سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک انتقاد وارده

 

 

بعد از کویت، قطر مشتری آب ایران شد
هنوز از یادها نرفته است که اردیبهشت ماه سال 1390 ، سفیر ایران در دوحه اعلام کرد که ایران با صدور..
پارسینه-گروه اقتصادی: هنوز از یادها نرفته است که اردیبهشت ماه سال 1390 ،  سفیر ایران در دوحه اعلام کرد که ایران با صدور خاک کشاورزی به قطر موافقت کرده است این در حالی بود که طبق قانون مصوب مجلس صادرات خاک از ایران ممنوع است .

حالا اما همسایه کوچک جنوبی کشور علاوه بر خاک ایران، آبش را هم می خواهد! و در انتظار حضور ایران پای میز مذاکره است.

به این ترتیب به نظر می رسد کاری را که حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر پیشین قطر شروع کرد و بخشی از خاک ایران گرفت قرار است پسرش با آب ایران تمام کند!

به این ترتیب بر اساس آنچه  یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی تهران اعلام کرده همسایه جنوبی به دنبال خرید آب از ایران است و در رابطه با طرح‌های انتقال آب از ایران پیشنهادهایی را مطرح کرده است.

 هر چند حساسیت ها  برای صادرات آب بالاست و درست یا غلط  افرادی به جو منفی این دست اخبار دامن می‌زنند اما مسئله صادرات آب به قطر، کشور کوچکی که شریک ایران در بزرگ‌ترین میدان گازی جهان است، می‌تواند با واکنش‌هایی به مراتب منفی‌تر از دیگر کشورها روبه رو شود  چرا که هنوز ماجرای پارس جنوبی و برداشت های قطر از میادین گازی کشور از یادها نرفته است.

قطر در حالی  بسیار کم وسعت و کم جمیعت است و تنها 2 میلیون نفر یعنی کمتر از یک هشتم تهران! جمعیت دارد،  با تمام قدرت در میدان گازی پارس جنوبی در حال فعالیت است و حجم برداشت این کشور کوچک به سه برابر ایران می‌رسد .

 آخرین آمارها نشان می‌دهد متوسط تولید روزانه گاز ایران از پارس جنوبی در سال گذشته ۲۴۱ میلیون مترمکعب گزارش شد این در حالی است که متوسط برداشت قطر به ۷۵۰ میلیون مترمکعب در روز می رسد به این ترتیب مساله صادرات آب ایران به قطر می تواند اینگونه تعبیر شود که قطر که نشان داد در برداشت از پارس جنوبی رفیق دزد و شریک قافله است می خواهد با پول برداشت از پارس جنوبی که در واقع مال ایران است، از ایران آب بخرد!
البته قطر تنها کشوری نیست که خواهان آب ایران است و سایر همسایه های عربی نیز برای داشتن آب ایران مشتاقند.

به عنوان مثال سال 1385 بود که وزیر وقت نیرو از به روز شدن موافقنامه صادرات آب به کویت خبر داده بود . این اتفاق در پى سفر یک روزه محمود احمدی نژاد  به کویت صورت گرفت اما بر اساس خبرها هنوز اجرایی نشده است.

حالا با روی کار امدن دولت جدید  وصحبت حسن روحانی  از دیپلماسی آب در اولین سخنرانی‌هایش برای اعلام برنامه دولت یازدهم، این احتمال می رود که  دولت روحانی قصد دارد آب را به همسایه های جنوبی ایران صادر کند.

این در حالی است که ایران خود کشور خشک و نیمه خشک محسوب می شود و معلوم نیست چرا وزارت نیرویی ها در طی این سال ها اصرار دارند در مواقعی که کشور با قطعی آب در فصل ها خشک مواجه می شود ، می توان اب ایران را صادر کرد؟!
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد