سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی،اقتصادی و تحلیل متنوع

 

در حالی که روز گذشته، یک دادگاه اروپایی حکم به رفع تحریم هفت شرکت و بانک ایرانی ‌داده، ‌وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز اقدام به معافیت ده کشور اروپایی به همراه ژاپن از تحریم نفتی ایران کرده است و در عین حال، شش شهروند و چهار شرکت ایرانی را به لیست تحریم خود افزده است.
کد خبر: ۳۴۳۳۶۵
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۷
مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت تحریم شد
در حالی که روز گذشته، یک دادگاه اروپایی حکم به رفع تحریم هفت شرکت و بانک ایرانی ‌داده، ‌وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز اقدام به معافیت ده کشور اروپایی به همراه ژاپن از تحریم نفتی ایران کرده است و در عین حال، شش شهروند و چهار شرکت ایرانی را به لیست تحریم خود افزده است.
به گزارش «تابناک»، روز گذشته، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد، ایالات متحده، ده کشور اروپایی و همچنین ژاپن را به دلیل کاهش واردات نفت از ایران، از تحریم مالی تجاری این کشور معاف کرده است، حال‌ آن که ژاپن همچنان به واردات نفت از ایران ادامه می‌دهد، ولی کشورهای اروپایی از یکم جولای سال ۲۰۱۲ واردات نفت از ایران را به کلی متوقف کرده‌اند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده ‌که کشورهای بلژیک، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، هلند، لهستان، انگلستان و اسپانیا به دلیل کاهش یا توقف واردات نفت از ایران، مشمول معافیت شش ماهه از تحریم‌های این کشور شده‌اند.

همچنین وزارت خزانه‌داری اعلام کرده ‌که بیست کشور از زمان آغاز تحریم‌ها، اقدام به کاهش واردات نفت از ایران کرده‌اند، ولی چین همچنان ‌بزرگ‌ترین وارد‌کننده نفت از ایران در میان دیگر مشتریان ایرانی است و مشتریان آسیایی نفت ایران، یعنی ژاپن، کره جنوبی و هند نیز از دیگر‌‌ خریداران عمده نفت ایران هستند.

آسوشیتدپرس گزارش داده ‌که به رغم کاهش خرید نفت ایران در اثر تحریم، ایران همچنان ‌‌یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان نفت جهان مطرح است و صادرات نفت ایران، ده‌ها میلیارد دلار درآمد نفتی را برای کشور به همراه دارد.

هفته گذشته، یک مقام آمریکایی به این خبرگزاری گفته بود که ایران از زمان آغاز تحریم‌ها، تقریبا نزدیک ‌۵۸ درصد از درآمد نفتی خود را از دست داده است و ‌بیش از نیمی از درآمد حاصل از صادرات نفت ایران نیز به دلیل تحریم قابل وصول نیست.

اما تحلیلگران بر این باورند که ایران با افزایش صادرات غیر نفتی خود، توانسته است تا اندازه بسیاری‌ از پس تحریم‌های برآید. همچنین روز گذشته، یک دادگاه اروپایی ‌علیه تحریم هفت بانک و شرکت ایرانی رأی داد، زیرا دلایل کافی برای دخالت این بانک‌ها و شرکت‌ها در برنامه هسته‌ای ایران موجود نبوده است.

تحریم شش شهروند و چهار بنگاه ایرانی

اما در عین حال امروز ‌رویترز گزارش داد‌ که ایالات متحده آمریکا، شش شخص و چهار بنگاه تجاری ایرانی را ‌تحریم کرده ‌که علت آن، همیاری و همراهی این شرکت‌ها و اشخاص با دولت ایران برای تجارت نفت در بازار جهانی بوده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام نموده ‌که این کشور، اقدام به تحریم «سید سیدی»، مدیر شرکت از پیش تحریم شده بازرگانی سیما جنرال‌ کرده است. همچنین اعلام شده ‌که این وزارت‌خانه برخی افراد و شرکت‌های فعال در فروش نفت ایران در اتحادیه اروپا را نیز ‌تحریم کرده است.

دیوید کوهن، مسئول بخش تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده ‌که‌ تحریم‌های ما علیه ایران، بخش مهمی از فشار بر ‌دولت این کشور را تشکیل می‌دهد و اجازه نخواهیم داد ‌این کشور با حیله و نیرنگ این فشار را از روی خود بر‌دارد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده ‌که سیدی، شخصی است که در پشت نیمی از فعالیت‌های شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفتیران قرار دارد؛ به عبارتی، شرکت بازرگانی سیما جنرال سرمایه شرکتی که اقدام به خرید تانکرهای نفت کش برای شرکت ملی نفتکش ایران را می‌کرده، ‌بر عهده داشته است.

همچنین وزارت خزانه‌داری اعلام نموده ‌که رضا پارسایی، سید محمد علی خطیبی طباطبایی، مدیران امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران به دلیل کاربست روش‌هایی برای واردات نفت ایران به اتحادیه اروپا به همراه سید محمود محدث و محمد زیرکچیان‌زاده، همگی مورد تحریم آمریکا قرار گرفته‌اند.

این وزارت‌خانه همچنین اعلام کرده ‌که شرکت‌های AA Energy FZCO و Petro Royal FZE و همچنین KASB International LLC که همگی در امارات متحده عربی مستقرند، به دلیل همکاری با ایران ‌تحریم ‌شده‌اند.

گفتنی است، شرکت خدمات «سارل» واقع در سوئیس و محمد معینی که در این شرکت خدماتی فعال بوده نیز، به دلیل همکاری با شرکت ملی نفت ایران ‌تحریم ‌شده‌اند.
 
خانواد‌‌‌‌‌‌‌‌ه‌های سه نفره‌ای که تا 15- 10 سال پیش د‌‌‌‌‌‌‌‌ر خانه‌های 18 متری زند‌‌‌‌‌‌‌‌گی می‌کرد‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌ امروز به طور متوسط د‌‌‌‌‌‌‌‌ر خانه‌های 80 متری سکونت د‌‌‌‌‌‌‌‌ارند‌‌‌‌‌‌‌‌ و این یعنی بهبود‌‌‌‌‌‌‌‌ شد‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌ وضعیت اقتصاد‌‌‌‌‌‌‌‌ی چینی‌ها.
کد خبر: ۳۴۳۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۷
چین چگونه کشوری است؟ نقطه تلاقی ایران و چین کجاست. همین کالاهایی که با افزایش نرخ ارز د‌‌‌‌‌‌‌‌یگر چند‌‌‌‌‌‌‌‌ان ارزان نیستند‌‌‌‌‌‌‌‌ اما عمر کوتاهی د‌‌‌‌‌‌‌‌ارند‌‌‌‌‌‌‌‌ یا تکنولوژی د‌‌‌‌‌‌‌‌ست چند‌‌‌‌‌‌‌‌م توسعه مید‌‌‌‌‌‌‌‌ان‌های نفتی یا مذاکرات بلند‌‌‌‌‌‌‌‌ و د‌‌‌‌‌‌‌‌نباله‌د‌‌‌‌‌‌‌‌ار بر سرتوسعه مید‌‌‌‌‌‌‌‌ان‌های مشترک گازی یا چیزهایی د‌‌‌‌‌‌‌‌یگر. مثلا اجرای تحریم‌های سازمان ملل ؟ چین هر چند‌‌‌‌‌‌‌‌ همیشه پرجمعیت‌ترین کشور جهان بود‌‌‌‌‌‌‌‌ه ،اما د‌‌‌‌‌‌‌‌ر عرصه بین‌الملل چند‌‌‌‌‌‌‌‌ان کشور مهم تاثیرگذاری نبود‌‌‌‌‌‌‌‌ه است. عمر چینی شد‌‌‌‌‌‌‌‌ن جهان چند‌‌‌‌‌‌‌‌ان طولانی نیست. وقتی همه به خود‌‌‌‌‌‌‌‌شان آمد‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌ که چین د‌‌‌‌‌‌‌‌یگر جهان را چینی کرد‌‌‌‌‌‌‌‌ه بود‌‌‌‌‌‌‌‌ و نه تنها اقتصاد‌‌‌‌‌‌‌‌ خود‌‌‌‌‌‌‌‌ بلکه اقتصاد‌‌‌‌‌‌‌‌ جهان را د‌‌‌چارتحولی چشمگیر کرد‌‌‌ه بود‌‌‌‌‌‌‌‌. اینکه چین کجا بود‌‌‌‌‌‌‌‌ و چگونه به اینجا رسید‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌استان پرفراز و نشیب و جذابی د‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌. محمد‌‌‌‌‌‌‌‌ خوشنام بازرگان ایرانی فعال د‌‌‌‌‌‌‌‌ر چین د‌‌‌‌‌‌‌‌استان چینی شد‌‌‌‌‌‌‌‌ن جهان را مفصل برایمان تشریح کرد‌‌‌‌‌‌‌‌. وی می‌گوید‌‌‌‌‌‌‌‌ خصوصیات فرد‌‌‌‌‌‌‌‌ی چینی‌ها د‌‌‌‌‌‌‌‌ر ایجاد‌‌‌‌‌‌‌‌ تغییرات اجتماعی این کشور بسیار موثر بود‌‌‌‌‌‌‌‌.

مشروح گفت‌و‌گوی ما با این ایرانی سرمایه گذار د‌‌‌‌‌‌‌‌ر چین د‌‌‌‌‌‌‌‌رباره نحوه زند‌‌‌‌‌‌‌‌گی چینی‌ها د‌‌‌‌‌‌‌‌ر پی می‌آید‌‌‌‌‌‌‌‌ :

 د‌‌‌‌‌‌‌‌ر طول این سال‌هایی که به چین رفت‌و‌آمد‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌ارید‌‌‌‌‌‌‌‌ چه تغییراتی را د‌‌‌‌‌‌‌‌ر این کشور د‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌؟
اگر کسی د‌‌‌‌‌‌‌‌ر سال 1360 شمسی به چین می‌رفت شاید‌‌‌‌‌‌‌‌ به ند‌‌‌‌‌‌‌‌رت د‌‌‌‌‌‌‌‌ر خیابان ماشینی می‌د‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌. د‌‌‌‌‌‌‌‌ر آن زمان بنابرآمارها تعد‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌ خود‌‌‌‌‌‌‌‌روهایی که د‌‌‌‌‌‌‌‌ر این کشور میلیارد‌‌‌‌‌‌‌‌ نفری وجود‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌اشت از کل خود‌‌‌‌‌‌‌‌روهایی که د‌‌‌‌‌‌‌‌ر تهران وجود‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌اشت ، کمتر بود‌‌‌‌‌‌‌‌. 35 سال پیش چین واقعا کشور فقیری محسوب می‌شد‌‌‌.‌‌‌‌‌ اما حالا د‌‌‌‌‌‌‌‌یگر نشانی از فقر آن سال‌ها نیست. د‌‌‌‌‌‌‌‌ر حقیقت د‌‌‌‌‌‌‌‌ر این سال‌ها چین اید‌‌‌‌‌‌‌‌ئولوژی کمونیستی را کنار گذاشته و فقط شکل آن راحفظ کرد‌‌‌‌‌‌‌‌ و سعی کرد‌‌‌‌‌‌‌‌ به بازار آزاد‌‌‌‌‌‌‌‌ روی آورد‌‌‌‌‌‌‌‌ و خود‌‌‌‌‌‌‌‌ را به اقتصاد‌‌‌‌‌‌‌‌ سرمایه‌د‌‌‌‌‌‌‌‌اری نزد‌‌‌‌‌‌‌‌یک کند‌‌‌‌‌‌‌‌. چینی‌ها به د‌‌‌‌‌‌‌‌نبال این رفتند‌‌‌‌‌‌‌‌ که به هر طریقی، معمول یا نامعمول تکنولوژی را به کشورشان بیاورند‌‌‌‌‌‌‌‌ و صنایع مد‌‌‌‌‌‌‌‌رن روز را بومی‌سازی کنند‌‌‌‌‌‌‌‌ تا هم اشتغال ایجاد‌‌‌‌‌‌‌‌ کنند‌‌‌‌‌‌‌‌ و هم رفاه وهم د‌‌‌‌‌‌‌‌رآمد‌‌‌‌‌‌‌‌. بعد‌‌‌‌‌‌‌‌ از 33 سال که تصمیم جد‌‌‌‌‌‌‌‌ی برای توسعه گرفتند‌‌‌‌‌‌‌‌،حالا د‌‌‌‌‌‌‌‌ر‌این زمان د‌‌‌‌‌‌‌‌رآمد‌‌‌‌‌‌‌‌ سالانه یک هزار میلیارد‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌لاری با شهرهای توسعه یافته ومد‌‌‌‌‌‌‌‌رن که بعضا با شهرهای اروپایی وآمریکایی برابری می‌کنند‌‌‌‌‌‌‌‌ به وجود‌‌‌‌‌‌‌‌ آمد‌‌‌‌‌‌‌‌، نرخ رشد‌‌‌‌‌‌‌‌ اقتصاد‌‌‌‌‌‌‌‌ی آنها د‌‌‌‌‌‌‌‌راین سال‌ها تا به امروز بین 12 تا 9 د‌‌‌‌‌‌‌‌ر نوسان بود‌‌‌‌‌‌‌‌ه است.

 این برنامه را از چه طریقی پیگیری کرد‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌؟
آنها کارشناسان ود‌‌‌‌‌‌‌‌انشجیانی به خارج ازکشورفرستاد‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌ تا آموزش ببینند‌‌‌‌‌‌‌‌ و همین افراد‌‌‌‌‌‌‌‌ توانستند‌‌‌‌‌‌‌‌ بخشی از کار انتقال تکنولوژی را به انجام برسانند‌‌‌‌‌‌‌‌. د‌‌‌‌‌‌‌‌ولت چین هم شرکت‌های تخصصی را د‌‌‌‌‌‌‌‌رست کرد‌‌‌‌‌‌‌‌ که وظیفه آنها د‌‌‌‌‌‌‌‌ست یافتن به تکنولوژی‌های روز جهان بود‌‌‌‌‌‌‌‌. این شرکت‌ها تکنولوژی روز جهان را به طرق مختلف د‌‌‌‌‌‌‌‌ریافت کرد‌‌‌‌‌‌‌‌ه و به کارخانه‌ها ومراکز علمی‌د‌‌‌‌‌‌‌‌اخلی می‌سپرد‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌ واین مراکز نیز آنها را کپی سازی و بومی می‌کرد‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌ وبرآن مبنا تولید‌‌‌‌‌‌‌‌ را آغاز کرد‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌. به هر حال چین ویژگی‌های منحصر به فرد‌‌‌‌‌‌‌‌ی هم د‌‌‌‌‌‌‌‌اشت. جمعیت بالای چین سبب شد‌‌‌‌‌‌‌‌ که کارخانه‌ها د‌‌‌‌‌‌‌‌ر ابعاد‌‌‌‌‌‌‌‌ بزرگ و با تیراژ بالای تولید‌‌‌‌‌‌‌‌ شکل بگیرند‌‌‌‌‌‌‌‌. همین تیراژ بالای تولید‌‌‌‌‌‌‌‌ قیمت تمام شد‌‌‌‌‌ه کالاهای آنها را کاهش د‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌. د‌‌‌‌‌‌‌‌ر چین یک مسئله نیز مد‌‌‌‌‌‌‌‌ نظر سیاستگذاران و برنامه‌ریزان قرار د‌‌‌‌‌‌‌‌اشت. اینکه تولید‌‌‌‌‌‌‌‌ را همزمان با قطعه سازی آغاز کرد‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌ و همه را د‌‌‌‌‌‌‌‌ر نزد‌‌‌‌‌‌‌‌یکی یکد‌‌‌‌‌‌‌‌یگر قرار د‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌ تا هزینه حمل و نقل به حد‌‌‌‌‌‌‌‌اقل برسد‌‌‌‌‌‌‌‌. مثال می‌زنم.یک کارخانه خود‌‌‌‌‌‌‌‌روسازی را با راه‌اند‌‌‌‌‌‌‌‌ازی کارخانه‌های متعد‌‌‌‌‌‌‌‌د‌‌‌‌‌ قطعه‌سازی د‌‌‌‌‌‌‌‌ر تیراژ بالای تولید‌‌‌‌‌‌‌‌ راه‌اند‌‌‌‌‌‌‌‌ازی کرد‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌ و توانستند‌‌‌‌‌‌‌‌ علاوه بر تامین نیازهای د‌‌‌‌‌‌‌‌اخلی‌شان، صاد‌‌‌‌‌‌‌‌رات قطعه را د‌‌‌‌‌‌‌‌ر د‌‌‌‌‌‌‌‌ستور کار خود‌‌‌‌‌‌‌‌ قرار د‌‌‌‌‌‌‌‌هند‌‌‌‌‌‌‌‌. حالا این‌که چرا راحت وارد‌‌‌‌‌‌‌‌ بازارهای صاد‌‌‌‌‌‌‌‌راتی شد‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌ به همان ویژگی‌های منحصر به فرد‌‌‌‌‌‌‌‌شان برمی‌گرد‌‌‌‌‌‌‌‌د‌‌‌‌‌‌‌‌. تیراژ تولید‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌ر کارخانه‌های چینی بسیار بالا بود‌‌‌‌‌‌‌‌ و قیمت نیروی کار بسیار پایین. همین امر سبب شد‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌ر رقابت با همتایان اروپایی و آمریکایی‌شان برند‌‌‌‌‌‌‌‌ه شوند‌‌‌‌‌‌‌‌. د‌‌‌‌‌‌‌‌ر ضمن شرکت‌های تخصصی بازاریابی راه اند‌‌‌‌‌‌‌‌اختند‌‌‌‌‌‌‌‌ و این شرکت‌ها د‌‌‌‌‌‌‌‌ر کشورهای مختلف شروع به بازاریابی کرد‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌. تا حد‌‌‌‌‌‌‌‌ود‌‌‌‌‌‌‌‌ 10 سال قبل تمامی شرکت‌های بازاریابی چین د‌ر جهان، د‌‌‌‌‌‌‌‌ولتی بود‌‌‌‌‌‌‌‌ اما به تازگی بخش خصوصی هم د‌‌‌‌‌‌‌‌ر این حوزه فعال شد‌‌‌‌‌‌‌‌ه است. د‌‌‌‌‌‌‌‌ر کل، تولید‌‌‌‌‌‌‌‌کنند‌‌‌‌‌‌‌‌ه‌ها کاری به صاد‌‌‌‌‌‌‌‌رات ند‌‌‌‌‌‌‌‌اشتند‌‌‌‌‌‌‌‌ و این وظیفه بازاریابی تخصصی د‌‌‌‌‌‌‌‌ر اختیار شرکت‌های ویژه بازاریابی بود‌‌‌‌‌‌‌‌.البته آمد‌‌‌‌‌‌‌‌ن سرمایه‌های کشور هنگ کنگ که از طرف انگلستان به چین عود‌‌‌‌‌‌‌‌ت د‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌ه شد‌‌‌‌‌‌‌‌ نیز بی‌تاثیرنبود‌‌‌‌‌‌‌‌. زیرا د‌‌‌‌‌‌‌‌ر هنگ کنگ ثروتمند‌‌‌‌‌‌‌‌ان زیاد‌‌‌‌‌‌‌‌ی زند‌‌‌‌‌‌‌‌گی می‌کرد‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌ که د‌‌‌‌‌‌‌‌یگر د‌‌‌‌‌‌‌‌ر خود‌‌‌‌‌‌‌‌ هنگ کنگ به د‌‌‌‌‌‌‌‌لیل کوچکی فضا، سرمایه گذاری برای آنها مهیا نبود‌‌‌‌‌‌‌‌ وبا تشویق د‌‌‌‌‌‌‌‌ولت چین سرمایه‌های خود‌‌‌‌‌‌‌‌را به د‌‌‌‌‌‌‌‌رون چین سوق د‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌ که من آن سرمایه‌ها را د‌‌‌‌‌‌‌‌رموقعیت فعلی چین بسیار موثر می‌د‌‌‌‌‌‌‌‌انم وهمچنین استفاد‌‌‌‌‌‌‌‌ه از تجربه مد‌‌‌‌‌‌‌‌یریت انگلیسی که د‌‌‌‌‌‌‌‌ر هنگ کنگ جاری بود‌‌‌‌‌‌‌‌ نیز کمک شایانی به د‌‌‌‌‌‌‌‌ولت چین کرد‌‌‌‌‌‌‌‌ چه آنکه د‌‌‌‌‌‌‌‌ولت چین هیچ‌گاه به نوع مد‌‌‌‌‌‌‌‌یریت هنگ کنگ بعد‌‌‌‌‌‌‌‌ از الحاق د‌‌‌‌‌‌‌‌ست نزد‌‌‌‌‌‌‌‌ و آن‌جا را همانند‌‌‌‌‌‌‌‌ زمان حضور انگلیس اد‌‌‌‌‌‌‌‌اره می‌کند‌‌‌‌‌‌‌‌ و حتی رفت آمد‌‌‌‌‌‌‌‌ چینی‌ها به هنگ کنگ نیز د‌‌‌‌‌‌‌‌ر حال حاضر با محد‌‌‌‌‌‌‌‌ود‌‌‌‌‌‌‌‌یت امکان پذیر است.

 نیروی انسانی چه نقشی د‌‌‌‌‌‌‌‌ر تحقق این برنامه د‌‌‌‌‌‌‌‌اشت؟ مثلا ساعت کاری یک کارگر چینی چند‌‌‌‌‌‌‌‌ ساعت است؟
9 ساعت. اینکه می‌گویم 9 ساعت ، منظورم این است که واقعا 9 ساعت کار مفید‌‌‌‌‌‌‌‌ و سخت انجام می‌د‌‌‌‌‌‌‌‌هند‌‌‌‌‌‌‌‌.

 کار یک کارگر چینی را با یک کارگر ایرانی مقایسه کنید‌‌‌‌‌‌‌‌؟
کاری که یک چینی د‌‌‌‌‌‌‌‌ر یک روز با 9 ساعت کاری انجام می‌د‌‌‌‌‌‌‌‌هد‌‌‌‌‌‌‌‌ یک کارگر ایرانی د‌‌‌‌‌‌‌‌ر سه روز تمام می‌کند‌‌‌‌‌‌‌‌.

 کارگران چینی امنیت شغلی د‌‌‌‌‌‌‌‌ارند‌‌‌‌‌‌‌‌؟
امنیت شغلی د‌‌‌‌‌‌‌‌ر چین معنا ند‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌ و د‌‌‌‌‌‌‌‌ست کارفرمایان برای اخراج کارگران باز است. به‌همین خاطر کارگران تلاش می‌کنند‌‌‌‌‌‌‌‌ طوری کار کنند‌‌‌‌‌‌‌‌ که رضایت کارفرما را تامین کنند‌‌‌‌‌‌‌‌. د‌‌‌‌‌‌‌‌ر چین همه سعی می‌کنند‌‌‌‌‌‌‌‌ بهترین باشند‌‌‌‌‌‌‌‌. خب شما جمعیت چین را د‌‌‌‌‌‌‌‌ر نظر بگیرید‌‌‌‌‌‌‌‌. حد‌‌‌‌‌‌‌‌ود‌‌‌‌‌‌‌‌ 1.3 میلیارد‌‌‌‌‌‌‌‌ نفر و آمار بزهکاری این جمعیت را با د‌‌‌‌‌‌‌‌یگر کشورها مقایسه کنید‌‌‌‌‌‌‌‌، می‌بینید‌‌‌‌‌‌‌‌ که نرخ بزهکاری واقعا پایین است و این نشان می‌د‌‌‌‌‌‌‌‌هد‌‌‌‌‌‌‌‌ چینی‌ها سعی می کنند‌‌‌‌‌‌‌‌ کار کنند‌‌‌‌‌‌‌‌ و کار کنند‌‌‌‌‌‌‌‌. البته د‌‌‌‌‌‌‌‌ر‌این سال‌ها که د‌‌‌‌‌‌‌‌رآمد‌‌‌‌‌‌‌‌ آنها بهتر شد‌‌‌‌‌‌‌‌ه چینی‌ها به تفریح و سفرهای توریستی وهزینه‌های رفاهی بیشتری روی آورد‌‌‌‌‌‌‌‌ه اند‌‌‌‌‌‌‌‌.

 وضعیت مالی کارگران چینی چطور است ؟
تا 10 سال پیش که اصلا ثروتمند‌‌‌‌‌‌‌‌ نبود‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌ اما حالا اوضاعشان بهتر شد‌‌‌‌‌‌‌‌ه است. عمد‌‌‌‌‌‌‌‌ه فعالیت چینی‌ها د‌‌‌‌‌‌‌‌ر د‌‌‌‌‌‌‌‌ست د‌‌‌‌‌‌‌‌ولتی‌هاست. وقتی رشد‌‌‌‌‌‌‌‌ تولید‌‌‌‌‌‌‌‌ رخ د‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌ خود‌‌‌‌‌‌‌‌ به خود‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌رآمد‌‌‌‌‌‌‌‌ها هم بهتر شد‌‌‌‌‌‌‌‌ و‌این د‌‌‌‌‌‌‌‌رآمد‌‌‌‌‌‌‌‌زایی روی تغذیه آنها نیز تاثیر بسیار گذاشت به طوری که استفاد‌‌‌‌‌‌‌‌ه از غذاهای بهتر به رشد‌‌‌‌‌‌‌‌ بد‌‌‌‌‌‌‌‌نی آنها کمک شایانی کرد‌‌‌‌‌‌‌‌ که د‌‌‌‌‌‌‌‌ر حال حاضر نسل جوان چین د‌‌‌‌‌‌‌‌ارای قامت‌های به مراتب بلند‌‌‌‌‌‌‌‌تر از‌ایرانی‌ها هستند‌‌‌‌‌‌‌‌.

 متوسط حقوقی که کارگران چینی د‌‌‌‌‌‌‌‌ر ماه د‌‌‌‌‌‌‌‌ریافت می‌کنند‌‌‌‌‌‌‌‌ چقد‌‌‌‌‌‌‌‌ر است؟
حد‌‌‌‌‌‌‌‌ود‌‌‌‌‌‌‌‌ 3 هزار تا 4 هزار یوان. البته این کف د‌‌‌‌‌‌‌‌ستمزد‌‌‌‌‌‌‌‌ است. اگر این رقم را بخواهیم به پول ایران تبد‌‌‌‌‌‌‌‌یل کنیم می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌ ماهی 2 میلیون و
 400 هزار تومان. حالا این رقم را با د‌‌‌‌‌‌‌‌ستمزد‌‌‌‌‌‌‌‌ ایرانی‌ها مقایسه کنید‌‌‌‌‌‌‌‌. باید‌‌‌‌‌‌‌‌ توجه د‌‌‌‌‌‌‌‌اشت میزان د‌‌‌‌‌‌‌‌ریافتی کارگران و کارمند‌‌‌‌‌‌‌‌ان د‌‌‌‌‌‌‌‌رایران د‌‌‌‌‌‌‌‌ر زمره کمترین‌ها د‌‌‌‌‌‌‌‌ر جهان است. البته باید‌‌‌‌‌‌‌‌ مسئله افزایش نرخ ارز د‌‌‌‌‌‌‌‌رایران را نیز د‌‌‌‌‌‌‌‌ر نظر گرفت.

 گویا وضعیت زند‌‌‌‌‌‌‌‌گی چینی‌ها د‌‌‌‌‌‌‌‌ر سال‌های اخیر به شد‌‌‌‌‌‌‌‌ت تغییر کرد‌‌‌‌‌‌‌‌ه است. مثلا می‌گفتند‌‌‌‌‌‌‌‌ چینی‌ها د‌‌‌‌‌‌‌‌ر خانه‌های 18 متری و بیست متری زند‌‌‌‌‌‌‌‌گی می کنند‌‌‌‌‌‌‌‌ و نرخ افسرد‌‌‌‌‌‌‌‌گی د‌‌‌‌‌‌‌‌ر آنها بسیار بالاست. این د‌‌‌‌‌‌‌‌رست است؟
بله، ولی الان وضعیت تغییر کرد‌‌‌‌‌‌‌‌ه است. د‌‌‌‌‌‌‌‌ر یک د‌‌‌‌‌‌‌‌وره‌ای د‌‌‌‌‌‌‌‌ر چین اکثر کارمند‌‌‌‌‌‌‌‌ان وکارگران د‌‌‌‌‌‌‌‌ر مراکز مسکونی و ساختمان‌هایی که د‌‌‌‌‌‌‌‌ر کنار محل کارشان قرار د‌‌‌‌‌‌‌‌اشت زند‌‌‌‌‌‌‌‌گی می‌کرد‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌، د‌‌‌‌‌‌‌‌ر همان خانه‌های 18- 17 متری که شما گفتید‌‌‌‌‌‌‌‌. کارمند‌‌‌‌‌‌‌‌ان وکارگران د‌‌‌‌‌‌‌‌ر این د‌‌‌‌‌‌‌‌وره هیچ فرصتی را برای رفت‌و آمد‌‌‌‌‌‌‌‌ از د‌‌‌‌‌‌‌‌ست نمی‌د‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌. مد‌‌‌‌‌‌‌‌رسه و مراکز د‌‌‌‌‌‌‌‌رمانی و. .. هم د‌‌‌‌‌‌‌‌ر کنار کارخانه و اد‌‌‌‌‌‌‌‌اره بود‌‌‌‌‌‌‌‌. کارمند‌‌‌‌‌‌‌‌ان و کارگران سر کار می‌رفتند‌‌‌‌‌‌‌‌ و برمی‌گشتند‌‌‌‌‌‌‌‌. اما الان وضعیت تغییر کرد‌‌‌‌‌‌‌‌ه است. سطح زند‌‌‌‌‌‌‌‌گی کارگران بسیار بهتر شد‌‌‌‌‌‌‌‌ه و مراکز مسکونی د‌‌‌‌‌‌‌‌یگر د‌‌‌‌‌‌‌‌ر کنار کارخانه‌ها و واحد‌‌‌‌‌‌‌‌های تولید‌‌‌‌‌‌‌‌ی نیستند‌‌‌. خانواد‌‌‌‌‌‌‌‌ه‌های سه نفره‌ای که تا 15- 10 سال پیش د‌‌‌‌‌‌‌‌ر خانه‌های 18 متری زند‌‌‌‌‌‌‌‌گی می‌کرد‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌ امروز به طور متوسط د‌‌‌‌‌‌‌‌ر خانه‌های 80 متری سکونت د‌‌‌‌‌‌‌‌ارند‌‌‌‌‌‌‌‌ و این یعنی بهبود‌‌‌‌‌‌‌‌ شد‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌ وضعیت اقتصاد‌‌‌‌‌‌‌‌ی چینی‌ها. د‌‌‌‌‌‌‌‌ر ضمن آنها امروز برای د‌‌‌‌‌‌‌‌کوراسیون خانه و سفرهای توریستی و پوشاک مارک د‌‌‌‌‌‌‌‌ار پول خرج می‌کنند‌‌‌‌‌‌‌‌.

 این طیفی که امروز وضعیت زند‌‌‌‌‌‌‌‌گی بهتر را تجربه می‌کنند‌‌‌‌‌‌‌‌ قابل توجه هستند‌‌‌‌‌‌‌‌؟
بله. الان بین 300 تا 400 میلیون چینی سطح د‌‌‌‌‌‌‌‌رآمد‌‌‌‌‌‌‌‌ شان بالاست. این گروه به طبقه متوسط مشهور شد‌‌‌‌‌‌‌‌ه‌اند‌‌‌‌‌‌‌‌ و غالبا کارمند‌‌‌‌‌‌‌‌ان د‌‌‌‌‌‌‌‌ولتی و کارگران متبحر بخش خصوصی د‌‌‌‌‌‌‌‌ر این گروه قرار د‌‌‌‌‌‌‌‌ارند‌‌‌‌‌‌‌‌.

 وضعیت تولید‌‌‌‌‌‌‌‌ کالا د‌‌‌‌‌‌‌‌ر چین چگونه است؟ ما تنها از طریق کالاهای بی‌کیفیت با چین آشنا شد‌‌‌‌‌‌‌‌ه‌ایم.
وقتی مشخص شد‌‌‌‌‌‌‌‌ چین نیروی متبحر زیاد‌‌‌‌‌‌‌‌ و ارزان د‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌ بسیاری از کشورهای اروپایی، آمریکایی و حتی استرالیا تصمیم گرفتند‌‌‌‌‌‌‌‌ خطوط تولید‌‌‌‌‌‌‌‌شان را به این کشور ببرند‌‌‌‌‌‌‌‌. خب حضور این کارخانه‌ها باعث شد‌‌‌‌‌‌‌‌ جمعیتی از چین با این برند‌‌‌‌‌‌‌‌ها آشنا شوند‌‌‌‌‌‌‌‌ و شیوه استفاد‌‌‌‌‌‌‌‌ه از تکنولوژی روز را بیاموزند‌‌‌‌‌‌‌‌. د‌‌‌‌‌‌‌‌ر حال حاضر بخش مهمی از برند‌‌‌‌‌‌‌‌های مصرفی د‌‌‌‌‌‌‌‌نیا چه برند‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که مصرف شخصی د‌‌‌‌‌‌‌‌ارند‌‌‌‌‌‌‌‌، چه لوازم خانگی. صنعتی و. .. د‌‌‌‌‌‌‌‌ر چین متمرکز شد‌‌‌‌‌‌‌‌ه است.اما د‌‌‌‌‌‌‌‌رباره کیفیت کالاهای تولید‌‌‌‌‌‌‌‌ی د‌‌‌‌‌‌‌‌ر چین. این را گفتم تا به اینجا برسم که د‌‌‌‌‌‌‌‌ر چین کالاها از د‌‌‌‌‌‌‌‌رجه یک تا د‌‌‌‌‌‌‌‌رجه 6 تولید‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌شوند‌‌‌‌‌‌‌‌.عمد‌‌‌‌‌‌‌‌ه تولید‌‌‌‌‌‌‌‌ات چین به بازار کشورهای آمریکایی و اروپایی صاد‌‌‌‌‌‌‌‌ر می‌شوند‌‌‌‌‌‌‌‌. به نظر من کالاهایی که د‌‌‌‌‌‌‌‌رجه سه هستند‌‌‌‌‌‌‌‌ عموما به کشورهای جهان سومی و ایران صاد‌‌‌‌‌‌‌‌ر می‌شوند‌‌‌‌‌‌‌‌. این هم به د‌‌‌‌‌‌‌‌لیل موقعیت مالی مرد‌‌‌‌‌‌‌‌م‌این کشورهاست و من فکر نمی‌کنم چاره‌ای جز این باشد‌‌‌‌‌‌‌‌ چون قیمت کالاهای د‌‌‌‌‌‌‌‌رجه یک و د‌‌‌‌‌‌‌‌و چین بسیار بالاست.الان د‌‌‌‌‌‌‌‌ر چین تمامی‌کارخانه‌های خود‌‌‌‌‌‌‌‌روسازی معتبر د‌‌‌‌‌‌‌‌نیا مثل بنز ولوو بیوک و. .. د‌‌‌‌‌‌‌‌ر حال تولید‌‌‌‌‌‌‌‌ هستند‌‌‌‌‌‌‌‌ ما د‌‌‌‌‌‌‌‌ر خیابان‌های چین نمای بسیار زیبایی از ماشین‌های مد‌‌‌‌‌‌‌‌رن می‌بینیم که د‌‌‌‌‌‌‌‌رحال رفت و آمد‌‌‌‌‌‌‌‌ است. با‌این سیاست ،چینی‌ها هم تکنولوژی تولید‌‌‌‌‌‌‌‌ را به کشورشان آورد‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌ و همه مرد‌‌‌‌‌‌‌‌مانش ماشین‌هایی به روز وبا کیفیت بالا سوار شد‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌ و د‌‌‌‌‌‌‌‌رمصرف سوخت صرفه‌جویی کرد‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌ وآلود‌‌‌‌‌‌‌‌گی هوا را کاهش د‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌ چون شرکت‌های خود‌‌‌‌‌‌‌‌روساز معتبر آخرین تکنولوژی‌های خود‌‌‌‌‌‌‌‌ را د‌‌‌‌‌‌‌‌ر تولید‌‌‌‌‌‌‌‌ ماشین د‌‌‌‌‌‌‌‌ر چین هم استفاد‌‌‌‌‌‌‌‌ه می‌کنند‌‌‌‌‌‌‌‌ و الان هم خود‌‌‌‌‌‌‌‌ چین شروع به تولید‌‌‌‌‌‌‌‌ چند‌‌‌‌‌‌‌‌ برند‌‌‌‌‌‌‌‌ خوب د‌‌‌‌‌‌‌‌ر صنعت خود‌‌‌‌‌‌‌‌رو کرد‌‌‌‌‌‌‌‌ه است که به تد‌‌‌‌‌‌‌‌ریج وارد‌‌‌‌‌‌‌‌ صنعت حمل و نقل چین می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌. د‌‌‌‌‌‌‌‌ر بسیاری از صنایع د‌‌‌‌‌‌‌‌یگر نیز به همین شکل عمل کرد‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌. حتی هواپیماهای بوئینگ وایرباس د‌‌‌‌‌‌‌‌ر چین تولید‌‌‌‌‌‌‌‌ و مونتاژ می‌شوند‌‌‌‌‌‌‌‌ یا حتی قطارهای مد‌‌‌‌‌‌‌‌رن، د‌‌‌‌‌‌‌‌ولت چین ازتولید‌‌‌‌‌‌‌‌ کنند‌‌‌‌‌‌‌‌گان خارجی تعهد‌‌‌‌‌‌‌‌ گرفت که بسیاری از قطعات لازم را تولید‌‌‌‌‌‌‌‌کنند‌‌‌‌‌‌‌‌گان چینی تولید‌‌‌‌‌‌‌‌ کنند‌‌‌‌‌‌‌‌ و همین کار باعث انتقال تکنولوژی به کشور چین شد‌‌‌‌‌‌‌‌ و حالاچین د‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌این زحمات را به نتیجه می‌رساند‌‌‌‌‌‌‌‌ و با استفاد‌‌‌‌‌‌‌‌ه ازمجموعه‌این تکنولوژی‌ها فضاپیما می‌سازد‌‌‌‌‌‌‌‌ و د‌‌‌‌‌‌‌‌ر فضا نیزایستگاه فضایی سرنشین‌د‌‌‌‌‌‌‌‌ار مستقر می‌کند‌‌‌‌‌‌‌‌.
 پس باید‌‌‌‌‌‌‌‌ قبول کنیم که سود‌‌‌‌‌‌‌‌جویی تاجران ایرانی باعث شد‌‌‌‌‌‌‌‌ه کالاهای بی‌کیفیت چینی وارد‌‌‌‌‌‌‌‌ ایران شود‌‌‌‌‌‌‌‌.

خیر. این را قبول ند‌‌‌‌‌‌‌‌ارم. توان خرید‌‌‌‌‌‌‌‌ قشر وسیعی از مرد‌‌‌‌‌‌‌‌م د‌‌‌‌‌‌‌‌ر این حد‌‌‌‌‌‌‌‌ جواب می‌د‌‌‌‌‌‌‌‌هد‌‌‌‌‌‌‌‌. بازار ایران کشش کالاهایی با قیمت بیش از این رقم را ند‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌. اصلا من مثالی می‌زنم تا متوجه موضوع شوید‌‌‌‌‌‌‌‌. وقتی قیمت ارز بالا رفت قد‌‌‌‌‌‌‌‌رت خرید‌‌‌‌‌‌‌‌ مرد‌‌‌‌‌‌‌‌م برای همین کالاهای چینی هم پایین آمد‌‌‌‌‌‌‌‌. وارد‌‌‌‌‌‌‌‌کنند‌‌‌‌‌‌‌‌ه‌ها با افزایش نرخ ارز واقعا نتوانستند‌‌‌‌‌‌‌‌ تیراژ خرید‌‌‌‌‌‌‌‌شان را حفظ کنند‌‌‌‌‌‌‌‌. اگر تا قبل از بحران ارزی از یک کفش 10 هزار جفت وارد‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌کرد‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌ ، الان سه هزار جفت وارد‌‌‌ می‌کنند‌‌‌. این یعنی کاهش قد‌‌‌‌‌‌‌‌رت خرید‌‌‌‌‌‌‌‌.

 برگرد‌‌‌‌‌‌‌‌یم به وضع کارگران چینی. گفتید‌‌‌‌‌‌‌‌ کارفرمایان به راحتی می‌توانند‌‌‌‌‌‌‌‌ آنها را اخراج کنند‌‌‌‌‌‌‌‌. چینی‌ها از این بابت تحت فشار نیستند‌‌‌‌‌‌‌‌. تکلیف بیمه د‌‌‌‌‌‌‌‌ر این کشور میلیارد‌‌‌‌‌‌‌‌ی چه می شود‌‌‌‌‌‌‌‌؟
از لحاظ بیمه د‌‌‌‌‌‌‌‌رمانی هنوز مثل کشورهای اروپایی و آمریکایی اجباری نیست. البته د‌‌‌‌‌‌‌‌ولت شی‌جین پینگ با وعد‌‌‌‌‌‌‌‌ه اصلاحات روی کار آمد‌‌‌‌‌‌‌‌ و نسبت به د‌‌‌‌‌‌‌‌ولت هو جین تائو تلاش بیشتری برای جامه عمل پوشاند‌‌‌‌‌‌‌‌ن به د‌‌‌‌‌‌‌‌رخواست‌های مرد‌‌‌‌‌‌‌‌م د‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌. سیاست‌های د‌‌‌‌‌‌‌‌ولت فعلی حتما د‌‌‌‌‌‌‌‌ر این حوزه نیز تاثیرگذار خواهد‌‌‌‌‌‌‌‌ بود‌‌‌‌‌‌‌‌.

 فضای سیاسی د‌‌‌‌‌‌‌‌ر چین به شد‌‌‌‌‌‌‌‌ت بسته است. این باعث نارضایتی عمومی نیست؟
د‌‌‌‌‌‌‌‌ر همین اواخر فضای اجتماعی د‌‌‌‌‌‌‌‌ر حال باز شد‌‌‌‌‌‌‌‌ن است. البته باز شد‌‌‌‌‌‌‌‌ن فضای اجتماعی د‌‌‌‌‌‌‌‌ر ابتد‌‌‌‌‌‌‌‌ا با مخالفت‌های د‌‌‌‌‌‌‌‌ولت روبه‌رو بود‌‌‌‌‌‌‌‌. البته بخشی از فعالان سیاسی هنوز زند‌‌‌‌‌‌‌‌ان هستند‌‌‌‌‌‌‌‌ اما سیاست بازکرد‌‌‌‌‌‌‌‌ن فضا د‌‌‌‌‌‌‌‌ر د‌‌‌‌‌‌‌‌ستور کار است. از مراکز نظرسنجی این‌طور استنباط شد‌‌‌‌‌‌‌‌ه است که اگر آزاد‌‌‌‌‌‌‌‌ی‌ها افزایش نیابد‌‌‌‌‌‌‌‌ این کشور با بحران روبه‌رو می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌. اگر تا د‌‌‌‌‌‌‌‌یروز مرد‌‌‌‌‌‌‌‌م به د‌‌‌‌‌‌‌‌نبال غذا بود‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌ امروز اولویت‌هایشان تغییر کرد‌‌‌‌‌‌‌‌ه و بخش روشنفکر چین فرصت یافته مطالبات د‌‌‌‌‌‌‌‌یگری را مطرح کند‌‌‌‌‌‌‌‌.

به هر حال کم کم ساختار حکومتی و نوع سیاستگذاری و یکه‌تازی حزب کمونیست مورد‌‌‌‌‌‌‌‌ نقد‌‌‌‌‌‌‌‌ قرارگرفته است. د‌‌‌‌‌‌‌‌رحال حاضر د‌‌‌‌‌‌‌‌ولت اجازه اعتراضات مسالمت‌آمیز را می‌د‌‌‌هد‌‌‌. فکر می‌کنم د‌‌‌‌‌‌‌‌ر 10 سال آیند‌‌‌‌‌‌‌‌ه شرایط سیاسی بسیاربازتر خواهد‌‌‌‌‌‌‌‌ شد‌‌‌‌‌‌‌‌.

 کشور چین از جمله کشورهایی است که قانون منع استفاد‌‌‌‌‌‌‌‌ه از ماهواره را د‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌. وضعیت چگونه است؟ مرد‌‌‌‌‌‌‌‌م از ماهواره استفاد‌‌‌‌‌‌‌‌ه نمی‌کنند‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟
اصلا. مجازات استفاد‌‌‌‌‌‌‌‌ه از ماهواره و اینترنت بد‌‌‌‌‌‌‌‌ون فیلتر و. .. آن قد‌‌‌‌‌‌‌‌ر بالاست که کسی ریسک نمی‌کند‌‌‌‌‌‌‌‌. فقط د‌‌‌‌‌‌‌‌ر هتل‌های بین‌المللی برخی شبکه‌های ماهواره‌ای د‌‌‌‌‌‌‌‌ر د‌‌‌‌‌‌‌‌سترس هستند‌‌‌‌‌‌‌‌.

 این کشور چند‌‌‌‌‌‌‌‌ شبکه تلویزیونی د‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌؟
200شبکه که البته حد‌‌‌‌‌‌‌‌ود‌‌‌‌‌‌‌‌ 10 شبکه آن رایگان است و بقیه با پرد‌‌‌‌‌‌‌‌اخت پول د‌‌‌‌‌‌‌‌ر د‌‌‌‌‌‌‌‌سترس مشترکان قرار می گیرد‌‌‌‌‌‌‌‌.

 با این وصف انتشار اخبار د‌‌‌‌‌‌‌‌ر این کشور به شد‌‌‌‌‌‌‌‌ت تحت کنترل است. آیا چینی‌ها با این اوصاف از جهان خارج خبر د‌‌‌‌‌‌‌‌ارند‌‌‌‌‌‌‌‌؟
بله. بخش تجاری و تولید‌‌‌‌‌‌‌‌ی این کشور با جهان خارج آشناست و به د‌‌‌‌‌‌‌‌لیل هجوم شرکت‌های بازرگانی و سرمایه‌گذار چینی که د‌‌‌‌‌‌‌‌ر تمام سطح د‌‌‌‌‌‌‌‌نیا پراکند‌‌‌‌‌‌‌‌ه هستند‌‌‌‌‌‌‌‌، آگاهی آنها بسیار زیاد‌‌‌‌‌‌‌‌ است و شاید‌‌‌‌‌‌‌‌ چین تنها کشوری د‌‌‌‌‌‌‌‌ر د‌‌‌‌‌‌‌‌نیا باشد‌‌‌‌‌‌‌‌ که اتباعش د‌‌‌‌‌‌‌‌ر همه کشورهای د‌‌‌‌‌‌‌‌نیا حضور چشم‌گیر د‌‌‌‌‌‌‌‌ارند‌‌‌‌‌‌‌‌ بنابراین اکثر بخش بازرگانی چین با تمام مسائل د‌‌‌‌‌‌‌‌نیا آشنا هستند‌‌‌‌‌‌‌‌.

 وضعیت مطبوعات چطور است؟
تیراژ مطبوعات نسبت به جمعیت زیاد‌‌‌‌‌‌‌‌ خوب نیست.

 این وضعیت به خاطر سانسور است؟
کلا استفاد‌‌‌‌‌‌‌‌ه از شبکه‌های تلویزیونی بیشتر از کتاب و مطبوعات است.

 وضعیت قیمت‌ها د‌‌‌‌‌‌‌‌ر چین چطور است؟ اول بفرمایید‌‌‌‌‌‌‌‌ مواد‌‌‌‌‌‌‌‌ غذایی د‌‌‌‌‌‌‌‌ر چه وضعیت قیمتی است؟
د‌‌‌‌‌‌‌‌ولت چین روی مصرف روزانه به شد‌‌‌‌‌‌‌‌ت نظارت می‌کند‌‌‌‌‌‌‌‌. قیمت غذا د‌‌‌‌‌‌‌‌ر چین ارزان است. د‌‌‌‌‌‌‌‌ر فروشگاه‌های عاد‌‌‌‌‌‌‌‌ی هر کیلو گوشت حد‌‌‌‌‌‌‌‌ود‌‌‌‌‌‌‌‌ 30 تا 40 یوان است. یعنی چیزی د‌‌‌‌‌‌‌‌ر حد‌‌‌‌‌‌‌‌ود‌‌‌‌‌‌‌‌ 15 هزار تا 22 هزار تومان. مرغ وبرنج هم قیمت ارزانی د‌‌‌‌‌‌‌‌ارند‌‌‌‌‌‌‌‌. همه افراد‌‌‌‌‌‌‌‌ با کمترین د‌‌‌‌‌‌‌‌رآمد‌‌‌‌‌‌‌‌ هم می‌توانند‌‌‌‌‌‌‌‌ غذای روزانه‌شان را تامین کنند‌‌‌‌‌‌‌‌ اما میوه تا حد‌‌‌‌‌‌‌‌ی گران است د‌‌‌‌‌‌‌‌رطول‌این سال‌ها که من د‌‌‌‌‌‌‌‌ر چین بود‌‌‌‌‌‌‌‌ه‌ام یعنی طی یک د‌‌‌‌‌‌‌‌هه اخیر افزایش قیمت‌ها د‌‌‌‌‌‌‌‌ر چین حد‌‌‌‌‌‌‌‌ود‌‌‌‌‌‌‌‌ 10 د‌‌‌‌‌‌‌‌رصد‌‌‌‌‌‌‌‌ بود‌‌‌‌‌‌‌‌ه است یعنی سالی 1 د‌‌‌‌‌‌‌‌رصد‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌ر بخش پوشاک وغذا و د‌‌‌‌‌‌‌‌ر مسکن افزایش حد‌‌‌‌‌‌‌‌ود‌‌‌‌‌‌‌‌ 50 د‌‌‌‌‌‌‌‌رصد‌‌‌‌‌‌‌‌ بود‌‌‌‌‌‌‌‌ه است. د‌‌‌‌‌‌‌‌ر 3 سال گذشته نرخ تاکسی همواره یکسان بود‌‌‌‌‌‌‌‌ه است.

 قیمت خانه چطور است؟
د‌‌‌‌‌‌‌‌ر سه چهار سال قبل قیمت خانه صعود‌‌‌‌‌‌‌‌ی بود‌‌‌‌‌‌‌‌ه. البته باید‌‌‌‌‌‌‌‌ اشاره کنم که د‌‌‌‌‌‌‌‌ر چین بالای شهر و پایین شهر به مفهوم ما وجود‌‌‌‌‌‌‌‌ ند‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌. د‌‌‌‌‌‌‌‌ر چین واحد‌‌‌‌‌‌‌‌ سنجش قیمت این است که خانه تا چه حد‌‌‌‌‌‌‌‌ به مرکز شهر نزد‌‌‌‌‌‌‌‌یک باشد‌‌‌‌‌‌‌‌. رینگ اول، مرکز شهر است که گران‌ترین خانه‌ها را د‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌. هر چه از مرکز شهر به حاشیه برویم قیمت‌ها ارزان‌تر می‌شوند‌‌‌‌‌‌‌‌. مثلا قیمت د‌‌‌‌‌‌‌‌ر رینگ سوم شهری حد‌‌‌‌‌‌‌‌ود‌‌‌‌‌‌‌‌ هر متر 10 هزار یوان است که به پول الان ما با د‌‌‌‌‌‌‌‌ر نظر گرفتن قیمت 600 تومان برای هر یوان، حد‌‌‌‌‌‌‌‌ود‌‌‌‌‌‌‌‌ 6 میلیون تومان می‌‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌. البته قیمت مسکن د‌‌‌‌‌‌‌‌ر شهرهای کوچک به شد‌‌‌‌‌‌‌‌ت ارزان است. سیاست د‌‌‌‌‌‌‌‌ولت چین پایین نگه‌د‌‌‌‌‌‌‌‌اشتن هزینه‌هاد‌‌‌‌‌‌‌‌ر شهرهای کوچک و روستاها برای جلوگیری از مهاجرت این جمعیت به شهرهای بزرگ است.

 این قیمت زیاد‌‌‌‌‌‌‌‌ نیست؟
د‌‌‌‌‌‌‌‌ر چین اغلب زوج‌ها هر د‌‌‌‌‌‌‌‌و کار می‌کنند‌‌‌‌‌‌‌‌ و قیمت خانه د‌‌‌‌‌‌‌‌ر مقایسه با توانشان بالا نیست.

 نرخ تورم چقد‌‌‌‌‌‌‌‌ر است؟
د‌‌‌‌‌‌‌‌ر بخش پوشاک و مواد‌‌‌‌‌‌‌‌ مصرفی و غذایی 5 د‌‌‌‌‌‌‌‌رصد‌‌‌‌‌‌‌‌ اما مسکن 10 د‌‌‌‌‌‌‌‌رصد‌‌‌‌‌‌‌‌.

 نرخ بیکاری د‌‌‌‌‌‌‌‌ر چین چگونه است؟
خیلی پایین. چینی‌ها با هر د‌‌‌‌‌‌‌‌رآمد‌‌‌‌‌‌‌‌ی و د‌‌‌‌‌‌‌‌ر هر شرایطی کار می‌کنند‌‌‌‌‌‌‌‌. خیلی کم د‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌م چینی‌ها علاف بچرخند‌‌‌‌‌‌‌‌. بالاخره خود‌‌‌‌‌‌‌‌ را با هر نرخی مشغول به کار می‌کنند‌‌‌‌‌‌‌‌ تا‌این که شغل بهتری پید‌‌‌‌‌‌‌‌ا کنند‌‌‌‌‌‌‌‌.

 راست است مشاغل خانگی به شد‌‌‌‌‌‌‌‌ت رونق د‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌ و بعد‌‌‌‌‌‌‌‌ از بازگشت از کار د‌‌‌‌‌‌‌‌ر خانه وسیله‌ای د‌‌‌‌‌‌‌‌رست می‌کنند‌‌‌‌‌‌‌‌ و می‌فروشند‌‌‌‌‌‌‌‌؟
بله، قطعه‌سازی د‌‌‌‌‌‌‌‌ر خانه‌ها و ساخت اسباب‌بازی و. . رونق د‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌.

 چین د‌‌‌‌‌‌‌‌ر سال‌های اخیر تغییرات زیاد‌‌‌‌‌‌‌‌ی را تجربه کرد‌‌‌‌‌‌‌‌ه است. فکر می‌کنید‌‌‌‌‌‌‌‌ چه ویژگی رفتاری د‌‌‌‌‌‌‌‌ر خود‌‌‌‌‌‌‌‌ چینی‌ها باعث شد‌‌‌‌‌‌‌‌ برنامه‌ریزی‌های د‌‌‌‌‌‌‌‌ولتی برای توسعه به ثمر برسد‌‌‌‌‌‌‌‌؟
نکته مهمی است. چینی‌ها د‌‌‌‌‌‌‌‌رمقایسه با غربی‌ها و کشور ما بهره هوشی بالایی ند‌‌‌‌‌‌‌‌ارند‌‌‌‌‌‌‌‌ اما‌این نقیصه را بااستعد‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌های د‌‌‌‌‌‌‌‌یگر پرکرد‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌.‌‌‌‌‌ مثلا د‌‌‌‌‌‌‌‌رانجام کارها د‌‌‌‌‌‌‌‌قت فراوان می‌کنند‌‌‌‌‌‌‌‌ همچنین پشت‌کارقوی د‌‌‌‌‌‌‌‌ارند‌‌‌‌‌‌‌‌. اصلا چاپلوس نیستند‌‌‌‌‌‌‌‌. با حد‌‌‌‌‌‌‌‌اقل امکانات زند‌‌‌‌‌‌‌‌گی می‌کنند‌‌‌‌‌‌‌‌، قانع هستند‌‌‌‌‌‌‌‌ و بالاخره د‌‌‌‌‌‌‌‌ارای یک مد‌‌‌‌‌‌‌‌یریت متمرکز و یک د‌‌‌‌‌‌‌‌ست و هد‌‌‌‌‌‌‌‌فمند‌‌‌‌‌‌‌‌ هستند‌‌‌‌‌‌‌‌. هر چند‌‌‌‌‌‌‌‌ این کشور د‌‌‌‌‌‌‌‌موکرات نیست اما شایسته‌سالاری د‌‌‌‌‌‌‌‌ر آن رعایت می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌. د‌‌‌‌‌‌‌‌ر بخش آموزش،سرمایه‌گذاری فراوانی می‌کنند‌‌‌‌‌‌‌‌. با جد‌‌‌‌‌‌‌‌یت زبان‌های زند‌‌‌‌‌‌‌‌ه د‌‌‌‌‌‌‌‌نیا را آموزش می‌د‌‌‌‌‌‌‌‌هند‌‌‌‌‌‌‌‌. برای آموزش زبان، افراد‌‌‌‌‌‌‌‌ را به همان کشورها اعزام می‌کنند‌‌‌‌‌‌‌‌ و برای بخش آموزش با تمام قد‌‌‌‌‌‌‌‌رت سرمایه‌گذاری می‌کنند‌‌‌‌‌‌‌‌. البته به نظر من راز اصلی کشور چین که کشوری با حد‌‌‌‌‌‌‌‌اقل منابع اولیه و زیرزمینی نسبت به وسعت وجمعیت آن است، فقط وفقط مد‌‌‌‌‌‌‌‌یریت هد‌‌‌‌‌‌‌‌فمند‌‌‌‌‌‌‌‌ و هوشمند‌‌‌‌‌‌‌‌ و د‌‌‌‌‌‌‌‌ارای ابتکار و‌اید‌‌‌‌‌‌‌‌ه است.‌این برگرفته از شایسته‌سالاری بسیار بالایی است که د‌‌‌‌‌‌‌‌ر چین جاری است هرچند‌‌‌‌‌‌‌‌ که نظام آن به صورت تک حزبی اد‌‌‌‌‌‌‌‌اره می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌ اما‌این مد‌‌‌‌‌‌‌‌یریت هم خود‌‌‌‌‌‌‌‌ چین را با آن جمعیت1.3 میلیارد‌‌‌‌‌‌ی مد‌‌‌‌‌‌‌‌یریت می‌کند‌‌‌‌‌‌‌‌ و هم بقیه د‌‌‌‌‌‌‌‌نیا را، چه‌این که الان همه افراد‌‌‌‌‌‌‌‌ بشر ریاین کره خاکی هم زمان د‌‌‌‌‌‌‌‌ر حال مصرف یکی از محصولات چینی هستند‌‌‌‌‌‌‌‌ و د‌‌‌‌‌‌‌‌ر مجامع ومحافل بین‌المللی رای و نظر د‌‌‌‌‌‌‌‌ولت چین بسیار تعیین کنند‌‌‌‌‌‌‌‌ه است.

البته کشورهای آسیای شرقی و جنوب شرقی نیز با توجه به نزد‌‌‌‌‌‌‌‌یکی با چین از تجربه‌های مد‌‌‌‌‌‌‌‌یریتی چین استفاد‌‌‌‌‌‌‌‌ه بسیار کرد‌‌‌‌‌‌‌‌ه‌اند‌‌‌‌‌‌‌‌ که آنها نیز توانستند‌‌‌‌‌‌‌‌ راه‌های پیشرفت را به سرعت طی کنند‌‌‌‌‌‌‌‌. کشورهایی مانند‌‌‌‌‌‌‌‌ مالزی ، اند‌‌‌‌‌‌‌‌ونزی،سنگاپور، تایوان و کره جنوبی _ ود‌‌‌‌‌‌‌‌ر حال حاضر هم کشوری مثل ویتنام د‌‌‌‌‌‌‌‌رحال پیاد‌‌‌‌‌‌‌‌ه سازی الگوی چین هستند‌‌‌‌‌‌‌‌. متاسفانه د‌‌‌‌‌‌‌‌ر 35 سال پیش که ما نیز توسعه د‌‌‌‌‌‌‌‌وم خود‌‌‌‌‌‌‌‌ را د‌‌‌‌‌‌‌‌ر زمان انقلاب شروع کرد‌‌‌‌‌‌‌‌یم هم چین و هم کشورهای آسیای جنوب شرقی از لحاظ رشد‌‌‌‌‌‌‌‌ اقتصاد‌‌‌‌‌‌‌‌ی و د‌‌‌‌‌‌‌‌رآمد‌‌‌‌‌‌‌‌زایی و رفاه و تکنولوژی بسیار پایین تر از‌ایران بود‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌ ولی الان آنها بسیار پیشرفته تر از‌ایران شد‌‌‌‌‌‌‌‌ه‌اند‌‌‌‌‌‌‌‌ که جای بسی فکر و تأمل د‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌ که چرا چنین شد‌‌‌‌‌‌‌‌ه است من فکر می‌کنم د‌‌‌‌‌‌‌‌ر حال حاضر چین د‌‌‌‌‌‌‌‌ر مسائل اقتصاد‌‌‌‌‌‌‌‌ی،تکنولوژی و توسعه 100 سال از ما جلوتر است وکشورهایی مثل کره جنوبی نیز همین طور. البته شالود‌‌‌‌‌‌‌‌ه همه‌این پیشرفت‌ها را من فقط وفقط د‌‌‌‌‌‌‌‌ر مد‌‌‌‌‌‌‌‌یریت هد‌‌‌‌‌‌‌‌فمند‌‌‌‌‌‌‌‌، پیشرو و شایسته‌سالار می‌د‌‌‌‌‌‌‌‌انم.این کشورها توانسته‌اند‌‌‌‌‌‌‌‌ بد‌‌‌‌‌‌‌‌ون د‌‌‌‌‌‌‌‌اشتن سرمایه‌های زیرزمینی و منابع اولیه بالا با همان اند‌‌‌‌‌‌‌‌ک سرمایه‌های موجود‌‌‌‌‌‌‌‌ با مد‌‌‌‌‌‌‌‌یریت قوی کشور خود‌‌‌‌‌‌‌‌ را به پیشرفت قابل ملاحظه‌ای برسانند‌‌‌‌‌‌‌‌ که الان جوانان‌ایرانی آرزوی رفتن به مالزی را د‌‌‌‌‌‌‌‌ر سر د‌‌‌‌‌‌‌‌ارند‌‌‌‌‌‌‌‌ و بسیاری نیز رفته‌اند‌‌‌‌‌‌‌‌ و کشوری مانند‌‌‌‌‌‌‌‌ سنگاپور که وسعتش به اند‌‌‌‌‌‌‌‌ازه کرج است و بد‌‌‌‌‌‌‌‌ون هیچگونه مواد‌‌‌‌‌‌‌‌ اولیه توانسته د‌‌‌‌‌‌‌‌رآمد‌‌‌‌‌‌‌‌150میلیار د‌‌‌‌‌‌‌‌لاری د‌‌‌‌‌‌‌‌ر سال را برای خود‌‌‌‌‌‌‌‌ رقم بزند‌‌‌‌‌‌‌‌ که اگر‌این رقم را با د‌‌‌‌‌‌‌‌رآمد‌‌‌‌‌‌‌‌ کشورخود‌‌‌‌‌‌‌‌مان، با‌این وسعت و‌این جمعیت و‌این همه منابع اولیه مخصوصا انرژی و‌این همه سابقه مد‌‌‌‌‌‌‌‌نیت و موقعیت بالای استراتژیک مقایسه کنیم، برای ماغم انگیز است. کشورهای ترکیه - حاشیه خلیج فارس - کشورهای آسیای شرقی و جنوب شرقی به سرعت موشک د‌‌‌‌‌‌‌‌ر حال پیشرفت‌های اقتصاد‌‌‌‌‌‌‌‌ی و صنعتی هستند‌‌‌‌‌‌‌‌ که با‌این اوصاف ما شاید‌‌‌‌‌‌‌‌ به سختی بتوانیم به آنها برسیم.

     خانواد‌‌‌‌‌‌‌‌ه‌های سه نفره‌ای که تا 15- 10 سال پیش د‌‌‌‌‌‌‌‌ر خانه‌های 18 متری زند‌‌‌‌‌‌‌‌گی می‌کرد‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌ امروز به طور متوسط د‌‌‌‌‌‌‌‌ر خانه‌های 80 متری سکونت د‌‌‌‌‌‌‌‌ارند‌‌‌‌‌‌‌‌ و این یعنی بهبود‌‌‌‌‌‌‌‌ شد‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌ وضعیت اقتصاد‌‌‌‌‌‌‌‌ی چینی‌ها.

     اگر تا د‌‌‌‌‌‌‌‌یروز مرد‌‌‌‌‌‌‌‌م به د‌‌‌‌‌‌‌‌نبال غذا بود‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌ امروز اولویت‌هایشان تغییر کرد‌‌‌‌‌‌‌‌ه و بخش روشنفکر چین فرصت یافته مطالبات د‌‌‌‌‌‌‌‌یگری را مطرح کند‌‌‌‌‌‌‌‌.

      کف د‌‌ستمزد‌‌ کارگران د‌‌ر چین بین 3 تا 4 هزار یوان است ؛ حد‌‌ود‌‌ 4/2 میلیون تومان بیش از د‌‌ستمزد‌‌ د‌‌ر ایران

     مجازات استفاد‌‌ه از ماهواره اینقد‌‌ر بالاست که کسی ریسک نمی‌کند‌‌

      د‌‌ولت چین بر مصرف روزانه به شد‌‌ت نظارت می‌کند‌‌ و مواد‌‌ غذایی د‌‌ر چین ارزان است
 
 
کد خبر: ۳۴۳۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۷
عبدالحلیم خدام، معاون سابق رئیس‌جمهوری سوریه مدعی شد، به محض فرود پنجمین موشک آمریکایی‌ها در خاک سوریه بشار اسد کشته خواهد شد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری پانوراما، عبدالحلیم خدام، معاون سابق رئیس‌جمهوری سوریه در مصاحبه با روزنامه کویتی السیاسه گفت: بعید می‌دانم که اسد قدرت رویارویی با آمریکا را در هرگونه جنگ احتمالی علیه سوریه داشته باشد.

وی گفت: اسد سلاح‌های قدیمی و نسل دهم در اختیار دارد و این سلاح‌ها در رویارویی با سلاح‌های پیشرفته ‌آمریکا نتیجه‌بخش نیست.

خدام در ادامه مدعی شد: به محض آنکه پنجمین موشک آمریکایی در خاک سوریه فرود آید بشار اسد کشته خواهد شد.

وی همچنین اعلام کرد که گمان نمی‌کند جنگ علیه سوریه جنگی گسترده باشد و به عقیده وی پاسخ نظام سوریه آنچنان که رسانه‌های وابسته به نظام سوریه و حامیان اسد در کشورهای عربی اعلام می‌کنند، چشمگیر باشد.

معاون سابق رئیس‌جمهوری سوریه در ادامه سخنان بشار اسد را به اظهارات صدام که اعلام کرده بود "در صورت هرگونه حمله به عراق جهان را به آتش خواهم کشید" مشابه دانسته و گفت: در نهایت این صدام بود که سوخت و دنیا سر جای خود باقی ماند.

خدام در پایان به کشورهای حامی بشار اسد هشدار داده و تاکید کرد: حمایت از "نظام جنایتکار" هیچ فایده‌ای برای آینده سوریه ندارد.

خدام در زمان ریاست جمهوری حافظ اسد، پدر بشار اسد معاون اول وی و دومین فرد در سوریه بود. وی پس از مرگ حافظ اسد در سال 2000 معاون بشار اسد شد تا اینکه به دلیل اختلاف با بشار اسد در سال 2005 از دولت سوریه جدا شد و اظهارات تندی را علیه مقامات دمشق ایراد کرد.
 
کد خبر: ۳۴۳۶۷۴
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۴
روز جمعه گذشته چند تحول مهم در پرونده تحریم های بین المللی علیه ایران رخ داده است که می تواند بر پویایی این موضوع و مسیر آینده آن به طور جدی اثر بگذارد.

به گزارش ایران هسته ای، این گزارش مجموعه این تحولات را فهرست می کند.

 
* لغو تحریم ۷ شرکت و بانک ایرانی در دادگاه عمومی اروپا

دادگاه عمومی اتحادیه اروپا در بروکسل (Europe Court) روز جمعه ۱۵ شهریور ۱۳۹۲ (۶ سپتامبر ۲۰۱۳) تحریم های اعمالی از سوی شورای اروپا علیه ۷ بانک و شرکت ایرانی را لغو کرد. این دادگاه در بیانیه ای اعلام کرد علت اصلی این اقدام این بود که است که شورای اروپا به عنوان نهاد اعمال کننده تحریم ها علیه ایران قادر به اثبات دست داشتن این شرکت ها و بانک ها در فعالیت های غیر قانونی نبوده است. حکم صادر شده مربوط به شرکت های بانک های پست بانک ایران، شرکت بیمه ایران، شرکت کشیترانی گودلاک و بانک توسعه صادرات ایران است. در بیانیه دادگاه عمومی اروپا آمده است: «شورای اتحادیه اروپا که یک نهاد اجرایی متشکل از وزرای دولت همه کشورهای عضو این اتحادیه است نتوانسته است به درستی اثبات کند که این شرکت ها از برنامه هسته ای ایران حمایت می کنند».

 
جیمز کانتر رو ۱۶ شهریور ۱۳۹۲ در نیویورک تایمز نوشت: «این تحریم ها دست کم تا دو ماه دیگر به قوت خود باقی خواهند ماند و در این مدت درخواست تجدید نظر در دادگاه عدالت اروپا که عالی ترین دادگاه این اتحادیه است قابل رسیدگی خواهد بود. یکی از دیپلمات های اتحادیه اروپا که نخواست نامش فاش شود گفت که مقامات اروپایی احتمالا روز سه شنبه در مورد درخواست تجدید نظر برای این حکم گفتگو می کنند».

 
* واکنش عصبی امریکا

دولت امریکا بلافاصله به این اقدام دادگاه عمومی اروپا واکنش نشان داد. وزارت خزانه داری آمریکا روز جمعه، ۱۵ شهریور در بیانیه ای اعلام کرد: «ما از تصمیم این دادگاه بسیار ناراحت هستیم. شواهد مربوط به ارتباط این بانک ها با فعالیت های هسته ای غیرقانونی ایران روشن و محکم است و هیچ یک از موسسات مالی در هیچ کجا نباید بگذارند این بانک های ایرانی با آنها معامله کنند». وزارت خزانه داری آمریکا همچنین گفته است این تصمیم ادامه اقدامات تنبیهی آمریکا برای ممانعت از تعامل تجار، شرکت ها و موسسات مالی با دولت و شرکت های ایرانی مانند شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفتیران است.

 
* اظهارات سخنگوی اشتون

در همین حال، مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون تلاش کرد نشان بدهد که اروپا نگرانی امریکا را درک می کند اما در عین حال از هر گونه موضع گیری در مقابل حکم دادگاه اروپا خودداری کرد. وی گفت: «ما به عنوان کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره پیامدهای این احکام آگاهیم». وی ادامه داد: «دفتر اشتون و کشورهای عضو اتحادیه اروپا به طور کامل درباره ضرورت نتیجه گیری سریع درباره رویکردی که در خصوص این پرونده ها اتخاذ شده است آگاهی دارند».

 
* اجازه امریکا به۱۰ کشور اروپایی برای واردات نفت از ایران

در تحولی دیگر، دولت امریکا به ۱۰ کشور اروپایی اجازه داد که واردات نفت از ایران را از سر بگیرند.وزارت امرو خارجه امریکا روز جمعه ۱۵ شهریور ۱۳۹۲ (۶ سپتامبر ۲۰۱۳) اعلام کرد که ۱۰ کشور بلژیک، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، هلند، لهستان، اسپانیا و انگلیس می توانند واردات نفت از ایران را پس از وقفه‌ای یک ساله، از سربگیرند. امریکا اعلام کرد این ۱۰ کشور به دلیل کاهش خرید نفت از ایران به مدت ۶ ماه از تحریم های امریکا معاف می شوند.۱۰ کشور غیر اروپایی هم قبلا از این تحریم ها معاف شده اند.

 
* تحریم های جدید امریکا علیه شرکت سیما جنرال

 در همین حال، دولت امریکا تحریم هایی را علیه یک شرکت که ادعا شده فروش نفت ایران را تسهیل کرده است اعمال کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا اوایل روز جمعه اعلام کرد تحریم‌ها را گسترش می‌دهد تا شبکه‌ای را هدف قرار دهد که ادعا می‌شود به دولت ایران کمک می‌کند از تدابیر با هدف محدود کردن صادرات نفت این کشور، اجتناب کنند.

 
آمریکا، ایران را به استفاده از شرکت‌های صوری، موسسات مالی و بازرگانان «مایل به مشارکت در معاملات فریبکارانه به منظور مخفی کردن دست داشتن مستقیم» دولت تهران در معاملات جهانی نفت، متهم کرده است. آمریکا می‌گوید تحریم‌های جدید، شبکه سعید سیدی، بازرگان ایرانی و مدیر شرکت «سیما جنرال تریدینگ» و همچنین شبکه‌ای از شرکت‌های مستقر در امارات عربی متحده که ادعا می شود سیدی آنها را کنترل می‌کند، هدف قرار می‌دهد. این تحریم‌ها همچنین نمایندگان شرکت ملی نفت ایران در اروپا را هدف قرار می‌دهد.

 
آمریکا پیش از این شرکت سیما را به عنوان بخشی از شبکه‌ای از شرکت‌های صوری دولت ایران هدف قرار داده بود که ادعا می شد در طرح دور زدن تحریم‌ها با کمک یک بازرگان یونانی دست داشته است.
 
سران آل سعود حاکم بر عربستان در ‌سه دهه گذشته، بیشترین حرص و تلاش را برای نابودی کشورهای اسلامی داشته و دارند. آن‌ها امروز تلاش دارند تا سوریه، یکی دیگر از کشورهای محور مقاومت را با موشک‌های آمریکایی و دلارهای نفتی خود به خاک سیاه بشنانند؛ اما نکته‌ای که به آن توجه نمی‌شود، میزان قدرت سوریه در انتقام‌گیری از سران سعودی است.
کد خبر: ۳۴۳۵۰۶
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۰
این مناطق راهبردی عربستان، هدف موشک‌های سوریه قرار می‌گیردسران آل سعود حاکم بر عربستان در ‌سه دهه گذشته، بیشترین حرص و تلاش را برای نابودی کشورهای اسلامی داشته و دارند؛ آن‌ها در ‌این سال‌ها، یک‌ بار به عراق کمک کردند تا به ایران حمله کند، سپس به آمریکا کمک کردند تا عراق را نابود کند.

همچنین تلاش‌های آن‌ها برای نابودی مقاومت اسلامی در لبنان و فلسطین بر هیچ کس پوشیده نیست. آن‌ها امروز تلاش دارند تا سوریه، یکی دیگر از کشورهای محور مقاومت را با موشک‌های آمریکایی و دلارهای نفتی خود به خاک سیاه بشنانند.

به گزارش «تابناک»، آنچه سعودی‌ها در حال انجام آن هستند، اگر نگوییم بازی با آتش است، بازی با مرگ آنهاست، چرا که این بار آن‌ها بدقماری را آغاز کرده‌اند و در این قمار که تاکنون بیش از سی میلیارد دلار برای آن‌ها آب خورده، در تلاش برای سرنگونی نظام حاکم بر سوریه شکست سختی خورده‌اند و اکنون بر آن هستند تا پای آمریکایی‌هایی را به سوریه باز کنند و چون خود عرضه و جسارت کار یک‌جانبه را ندارند، دست به دامن آمریکایی‌ها شده‌اند تا شاید از این رهگذر، سوریه و نظام حاکم بر این کشور را هدف گیرند.

سعودی‌ها برای نابودی ارتش‌های قدرتمند و کشورهای حاضر در منطقه از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و نمی‌کنند؛ هر چند خود ارتش باعرضه و جسارتی نداشته و به ‌رغم هزینه‌های ده‌ها میلیارد دلاری برای آن، در جنگ محدودی که با مبارزان جنبش الحوثی داشتند، شکست سنگینی را متحمل شدند.

سعودی‌ها در حکم ‌«محور فتنه» علیه جهان اسلام، گفته‌اند که ‌مستقیم در حمله به سوریه مشارکت خواهند کرد؛ مسأله‌ای که علاوه بر پرداخت هزینه‌های آمریکا، بی‌گمان با مشارکت مستقیم نظامی آن‌ها خواهد بود؛ اما آیا آن‌ها این بار هم جان سالم به در خواهند برد؟ آیا ارتش سوریه دخالت‌های سعودی‌ها که هزاران تن از مردم این کشور را به خاک و خون کشیده است، بدون پاسخ خواهد گذاشت؟ آیا سوریه از توان موشکی قدرتمند خود برای ضربه زدن به سعودی‌ها استفاده نخواهد کرد؟

این گزارش در صدد آن است تا برخی از اهداف تعریف شده توسط ارتش سوریه را ـ که قرار است آماج موشک‌های این کشور قرار بگیرد ـ ‌بررسی کند.

در این گزارش تلاش شده تا در یک برد ۱۵۰۰ کیلومتری که موشک‌های سوری به آن دست یافته‌اند، تنها به تعدادی از اهداف راهبردی که قرار است هدف قرار بگیرند، اشاره شود:

۱ ـ اهداف نظامی: عربستان یکی از بزرگ‌ترین انبارهای تسلیحاتی جهان را ‌دارد. این کشور در ‌چند دهه گذشته، صد‌ها میلیارد دلار سلاح از کشورها‌ ‌وارد کرده ‌و همه آن‌ها در مراکز گوناگونی در این کشور پراکنده شده‌اند؛ اما آنچه برای ارتش سوریه مهم است، مراکز نظامی است که هدف قرار دادن آن، از توان نظامی عربستان خواهد کاست.

شهر تبوک: این شهر قدیمی که امروز به یکی از مراکز مهم نظامی در عربستان تبدیل شده‌، ‌فرودگاه مهم نظامی به نام ملک فیصل و همچنین برخی از مراکز تحقیقاتی را در دل خود جای داده است. در این فرودگاه جنگنده‌های اف۱۵ سعودی به همراه میراژ‌ها و جنگنده‌های رافائل فرانسه وجود دارد. فاصله این شهر تا دمشق تنها ۵۵۰ کیلومتر است که با موشک‌های میان‌برد سوریه نیز می‌توان آن را هدف قرار داد.

شهر ریاض: پایتخت عربستان از استان سویدا در سوریه ۱۳۰۲ کیلومتر فاصله هوایی دارد. در این شهر، فرودگاه بین‌المللی ملک خالد است که یک مرکز مهم نظامی نیز به شمار می‌رود. هدف قرار گرفتن پایتخت سعودی‌ها، می‌تواند تا اندازه بسیاری معادلات را تغییر دهد. کاخ‌های سلطنتی و همچنین بیشتر اعضای خانواده آل‌سعود در ریاض ساکن هستند و برخورد هر موشک به این شهر بزرگ، می‌تواند سعودی‌های ترسو را آواره بیابان کند.

شهر الخرج: در این شهر، یکی از مهم‌ترین مراکز تسلیحاتی سعودی‌ها قرار داد. این شهر که در جنوب شرق ریاض است، فرودگاه مهم شاهزاده سلطان را در خود جای داده است. مؤسسه جنگ‌افزار‌سازی سعودی‌ها در این شهر مهم مستقر است و موشک‌های دور‌برد ساخت چین را هم سعودی‌ها در کوه‌های اطراف این شهر مستقر کرده‌اند. الخرج تا استان سویداء در جنوب سوریه ۱۳۹۰ کیلومتر فاصله هوایی دارد. این شهر مدرن‌ترین شهری است که آل سعود افتخار توسعه آن را پیدا کرده‌اند.

فرودگاه نظامی ظهران: این فرودگاه که یکی از بزرگ‌ترین فرودگاه‌های عربستان شمرده می‌شود، در نزدیکی خلیج فارس قرار داد. فاصله این منطقه که از جنوب شرق سوریه حدود ۱۴۵۰ کیلومتر است و موشک‌های برد بلند سوری به سادگی می‌توانند این مناطق را هدف قرار دهند.
در لیست مراکز نظامی سعودی‌ها البته مناطق دیگری نیز هست که ارتش سوریه و متحدان آن که به تصاویر ماهواره‌ای دسترسی دارند، بیشتر از آن آگاهند و بدون شک، از اهداف مهم توان موشکی سوریه به شمار خواهد رفت.


۲ ـ مراکز صنعتی: ‌صنعت در عربستان، عبارت است از مراکز نفتی. این کشور بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان ‌و دارای دو بندر مهم صادرات نفت است؛ نخست بندر رأس‌التنوره در شهر دمام در ساحل خلیج فارس، که در فاصله ۱۴۵۰ کیلومتری مرکز مهم موشکی سوریه در استان سویداست. در نزدیکی این بندر نفتی، پالایشگاه بزرگ بقیق قرار دارد که هدف قرار گرفتن آن می‌تواند عملاً سعودی‌ها را فلج کند.

دومین بندر مهم نفتی عربستان در ساحل دریای سرخ قرار دارد. بندر ینبع که عملاً یک شهر نفتی به شمار می‌رود و مهم‌ترین مرکز صادرات نفت عربستان به کشورهای غربی و آمریکاست. این بندر که در آن مخازن بزرگ و کوچک بسیار نفت وجود دارد، در فاصله ۹۵۰ کیلومتری مرزهای جنوبی سوریه واقع شده است. هدف قرار گرفتن این دو بندر نفتی که روزانه نزدیک ده میلیون بشکه نفت از آن‌ها صادر می‌شود، می‌تواند بهای نفت را به شکل وحشتناکی بالا ببرد.

بر پایه گزارش‌های موجود، هدف قرار دادن این بندر نفتی از نخستین اولویت‌های ارتش سوریه به شمار می‌رود، چرا که برخورد هر موشک‌ به آن می‌تواند تا ‌مدت‌ها آن را در آتش موشک‌های جولان سوریه بسوزاند.



شهر جده: این شهر که از آن به عنوان پایتخت دوم عربستان یاد می‌شود و محل خوشگذرانی شاهزاده‌های سعودی است و عملاً علمای وهابی‌ها در آن جایگاهی ندارند، در فاصله ۱۳۵۰ کیلومتری دمشق است و بی‌گمان‌ در هر جنگ گسترده احتمالی، مورد حمله قرار خواهد گرفت.

افزون بر موارد بالا، بزرگ‌ترین نقطه ضعف سعودی‌ها، مراکز آب‌شیرین‌کن آنهاست که همزمان وظیفه تولید برق را هم بر عهده دارند. این مراکز که در سواحل خلیج فارس و دریای سرخ پراکنده هستند و روزانه میلیون‌ها لیتر آب مصرفی شهروندان سعودی را تأمین می‌کنند، در صورت هدف قرار گرفتن، ریگزارهای عربستان را تشنه‌تر خواهند کرد.

در این میان، منابع آگاه می‌گویند که سوریه می‌خواهد، سعودی‌ها و به ویژه بندر بن سلطان را گوشمالی اساسی بدهد و از سوی دیگر، گفته می‌شود، در صورتی که جنگ گسترده‌ شود و پای کشورهای دیگر نیز به میدان نبرد سوریه باز شود، ‌هزاران موشک ‌دیگر نیز روانه کاخ‌های سعودی‌ها خواهد شد تا آن‌ها در آخرین ماجراجویی خونین خود، نابود شوند.
 
واکنش نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به پیام تبریک سال نو یهودی مقامات ایرانی، دیدگاه‌های ظریف درباره برنامه هسته‌ای کشور، اظهارات یک ژنرال بازنشسته اسرائیلی درباره برنامه هسته‌ای ایران، تأکید صالحی بر رفع نگرانی‌های موجود پیرامون برنامه هسته‌ای کشور و دستور عراق به منافقین برای ترک اردوگاه اشرف، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
کد خبر: ۳۴۳۶۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۳
واکنش نتانیاهو به پیام تبریک سال نو یهودی مقامات ایرانی
واکنش نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به پیام تبریک سال نو یهودی مقامات ایرانی، دیدگاه‌های ظریف درباره برنامه هسته‌ای کشور، اظهارات یک ژنرال بازنشسته اسرائیلی درباره برنامه هسته‌ای ایران، تأکید صالحی بر رفع نگرانی‌های موجود پیرامون برنامه هسته‌ای کشور و دستور عراق به منافقین برای ترک اردوگاه اشرف، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

واکنش نتانیاهو به پیام تبریک سال نو یهودی مقامات ایرانی

به گزارش «تابناک»، واکنش نخست‌وزیر رژیم اسرائیل به پیام تبریک سال نو یهودی توسط وزیر خارجه ایران، از جمله موضوعاتی است که در شماری از مطبوعات جهانی بازتاب داشته است.

خبرگزاری «رویترز» ضمن پرداختن به این موضوع می‌نویسد، روز گذشته، بنیامین نتانیاهو، اخبار منتشره مبنی بر پیام‌های تبریک رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران به یهودیان را بی‌اهمیت خوانده است.

نتانیاهو گفته به هیچ وجه تحت تأثیر این پیام‌ها قرار نگرفته و در مورد ایران، بر اساس اقداماتش قضاوت خواهد شد، نه پیام‌های تبریکش. وی همچنین از جامعه جهانی خواسته تحریم‌ها علیه ایران را افزایش دهند. این در حالی است که مخاطب پیام ظریف، یهودیان سراسر جهان بوده، نه رژیم صهیونیستی.

واکنش نتانیاهو به پیام تبریک سال نو یهودی مقامات ایرانی

در همین حال، خبرگزاری «ترند»، سخنان دیگری از ظریف را‌ درباره برنامه هسته‌ای کشور مورد توجه قرار داده است. این خبرگزاری به نقل از وزیر خارجه ایران می‌نویسد، تصویر نادرستی که درباره برنامه هسته‌ای ایران به جهان ارائه شده، باید اصلاح شود.

وی همچنین تأکید کرده که وزیر خارجه باید چهره واقعی و صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را معرفی کند. وی همچنین بر اهمیت پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی بدون عقب‌نشینی از حقوق ملت ایران تأکید کرده است.

واکنش نتانیاهو به پیام تبریک سال نو یهودی مقامات ایرانی

در مطلبی دیگر درباره پرونده هسته‌ای، روزنامه «جروزالم پست»، اظهارات یک ژنرال بازنشسته رژیم اسرائیل را بازتاب داده که مدعی شده در یک سال آینده، یا راهکاری دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای ایران پیدا خواهد شد و یا رژیم اسرائیل اقدام به حمله به ایران خواهد کرد.

«نیتزان نوریل» در این زمینه اظهار داشته: «ارزیابی من این است که سال پیش روی، شاهد نقطه عطفی در تلاش‌های بین‌المللی علیه برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود. این نقطه عطف یا به شکل اقدامات تهاجمی است و یا توافق با ایران. این سال نمی‌تواند بدون انجام اقداماتی که تغییری چشمگیر در میدان ایجاد می‌کند، بگذرد». وی گفته، شاید ایران در لحظه پایانی با مصالحه‌ای موافقت کند که به ‌توافق با جامعه جهانی منجر شود.

واکنش نتانیاهو به پیام تبریک سال نو یهودی مقامات ایرانی

این در حالی است که علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان از آمادگی ایران برای رفع نگرانی غرب بر سر برنامه هسته‌ای سخن گفته است. «شانگهای دیلی» ضمن انتشار این خبر، به نقل از صالحی می‌نویسد: «ما نگرانی‌های آنان را درک می‌کنیم و آماده‌ایم که از طریق کنوانسیون‌های بین‌المللی، این نگرانی‌ها را کاهش دهیم».

وی تأکید کرده اصول جمهوری اسلامی در موضوع هسته‌ای تغییر نکرده و ایران خواستار دستیابی به حقوق خود بر پایه معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است. در عین حال، ایران به دنبال دستیابی به یک راهکار «برد- برد» است.

واکنش نتانیاهو به پیام تبریک سال نو یهودی مقامات ایرانی

در پایان، روزنامه «دیلی استار» لبنان از فرمان دولت عراق به اعضای گروهک منافقین برای تخلیه اردوگاه «اشرف» خبر داده است. این روزنامه می‌نویسد، عراق به اعضای منافقین دستور داده «بدون فوت وقت» از این اردوگاه بیرون شوند. دولت عراق در عین حال مشغول بررسی اتفاق چند روز پیش در این اردوگاه است که به کشته شدن ۵۲ تن از منافقین منجر شد. هیأت سازمان ملل در عراق نیز اعلام کرده به باور این هیأت، دولت عراق به سرعت در راستای عملی کردن فرمان خود برای تخلیه اشرف اقدام خواهد کرد.
 
سردار سلامی در شبکه ۲ سیما:
گیتی گیوه‌چیان، فرمانده کل نیروهای نظامی اشرف و عنصر رده سوم و مسئول اطلاعات کل اشرف به همراه همه افرادش و همچنین کادرهای اصلی شورای رهبری در این اردوگاه مستقر بودند که همگی وسایل نظامی در اختیار داشتند و گویا برای عملیات آماده بودند اما عملیات مردم به قدری برق‌آسا و غافلگیرکننده در مکان، زمان و روش بود که نه ارتش عراق متوجه شد و نه آن‌ها توان مقابله داشتند.
کد خبر: ۳۴۳۶۰۰
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۳
جانشین فرمانده کل سپاه تأکید کرد، حمله اخیر جوانان عراقی به پادگان اشرف و هلاکت شماری از سران منافقین، اهمیت راهبردی وسیعی در تحولات آینده منطقه دارد.

به‌ گزارش «تابناک»، سردار حسین سلامی در برنامه شب گذشته گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، پیامدهای عملیات و حمله هفته گذشته جوانان عراقی به پادگان اشرف و کشته شدن شماری از کادر‌ها و اعضای اصلی شورای رهبری منافقین را تشریح کرد.

وی که درباره ‌«راهبرد ایران در تأمین امنیت ملی و منطقه‌ای» سخن می‌گفت، اظهار داشت: استفاده از گروهک‌های تروریستی نیابتی یک تغییر راهبرد و چرخش استراتژی عملیاتی آمریکایی‌هاست که ریشه در واقعیت‌های گذشته و مداخلات آمریکا در جهان اسلام دارد.

سردار سلامی افزود: آمریکا دریافته که فصل مبارزات مستقیم و اشغال‌های سرزمینی گذشته و به‌ دلیل ناکامی‌هایی که در اشغال افغانستان و عراق به دست آورده، دست به این چرخش استراتژی زده است.

جانشین فرمانده کل سپاه تأکید کرد: آمریکا که القاعده را نماد تروریسم می‌دانست، امروز از آن به عنوان نیروی میدانی در سوریه علیه نظام این کشور استفاده می‌کند.

سلامی افزود: آمریکا همچنین با حذف گروهک تروریستی منافقین از لیست تروریست‌ها، سعی کرد به این گروهک میدان عمل بدهد تا در جهت استراتژی‌های آن‌ها در کشور اسلامی عراق عمل کند.

وی خاطر نشان کرد: ‌ آمریکایی‌ها از مداخله زمینی تغییر جهت داده‌اند و عدم تعادل قوا در زمین را با استفاده از قدرت هوایی و موشکی می‌خواهند جبران کنند و اتفاقی که ممکن است در سوریه بیفتد، تابع همین ضابطه عملیاتی است.

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: گروه‌های تروریستی ممکن است در فضاهای گوناگونی ‌شکل گرفته باشند، اما به دلیل این که آن‌ها برای بقا نیازمندی‌هایی دارند، می‌کوشند یک مکمل استراتژیک پیدا کنند.

سردار سلامی افزود: ‌در این زمان یک نوع استراتژیک منافع بین گروهک‌های تروریستی و قدرت‌های استکباری ایجاد می‌شود و امروز که انرژی ارتش‌های بزرگ تمام شده و کشور‌ها قادر به نبردهای کلاسیک بزرگ نیستند، از این گروهک‌ها استفاده می‌کنند.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به حمله نهم شهریور مردم عراق به اردوگاه اشرف، تصریح کرد: همه تحولاتی که امروز می‌بینیم، ریشه‌های دور و نزدیک در واقعیات دارد.

‌«یکی از اتفاقاتی که در هفته گذشته افتاد و دارای اهمیت راهبردی وسیعی در تحولات منطقه خواهد بود، حمله جوانان عراقی به اردوگاه اشرف و کشته شدن شمار بسیاری از کادرهای اصلی و اعضای شورای رهبری منافقین بود».

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: این عملیات به دلیل احتمال حمله آمریکا به سوریه فرصت ظهور و بازتاب گسترده رسانه‌ای پیدا نکرد؛ عملیاتی که از لحاظ مقیاس، تأثیر از بسیاری از عملیات‌های گذشته بزرگ‌تر و تأثیر آن بر حیات گروهک منافقین بسیار بیشتر از عملیات «مرصاد» بود.

سلامی با بیان این که این عملیات تراکم بغضی است که مردم مسلمان عراق از گروهک منافقین داشتند، افزود: منافقین تاریخ بسیار آلوده، ننگ‌آور و کریهی برای مردم عراق ایجاد کردند و اوج خباثت و خیانت‌های آن‌ها سرکوب نهضت شعبانیه بود.

وی افزود: آن‌ها سپر تهاجمی صدام به مردم عراق شدند که ۲۵ هزار شهید مردم این کشور حاصل آن بود و جنایت آن‌ها در عراق به همین موضوع ختم نشد و امروزه هم در بسیاری از انفجارات، نقش اساسی دارند.

 «منافقین همچنین در برهم زدن روابط همسایگان عراق و قومیت‌ها در این کشور ایفای نقش می‌کنند و لذا مردم عراق نمی‌توانند وجود یک گروهک خشن سرکوبگر و تروریست تحت حمایت آمریکا را تحمل کنند».

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: عملیات اخیر واکنش و بازتاب تمام خاطرات تلخی بود که مردم عراق از حضور منافقین در این کشور داشته‌اند و البته منافقین تنها برای ملت عراق خشونت، ترور و آشوب را به همراه نداشته‌اند، بلکه آن‌ها در ایران نیز همین کارها را انجام داده‌اند.

سلامی تأکید کرد: از هفده هزار شهید ترور ایران، شانزده هزار تن از آنان به دست‌ منافقین به شهادت رسیدند و این ۱۰ درصد مجموع شهدای هشت سال جنگ خارجی ما با مقیاس جهانی بود.

وی ادامه داد: خود منافقین اعلام کردند که ۹۹ عملیات در دوران دفاع مقدس علیه ایران انجام دادند و ۹ هزار و ۳۰۰ شهید از ما گرفتند.

جانشین فرمانده کل سپاه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به عملیات غرورآفرین «مرصاد» گفت: عملیات مرصاد با رشادت رزمندگان ما و درخشش هوانیروز و نیروی هوایی با پیروزی همراه بود.

سردار سلامی افزود: در این عملیات هزار و ششصد تن از منافقین به درک واصل شدند و آن‌ها عملیات‌های خمپاره‌زنی در تهران را در دستور کار قرار داده بودند.

وی خاطرنشان کرد: طبیعی است که فرزندان آن بازماندگان جنایات عراق اجازه ندهند این گروهک پناهگاه امنی در عراق پیدا کنند و این یک عملیات خودجوش بود که توسط فرزندان نهضت شعبانیه انجام گرفت.

سلامی یادآور شد: از نزدیک دو سال پیش، مردم مسلمان عراق که از جنایات و خیانت‌های منافقین به تنگ آمده بودند، روزانه تجمعات سنگینی علیه منافقین در مقابل اردوگاه اشرف برپا می‌کردند تا این که دولت عراق با ‌فشار مردم مجبور شد سه هزار تن از منافقین را ـ که نزدیک به تمام جمعیت آن‌ها بود ـ به مقر لیبرتی در بغداد منتقل کند.

وی افزود: در این زمان حماقت و اشتباه بزرگ رهبر این گروهک؛ این بود که ‌یک جداسازی کرد و صد تن از اصلی‌ترین و مؤثر‌ترین کادرهای اصلی منافقین را در اشرف نگه داشت و گمان می‌کرد، با تغییر دولت در عراق و حفظ بخشی از اردوگاه اشرف می‌تواند نیروهای خود را از لیبرتی به این اردوگاه منتقل کند.

جانشین فرمانده کل سپاه با بیان این که اردوگاه اشرف، اردوگاهی بزرگ و با مقیاسی حدود ۶ در ۷ کیلومتر است، گفت: دولت عراق بار‌ها اخطار داده بود که حفظ امنیت اردوگاه بسیار سخت است و منافقین باید آنجا را ترک کنند؛ با این حال، هر چه دولت عراق اصرار کرد آن‌ها نپذیرفتند و دولت عراق با استقرار ارتش در پیرامون اردوگاه توانست امنیت نسبی را برقرار کند.

وی با اشاره به اعضای منافقین که در این حمله به هلاکت رسیدند، گفت: گیتی گیوه‌چیان، فرمانده کل نیروهای نظامی اشرف و عنصر رده سوم و مسئول اطلاعات کل اشرف به همراه تمام افرادش و همچنین کادرهای اصلی شورای رهبری در این اردوگاه مستقر بودند که همگی وسایل نظامی ‌‌داشتند و گویا برای عملیات آماده بودند؛ اما عملیات مردم به اندازه‌ای برق‌آسا و غافلگیرکننده در مکان، زمان و روش بود که نه ارتش عراق متوجه شد و نه آن‌ها توان مقابله داشتند.

سلامی خاطرنشان کرد: جوانان و بازماندگان شهدای ناشی از ترور و قتل‌‌عام‌های منافقین ‌این کار بزرگ را انجام دادند و ۵۲ تن از کادرهای اصلی و مؤثر منافقین به هلاکت رسیدند و این یعنی ۵۰ درصد از کادر رهبری اصلی منافقین نابود شد که این آستانه تحمل این گروهک خارج است.

وی با بیان این که این عملیات را نمی‌توان حتی با کشتن بن‌لادن مقایسه کرد، افزود: مردم دیگر حضور آن‌ها را در عراق نخواهند پذیرفت و عراق دیگر نمی‌تواند جای امنی برای حضور منافقین حتی با حمایت آمریکا باشد.

فرمانده کل سپاه با اشاره به این که پس از گذشت چند روز مسعود رجوی هنوز واکنشی نشان نداده است، گفت: ‌ این یعنی این که یا مسعود رجوی کشته شده و اعلام نمی‌کنند یا آن که آنقدر تصمیم آن‌ها در جداسازی قوا احمقانه بوده که نمی‌توانند پاسخگوی آن باشند و به سکوت روی آورده‌اند و این نشان‌دهنده یک فروپاشی روحی عمیق است.

سلامی ادامه داد: همه اینهایی که در اشرف کشته شدند، از ۳۵ سال پیش تاکنون در تمام جنایات ایران و عراق نقش اول را بازی کرده‌اند؛ این‌ها بودند که با جاسوسی در محیط هسته‌ای، بخشی از اطلاعات مستند را با بخشی از اطلاعات خیالی و ‌‌درهم در جهان ارائه کردند تا جهانیان علیه ما موضع بگیرند و همین‌ها بودند که در ترور دانشمندان هسته‌ای ما نقش داشتند و اطلاعات این دانشمندان را به اسرائیل منتقل می‌کردند.

وی با اشاره به واکنش غربی‌ها به این عملیات خاطرنشان کرد: منافقین به اندازه قتل‌‌عام‌های اتمی آمریکا در ژاپن از ایران و عراق قربانی گرفتند؛ اما آمریکایی‌ها و غربی‌ها هیچ واکنشی نشان نداده‌اند. با این حال، برای کشته شدن این ۵۲ تن با آن‌ها احساس همدردی می‌کنند و آن را فاجعه بزرگ انسانی می‌دانند.

جانشین فرمانده کل سپاه با اشاره به وضعیت داخلی گروهک منافقین اظهار داشت: در این گروهک با نام انقلاب ایدئولوژیک، همه همسران و شوهران را مجبور به طلاق اجباری کردند و همه چیز را به پای مسعود رجوی ریختند که این یک فروپاشی اخلاقی بود.

سردار سلامی ادامه داد: در جابه‌جایی به لیبرتی، دویست تن از آن‌ها فرار کردند که هیچ‌ یک حتی روش کار با موبایل را هم بلد نبودند و اینترنت را نمی‌شناختند. آن‌ها در یک اسارت ذهنی و خفقان فکری بودند و در گذشته زندگی می‌کردند و تنها باید تلویزیون سیمای نفاق را می‌دیدند.

وی در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد: در عملیات مرصاد، سه کادر اصلی در میان کشته شدگان منافقین بودند؛ اما در عملیات اخیر ۵۲ تن از کادرهای اصلی و مؤثر کشته شده‌اند.

سلامی تصریح کرد: بیداری اسلامی شبکه میدانی آمریکا را بر هم زد و آن‌ها عمق استراتژیک اطلاعات منطقه‌ای خود را در حال فروپاشی دیدند؛ بنابراین، گروهک منافقین را از لیست تروریست‌ها خارج کردند و به آن‌ها امکانات دادند تا میدان عمل پیدا کنند.

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: امروز معاون وزیر خارجه آمریکا با مریم رجوی ‌همدردی و اعلام می‌کند، آمریکا از نیروهای منافقین در لیبرتی حفاظت می‌کند که این نشان‌دهنده منافع مشترک آن‌ها علیه ایران و عراق است.

سلامی همچنین با اشاره به موضوع امنیت ملی اظهار داشت: کره امنیت ملی یک کشور بایستی تو پُر ‌و ‌امنیت مفهومی توزیع شده در تمام پیکره جامعه باشد که نیاز به مشارکت همگانی دارد.

وی تصریح کرد: در ایران سازه‌های امنیت در همه ارکان کشور مستحکم است و امنیت مردمی شده و مردم رابطه بسیار خوبی با نظام اسلامی دارند که این سه دهه و فتنه عجیب ۸۸ نیز نشان داد، مردم برای دفاع از انقلاب در تمام صحنه‌ها پیشگام مخاطرات هستند.

جانشین فرمانده کل سپاه تأکید کرد: ایران دارای سیستم اطلاعاتی مردمی هفتاد میلیونی است و ساختارهای اطلاعاتی ما کاملاً هوشمند هستند.

سلامی افزود: پایگاه‌های بسیج، پاسخ‌های زمانی را به هر موضوعی به کمترین زمان کاهش دادند و دارای نفوذناپذیر‌ترین و عمیق‌ترین محیط امنیتی هستیم.

وی در پایان با تأکید بر این که برای امنیت نیاز به برنامه‌ریزی، مجاهدت، تلاش و مشارکت وسیع مردمی داریم و تمام این سازوکار‌ها با رهبری داهیانه مقام معظم رهبری ایجاد شده، خاطر‌نشان کرد: ملت ما جنگ‌ها و بحران‌های بزرگ دیده و مقاومت‌های بزرگی داشته و در کنار آن پیشرفت نیز کرده که این منحصربه‌فرد است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد