سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

 

فارس گزارش می‌دهد
رقابت سنگین برای یک صندلی داغ / شهرداری‌های آبادان و خرمشهر همچنان قفل است 

از زمان آغاز به کار شورای چهارم تاکنون رقابت سنگینی برای صندلی داغ شهرداری‌های آبادان و خرمشهر ایجاد شده است.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان،با آغاز به کار دوره چهارم شورای اسلامی شهر و روستا، اکنون مهم‌ترین سئوالی که فضای شهرهای آبادان و خرمشهر را گرفته انتخاب شهرداران این دو شهر است.

انتخابات چهارمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا در روز 24 خرداد و همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار و اعضای چهارمین دوره شوراهای اسلامی در شهرهای مختلف کشور انتخاب شدند.

در آبادان و خرمشهر که از شهرهای مهم استان خوزستان محسوب می‌شوند پس از ماراتن سنگین تبلیغاتی کاندیداها بالاخره اعضای شورای این شهرها با رای مردم تعیین شد.

نتایج انتخابات در این دو شهرستان نشان می‌دهد که از دوره سوم شورا در آبادان تنها دو نفر و در خرمشهر یک نفر به دوره چهارم راه یافتند.

این تغییر ذائقه شهروندان و آمدن نیروهای جدید در شوراها را می‌توان به نارضایتی اکثر شهروندان از شورای دوره سوم تعبیر کرد.

شورایی که بیشترین عمر خود را (شش سال) در دوره‌های اخیر پشت‌سر گذاشت و حاشیه‌های زیادی را با خود به دنبال داشت.

به هرحال دوره چهارم شورای اسلامی از روز سه شنبه 12 شهریور ماه با برگزاری مراسم تحلیف رسماً کار خود را آغاز کرد.

در نخستین اقدام اعضای شورای شهر به انتخاب هیئت رئیسه پرداختند و در آبادان فرشید بهشتی با کسب اکثریت آرا به عنوان رئیس شورای شهر انتخاب شد.

همچنین شجاع زویدات  به عنوان نایب رئیس، عبدالحسین مکوندی خزانه‌دار و سیدفیاض موسوی و سمیرا کردی‌زاده نیز به سمت منشی‌های اول و دوم انتخاب شدند.

در خرمشهر نیز سید جواد ادریس‌پور توانست رای اکثریت اعضا را به سوی خود جلب کند.

مهدی عساکره به عنوان  نایب رئیس، سید صباح حسینی خزانه‌دار و علی غزالی نیز به سمت منشی انتخاب شدند.

* معمای شهرداران

از مدت‌ها پیش از آغاز کار رسمی شورای دوره چهارم در آبادان و خرمشهر یکی از داغ‌ترین بحث‌های بین اعضا انتخاب شهردار بود.

در واقع یکی از مهم‌ترین کارهای شوراها در هر شهری انتخاب شهردار است و از این رو باید با دقت‌نظر کامل و بررسی همه جوانب نسبت به این تصمیم که تاثیر مستقیمی بر شهر و شهروندان دارد و ملاکی مهم برای ارزیابی عملکرد شورا نیز محسوب می‌شود دست زد.

از این رو اعضای شورای شهر تقریباً در همه جلسات غیر رسمی خود موضوع انتخاب شهردار را به عنوان یکی از دستورات کار مهم خود مورد بررسی قرار می‌دادند و اکنون نیز با آغاز به کار رسمی شورای شهر این مسئله بیش از پیش نمایان شده است.

* رایزینی‌های خارج از مجموعه شورا

علاوه بر این و با توجه به اهمیت موضوع، دیگر مسئولان شهر از جمله نمایندگان مجلس نیز تا حدودی وارد گود شده و رایزنی‌های خود را با اعضای شورا آغاز کرده‌اند.

علاوه بر نمایندگان خبرها حاکی از وارد شدن دیگر مسئولان در مقوله انتخاب شهردار شد‌ه‌اند تا در نهایت بهترین تصمیم با اتکا به خرد جمعی در خصوص آینده این دوشهر اتخاذ شود.

* شیرازی و چند گزینه‌ دیگر در آبادان

در شهر آبادان طبق آنچه از شنیده‌ها و اخبار اعضای شورای شهر پیداست، محمود رضا شیرازی شهردار فعلی به همراه چند گزینه دیگر گزینه‌های تصدی سمت شهرداری این شهر نام برده می شوند.

شهردار فعلی آبادان هر چند در طول مدت زمان حضور خود پروژه‌های مناسب و مختلفی را در شهر اجرا و با وجود برخی مشکلات مالی و اعتباری عملکرد قابل قبولی از خود ارائه کرده است اما انتقادهایی نیز از سوی برخی از اعضا به کار وی و به ویژه در زمینه انتخاب برخی معاونت‌ها وجود دارد.

علاوه بر وی گزینه های دیگری نیز هستند که در این مدت به ساختمان شورای شهر آبادان آمده و برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود را در خصوص این شهر ارائه کردند.

* شانس بیشتر شیرازی برای ابقا

بررسی اظهار نظرهای اعضای شورای شهر و فضای حاکم بر شورا، همچنین رضایت نسبی برخی مسئولان بلندپایه شهر از عملکرد شهردار فعلی آبادان شانس وی برای ادامه حضورش در سمت شهردار آبادان را بیشتر کرده است.

هرچند شیرازی در بین اعضای شورا و برخی مسئولان شهر مخالفینی نیز دارد که اعتقادی به ادامه حضور وی ندارند اما به نظر می‌رسد کلید شهرداری آبادان در نهایت به وی خواهد رسید.

البته ممکن است در آخرین لحظات رایزنی‌ها و لابی‌های خاص نتیجه را تغییر و حکم به رفتن شیرازی بدهد.

* وضعیت مبهم در خرمشهر

در خرمشهر اما وضعیت در خصوص انتخاب شهردار کمی پیچیده‌تر به نظر می‌رسد.

اعضای شورای شهر خرمشهر در این مدت گزینه‌هایی را برای شهردارشدن مورد بررسی قرار داده‌اند.

با این وجود طبق آخرین خبرهای رسیده اعضای شورای شهر خرمشهر هنوز به اجماع نظر نهایی برای انتخاب شهردار این شهر نرسیده‌اند.

از سوی دیگر طبق گفته یکی از اعضای شورای شهر خرمشهر، شیرازی شهردار فعلی آبادان از جمله گزینه‌هایی است که اعضای شورا روی نام وی تا حدودی اتفاق نظر دارند.

* احتمال کم ابقای نظارت

در مجموع از بررسی اظهار نظرها و گفته‌های اعضای شورای شهرخرمشهر می‌توان چنین استنباط کرد که محمد نظارت شهردار فعلی این شهر شانس بسیار کم و تاحدودی صفر را برای ادامه حضور خود در این سمت دارد.

همچنین اعضای شورای شهر خرمشهر علاوه بر بررسی‌های خود روی دیگر گزینه‌ها نیم نگاهی به تصمیم‌گیری اعضای شورای شهر آبادان نیز دارند تا در صورت رای به عدم ادامه کار شیرازی در آبادان وی را به عنوان شهردار  خرمشهر انتخاب کنند.

در پایان...

به هر حال باید منتظر ماند و دید که فرجام جلسات و رایزنی‌های متعدد اعضای شورای شهرهای آبادان و خرمشهر برای انتخاب شهردار به چه نتیجه‌ای منجر و چه‌کسانی بر روی صندلی داغ شهرداری این دوشهر تکیه خواهند زد

اما نکته مهم و اساسی که باید بدان اشاره کرد این است که فارغ از نام و گرایش گزینه‌های شهرداری، اعضای شورای شهر باید بر عهد و وقولی که به مردم داده‌اند استوار مانده و به دور از هیاهوها، گرایشات و منافع  شخصی و حزبی تنها به فکر مصالح شهر بوده و متناسب با نیاز این دو شهر به انتخاب شهرداران آنها اقدام کنند.

شایسته‌سالاری، برنامه‌محوری، تحصیلات متناسب با مدیریت شهری، سابقه و کارآمدی و آشنایی به مشکلات و نیازهای آبادان و خرمشهر از مهم‌ترین مولفه‌هایی است که باید در وجود شهردارانی که قرار است در این دو شهر مشغول به کار شوند وجود داشته باشد.

مردم نیز که در انتخابات 24 خرداد بار دیگر وفادارای و پایبندی خود به نظام جمهوری اسلامی را به همگان ثابت کرده‌اند با دقت اظهارنظرها و روند تصمیم‌گیری منتخبان خود را زیر نظر داشته و انتظار دارند تا اعضای شورا امانت‌داران واقعی آرای آنها بوده و با انتخابی درست راه پیشرفت و اعتلای شهرشان را هموارتر کنند.

.............................

گزارش از امید زباری

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد