سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

 

هجوم جیرجیرک‌ها به خوزستان

کد خبر: ۳۳۵۸۰۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۳

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه هجوم جیرجیرک‌ها به بیشتر مناطق استان گزارش شده است، گفت: این پدیده در مناطق جنوبی تر و جنوب غربی استان که رطوبت بیشتری دارند، شدت بیشتری داشته است.


احمدرضا لاهیجان زاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در مناطق جنگلی، حاشیه رودخانه‌ها و مناطق زاگرس نشین استان نیز هجوم جیرجیرک بیش از سایر مناطق استان گزارش شده است.

وی افزود: هجوم جیرجیرکها علاوه بر اینکه مشکلاتی را در مزارع به وجود می آورد، بر انبارهای غذایی و البسه نیز تاثیرگذار است و ممکن است زیانهایی به کسبه وارد کند که باید مراقب این امر باشند.

لاهیجان زاده گفت: این پدیده در سال‌های گذشته نیز رخ داده و اتفاق جدیدی نیست؛ در سالهای گذشته با این گونه افزایش جمعیت برخی موجودات مواجه بوده ایم که هجوم قورباغه و همین گونه از جیرجیرک از این موارد بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: وقوع این پدیده جزئی از تنازع برای بقا در میان موجودات در محیط طبیعی است که تغییرات آب و هوایی و اقلیمی بنا به دلایلی موجب می شود برخی از گونه ها طغیان کنند. این طغیان‌ها به صورت طبیعی پس از سه هفته تا یک ماه به دلیل اینکه بیش از ظرفیت پذیرش طبیعت است، از بین خواهد رفت.

وی با اشاره به اینکه بحث هجوم و طغیان یک گونه همیشه وجود داشته است، ادامه داد: اینکه چه عاملی موجب می شود هر یک از گونه ها در طول یک سال طغیان کنند را متخصصان محیط زیست تشخیص می‌دهند.

لاهیجان زاده گفت: . البته میزان هجوم جیرجیرکها به استان هنوز به حد زیان آور نرسیده است و تعداد آنها به حد خطرناک نرسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه جمعیت این گونه در یکی دو هفته گذشته بیشتر از جمعیت فعلی بوده است، عنوان کرد: اکنون جمعیت جیرجیرکهای مهاجم رو به کاهش است و احتمال نمی رود که به آن حد از جمعیت برای زیان رساندن برسد.

وی گفت: میزان بارندگی در استان خوزستان در بازه زمانی ماه اردیبهشت امسال، در 50 سال گذشته بی سابقه بوده و این تغییر آب و هوایی شرایط را برای بسیاری از تغییرات فراهم کرده است.

لاهیجان زاده تصریح کرد: استفاده از سم برای مقابله با جیرجیرک ها در منازل، توصیه نمی شود زیرا ماندگاری آن بر منابع آبی و طبیعت بیش از زیان جیرجیرک خواهد بود ولی استفاده در حد بسیار کم مشکلی ندارد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد