشست وزارتی مجمع کشورهای صادر کننده گاز در سال ٢٠١٤ میلادی به میزبانی دوحه پایتخت قطر برگزار شود.



پیام ۱۷ غول گازی به رئیس‌جمهور ایران
در این نشست نمایندگانی از الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، عمان، قطر، روسیه، تیرینیداد و توباگو، امارات و ونزوئلا به عنوان عضو دائم و عراق، هلند و نروژ به عنوان عضو ناظر حضور داشتند.

وزیران و نمایندگان نفت و انرژی عضو و دبیرکل سابق روسی مجمع کشورهای صادرکننده گاز در پایان این نشست از حسن روحانی رئیس جمهوری ایران و مردم ایران و شهروندان تهرانی برای مهمان نوازی گرم شان برای برگزاری این نشست تشکر و قدردانی کردند.

همچنین در بیانیه پایانی این اجلاس آمده است پانزدهمین نشست وزیران مجمع کشورهای صادرکننده گاز GECF در تهران و به ریاست بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران برگزار شد و نمایندگان کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه، ایران، لیبی، نیجریه،عمان، قطر، روسیه، ترینیدادوتوباگو، امارات متحده عربی و ونزوئلا در این اجلاس حضور داشتند. همچنین نمایندگان کشورهای عراق،‌ هلند و نروژ به عنوان اعضای ناظر در این نشست حاضر بودند.

در بیانیه پایانی اجلاس GECF آمده است:" وزیر نفت ایران به عنوان رییس اجلاس وزارتی در این نشست با اشاره به توسعه بازار گاز و چالش‌های پیش روی این مجمع و اعضای آن در نیاز تقویت همکاری‌های اعضای مجمع و تبادل تجربیات وهم افزایی در اتخاذ سیاست‌های مشترک تاکید کرد و خواستار اصلاح نظام قراردادها و مکانیزم قیمت گذاری گاز برای کاهش ریسک تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان شد.

وزیران و سران هیات‌های شرکت کننده دراین اجلاس با تبادل نظر در خصوص تحولات اخیر در بازار بین المللی گاز بار دیگر به تعهد خود در بیانیه مسکو مجمع تاکید کردند که چارچوبی را برای همکاری اعضای مجمع در توسعه و استفاده از منابع گازی خود ترسیم می‌کند.


  مشتی که «دندان های اژدها» را شکست+عکس

 عاملان عملیات، خود را به ساختمانی که به دلیل کثرت استحکاماتش به «قلعه‏ ى آمریکا» شهرت پیدا کرده بود رساندند و جالب آن که انفجار خودرو توانست موانع مستحکمی را در هم بشکند که به عنوان پرطمطراق «دندان‏ هاى اژدها» معروف بودند. به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، هفده ماه پس از انهدام  سفارت ایالات متحده ی آمریکا در بیروت غربى و یازده ماه بعد از انفجار «مقر سرفرماندهی تفنگداران دریایی آمریکا-مارینز»، روز پنجشنبه 1363/6/29 ه.ش (24ذیحجه 1404ه.ق، 20ستپامبر1984م)، ساعت 11/45 صبح به وقت بیروت، یک دستگاه ماشین «دوج وان» سفید رنگ استیش، در جاده‏ ى مارپیچِ منتهی به ساختمان پنج طبقه ی سفارت آمریکا، به درب اصلى سفارت نزدیک شد. این اتومبیل که از نوع ماشین‏ هاى دوجى بود که سفیر آمریکا گاهى از آن‏ ها براى رفت و آمد خود استفاده مى‏ کرد و گفته می شود که علاوه بر راننده، یک نفر دیگر نیز بر آن سوار بود. ایستگاه بازرسی مستقر در ابتدای جاده، اتومبیل را برای بررسی مدارک شناسایی سرنشینانش متوقف نمود. یکى از سرنشینان خودرو، با اسلحه ‏ى خود ، گلوله ای به سمت نگهبانی که راه آنان را سد کرده بود شلیک کرد و سپس راننده با سرعت، خودرو را به طرف ساختمان اصلى سفارت هدایت کرد. یکى دیگر از نگهبان‏ ها، ماشین را به گلوله بست اما راننده پایش را از روی پدال گاز برنداشت.کمی جلوتر، یک مامور امنیتی دیگر، چندین گلوله به سمت راننده شلیک کرد که ظاهرا به هدف اصابت نمود. خودرو به پهلو منحرف شد و به یک کامیون آمریکایى که در آن‏ جا پارک شده بود، برخورد نمود و در این لحظه انفجار رخ داد. انفجار 500 کیلو مواد منفجره ی تعبیه شده در خودروی «دوج وان»، اگرچه در ده مترى درب ورودى اصلى سفارت رخ داد اما جهنمی  برپا کرد که بین 23 تا 40 نفر را به هلاکت رساند و ساختمان سفارت را به آتش کشید.
آن چه بر وحشت مقامات سیاسی و امنیتی آمریکایی می افزود این بود که علی رغم همه ی تدابیری که پس از انفجار ساختمان قبلی سفارت اندیشیده شده بود، عاملان عملیات، خود را به ساختمانی که به دلیل کثرت استحکاماتش به «قلعه‏ ى آمریکا» شهرت پیدا کرده بود رساندند و جالب آن که انفجار خودرو توانست موانع مستحکمی را در هم بشکند که به عنوان پرطمطراق «دندان‏ هاى اژدها» معروف بودند.
دقایقی پس از انفجار، نیروهای امدادی، توانستند، دو شخصیت مهم را که در طبقه ی چهارم سفارت جلسه داشتند، از میان آوار، زنده بیرون بکشند. در لحظه ی انفجار، «دیوید میرز» سفیر انگلیس در لبنان برای  ملاقات رسمى با «ریجینالد بارتولومیو» همتاى آمریکایى‏ اش در ساختمان حضور داشت. بی شک اگر خودروی مبارزان لبنانی، در داخل ساختمان منفجر می شد و یا تنها چند متر دیگر جلوتر می آمد، ممکن بود حتی اجساد این دو نفر نیز پبدا نشود.  «بارتولومیو»، از ناحیه دست و سر به شدت مجروح شد و به دلیل و خامت اوضاع، در بخش ویژه ‏ى بیمارستان «اَبوجودَه» در منطقه ی مسیحى نشین بیروت بسترى شد و تحت عمل جراحى قرار گرفت و «دیویدمیرز»  نیز که در طبقه‏ ى چهارم با او جلسه داشت، از ناحیه فک و هر دو پایش مجروح شد.
در لحظاتى که سفرای آمریکا و  انگلستان، و همین طور دیگر مجروحین حادثه در بیمارستان بسترى و تحت معالجات اولیه بودند، شخص ناشناسى با نمایندگى خبرگزارى فرانسه در بیروت، تماس تلفنى گرفت و بیانیه‏ ى «سازمان جهاد اسلامى» را که درباره ‏ى عملیات اخیر، به این شرح قرائت کرد:
«بسم‏ اللَّه الرحمن‏ الرحیم
سازمان جهاد اسلامى مسئولیت انفجار ماشین حامل بمب را که به رانندگى و همراهى دو تن از فدائیان ما صورت گرفت و هدف آن، محل سکونت سفیر و کارکنان سفارت آمریکا بود، بر عهده مى‏ گیرد. عملیات آینده ‏ى ما نزدیک است و ماشین بعدى خواهد آمد. ما قبلاً اخطار داده و گفته بودیم که در صورت عدم خروج آمریکا از لبنان، عملیات خود را علیه منافع آن انجام خواهیم داد. ما به اخطار و وعده‏ هاى خود پای بندیم. ما در این‏ جا اعلام مى‏کنیم مادامى که یک آمریکایى در خاک لبنان وجود داشته باشد، این گونه حملات ادامه خواهد داشت. ما در همه جا هستیم و به عهد خود وفا داریم.
در این‏جا از همه‏ ى شهروندان لبنانى درخواست مى‏ کنیم که از نزدیکى اماکن و موسسات آمریکایى و هم چنین نقاط تجمع آنان، به خصوص سفارت خانه،دورى کنند. ما پرتوان هستیم و هم چنان پرتوان خواهیم ماند.
سازمان جهاد اسلامى لبنان»
آمریکا تصور مى‏ کرد هدف «سازمان جهاد اسلامى» از این عملیات، از میان بردن شخص سفیر بوده است؛ لذا «بارتولومیو» را براى حفظ جانش، یک هفته قبل از انتخابات ریاست جمهورى، به پاریس رفته و محرمانه در آن‏ جا زندگى مى‏ کرد. هم چنین، طی چهل روز پس از انفجار، از جمع چند هزار آمریکایی موجود در لبنان، تنها شش دیپلمات در لبنان باقی مانده بود. به گفته‏ ى «رابین رایت» روزنامه نگار برجسته ی آمریکایی: «جهاد اسلامى آمریکا را به مبارزه طلبید و در مرحله‏ى اولِ این مبارزه پیروز شده بود».
ایالات متحده ی آمریکا، در مورد این عملیات نیز، بدون ارائه ی مستندات و دلایل معتبر، مجاهد لبنانی و اسطوره ی مقاومت شیعی «عماد مغنیه» را به عنوان طراح و هدایت کننده ی «عملیاتِ 18 آوریل» معرفی تمود و صد البته که این ادعا نیز هیچ گاه به اثبات نرسید. 
در این روزها، یاد طراحان و مجری این عملیات شهادت طلبانه را گرامی می داریم.


  کمربند انفجاری این زن منفجر نشد +عکس


  نیروهای امنیتی عراقی یک زن تروریست را قبل از منجر کردن کمربند انفجاری مقابل یک دبستان در شهرک صدر در شرق بغداد دستگیر کردند. به گزارش مشرق به نقل از العالم، رسانه های عراقی به نقل از منابع امنیتی تأکید کردند: این زن که حدود چهل سال دارد پس از چند بار تلاش نتوانست کمربند خود را منفجر کند. وی افزود: یک گشتی ارتش که نزدیک مدرسه بود، پس از آنکه متوجه اضطراب این زن شد او را دستگیر و کمربند انفجاری را خنثی کرد. شاهدان عینی گفتند، این زن منتظر خارج شدن دانش آموزان از مدرسه بود. 
 
 
 این تروریست که هیچ‌گونه مدرک شناسایی نداشت، پس از دستگیری مورد ضرب و شتم اهالی خشمگین منطقه قرار گرفت. 
نگهبانان یک مهد کودک نیز توانستند دو نفر را که قصد داشتند نزدیک دیوار این مهد بمبگذاری کنند، دستگیر کرده و به پلیس تحویل دهند.  
پلیس نیز مکان مور د نظر را برای خنثی سازی بمب محاصره کرد. 
 یک تروریست ماه گذشته با یک دستگاه کامیون بمب گذاری شده مدرسه روستای ترکمان نشین در تلعفر را مورد حمله قرار داد که در نتیجه 9 کودک کشته و 24 نفر زخمی شدند.    

 

      آخرین کف‌زنی‌های چینی‌ از ایران!


  پس از هند که پول‌های نفتی ایران را با محصولات درجه دو و سه کشاورزی همچون برنج و گندم و مانند آن به ایران بر‌می‌گرداند، اکنون گویا نوبت چین است که با پول‌های خودمان، ‌‌ سرمایه‌گذاری هنگفتی در صنعت ایران کند و جالب آن ‌که مسئولان ما نیز گویا از این استراتژی چینی بسیار استقبال هم می‌کنند! کد خبر: ۳۵۵۴۷۵ تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۷ - 03 November 2013 پس از هند که پول‌های نفتی ایران را با محصولات درجه دو و سه کشاورزی همچون برنج و گندم و مانند آن به ایران بر‌می‌گرداند، اکنون گویا نوبت چین است که با پول‌های خودمان، ‌‌ سرمایه‌گذاری هنگفتی در صنعت ایران کند و جالب آن ‌که مسئولان ما نیز گویا از این استراتژی چینی بسیار استقبال هم می‌کنند!

به گزارش «تابناک» به تازگی خبری منتشر شده ‌که بنا بر‌ آن قرار است دولت چین ۲۲ میلیارد دلار از پولاهای بلوکه شده ایران در این کشور را که بخش اعظمی از آن پول‌های ناشی از صادرات نفت ایران به این کشور است، در صنایع کشور سرمایه‌گذاری کند.

این امر گویا در حد یک پیشنهاد نیز ‌نمانده ‌و آن گونه که حسین سبحانی نیا، عضو هیأت رئیسه مجلس گفته، طرف چینی نیز با این امر موافقت کرده ‌و موافقتی نیز در این باره پس از سفر علی لاریجانی در هفته گذشته به پکن صورت گرفته است.

و به این ترتیب، پس ‌از آن بود که محمد باقر نوبخت اعلام کرد، ۲۲ میلیارد دلار از ثروت ایران اکنون در چین و در پی تحریم‌های بانکی ایران، بلوکه شده ‌که بخش اعظم آن درآمدهای ناشی از صادرات نفت به چین است.

حال چین قرار است ثروت کشور را با موافقت مسئولان خودمان‌ در کشور خودمان سرمایه‌گذاری کند و از قبل آن به سودهای کلان نیز دست یابد.

این در حالی است که سابقه چینی‌ها در سرمایه‌گذاری و شرکت در پروژه‌های نفتی و گازی ایران به خوبی مشخص کننده توان و علاقه چینی‌ها به سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت (!) در کشور است. بیکار ماندن توسعه فازهای پارس جنوبی که چینی‌ها قطب اول سرمایه گذاری و مشارکت در آن‌ها بودند، نمونه بارزی از حسن نیت چینی‌ها در این زمینه است.

بنا بر این گزارش، همچنین توافق بر سر سرمایه‌گذاری چین با پول خودمان در صنایع، در حالی است که افق‌های تازه در مذاکرات بین ایران و غرب در حال باز شدن است و بسیاری از تحلیلگران سیاسی و اقتصادی بر این باور هستند که رسیدن به توافق میان ایران و ۵ + ۱ بر خلاف گذشته، ‌در دسترس است.

بر همین اساس، احتمال برداشته شدن بخشی از تحریم‌های اقتصادی نیز در این میان مطرح شده ‌و چندی پس از مذاکرات بود که زمزمه‌هایی مبنی بر پیشنهاد آزاد‌سازی بخشی از ثروت بلوکه شده ایران به عنوان مشوقی در مذاکرات در سنای آمریکا و دولت این کشور مطرح شد.

حال که گویا دولتمردان چینی به صرافت افتاده‌اند که با گشوده شدن درهای جدید به روی ایران، احتمال از دست دادن فرصت‌های طلایی ـ که از قبل تحریم ایران نصیب آن‌ها شده است ـ می‌رود، در صدد هستند که آخرین طعمه‌های خود را نیز از این آب گل آلود میان ایران و غرب بگیرند و جالب‌تر از همه آن که گرا و آدرس آن را نیز خود مسئولان ما به آن‌ها می‌دهند!

هم‌اکنون پرسشی که در این میان مطرح می‌شود، این است که چه لزومی دارد ‌در این برهه زمانی اقدام به آزاد سازی ۲۲ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در چین کنیم؛ آن هم نه به شکل بازگشت ارزی به کشور، بلکه به شکل سرمایه‌گذاری در صنایع و مثل همیشه صنعت نفت و گاز؟

آیا سابقه عملکرد چینی‌ها در سالیان گذشته که پای شرکتهای غربی از سرمایه‌گذاری در کشور قطع شد، تجربه کافی در اختیار ما نگذاشته ‌که این گونه به این شریک پر و پا قرص نفتی (!) و به این آسانی اعتماد نکنیم؟

پرسش دیگر آن که اکنون آزاد شدن این مبلغ به شکل سرمایه‌گذاری چه تحول عظیمی قرار است در اقتصاد ایران پدید آورد؟ آیا آنقدر اقتصاد کشور نیازمند این ۲۲ میلیارد دلار است که با این سرعت و به این شکل باید آن را آزاد‌سازی کرد؟ یا اینکه می‌توان کمی دیگر دندان روی جگر گذاشت تا شاید در آینده بتوان ‌‌معقول‌تر دارایی و ثروت کشور را ‌بازگرداند؟

از آغاز شروع تحریم‌های نفتی در سال ۲۰۱۱ از سوی غرب، چین همواره یکی از مشتریان نفتی کشور بوده است؛ نکته‌ای که در دولت پیش بر آن بسیار تأکید ‌و از چین به عنوان یار استراتژیک ایران در این خصوص یاد می‌شد. اما همواره نکته‌ای اساسی در این میان به فراموشی ـ یا خود خواسته به فراموشی ـ سپرده می‌شد و آن این که دولت چین از قبل این ادامه خرید نفت ایران، به سودهای هنگفت دست می‌یابد و «گربه برای رضای خدا موش نگرفته و نمی‌گیرد».

همان گونه که اظهارات چند ماه پیش وزیر انرژی هند به صراحت مطرح کرد که ادامه خرید نفت از ایران به جلوگیری از خروج ۸ میلیارد دلار ذخیره ارزی هند کمک کرده و باید خرید نفت از ایران حتی بیشتر هم شود!

سرمایه‌گذاری از نوع چینی، آن چیزی است که در سالیان گذشته در کشور بسیار و بسیار تجربه شده ‌و نمونه‌های متعدد حضور چینی‌ها در پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای کشور، نشان می‌دهد که قاعدتا تکیه بر توان داخلی به مراتب بهتر از اعتماد به عملکرد از نوع چینی آن است!

حال چگونه است که این بار قرار است این اعتماد به یک استراتژی چینی، با سرمایه و دارایی خود ایران و با آدرس دادن خود مسئولان کشور صورت پذیرد؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد