سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

 

جزئیات تازه از خروج هدایای رییس جمهور از موزه ریاست جمهوری

سرانجام در نیمه شب جمعه یازدهم مرداد ماه از ساعت یازده شب تا دو و سی دقیقه بامداد شنبه دوازدهم مردادماه 2283 قلم هدیه رییس جمهور که همگی دارای برچسب اموال نهاد ریاست جمهوری بود و اطلاعات آن در سیستم اموال موزه هدایا ثبت و ضبط شده است، در 4 کامیون جاسازی و با 5 ماشین زرهی اسکورت شد و به ساختمان لادن در میدان ونک منتقل گردید .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 یک مقام آگاه در نهاد ریاست جمهوری جزییات تازه ای از خروج هدایای رییس جمهور از ساختمان این موزه در مجموعه سعدآباد را فاش کرد.

به گزارش سرویس سیاسی «انتخاب» ؛ سه هفته پیش برخی وب سایت ها و رسانه ها ، با انتشار خبری اعلام کردند که هدایای خارجی روسای جمهور و مقامات عالی کشور - که در یادمان‌ ریاست جمهوری و موزه هدایا  در ساختمان 240 سعدآباد نگهداری می‌شود- ، در ساعات پایانی جمعه شب (11 مرداد ) چند ساعت پیش از آغاز مراسم تنفیذ ریاست جمهوری ، با چندین دستگاه کامیون به مکانی نامعلوم منتقل شد.

پیگیری‌رسانه ها در این زمینه در هاله‌ای از ابهام باقی‌ماند؛ چرا که کارمندان روابط عمومی ریاست جمهوری و مسئول روابط عمومی کاخ موزه سعدآباد در این زمینه اظهار بی‌اطلاعی ‌کردند و جواد پاسپانیان مدیرکل تشریفات ریاست جمهوری ترجیح داد سکوت کند و پاسخگوی تماس های خبرنگاران نباشد.

این مقام آگاه در تشریح جزئیات این اقدام به خبرنگار «انتخاب» گفت: اوایل تیرماه امسال نامه ای از سوی سید حسین موسوی رییس دفتر رییس جمهور به معاونش مهدی آشتیانی (معاون وقت تشریفات دفتر رییس جمهور) - که مدیریت ساختمان موزه هدایا واقع در سعدآباد، بر عهده آن معاونت است- نوشت و در آن از عزم رییس جمهور مبنی بر بسته بندی و فهرست برداری هدایای دوران هشت ساله ریاست جمهوری اش خبر داد ، بر اساس دستور رییس دفتر رییس جمهور کار بسته بندی هدایا اوایل تابستان آغاز شد .

وی افزود: سرانجام در نیمه شب جمعه یازدهم مرداد ماه از ساعت یازده شب تا دو و سی دقیقه بامداد شنبه دوازدهم مردادماه 2283 قلم هدیه رییس جمهور که همگی دارای برچسب اموال نهاد ریاست جمهوری بود و اطلاعات آن در سیستم اموال موزه هدایا ثبت و ضبط شده است، در 4 کامیون جاسازی و با 5 ماشین زرهی اسکورت شد و به ساختمان لادن در میدان ونک منتقل گردید . پیش از خروج این هدایا از سعدآباد، علیرضا نجاتی معاون اداره کل تشریفات دفتر رییس جمهور ذیل فهرست 2283 هدیه ، رسیدی را امضا کرده و نوشته ؛ خروج هدایا و انتقال اموال نهاد ریاست جمهوری با دستور تشریفات ریاست جمهوری بوده است .

احمدی نژاد در ساختمان لادن

این مقام آگاه تصریح کرد: آنچه در این میان اهمیت دارد این است که از سوی برخی افراد به کارکنان موزه هدایا از طرف مسئولان دفتر رییس جمهور سابق دستور داده شده تا همه اطلاعات مربوط به هدایا شامل پرونده ها ، فهرست و عکس هدایا منهدم شود و از بین برود.

وی در ادامه ادعا کرد: متاسفانه هفته گذشته بازماندگان تیم رییس جمهور سابق در تشریفات ریاست جمهوری پرونده ها و اسناد مربوط به هدایای ریاست جمهوری را از محل موزه خارج کرده اند تا در دسترس نباشد.

وی ادامه داد: محلی که برای استقرار هدایای احمدی نژاد در نظر گرفته شده ساختمان هفت طبقه "لادن" است که متاسفانه هدایا بدون حضور و نظارت کارشناسان موزه داری و اسناد ملی ، با عجله ، بدون رعایت استانداردها و به صورت فله ای در طبقات این ساختمان جا داده شده که متاسفانه برخی از هدایا دچار آسیب شده است . همچنین از لحظه انتقال هدایا به ساختمان لادن ، هر شب شیفت حفاظتی (توسط تیم نیروهای "ستاد راهیان نور" که طی چند سال گذشته در سعدآباد و تشریفات ریاست جمهوری مستقر بوده اند) برقرار شده است .

این در حالیست که ساختمان لادن کاربری اداری دارد و متاسفانه فاقد مخازن نگهداری هدایا و تجهیرات امنیتی و حفاظتی مورد نیاز موزه هاست . براساس مصوبه دولت احمدی نژاد، دفتر رییس جمهور دوره نهم و دهم در ساختمانی معروف به لادن در حوالی میدان ونک تهران، تشکیل و تجهیز شده است.

این مقام آگاه به جزئیات دیگری اشاره کرد و گفت: در دوره ای که اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر رییس جمهور بود در اقدامی غیرقانونی و سلیقه ای، سازمان اسناد و کتابخانه ملی را از مسئولیت موزه هدایای ریاست جمهوری سید محمد خاتمی خلع ید کرد و عملا مدیریت موزه هدایای رییس جمهور به معاونت تشریفات دفتر رییس جمهور واگذار شد. در این دوره به جز مصادره هدایای دو دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی ، اتفاق ناگوار دیگری نیز رخ داد که متاسفانه در سکوت خبری پیگیری نشد ؛ سرقت یازده قلم هدایای نفیس و منحصر به فرد سران کشورهای خارجی به رییس جمهوری اسلامی ایران سید محمد خاتمی از جمله مدال زرین شهروندی عربستان و قطر اهدایی پادشاهان عربستان و قطر به آقای خاتمی و.... ) ! ، هر چند این خبر با تکذیب کارکنان معاونت تشریفات ریاست جمهوری مستقر در سعدآباد روبرو شد اما اطلاعات موجود حاکی از این است که تحقیقاتی توسط اداره آگاهی نیروی انتظامی و حراست ریاست جمهوری بعمل آمد ولی بی نتیجه مشخص پرونده این سرقت به بایگانی سپرده شد.

وی با ابراز خشنودی بخاطر انتصاب مبینی در سمت سرپرست معاونت تشریفات دفتر رییس جمهور تاکید کرد: از رییس دفتر رییس جمهور و سرپرست جدید معاونت تشریفات ریاست جمهوری انتظار می رود تا بدون فوت وقت بررسی های جامع درباره خروج غیرقانونی هدایای رییس جمهور  و سرقت تعدادی از هدایای ارزشمند دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی در سالهای اخیر را انجام دهند و به تصمیمات سلیقه ای و غیرقانونی گذشته پایان داده و تصمیم قانونی و منطقی را در این زمینه اتخاذ کنند .

تاریخچه تاسیس یادمان روسای جمهور و موزه هدایا:

 موزه هدایای ریاست جمهوری در سال 1362  با اهتمام و نظر رییس جمهور محترم وقت  حضرت‌آیت‌الله‌العظمی سید علی خامنه‌ای و از طریق جمع آوری مجموعه‌ای از اشیا اعطایی به ایشان رسما در ساختمان پاستور ریاست جمهوری افتتاح گردید که تا پایان دوره ریاست جمهوری معظم له تعداد چهارصدوچهل وشش شی ( شامل: دویست وشصت وهفت شی از هدایای مردمی و یکصد و هفتادونه شی از هدایای مقامات خارجی) به این موزه اهدا گردید.

در دوره ریاست جمهوری آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی نیز تعداد هزاروصدوسی وچهار شی (شامل: ششصدوهشتادوشش شی از جانب مردم و چهارصدوچهل و هشت شی نیز از جانب مقامات خارجی) به ایشان اهدا گردید. یادمان ریاست جمهوری و موزه هدایای هاشمی رفسنجانی با تصویب شورای اسناد ملی در سال 1387 در رفسنجان افتتاح شد از آن تاریخ تاکنون مردم از این مجموعه به عنوان گنجینه تحت پوشش سازمان اسناد و کتابخانه ملی، همه روزه بازدید دارند.

در سال 83 با مصوبه شورای اسناد ملی و مصوبه هیئت وزیران ، با هدف نگهداری هدایا و اسناد دو دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی تجهیز و با حضور مقامات کشوری و رییس دفتر مقام معظم رهبری در سوم خرداد 84 رسما راه اندازی شد . پس از روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد ابتدا موزه هدایای ریاست جمهوری سید محمد خاتمی پلمب شد ، بازدید عمومی مردم از موزه به تعلیق درآمد و کارکنان آن که از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی مسئولیت اداره موزه را بر عهده داشتند اخراج شدند و به جای آنها کارمندان تشریفات ریاست جمهوری در موزه مستقر شدند و در دولت دهم و دوره مسئولیت اسفندیار رحیم مشایی در دفتر رییس جمهور بنا به دستور وی - و به رغم مخالفت های کارشناسانه علی اکبر اشعری رییس وقت سازمان اسناد و کتابخانه ملی- ، هدایای دو دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی مصادره شد و هدایای محمود احمدی نژاد به این ساختمان منتقل شد ، اما  بخاطر کمبود فضا، هدایا در راهروهای دو طبقه موزه  و انبار و مخازن موزه نگهداری می شد و عملا موزه هدایا به انبار هدایا تبدیل گردید و اجازه بازدید از این موزه برای مردم و خبرنگاران فراهم نبود.

در سال 90 با انتصاب اسحق صلاحی به ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی، عملا موضوع یادمان های روسای جمهور به حاشیه رفت و حتی کار به جایی رسید که سازمان اسناد وکتابخانه ملی نتوانست در قبال حراج و فروش تعدادی از هدایای خارجی محمود احمدی نژاد (به نفع بهزیستی) از موضع سازمانی اش که حفظ و حراست سرمایه های ملی است ، به مخالفت و یا دخالت کارشناسی بپردازد . در دوره ریاست آقای اشعری و صلاحی بر سازمان اسناد و کتابخانه ملی بحث راه اندازی یادمان ریاست جمهوری احمدی نژاد کتبی و شفاهی مطرح شد که متاسفانه تشکیل و راه اندازی این یادمان و موزه با مخالفت رییس جمهور مواجه شد . میتوان نقش کمرنگ این سازمان و بی تفاوتی نسبت به سرنوشت اسناد ملی و هدایای رییس جمهور را در خروج غیرقانونی هدایا از مجموعه سعدآباد موثر دانست. چراکه اگر سازمان اسناد و کتابخانه ملی در راستای اهداف و وظایف محوله نگران سرنوشت هدایای روسای جمهور بود امروز هم یادمان و موزه هدایای سید محمد خاتمی دایر بود و هم هدایای محمود احمدی نژاد که در زمره اموال دولتی است ، شبانه و بی سر و صدا از مجمومه سعدآباد به ساختمان لادن منتقل نمی شد .
 
 
 
 
 
ادعای منابع اسرائیلی:
در روزهای اخیر، تهدیدات کشورهای غربی درباره انجام اقدام نظامی علیه سوریه‌، بی‌سابقه‌‌ افزایش یافته است. در این میان، برخی منابع اسرائیلی مدعی شده‌اند در پی ناکامی عوامل واسطه میان ایران و آمریکا برای توافق درباره سوریه، چشم‌انداز حمله نظامی به این کشور از همیشه جدی‌تر شده است.
کد خبر: ۳۴۱۱۰۸
تاریخ انتشار: ۰۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۷
جدی شدن حمله به سوریه در پی عدم توافق ایران و آمریکادر روزهای اخیر، تهدیدات کشورهای غربی درباره انجام اقدام نظامی علیه سوریه‌، بی‌سابقه‌‌ افزایش یافته است. در این میان، برخی منابع اسرائیلی مدعی شده‌اند در پی ناکامی عوامل واسطه میان ایران و آمریکا برای توافق درباره سوریه، چشم‌انداز حمله نظامی به این کشور از همیشه جدی‌تر شده است.

به گزارش «تابناک»، پایگاه اینترنتی «دبکا فایل»، وابسته به محافل امنیتی رژیم اسرائیل مدعی شده، تلاش‌های اوباما برای رسیدن به توافق‌ با ایران بر سر سوریه جهت جلوگیری از انجام اقدام نظامی در این کشور‌ ‌ناکام‌ شده و بنابراین، هم‌اکنون نیروهای نظامی کشورهای گوناگون در سراسر خاورمیانه در حالت آماده باش کامل‌اند.

بنا بر ادعای دبکا، رئیس‌جمهور آمریکا دو واسطه را ‌‌ـ موازی ـ مسئول گفت‌و‌گو با ایران کرده بود؛ یکی از این دو، «جفری فلتمن»، معاون دبیر کل سازمان ملل و دیپلمات سابق آمریکایی بود که روز دوشنبه با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

واسطه دیگر، سلطان قابوس، پادشاه عمان بود که برای دیدار با عالی‌ترین مقامات ایرانی به تهران سفر کرد؛ اما به نوشته دبکا، وی نیز نتوانسته ایران را در رسیدن به توافقی درباره سوریه متقاعد کند.

همچنین هشدار آیت الله خامنه‌ای، رهبری جمهوری اسلامی ایران، مبنی بر این که در صورت حمله آمریکا، همه خاورمیانه به آتش کشیده خواهد شد، پاسخی بوده که به سلطان قابوس داده شده است.

به این ترتیب، ارتش آمریکا به مراکز نظامی خود در منطقه مدیترانه و خلیج فارس دستور داده که در ‌آماده باش کامل باشند.

از سوی دیگر، ایران، روسیه و سوریه نیز نیروهای خود را در حال آماده باش قرار داده‌اند. این در حالی است که به واحدهای ارتش سوریه دستور داده شده پایگاه‌های خود را ترک کرده و در سراسر کشور پراکنده شوند.

افزون بر این، مقامات ارشد نظامی ده کشور در امان، پایتخت اردن دیدار کرده و درباره ابعاد حمله نظامی به سوریه ‌بحث کرده‌اند. در این نشست که ریاست آن با «مارتین دمپسی»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا بوده، فرماندهان ارشد نظامی اردن، عربستان سعودی، قطر، ترکیه، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا و کانادا شرکت داشته‌اند.

بنا بر این گزارش، موضع‌گیری‌های شب گذشته جان کری، وزیر امور خارجه و جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، حاکی از آن بود که دولت اوباما نمی‌خواهد از مواضع قبلی خود مبنی بر نشان دادن واکنش نظامی در صورت انجام حمله شیمیایی در سوریه عقب‌نشینی کند. این دو مقام آمریکایی، ضمن طرح ادعای استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی، بشار اسد را به انجام جنایت متهم کردند.

به هر حال، مجموعه این تحولات حاکی از آن است که بحث حمله کشورهای غربی به سوریه، این بار بیش از همیشه جدی شده است.

گفتنی است، در آخرین تحولات در این زمینه، جنگنده‌های انگلیسی وارد قبرس شده و در حالت آماده باش قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر، یکی از شبکه‌های تلویزیونی رژیم اسرائیل نیز مدعی شده، اوباما تا ۴۸ ساعت آینده، تصمیم نهایی را درباره حمله به سوریه می‌گیرد.
 

 
کد خبر: ۳۴۱۱۸۳
تاریخ انتشار: ۰۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۷
عضو سابق سازمان مجاهدین خلق گفت: من با نماینده ایالات متحده در عراق ملاقات کردم و وی گفت: به ساکنان اشرف گفتیم آیا می‌دانید خارج از اشرف کجاست؟ اما آنها نمی‌دانستند و هیچ ایده‌ای نداشتند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در ادامه نشست خبری 2 تن از نجات‌یافتگان فرقه رجوی که به‌مناسبت هشتم شهریور سالروز ترور شهیدان رجایی و باهنر انجام شد، خدابنده در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اعضای سازمان مجاهدین خلق در حال کاهش است، آیا به‌نظر شما سازمان مجاهدین تهی و خالی نخواهد شد، اظهار داشت: کسانی که در دام سازمان هستند، شرایط خاصی را دارند و معمولا 2،3 دهه است که با دنیای بیرون هیچ ارتباطی ندارند.

وی افزود: من با نماینده ایالات متحده در عراق ملاقات کردم و وی گفت: ما صد نفر را آوردیم و گفتیم که آیا می‌خواهید از قرارگاه اشرف خارج شوید؟ گفتند: نه. گفتیم: آیا می‌دانید خارج از اشرف کجاست؟ ایده‌ای از آن دارید؟ ولی آنها ایده‌ای نداشتند، زیرا ظرف 30 سال اطلاعات خود را از سازمان گرفته نمی‌دانستند بعد از حصارهای اشرف چه بوده و جرأت ندارد به بیرون برود، زیرا برایش جهنم تصویر کرده‌اند.

این عضو سابق سازمان مجاهدین خلق خاطرنشان کرد: با توجه به مطالبی که عرض کردم نمی‌توان توقع داشت از کسی که در چنبره و حصارهای ذهنی قرار دارد، پرسید که آیا می‌خواهد یا نمی‌خواهد از کمپ خارج شود؛ ازاین‌رو اگر این افراد بدانند در دنیای بیرون چه‌چیزهایی می‌گذرد، یک ثانیه هم در کمپ اشرف نمی‌مانند.

خدابنده ادامه داد: مثلاً یک نفر گفت: من همه خیابان‌های تهران را گشتم، ولی یک لبخند ندیدم، اما وقتی من به تهران آمدم دیدم همه‌چیز متفاوت است. زمان شاه برخی لباس‌های مندرس می‌پوشیدند، ولی الآن کسانی را نمی‌توانید ببنید که لباس مندرس پوشیده باشد. بنابراین کسانی که در کمپ اشرف هستند قربانیان اسیر ذهنی هستند و شکستن حصارهای ذهنی برای آنها سخت است.

همچنین سنجابی در ادامه این نشست خبری در مورد کسانی که از قرارگاه اشرف فرار می‌کنند، گفت: کسانی که بیرون آمدند به‌گونه‌ای بود که به‌طور اتفاقی اطلاعاتی را به دست آوردند، مثلاً یکی از مواردی که برای من خیلی جالب بود و آنها می‌خواستند از طرح این موضوع استفاده منفی ببرند این بود که گفتند زندانیان ایرانی در اوین در هفته فقط می‌توانند 4 دقیقه با خانواده خود صحبت کنند. اینجا بود که به ذهنم آمد که اینها نمی‌گذارند طی این چندین سال ما حتی یک دقیقه با خانواده‌های خود صحبت کنیم و چقدر در ایران خوب است که شخص می‌تواند 4 دقیقه با خانواده خود صحبت کند.

در ادامه این نشست خدابنده در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا هنوز افرادی هستند که بخواهند به‌صورت عاشقانه از قرارگاه اشرف فرار کنند، اظهار داشت: بر اساس اطلاعاتی که من دارم فکر می‌کنم تقریباً ماهی چند نفر از کمپ اشرف فرار می‌کنند و یا از طریق کمیساریا اقدام می‌کنند.

وی افزود: افرادی هستند که فدایی رجوی هستند، نه بر اساس دلیل و منطق بلکه کارکردهای روانی آنها را به اینجا رسانده است. من نیز در شرایطی بودم که راحت می‌توانستم جان خود را برای رجوی بدهم و فشار روانی به من اجازه نمی‌داد که فکر کنم. اگر هم سؤال می‌کردیم به ما می‌گفتند: ولگردی سیاسی است و چرا این سؤال را می‌پرسید؟

این عضو سابق سازمان مجاهدین خلق در مورد قطع ارتباط اعضای این سازمان با بیرون نیز اظهار داشت: در زمان صدام ما را با اتوبوس به حرم برای زیارت می‌بردند، ولی قبل از آن صحن را کاملاً قرق می‌کردند تا ما ارتباط نداشته باشیم و فقط برای کارهای تبلیغاتی خود فیلم و عکس می‌گرفتند.

خدابنده در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه تقریبا حدود چندین سال است که مسعود رجوی کاملا بایکوت خبری است، آیا اطلاعاتی از وضعیت وی دارید؟ آیا خبر مرگ مسعود رجوی صحت دارد، اظهار داشت: رجوی در آخرین تحلیل خود گفته بود که آمریکا قطعا به عراق حمله نخواهد کرد و اگر حمله کند برای ما خوب است و ما به ایران می‌رویم و کار ایران را تمام می کنیم، ولی برعکس این قضیه اتفاق افتاد و آمریکا به عراق حمله کرد و اهالی اشرف نیز بر اساس خطی که گرفته بودند، می‌خواستند به مرز ایران بروند که به آنها دستور دادند برگردید. پس از این ماجرا بود که مسعود رجوی دیده نشد و فقط صدایش شنیده می‌شود.

وی در مورد احتمال‌هایی که در این زمینه مطرح می‌شود نیز گفت: یک احتمال این است که مسعود رجوی مرده است، ولی به نظر من خیلی بعید است. احتمال دیگر این است که رجوی در عراق باشد، زیرا برخی می‌گویند 2 سنگر ضد اتمی در عراق وجود داشت که یکی برای صدام و یکی برای مسعود رجوی بود. الان برخی می‌گویند ممکن است مسعود رجوی در آنجا باشد.

این عضو سابق سازمان مجاهدین خلق اضافه کرد: احتمال دیگری وجود دارد که به دلیل حضور حزب بعث در اردن مسعود رجوی نیز به آنجا برود و احتمال دیگر نیزآن است که آمریکا باشد، ولی آنها می‌گویند ما نمی‌دانیم کجاست ولی به نظر من بعید است که آمریکایی‌ها ندانند که مسعود رجوی کجاست.

خدابنده در رابطه با اینکه آمریکایی‌ها می‌دانند مسعود رجوی کجاست، اظهار داشت: زمانی که قرار آتش‌بس را در جریان بسته شدن کمپ مطرح کردند، طبق قوانین آمریکایی باید قرارداد با فرمانده اصلی و فرمانده کل قوا بسته می‌شد . بنابراین وقتی قرارداد بسته شد، یعنی بالاترین مقام آمریکایی آمده است. پس مسعود رجوی نیز در طرف دیگر قرارداد حضور داشت. بنابراین جای فیزیکی رجوی اصلا مهم نیست، بلکه جایگاه سیاسی مطرح است.

سنجابی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا علنا نمی‌گویید از اینکه در سازمان مجاهدین خلق  بودید پشیمان هستید، تصریح کرد: وقتی ما الان اینجا هستیم، یعنی اشتباه وارد سازمان شدیم و به نظرم کاری که می توانم انجام دهم تا از طریق آن احساس آرامش کنم، این است که روشن‌گری کنم و الان نیز زندگی خود را ادامه می‌دهم.

وی افزود: الان به جرات می توانم بگویم که سازمان حتی یک درصد روی ایدئولوژی اول خودش نیست. به عنوان مثال اول می‌گت ضد امپریالیست‌ترین است، ولی الان از اعضای جنگ طلب آمریکایی‌ها هستند.
 
 
فلتمن آمریکایی هیچ گاه گمان نمی‌کرد، خود را برای مذاکره با مقامات ایرانی در تهران ببیند و با لبخند و تعارفات با آنان گفت‌و‌شنود کند؛ اما او توانست سر میز مذاکرات بنشیند و چای زعفرانی نیز بنوشد. او در تهران سه جلسه برگزار کرد؛ جلسه اول رسمی، جلسه دوم صریح‌تر بود و در جلسه سوم او پیام مقام‌های آمریکایی را به تهران رساند.
کد خبر: ۳۴۱۰۴۵
تاریخ انتشار: ۰۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۶
دیپلمات ارشد آمریکایی در تهران چه گفت و چه شنید؟روزنامه «السفیر» لبنان در گزارشی‌ از اهداف و دستاوردهای این سفر نوشت: فلتمن آمریکایی هیچ گاه گمان نمی‌کرد، خود را برای مذاکره با مقامات ایرانی در تهران ببیند و با لبخند و تعارفات با آنان گفت‌و‌شنود کند؛ اما او توانست سر میز مذاکرات بنشیند و چای زعفرانی نیز بنوشد.

به گزارش «تابناک»، اما این سفر نتوانست روز گذشته (دوشنبه) رهبر جمهوری اسلامی ایران را از موضع‌گیری‌اش در رخدادهای سوریه، مبنی بر این که «آتشی که تکفیری‌ها برافروخته‌اند، دامن حامیان آنان در کشورهای منطقه را خواهد گرفت» منصرف کند و فلتمن نیز بی‌گمان این سخنان را شنیده است.

به نوشته این نشریه، کیف فلتمن آکنده از پرونده‌هایی درباره یک منطقه، یعنی شام و لبنان سوخته با انفجار بمب‌ها و سوریه شعله‌ور شده در جنگ داخلی بود.

شبکه تلویزیونی العالم نیز گزارش داده است که منابع روزنامه السفیر در تهران ‌اعلام کردند که گفت‌و‌گو با فلتمن، نخستین تجربه مذاکره «مستقیمِ غیرِ مستقیم» با آمریکا بود؛ بنابراین، هیچ فردی نمی‌تواند جایگاه این دیپلمات بین‌المللی را در کشورش انکار کند که زمانی مذاکره کننده ارشد در خاورمیانه بود.

از این روی، وی تنها نقش بین‌المللی‌اش را بازی نکرد، بلکه از آن نیز فرا‌تر رفت تا از سیاست ایران درباره مسائل مورد اهمیت کشورش آگاه شود وپیام‌هایی را که در این سفر شنیده، به مقامات ارشد کشور خود برساند.

اما فلتمن در تهران چه گفت و چه سخنانی از محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، آگاه‌ترین سیاستمدار ایرانی به آمریکا، مردم این کشور، سازمان ملل و کارمندان بین‌المللی ‌شنید؟

منابع اطلاعاتی السفیر اعلام کردند که مذاکرات در سه مرحله برای بررسی دستور کار مورد توافق با نام اصلی کنفرانس ژنو۲‌ برگزار شد.

فلتمن پرسش‌هایی را درباره دیدگاه ایران به کنفرانس و نقشی که قرار است در این بازی داشته باشد، از جمله ابتکار شش ماده‌ای ایران با محوریت یافتن ایجاد راهکاری برای بحران سوریه‌ مطرح کرد.

به نوشته السفیر، فلتمن با طرح چندین ملاحظه به طرح ایران توضیح داد، تهران می‌تواند با ‌داشتن ارتباط ویژه با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و نظام حاکم بر این کشور، نقش بسیار مهمی داشته باشد.

نخستین جلسه رسمی و در جلسه دوم، مذاکرات صریح‌تر بود، ولی در جلسه سوم فلتمن پیام‌هایی را که برای رساندن آن آمده بود، به گروه ایرانی ابلاغ کرد.

در این باره باید گفت که بیشتر محور مذاکرات، درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه بود؛ اما تهران در توضیح آن اعلام کرد که مدارک و دلایلی ‌دارد که بیانگر آن است که مخالفان مسلح از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند و ارتش سوریه هیچ نقشی در آن نداشته است.

به نوشته این نشریه لبنانی، فلتمن با دقت به سخنان مقامات ایرانی گوش ‌داد، ولی هنگامی که نوبت بیان سخنانش فرا رسید، از اطمینان کامل کشورهای غربی در اقدام رژیم اسد در استفاده از سلاح شیمیایی یاد کرد و این که رژیم اشتباهی تاریخی مرتکب شده که باید برای آن مجازات شود.

وی با اشاره به امکان وارد آوردن ضربات محدود به سوریه ـ به گونه‌ای که زمینه برای پیشروی مخالفان در برخی نقاط مشخص فراهم شود ـ یکی از مهم‌ترین شرایط برگزاری کنفرانس ژنو ۲ را ایجاد توازن در صحنه بین‌الملل دانست که اکنون هیچ نشانه‌ای از آن نیست.

ایران نیز بلافاصله در پاسخ به اشارات وی گفت: آقای فلتمن اگر در به ثمر رساندن کنفرانس ژنو ۲ جدیت دارید، باید از دمشق دیدن کنید.

یادآور می‌شود، دیروز (دوشنبه) جفری فلتمن، معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل متحد ـ که در رأس هیأتی به تهران سفر کرده ـ با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، دیدار و گفت‌وگو کرد.

فلتمن بر «ضرورت پیگیری راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه» و «حضور همه کشورهای کلیدی در روند حل و فصل مسالمت‌آمیز» این بحران تأکید کرد.
 

 

کد خبر: ۳۴۱۲۶۰
تاریخ انتشار: ۰۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰
رئیس نیروگاه اتمی بوشهر و مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نیروگاه‌های اتمی ایران گفت: در آینده نزدیک مسئولیت بهره‌برداری نیروگاه اتمی بوشهراز پیمانکارروسی به کارفرمای ایرانی واگذار می‌شود.

به گزارش فارس حسین درخشنده تصریح کرد: ما باید با احساس مسئولیت و تعهد ملی مذهبی که داریم مسئولیت و وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهیم.

وی با بیان اینکه هدف از راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر تولید برق با انرژی پاک است تصریح کرد: شاخص‌های عملیاتی در نیروگاه بوشهر برای تولید برق ایمن، مطمئن و اقتصادی استخراج شده است که چند سالی است کارشناسان و کارکنان با برنامه ریزی تدوین شده فعالیت خود را در این راستا انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: تمامی کارکنان ایرانی در نیروگاه اتمی بوشهر از پیمانکار کسب تجربه کرده‌اند و مجوز لازم برای نگه‌داری نیروگاه اتمی بوشهر دریافت داشته‌اند.

 

روز پنجشنبه ۲۷ مارس ۲۰۰۳ (فروردین ‌ماه ۱۳۸۲) در حالی که ارتش آمریکا هفت روز بعد از آغاز حمله به عراق بر این کشور غلبه کرده بود، جرج بوش رئیس جمهور وقت آمریکا در محوطه بیرونی کاخ سفید به میان خبرنگارانی که با عجله فراخوانده شده بودند آمد و با غروری حاکی از برتری بلامنازع آمریکا خطاب به خبرنگاران گفت «عراق تمام شد»!
کد خبر: ۳۴۱۲۴۸
تاریخ انتشار: ۰۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۶
تحلیل حسین شریعتمداری از نبرد احتمالی در سوریه«از کسی که چند بار ‌حماقت کرده، کار احمقانه دیگر دور از انتظار نیست‌»؛ این جمله راسل فیلسوف، شاید دقیق‌ترین توصیف از راهی است که دولت آمریکا در عراق در پیش گرفت و اکنون در سوریه در آستانه کلید زدن آن است. تلخی این راه آن است که در آغاز راه، هزینه سنگین مادی و انسانی حماقت آمریکا را ‌‌مردم منطقه می‌پردازند.

حسین شریعتمداری امروز در یادداشت روز کیهان در مطلبی با تیتر «روز واقعه نزدیک است‌!» نوشته است:

۱ ـ روز پنجشنبه ۲۷ مارس ۲۰۰۳ (فروردین ‌ماه ۱۳۸۲) در حالی که ارتش آمریکا هفت روز بعد از آغاز حمله به عراق بر این کشور غلبه کرده بود، جرج بوش رئیس جمهور وقت آمریکا در محوطه بیرونی کاخ سفید به میان خبرنگارانی که با عجله فراخوانده شده بودند، آمد و با غروری حاکی از برتری بلامنازع آمریکا خطاب به خبرنگاران گفت: «عراق تمام شد»! این جمله جرج بوش «IRAQ IS OVER» که با آمیزه‌ای پررنگ از تحقیر بیان شده بود، ساعتی بعد به تیتر اول رسانه‌ها تبدیل شد. ۹ سال بعد، دسامبر ۲۰۱۱ ـ دی‌ ماه ۱۳۹۰ ـ وقتی آخرین نظامیان آمریکایی به دستور اوباما خاک عراق را ترک کردند، نشریه آمریکایی فوربس در یادداشتی که بوش و اوباما مخاطب مشترک آن بودند، نوشت؛ «از حمله نظامی به عراق و اشغال ۹ ساله آنچه به دست آوردیم؟! بیش از ۲۵۰۰ تن از نظامیان خود را از دست دادیم، نزدیک به ۵ هزار میلیارد دلار از مالیات شهروندان آمریکایی را هزینه کردیم، اصلیترین دشمن منطقه‌ای ایران را حذف کردیم، آمریکا را جنگ‌طلب معرفی کردیم و سرانجام، عراق را به دست دوستان و هم‌پیمانان ایران سپردیم»‌‌ همان روز‌ها، سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان در مصاحبه با واشنگتن‌پست گفت «آمریکایی‌ها بعد از ۹ سال عراق را در سینی طلا تقدیم ایران کردند»!

۲ ـ بعد از ناکامی آمریکا در حمله نظامی به عراق و نتیجه معکوسی که از این حمله گرفته بودند، «پانه‌تا» وزیر جنگ آمریکا و رئیس اسبق سازمان «سیا» با استناد به بررسی‌های چند مرکز استراتژیک هر گونه دخالت نظامی مستقیم آمریکا در منطقه را بی‌حاصل و خطرناک دانست و روزنامه آمریکایی «یو. اس.‌ای. تودی» به نقل از شورای آتلانتیک بر ضرورت جایگزینی جنگ نیابتی ـ PROXY WAR ـ به جای دخالت مستقیم نظامی تأکید کرد و... .

۳ ـ فتنه‌انگیزی در سوریه به عنوان یکی از اصلی‌ترین حلقه‌های محور مقاومت و متحد استراتژیک ایران اسلامی با بهره‌گیری از فرمول «جنگ نیابتی» آغاز شد و کشورهای ترکیه، عربستان، قطر، اردن و بعد‌ها مصر (مرسی) به نیابت از آمریکا و متحدانش مأموریت انجام این جنگ نیابتی را برعهده گرفتند، اما، برخلاف تصور اولیه و علی‌رغم حمایت‌های گسترده نظامی، سیاسی و مالی از تروریست‌ها، جنگ نیابتی یاد شده اگرچه برای مردم سوریه فاجعه‌آفرین بود ولی نه فقط شکست و براندازی دولت سوریه را در پی نداشت، بلکه فصل جدیدی از راهبرد مقاومت با دستاوردهای تازه و سرنوشت ساز را به دنبال داشت که تشکیل و سازماندهی نیروی فداکار و کارآزموده‌ای با عنوان «دفاع الوطنی» از جمله آنهاست، دفاع الوطنی چیزی شبیه نیروهای بسیج کشور خودمان است و بیش از ده‌ها هزار عضو دارد. حضور در میدان یک جنگ واقعی به جای شرکت در رزمایش‌ها، ارتش و نیروی دفاع الوطنی را به نیروهای کارآزموده و جنگ واقعی دیده، تبدیل کرده است. مقاومت مثال‌زدنی سوریه نشان داد که نیروهای محور مقاومت برخلاف آنچه در مصر و یمن و لیبی و تونس اتفاق افتاد، ‌ در جریان درگیری‌های نظامی به جای سقوط، موقعیت‌های جدیدی پیدا می‌کنند که می‌تواند تغییر معادلات منطقه‌ای را در پی داشته باشد. شورای امنیت ملی آمریکا طی گزارشی در این باره آورده بود؛ جنگ ۳۳ روزه به‌جای نابودی حزب‌الله، گسترش دامنه حضور و نفوذ حزب‌الله در لبنان را به دنبال داشته و این کشور ـ قبلا ضعیف ـ را به کشوری موثر در معادلات سیاسی و نظامی منطقه تبدیل کرده است.

۴ ـ این روز‌ها آمریکا و متحدان اروپایی و منطقه‌ای آن که از جنگ نیابتی چند‌ ساله طرفی نبسته‌اند، آشکارا در صحنه حاضر شده و برای مقابله با محور مقاومت سوریه، آرایش نظامی گرفته‌اند و احتمال حمله نظامی مشترک آمریکا و برخی کشورهای اروپایی و عربی علیه سوریه به خبر اول دنیا تبدیل شده است. بهانه این جنگ احتمالی که برخی از صاحبنظران وقوع آن را قطعی پیش‌بینی می‌کنند، اتهام استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی علیه تروریست‌های مسلح است. بهانه‌ای دقیقا شبیه‌‌ همان بهانه وجود سلاح‌های شیمیایی و تسلیحات کشتار جمعی که حمله نظامی به عراق را در پی داشت و بعد‌ها دولت بوش به ناچار اعتراف کرد هیچگونه سلاح شیمیایی و کشتار جمعی در عراق یافت نشده است. گفتنی‌است که روز یکشنبه همین هفته، نشریه آمریکایی «فارین‌پالیسی» در افشاگری بی‌سابقه‌ای با استناد به اسناد منتشر شده سازمان «سیا» فاش کرد که در جریان جنگ ایران و عراق، آمریکا سلاح‌های شیمیایی مهلک و پیشرفته‌ای را در اختیار رژیم صدام گذارده است و کشتار رزمندگان ایرانی و قتل‌عام مردم حلبچه با همین بمب‌های شیمیایی اهدایی آمریکا صورت پذیرفته بود.

متهم کردن ارتش سوریه به استفاده از بمب شیمیایی در اطراف دمشق، در حالی است که هم اکنون گروهی از کار‌شناسان سازمان ملل متحد به دعوت دولت سوریه برای بررسی ماجرا در این کشور حضور دارند و کاوش‌های اولیه و اعلام شده آن‌ها حاکی از استفاده تروریست‌ها از سلاح شیمیایی و قتل‌عام بیش از ۶۳۵ غیرنظامی در اطراف دمشق است. از سوی دیگر تصاویر ماهواره‌ای که در اختیار کار‌شناسان سازمان ملل قرار گرفته و به عنوان سند ثبت شده است، بهره‌گیری تروریست‌ها از سلاح شیمیایی را تایید می‌کند. ضمن آنکه به گفته وزیر خارجه سوریه، ارتش این کشور در اوج پیروزی بر تروریست‌ها چه نیازی به استفاده از سلاح شیمیایی علیه آن‌ها دارد، مخصوصا آنکه این قتل‌عام در منطقه‌ای صورت گرفته که محل حضور طرفداران دولت سوریه است و نه در اشغال تروریست‌ها.

۵ ـ اخبار مربوط به آرایش نظامی آمریکا و متحدانش برای حمله احتمالی به سوریه و بازتاب‌ها و تحلیل‌ها و رخدادهای مربوطه در گزارش مفصل و مبسوط کیهان‌امروز که تیتر اول روزنامه به آن اختصاص یافته چاپ شده است و اکنون در محدوده این نوشته محدود به پیامدهایی اشاره می‌کنیم که حمله احتمالی آمریکا و متحدانش به دنبال خواهد داشت اگرچه این احتمال نیز جدی است که هیاهوی اخیر از نوع عملیات روانی برای امتیازگیری از سوریه در اجلاس آتی ژنو باشد، چرا که آمریکای امروز در مقایسه با مارس ۲۰۰۳ که به عراق لشکرکشی کرد به مراتب ضعیف‌تر و شکننده‌تر است و اقدام به حمله نظامی علیه سوریه به اعتراف بسیاری از کار‌شناسان برجسته و رسانه‌های معتبر آمریکایی و اروپایی فقط با واژه «حماقت» قابل ارزیابی است. اما، از آنجا که به قول «برتراند راسل» فیلسوف شهیر انگلیسی، «از کسی که چند بار دست به حماقت زده، اقدام احمقانه دیگر دور از انتظار نیست» باید گفت؛

الف) آمریکا می‌تواند آغازکننده جنگ باشد ولی پایان دادن به آن در اختیار آمریکا و متحدانش نیست. از این روی حمله موشکی دو یا حداکثر ۳ روزه که «جان کری» وزیر خارجه آمریکا برای جلب موافقت مردم ـ به شدت مخالف جنگ آمریکا ـ به آن استناد می‌کند، کمترین زمینه‌ای ندارد و به گزارش تحلیلی روزنامه‌آلمانی نویس‌دویچلند «آمریکا بعد از خروج از عراق توان آغاز یک جنگ فرسایشی را ندارد، مانند اسرائیل که در سال ۱۹۸۲ می‌خواست ۴۸ ساعته کار لبنان را تمام کند ولی ۱۸ سال طول کشید تا با جان کندن از آن خارج شود‌».

ب) اسرائیل پاشنه آشیل آمریکا و متحدان اروپایی آن است و بدون کمترین تردیدی، با آغاز حمله به سوریه، همه روزه هزاران موشک سراسر این سرزمین اشغالی و تاسیسات حیاتی آن را زیر و رو خواهد کرد. مخصوصا آنکه در جریان جنگ‌های ۳۳ روزه و ۲۲ روزه و ۷ روزه معلوم شد که موشک‌های پاتریوت و گنبد به اصطلاح ضد موشک آهنین توان پیشگیری از ورود موشک‌های شلیک شده به تل‌آویو را ندارد.

ج) جهان اسلام از فتنه‌انگیزی‌های آمریکا و اسرائیل و برخی کشورهای عربی به تنگ آمده‌اند و برای مقابله مستقیم با صهیونیست‌ها به جای رودررویی با عوامل دست‌نشانده آن‌ها لحظه‌شماری می‌کنند. حمله به سوریه این فرصت طلایی را در اختیار ملت‌های مسلمان که اسرائیل را در محاصره دارند، قرار خواهد داد.

د) در حالی که کشورهای عربستان، اردن، ترکیه و... رسما مشارکت خود در حمله نظامی به سوریه را اعلام کرده‌اند، بدیهی است که در صورت وقوع جنگ به عنوان «کشورهای متخاصم» مورد حمله متقابل سوریه قرار خواهند گرفت و این در حالی است که کشورهای یاد شده طی چند سال اخیر با خیزش‌های مردمی برخاسته از بیداری اسلامی روبرو هستند و به یقین درگیر شدن آن‌ها در جنگ احتمالی، زمینه مناسبی برای فروپاشی دولت‌های دست‌نشانده را در اختیار مردم این کشور‌ها قرار خواهد داد و البته قطر که به یک تجارتخانه شبیه است موقعیت بسیار شکننده‌تری دارد.

هـ‌) در صورت وقوع جنگ، جریانات وابسته و اجیر شده‌ای نظیر سلفی‌ها و تکفیری‌ها که با تابلوی دروغین اسلام‌خواهی به آشوب‌آفرینی و عملیات تروریستی به نفع آمریکا و اسرائیل مشغولند، دیگر نمی‌توانند زیر این تابلوی دروغین فعالیت کنند و چنانچه در حمله به اسرائیل و منافع و مراکز آمریکایی در منطقه شرکت نکنند، طرح فریب آن‌ها با شکست روبرو شده و یورش‌های مردمی علیه آنان شکل خواهند گرفت.

و) حمله نظامی به سوریه با توجه به ماهیت شناخته شده کشورهای حمله‌کننده، مرزهای تفرقه‌افکنانه شیعه و سنی و عرب و عجم را از بین می‌برد و بدیهی است که این عرصه شفاف، بسیج همگانی جهان اسلام علیه آمریکا و اسرائیل و سران خودفروخته عرب را در پی خواهد داشت، که فروپاشی پروژه مشترک آمریکایی‌ ـ اسرائیلی در مصر از جمله پیامدهای قطعی آن خواهد بود.

و...

۶ ـ اکنون جای این پرسش است که آیا نباید حماقت احتمالی آمریکا و متحدانش را به فال نیک گرفت؟ و آیا نمی‌توان مطمئن بود دشمنان دیرینه اسلام و مسلمین با پای خود به مهلکه‌ای پای می‌گذارند که سال‌هاست ملت‌های مسلمان در انتظار آن بوده‌اند؟ همه شواهد حکایت از آن دارند که اگر هیاهوی اخیر، عملیات روانی نباشد، روز واقعه نزدیک شده و انتظارهای چندین و چند ساله برای انتقام رو به پایان است.
 
کد خبر: ۳۴۱۳۳۶
تاریخ انتشار: ۰۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۵
دویچه‌وله با اشاره به ناتوانی اوبامادر پیشبرد سیاست‌ خاورمیانه‌ای‌خود مدعی شد ایران با تجربه موفق خود در عراق مانع نفوذ غرب در سوریه خواهد شد و در صورت سقوط اسد طرح جایگزینی شامل سامان‌دهی منطقه‌ای نیروها در این کشور را تهیه کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، شبکه آلمانی زبان دویچه‌وله در گزارشی با اشاره به ناتوانی آمریکا در پیشبرد سیاست های خاورمیانه‌ای خود مدعی شد ایران با تجربه موفق خود در عراق مانع نفوذ غرب در سوریه خواهد شد و در صورت سقوط اسد، طرح جایگزینی شامل سامان‌دهی منطقه‌ای نیروها در این کشور را تهیه کرده است.

دویچه وله گزارش داد: حمله آمریکا و غرب به سوریه تبعات زیادی در خاورمیانه به همراه خواهد داشت. پس از حمله شیمیایی هفته گذشته به منطقه‌ای از دمشق، آمریکا و متحدانش خود را در شرایطی می‌بینند که ناچار به واکنشی عملی علیه دمشق هستند.  اکنون از "خط قرمز"  مشهور اوباما عبور شده است. هرچند بسیاری از تحلیلگران معتقدند حمله به سوریه نمادین و محدود خواهد بود، اما نمادین‌ترین حمله نیز عواقب خطرناکی برای منطقه خواهد داشت.

 پل راجرز، تحلیلگر مسائل امنیتی در اندیشکده تحقیقات آکسفورد به دویچه وله می گوید:«همین که شما وارد فاز نظامی شدید، دیگر حوادث بعدی را نمی توان پیش بینی کرد. به خصوص در خاورمیانه حتی اگر مدعی شویم این حمله نمادین است، به عنوان دخالت گسترده غرب تعبیر می شود.» ایران به عنوان شریک نزدیک منطقه ای سوریه و نیز دشمن آمریکا یکی از کشورهایی است که واکنش آن به این حمله احتمالی نامشخص است.

راجر مدعی شد:«در صورت اقدام نظامی علیه سوریه، گروه‌های محافظه کار در تهران خواهند گفت نباید با آمریکا وارد معامله شویم وباید سلاح هسته‌ای  خودمان را تولید کنیم.» همچنین آرشین ادیب مقدم، استاد روابط بین الملل دانشگاه لندن گفت:« حمله به سوریه یک حماقت استراتژیک بزرگ است و الزاما بر سیاست داخلی ایران تاثیر چندانی نخواهد داشت.»

 والتر پوش کارشناس مسائل ایران در مرکز مطالعات امنیتی آلمان مدعی شد ایران از حمله آمریکا به ایران توسط پادشاه عمان و جفری فلتمن، معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل که طی روزهای اخیر در تهران بودند مطلع شده است.  وی افزود واشنگتن نسبت به ناتوانی خود در خاورمیانه کاملا واقف است. «اوباما می‌داند که کار خاصی نمی تواند در منطقه خاورمیانه پیش ببرد. اکنون همه می‌دانند پس از یک حمله نظامی، آمریکایی‌ها نه می توانند کشوری را کنترل کنند و نه می توانند خواسته هایشان را بر سیاست آن کشور دیکته کنند. به لیبی نگاه کنید!»

نقشه شماره2 :

ایران از این موضوع آگاه است و تجربه‌ تهران درعراق نشان می‌دهد که قادر به ممانعت از  نفوذ غرب در منطقه است. این کارشنانس مسائل امنیتی مدعی شد: «ایران هم اکنون آماده شده تا در صورت سقوط اسد شروع به اجرای طرح شماره 2 خود کند. در صورت خروج اسد از قدرت، احتمالا جنگ داخلی وارد مرحله دیگری شود و ایران شبه نظامیان را در سطح منطقه‌ای ساماندهی خواهد کرد.»
وی افزود:«بدون شک ایران همچنان به حمایت از اسد خواهد پرداخت. اما تهران از رویارویی مستقیم با آمریکا و اروپایی ها اجتناب خواهد کرد. اما ایران هم اکنون طرح جانشین و شماره 2 خود را آماده کرده است.»
 
نگاهی به توان نظامی سوریه و حزب‌الله؛
نیروی هوایی سوریه، دارای 60 هزار نفر پرسنل (شامل 20 هزار نفر نیروی ذخیره) است. با توجه به سطوح بالای رازداری در ارتش سوریه، آمار دقیقی از تعداد هواپیماها و بالگردهای آن موجود نیست، اما با جمع بندی آمارهای مختلف، تعداد پرنده های بال ثابت نیروی هوایی سوریه بین 458 تا 752 فروند و تعداد بالگردهای آن 176 تا 214 فروند تخمین زده می شود.
گروه بین‌الملل مشرق - به نظر می رسد، با توجه به تهدیدات گسترده غرب و در راس آنها آمریکا در قبال سوریه، بحران این کشور در حال ورود به مرحله جدیدی است که اگرچه بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران بر این باورند، با توجه به توان و قدرت نظامی سوریه هیچ گاه عملی نخواهند شد و در حد سخن و گفته باقی می ماند، با این حال مناسب دیده شده، باتوجه به فضای حاکم و شرایط پیش آمده نگاهی به ساختار نظامی ارتش سوریه داشته باشیم تا در صورت تجاوز غرب به سوریه شناخت بهتری از رویارویی های آینده داشته باشیم.

البته در این مطلب نگاهی نیز به توانمندی های نظامی حزب الله نیز شده است، اگرچه اطلاعات زیادی به دلیل محرمانه بودن آنها وجود ندارد، اما به همین اندک اطلاعات نیز اکتفا شد، چون حزب الله تاکید کرده است، در قبال هرگونه تجاوز نظامی به سوریه دست بسته نخواهد بود و موضع نظاره گر را به خود نخواهد گرفت.

سوریه

نیروهای مسلح سوریه (القوات المسلحة العربیة السوریة) شامل نیروی زمینی، نیروی دریایی، نیروی هوایی، پدافند هوایی و نیروهای شبه نظامی است. مطابق قانون اساسی، رئیس جمهور سوریه، فرمانده کل قوا محسوب می شود.

 مساحت سوریه، 185180 کیلومتر مربع است و جمعیت آن در سال 2012 حدود 22 میلیون و 530 هزار نفر برآورد می شود. سوریه با دارا بودن 304000 نفر پرسنل فعال نظامی و 342500 نفر نیروی ذخیره، از لحاظ تعداد پرسنل نظامی در رده سیزدهم جهان و از نظر توان نظامی در رتبه 35 دنیا قرار دارد.

نیروی زمینی بزرگ ترین بخش از نیروهای مسلح سوریه محسوب می شود که شامل 220 هزار نفر نیروی فعال و 280 هزار نفر نیروی ذخیره است. نیروی زمینی سوریه دارای 4950 دستگاه تانک ( شامل 1150 دستگاه ذخیره)، 1127 دستگاه خودروی زرهی آبی - خاکی، 2950 دستگاه خودروی رزمی پیاده نظام، 1860 نفربر زرهی، 2130 عراده توپ خودکششی، 1675 توپ ضدهوایی، 1136 عراده توپ خودکششی ( شامل 485 هویتزر و 650 توپ ضد هوایی)، 6890 لانچر موشک هدایت شونده ضدتانک، بیش از 500 سامانه راکت انداز چندلول و 4235 لانچر موشک سطح به هواست. ارتش سوریه به انواع مختلف سلاح های ضدتانک از قبیل AT - 14 (کورنت)، میلان و RPG - 29 مجهز است. در زرادخانه سوریه، موشک های بالستیکی از قبیل فراگ 7، انواع اسکاد، زلزال 2 و شهاب 2 نیز یافت می شود.

 پدافند هوایی سوریه، از لحاظ تسلیحات یکی از قوی ترین واحدهای پدافند زمین پایه در سطح خاورمیانه به شمار می رود که علاوه بر سامانه های پدافند توپخانه ای، انواع سامانه های زمین به هوای سام (از قبیل S - 300P)، تور –ام - 1، بوک – ام - 1 و پنتسر را در اختیار دارد.

نیروی هوایی سوریه، دارای 60 هزار نفر پرسنل (شامل 20 هزار نفر نیروی ذخیره) است. با توجه به سطوح بالای رازداری در ارتش سوریه، آمار دقیقی از تعداد هواپیماها و بالگردهای آن موجود نیست، اما با جمع بندی آمارهای مختلف، تعداد پرنده های بال ثابت نیروی هوایی سوریه بین 458 تا 752 فروند و تعداد بالگردهای آن بین 176 تا 214 فروند تخمین زده می شود.

نیروی دریایی سوریه با داشتن 4000 نفر پرسنل فعال و 2500 نفر ذخیره، کوچکترین نیرو در جمع قوای مسلح سوریه به شمار می رود که تحت فرماندهی محلی ارتش در بندر لاذقیه قرار دارد. ناوگان دریایی سوریه در بنادر بانیاس، لاذقیه، مینات البیضا و طرطوس مستقر است. این ناوگان شامل دو فروند زیردریایی کلاس رومئو (در حال حاضر غیرفعال)، 2 فروند ناو محافظ، 30 قایق موشک انداز، 14 فروند شناور گشتی و تعدادی شناور دیگر است

نیروی هوایی سوریه
 
پس از جنگ جهانی دوم و با کاهش قدرت کشورهای انگلیس و فرانسه آنها نیروهای خود را از بخش هایی از خاورمیانه و از جمله سوریه خارج کردند. با خارج شدن نیروهای بیگانه و پس از فارغ التحصیل شدن اولین سری خلبانان آموزش دیده در مدرسه پرواز (در انگلستان) در سال 1948 نیروی هوایی این کشور تاسیس شد.

نماد نیروی هوایی سوریه شباهت زیادی با نماد نیروی هوایی مصر دارد. عمده تفاوت این دو وجود دو ستاره سبز رنگ ( ستاره های حزب بعث) بر روی دایره سفید رنگ نماد نیروی هوایی سوریه است که از روی ستاره های پرچم این کشور گرفته شده است.
 
در سال 1950 دو کشور سوریه و مصر در صدد برآمدند تا در هم ادغام شده و جمهوری متحد عربی (United Arab Republic) را پایه ریزی کنند. در نتیجه این تصمیم نیروی هوایی سوریه شروع به رشد کرد. این نیرو با استخدام پرسنل بیشتر و به خدمت در آوردن هواپیماهای بیشتر توان خود را افزایش داد. با این حال حافظ اسد (رییس جمهور وقت سوریه) تنها به این قرارداد اکتفا نکرد و روابط تنگاتنگی با کشورهای عضو پیمان ورشو برقرار کرد. هدف از این اقدام نزدیک تر شدن هر چه بیشتر به اتحاد جماهیر شوروی (سابق) بود. پس از این اقدام سیل تسلیحات روسی به سوریه سرازیر شد که نیروی هوایی این کشور نیز از آن بی بهره نماند.

علی رغم دریافت این امکانات، نیروی هوایی سوریه هیچ وقت در مقابل نیروی هوایی اسراییل خوش اقبال نبود (چه از لحاظ مهارت خلبانان و چه از لحاظ توانمندی).

در جنگ 6 روزه، نیروی هوایی سوریه بارها از نیروی هوایی اسراییل شکست خورد و در نهایت نیز دو سوم نیروی خود را از دست داد و مجبور شد از بعضی از پایگاه های خود عقب نشینی کند. شکست نیروی هوایی سوریه بعدها زمینه ساز شکست نیروی زمینی این کشور شد و جنگ به نفع اسراییل به پایان رسید.

در جنگ یوم کپور نیروی های مصری و سوری در ابتدا به موفقیت هایی رسیدند، ولی مجددا نیروی هوایی اسراییل توانست بر نیروی هوایی سوریه غلبه کند و نتیجه جنگ مجددا به نفع اسراییل رقم خورد. پس از پایان این جنگ نیروی هوایی این کشور همچنان از تسلیحات روسی استفاده می کرد، در حالی که نیروی هوایی مصر از تجهیزات روسی ناامید شده و به تجهیزات غربی روی آورد.

در جریان جنگ یوم کیپور، نیروی هوایی پاکستان 16 نفر از خلبانان خود را به سوریه و مصر فرستاد تا در این جنگ از آنها پشتیبانی کند. ولی این خلبانان زمانی رسیدند که مصر قرارداد آتش بس را امضا کرده بود. با این حال سوریه همچنان به جنگ ادامه می داد. 8 تن از خلبانان پاکستانی پروازهای جنگی خود را با هواپیماهای Mig - 21 آغاز کردند. اولین موفقیت خلبانان پاکستانی توسط خلبان ستار علوی (Sattar Alvi) به دست آمد. وی موفق شد در یک نبرد هوایی یکی از میراژهای اسراییلی را نابود کند. به خاطر این اقدام، دولت سوریه از او تقدیر به عمل آورد.

خلبانان عراقی در جریان جنگ یوم کپور موفق شدند تعدادی F - 4 Phantom اسراییلی را نابود کنند. هیچ یک از خلبانان پاکستانی در این جنگ کشته نشدند و هیچ هواپیمایی را از دست ندادند. با این حال این خلبانان موفق ترین خلبانان نیروی هوایی سوریه نبودند و خلبانان آلبانیایی و چکسلواکیایی و  بلغاری که در خدمت نیروی هوایی سوریه بودند، موفق شدند تعداد بیشتری هواپیمای اسراییلی را ساقط کنند.

 خلبانان پاکستانی و آلبانیایی و چکسلواکیایی و بلغاری تا سال 1976 در نیروی هوایی سوریه باقی ماندند و به تربیت خلبانان سوری و آموختن هنر رزم در هوا به آنان مشغول بودند.
این آموزش ها به همراه خرید تجهیزات جدید باعث شد تا نیروی هوایی سوریه در جنگ لبنان (1980) موفق تر عمل کند: 87 هواپیمای از دست رفته در مقابل نابودی 64 فروند هواپیمای اسراییلی.

نیروی هوایی سوریه بعد از جنگ لبنان نیز به تجهیز خود به وسیله تجهیزات شرقی ادامه داد. پس از این جنگ اطلاعات کمی در مورد این نیرو منتشر شده و حتی در مورد تعداد بعضی از مدل ها هم تردید وجود دارد، اما بعضی از اطلاعات منتشر شده نشان می دهد که نیروی هوایی این کشور تعدادی MiG -29 و Su - 24 خریداری کرده است. همچنین گزارش هایی وجود دارد که از تمایل دمشق به خرید Su - 27 حکایت دارد. آخرین و شاید مهمترین خرید این نیرو نیز سفارش 8 فروند رهگیر Mig - 31 است.

یک فروند Mig-23 نیروی هوایی سوریه که توسط اسراییل به غنیمت گرفته شده است.
 
پایگاه های هوایی نظامی سوریه

1- Abu ad Duhor
2- Afis
3- Al Qusayr
4- An Nasiriya
5-As Suwayda  
6-Dumayr  
7- Hamah
8- Jirah
9- Khalkhalah
10- Marj As Sultan
11- Marj Ruhayyil
12- Minakh
13- Qabr as Sitt
14- Saiqal
15- Shayrat
16- Tiyas
 

دارایی های نیروی هوایی سوریه
 
جنگنده ها :

Mikoyan-Gurevich MiG-29 : مجموعا 56 فروند (مدل  B: چهل و دو فروند و مدل SMT : چهارده فروند)
 
Mikoyan-Gurevich MiG-23 : 173 فروند
 
Mikoyan-Gurevich MiG-25 : 37 فروند
 
 Mikoyan-Gurevich MiG-21: 142 فروند
 
هواپیماهای پشتیبانی زمینی :

Sukhoi Su-24 20 فروند
 
Sukhoi Su-22
50 فروند
 
هواپیماهای آموزشی :

Aero L-39 Albatros : 23 فروند
 
 MBB 223 Flamingo: 35 فروند
 
MFI-17 Mushshak : 6 فروند
 

هواپیماهای ترابری و  VIP:

 Antonov An-26: 4 فروند
 
Ilyushin IL-76 : 4 فروند
 
Dassault Falcon 20 : 2 فروند
 
 Dassault Falcon 900: 1 فروند
 
 Tupolev Tu-134: 4 فروند
 
Yakovlev Yak-40 : 6 فروند

بالگردهای هجومی :

Mil Mi-24 : 46 فروند
 
 Aérospatiale SA-341 Gazelle: 42 فروند
 
Mil Mi-2 :  20 فروند
 

بالگردهای ترابری:  

 Mil Mi-8: 55 فروند
 
 Mil Mi-17: 45 فروند
 
موشک ها:
 
هوا به هوا:

Vympel AA-2 Atoll
Bisnovat AA-6 Acrid (از خدمت خارج شده است)
Vympel AA-7 Apex
Molniya AA-8 Aphid
Vympel AA-9 Amos  (برای MIG-31 های سفارش داده شده است)
Vympel AA-10 Alamo
 
هوا به زمین:

Zvezda AS-7 Kerry
Zvezda AS-10 Karen
Raduga AS-11 Kilter
Zvezda AS-12 Kegler
Molniya AS-14 Kedge
Euromissile HOT

زمین به هوا (SAM) :

Lavochkin SA-2 Guideline : 275 لانچر
 
Isayev SA-3 Goa : 143 لانچر
 
 Almaz SA-5 Gammon: 48 لانچر
 
SA-7 Grail : 200 لانچر
 
SA-8 Gecko : 60 لانچر

حزب الله

بدون تردید آگاهی از توانمندی های نظامی حزب الله کار بسیار مشکلی است، به دلیل اینکه بسیاری از این اطلاعات جنبه محرمانه دارند، با این حال برای بیان گوشه ای از توانمندی ها نگاهی به برخی مطالب منتشره در روزنامه های صهیونیستی داریم که اگرچه نمی تواند بیانگر تمام حقایق باشد، اما می تواند، بخشی از آن باشد.

روزنامه صهیونیستی "اسرائیل الیوم" در گزارشی درباره توانمندی های حزب الله چنین می نویسد، یکی از اساسی ترین موضوعاتی که حزب الله بر آن تمرکز کرده، افزودن توان سامانه های موشکی اش است که شامل 60 هزار موشک می شود که به طور جدی و حقیقی تهدیدی مستقیم برای جبهه داخلی اسرائیل محسوب می شود. بر اساس ارزیابی های اسرائیلی، اکثر این موشک ها موشک های کوتاه برد هستند و در حدود 5000 موشک دیگر نیز بردی تا 250 کیلومتر را دارند، این موشک ها می توانند تلاویو و اطراف آن را هدف قرار دهند، 300 موشک دوربرد نیز در اختیار حزب الله است که می تواند سراسر خاک اسرائیل را هدف قرار دهند.

این روزنامه عبری در ادامه به نقل از سازمان های امنیتی اسرائیلی می نویسد که حزب الله در سال 2006 توانایی پرتاب موشک هایی را به مطقه غوش دان (تلاویو و اطراف آن) داشت که می توانستند کلاهک هایی به وزن حداقل 300 کیلوگرم را حمل کنند، و امروز می تواند ده ها برابر این تعداد موشک را به وسط اسرائیل شلیک کند.

اما آن چه برای افسران ارتش اسرائیل سردرد آورده تعداد موشک های غیر متعارف حزب الله نیست بلکه میزان دقت آنها است. در گذشته مسئولان اسرائیلی می گفتند که آماری از موشک های حزب الله در اختیار دارند که نشان می دهد اکثر آنها از دقت بسیار پایینی برخوردار هستند در حالی که در سال های اخیر حزب الله توانسته است موشک های دقیقی مثل M 600 ساخت .
سوریه دریافت کند که یک درجه پایین تر از موشک های "فاتح 110" که اسرائیل هفته گذشته در نزدیکی دمشق آنها را بمباران کرد، است.

همچنین حزب الله تعدادی موشک های اسکاد در اختیار دارد که نسبتا از دقت بسیار بالایی برخوردار هستند. این موشک ها توانایی هدف قرار دادن تمامی تاسیسات زیربنایی ملی و نظامی اسرائیل از جمله فرودگاه ها، اردوگاه های نظامی، مراکز فرماندهی و اتاق های عملیات ارتش را دارند. بر اساس ارزیابی های موسسه امنیتی اسرائیل اگر تغییری در روش کار حزب الله رخ ندهد، این حزب می تواند عملا تا پنج سال آینده صدها موشک با دقت بالا در اختیار بگیرد.

اسرائیلی ها می گویند که حزب الله تا این لحظه موشک های پیشرفته زمین به دریا نظیر یاخونت روسی در اختیار ندارد. به رغم این که این موشک ها در حال حاضر در اختیار سوریه هستند. اگر حزب الله بتواند به چنین موشک هایی دست یابد آن گاه ممتلکات استراتژیک دریایی اسرائیل و تمامی کشتی ها و ناوهایش مورد تهدید قرار خواهند گرفت و این مساله ای است که از بابت آن اسرائیل احساس نگرانی شدید می کند.

از لحاظ نیروی انسانی نیز برآوردهای اسرائیلی ها حاکی از آن است که حزب الله دست کم بین 20 تا 40 هزار نیروی نظامی تازه نفس و آماده به رزم در اختیار دارد. "شمعون شابیرا" در این باره می گوید: "نیروهای حزب الله در همه زمینه ها خبرگی لازم را دارند. در کنار امکانات پیشرفته نظامی توانایی بالای آنها قدرتی مضاعف به حزب الله داده است. آنها متخصصان دریایی، غواص های خبره، نیروهای خبره در امور هوایی، نیروهای مراقب و امنیتی در اختیار دارند. همچنین نیروهایی امنیتی ای در اختیار دارند که خیلی خوب عبری می دانند و تاسیسات امنیتی بسیار پیشرفته ای در اختیار دارند که عموما از ایران به دست آنها رسیده است.

امکانات امنیتی آنها در جنگ 33 روزه به خوبی محک خورد. این در حالی است که هزاران نیروی ذخیره نیز در استخدام حزب الله هستند که این حزب می تواند به روی آنها حساب ویژه ای باز کند. حزب الله همچنین بر جنوب لبنان کاملا تسلط دارد و مرزهای خود با اسرائیل را کاملا تحت کنترل خود در آورده است".

اما برآوردهای ناتو نشان تاکید می کند که قدرت حزب الله به ۶۵ هزار نیروی سازماندهی شده می‌رسد که 15 هزار نفر از آنها نظامی و آموزش دیده هستند و بقیه ارتش مردمی قوی و آموزش دیده و مجهز هستند، اما نخبه نیستند، ولی ایمان شان بسیار قوی است به همین علت بین نیروهای نظامی و مردمی تفاوتی وجود ندارد.

همچنین به نوشته روزنامه ایروسنتر ( Aerocenter.ir ) ، یکی از مهم ترین موضوعاتی که حزب الله بر آن تمرکز کرده، افزودن توان سامانه های موشکی خویش است که شامل 60 هزار موشک می شود که به طور جدی و حقیقی تهدیدی مستقیم برای جبهه داخلی اسرائیل محسوب می شود. بر اساس ارزیابی های اسرائیلی، اکثر این موشک ها موشک های کوتاه برد هستند و در حدود 5000 موشک دیگر نیز بردی تا 250 کیلومتر را دارند، این موشک ها می توانند، تلاویو و اطراف آن را هدف قرار دهند، 300 موشک دور برد نیز در اختیار حزب الله است که می تواند سراسر خاک اسرائیل را هدف قرار دهند.

همچنین اطلاعاتی وجود دارد که نشان می دهد، تعداد موشک های حزب الله در بخش کاتیوشا 36 هزار فروند تخمین زده می شود که در جنگ 2006 نزدیک به 4 هزار فروند به اسراییل شلیک شد.

موشک های مهم حزب الله عبارتند از:

کاتیوشا فجر 122 م. م،    
شاهین 2 333 م. م
فجر 5 333 م. م
فاتح 110
آرش 122 م. م
عقاب 230م. م
زلزال 2 610 م. م

زلزال دارای بردی معادل 100 تا 400 کیلومتر است و مخرب ترین موشک حزب الله با کلاهک جنگی 600 کیلوگرم محسوب می شود.حزب الله در جنگ 2006 قصد شلیک این موشک به تل آویو را داشت که با صدور قطعنامه 1701 شورای امنیت و آتش بس این اتفاق نیفتاد.

سایر موشک های حزب الله بردی بین 45 تا 75 کیلومتر دارند.موشک فاتح 110 نیز200 کیلومتر برد و 500 کیلوگرم سر جنگی که بعد از زلزال در رده دوم قرار می گیرد.

موشک های حزب الله دارای سیتم هدایت تلویزیونی ساخت ایران هستند. تعداد زلزال های حزب الله نیز 30 فروند تخمین زده می شود.

در رابطه با پدافند حزب الله تحلیل های متناقض بسیار است ولی گفته شده حزب الله مجهز به توپ های زد- بو- 23 و نیز و دوش پرتاب های ساخت ایران از عمده تجهیزات آن به شمار می روند.

درباره سیستم موشکی ضد ناو حزب الله نیز باید گفت، حزب الله در جنگ 2006 یک ناوچه اسراییلی هانیت از کلاس ساعر را با موشک نور و در برخی منابع موشک کوثر مورد اصابت قرار داد. نیروی دریایی اسراییل معتقد است، افسران نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شلیک این موشک نقش داشته اند.

اما در سیستم ضد تانک حزب الله نیز باید گفت، حزب الله دارای تجهیزات ضد زره قدرتمند ساخت ایران مانند موشک های توسن – طوفان - رعد و موشک ضد زره صاعقه است.

حزب الله دارای هواپیماهای بدون سرنشین مرصاد 1 که نسخه ای از پهپادهای مهاجر 4 ساخت ایران است را به تولید انبوه رسانده است و قبل از قطعنامه 1701 به پروازهای شناسایی از خاک اسراییل می پرداخت. 

 

دامنه جاسوسی آمریکا به روابط عاطفی کاربران اینترنت رسید 

بررسی برخی از اسناد افشا شده از سوی ادوارد اسنودن نشان می‌دهد که نیروهای اطلاعاتی آمریکا بدون آنکه واقعا نیازی به کسب اطلاع از روابط افراد با همسر یا دوستانشان داشته باشند، صرفا از روی علاقه و هوس شخصی تلاش می‌کردند مکاتبات خصوصی و عاشقانه مردم را کنترل و مطالعه کنند.

اسناد این اقدامات غیر قانونی که طی یک دهه گذشته ادامه یافته با استفاده از برچسب LOVEINT در میان هزاران سند موجود متمایز شده است. Int در این برچسب مخفف کلمه INTELLIGENCE و LOVE است.

جدیدترین اسناد افشا شده از سوی اسنودن در این زمینه مربوط به ۳۰۰۰ اقدام جاسوسی در یک بازه زمانی یکساله است و ثابت می‌کند این نوع اقدامات از روی نیت و قصد قبلی و نه به صورت تصادفی و ناآگاهانه صورت گرفته است.

به دنبال انتشار این اسناد از سوی اسنودن، آژانس امنیت ملی آمریکا بیانیه‌ای صادر و چنین تخلفاتی را بسیار نادر دانست و مدعی شد که در صورت وقوع چنین تخلفاتی تذکرات لازم به افراد قانون‌شکن داده شده است. بخش عمده این نوع جاسوسی ها به صورت بین المللی صورت گرفته و مربوط به اتباع خارجی بوده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد