سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی،اقتصادی و تحلیل متنوع

 

منافع مشترک اسرائیل - عربستان در حمله به سوریه  

 باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا با تصمیم برای رجوع به کنگره درخصوص حمله به سوریه، مخالفان مسلح در این کشور را ناامید و دو هم پیمان اصلی خود در خاورمیانه یعنی اسرائیل و عربستان را ناراحت کرد.

رویترز در تحلیلی در مورد عقب نشینی باراک اوباما از حمله به سوریه و محول کردن موضوع حمله به سوریه به نمایندگان کنگره، نوشت: درست است که اسرائیل و عربستان هیچ گونه محبتی به هم نداشته اند اما هردو بر دوست مشترک خود در کاخ سفید برای حلمه ای قوی به بشار اسد رئیس جمهوری سوریه فشار می آورند و دوطرف این فشار را وارد می کند و آنها به سوریه بلکه به دشمن مشترک خود یعنی ایران نیز چشم دوخته اند.

به نوشته تحلیلگران رویترز، هیچ یک از این دو هم پیمان آمریکا وارد علنی کردن مرحله اختلافات خود با اوباما نشده اند. باوجود اینکه عربستان همان آمادگی اسرائیل برای حمله به ایران را ندارد، اما این نگرانی مشترک را با اسرائیل دارد که به واشنگتن در جلوگیری از آنچه ریاض تلاش ایران برای گسترش نفوذ خود در جهان عرب می داند، اعتماد ندارند.

در ادامه این تحلیل آمده است: عربستان که به شدت همانند اسرائیل به آمریکا برای واردات سلاح متکی است وارد رویارویی تاریخی با ایران به علت نفوذ منطقه ای شده است.

ریاض، حامی اصلی مخالفان سوری است که سرنگونی بشار اسد رئیس جمهوری سوریه را به منزله خنثی سازی بلندپروازی ایران نه فقط در سوریه، بلکه سایر کشورهای عرب از جمله کشورهای عرب حوزه خلیج فارس می داند.

کسی فراموش نمی کند که تمایل عبدالله بن عبدالعزیز شاه سعودی در اتخاذ اقدامی نظامی علیه ایران در تلگراف های دیپلماتیک آمریکا که فاش شد، نمود پیدا کرد که در یکی از این تلگراف ها، یک فرستاده سعودی گفت: شاه عربستان از واشنگتن می خواهد «سر افعی» را برای پایان دادن به تهدید هسته ای تهران، قطع کند.

به نوشته رویترز، امیدی از تردید اوباما در حمله به سوریه در اظهارات روز یکشنبه سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان سعودی در نشست اتحادیه عرب در قاهره نمود یافت زیرا او گفت: سخن گفتن دیگر کافی نیست.

سامی الفرج تحلیلگر کویتی که به شورای همکاری خلیج فارس درخصوص مسائل امنیتی مشورت می دهد، در همین رابطه می گوید: ریاض و هم پیمانانش در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با خطر دست خالی بیرون آمدن از جدیدترین تلاش خود برای کسب حمایت آمریکا در فراخوان خود به منظور مهار ایران روبرو می باشند.

وی افزود: این احتمال هست که اقدامی نظامی اتخاذ نشود و کنگره آمریکا طبیعتاً شروطی را برای حمله به سوریه وضع خواهد کرد؛ حمله ای که عملاً قرار است محدود باشد.
الفرج اشاره کرد که کشورهای عرب -هم پیمانان (آمریکا)- درحوزه خلیج فارس ممکن است در نهایت دست خالی خارج شوند.

ریاض نیز همان نگرانی اسرائیل را (درخصوص نوع حمله) دارد. عبدالله العسکر رئیس کمیسیون خارجی مجلس شورای مشورتی عربستان گفت: هدف از حملات آمریکا باید پایان دادن به حکومت بشار اسد باشد.

العسکر بیان این مطالب را نظر شخصی خود توصیف کرد و گفت: اگرحمله صرفاً برای مجازات کردن و نشان دادن این موضوع باشد که جامعه بین المللی هرگز اجازه حملات شیمیایی را نخواهد داد، بشار اسد در جایگاهش باقی خواد ماند و به کارش ادامه خواهد داد... سناریوی دوم همان پایان دادن به این عمل خواهد بود.

تحلیلگر مصطفی العانی که روابط خوبی با مسئولان سعودی دارد، در این رابطه معتقد است عربستان همچنین به واشنگتن هشدار داده است که حمله نکردن به بشار اسد به سود دشمن مشترک آنها یعنی القاعده خواهد بود.

وی افزود: اقدام نکردن باعث تقویت موضع تندروها خواهد شد و یاس و ناامیدی افراد مسلح مخالف در کوتاهی آمریکا درقبال اوضاع سوریه باعث خواهد شد که این افراد مسلح بیشتر به وفاداری خود به تندروهای اسلامی تمایل پیدا کنند.

عربستان سعودی به همراه قطر خود از بزرگ ترین حامیان گروه های تندروی وابسته به القاعده در سوریه بوده و همه هزینه این گروه ها را برای نبرد در سوریه پرداخت می کنند، چرا که آنها بر این باورند اعضای ارتش آزاد بی عرضه تر از آن هستند که موفق به شکست ارتش سوریه شوند.

رویترز در ادامه این گزارش می نویسد: ریاض همراه با افراد مسلح مخالف در سوریه درخصوص کمبود کمک های نظامی آمریکا به این افراد مسلح - باوجود تعهد ماه ژوئن اوباما درافزایش کمک ها بعد از اولین استفاده از گازهای سمی- احساس ناامیدی می کند.

یک مسئول آمریکایی درباره آنچه آن را "رابطه ای باثبات با ریاض" در زمینه های امنیت ملی اساسی خواند، سخن گفت اما در عین حال افزود: هرچند در قبال هر مسئله ای اتفاق نظر نداریم اما وقتی اختلاف نظر پیدا کردیم، به آن در بحث و گفت وگوهای صادقانه و صریح رسیدگی می کنیم.

رابر گوردان سفیر آمریکا در ریاض از سال 2001 تا 2003 میلادی در این مورد معتقد است: بندر بن سلطان رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان و عادل الجبیر سفیر این کشور در واشنگن صراحت شدیدی داشتند که می توان به افراد مسلخ مخالف در سوریه اعتماد کرد و لازم اس که از آنها حمایت نظامی شود.

در این میان اوباما تلاش خود برای تغییر نظام درسوریه را که خواست ریاض است، تکذیب می کند اما گوردان تصریح کرد: این بدان معنا نیست که آنها به فشار در این زمینه ادامه نخواهند داد.

 

مسکو خواستار برگزاری هرچه سریع‌تر نشست ۱+۵ و ایران شد

معاون وزیر خارجه روسیه گفت که مسکو سایر شرکت کنندگان در گروه 1+5 و ایران را به تسریع در هماهنگی برای مکان و زمان دور بعدی مذاکرات فرا می‌خواند.

به گزارش فارس به نقل از شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه امروز از عدم تشکیل تیمی از سوی ایران برای مذاکره با گروه 1+5 در زمینه مسئله هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرد.

وی اظهار داشت: روند تشکیل این تیم تا این لحظه کامل نشده است و این امر ما را نگران می‌کند. همچنین عدم توافق درخصوص زمان و مکان دور بعدی مذاکرات ما را نگران می‌کند.

ریابکوف گفت: روسیه سایر شرکت کنندگان در گروه 1+5 و ایران را به تسریع در هماهنگی برای مکان و زمان دور بعدی مذاکرات فرا می‌خواند.

وی افزود که دو طرف باید تمام تلاش خود را مبذول دارند زیرا وقت تنگ است.

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: جامعه بین‌المللی بعد از روی کار آمدن مسئولان جدید ایرانی سیگنال‌ها و علائم مثبتی دریافت کرد اما این سینگال‌ها عملی نشده است. علائم و سینگال‌های مثبت درخصوص آمادگی برای گفت‌وگو طبیعتا امری مثبت است اما مهم است که گام‌های علمی را درپی داشته باشد.
 
 
 

کمیته روابط خارجی سنا اجازه حمله آمریکا به سوریه را صادر کرد

کمیته روابط خارجی سنا اجازه اقدام نظامی علیه سوریه را به دولت اوباما داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : کمیته روابط خارجی سنا اجازه اقدام نظامی علیه سوریه را به دولت اوباما داد.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، کمیته روابط خارجی سنا رای مثبت خود را به حمله نظامی این کشور علیه سوریه اعلام کرد.
 اعضای کمیته روابط خارجی سنا با 10 رای موافق در مقابل 7 رای مخالف موافقت خود را با حمله نظامی این کشور به سوریه ابراز داشتند.
سناتور دمکرات، باب مندز، رییس کمیته روابط خارجی سنا و سناتور جمهوریخواه، باب کورکر، این قطعنامه را ارائه کرده بودند.قرار است که کل سنا آمریکا هفته آینده این موضوع را بررسی کند.
 
 
 
 

اعلام حالت آماده‌باش کامل در ارتش روسیه

در پی ماجراجویی رژیم صهیونیستی در شلیک دو فروند موشک در دریای مدیترانه، روسیه نیز ارتش خود را به حالت آماده‌باش در‌آورد.

به گزارش انتخاب به نقل از فارس ؛ روزنامه روسی «کومسومولسکایا پروادا» در شماره امروز خود نوشت که در پی شلیک دو فروند موشک بالستیک از سوی اسرائیل در دریای مدیترانه، ستاد مشترک نیروهای مسلح روسیه و مقر فرماندهی نیروی هوایی در آماده‌باش کامل درآمده‌اند.وزارت دفاع روسیه سه‌شنبه گذشته از رصد دو موشک بالستیک شلیک‌شده به سمت سواحل شرقی مدیترانه خبر داد. پس از انتشاری این خبر، اسرائیل مسئولیت شلیک موشک‌ بالستیک در دریای مدیترانه را به عهده گرفت و آن‌را بخشی از تمرینات نظامی مشترک خود با آمریکا دانست.«آناتولی آنتونوف» معاون وزیر دفاع روسیه اقدام تحریک‌آمیز پرتاب موشک در دریای مدیترانه در شرایط کنونی منطقه را اقدامی بسیار بی‌مسئولانه ارزیابی کرد.این مقام بلندپایه نظامی روس تاکید کرد که پرتاب موشک بالستیک در دریای مدیترانه می‌تواند همه منطقه را دچار انفجار کرده و عواقب بسیار فاجعه‌آمیزی داشته باشد.


فرمانده سابق ناتو: قرار بود ۷ کشور از جمله ایران اشغال شوند

فرمانده سابق آمریکایی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (‌ناتو )‌ در برنامه تلویزیونی گفت، آمریکا در سال ۲۰۰۱میلادی تصمیم به حمله به عراق، سوریه، لبنان، لیبی، سومالی، سودان و ایران گرفت و قرار بود طی پنج سال این کشورها را اشغال کند.

به گزارشانتخاب به نقل از واحد مرکزی خبر،‌ وسلی کلارک که در سال ۲۰۰۴ میلادی فرمانده ناتو بود؛ در برنامه ای تلویزیونی گفته بود : «حدود ده روز پس از حوادث یازده سپتامبر (سال ۲۰۰۱میلادی) به پنتاگون رفتم. پس از آنکه با دونالد رامسفلد (وزیر دفاع وقت) و پل ولفوویتس معاون وی دیدار کردم به طبقه پایین آمدم تا با برخی از کسانی که تحت امر من بودند ملاقات کنم. یکی از ژنرالها مرا صدا کرد و گفت سرورم تو باید بیایی و با من برای مدتی صحبت کنی. به او گفتم اما تو کار داری؟ گفت نه. ما تصمیم جنگ با عراق را گرفته ایم. این حرف برای حدود بیستم سپتامبر آن سال (سال ۲۰۰۱میلادی) است. به او گفتم ما با عراق بجنگیم!؟ برای چه؟ گفت نمی دانم (خنده حاضران در استودیوی تلویزیون). سپس او (ژنرال آمریکایی) به من گفت: گمان می کنم آنها (تصمیم گیران جنگ) کاری به جز این ندارند. به او (ژنرال) گفتم هیچ دلیل و مدرکی پیدا کرده اید که نشان دهد بین او (صدام)‌ و القاعده ارتباط وجود دارد؟ گفت نه. هیچ مطلب جدیدی در این خصوص وجود ندارد.»

کلارک افزود: این شخص (ژنرال) گفت «اما آنها به سادگی تصمیم حمله به عراق را گرفته‌اند. این شخص سپس به من گفت اما گمان می کنم ما نمی دانیم با تروریسم چه می کنیم ولی نیروی نظامی قدرتمندی داریم و می توانیم نظامها را سرنگون کنیم. این شخص سپس گفت گمان می کنم تنها ابزار ما قدرت نظامی است که به مثابه چکش است و هر مشکلی نیز باید همانند یک میخ به نظر برسد و با این چکش حل شود.»

کلارک گفت: «پس از چند هفته به دیدگاه این شخص فکر کردم در آن زمان ما بمباران هوایی در افغانستان را آغاز کرده بودیم. به این شخص گفتم آیا همچنان تصمیم ما برای حمله به عراق به قوت خود باقی است؟ او گفت حتی بدتر از این! سپس در دفترش خم شد و یادداشتی را برداشت و گفت: من همین الان این یادداشت را از دفتر وزیر دفاع در طبقه بالا دریافت کردم. سپس گفت این یاداشت چگونگی اشغال هفت کشور را طی پنج سال تشریح کرده است. ما با اشغال عراق آغاز می کنیم تا نوبت به سوریه، لبنان، لیبی، سومالی، سودان و ایران برسد.»

مجری پرسید امکان دارد یک بار دیگر نام این کشورها را تکرار کنی؟

کلارک بار دیگر نام کشورها را تکرار کرد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد