سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک انتقاد وارده

 

فارس گزارش می‌دهد
ادامه سریال بی‌توجهی صنایع پتروشیمی به رسانه‌های خوزستان

رسم عدم دعوت از خبرنگاران خوزستانی و گسیل خبرنگاران مرکز نشین در برنامه‌های صنایع پتروشیمی همچنان برجاست تا جایی که فردا همایشی با حضور معاون اول رئیس جمهور و بدون دعوت از خبرنگاران در استان برگزار می‌شود.

خبرگزاری فارس: ادامه سریال بی‌توجهی صنایع پتروشیمی به رسانه‌های خوزستان

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، همانگونه که همگان مستحضرند مقام معظم رهبری بر اساس مصلحت، تدابیر ویژه و نیازسنجی کشور در ابتدای سال، آن سال را مزین به القابی می‌کنند که سال 92 نیز تحت عنوان «سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» نامگذاری شده است.

در این میان صنعت می‌تواند بیشترین خدمت را به جامعه اقتصادی ایران کرده و گام ارزشمندی در راستای فرمایشات رهبری مبنی بر حماسه اقتصادی بردارد.

صنعتِ پتروشیمی که این توانایی و امکان را دارد تا با فرآوری، تولید و عرضه محصولاتی با ارزش افزوده بسیار زیاد نقش مهمی را در ارتقاء جایگاه اقتصادی ایران، رفع بیکاری و اشتغالزایی و درآمدزایی گام بردارد.

با نگاهی گذرا به آمار، ارقام و دقایق پنهان سهم پتروشیمی در وضعیتِ اقتصادی ایران، می‌توان به جایگاه واقعی این صنعتِ نوپا اما بالنده در اقتصاد ایران پی برد.

نگاه به هر مقوله‌ای می‌تواند ابعاد مختلف داشته باشد، اگر از این‌رو به عملکرد پتروشیمی نگاه کنیم و اهم ابعاد آن را مورد بررسی قرار دهیم، بی‌شک جایگاه واقعی این صنعت نمایان‌تر خواهد شد.

پتروشیمی، و فعالیت این صنعت به تنهایی و بدون توجه به ابعاد دیگر، اقتصاد ایران را از موقعیتِ تک محصولی بودن دور می‌کند، این ساده‌ترین و نخستین عملکرد پتروشیمی در اقتصاد کشور محسوب می‌شود.

 ایجاد شغل به طور مستقیم و غیر مستقیم، نزدیک‌تر کردن کشور به خودکفایی در نیاز به برخی از محصولات اساسی و مهم، ارتقاء جایگاه اقتصادی کشور در جهان، درآمدزایی ملی از راه صادرات تولیدات پتروشیمیایی، اشتغالزایی در واحدهای میانی و پایین دستی ... از جمله ابعاد عملکرد این صنعت می‌تواند محسوب می‌شود، دقایق پنهان این صنعت را نیز به سادگی می‌توان در ایجاد ارتباط‌های تنگاتنگ فرهنگی بین قومیت‌ها، فرهنگ‌ها و اقشار مختلف مردم جستجو کرد.

حال با توجه به شرایط خاص و جایگاه رفیع این صنعت نقش رسانه‌ها و انتقال فعالیت‌های این صنعت به افکار عمومی و عموم مردم مهم و ضروری یاد می‌شود.

 این موضوع در حالی است که در این زمانه به هر نحو و شکلی که ممکن است به خبرنگاران کم‌لطفی و بی‌مهری می‌شود. از عدم توجه به روز خبرنگار و عدم پاسخگویی و جواب ندادن تلفن‌ها توسط برخی مسئولان تا عدم دعوت‌های رسمی و غیررسمی از آنها در مراسم‌ها و برنامه‌های مختلف ریز و درشت برای انجام رسالت خویش.

 اما قصه از آن جایی آغاز می‌شود که دعوت از خبرنگاران با وسواس و سلیقه‌ای خاص آغاز شده و تنها منافع و مصالح آن اداره، ارگان، نهاد و یا سازمان در نظر گرفته می‌شود و دیگر هیچ؛ البته هستند خبرنگارانی که خود با زیر پا گذاشتن رسالت اصلی و ارج نهادن به وظیفه ذاتی‌شان تنها برای اخذ آگهی و رپرتاژ در مراسم و برنامه‌ها حضور پیدا می‌کنند اما در حال حاضر بحث اصلی ما از قصه بی‌مهری مسئولان پتروشیمی نسبت به خبرنگاران سرچشمه می‌گیرد.

همه می‌دانیم که خوزستان که بر پایه نفت بنا شده و خوراک اصلی منابع نفتی، گازی و پتروشیمی سایر نقاط کشور را در تولید قبضه کرده است. این بخش با پیشرفت چشمگیر و روزافزون رو به روز پیش‌رو و موفق‌تر گام برمی‌دارد و در این موضوع جای هیچ شک و شبهه‌ای نیست.

روزانه، ماهانه و سالانه برنامه‌ها، سمینارها و همایش‌های مختلفی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی در پالایشگاه‌ها و مناطق ویژه اقتصادی و پتروشیمی‌ها برگزار می‌شود و در خصوص مباحث مختلف این حوزه به بحث و تبادل نظر پرداخته می‌شود.

قصه میانه راه است و گلایه ما خبرنگاران بر سر همین موضوع که، با وجود برگزاری چنین مراسم و برنامه‌های بزرگی در سطح استان و حضور رئیس جمهور، معاونان و مسئولان ملی و رده بالای کشور در اینگونه همایش‌ها آیا ممکن است انعکاس اخبار این حوزه عظیم را تنها به روابط عمومی‌ها آن هم دو سه روز بعد از به پایان رسیدن مراسم منتهی کرد؟ آیا می‌شود از دعوت از خبرنگاران سرباز زد و بنا به دلایلی(!؟) تنها انگشت را بر روی خبرنگاران پایتخت‌نشین نشاند و از آنها برای حضور در مراسم دعوت کرد؟!

در ادامه این داستان فردا قرار است معاون اول رئیس جمهور در استان حضور پیدا کند و با توجه به فراهم آوردن مقدمات اولیه برای حضور خبرنگاران در این مراسم متاسفانه هنوز هیچ دعوت رسمی و غیررسمی از اصحاب رسانه استان صورت نگرفته است. مطمئناً عدم پوشش اخبار این برنامه بسیار مهم و ملی توسط رسانه‌ها به مراتب افت کاری و عملکرد ضعیف کمی و کیفی بخش صنایع پتروشیمی را به همراه خواهد داشت.

در این راستا بدون شک نقش خبرگزاری‌ها در حضور و انعکاس اخبار استان خوزستان در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی اثبات شده است و رقابت بسیار نزدیک و چشمگیر این رسانه‌ها صحتی بر این ادعاست.

متاسفانه گویی چشم‌ها و گوش‌های صنایع پتروشیمی و زیرمجموعه‌های آنها به خبرنگاران بسته شده است و برای حضور اصحاب رسانه خوزستان رغبتی نشان نمی‌دهند که مطمئنا این امر به بی‌ارادگی مدیران این صنایع و عملکرد ضعیف روابط عمومی‌های این سازمان‌ها و صنایع بازمی‌گردد و با توجه به کم‌لطفی‌های اخیر به حق ثابت شده است.

طبق معمول و در طول سال‌های اخیر روابط عمومی این صنایع در استان و به‌ویژه در پتروشیمی ماهشهر هیچ اطلاعی در خصوص زمان و مکان برگزاری جلسه، نشست و یا سفر یکی از مقامات کشوری به خوزستان نمی‌دهد و به دلایل نامعلومی خبرگزاری‌‌ها، نشریات استانی و ... که اتفاقاً نقش مهم و کلیدی در پوشش اخبار را دارند به دست فراموشی سپرده و برخی رسانه‌های وابسته و خاص آن هم با هزینه‌کرد زیاد همچون بلیط رفت و برگشت هواپیما و... را تنها در دستور کار خود قرار می‌دهد.

علت این تبعیض‌های غیر حرفه‌ای چیست بر ما پوشیده است و اما انتظار جدی این است که متولیان این صنایع یک بار برای همیشه در خصوص تغییر این رویکرد و بهره‌مندی یکسان و عادلانه رسانه‌ها چاره‌اندیشی کند.

خبرنگاران استانی برای پرسیدن کوچکترین سئوال از مدیران این صنایع با بهانه همیشه ثابت اینکه «مجوز مصاحبه نداریم، به ما گفته‌اند مصاحبه‌نکنید، با تهران هماهنگ کنید...» همواره حق مردم در کسب اطلاع از وضعیت صنایعی که تنها دود و ... آن را لمس کردند زیر پا گذاشته‌اند.

متاسفانه در کنار مصاحبه روزانه مدیران منطقه ویژه اقتصادی عسلویه و ... مدیریت منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر حتی اراده پاسخگویی به تماس تلفنی خبرنگاران را ندارد و دلیل آن را عدم داشتن مجوز از (...) ذکر می‌کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد