سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر از اهواز

 

مدیرکل شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور گفت: انتظار داریم شرکت نفت به صورت جدی‌تری برای ساخت فرودگاه جدید اهواز وارد عمل شده و سریعتر این فرودگاه ساخته شود.

به گزارش خبرگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه‌خوزستان، محمود رسولی‌نژاد در نشست خبری که روز گذشته، 5 شهریورماه در محل فرودگاه اهواز برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهارکرد: فرودگاه اهواز از نظر جابه‌جایی مسافر بعضا رتبه چهارم و پنجم قرار دارد و فرودگاهی است که از نظر دولت و هم از نظر وزارت دارای حساسیت است.
وی افزود: برای جابه‌جایی که قرار است اتفاق بیافتد در شرایط ایده‌آل حداقل به 8 سال زمان نیاز است اما ما در این 8 سال نمی‌توانیم با مشکلات موجود به مردم خدمات‌رسانی کنیم.
رسولی‌نژاد تصریح‌کرد: فضای ترمینالی این فرودگاه 30 درصد کوچکتر از شرایط مناسب است و سالن‌های عمومی فرودگاه باید 30 درصد توسعه یابد. پارکینگ هواپیمایی این فرودگاه گنجایش فقط 5 هواپیما را دارد که حداقل این ظرفیت باید به 8 هواپیما برسد.
مدیرکل شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور ادامه‌داد: اهواز یکی از کلان‌شهرهای کشور است و تقاضای پرواز و حمل و نقل هوایی آن بسیار زیاد است. شرکت فرودگاه‌ها یک شرکت درآمد ـ هزینه‌ای است و از اعتبارات عمومی دولت استفاده نمی‌کنیم اما با توجه به توافق صورت گرفته با استاندار خوزستان، مقرر شد که حدود یک‌سوم هزینه‌های زیرساختی فرودگاه اهواز از سوی استانداری تامین شود و دوسوم مابقی بر عهده شرکت فرودگاه کشور باشد.
وی اظهارکرد: در فرودگاه اهواز سه پروژه در حال پیگیری است که این پروژه‌ها شامل ساخت ترمینال خارجی با اعتبار 9 میلیارد تومان، توسعه اپرون یا پارکینگ هواپیما و توسعه سالن عمومی فرودگاه می‌باشد.
رسولی‌نژاد گفت: فاز دوم ساخت ترمینال خارجی به مناقصه گذاشته شده است. همچنین 25 درصد از پروژه توسعه اپرون یا پارکینگ هواپیما انجام شده و 75 درصد آن باقی‌مانده است. برای احداث این پارکینگ تاکنون یک میلیارد و 300 میلیون تومان هزینه شده و حدود 4 میلیارد تومان دیگر باید هزینه شود که نیاز به تملک اراضی برای این پروژه است.
مدیرکل شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور افزود: همچنین در پروژه توسعه سالن عمومی فرودگاه باید 30 درصد به زیربنای سالن اضافه شود که این کار در مرحله مطالعه قرار دارد و در صورت اتمام مطالعه، تامین اعتبار خواهد شد و اقدامات اجرایی آن آغاز می‌شود.
وی گفت: این پروژه‌ها دولتی هستند و شرکت فرودگاه های کشور با مشارکت استانداری آن‌ها را انجام خواهد داد.
رسولی‌نژاد بیان‌کرد: نیاز مردم اهواز است که سالن فرودگاه بزرگ‌تر شود و هواپیماهای بیشتری بتوانند به فرودگاه بیایند. فرودگاه اهواز از نظر مساحت با 284 هکتار جز فرودگاه‌های کوچک کشور است. فرودگاه همدان و کرمان با مساحت بالای 1200 هکتار وجود دارد و فرودگاه متوسط ما در کشور با مساحت حدود 550 هکتار می‌باشد؛ بنابراین پیگیری سریع برای جابه‌جایی فرودگاه به ما امکان توسعه فرودگاه را خواهد داد.
وی اظهارکرد: 8 سال برای اجرای فرودگاه جدید اهواز مدت زمان زیادی نیست و ما در این 8 سال فرودگاه فعلی را به همان حالت خود رها نمی‌کنیم و طرح‌های توسعه‌ای را نیز انجام خواهیم داد.
مدیرکل شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور ادامه‌داد: ساخت یک فرودگاه در شرایط عادی و شبیه همین فرودگاه اهواز بیش از 300 میلیارد تومان هزینه می‌خواهد. انجام و تهیه نقشه‌ها و برگزاری مناقصات و دیگر اقدامات زمان‌بر است. اما اگر در این 8 سال پروژه انجام شود متناسب با نرم طبیعی دنیا خواهد بود. فرودگاه‌ها به زیر‌ساخت‌های زیادی نیاز دارند و باید همه امکانات یک شهر در فرودگاه دیده شود.
رسولی‌نژاد گفت: شرکت نفت به دلیل وجود یک حوضچه نفتی در زمین فرودگاه فعلی اهواز هزینه ساخت و جابه‌جایی فرودگاه جدید را تقبل کرده است. در حال حاضر زمین فرودگاه جدید محصور شده و این اتفاق بزرگی است و باید در قالب مرحله دوم اسناد این زمین به نام شرکت فرودگاه صادر شود تا ما بتوانیم مناقصه برای ساخت برگزاری کنیم.
وی در زمینه فرودگاه‌های جدید در حال ساخت در کشور گفت: حدود 5 فرودگاه در کشور حال ساخت است، فرودگاه مدرس در نزدیکی تربت‌حیدریه، فرودگاه گناباد در شهر گناباد، فرودگاه ولیعصر بین بروجرد و ملایر، فرودگاه سقز و فرودگاه ماکو از جمله فرودگاه‌های در حال ساخت است.
رسولی‌نژاد در زمینه سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در فرودگاه‌ها خاطرنشان‌کرد: ما از سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی استقبال می‌کنیم و همیشه از سرمایه‌گذاران جهت مشارکت دعوت شده است. پروژه‌های متعددی هم‌اکنون با مشارکت بخش‌خصوصی در فرودگاه‌های مختلف کشور در حال انجام است.
وی اظهارکرد: سال‌گذشته 8.5 میلیون نفر در پروازهای ورودی و خروجی مسیرهای خارجی و 33 میلیون نفر در قالب مسیرهای داخلی جابه‌جا شده‌اند که نسبت به سال‌ 90 به دلیل افزایش نرخ بلیط هیچ افزایشی را نداشتیم. اما پیش بینی ما این است که حدود 4 درصد در زمینه پرواز و مسافر و حدود 8 درصد در پروازهای عبوری رشد داشته باشیم.
ارتقای ایمنی اولین هدف شرکت فرودگاهی کشور
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور همچنین در مراسمی که روز گذشته با حضور مدیران و کارکنان فرودگاه اهواز در حاشیه بازدید و سفر خود به فرودگاه اهواز برگزار شد، اظهارکرد: امیدواریم آسمان ایران همیشه آسمانی ایمن باشد و هیچ سانحه هواپیمایی و پروازی را در آسمان ایران نداشته باشیم؛ وگرنه مشکلات دیگر در موضوعات فرودگاهی و پروازی قابل حل است.
رسولی‌نژاد افزود: در فرودگاه اهواز موضوعات عمرانی، رفاهی و بحث‌های کلانی همچون جابه‌جایی مطرح است و هم برنامه‌های پیک پروازی در ایام شهریور، عید و تعطیلات به وقوع می‌پیوندند و بنابراین ما باید سفرهای مردمی را تسهیل و رضایت مردم و مسافران را جلب کنیم.
وی عنوان‌کرد: فرودگاه اهواز با حدود 215 نفر کارمند یکی از فرودگاه‌های موفق ما در زمینه رتبه‌بندی بهره‌وری شرکت فرودگاه‌های کشور بوده و نسبت پروازها به کارمندان عددی است که جز شاخص‌های برتر در این فرودگاه به حساب می‌آید.
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور گفت: سال‌گذشته 9.8 میلیارد تومان هزینه و 9.4 میلیارد تومان درآمد فرودگاه بود که 400 میلیون تومان فاصله بین هزینه و درآمد وجود دارد اما قطعا با اتکا به زیرساخت‌ها و نیروی انسانی با تجربه می‌تواند به شرایط بهتری بین هزینه‌ها و درآمد دست یافت.
وی بیان‌کرد: این فرودگاه روزانه به طور متوسط بین 75 تا 80 پرواز رفت و برگشت دارد و این عدد، عدد و رتبه خوبی است. این فرودگاه بعضا رتبه چهارم و پنجم در جابه‌جایی مسافر را دارد و حتی در برخی از ماه‌ها آمار مسافری اهواز از شیراز بالاتر می‌رود و این نشان‌دهنده حساسیت کار در این فرودگاه مهم کشور است.
رسولی‌نژاد ادامه‌داد: یکی از پروژه های مهم در فرودگاه پروژه ترمینال خارجی است که مناقصه فاز دوم آن با برآورد 9 میلیارد تومان انجام خواهد شد. هم شرکت فرودگاه‌ها و هم استانداری تعهداتی در این زمینه دارند که امیدواریم استانداری به تعهدات خود عمل کند و گره‌ای از مشکلات مردم در بخش سفرهای خارجی برطرف شود.
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور اظهارکرد: امسال برای شرکت فرودگاه‌های کشور برنامه ارتقاء ایمنی و اقتصادی کردن فرودگاه‌ها ترسیم شده و تلاش ما این است که فرودگاه‌ها را از لحاظ اقتصادی به خودکفایی و بالندگی برسانیم. اولین هدف ما ارتقای ایمنی است و این ارتقای ایمنی در کنار خودش امنیت و توسعه پایدار را نیز به دنبال دارد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد