سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

بررسی مشکلات ورزش و جامعه ورزشی در خوزستان

 

پیست‌های خالی از دوچرخه مخصوص/ رکاب زنان خوزستانی بی‌انگیزه شده‌اند
 
اهواز - خبرگزاری مهر: دوچرخه سواری در خوزستان روزهای تلخی را می‌گذارند به گونه‌ای که ورزشکاران این استان تنها شاهد وجود سه دوچرخه مخصوص پیست در این استان هستند که البته اغلب آنها فرصت استفاده از این دوچرخه‌ها را به دست نمی‌آورند.

به گزارش خبرنگار مهر، رکاب‌زنان خوزستانی با دوچرخه‌های جاده به صورت غیراستاندارد تنها به دلیل علاقه به این رشته مشغول تمرین هستند و دوچرخه متناسب با آن را ندارند. این نوجوانان و جوانان ورزشکار می‌گویند که تمام هزینه‌های مربوط به اعزام برای مسابقات و تجهیزات تمرین را خودشان پرداخت می‌کنند و از اداره ورزش و جوانان استان گله دارند.

رکاب زدن در رویاها

محمد باوی مربی هیئت دوچرخه‌سواری خوزستان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: خوزستان یکی از مدعیان دوچرخه‌سواری کشور بود و همیشه در لیست سه تیم نخست جا داشت ولی متاسفانه در 10 تا 15 سال اخیر دوچرخه سواری استان بسیار افت کرده و این وضعیت روز به روز بدتر می شود.

باوی با اشاره به کم کاری هیئت دوچرخه سواری استان خوزستان گفت: مسئولان جدید هر کدام عملکرد مسئولان پیشین را نقد می‌کنند و این در حالی است که ما شاهد هیچ فعالیت مثبتی تا کنون نبوده ایم.

وی گفت: مدتها است که مسابقات استانی در اهواز برگزار نمی‌شود و بعد از چندین ماه توسط درخواست علاقمندان به دوچرخه‌سواری جام رمضان توسط رکاب‌زنان اهوازی برگزار شد.

مربی هیئت دوچرخه‌سواری استان ضمن انتقاد از امکانات دوچرخه سواران گفت: ما با دوچرخه‌های جاده در حال تمرین در پیست دوچرخه‌سواری هستیم و نیاز به دوچرخه‌های پیست و مخصوص این زمین داریم.

باوی تاکید کرد: بدون دوچرخه‌های استاندارد امکان آسیب وارد شدن به دوچرخه‌سواران است کما اینکه در اولین روز مسابقات جام رمضان نیز یکی از دوچرخه سواران حادثه دید.

به گفته وی، حتی یک تیم پزشکی و آمبولانس امداد در محل مسابقه وجود ندارد. در جام رمضان سوارکاران اکثرا روزه بودند و هر لحظه ممکن بود از حال بروند.

باوی یادآور شد: هیئت استان تنها سه دوچرخه پیست دارد که یکی از آنها را به دوچرخه‌سواری از شهرستان اندیمشک دادند و از نظر ما این نوعی تبعیض بین دوچرخه سواران استان است.

وی با بیان اینکه دوچرخه پیستی که در اندیمشک است بدون استفاده مانده است، گفت: متاسفانه به دلیل نداشتن دوچرخه پیست کافی گاهی شده که در مسابقات کشوری از تیم های دیگر دوچرخه قرض می کنیم.

این فعال در رشته دوچرخه سواری توضیح می‌دهد: بسیاری همچون مهدی فرطوسی را می شناسم که به دلیل بی انگیزه بودن از این رشته ورزشی کنار کشیدند.

در حال مدارا با هیئت دوچرخه سواری هستیم

یکی دیگر از دوچرخه سواران با انتقاد از وضعت موجود گفت: ما در حال مدارا با هیئت دوچرخه سواری هستیم و سلامتمان را به خطر انداختیم تا در رشته مورد علاقه خودمان موفق شویم اما آیا بدون اندک امکاناتی موفقیت امکان پذیر است؟

علی همچنین افزود: تمام پیچ‌های پیست خاکی است و هر لحظه امکان دارد تا رکاب زن در پیچ سر بخورد و آسیب ببیند.

وی با اشاره به اینکه مسئولان نسبت به دوچرخه‌سواری پیست بی‌اعتنایی می‌کنند، گفت: هیئت دوچرخه سواری و اداره کل ورزش و جوانان استان حتی هزینه لاستیک و تجهیزات پیش پا افتاده را نمی‌دهد.

محمد امین‌پور میری از دیگر دوچرخه سواران نوجوان است. او که اخیرا موفق به کسب مقام نخست در مسابقه مبتدیان استان شده است در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: مدتی پیش حتی برق پیست قطع بود و در رختکن در گرما و عرق شدید استراحت می کردیم.

پورمیری افزود: از مسئولان می خواهم تا توجه ویژه ای به مبتدیان داشته باشند. متاسفانه حتی حکم رسمی به مقام آوران داده نشده است.

چاره ای نیست/ بودجه نیست

نگاه و انتظار این دوچرخه سواران بیشتر به ریاست و دبیر هیئت دوچرخه سواری است. آنها بر این باورند که هیئت باید با تلاشهای بیشتر بتواند حق بیشتری از اداره ورزش استان بگیرد تا از این بلاتکلیفی و بی انگیزگی خارج شوند.

این دوچرخه سواران می‌گویند که بی‌هیچ چشم داشتی رکاب می‌زنیم و به حداقل‌ها قانع هستیم اما همین حداقل ها نیز برایمان فراهم نیست. در مقابل دبیر هیئت دوچرخه سواری برخی از گلایه های دوچرخه سواران را صحیح می‌داند.

دبیر هیات دوچرخه‌سواری خوزستان در گفتگو با مهر گفت: در اینکه دوچرخه سواران پیست استان دارای مشکلاتی هستند شکی نیست.

خدر حیاتی افزود: در اهواز پیست داریم اما دوچرخه پیست نداریم.

حیاتی درباره تعداد دوچرخه‌های پیست موجود در استان توضیح داد: کلا سه عدد دوچرخه پیست در استان خوزستان داریم که یکی از آنها به تشخیص رئیس تربیت بدنی به دوچرخه سوار اندیمشکی داده شد.

دبیر هیات دوچرخه سواری استان همچنین گفت: از میان دو دوچرخه پیست باقی مانده یکی از آنها همراه دوچرخه سواری برای مسابقات لیگ اعزام شده و تنها یک دوچرخه پیست در هیئت وجود دارد.

حیاتی ضمن انتقاد از استاندارد نبودن دوچرخه‌های هیئت دوچرخه سواری استان گفت: کلا 10 دوچرخه غیر استاندارد داریم و رکاب زنان با دوچرخه های جاده در پیست تمرین می کنند که کاملا غیراستاندارد است اما چاره ای نیست.

به گفته وی، این رکاب‌زنان تنها با علاقه ای که دارند با همین دوچرخه‌های غیر استاندارد که خطرناک هم هستند جام رمضان را برگزار کردند. حیاتی با بیان اینکه تربیت بدنی باید برای ما بودجه مناسبی تعیین کند گفت: ما نیاز به بودجه داریم تا بتوانیم دوچرخه های پیست استاندارد تهیه کنیم.

به گفته وی، شعار تربیت بدنی ین است که دوچرخه بیست در پیست باید باشد اما هیچ دوچرخه ای چه بیست و غیر بیست در پیست نیست.

تمرین در جاده، ممنوع

مسابقات سرعت در پیست و مسابقات استقامت در جاده‌ها برگزار می‌شود. گفته می شود که به دلیل ایمن نبودن جاده‌ها و به دستور تربیت بدنی، دوچرخه‌سواران حق تمرین در جاده ها را ندارند که این نیز از دیگر معضلات جامعه دوچرخه‌سوار استان خوزستان است.

دبیر هیات دوچرخه‌سواری استان در این باره نیز گفت: برای مسابقات استقامت درخواست آمبولانس، ماشین پلیس و یک وانت را دادیم و تربیت بدنی در جواب گفت تا زمانی که امکانات ایمنی جاده مهیا نشده است رکاب زنان اجازه تمرین در جاده را ندارند.

حیاتی با اشاره به هزینه های سرسام آور این رشته ورزشی و کمبود بودجه هیئت گفت: تنها برای اعزام هزینه کرایه دوچرخه ها 500 هزار تومان می شود.
وی افزود: از تربیت بدنی درخواست کردیم یک وانت برای انتقال دوچرخه های اعزامی در اختیارمان بگذارد که متاسفانه با این خواسته موافقت نشد.


نبود دوچرخه های استاندارد برای مسابقات پیست، تامین نبودن تجهیزات مورد نیاز رکاب زنان و نبود رفاهی نسبی از دغدغه های اصلی دوچرخه سواران پیست است. این مشکلات تا جایی پیش رفته که برخی از مقام آوران کشوری را از ادامه این رشته خانه نشین و بسیاری دیگر را نیز بی انگیزه کرده است.

متأسفانه تلاش خبرنگار مهر برای تماس با تربیت بدنی استان در پیگیری این موضوع بی نتیجه ماند.

----------------------------------

گزارش: قاسم منصور آل کثیر 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد