سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

 

فارس گزارش می‌دهد
تبخیر سراب آرزوها در تب تند تابستان‌های بی‌مهابا / گرمای هوا و نبود امکانات در خوزستان

با آغاز فصل گرما، تکرار مکررات در شهرهای استان خوزستان عنوان شده، مسائلی چون کمبودها و فقر امکانات بیشتر نمود پیدا کرده و کم کاری و سهل انگاری‌های مسئولان قد علم می‌کند.

خبرگزاری فارس: تبخیر سراب آرزوها در تب تند تابستان‌های بی‌مهابا / گرمای هوا و نبود امکانات در خوزستان
گزارش تصویری مرتبط

-------------------------------

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، سستی و بی‌حالی در این هوای گرم طبیعی است و شهر را به حالت رکود برده است اما نه شهر تعطیل است و نه مردم بی‌طاقت.

چند سالی است که ماه مبارک رمضان با روزهای گرم سال مقارن شده است، این اتفاق روزهای بلند و گرمی‌را برای روزه داران رقم زده است که باعث می‌شود روزه داری توجه دو چندان بخواهد.

با آغاز فصل گرما، تکرار مکررات در شهرهای استان خوزستان عنوان می‌شود و مسائلی چون کمبودها و فقر امکانات بیشتر نمود پیدا می‌کنند.

در بسیاری از شهرها مردم تابستان گرم و طاقت فرسای خود را با سرازیر شدن به سوی آب و آب تنی می‌گذرانند تا گرمای وجودشان کمی شعله بنشاند و در دیگر مناطق مسافرت تنها راه چاره برای گریز از تابستان‌های 60 درجه‌ای ا‌ست.

درست در همین مواقع است که نواقص و کاستی‌ها و سهل انگاری‌های مسئولان قد علم می‌کند.

به یکی از اصلی‌ترین معضلات ایجاد شده در این فصل و در استان زرخیز خودمان، خوزستان می‌پردازیم... نبود استخر.

در منطقه ‌خوزستان گرما مانند همیشه زودتر از فصلش به سراغ جنوبی‌ها می‌آید و در این آب و هوا شاید تفریحی لذت ‌بخش‌تر از آب‌تنی پس از تحمل گرمای طاقت‌ فرسا نباشد.

تحمل آفتاب سوزان جنوب گاهی شما را به شنا کردن در استخرهای شلوغ و رودخانه‌های پرخطر وا می‌دارد و این موضوع علاوه بر این‌که یک شنای دلچسب را از شما می‌گیرد، می‌تواند همراه با خطرات زیادی باشد.

* نبود استخر در هندیجان

با رسیدن فصل گرما شاید در کشور هفته‌ای نباشد که خبر تکراری غرق‌شدن عزیز یک خانواده را نشنویم که به دلیل نبود استخر و شنا کردن در رودخانه‌ها، شادی‌شان به عزا تبدیل شده و این اتفاق در مناطق دارای رودخانه از جمله خوزستان بیشتر نمود دارد.

هندیجان از جمله شهرستان‌هایی است که فاقد استخر بوده و وعده‌ها برای بهره‌مندی مردم این شهرستان از استخر، تاکنون محقق نشده است.

عضو شورای فرهنگ عمومی شهرستان هندیجان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: هندیجان با برخورداری از 35 هزار نفر جمعیت، نیاز جدی به استخر دارد.

ناصر حکیمی ادامه داد: همین چند هفته پیش بود که خبرهایی تحت عنوان «زهره جوان 18 ساله را غرق کرد» و چندی بعد «غرق شدن جوان 31 ساله را در همان محل قبلی» از اخبار و جراید شنیدیم.

وی با بیان اینکه با آغاز فصل گرما در مناطق و شهرهای مختلف استان خوزستان، مردم به سوی رودخانه‌ها سرازیر می‌شوند و آب‌تنی می‌کنند، ادامه داد: همین امر هر ساله موجب غرق شدن تعداد بسیاری از هموطنان به‌ویژه جوانان و همشهریان ما می‌شود.

این شهروند هندیجانی تصریح کرد: در این بین عدم آشنایی با فنون شنا مشکلات را چند برابر می‌کند و خطرات بسیاری را برای آن‌ها می‌آفریند.

وی تصریح کرد: البته در بسیاری از مناطق نبود استخر و مکانی مناسب برای شنای جوانان، آن‌ها را به سوی رودخانه‌ها سوق می‌دهد.

حکیمی بیان کرد: امسال نیز با آغاز روزهای گرم، رودخانه زهره شهرستان هندیجان، دو قربانی خود را گرفت و آنها را به کام مرگ فرو برد.

وی در پایان گفت: ضروری است مسئولان آگاه‌تر و هوشیارتر مسائل را رصد کنند و حداقل امکانات را برای شهروندان هندیجانی فراهم کنند.

* استخر نیمه تمام رها شده است

رئیس اداره ورزش و جوانان هندیجان با بیان اینکه با توجه به نبود استخر در این شهرستان مردم مجبور هستند در رودخانه شنا کنند که این اقدام باعث به وجود آمدن حوادث ناخوشایندی می‌شود، اظهار کرد: در سال 89 و در دور دوم سفر هیئت دولت به خوزستان تصویب شد که ظرف دو سال برای هندیجان استخری ساخته شود اما با گذشت سه سال و به دلیل پرداخت نشدن اعتبارات از سوی وزارت نفت، این پروژه با 40 درصد پیشرفت از سال گذشته تا به امروز تعطیل شده است.

امید احمدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در هندیجان تصریح کرد: در سفر چهارم ریاست‌جمهور به خوزستان نیز نماینده دولت با حضور در فرمانداری شهر قول داد که به این پروژه رسیدگی کند.

وی از مسئولان خواست هر چه سریع‌تر برای این مشکل در شهرستان راهکاری جدی اتخاذ کنند زیرا خطر شنا در رودخانه‌ها همچنان در انتظار جوانان است.

 

* تنها یک استخر روباز

در شهرستان هفتکل نیز تنها یک استخر که آن هم به صورت روباز است وجود دارد که فقط برای آقایان قابل استفاده بوده و در فصل زمستان نیز به دلیل سرما، غیرقابل استفاده و تعطیل است.

رئیس اداره ورزش و جوانان هفتکل نیز در این خصوص خاطرنشان کرد: ما نیاز به استخر سرپوشیده داریم تا در تمام سال بتوان از آن استفاده کرد و بانوان نیز از آن بهره ببرند.

علی‌اصغر نریموسی اضافه کرد: امیدواریم مسئولان به فکر راهکاری برای رفع این مشکل در شهرستان باشند.

* استخر 70 ساله نیاز به بازسازی دارد

یکی از شهروندان آغاجاری نیز چنین عنوان کرد: تنها استخر دولتی موجود در شهرستان که فقط مخصوص آقایان است، با گذشت 70 سال از احداث آن، احتیاج به بازسازی دارد.

وی ادامه داد: همچنین قرار بود شرکت نفت استخر سرپوشیده‌ای برای آغاجاری احداث کند، ولی به دلیل کمبود اعتبار از انجام آن منصرف شد.

این شهروند خوزستانی اظهار کرد: بیشتر مردم ما برای شنا به رودخانه‌ مارون می‌روند که باعث می‌شود تعدادی از همشهریان‌ به دلیل آشنا نبودن به فن ‌شنا و افتادن در گرداب رود‌خانه، غرق شوند.

برخی از شهرستان‌ها نیز اگرچه صاحب چندین استخر هستند اما هنوز هم در این زمینه با کمبود مواجه‌اند.

بنابراین مسئولان ورزشی استان باید تعداد قابل توجهی از پروژه‌های خود را به تجهیز، بازسازی و احداث استخر اختصاص دهند.

* عدم وجود استخر کافی برای جوانان

مدیر شبکه بهداشت و درمان خرمشهر نبود استخر کافی در منطقه برای استفاده عموم و انحصاری بودن برخی دیگر از آنان را سبب روی آوردن جوانان و نوجوانان برای شنا در رودخانه‌های اروند، بهمنشیر و کارون و خلق این حوادث ناگوار غرق شدن نظیر جوان ناکام خرمشهری « سیدسامان حسینی» می‌داند.

فرشید بهشتی معتقد است سال گذشته نیز چهار نفر در شهرستان خرمشهر به دلیل ناآشنایی به فن شنا در رودخانه‌های کارون و کانال‌های آبیاری کشاورزی خرمشهر غرق شدند.

 

* تاکسی‌ها بیشتر دربستی کار می‌کنند

در برخی شهرهای دیگر نیز وضعیت حمل و نقل مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد می‌کند که از جمله آنها می‌توان به عدم تردد و خدمات دهی مناسب و مطلوب تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها اشاره کرد.

شهروندی آبادانی در خصوص نارضایتی از وضعیت حمل مسافر توسط تاکسی‌های شهری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: در گرمای بالای 50 درجه هوا باید مدت‌ها در انتظار تاکسی بایستم.

حسن 62 ساله ادامه داد: من ساکن میدان طیب هستم و گاهاً برای خرید به امیری می‌آیم.

وی با اشاره به اینکه به نظر تعداد تاکسی‌های موجود در آبادان جوابگوی شهروندان نیست، افزود: زمان برگشت به خانه به جرأت می‌توان گفت نزدیک به 40 دقیقه تا یک ساعت منتظر تاکسی می‌شوم اما هیچ کدام حاضر نیستند از مسیر امیری به میدان مسافر سوار کنند.

وی خاطرنشان کرد: در این صورت مجبور می‌شویم سوار خودروهای شخصی شده و شخصی‌ها را بر تاکسی ترجیح دهیم.

* خواستار نظارت ویژه مسئولان هستیم

شهروندی دیگری در این خصوص اظهار کرد: تاکسی‌ها در بسیاری مواقع در چهارراه امیری فقط منتظر دربستی هستند.

فرزاد افشار 32 ساله در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان عنوان کرد: بسیاری از تاکسی‌ها در ساعات شلوغ شب و زمانی که تردد افراد به خیابان‌ها بیشتر است سوءاستفاده می کنند و با دربستی کار خود را راه می اندازند.

به گفته وی باید نظارت ویژه‌تری بر کار تاکسی‌های شهری صورت گیرد.

این شهروند آبادانی بیان کرد: با توجه به اینکه بیش از نیمی از سال در خوزستان هوا گرم و طاقت فرساست باید راهکارهایی برای رفع مشکلات تردد شهروندان اندیشیده و اتخاذ شود.

 

* خبری از کولر روشن کردن نیست

دیگر شهروند آبادانی اضافه کرد: شرایط جوی و آب و هوایی آبادان به‌گونه‌ای است که اکثر مردم دیر از منزل خارج می‌شوند و دیر هم به خانه‌شان بازمی‌گردند.

به گفته زهرا رنجبر، گرمای هوا باعث سودجویی تاکسی‌داران برای دربستی سوار کردن شده است که باید با جدیت با این تاکسیداران برخورد شود.

این شهروند 42 ساله آبادانی اضافه کرد: تاکسی به‌ویژه در ساعات شلوغ روز حق دربست سوار کردن را ندارد در حالی‌که بسیاری از مردم، پیر و جوان، کوچک و بزرگ سر خیابان منتظر ماشین هستند.

این شهروند آبادانی یادآور شد: بسیاری از مردم توان پرداخت کرایه دربستی را ندارند و برای پرداخت کرایه متعارف و معمول تاکسی باید دقایق زیادی را کنار خیابان و یا وسط چهارراه امیری منتظر تاکسی صرف کنند.

وی بیان کرد: تازه تعداد تاکسی‌های که کولر روشن می‌کنند انگشت شمار است.رنجبر می گوید: چرا ناظران و بازرسان تاکسیرانی و مسئولان مرتبط این امور را کنترل نمی‌کنند تا مردم بیش از این دچار مشکل نشوند؟!

وی اشاره کرد: اگر محدوده کار تاکسی‌ها تقسیم‌ بندی شود و مسیرها برای تاکسی‌داران تعریف دیگر هیچ مسیری خالی از تاکسی باقی نمی‌ماند.

این شهروند آبادانی در پایان عنوان می کند: راهنمایی و رانندگی با همکاری و تعامل تاکسیرانی شهر باید در این خصوص اقدام کنند.

 

* تاکسی‌ها و اتوبوس‌های شهری موظفند کولر روشن کنند

در همین راستا گفت‌وگویی با سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری آبادان داشته‌ایم که به اختصار می‌خوانید.

عباس محمدی‌مهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد: برای رفاه حال شهروندان در تمام مسیرهای شهری و حومه، خطوط واحد را فعال کرده‌ایم و هم اکنون اتوبوس‌های شهری از ساعات اولیه صبح تا 10 شب مشغول به جا به جا کردن مردم هستند.

وی ادامه می دهد: البته کار اتوبوس‌های خط واحد در مسیرهای مختلف ساعات کاری متفاوتی را نیز شامل می‌شود که شهروندان می‌توانند از محل‌های خرید بلیط و یا از رانندگان آنها را جویا شوند.

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری آبادان بیان کرد: در خصوص نظارت بر کار تاکسی‌ها هم باید گفت که کنترل 100 درصدی بر آنها غیرممکن است.

وی عنوان کرد: مردم، تاکسیداران و مسئولان باید دست در دست هم قرار دهند و بر مشکلات فائق آیند زیرا یک دست به هیچ وجه صدا ندارد!

محمدی‌مهر با بیان اینکه تاکسی‌ها با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه موظف به روشن کردن کولر و بخاری هستند، تاکید کرد: اگر چنین امری محقق نشد شهروندان پلاک خودروها را بردارند و آن را به سازمان تاکسیرانی برای پیگیری اطلاع دهند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برای خدمت رسانی مضاعف به شهروندان اتوبوس‌های خط واحد را تماما به کولر مجهز کرده‌ایم، گفت: در این شهرستان هیچ کمبودی در زمینه خطوط واحد و یا تاکسی وجود ندارد و به اندازه شهروندان وسیله نقلیه توسط این اداره و تاکسیرانی تعریف و تجهیز شده است.

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری آبادان افزود: همچنین برای رفاه حال مضاعف شهروندان در نظر داریم مسافربرهای شخصی که متقاضی همکاری و تعامل با سازمان تاکسیرانی هستند را با ضوابط مشخص و معین تحت پوشش قرار دهیم.

وی در پایان عنوان کرد: همه تلاش ما در راستای ارتقای خدمت رسانی به شهروندان و رفع مشکلات پیش روی آنهاست.

 

* جریمه برای تاکسی‌های متخلف

سرپرست سازمان تاکسیرانی آبادان نیز با اشاره به دربستی کار کردن تاکسی‌ها در ساعات شلوغ روز اظهار کرد: تاکسی‌های متخلف جریمه می‌شوند!

«کاظم کعبی» می افزاید: شهروندان بهترین ناظران هستند و با ارائه گزارش می‌توانند ما را در نظارت و کنترل بیشتر بر عملکرد تاکسی‌های شهری همراهی کنند.

* کمبود آبسردکن

دیگر مشکلی که در بسیاری از شهرهای خوزستان بسیار هویداست نبود آبسردکن به اندازه کافی در نقاط مختلف شهر است.

جالب است در شهری که دمای هوای آن در فصل تابستان به 70 درجه نیز می‌رسد حتی یک آبسردکن در خیابان‌هایش برای استفاده عموم شهروندان وجود ندارد؛ در گرمای این شهر سنگ نیز ذوب می‌شود چه برسد به انسان.

امروزه در شهرهای بزرگی چون اصفهان، شیراز، تهران و حتی شهرستان‌های کوچک مناطق سردسیر با برخورداری از آبی گوارا و خنک بدون نیاز به تصفیه‌کن و آبسردکن، شاهد وجود دستگاه‌های خنک کننده آب در پیاده‌روها حتی کوچه پس کوچه‌ها هستیم.

در این مناطق بعد از مختصری پیاده‌روی می‌بینیم شهروندان و مسافران در کنار آبسردکن‌ها برای نوشیدن آب تجمع کرده و دل خود و فرزندان‌شان را سیراب و گوارا می‌سازند.

روزهایی که جان به‌سر می‌شویم برای نیم ساعت راه رفتن و یا ایستادن در شرجی و آفتاب سوزان این شهر، آن روزهاست که بیشتر جای خالی دستگاه‌های خنک کننده آب در جای جای مناطق این شهر احساس می‌شود.

اینها همه سخنان شهروندان در گوشه و کنار شهرمان است که با رنگ و لعابی خاص‌تر به آن پرداخته‌ایم...

* ایستگاه‌های مکانیزه نیمه تعطیل

با نگاهی به تابستان کلافه کننده شهرمان، آبادان شاهد ایستگاه‌های مکانیزه همیشه خاموش در گوشه و کنار این شهر بوده که خود نیز نظاره‌گر سردرگمی مردم در انتظار اتوبوس هستند.

مردم در کنار این ایستگاه‌های در دمای بالای 60 درجه می ایستند و در انتظار رسیدن اتوبوس برای سوار شدن هستند.

این ایستگاه‌ها در شهرمان انگشت‌شمارند و البته هر زمان که دلشان بخواهد درب‌های لطف و مرحمت خود را بر روی منتظران می‌گشایند، با این وجود کولرهای خود را برخی روزها برای استفاده شهروندان روشن می‌کنند.

به‌هر حال در تابستانی که نیاز این اماکن بیش از پیش دل هر شهروندی را قلقلک می‌دهد و می‌تواند چند درجه‌ای از گرمای تن و بدن مردم را بکاهد، سکوت برخی از این ایستگاه‌های مکانیزه، دردی‌ست جدید بر زخم‌های کهنه و قدیمی شهرمان!

ماه مبارک رمضان، گرمای بی حد و حصر هوا و لب‌های عطش زده روزه‌داران از راه دور سایه ایستگاه‌های اتوبوس به اصطلاح مدرن را دنبال می‌کند و بعد از پیمودن مسافت‌هایی کوتاه و طولانی تنها با سرابی تلخ و مضحک رو به رو می‌شوند...

 

* مشکل مردم را با جدیت پیگیری می‌کنیم

و اما ماحصل گفت‌وگو با سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری آبادان را در این خصوص می‌شنویم.

عباس محمدی‌مهر در مورد نحوه کار و تعطیلی این ایستگاه‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد: تا زمانی که اتوبوس های خط واحد در شهر مشغول جا به جایی شهروندان هستند این ایستگاه‌ها مردم را میزبانی می‌کنند.

وی در خصوص تعطیلی برخی از ایستگاه‌های مکانیزه به ویژه در ایام گرم سال و این روزها در ماه مبارک رمضان اظهار تعجب کرد و گفت: این موضوع را سریعا پیگیری می‌کنیم.

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری آبادان در پایان عنوان کرد: همه تلاش خود را برای رفع مشکلات شهروندان به ویژه به کار بسته‌ایم و در این راستا هیچ تعللی نخواهیم داشت.

به جرات می‌توان گفت هنوز به روزهای اوج گرما در این استان نرسیده‌ایم و این همه مشکلات نمود پیدا کرده است؛ امیدواریم مسئولانی که خود زاده این مرز و دیارند و با گوشت و پوستشان مشکلات ریز و درشت شهرهای مختلف استان به‌ویژه شهرهای جنوبی را لمس کرده‌اند برای رفع مشکلات مطرح شده و اختصاص اعتبارات ویژه در این زمینه کمر همت ببندند و دیگر دست دست نکنند.

.................................

گزارش از مریم خبازی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد