سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیلهای گوناگون

 

همه سفرهای رئیس دولت‌های نهم و دهم در هشت سال

احمدی‌نژاد یک سال از ریاست جمهوری‌اش را خارج از ایران گذراند!  

احمدی نژاد در سال 84 و حدود یک ماه پس از به دست گرفتن سکان دولت در اولین سفر خارجی خود، برای حضور در سازمان ملل رهسپار نیویورک آمریکا شد (در همان سفر بود که ادعا کرد هاله نور داشته است!). او در این مدت 118 بار یعنی به طور متوسط هر سه هفته یک بار به سفر خارجی رفت...حال این سفرها برای ملت ایران دستاوردی داشته است یا خیر، موضوعی است که قضاوت درباره آن با خود مردم.

عصر ایران؛ صدرا محقق - محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری که چند روز دیگر عنوان سابق کنار سمتش خواهد نشست، یکشنبه شب در تلویزیون حاضر شد تا با مردم سخن بگوید. در این برنامه مثل اغلب حضورهای دیگر احمدی نژاد در تلویزیون، مرتضی حیدری به عنوان خبرنگار روبروی او نشست تا برای صحبت‌هایی که رئیس دولت آماده کرده بود سوال مناسب طراحی و بیان کند.

در قسمتی از این برنامه تلویزیونی که آخرین حضور احمدی نژاد در قامت رئیس جمهور در برابر دوربین صدا و سیما بود، حیدری به احمدی نژاد گفت: خیلی ها دوست داشتند بزرگراهی به نام شهید احمدی نژاد درست شود، احمدی نژاد که به نظر می رسید مشتاق شنیدن چنین سوالی بود این گونه پاسخ داد: " درست می شود، شاید یکی از بزرگراه ها را به همین اسم نام گذاری کنند. براساس گزارش بخش های مسئول، ما به اندازه ساعات موظف یک خلبان در 30 سال پرواز داشته ایم و باید چند گواهینامه پرواز بگیریم. " و در جایی دیگر نیز از انجام حدود 115 سفر خارجی در این هشت سال خبر داد.

احمدی نژاد
احمدی نژاد بخش دیگری از صحبت خود را این گونه ادامه داد:"برای اولین بار در تاریخ کشور به سفرهای استانی رفتیم و با مردم همه شهرها ملاقات کردیم. دولت همه مردم و کشور را می شناسد. یعنی رئیس جمهور دولت های نهم و دهم در مقایسه با همه دولت ها ، بیشترین پرواز با هواپیما و بالگرد را برای حضور در مناطق مختلف کشور داشته اند. درحالی که در ازای هر ساعت پرواز با هلیکوپتر همه سلول های و استخوان بندی بدن آسیب می بیند و معلوم می شود که خلبان ها چه زحمتی می کشند."

برای بررسی همین بخش از سخنان احمدی نژاد، تلاش کردیم تعداد سفرهای بین المللی و استانی او و همچنین مسافت و آمار حدودی ساعاتی را که احمدی نژاد و دولتش در این هشت سال پرواز کرده و در هواپیما یا هلی‌کوپتر گذرانده اند را محاسبه کنیم.

سفرهای خارجی


بر همین اساس ابتدا به سراغ آمار سفرهای خارجی احمدی نژاد می رویم، اگر چه خود او تعداد این سفرها در این مدت را حدود 115 سفر اعلام می کند. اما آمار و ارقام دقیق موجود از این سفرها نشان می دهد او به تنهایی در این هشت سال 118 مسافرت خارجی به کشورهای مختلف دنیا انجام داده است ( هر سه هفته یک سفر خارجی!). این تعداد سفر در مجموع به مقصد 45 کشور دنیا انجام شد. در این مدت او به آمریکا (سازمان ملل)، با 9 بار سفر، بیشتر از همه سر زد و به چندین کشور تنها یک بار رفت.

احمدی نژاد
اما نکته جالب و گفتنی در این میان آن است که آمریکا و ونزوئلا کشورهایی که بهترین و بدترین رابطه را با احمدی نژاد و دولتش داشتند، همان دو کشوری هستند که رئیس دولت های نهم و دهم در این هشت سال بیش از هر جای دیگر به آنها سفر کرد. رتبه سوم این جدول نیز کشور تاجیکستان است که احمدی نژاد در این هشت سال 6 بار به آنجا سفر کرد.

احمدی نژاد در سال 84 و حدود یک ماه پس از به دست گرفتن سکان دولت در اولین سفر خارجی خود، برای حضور در سازمان ملل رهسپار نیویورک آمریکا شد (در همان سفر بود که ادعا کرد هاله نور داشته است!).

او در دوره اول ریاست جمهوری خود در مجموع 57 سفر خارجی انجام داد و در این سفرها به 39 کشور دنیا سفر کرد. جزئیات کامل سفرهای رئیس دولت نهم از مرداد سال 84 تا مرداد سال 88 به این شرح است:

- آمریکا و قطر 4 بار

-ونزوئلا، سوریه و آذربایجان 3 بار

-چین، تاجیکستان، مالزی، عربستان، سنگال و ترکمنستان 2 بار

-افغانستان، گامبیا، بحرین، ارمنستان، عراق، پاکستان، سریلانکا، هند، ترکیه، کنیا، کومور، جیبوتی، سوئیس، روسیه، بولیوی، کوبا، نیکاراگوئه، اکوادور، سودان، امارات، عمان، بلاروس، الجزایر، کویت قزاقستان، اندونزی، ایتالیا و قرقیزستان نیز هر کدام یک بار.

احمدی نژاد در هواپیما
احمدی نژاد همچنین در دور دوم ریاست جمهوری اش که از سال 88 شروع شد، بار دیگر و در اولین گام برای انجام سفر خارجی درست شبیه چهار سال پیش، رهسپار نیویورک شد تا پنجمین سفرش به آمریکا رقم بخورد.

او تا پایان دوره ریاست جمهوری اش ، 4 بار دیگر هم به نیویورک سفر کرد تا در پرونده سفرهای خارجی رئیس جمهوری که ادعا می کرد بیشتر از همه در ایران آمریکا ستیزی کرده است، 9 بار سفر به این کشور در طول 8 سال ثبت شود.

مجموع کل سفرهای احمدی نژاد در دور دوم ریاست جمهوری اش، که از مرداد سال 88 آغاز شد به این شرح است:

-سفر به آمریکا و ونزوئلا 5 بار

-ترکیه و تاجیکستان 4 بار

-برزیل، بولیوی، سوریه، چین، ازبکستان، پاکستان هر کدام 2 بار

-گامبیا، سنگال، دانمارک، ترکمنستان، زیمبابوه، افغانستان، اوگاندا، مالی، نیجریه، قطر، لبنان، قزاقستان، موریتانی، سودان ارمنستان، نیکاراگوئه، کوبا ، اکوادور، عربستان، کویت، اندونزی، ویتنام، مصر ، بنین، نیجر، غنا، روسیه ، عراق نیز یک بار.

احمدی نژاد

در میان این کشورها به لحاظ مسافت هوایی، باکو پایتخت کشور آذربایجان با 550 کیلومتر نزدیکترین مقصد و کارکاس پایتخت ونزوئلا با حدود 12 هزار کیلومتر فاصله نیز دورترین مقصدی بود که احمدی نژاد در این مدت به آنها سفر کرد. لازم به گفتن است که در محاسبه این مسافت ها خط مستقیم میان دو نقطه لحاظ شده است. از سویی رئیس دولت های نهم و دهم برخی از این سفرها را به صورت بازدید از چند کشور در قالب یک سفر انجام داد.

حال اگر بخواهیم کل مسافت طی شده در این 118 سفر را با در نظر گرفتن میانگین 4 هزار کیلومتر برای هر سفر محاسبه کنیم، کل مسافتی که او در این مدت به وسیله هواپیما طی کرد به صورت "حدودی" به 470 هزار کیلومتر می رسد. این میزان البته تنها مسافت طی شده برای رفتن به این کشورها بود. حالا اگر همین میزان را برای بازگشت به کشور نیز حساب کنیم احمدی نژاد در این مدت 940 هزار کیلومتر مسیر هوایی را در این مدت طی کرده است.

احمدی نژاد
از سویی اگر میانگین سرعت حرکت هواپیما در این سفرها را 750 کیلومتر در هر ساعت حساب کنیم، به این نتیجه می رسیم که احمدی نژاد در این هشت سال دست کم 1253 ساعت معادل 52 شبانه روز تمام را در آسمان کشورهای خارجی و در حال پرواز سپری کرد.

همچنین در محاسبه ای دیگر برای تعداد روزهایی که احمدی نژاد در این سفرها و خارج از ایران طی کرد، با توجه به اینکه برخی از سفرهای رئیس دولت تا 9 روز نیز طول کشید و برخی دیگر نیز سفرهایی دو روزه بود، این رقم به دست می آید: اگر میانگین 3 روز برای هر سفر محاسبه کنیم احمدی نژاد برای انجام این 118 مسافرت خارجی در مجموع در حدود 354 روز یعنی در حدود یک سال از هشت سال ریاست جمهوری خود را خارج از ایران به سر برده است.

سفرهای استانی

احمدی نژاد در طول هشت سال ریاست جمهوری خود، نه تنها حدود یک سال را در حال انجام سفرهای خارجی گذراند بلکه، بخش زیادی از مابقی وقتش را هم در حال سفر به گوشه و کنار ایران گذراند. بر اساس آمار و ارقام موجود او در این مدت به 31 استان کشور چهار دوره سفر استانی انجام داد، یعنی او دستکم در این مدت به هر استان 4 بار سفر کرد. او البته غیر از سفرهای رسمی استانی، چندین بار نیز به برخی شهرها و استان های کشور برای افتتاح یا بازدید از برخی پروژه ها سفر کرد.


اما اگر بخواهیم برای محاسبه حدودی مسافت کل و میزان ساعات پروازی انجام گرفته در طول همه سفرهای استانی احمدی نژاد به عددی نزدیک به آنچه در واقعیت انجام شد برسیم، همان میانگین چهار بار سفر به هر استان را در نظر می گیریم.

بر همین اساس نیاز داریم برای این 4 بار سفر به هر استان که در مجموع 124 سفر می شود میانگین مسافتی را لحاظ کنیم، شهر بندرعباس مرکز استان هرمزگان با فاصله 1518 کیلومتر از تهران دورترین فاصله از پایتخت را دارد. نزدیکترین مرکز استان به پایتخت نیز شهر کرج مرکز استان البرز بود که با تهران تنها 49 کیلومتر فاصله داشت.

فاصله مراکز استان های کشور با تهران به این شرح است، اراک 310 کیلومتر، اردبیل 598 ، ارومیه775، اصفهان 446، اهواز 976، ایلام 694 ، بجنورد 729، بندر عباس 1518، بوشهر 1054، بیرجند 1186، تبریز 620، خرم آباد 653، رشت 332، زاهدان 1497، زنجان 329، ساری 248، سمنان 218، سنندج 511 ، شهرکرد 549، شیراز 931 ،قزوین 152، قم ، کرج 49، کرمان 989، کرمانشاه 526 ، گرگان 382، مشهد 895، همدان 342، یاسوج 773 و یزد 628 کیلومتر. با این حال مرور خبرها نشان می دهد احمدی نژاد برای رسیدن به همه این استان ها از راه هوایی استفاده کرد و برای انجام همه آنها یا با هواپیما سفر کرده یا با هلیکوپتر.

هواپیما
حال اگر برای این 31 استان میانگین فاصله 600 کیلومتری از تهران را محاسبه کنیم احمدی نژاد در این 124 سفر استانی در مجموع 148 هزار و 800 کیلومتر مسافت هوایی را در داخل کشور برای رفتن به مراکز استان ها و بازگشت به تهران پیمود. حال اگر میانگین سرعت هواپیما در هر ساعت را همان 750 کیلومتر حساب کنیم مشخص می شود او در این هشت سال 198 ساعت برابر با حدود 8 روز کامل را در آسمان کشور و در حال پرواز گذرانده است (این اعداد تقریبی است).

آمار و ارقام محاسبه شده در این گزارش نشان می دهد، رئیس دولت های نهم و دهم در مدت هشت سال گذشته دست کم یک میلیون و هشتاد هزار کیلومتر مسافرت هوایی انجام داده است.

اطلاعی در دست نیست که محمود احمدی نژاد پیش از دوره ریاست جمهوری خود چه مقدار به مسافرت با هواپیما علاقمند بود و آیا به خارج از کشور مسافرتی داشته است یا خیر. اما با این حال او در دوره هشت ساله ریاست جمهوری خود به لحاظ انجام سفرهای خارجی و داخلی از خود رکوردی به جا گذاشته است که بعید به نظر می رسد تا سال های سال هیچ رئیس جمهور یا مسئول دیگری در ایران به آن دست پیدا کند. حال این سفرها برای ملت ایران دستاوردی داشته است یا خیر ، موضوعی است که پرداختن به آن مجالی دیگر می طلبد و البته قضاوت با خود مردم.

بازداشت یک یهودی به اتهام جاسوسی برای ایران

سرویس امنیتی رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای مدعی شد که یک اسرائیلی به دنبال اعلام آمادگی خود برای همکاری با نظام ایرانی دستگیر شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری "مصری الیوم"، سرویس امنیتی اسرائیل "شاباک" امروز پنجشنبه اطلاعاتی درباره دستگیری یک اسرائیلی متهم به "جاسوسی برای ایران" را منتشر کرد.
بر اساس این اطلاعات منتشر شده، این اسرائیلی وابسته به حزب ضد اسرائیلی و صهیونیستی "ناطوری کارتا" است که در ژوئن گذشته با همکاری پلیس اسرائیل دستگیر شد.در بیانیه صادره از شاباک آمده است که این اسرائیلی ضد صهیونیست به دنبال اعلام آمادگی خود برای همکاری با نظام ایرانی دستگیر شد و اکنون به اتهام "تلاش برای خیانت بزرگ"، "کمک به دشمن هنگام جنگ" و "جاسوسی" در بازداشت به سر می برد.
در ادامه این بیانیه آمده است که این متهم اسرائیلی وابسته به حزب "ناطوری کارتا" با مسئولان رسمی ایرانی در آلمان دیدار کرد و برای جمع آوری اطلاعاتی درباره اسرائیل اعلام آمادگی کرد.شاباک مدعی شد که این متهم ضد اسرائیلی و صهیونیستی "سال 2011 اسرائیل را به سمت آلمان با هدف دیدار مسئولان و نمایندگان رسمی ایرانی ترک کرد و وارد سفارت ایران در برلین شد و در آنجا با تعدادی از کارکنان و مسئولان سفارت دیدار و به آنها گفته که هویت اسرائیلی دارد و قصد دارد با جمع آوری اطلاعات درباره اسرائیل به آنها داوطلبانه کمک کند.
سرویس امنیتی اسرائیل در این بیانیه خود همچنین مدعی شد که این متهم پس از بازگشت به اسرائیل از طریق شبکه های اینترنتی با مسئولان ایرانی ارتباط برقرار کرد و حتی از طریق باجه های عمومی در قدس با آنها در ارتباط بود.در این بیانیه آمده است که شخص بازداشت شده در حین بازجویی اعتراف کرد که هدف وی از این همکاری با ایران، بیزاری از دولت اسرائیل و انگیزه مالی بوده است.
یکی از نمایندگان کشورهای عربی خلیج فارس در اوپک گفت: زنگنه قدرت خوبی در برقراری ارتباط دارد و در اوپک، شخصیت مورد احترامی است. معرفی زنگنه به عنوان وزیر نفت ایران، خبر خوبی در زمینه قیمت نفت و ثبات در بازار این کالاست.
رویترز در مطلبی با عنوان "رئیس جمهور منتخب ایران باتجربه ها را برای تشکیل دولت مطرح می کند" نوشت: خبرگزاری های ایرانی نوشته اند که حسن روحانی رئیس جمهور منتخب، کابینه ای با تجربه را تشکیل می دهد. او رئیس سازمان بزرگ خیریه حکومتی دارای قدرت بزرگ اقتصادی (بنیاد مستضعفین) را به عنوان سرپرست هیات مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات هسته ای تعیین می کند.

به گزارش عصر ایران، رویترز اضافه می کند: روحانی که در ماه گذشته میلادی به عنوان رئیس جمهور جدید ایران انتخاب شد و قرار است در روز چهارم اگوست به عنوان رئیس جمهور رسما معرفی شود وعده داده است شیوه مذاکرات هسته ای ایران با قدرت های غربی را تغییر دهد.

رویترز اضافه کرد: روحانی محمد فروزنده را به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی معرفی خواهد کرد به همین دلیل او به عنوان نماینده جدید ایران در مذاکرات هسته ای خواهد بود.

محمد فروزنده گزینه حسن روحانی برای سمت دبیر شورای عالی امنیت ملی

فروزنده عضو سابق سپاه پاسداران است و در حال حاضر در شورای عالی امنیت ملی عضویت دارد. او همچنین ریاست صندوقی به نام بنیاد مستضعفین را برعهده دارد که مدیریت بخش های کلانی از اقتصاد ایران را در اختیار خود دارد.

این بنیاد، مدیریت شرکت هایی در بخش های متنوع از جمله پتروشیمی و حمل و نقل را با دهها هزار نفر نیرو در اختیار خود دارد.
برخی از رسانه ها در ایران هم گفته بودند که روحانی به احتمال بسیار، فروزنده را به عنوان معاون رئیس جمهور معرفی می کند.

رسانه های ایرانی همچنین نوشته اند که بیژن زنگنه دوباره با حکم روحانی به عنوان وزیر نفت و محمود جواد ظریف سفیر سابق ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک به عنوان وزیر جدید امور خارجه معرفی خواهد شد.

محمدجواد ظریف گزینه حسن روحانی برای تصدی سمت وزیر خارجه

روحانی قبل از این گفته بود که کابینه اش شامل اصلاح طلبان و محافظه کاران خواهد بود و وزیران را براساس توانمندی های خود و نه گرایشات سیاسی آنها معرفی خواهد کرد.

احمدی نژاد که روز شنبه آینده ریاست جمهوری را ترک می کند به دلیل انتصاب هم پیمانان سیاسی اش در سمت های کلان و سوء مدیریت اقتصادی کشور به شدت در ایران مورد انتقاد قرار می گیرد.

زنگنه از سال 1997 تا 2005 در کابینه سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور اصلاح طلب ایران به عنوان وزیر نفت فعالیت کرد. او به جذب میلیاردها دلار سرمایه خارجی برای صنعت نفت و گاز ایران کمک کرد.

یکی از نمایندگان کشورهای عربی خلیج فارس در اوپک به رویترز گفت: زنگنه قدرت خوبی در برقراری ارتباط دارد و در اوپک، شخصیت مورد احترامی است.

این مقام عربی که خواست نامش اعلام نشود افزود: معرفی زنگنه به عنوان وزیر نفت ایران، خبر خوبی در زمینه قیمت نفت و ثبات در بازار این کالاست.

بیژن زنگنه گزینه حسن روحانی برای وزارت نفت


ظریف نیز از سال 2002 تا 2007 به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل متحد فعالیت می کرد. ظریف در دوره ریاست جمهوری خاتمی در مراحل نخست مذاکرات هسته ای، در تیم مذاکرات به رهبری حسن روحانی، مشارکت داشت.

توزیع قرآن تحریف شده در سوریه

منابع محلی گزارش دادند: عده‌ای از افراد مسلح وابسته به جبهه النصره در چند روز گذشته و در حرکتی بی‌سابقه اقدام به توزیع نسخه‌هایی تغییر یافته از قرآن کریم میان مردم در مناطق تحت نفوذ خود در سوریه کرده‌اند. آنها مدعی هستند قرآن‌های فعلی که دردست مسلمانان است در قرن‌های گذشته دچار تحریف شده است.به گزارش روزنامه جمهوری اسلامی، این افراد مسلح پس از تمام شدن نسخه‌های جعلی توزیع شده، اقدام به دست بردن در قرآن‌های موجود در خانه‌های اهالی مناطق تحت نفوذ خود نموده و با وضع دایره‌های قرمز بر روی بعضی از آیات قرآن (بویژه آیات مربوط به احکام شرعی، جهاد و غنایم) و افزودن آیه‌های جعلی در زیر آیه‌های خط خورده، قرآن کریم را تحریف نمودند تا به زعم خود نسخه‌های قدیمی قرآن را اصلاح کرده باشند.

ادعای منابع اسرائیلی:
در هفته‌های اخیر، اخبار فراوانی از تلاش حماس برای بهبود روابط با ایران و جلب دوباره کمک‌های جمهوری اسلامی ایران منتشر می‌شود. در همین راستا، منابع اسرائیلی مدعی شده‌اند، نمایندگان جنبش حماس، به تازگی مذاکراتی ‌با ایران داشته‌اند و ایران نیز شروطی‌ برای ازسرگیری کمک‌های خود به آن‌ها مطرح کرده است.
کد خبر: ۳۳۵۷۳۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۱
شروط ایران برای ازسرگیری کمک‌ها به حماس
در هفته‌های اخیر، اخبار فراوانی از تلاش حماس برای بهبود روابط با ایران و جلب دوباره کمک‌های جمهوری اسلامی ایران منتشر می‌شود. در همین راستا، منابع اسرائیلی مدعی شده‌اند، نمایندگان جنبش حماس، به تازگی مذاکراتی ‌با ایران داشته‌اند و ایران نیز شروطی‌ برای ازسرگیری کمک‌های خود به آن‌ها مطرح کرده است.

به گزارش «تابناک»، سایت اسرائیلی «دبکا فایل»، وابسته به محافل اطلاعاتی این رژیم مدعی شده که در روزهای اخیر، هیأتی از حماس پنهانی به ایران سفر کرده و درباره بهبود روابط با ایران مذاکراتی ‌انجام داده است.

به نوشته این سایت، ریاست این هیأت با «محمد نصر» بوده و شماری از فرماندهان نظامی این جنبش و برخی از زندانیان فلسطینی ـ که به تازگی از سوی رژیم اسرائیل آزاد شده‌اند ـ‌ نیز وی را همراهی می‌کرده‌اند.

بنا بر ادعای دبکا فایل، در این دیدار، مقامات ایرانی به نمایندگان حماس گفته‌اند که روابط ایران با این جنبش قطع نخواهد شد؛ اما در صورتی که آن‌ها می‌خواهند بار دیگر کمک‌های مالی و تسلیحاتی ایران از سر گرفته شود، باید بار دیگر از دولت بشار اسد در سوریه حمایت کرده و به انتقاد از حضور حزب الله در این کشور نیز پایان دهند.

با این حال‌ به نوشته این سایت، هم‌اکنون جنبش حماس ‌در وضعیتی نیست که در ازای خواسته‌های ایران، موضعی واحد در پیش گرفته و به این درخواست‌ها پاسخ دهد، زیرا این جنبش اکنون عملاً به سه شاخه کاملاً جداگانه با دستور‌کار‌ها و برنامه‌های متفاوت تبدیل شده است.

این سه شاخه عبارتند از:

۱ ـ گروه نخست، شامل خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس و هوادارن وی است. این گروه پس از سقوط دولت اخوان المسلمین به ریاست مرسی در مصر، اظهار می‌دارند که حماس اکنون باید از «رهبری جهان اخوان» پیروی کند. این موضع سبب شده ارتش مصر، سخت‌گیری‌ها علیه حماس را تشدید کرده و اجازه انتقال کالاهای مورد نیاز را به غزه از طریق تونل‌های غیررسمی ندهد. این امر، دردسرهای زیادی ‌برای حماس در غزه درست کرده است.

۲ ـ رهبری گروه دوم را اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر دولت فلسطینی در غزه بر عهده دارد. هنیه بر این باور است که حماس نباید نگران مسائل خارجی و نیز روابط نامساعد خود با دولت جدید مصر، ایران، سوریه و حزب الله باشد، بلکه باید تمرکز خود را بر نگه داشتن اقتدارش در غزه و تحکیم موضع خود در امور داخلی این منطقه قرار دهد.

۳ ـ گروه سوم تحت هدایت محمود الزهار است که چهره‌ای طرفدار ایران و حزب الله به شمار می‌رود. محمد ضیف و مروان عیسی، فرماندهان شاخه نظامی حماس و نیز صالح العروری، نماینده حماس در ترکیه که مسئولیت عملیات‌ حماس در نوار غزه را نیز بر عهده دارد، در این گروه قرار می‌گیرند.

این گروه استدلال می‌کنند که حماس ‌توان و منابع کافی برای رویارویی با مصر و حامیان عرب این کشور، به ویژه عربستان سعودی ندارد و بنابراین، باید به سرعت به محور ایران ـ سوریه ـ حزب‌الله بازگردد.
به نظر می‌رسد، ابتکارات اخیر در دیدار با مقامات ایرانی و تلاش برای ازسرگیری روابط با ایران نیز بیشتر از سمت این گروه سوم بوده باشد. به هر حال، آن گونه که از این مطلب برمی‌آید‌ تا هنگامی که این سه گروه ‌موازی به فعالیت ادامه می‌دهند، حماس از در پیش گرفتن موضعی واحد در قبال ایران ناتوان خواهد بود.
بر طبق این قرار داد ما به ازای پول نفت دریافت شده از ایران بر اساس این خط اعتباری از طریق سرمایه گذاری های ایران در زمینه های مختلف در سوریه تامین خواهد شد.
خبرگزاری رسمی سوریه(سانا)از امضای یک توافقنامه بین ایران و سوریه برای اعطای یک خط اعتباری نفتی ایران به ارزش 3.6 میلیارد دلار به سوریه خبر داد.

به گزارش عصر ایران این توافقنامه که روز دوشنبه و در آخرین روزهای پایان دولت دهم در تهران و بین بانک های مرکزی ایران و سوریه رسیده است، مقرر می کند در ازای اعطای یک خط اعتباری نفتی ایران به سوریه به ارزش 3.6 میلیارد دلار ، ایران بتواند در زمینه های مختلف در این کشور سرمایه گذاری کند.

بر طبق این قرار داد ما به ازای پول نفت دریافت شده از ایران بر اساس این خط اعتباری از طریق سرمایه گذاری های ایران در زمینه های مختلف در سوریه تامین خواهد شد.

خبرگزاری سانا به نوع سرمایه گذاری های آتی ایران در سوریه اشاره ای نکرده است.

سوریه هم اکنون به دلیل جنگ داخلی ،نیازمند واردات نفت از خارج از کشور شده است.

این در حالی است که پیش از جنگ داخلی ، این کشور نه تنها نیازهای داخلی خود را تامین می کرد بلکه بخش کوچکی از نفت استحصالی خود را به خارج صادر می کرد.

ایران پس از آغاز جنگ داخلی سوریه، میلیارد ها دلار از طریق اعطای خطوط اعتباری به این کشور کمک کرده است.
رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از سوال برخی نمایندگان از وزیر دادگستری درباره نقش سه نماینده در پرونده سه هزار میلیاردی خبرداد.
به گزارش مشرق به نقل از فارس، اللهیار ملکشاهی رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی درباره سؤال جواد کریمی قدوسی و بهرام بیرانوند نمایندگان مشهد و بروجرد در خانه ملت از مرتضی بختیاری وزیر دادگستری، گفت که سؤال این دو نماینده درباره پرونده فساد سه هزار میلیاردی است.

وی در بیان جزئیات دیگری از سوال این 2 نماینده از وزیر دادگستری گفت: آقایان کریمی قدوسی و بیرانوند مدعی دخالت و اتهام سه نماینده در جریان این پرونده شدند.

ملکشاهی ادامه داد: نمایندگان سوال کننده مدعی‌اند این سه نماینده دارای اتهاماتی در این پرونده هستند که به آنها رسیدگی نشده است.

به گفته رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، دو نماینده سؤال‌کننده به دنبال مشخص شدن وضعیت پرونده مذکور هستند.

وی اعلام کرد که سوال این دو نماینده در جلسه روز سه‌شنبه هفته آینده کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد