اقتصاد ایران آنلاین-فاطمه سیروس: خوزستان استانی پهناور است با جادههایی که معروف به پرخطرترین جادههای کشور هستند. خوزستان، راه مواصلاتی برخی شهرهای جنوبی کشور، محور اصلی ترانزیت کالا، محل عبور کاروان راهیان نور و مسیر پر تردد ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر نوروزی است. این موارد همه بیانگر پراهمیت بودن جادهها و راههای این استان است، اما تا کنون همواره مورد بی توجهی مسئولان بوده است. جالب اینکه هر سال هنگام نوروز به دلیل تصادفات بسیار درمسیرهای خوزستان، گرچه هشدارها و توصیههای زیادی به مسافران می شود، اما بعد از مدتی همه چیز به دست فراموشی سپرده می شود.
در این سالها پروژهها و طرحهای متعددی نقل محافل استانهای کشور برای حل مشکلات جادهها و راهها بوده است. خوزستان نیز از استانهایی است که برای راههایش راه حلهای بیشماری مطرح شده است.
سال ۸۷ بود که دولت ۲۷ تصمیم برای برای مطالعه، احداث و تجهیز راههای مواصلاتی استان خوزستان گرفت.هیات وزیران در آن زمان وزارت راه و ترابرى را موظف کرد که نسبت به احداث کمربندى غرب و جنوب اهواز از سال ۱۳۸۸ ، بهسازى و تعریض جاده اهواز ـ سوسنگرد ـ چذابه در سال ۱۳۸۸ ، تعریض و چهار بانده کردن محور ملاثانى ـ شوشتر ـ دزفول در سال ۱۳۸۸ و تکمیل مطالعات چهار بانده کردن محور دارخوین ـ شادگان ـ خوردورق در سال ۱۳۸۷ نسبت به مطالعه و احداث کمربندى و زیرگذر شهر شوش، مطالعه بزرگراه آبادان ـ اروندکنار و تکمیل مطالعات احداث بزرگراه کمربندى آبادان ـ خرمشهر و اتصال به شلمچه اقدامات لازم را انجام دهد. جالب اینکه اینهمه مصوبه فقط در حد مطالعه انجام گرفته اند و فقط برخی از آنها به اجرا رسیده است.
جادههای خوزستان، رتبه ۱۴ کشور
استان خوزستان با توجه به اینکه یک استان استراتژیک درزمینه اقتصادی یا به عبارتی قطب کشاورزی کشور است، باید از لحاظ جادهای وضعیت مطلوب و مناسب داشته باشد؛ اما گذرگاه ترانزیت کشور از لحاظ وضعیت جاده ای و راهها، رتبه ۱۴ را در میان استان های کشور دارد.
نماینده اندیمشک در مجلس شورای اسلامی در اینباره میگوید:با توجه به اینکه ترانزیت کالا از محورهای خوزستان بسیار انجام می شود، اما این جادهها به هیچ وجه متناسب در راستای این مقوله نیست.
«عیسی دارایی» میافزاید: در حال حاضر جادههای خوزستان از لحاظ فشار بار در رتبه سوم کشور قرار دارند که این وضعیت بسیار اسفناک است. ایمن نبودن جادهها و پرحادثه بودن آنها همچون قربانگاهی برای مسافران شده است. به گفته دارایی راههای استان تعریف شده نیست، یعنی آزادراه، اتوبان، جاده دوبانده، جاده یکطرفه هیچکدام به طور واضح مشخص نیستند و گاهی برای مردم مشکل آفرین می شود. همچنین بسیاری از روستاهای خوزستان جاده آسفالت ندارند که این جای بسی تاسف وگلایه دارد که دولتهای مختلف که روی کار آمدهاند تا کنون برای جادههای استان خوزستان هیچ اقدام مناسبی نداشتهاند. مشکل ظرفیت جاده ها یکی از مشکلاتی است که مدتهاست استان خوزستان با آن دست و پنجهنرم میکند. به طوری که حتی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور در این باره اظهار نگرانی می کند.
به گفته سردار «اسکندر مومنی» تعداد خودروها به طور روزافزون افزایش می یابد، حال آنکه افزایش ظرفیت جاده های کشور به دلیل زمانبر بودن پروژه های عمرانی متناسب با افزایش تعداد خودروها نیست.
پروژه غیزانیه- هفتگل، در انتظار اعتبار
یکی از پروژههای مهم دولت در خوزستان پروژه چهارخطه و ۲ بانده کردن سهراهی غیزانیه- نمره یک هفتگل بود که همچنان طرح مطالعاتی آن در دست اجراست. طول این پروژه ۵۷ کیلومتر است. خرداد امسال بود که این پروژه به تصویب رسید که همان زمان رئیس اداره راه و شهرسازی هفتگل اعلام کرد: انجام این پروژه از محل اعتبارات شهرستانی به دلیل هزینه بالای این کار عملی نبود اما با پیگیریهای مستمر فرماندار و مسئولان استانی انجام این پروژه با تخصیص اعتبارات ملی انجام میشود.
سه راه غیزانیه- نمره یک هفتگل پرخطرترین و پرتصادفترین جاده هفتگل است که همواره بهعنوان قتلگاه معروف بوده است. این اواخر فرماندار هفتگل تاکید کرده است که برای اجرای پروژه چهارخطهکردن سهراهی غیزانیه- نمره یک هفتگل، باید تامین اعتبار کافی شود. به گفته «بهروز صالحبیگی» برای اجرای چهارخطه کردن این جاده اعتبارات سنگینی نیاز است و فعلا طرح مطالعاتی آن در حال انجام است که با اتمام طرح مطالعاتی برآورد اعتبار مورد نیاز آن انجام میشود و به احتمال زیاد امسال اعتبار به این پروژه اختصاص مییابد. همچنین اصلاح و بهسازی پیچ پرحادثه این خط، معروف به پیچ سیدمحسن در اولویت قرار دارد که ۵۷۰ میلیون تومان برای آن اختصاص یافته و کار اجرایی آن آغاز شده است.
نماینده اندیمشک نیز پروژه چهارخطه و ۲ بانده کردن سهراهی غیزانیه- نمره یک هفتگل را اقدامی امیدوارکننده میداند و میگوید: این قبیل کارها جای امیدواری دارد، اما متاسفانه آنقدر به کندی انجام می شود که مردم دلزده میشوند. وی همچنین درباره پروژه جاده آبادان –ماهشهر میگوید: متاسفانه آنقدر تصادفات مرگبار در این جاده اتفاق افتاد که بالاخره مسئولان به فکر ساختن وهموار کردن این جاده افتادند. دارایی در مورد آزادراه خرم آباد- اندیمشک نیز معتقد است که این جاده باید تا اهواز ادامه یابد که هنوز در دست اقدام نیست. گفتنی است فرماندار هفتگل تزریق نشدن منابع مالی و وجود اختلاف میان شرکت مناطق نفتخیز جنوب و منابع طبیعی را مانع از پیشرفت این پروژه اعلام کرده است. به گفته فرماندار، قرار است جاده خروجی هفتگل نیز به طول ۷ کیلومتر در قالب پروژههای عامالمنفعه نفت اجرا شود که اجرای این پروژه از سال ۸۷ آغاز شده است و پیشرفت ۴۰ درصدی دارد.
عمر کم آسفالت دلیل دیگر عقب ماندگی جادهها
خوزستان دارای زیرساختها و شرایط بسیار خوبی برای ارتباط با دیگر استانها و کشورهای مجاور است ولی فقدان جاده مناسب باعث شده تا بخش زیادی از این تبادلات و صادرات با مشکل مواجه شود.یکی دیگر از دلایل اساسی عقب ماندگی در حوزه جادههای خوزستان طول عمر کم آسفالت است زیرا نگهداری راه در خوزستان به دلیل دمای هوای بالا با هزینههای زیادی همراه است. به گفته کارشناسان طول عمر زیرسازی و آسفالت در خوزستان تقریبا یک چهارم زمان استاندارد کل کشور است و دوران ماندگاری جاده در ایران در مقایسه با سایر کشورها تقریبا یک سوم کشورهای پیشرفته است که این وضعیت نیز دلایل خاص خود را دارد.
نماینده اندیمشک فشار بارهای ناشی از خودروهای حامل بار با اضافه تناژ غیرمجاز را نیز یکی از دلایل نابودی جادهها میداند و میگوید: افزایش تناژ نیز تاثیر بسیار مستقیمی بر نابودی جادههای استان دارد، حرکت خودروهای حامل بار با اضافه تناژ غیرمجاز است و این مهم باعث شده تا ۳۰ درصد طول عمر جادهها در استان تقلیل یابد. جالب اینکه چندی پیش عالیترین مقام دولت در استان اظهار کرد: برای رفع مشکلات در حوزه جادههای خوزستان نیازمند یکهزار و ۳۸۰ کیلومتر جاده بودیم که تاکنون ۳۸۰ کیلومتر آن ساخته شده است. سیدجعفر حجازی با اشاره به اینکه کار ساخت یکهزار کیلومتر باقیمانده جادههای استان آغاز نشده، گفته است: منتظر تخصیص اعتبار به این پروژههای زیربنایی هستیم و امیدواریم تا پایان دولت دهم اعتباراتی تخصیص یابد تا بخش زیادی از مشکلات در این حوزه برطرف شود.
همچنین در طول سال در استان خوزستان ۵۰ میلیون تن کالا جابهجا میشود و از نظر میزان جابهجایی کالا در کشور جایگاه ششم را داریم ولی در حمل مسافر در بین سایر استانهای کشور رتبه سوم را داریم که این نشان میدهد که نیاز خوزستان به جاده به دلیل جابهجایی مسافر بسیار زیاد است. استاندار خوزستان هم اعلام کرده است که «از نظر وضعیت جادهها در سراسر کشور جایگاه چهاردهم را داریم و از نظر ترافیک و تراکم جادهها در سطح استان وضعیت مناسبی وجود ندارد و ترافیک و تراکم در جادههای استان سنگین است. در صورتی که یکهزار و ۳۸۰ کیلومتر جاده استان که تاکنون تنها ۳۸۰ کیلومتر آنها ساخته شده تکمیل و به بهرهبرداری برسد تازه به جایگاه ششم کشور خواهیم رسید که جایگاه مناسب و در خور شأن نیست.» جا دارد مسئولانی که از چنین آمار و ارقامی خبر میدهند کمی هم به فکر درج خبرهای خوش و امیدوار کننده باشند.