سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

 

مدیر کل محیط زیست استان خوزستان/


پرونده تخلف محیط زیست پتروشیمی بندرامام درحال پیگیری قضایی است

کدخبر :80835280(3557503)
تاریخ مخابره :۱۳۹۲/۰۷/۰۶
زمان مخابره :۱۰:۵۶
سرویس خبر :اجتماعی- انتظامی - حوادث-

 

 

احمد رضا لاهیجان زاده شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اثر تخلیه مواد شیمیایی خطرناک (استایرن ) متعلق به پتروشیمی بندرامام خمینی (ره ) در خور موسی بین ۱۵ تا ۲۰ هزار قطعه ماهی تلف شده است که پرونده این تخلف در حال پیگیری قانونی برای پرداخت خسارت مالی به منظور تخریب محیط زیست است.
وی گفت: این حادثه در تاریخ ۳۱ شهریورماه سال جاری اتفاق افتاده است و اداره کل محیط زیست استان خوزستان درپی رسیدگی قضایی و احقاق حقوق خسارتی است که به محیط زیست وارد شده است تاجلوی اتفاق های مشابه در خوزستان گرفته شود.
این مقام مسوول بیان داشت : این مواد شیمایی (استایرن ) که خورموسی تخلیه شده متاسفانه به خلیج فارس نیز راه پیدا کرده است.
لاهیجان زاده اضافه کرد: پتروشیمی بندر امام خمینی ره این آلودگی را نتیجه یک حادثه عنوان کرده، اما بهانه آنها قابل قبول نیست. زیرا این نخستین باری نیست که این پتروشیمی مواد شیمیایی خود را به خوریات تخلیه می کند ، در سال های گذشته نیز این مسئله تکرار شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین نسبت به عدم تعطیلی واحد کلرآلکالی ازسوی پتروشیمی بندرامام خمینی (ره ) طی سال های گذشته هشدار داد و گفت : پتروشیمی بندرامام خمینی (ره ) چندسالی است که این تعهد را داده اما به عمل نکرده است .
وی تصریح کرد: این پتروشیمی هشت سال پیش متعهد شده بود که خط تولید کلرآلکالی به روش جیوه را با روش ژئوممبران و حذف جیوه از فرآیند تولید را جایگزین کند اما به دلایلی به تعویق انداخت ، در نهایت در سال ۸۷ به سازمان حفاظت محیط زیست تعهد داد که ظرف دو سال این جایگزینی را انجام دهد، اما این تعهد هنوزعملی نشده است.
لاهیجان زاده تاکید کرد: چنانچه این پتروشیمی نتواند به وظایف خود عمل کند و یا از اجرای تعهداتی که سال ها به مسوولان و دستگاه های نظارتی وعده کرده ناتوان باشد، اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان نسبت به تعطیلی کامل واحد کلرآلکالیبه دلیل آلایندگی به ترکیبات جیوه اقدام می کند و تمام مسوولیت های این تعطیلی نیز بر عهده مدیران این مجتمع خواهد بود.
وی به نقل از کارشناسان بهداشت به تاثیرات آلودگی ناشی از مواد شیمیایی استایرن و جیوه اشاره کرد و گفت : ماده شیمایی استایرن ترکیب کاملا سمی و جزو موادآلی خطرناک است که تخلیه آن به دریا، مرگ و میر گسترده ماهیان و آبزیان را به دنبال خواهد داشت.
این مسوول افزود: ترکیبات جیوه نیز که به همراه پساب این پتروشیمی به خورموسی تخلیه می شود، جزو مواد بسیار خطرناک است که ترکیب آن با موادآلی یکی از سمی ترین ترکیبات را ایجاد می کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان داشت : ترکیبات جیوه دربدن ماهیان و آبزیان ذخیره و وارد چرخه غذایی انسان ها می شود که عامل بروز بیماری های بسیاری است.
به گزارش ایرنا منطقه ویژه پتروشیمی بندرامام خمینی (ره ) با ۱۹ واحد تولیدی درمجاورت خورموسی واقع است و بزرگترین مجتمع پتروشیمی کشور است.
خور موسی کانال طویل و عمیقی است که از خلیج فارس منشعب شده و به دلیل ویژگی های خاص خود در منطقه از موقعیت ممتازی برخوردار است. بر اساس کنوانسیون رامسر (کنوانسیون تالاب‌های جهان) خورموسی، خور الامیه و تالاب شادگان باعنوان «تالاب بین المللی شادگان» ثبت شده اند.
خورموسی با اکوسیستمی منحصر به فرد،در ساحل شمالی خلیج فارس و جنوب خوزستان واقع است که زیستگاه بسیاری از پرندگان نادر و مکان تخم ریزی بسیاری از ماهیان خلیج فارس است.
ژرفای زیاد خور موسی همچنین باعث شده است تا کشتی های ۷۰ هزار تنی نیز به سهولت در این آبراه رفت و آمد کنند. گفته می شود حدود ۲ هزار نفر از مردم بومی خور موسی از ماهیگیری گذران زندگی می‌کنند.
ک/۳ ۷۱۵۸/۶۴۲

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد