سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار برگزیده

 

روایت "مشرق" از گوشه و کنار سیاست؛
خبرنگاران مشرق در جریان پیگیری‌های خبری به "زمزمه"هایی برمی‌خورند که میهمان‌‌کردن مخاطبان به این شنیده‌ها خالی از لطف نیست.
*حسن روحانی در دیدار جمعی از روحانیون گفته است: "اینکه مردم در این انتخابات به یک روحانی اعتماد کردند، این اعتماد به نظام اسلامی است. من در این شرایط سخت آمده‌ام تا آبرویم را در مرحله حساس پیچ تاریخی گرو بگذارم. این مملکت متعلق به امام زمان و اهل‌بیت(ع) است و باید با توسل کارها را به پیش برد. در یک هفته آخر تبلیغات، شرایط فرق کرد و من به‌عینه دست دیگری را می‌دیدم و اقبال مردم به‌ویژه در مشهد فوق‌العاده بود. امیدوارم به پشتوانه حضرت ولی عصر(عج) که کشور متعلق به اوست کارها پیش برود."

*پس از آنکه بزرگان نظام از حسن روحانی خواستند هر چه سریع‌تر تعریف خود را از "اعتدال" ارائه دهد تا این واژه هم به سرنوشت "اصلاحات" دچار نشود، وی اقدام به تشکیل کارگروهی به ریاست "علی ربیعی" برای تعریف مبانی گفتمان اعتدال کرده است. در این کمیته، افرادی چون مراد ثقفی، علیرضا علوی تبار، عباس عبدی، حسام‌الدین آشنا، صادق آیینه‌وند، مهدی منتظرقائم و... حضور دارند. از برخی اساتید علوم سیاسی، جامعه‌شناسی و رسانه هم برای حضور در جلسات مشورتی دعوت به عمل آمده است.

*در هفته گذشته، سعید جلیلی دیدارهایی را با آقایان مهدوی کنی، محمد یزدی و مصباح یزدی داشته است. در این جلسات، مباحثی درباره انتخابات یازدهم و برنامه‌های آینده جریان اصولگرایی مطرح شده است.

*عنصر خاکستری اصلاحات در سخنانی در تحلیل انتخابات یازدهم گفته است:" ما با دست خود کمر به قتل اصلاحات بستیم. ما هم مانند اصولگرایان نمی‌خواهیم شکست را بپذیریم. باید شکست را بپذیریم چرا که محمدرضا عارف را که نماد اصلاح‌طلبی بود مجبور به کناره‌گیری کردیم چون دیدیم که هفت‌درصد بیشتر رأی ندارد. پیش‌بینی من این است که دولت روحانی دولت چهارساله است.  با شکست روحانی، چهارسال دیگر اصولگراها به قدرت باز خواهند گشت."

*بیش از 116 هزار ایرانی مقیم خارج کشور در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری شرکت کردند که حسن روحانی 56 هزار، قالیباف 13 هزار، ولایتی 12 هزار و جلیلی شش‌هزار رأی را به خود اختصاص دادند.

*پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور یازدهم، رسانه‌های غربی دچار سردرگمی و استیصال شدیدی درباره انتخاب وی شده‌اند به‌گونه‌ای که ظرف 20 روز گذشته بیش از هزار و 800 مقاله و تحلیل درباره رئیس‌جمهور منتخب نوشته‌اند که تعارض فراوانی میان دیدگاه‌های نویسندگان این مقالات به چشم می‌خورد.

*اعضای برخی کارگروه‌ها که مأموریت یافته‌اند گزینه‌هایی را برای دولت یازدهم شناسایی و پیشنهاد دهند به این جمع‌بندی رسیده‌اند که به دلیل حجم بالای وظایف و پروژه‌ها در دو وزارتخانه راه و مسکن و همچنین صنعت و بازرگانی، وزارت راه باید از مسکن و صنعت از بازرگانی جدا شوند تا بتوان مدیریت و نظارت بهتری را اعمال کرد. دولت دهم بر اساس ماده 53 برنامه پنجم توسعه که موظف شده بود تعداد وزارتخانه‌ها را از 21 به 17 عدد کاهش دهد این ادغام را انجام داده بود.

*احتمال پیوستن برخی اعضای شورای شهر تهران به کابینه و دولت حسن روحانی وجود دارد. احمد مسجدجامعی، مهدی حجت و احمد دنیامالی از جدی‌ترین این گزینه‌ها هستند. حجت و دنیامالی در هر دو لیست اصولگرایان و اصلاح‌طلبان برای شورای شهر حضور داشتند.

*در بررسی‌های صورت‌گرفته از عملکرد هشت مؤسسه نظرسنجی در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری، نتایج نظرسنجی‌های صداوسیما از حیث دقت و نزدیکی به واقعیت جامعه، رتبه نخست را به دست آورده است. مرکز نظرسنجی صداوسیما 89 نظرسنجی انتخاباتی انجام داد و نتایج را برای همه کاندیداها نیز ارسال کرد. جامعه آماری این نظرسنجی‌ها بیش از 548 هزار نفر بوده است.

*محمدمهدی مفتح که موفق شد در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس از تویسرکان وارد مجلس شود، در انتخابات شوراهای شهر تهران نیز انتخاب شده است. گفته می‌شود به دلیل آنکه عضویت در شوراها شغل محسوب نمی‌شود مفتح در شورای شهر تهران خواهد ماند تا بتواند در مجلس، امور مربوط به شهر تهران را پیگیری کند.

*یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری مدعی شده است تنها او می‌تواند مشکلات اقتصادی کشور را حل کند و برای این منظور باید مدیریت وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه به وی واگذار شود.

*به‌رغم ادعاهایی که آقای هاشمی رفسنجانی درباره حضور وزیر اطلاعات در جلسه شورای نگهبان و رد صلاحیت وی مطرح  کرده‌اند، پیگیری‌های مشرق نشان می‌دهد آقای مصلحی در جلسه تأیید صلاحیت کاندیداها به‌هیچ‌وجه حضور نیافته است.

*فرصت‌های گسترده‌ای که صداوسیما در اختیار نامزدهای انتخابات یازدهم قرار داد به‌گونه‌ای بود که برخی کاندیداها موفق نشدند برنامه‌های رادیویی خود را به صورت کامل ضبط نمایند.

*رسانه‌های غربی با خلق واژه‌هایی چون" حمایت ارتش مصر از رفتارهای دموکراسی‌خواهانه مردم"، "حمایت ارتش از اکثریت آزادی‌خواه"، "رفتار مشروعیت‌ساز ارتش در مصر" و...، کودتای ارتش علیه رئیس‌جمهور قانونی مصر و همچنین تعلیق قانون اساسی مصر را که با رأی 63 درصدی تصویب شد نمادی از دموکراسی‌خواهی معرفی می‌کنند.
این رسانه‌ها همچنین در جریان کودتای فرزند امیر قطر علیه پدرش، از آن به عنوان انتقال قدرت آرام نام بردند. رسانه‌های غربی و عربی البته در مواجهه با انتخابات 73 درصدی ریاست جمهوری کشورمان که طی آن قدرت توسط مردم از فردی به فرد دیگر در یک روند مردمسالارانه اتفاق افتاد، سکوت کرده و گاه نیز اخبار و گزارش‌هایی را برای مشروعیت‌زدایی از آن مخابره کردند!
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد