سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار بهداشت در خوزستان

 

رئیس مرکز بهداشت خوزستان:
شایع‌ترین دلیل مرگ و میر کودکان ناهنجاری مادرزادی است 

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: ناهنجاری‌های مادرزادی شایع‌ترین دلیل مرگ و میر کودکان است.

خبرگزاری فارس: شایع‌ترین دلیل مرگ و میر کودکان ناهنجاری مادرزادی است 

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، سید محمد علوی در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی کودک و ایمنی در برابر بلایا بعدازظهر امروز در مرکز بهداشت خوزستان برگزار شد اظهار کرد: اهمیت کودکان و عواملی که به حوزه سلامت این گروه جمعیتی مربوط می‌شود آنچنان اهمیت دارد که سازمان جهانی بهداشت مرکزی را به نام یونیسف و صندوق حمایت از کودکان را ترتیب داد.

وی با اشاره به اینکه کودکان در هر جامعه‌ای از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند تصریح کرد: نشاط و شادابی هر جامعه‌ای به آینده آن مربوط است و جوامعی آینده دارند که نسل قابل تجدیدی داشته باشند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان افزود: جامعه‌ای که پیر است آینده‌ای برای آن متصور نیست و برعکس آن جامعه‌ای که درصد بالای آن را کودکان تشکیل می‌دهند آینده‌اش بیمه می‌شود.

وی با بیان اینکه سلامت کودکان تامین کننده سلامت جامعه در آینده است عنوان کرد: اگر توسعه را با محوریت انسان در نظر بگیریم، بدیهی است انسانی که از سلامت برخوردار است می‌تواند توسعه ساز باشد.

علوی با اشاره به اینکه مراقبت از کودکان دارای چند مرحله است اذعان کرد: نخستین مرحله به مراقبت‌های قبل از تشکیل نطفه و تولد کودک مبتنی بر آموزه‌های دینی مربوط است.

وی مرحله دیگر مراقبت از کودکان را از زمان تولد به بعد تقسیم کرد و گفت: در درجه نخست این مراقبت‌ها در جهت بقا کودک و کاهش مرگ و میر در کودکان است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان در این خصوص اضافه کرد: اگر در این زمینه بخواهیم کاری انجام دهیم ابتدا باید دلیل مرگ و میر در کودکان شناسایی شود و برنامه‌های بهداشتی را برای از بین بردن این علل اعمال کنیم.

وی خاطر نشان کرد: شایع‌ترین علت مرگ و میر در کودکان ناهنجاری‌های مادرزادی و کروموزوم است که 32 درصد از مرگ کودکان را به خود اختصاص می‌دهد.

علوی دلیل دیگر مرگ و میر کودکان را سوانح و حوادث بیان کرد و گفت: سوانح و حوادث در خوزستان 22 درصد و در کشور 47 درصد مرگ و میر کودکان را به خود اختصاص می‌دهند.

وی افزود: بعضی از این سوانح شامل غرق شدگی، گیر کردن جسم خارجی در گلو و مسمومیت ناشی از سموم در مناطق کشاورزی است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه راه‌های متعددی برای کاهش علل مرگ و میر کودکان وجود دارد اظهار کرد: اجرای طرح واکسیناسیون برای 9 بیماری خطرناک، ممانعت از ازدواج خانم و آقایی که با آزمایشات ثابت شده است در آینده فرزند آن‌ها بیمار می‌شود، جلوگیری از انتقال بیماری ایدز از مادر به فرزند عواملی است که می‌توان از آن‌ها جلوگیری کرد.

وی خاطر نشان کرد: مهم‌ترین شاخص‌ها در رشد و نمو طبیعی کودک قد و وزن است که با مراقبت می‌توان این شاخص‌ها را کنترل کرد، بلند قد شدن نسل جدید ما نشان می‌دهد مراقبتی که برای رشد و نمو کودکان انجام شده است بازده خوبی دارد.

علوی خاطر نشان کرد: در سال 74، 19 درصد از کودکان روستایی و 13 درصد از کودکان در شهر دچار کم وزنی بودند که این رقم در سال 89، در روستا به 5 درصد و در شهر به 3/4 درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه با تغذیه مناسب می‌توان رشد و نمو را کنترل کرد، عنوان کرد: تغذیه با شیر مادر نهضتی عظیم در زمینه تغذیه کودکان است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: ترکیب شیر مادر متشکل از مواد مغذی برای رشد و تکامل کودک است و مانع از ورود عفونت‌ها به بدن کودک می‌شود به همین دلیل بر تغذیه انحصاری با شیر مادر تا سن دو سالگی تاکید شده است.

وی تعداد کودکان زیر یکسال در خوزستان را 64 هزار و 82 نفر بیان و تصریح کرد: بیش از 93 درصد از این کودکان تحت پوشش بهداشت هستند و هفت درصد باقیمانده برای ما یک رقم قابل قبول نیست.

علوی خاطر نشان کرد: 84 درصد کودکان یک تا دو سال و 50 درصد کودکان بین دو تا هفت سال تحت پوشش مراقبت‌های بهداشتی هستند که در این زمینه باید به خانواده‌ها هشدار داد که کودکان بعد از دو سالگی نیز نیاز به مراجعه به مراکز بهداشتی دارند.

وی وجود کودکان با وزن نا‌مناسب در سال 90 را 10 درصد عنوان کرد و گفت: این رقم در سال 91 به 8/6 درصد رسیده است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان اضافه کرد: همچنین در سال 90، 4/9 درصد کودکان دارای قد نا‌مناسب بودن که این رقم در سال 91 به 4/4 رسید.

وی یکی از مسائلی را که باعث به وجود آمدن آسیب جسمی و روحی برای کودکان می‌شود را اعتیاد والدین بیان و عنوان کرد: اعتیاد والدین به سیگار، الکل و مواد مخدر تاثیرات مخربی بر فرزندان دارد که برای کاهش این آسیب‌ها کارهای زیادی انجام شده است. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد