سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

 

مدیر بنیاد مطالعات منطقه‌ای قزاقستان تاکید کرد:
دلالان اسلحه در پشت پرده تحولات سوریه قرار دارند/مقامات آسیای مرکزی هوشیار باشند 

کارشناس برجسته قزاق با اشاره به خواست دلالان سلاح برای تشدید جنگ در سوریه گفت: تهاجم اشغالگران به سوریه اوضاع را بگونه‌ای پیش می‌برد که احتمال بازگشت عناصر افراطی کشورهای شوروی سابق به کشورهایشان و ایجاد بی‌ثباتی دور از دهن نیست.

 

9 کشوری که برای حمله نظامی به سوریه اعلام آمادگی کرده اند

درحالیکه باراک اوباما سفر دو روزه خود به لس انجلس را به منظور جلب حمایت کنگره برای حمله به سوریه لغو کرد، کاخ سفید همچنان در خصوص یک مسئله سکوت پیشه کرده است: اسامی کشورهایی که اعلام کرده اند که به حملات امریکا به سوریه ملحق خواهند شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فارین پالسی نوشت: درحالیکه باراک اوباما سفر دو روزه خود به لس انجلس را به منظور جلب حمایت کنگره برای حمله به سوریه لغو کرد، کاخ سفید همچنان در خصوص یک مسئله سکوت پیشه کرده است: اسامی کشورهایی که اعلام کرده اند که به حملات امریکا به سوریه ملحق خواهند شد.به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، در طول هفته گذشته، جان کری وزیر خارجه امریکا گفت که 12 کشور با شرکت در جنگ علیه سوریه موافقت کرده اند.
کری روز سه شنبه گفت: تقریبا 34 کشور اعلام کرده اند که اگر اتهامات حقیقت داشته باشد، انها از اقدام نظامی علیه سوریه حمایت می کنند.وسرمن شولتز، رئیس کمیته ملی دموکراتیک در این زمینه اظهار داشت: 12 کشور متعهد به حمایت نظامی، دیپلماتیک و سیاسی شده اند.دو مقام مذکور گفته اند که نمی توانند لیست کامل کشورهایی که حاضر به حمله نظامی به سوریه هستند را اعلام کنند.
جان کری تنها به دو کشور فرانسه و ترکیه اشاره کرد.
جن پساکی سخنگوی وزارت خارجه امریکا در واکنش به سئوالات مکرر در مورد کشورهایی که به ائتلاف آمریکا برای حمله به سوریه می پیوندند تنها از 9 کشور نام برد: استرالیا، آلبانی، کوزوو، کانادا، دانمارک، فرانسه، لهستان، رمانی و ترکیه.
 
 
 
با دستور رئیس جمهور
پیش از این عراقچی سخنگوی پیشین دستگاه دیپلماسی کشورمان در واپسین روزهای حضورش در این مسئولیت، از آمادگی برای احتمال تصدی پرونده هسته‌یی کشورمان خبر داده بود و پس از این سخنان نیز، ظریف روز گذشته تلویحاً اخذ چنین تصمیمی را اعلام کرده بود و تاکید کرده بود که تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی با آژانس نهایی شده و تصمیم گیری نهایی برای تایید ترکیب نهایی با دفتر رئیس جمهور خواهد بود.
کد خبر: ۳۴۳۱۵۷
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۲
توافق دولت باکو و رژیم اسرائیل برای جاسوسی از ایراندر حالی که پیش از این اخباری غیررسمی در خصوص انتقال مذاکرات هسته‌ای از شورای عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه مطرح بود، رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی، امروز دستور بازگشت پرونده هسته‌ای ایران به دستگاه دیپلماسی کشور را صادر کرد.

به گزارش «تابناک»، مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در حالی پنجم مهرماه در وین برگزار خواهد شد که تیم مذاکره کننده تازه‌ای مقابل طرف غربی خواهد نشست؛ تیمی که با دستور امروز حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی این بار مدیریتش برعهده وزیر امور خارجه است و از این پس به جای شورای عالی امنیت ملی، مسئولیت مذاکرات هسته ای با طرفهای خارجی را، به وزارت امور خارجه محول نمود.

وزارت امور خارجه مسئول انجام مذاکرات هسته ای شد

اتفاقی که زمزمه‌هایش پیش از این به گوش می‌رسید اما امروز با دستور رسمی رئیس شورای عالی امنیت ملی، این اتفاق جنبه عملی به خود گرفت. پیش از این عراقچی سخنگوی پیشین دستگاه دیپلماسی کشورمان در واپسین روزهای حضورش در این مسئولیت، از آمادگی برای احتمال تصدی پرونده هسته‌یی کشورمان خبر داده بود و پس از این سخنان نیز، ظریف روز گذشته تلویحاً اخذ چنین تصمیمی را اعلام کرده بود و تاکید کرده بود که تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی با آژانس نهایی شده و تصمیم گیری نهایی برای تایید ترکیب نهایی با دفتر رئیس جمهور خواهد بود.
در گذشته نیز در دوره‌ای پرونده هسته‌ای توسط وزارت امورخارجه پیگیری می‌شد و سوابق فعالیت‌های چهره‌هایی همچون کمالی خرازی وزیر وقت امورخارجه در پیگیری این پرونده حساس تا حدودی رسانه ای نیز شده و از این حیث، چرخش ترکیب تیم مذاکره کننده، اتفاقی آنچنان دور از انتظار نبود.
نشست دیپلماتیک پیش رو، نخستین دور مذاکرات هسته ای ایران و گروه 5+1 در زمان ریاست جمهوری دکتر حسن روحانی خواهد بود. 
 

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در دوشنبه، «نورلان آلنیازاف» که از صاحبنظران شناخته شده مسائل سیاسی منطقه است با نگران کننده دانستن تلاش کشورهای غربی برای ایجاد زمینه حمله به سوریه افزود: اتهاماتی که آمریکا و غرب نسبت این کشور مطرح می‌کنند همه بی‌اساس بوده و تنها بهانه خودساخته نهادهای جاسوسی آنان به قصد تهاجم به این کشور است.این کارشناس برجسته که مدیریت بنیاد مطالعات منطقه‌ای موسوم به "Kunseyt" را بر عهده دارد، تصریح کرد: گزینه‌هایی برای تشدید بحران در سوریه در دست بررسی است که بدترین آن تهاجم نیروهای نظامی غربی به خاک این کشور قلمداد می‌شود.وی تصریح کرد: هر گونه تهاجم چه هوایی و چه زمینی به خاک سوریه، زمینه را برای درگیری گسترده بین نیروهای مخالف و قدرت‌طلب در منطقه تقویت می‌کند.به گفته وی، در چنین شرایطی، اوضاع به حدی پیچیده خواهد شد که رویدادهای چند وقت اخیر کشورهای عرب در قیاس با وضعیت موجود، ناچیز جلوه خواهد کرد.وی معتقد است: آنچه در خاورمیانه در دست اجراست، تلاش کارگردان‌هایی است که مزایای پر شماری در بازار رقابتی تجارت اسلحه نظامی و صنعتی دریافت می‌کنند.آلانیازاف این احتمال را داد که هدف دیگر آمریکا از به اجرا درآوردن تهاجم نظامی به خاک سوریه، نزدیک تر شدن اوضاع ناامنی و بی‌ثباتی در مرز ایران است.این کارشناس قزاق با اشاره به آن که سوریه تا به حال از شرکای صادق جمهوری اسلامی ایران بوده است، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران نیز به نوبه خود در مناسبات با دمشق صمیمیت نشان داده و  در پشتیبانی از دولت بشار اسد و نظام موجود در این کشور صادق مانده و در این وضعیت سنگین نیز سوری‌ها را برای مقابله با نیروهای اشغالگر تنها نمی‌گذارد.مدیر بنیاد مطالعات منطقه‌ای قزاقستان همچنین گفت: گزینه دیگری که در تحولات سوریه قابل توجه است، تاثیر آن بر کشورهای آسیای مرکزی خواهد بود.به گفته وی، در حال حاضر تعداد زیادی از گروه‌های درگیر با ارتش سوریه، از پیروان فرقه سلفیه بوده و بنابر برخی از آمار اعلام شده تعداد آنان نزدیک به دویست هزار نفر است.وی تصریح کرد: بخش قابل مشاهده از آنها مزدورانی هستند که از کشورهای شوروی سابق و از جمله از آسیای مرکزی به جبهه مقاومت علیه دولت سوریه اعزام و جلب شده‌اند.این تحلیلگر قزاق گفت: چنانچه تحولات سوریه به سمت و سویی پیش رود که اوضاع این کشور، ثباتی نسبی به خود بگیرد، بازگشت این افراد به کشورهایشان خطرات بسیاری را ایجاد خواهد کرد.وی معتقد است: بخشی از این نیروها به احتمال قوی به قفقاز و آسیای مرکزی بازگشته و مسلم است که زمینه بی‌ثباتی‌های تازه را ایجاد می‌کنند.وی تاکید کرد: مقامات دولت‌های منطقه اکنون لازم است پیش از وقوع چنین رویدادی، با دقت نظر بیشتری به پیامدهای حمله احتمالی آمریکا به سوریه بیندیشند. 

استقرار نیروهای حزب الله در دمشق

 

منابع آگاه لبنانی از استقرار 10 هزار نیروی حزب‌الله لبنان در دمشق برای ممانعت از سقوط نظام اسد در زمان حمله آمریکا خبر دادند.به گزارش ایسنا، منابع آگاه لبنانی در گفت‌وگو با روزنامه عربستانی عکاظ اعلام کردند که حزب‌الله لبنان خود را برای دو ماموریت مهم در سوریه در زمان حمله آمریکا به این کشور آماده کرده است.
این منابع تاکید کردند: ماموریت اول ممانعت از سقوط دمشق به دست مخالفان سوری است که به این منظور نزدیک به 10 هزار نیروی حزب‌الله در دمشق مستقر شده است.
این منابع عنوان داشتند: ماموریت دوم حزب‌الله لبنان آمادگی برای پاسخ موشکی به سمت اسرائیل در صورت وخیم شدن شرایط علیه نظام سوریه و در زمان حمله آمریکا خواهد بود.
آنها در ادامه افزودند: حزب‌الله لبنان با احتمال حمله نظامی به سوریه به عنوان یک واقعیت که گریزی از آن نیست برخورد می‌کنند.

 

 

تبریک سال نو عبری مقابل انکار هولوکاست
در این پیام تبریک، عکسی از یک یهودی ایرانی در حال عبادت در یکی از کنیسه های ایران نیز منتشر شده است.
انتشار پیام تبریک در صفحه منسوب به حسن روحانی رئیس جمهور به مناسبت تبریک سال نو یهودی با واکنش های گسترده ای در رسانه های خارجی روبه رو شد.

به گزارش عصر ایران، سایت سی ان ان در مطلبی با عنوان "رئیس جمهور ایران "همه یهودیان" را با تبریک بی سابقه غافلگیر کرد" نوشت: در نشانه ای از تغییر نسبت به مواضع رئیس جمهور قبلی،  رئیس جمهور حسن روحانی تبریک بی سابقه ای را به همه یهودیان به مناسبت " روش هشانا" سال نو میلادی عبری ارائه کرد.

" روش هشانا " به معنی نخستین روز سال نو عبری است. هم اکنون یهودیان سراسر جهان ورود به سال ۵۷۷۴ عبری را جشن می گیرند. روزهای 4 و 5 سپتامبر امسال(چهارشنبه و پنجشنبه)، نخست روزهای سال نو عبری هستند.


تبریک سال نو یهودی در صفحه منسوب به حسن روحانی در شبکه اجتماعی توییتر


روز چهاشنبه صفحه ای به نام "دکتر حسن روحانی" در توئیتر متنی را به زبان انگلیسی این گونه منتشر کرد: "هنگامی که خورشید اینجا در تهران در حال غروب است من به همه یهودیان به ویژه یهودیان ایرانی " روش هشانا" (سال نو میلادی عبری) را تبریک می گویم."

در این پیام تبریک، عکسی از یک یهودی ایرانی در حال عبادت در یکی از کنیسه های ایران نیز منتشر شده است.

بخش فارسی این صحفه نیز این عبارت را منتشر کرده است: "روابط عمومی ریاست جمهوری آغاز سال نو کلیمیان را به هموطنان عزیز کلیمی تبریک گفت."

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران هم در صفحه توییتر خود به زبان انگلیسی، سال نو عبری را تبریک گفت.

ظریف همچنین در واکنش به پیام یکی از کاربران از آمریکا که گفته بود "اگر شما به انکار هولوکاست از سوی ایران پایان می دادید سال نو شیرین تر بود" به صراحت جواب داد: " ایران هیچ‌گاه هولوکاست را انکار نکرد، مردی که تصور می‌شد هولوکاست را انکار کرده، اکنون رفته است. سال نو مبارک"

البته بعدا مشخص شد آن کاربر آمریکایی که ظریف به او پاسخ گفته است؛ دختر نانسی پلوسی رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا و عضو فعلی کنگره آمریکاست.

هم اکنون در ایران 10 هزار یهودی ایرانی زندگی می کنند. این جمعیت، بزرگترین اقلیت یهودیان در منطقه خاورمیانه به شمار می روند. آغاز سال نو عبری در اسرائیل و در میان اقلیت های یهودی در سراسر جهان گرامی داشته می شود.

انجمن کلیمیان تهران یکی از نهادهایی بود که به نمایندگی از یهودیان ایران انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری را تبریک گفته بود.

نامه تبریک انجمن کلیمیان تهران به مناسبت انتخاب روحانی به ریاست جمهور ایران


تبریک سال نو یهودی مقابل انکار هولوکاست

سی ان ان اضافه کرد: روحانی که یک روحانی شیعه است در خرداد گذشته به عنوان رئیس جمهور جدید ایران انتخاب شد. هم اکنون نظرات اینگونه هستند که او نسبت به رئیس جمهور قبلی محمود احمدی نژاد معتدل تر است.
به محض اینکه این پیام در تویتر منتشر شد بحث و جدل های گسترده ای را در میان تحلیلگران برجسته و قدیمی در زمینه سیاست ایرانی برانگیخت.

سی ان ان ادامه داد: هاله اسفندیاری مدیر برنامه خاورمیانه در مرکز بین المللی وودرو ویسلون در آمریکا در این باره گفت: ما چنین چیزی را در حتی در دوره شاه در ایران نداشتیم.

ماکس فیسشر کارشناس سیاست خارجی هم گفت: نباید از این پیام توییتری پیام های یک مواضع را دریافت کنیم و آن را به رابطه ایران و اسرائیل مرتبط کنیم . به احتمال زیاد ایران همچنان حامی حزب الله لبنان باقی خواهد ماند اما معتقدم در نهایت اشاره دیگری از تلاش روحانی برای نرم شدن سیاست خارجی کشورش است.

روزنامه النهار چاپ بیروت هم در خبری با عنوان " رئیس جمهور ایران توئیت کرد: روش هشانا بر یهود مبارک" نوشت:  کابران توییتر از آنچه که روحانی نوشته است تعجب کرده اند چرا که دشمنی واضحی میان اسرائیل و ایران وجود دارد به ویژه در این مرحله که همه منتظر حمله نظامی علیه سوریه هستند.

تبریک سال نو عبری به یهودیان ایرانی در صفحه منسوب به روحانی در شبکه اجتماعی توییتر



روزنامه اسرائیلی هاآرتس هم در سایت اینترنتی خود تبریک رئیس جمهور حسن روحانی از طریق توییتر به یهودیان ایران و جهان منتشر کرد و آن را دلیلی بر در پیش گرفتن شیوه ای متفاوت از رئیس جمهور قبلی یعنی احمدی نژاد است. احمدی نژادی که عادت داشت در انکار وقوع هولوکاست اصرار و پافشاری کند.

"راز تسمیط" کارشناس اسرائیلی درباره مسائل ایران نیز گفت: ایران قبل از این هم تاکید کرده بود که میان صهیونیسم و یهود تفاوت قائل می شود و سیاست هایش، یهود ستیزی نیست اما به طور حتم این اقدام تاکیدی بر تغییر فضا و گفتمان ایران در دوره روحانی است.

وی افزود: نیازی نیست امیدوار باشیم سیاست ایران در برابر اسرائیل تغییر کند اما نسبت به نگاهی که در سال های اخیر به آن عادت کرده بودیم تغییر را لمس می کنیم.

"براک ربید" خبرنگار سیاسی هاآرتس هم نوشت: روحانی این موضوع را انتخاب کرد که در کنار پیام تبریکش عکسی از یهود ایرانی در کنیسه ایرانی منتشر کرده است.

سایت دویچه وله هم در خبری با عنوان " زبان جدیدی از تهران: روحانی سال جدید را به همه یهودیان تبریک گفت" به نقل از خبرگزاری آلمان نوشت: اقدام روحانی در تبریک گویی سال نو به همه یهودیان تحول بزرگ در مقایسه با رئیس جمهور سابق ایران محمود احمدی نژاد است کسی که خواستار محو اسرائیل از نقشه شده و در دوره ریاست جمهوری اش بارها هولوکاست را خرافه توصیف کرده بود.

مشاور رئیس جمهور: روحانی حساب توییتر ندارد

مشاور رئیس‌جمهور در واکنش به انتشار اخباری درباره پیام تبریک روحانی به یهودیان جهان در توییتر بدون تکذیب صدور این پیام گفت: حسن روحانی حساب توییتر ندارد و هر خبری از ایشان که رسمیت داشته باشد از سوی دفتر ریاست جمهوری منتشر می‌شود.

محمدرضا صادق به خبرگزاری فارس گفت: تمام اخبار و فعالیت‌های روحانی در بعد از انتخابات از سوی دفتر رئیس جمهور منتخب و هم‌اکنون نیز از سوی دفتر ریاست جمهوری منعکس می‌شود و تنها، اخباری که از این مجرا منتشر می‌شود رسمیت دارد و آقای روحانی حساب توییتر ندارند.

صادق از تکذیب صدور این پیام تبریک نیز خودداری کرد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد